eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺ورژن جدید خرابکاری در مسیر ذخیره‌سازی گاز از راه رسید/ این بار نوبت دولت سیزدهم است! 🔹ذخیره‌سازی گاز یک راهکار آزموده شده برای تامین پیک مصرف گاز در ماه‌های سرد سال است. انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت قبل ضربه بزرگی به این راهکار زد و یک سکته بزرگ در مسیر اجرای این پروژه‌ها ایجاد کرد. 🔹انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت روحانی و تعریف این شرکت در قالب یک معاونت در زیرمجموعه شرکت مهندسی و توسعه گاز باعث شد که تمامی ساختار فنی و اجرایی برای پیشبرد طرح‌های ذخیره‌سازی از بین برود و تا موعد ایجاد زیرساخت موردنیاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز زمان طولانی گذشته و فرصت‌سوزی شود. 🔹بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز در شرکت ملی گاز و شرکت مهندسی و توسعه گاز شد و حتی عملیات اجرایی فاز دوم شوریجه نیز آغاز شد و همچنین ۱۴ طرح به ارزش ۵ میلیارد دلار برای رساندن ظرفیت عرضه گاز از ذخیره‌سازی از ۳۰ به ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز تدوین و در دستور کار قرار گرفت. 🔹حال بعد از گذشت ۱.۵ سال از عمر دولت سیزدهم ظاهرا وزارت نفت قصد دارد بار دیگر وظایف مربوط به ذخیره‌سازی گاز را از یک شرکت به شرکت دیگری منتقل کند و مسئولیت این موضوع از شرکت ملی گاز گرفته و به شرکت ملی نفت بسپرد که در این صورت قطعا یک سکته جدی دیگر در مسیر پروژه‌های ذخیره‌سازی رخ خواهد داد. 🔹انتقال معاونت ذخیره‌سازی گاز به شرکت ملی نفت در حالی است که هم‌اکنون شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در ذیل این شرکت قرار دارد و هیچ خبری از اجرای پروژه‌های این شرکت نیست. 🔹معلوم نیست که دلیل تجمیع شرکت‌ها و معاونت‌هایی هم‌چون بهینه‌سازی مصرف و ذخیره‌سازی گاز در شرکت ملی نفت چیست؟ آیا وزارت نفت دولت سیزدهم قرار نیست از گذشته درس عبرت بگیرد؟ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰پولشویی به اسم بیمه عمر! خانی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی: 🔹در بحث بیمه عمر گزارش‌هایی داریم که مصادیق پولشویی در آن‌ها وجود دارد. 🔹به اسم بیمه عمر، سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، بعد از مدتی پول را با یک خسارتی که به بیمه پرداخت می‌کند، خارج می‌کنند و وارد چرخه سالم اقتصادی می‌کنند./ایسنا ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰حبس ۸۵ میلیارد دلار پول کشور به نفع سوداگران مسکن! 🖱یک حساب سرانگشتی گویای آن است که دست کم ۸۵ میلیارد دلار سرمایه در خانه‌های خالی زمین‌گیر شده؛ در حالی که سفته‌بازان و دلالان بازار مسکن سال‌هاست از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند. 🖱درآمد حاصل از مالیات خانه‌های خالی در هشت ماهه نخست سال جاری یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان بوده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 قائم مقام وزیر راه در امور مسکن گفت: ⚠️ مطابق ماده چهار قانون جهش تولید مسکن، بانک‌هایی که به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مطابق سهمیه‌بندی بانک مرکزی عمل نکنند، جریمه مالیاتی خواهند شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔺کاهش ۵۹ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها 🔹در ۹ سال گذشته متوسط مصرف مازوت روزانه واحدهای نیروگاهی از ۴۱.۷ میلیون متر مکعب به ۱۷.۲ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است. 🔹کاهش ۵۹ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه در پی آلایندگی این سوخت و افزایش هزینه تعمیرات نیروگاه‌ها با اتکا به ارتقای پالایشگاه و افزایش صادرات اتفاق افتاده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰نام اثر: اقتصاد در یک درس 👤نویسنده: هنری هزلیت 📌مباحث این کتاب در سه بخش درس، درس در عمل و تکرار درس بیان شده و در بیست و پنج فصل به توضیح درس، پنجره شکسته، برکات تخریب، کارهای عام‌المنفعه یعنی مالیات، مالیات مانع تولید است، اعتبار تولید را منحرف می‌کند، دردسر ماشین، ترفند طول دادن کار، دیوان‌سالاران و ترخیص سربازان، افسانه اشتغال کامل، تعرفه‌ها از که حمایت می‌کنند؟، تلاش برای صادرات، قیمت‌های برابری، نجات صنعت ایکس، نحوه عمل نظام قیمت، تثبیت کالاها، تثبیت قیمت‌ها توسط دولت، قانون حداقل دستمزد، آیا اتحادیه‌ها به‌راستی دستمزدها را افزایش می‌دهند؟، برای باز پس خرید تولید خود، کارمزد سود، سراب تورم، حمله به پس‌انداز و تکرار درس پرداخته شده است؛ همچنین در انتها منابعی برای ادامه مطالعه معرفی شده‌اند. اقتصاد در یک درس در سال ١٩٨٤ برای اولین‌بار به چاپ رسید. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰جزییات طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال-جنوب 🖱 در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ و پس از جلسات دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، دو طرح اولویت دار به تصویب رسید. یکی از این طرح‌ها، طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» شامل شش اقدام و پروژه زیرساختی در حوزه ریلی بود که وزارت راه و شهرسازی متولی آن است. 🖱 احداث و تکمیل پنج پروژه زیرساختی در کریدور شمال-جنوب و یکپارچه‌سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره‌وری، دو محور اصلی این طرح است. این پنج پروژه زیرساختی شامل ((احداث راه‌آهن رشت-آستارا))، ((تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان))، ((احداث راه‌آهن زاهدان – سرخس))، ((دوخطه سازی راه‌آهن سرخس- بافق)) و ((تکمیل راه‌آهن رشت – کاسپین)) می‌شود. 🖱آخرین و یکی از راهبردی‌ترین اقدامات طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، ((یکپارچه سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره‌وری خطوط فعلی و خطوط جدید احداثی با هدف رشد ظرفیت ترانزیتی کریدور به ۳۰ میلیون تن در سال)) می‌باشد که اقدامی نرم‌افزاری از جنس قاعده‌گذاری بوده و بر حل ضعف «بهره‌وری ریلی» تمرکز کرده است. 🖱خطوط فعلی ترانزیتی که بر افزایش بهره‌وری آن‌ها تمرکز خواهد شد، خطوط «رشت-تهران»، «اینچه‌برون-تهران»، «تهران-بافق»، «سرخس-بافق»، و «بافق-بندر شهید رجایی» به عنوان مهم‌ترین خطوط ترانزیتی فعلی کشور است. اکنون بهره‌وری ریلی ایران یک‌سوم میانگین جهانی بوده و این نسبت در مقایسه با کشورهای پیشتاز به یک ششم نیز می‌رسد. این در حالی است که ایران با توجه به وسعت جغرافیایی و ظرفیت قابل توجه معدنی، کشوری با بارهای ریل‌پسند محسوب شده و نقش راه‌آهن در حمل بارهای آن بسیار پررنگ است. 🖱ضعف بهره‌وری باعث شده تا راه‌آهن نه تنها در مورد بارهای ترانزیتی، بلکه برای حمل بارهای داخلی نیز با مشکل مواجه باشد./ ایرنا ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰مشمولان غایب؛ محروم از تسهیلات طرح جوانی جمعیت عدم پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری به افرادی که مشمول دریافت آن هستند و به هر دلیلی به خدمت سربازی نرفته‌اند، یک مانع بزرگ در بحث تشویق به ازدواج و فرزندآوری جوانان محسوب می‌شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 فراق شورای عالی مسکن از دوری رئیسی 🔸 رئیسی در ابتدای کاندیداتوری و پیش از رأی آوردن بیست وعده مهم اقتصادی را اعم از مبارزه با فساد، ساخت یک میلیون مسکن در سال، ایجاد یک میلیون شغل در سال، مهار گرانی، ریشه‌کن کردن فقر مطلق و غیره عنوان کرد و از همان ابتدا بیشتر نگاه‌ها حول محور عمل به وعده ساخت یک میلیون مسکن و ایجاد همین تعداد شغل متمرکز شده بود. وی چه در زمان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و چه پس از موفقیت در انتخابات، تاکید فراوانی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال داشت. اکنون هر چند دو سال و اندی از مسئولیتش باقی مانده اما توفیقات خاصی نداشته است. 🔹 به صورت رسمی در ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح جهش تولید و تأمین مسکن، ماده دو این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن شورای عالی مسکن به منظور برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسکن تشکیل شد. 🔸 اما دولت رئیسی چقدر به این شورای راهگشا اهمیت می‌دهد؟! 🔹 اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد. با همین حرکت در گام نخست دولت سیزدهم دو سال از دولت یازدهم پیش افتاده است. دولت روحانی جلسه نخست را با فاصله پنج سال برگزار کرد. 🔸 اما با همه این اتفاقات خوش جلسات با نظم کمتری برگزار می‌شد که خبر رسید «هر دو هفته یکبار جلسات شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.» اما وعده منظم برگزار شدن جلسات نه‌تنها به آن عمل نشد بلکه جلسات شورای عالی مسکن در این دولت به تعداد انگشتان یک دست نیز نرسیده است. 🔹 فقط کافی است اراده‌ای برای برگزاری منظم جلسات شورای عالی مسکن وجود داشته باشد و برخی کارهای غیرضرور و اضافه و یا موازی رئیس‌جمهوری به نفع برگزاری جلسه کنار گذاشته شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 بعد از سرمایه، حالا نیروی کار ایرانی‌ها هم در راه ترکیه؟ مقایسه حداقل دستمزد نیروی کار در ایران و ترکیه ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰خلاصه طرح مالیات بر سوداگری 🖱در صورت تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، دلالی در خودرو، سکه، ارز و مسکن به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. این طرح یکی از راهکارهای اصلی مقابله با تورم در وضعیت کنونی اقتصاد کشور است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
ناوگان ریلی در نه ماهه اول امسال با وجود افزایش ۵۰ درصدی عملیات مسافری ۲۲ درصد کاهش تأخیرات را در عملکرد خود ثبت کرده است. اما سهم اندک ناوگان ریلی در ترانزیت کالا جای تامل دارد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco