🔺چه کسی تولید نفت ونزوئلا را افزایش داد؛ ایران یا آمریکا؟
🔹 خبرگزاری فارس نوشت، طبق آمار اوپک میانگین تولید نفت ونزوئلا قبل از صادرات میعانات گازی ایران به این کشور حدود ۵۱۶ هزار بشکه در روز بود.
🔹با آغاز صادرات میعانات گازی ایران در سپتامبر ۲۰۲۱، تولید نفت ونزوئلا افزایش یافت و تا قبل از حضور شرکت آمریکایی شورون به میانگین ۶۷۹ هزار بشکه در روز رسید و حتی عدد ۷۲۱ هزار بشکه را نیز ثبت کرد.
🔹با حضور شرکت شورون در دسامبر ۲۰۲۲ و آغاز دریافت نفتای آمریکا در ژانویه ۲۰۲۳ نیز میانگین تولید نفت ونزوئلا از ۶۷۹ به ۷۲۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
🔹اگر شیب کند افزایش تولید نفت از ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون را صرفا منحصر در حضور شرکت شورون بدانیم و نه ایران، این افزایش تولید تنها حدود ۴۸ هزار بشکه بوده درحالیکه با حضور ایران در ونزوئلا از سپتامبر ۲۰۲۱، تولید نفت ونزوئلا ۱۶۳ هزار بشکه در روز جهش یافته است.
🔹در واقع عمده افزایش تولید نفت ونزوئلا به کمک ایران رقم خورد و زمینه بیاثر کردن تحریم را فراهم کرد و سپس آمریکا حاضر به همکاری حداقلی نفت در برابر بدهی با ونزوئلا شده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
امشب که زمین و آسمان میگرید
از ماتم عسکری (ع) جهان میگرید
جا دارد اگر شیعه خون گریه کند.
چون مهدی صاحب الزمان (عج) میگرید
شهادت امام حسن عسکری تسلیت باد🖤
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
⭕️ ۴۵۰۰ مشاور املاک غیرمجاز فقط در تهران
🔻حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: از زمان آغاز طرح گشتهای مشترک ساماندهی مشاوران امالک در سطح شهر تهران و شهرهای استان ۱۱ هزار مورد بازرسی قرار گرفتند و ۱۴۰۰ مشاور املاک غیرمجاز با طی فرآیندهای قانونی پلمب شدهاند.
🔻درحال حاضر از ۲۸ هزار مشاور املاک فعال در استان تعداد ۴۵۰۰ مشاور، غیرمجاز هستند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔵کنار گذاشتن دلار در تجارت نفت روسیه
🔶الکساندر دیوکوف، مدیر ارشد اجرایی شرکت «گازپروم نِفت»، شعبهای از شرکت گازپروم اعلام کرد: این شرکت تقریبا استفاده دلار آمریکا و یورو را در مبادلات تجاری با شرکای خارجی به طور کامل کنار گذاشته و به ارزهای ملی روی آورده است.
🔷همچنین وی در حاشیه مجمع انرژی تیاناف که در منطقه نفتخیز «تیومن» در سیبری برگزار میشود، گفت: بیشتر تراکنشهای صادراتی این شرکت در حال حاضر با یوآن چین و روبل روسیه انجام میشود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🔵نبرد سه کریدور
🔸 پس از نشست اخیر گروه ۲۰ و اعلام راهاندازی کریدور هند خاورمیانه اروپا، نبرد کریدورها برای کسب بیشترین سهم از تجارت جهانی افزایش یافته است.
🔹 مسیر آبی رنگ نشان دهنده کریدور عرب مد است که هند را به اروپا وصل میکند
🔸 مسیر زردرنگ کریدور شمال جنوب است که برای اتصال روسیه به هند از طریق ایران برنامهریزی شده است
🔹خطوط قرمز رنگ نیز نشاندهنده شاخههای ابتکار «کمربند و جاده» BRI چین است.
🔸به باور کارشناسان مهمترین هدف کریدور هند-اروپا رقابت با قدرت فزاینده چین در منطقه و کاهش اهمیت ژئواکونومیکی ایران و ترکیه است.
🔹حالا باید منتظر واکنش کشورهای رقیب بود؛ آیا مسیر چین-پاکستان- ایران- ترکیه راهاندازی میشود؟
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
📌 سیاستهای سازمان راهداری مانع افزایش بهرهوری حمل بار بینشهری
🔹حامد تاج الدین مدیرعامل یک شرکت حمل بار اینترنتی، با بیان اینکه همواره ۵۰ درصد از ظرفیت حمل بار در کشور بدون استفاده است، گفت: ورود شرکتهای اینترنتی و دانش بنیان به حوزه حمل بار بینشهری، میتواند با کاهش سفرهای خالی ناوگان به ۲۰ درصد، سالانه ۲ تا ۳ میلیارد دلار هزینههای حمل بار کشور را کاهش دهد.
🔹اما سیاستهای انحصارساز سازمان راهداری و شرایط تحمیل شده در آیین نامه تاسیس شرکت حمل و نقل، مانع ورود موثر کسب و کارهای اینترنتی به حوزه حمل بار بین شهری است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔵ناامیدی از عملکرد کریدور میانی به عنوان یک شاهراه بین قارهای
🔶 راه آهن قزاقزستان (KTZ) از رشد ۸۶ درصدی در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داده و بندر پوتی نیز شاهد افزایش ۸۰ درصدی محموله های کانتینری به مقصد شرق بوده است. نوروزبایف، مدیر مرکز تحول کسب و کار در KTZ، ضمن تجریه رشد در کریدور میانی از لحاظ حمل کانتینری و بارهای فله، اعلام کرد که صادرات قزاقزستان به ترکیه، ۵ برابر و واردات قزاقزستان از ترکیه، ۲۵.۲ درصد افزایش داشته است.
🔷 زمان و هزینه همچنان مانع اصلی در این کریدور به ویژه بین چین و اروپا محسوب می شود که اروپایی ها را با تردید رو به رو کرده است. دیمیتری هاسنکمپف، مدیر کل فروش در شرکت RTSB (شرکت حمل و نقل ریلی که در بازار اوراسیا فعالیت می کند)، اظهار کرده که شرکت او می تواند زمان ترانزیت کریدور میانی را از ۴۵ تا ۷۰ روز بین چین و اروپا ارائه دهد که به نوعی مشابه حمل و نقل دریایی است، اما تفاوت قیمت ها بسیار زیاد است.
🔶 انتقال کالا به چین از طریق کریدور میانی برای مشتریان اروپایی منطقی نیست و این موضوع باعث شده است که کریدور میانی عمدتاً به بازار محلی با تمرکز بر آسیای مرکزی به جای حجم بین چین و اروپا تبدیل گردد که در سخنان نوروزبایف مبنی بر توجه به کشورهای دخیل در کریدور میانی به جای تمرکز بر تجارت چین و اروپا، آشکار است.
#کریدور_میانی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
👤توییت استاد #رائفی_پور
✍ وزارت بهداشت در نامهای که موجبات شگفتی بنده را فراهم آورده مدعی شده است که در مناطق محروم دیگر کمبود پزشک نداریم!!!
🔹آیا شما چنین ادعایی را تایید میکنید؟ لطفا مشاهدات و تجربیات خودتان از کمبود پزشک در محل زندگیتان را با ما در میان بگذارید!
🔸وزارت بهداشت از یک طرف پزشکان جوان را برای جمعآوری امتیاز تاسیس مطب مجبور به حضور در مناطق محروم میکند و از طرف دیگر از اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی و افزایش جذب دانشجوی پزشکی با تعهد خدمت در مناطق محروم سرباز میزند.
🔹براساس قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت مکلف است سالیانه ۳۰درصد ظرفیت پذیرش پزشکی را با اولویت بومی و متعهد خدمت جذب نماید. با این حال آمار پذیرش حاکی از اجرای تنها ۵درصدی این قانون در پذیرش پزشکی است.
🔸در پاسخ مطالبه کمیسیون اصل۹۰ مجلس مبنی بر ضرورت اجرای قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت مدعی شده که نیاز مناطق محروم به پزشک در حال رفعشدن است.
🔹درحالیکه همواره در اطراف بیمارستانهای بزرگ، چادرهای مسافرتی که ناشی از تشدید سفرهای درمانی از شهرستانها به تهران و مراکز استانها است مشاهده میشود.
ادامه در پست بعدی👇
🆔 @Masaf
ادامه توییت استاد #رائفیپور
✍ در شرایطی همچنان راه طبابت پزشکان جوان توسط انحصارطلبان بسته شده است که رقبای منطقهای ما مانند ترکیه، عربستان، امارات و عمان با تسهیل مجوزهای جذب پزشکان جوان و ساخت مگابیمارستانها زمینه جذب نیروی انسانی متخصص سایر کشورها در حوزه سلامت بهویژه پزشکان را فراهم میکنند.
🔹وزارت بهداشت را بهتر است وزارت حفظ انحصار نامید، چراکه از سویی با جلوگیری از اشتغال پزشکان جوان از ورود آنها به چرخه طبابت جلوگیری کرده و از سوی دیگر با این اقدام حق داشتن پزشک را از مردم خصوصا مناطق محروم سلب کرده و موجب تشدید نابرابری در دریافت خدمت درمانی و افزایش بار بیماری شده است.
🔗 لینک تویبت
🆔 @Masaf