#خبر
🔰صفر تا صد ابرپروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز/مرحله آزمایشی امسال آغاز میشود
🔹هوشمندسازی کنتور گاز، یکی از طرحهای اولویتدار صنعت گاز است که به کنترل مصرف غیرعادی در پیک سرما توسط مرفهنشینان پرمصرف و توزیع عادلانه گاز کمک میکند.
🔹طبق اعلام شرکت مهندسی و توسعه گاز، هماکنون این پروژه در مرحله طراحی است و مهندسان مشاور این شرکت با تعدادی از دانشگاهها به دنبال تهیه اسناد و مدارک مهندسی هستند.
🔹در سال جاری مشخصات فنی کنتور هوشمند، پلتفرم و ابزار ارتباطی بین این دو که ساخت داخل هستند تعیین میشوند.
🔹طبق پیشبینی اولیه به حدود ۲ تا ۳ میلیارد یورو سرمایه برای هوشمندسازی کنتور ۲۷ میلیون مشترک نیاز است و با اتمام طراحی، این عدد دقیقتر خواهد شد.
🔹اولویت اصلی در هوشمندسازی کنتورها با تمرکز بر مناطق بسیار سرد و مشترکان پرمصرف بخش خانگی و صنایع تعیین شده است و انتظار میرود تا پایان دولت، هوشمندسازی این مشترکان انجام شود.
🔹در فاز اول هوشمندسازی که به صورت پایلوت انجام میشود، تامین مالی این طرح برعهده وزارت نفت است و عملیات اجرایی این فاز امسال آغاز میشود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰مزایای طرح کمربند و راه چین برای ایران
(قسمت چهارم)
🔶 درمجموع، ورود فعال ايران به ابتكار کمربند و راه میتواند در بازه زمانی ميانمدت، آثار تحريم آمريكا را در حوزههای مختلفی کاهش دهد. در اين راستا میتوان سه حوزه مالی، تجاری و زيرساختی را تبيين کرد.
🔷یکی از اثرگذارترين بخش تحريمها، تحريمهای مالی عليه اشخاص، نهادها و دستگاههای اقتصادی کشور بوده است. لذا اولين و مهمترين کارکرد ابتكار کمربند و راه، بايد ميزان اثرگذاری آن بر کاهش آثار تحريمها عليه اقتصاد ايران باشد؛ اقدامهايی نظير تسهيل مبادلات و تأمين مالی ارزی دو جانبه و ايجاد بسترها و خدمات مناسبتر برای معامله با واحد پولی چين آثار سو تحریم بر حوزه مالی را کمرنگ میکند. چین تا سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۰۵ توافقنامه مبادله ارزی دو جانبه (سوآپ ارزی) و سند همکاری با ۱۷۲ کشور واقع در کریدور کمربند منعقد کرده است.
🔶از مشكلات اصلی در حوزه تجاری که اثرگذاری تحريمها را افزايش میدهد میتوان به تمرکز تجاری )تجارت عمده با کشورهای محدود)، پايين بودن شاخص اکمال تجاری (تجارت با کشورهايی که کالاهای توليدی و مصرفی آنها مكمل توليد و مصرف کشور نيست يا کمتر هست)، تسلط برخی ارزها نظير دلار و يورو بر تجارت دنيا و ايران و درنهايت ضعف زيرساختهای لجستيكی و حملونقل اشاره کرد. تا سال ۲۰۲۰ تعداد کشورهای دارای شرايط عضويت در ابتكار کمربند و راه به ۱۴۰ رسيده است که ارتباط تجاری با اين کشورها میتواند به تنوع در بازارهای صادراتی و وارداتی ايران منجر شده و همچنين مشكل پايين بودن شاخص اکمال تجاری را نيز به مرور زمان و از طريق شناسايی مزيتهای نسبی توليدی، نيازهای طرفين تجارت، بالا بردن سرعت جابجايی کالا و ارائه خدمات و در نهايت شناسايی بازارهای جديد تجاری، حل کند.
🔷علاوه بر موقعيتهای مالی و تجاری مهيا شده در طرح ابتكار کمربند و راه که امكان معاملات غیردلاری و حجم تجارت را افزايش میدهد، ورود به برنامههای زيرساختی نيز میتواند با ايجاد منافع استراتژيک برای چين و ساير کشورهای همسايه که در اين طرح فعال هستند، امكان همكاری بيشتر آنها با ايران را در دوره تحريم مهيا کند؛ درواقع اتصال منافع این کشورها به موقعيتها و امکانات زیرساختی مهيا شده در ایران، ناگزیر آنها را به همکاری با ایران سوق میدهد؛ هرچند به دليل نگرانی از تحریمها ممکن است این همکاریها نمودهای خبری کمتری در پی داشته باشند، اما در نهایت به دليل منافع متقابل وگره خوردهای که از ادامه روند تجارت در قالب ادامه همکاری با ایران نصيب این کشورها میشود، امکان کاهش آثار تحریم فراهم میشود.
🔶البته تحقق اهداف فوق به نحوه برنامهریزی دولتها برای استفاده از فرصتهای بوجود آمده بستگی دارد. در صورت نبود اراده جدی در عرصه توسعه تجارت بینالمللی، تغییر چشمگیری در جهت خنثیسازی تحریمها حاصل نمیشود.
#ترانزیت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
14.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم
🔰توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط چه اهمیتی دارد؟
🔸بانک جهانی، بنگاههای زیر ۳۰۰ نفر و با حداکثر فروش سالانه کمتر از ۱۵ میلیون دلار را کسبوکار کوچک و متوسط مینامد.
🔸بنگاه هایی که بار اصلی اشتغال در جهان را بر دوش دارند و توانستهاند بخش قابل توجهی از GDP جهان را به خود اختصاص دهند.
🔸اتکا اقتصاد به کسبوکارهای کوچک و متوسط میتواند همانند سایر کشورها برای ایران معجزه ساز باشد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰رکورد تولید خودرو شکسته شد
🔶بررسی صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال، بیانگر فروش یک میلیون و ۳۸ هزار دستگاه خودرو است که نسبت به سال گذشته رشد ۱۲درصدی را نشان میدهد.
#خودرو
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰رکورد افزایش تولید و افت کیفیت تولید خودرو شکسته شد!
🔷سال گذشته شاهد رشدی قابلتوجه در افزایش تیراژ خودرو کشور و پسرفتی قابلتوجهتر در کیفیت خودروهای تولیدی بودیم. یک میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد. برنامه وزارت صمت برای امسال، رساندن رقم تولید به یک میلیون و ششصد دستگاه است؛ اما متاسفانه هیچ خبری از برنامهای برای ارتقاع کیفیت (تا رساندن به کف استاندارد!) نیست!
🔶در سال جاری تولید خودرو دو برابر مقدار سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ بوده است. قرعهکشی خودرو پایان یافته و از این به بعد متقاضیان در لیست انتظار قرار خواهند گرفت. در سال جدید، دو خودروی جدید داخلی اطلس و آریا نیز به بازار عرضه خواهند شد. همچنین قرار است دو یا سه مدل قدیمی خودرو از رده خارج شوند؛ اما معلوم نیست نیت این تصمیم ساماندهی بازار است یا ملتهب کردن آن.
🔷تنها برنامه وزارت صمت برای آرام کردن سرکشی قیمتها در بازار خودرو، افزایش تولید و عرضه است. اما این تصمیم بهتنهایی کافی نیست. در نبود بازاری رقابتی، تنها با فشار دولت چنین آماری حاصل میشود و با برداشته شدن فشار دولت (به هر دلیلی) به همان آش و کاسه قبلی بر میگردیم. اقدام درست و اصولی، حاکم کردن رقابت بر بازار است، بهجای افزایش تیراژ دستوری که دستاورد آن کاهش کیفیت است.
🔶وزارت صمت در راستای کاهش آلایندگی وسایل نقلیه، تفاهمنامهای با شهرداری برای از رده خارج کردن ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و برقی کردنشان امضا کرده است. البته در شعاری و تبلیغاتی نبودن این تفاهمنامه، تردیدهای جدی وجود دارد.
#خودرو
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰رکورد افزایش تولید و افت کیفیت تولید خودرو شکسته شد!
🔷سال گذشته شاهد رشدی قابلتوجه در افزایش تیراژ خودرو کشور و پسرفتی قابلتوجهتر در کیفیت خودروهای تولیدی بودیم. یک میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد. برنامه وزارت صمت برای امسال، رساندن رقم تولید به یک میلیون و ششصد دستگاه است؛ اما متاسفانه هیچ خبری از برنامهای برای ارتقاع کیفیت (تا رساندن به کف استاندارد!) نیست!
🔶در سال جاری تولید خودرو دو برابر مقدار سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ بوده است. قرعهکشی خودرو پایان یافته و از این به بعد متقاضیان در لیست انتظار قرار خواهند گرفت. در سال جدید، دو خودروی جدید داخلی اطلس و آریا نیز به بازار عرضه خواهند شد. همچنین قرار است دو یا سه مدل قدیمی خودرو از رده خارج شوند؛ اما معلوم نیست نیت این تصمیم ساماندهی بازار است یا ملتهب کردن آن.
🔷تنها برنامه وزارت صمت برای آرام کردن سرکشی قیمتها در بازار خودرو، افزایش تولید و عرضه است. اما این تصمیم بهتنهایی کافی نیست. در نبود بازاری رقابتی، تنها با فشار دولت چنین آماری حاصل میشود و با برداشته شدن فشار دولت (به هر دلیلی) به همان آش و کاسه قبلی بر میگردیم. اقدام درست و اصولی، حاکم کردن رقابت بر بازار است، بهجای افزایش تیراژ دستوری که دستاورد آن کاهش کیفیت است.
🔶وزارت صمت در راستای کاهش آلایندگی وسایل نقلیه، تفاهمنامهای با شهرداری برای از رده خارج کردن ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و برقی کردنشان امضا کرده است. البته در شعاری و تبلیغاتی نبودن این تفاهمنامه، تردیدهای جدی وجود دارد.
#خودرو
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰بخشودگی وام کشاورزان خسارتدیده از حوادث غیرمترقبه
🔶 مطابق بخشنامه بانک مرکزی، بانکهای عامل مکلفند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جریمههای دیرکرد تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۲ کلیه بهرهبرداران بخش کشاورزی خسارتدیده از حوادث غیرمترقبه به ویژه خشکسالی و سیل، اقدام و اصل تسهیلات تا سقف سه هزار میلیارد تومان را به مدت سه سال امهال کنند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدیو_کامنت
🔰کارتهای سوخت در صف انتظار
🔷محدودیتی در استفاده از کارت سوخت جایگاهداران در ایام سفرهای نوروزی اعمال نشده است.
#معیشت_مردم
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰چشمانداز سند توسعه مکران
🔶منطقه مکران دارای قطب توسعه جاسک به عنوان بندر و پایگاه نیروی دریایی هاب گاز، نفت و انرژی و منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به عنوان بندر آزاد و اسکلههای با ظرفیت ایجاد مناطق صنعتی و حمل و نقل بینالمللی است.
🔶توسعه این منطقه نمیتواند بدون مشارکت اجتماعات محلی چه از نظر اجتماعی و فرهنگی و چه از نظر استراتژیک به پایداری برسد. در غیر این صورت ایجاد واحدها و پروژههای بزرگ صنعتی و تجاری بدون مشارکت مردم محلی میتواند به بروز مشکلات اجتماعی، فقر و نابرابری منتهی شود.
🔶توسعه اجتماعات محلی از طریق آموزشهای پایه و فنی و حرفهای و همچنین بالابردن سطح آموزش عالی میتواند میزان مشارکتجویی جامعه مدنی را در توسعه آتی منطقه افزایش دهد.
🔶منطقه مکران ظرفیت ایجاد انواع صنایع، پتروشیمی فولاد و صنایع بزرگ را دارد و میتواند زمینه گسترده تولید و صادرات مجدد را فراهم سازد. در نهایت توسعه برونزا که محتاج تجهیز منابع و سرمایهگذاری ملی و بینالمللی است، عامل مهمی در توسعه منطقه مکران به شمار میآید.
🔶توسعه درونزا و برونزا به عنوان مکمل یکدیگر میتواند توسعه متوازن و پایدار منطقه را رقم بزند.
🔶توسعه منطقه ساحلی مکران توسعهای شبه برونزا است که تلفیقی از توسعه درونزا و برونزا و با پیشرانی توسعه منطقهای برونزا است که به همراه توسعه درونزای منطبق با ظرفیتها و مزیتهای منطقه مکران و اجتماعات محلی و از محل سرریز آن به انجام میرسد.
🔶توسعه برونزای منطقهای براساس تجارت بینالمللی حملونقل بینالمللی تولید و صادرات، فولاد، پتروشیمی و صنایع متوسط و بزرگ تجهیز منابع ملی و بینالمللی خواهد بود.
🔶توسعه درونزای منطقهای براساس گردشگری، شیلات، کشاورزی، دامداری و دریانوردی و فرآوری وابسته به شیلات و کشاورزی، تجهیز منابع و داراییهای محلی و کمکهای دولتی، توسعه اجتماعی- فرهنگی و نهادسازیهای منطقهای استوار خواهد بود.
🔶امر یکپارچه توسعه منطقه ساحلی مکران توسعه شبه برونزا است که با گرایش به توسعه دریامحور و برپایه توسعه متوازن با پیشرانی توسعه برونزا و به همراه توسعه درونزا میتواند چهره توسعه منطقه ساحلی مکران را تغییر داده و در تقسیم کار ملی نقش مهمی در توسعه سرزمینی ایران بازی کند.
#مکران
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
حذف دلار کلید خورد
🔺 چینیها در راستای کنارگذاشتن دلار از تجارت خود اولین معامله LNG با یوآن را در بورس نفت و گاز شانگهای با شرکت فرانسوی توتال انجام دادندـ
🆔 @Masaf
#خبر
🔰تشکیل کارگروهی برای جلوگیری از اقدامات تورمزا
🔹رئیسجمهور به معاون اول ماموریت داد با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ضمن رصد تصمیمات دستگاههای اجرایی از هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش تورم شود، جلوگیری به عمل آوردند
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران
🔷طبق گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفند ۱۴۰۱ به عدد ۷۹۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ معادل ۴۶.۵ درصد است.
#معیشت_مردم
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco