#خبر
🔰۵۶۰۰پزشک بدون دستگاه کارتخوان شناسایی شد
🔹رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۲۶۰۰ فعال اقتصادی فاقد دستگاه کارتخوان با گزارشهای مردمی خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ اسامی بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ پزشک فاقد دستگاه کارتخوان که بر اساس گزارشهای مردمی شناسایی شده بودند، از حیث برخورد انتظامی به سازمان نظام پزشکی اعلام شد./ایرنا
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
یادداشت
🔰 چالشهای اتصال شبکه پرداخت خرد میر و شتاب
🔶 به گزارش مسیر اقتصاد تلاشهای روسیه بعد از تحریمهای سال ۲۰۱۴ موجب بومیسازی شبکه پرداخت کارتی به نام «سیستم پرداخت میر» در این کشور شد. مسکو همچنین در سالهای گذشته تلاش زیادی به منظور بینالمللیکردن سیستم پرداخت میر انجام داده است.
🔶ایران یکی از کشورهایی است که روسها به خصوص در چند ماه گذشته تمایل زیادی به اتصال شبکه پرداخت خرد دو کشور (شتاب و میر) نشان دادهاند و به همین منظور نیز مذاکرات زیادی انجام شده است. با وجود تمایل سیاسی در بالاترین سطح ممکن، چالشهای فنی – امنیتی و همچنین صرفه اقتصادی در صورت اتصال شبکه پرداخت خرد دو کشور، باعث شده تا عملیاتیشدن این طرح همچنان به تأخیر بیفتد.
🔶یکی از چالشهای اصلی عدم اتصال شبکه پرداخت خرد دو کشور استانداردهای فنی متفاوت کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب ایران و میرکارت روسیه است. کارتهای بانکی ایران و روسیه از استانداردهای فنی متفاوتی پیروی کرده و به همین دلیل دارای پروتکلهای امنیتی و زیرساختهای فنی متفاوتی هستند.
🔶بیشتر کارتهای پرداخت معتبر بینالمللی از جمله میرکارت روسیه، جزء کارتهای بانکی هیبریدی به شمار میروند که هم شامل تراشههای مبتنی بر استاندارد EMV و هم نوارهای مغناطیسی هستند، درحالیکه کارتهای بانکی ایران تنها دارای نوار مغناطیسی هستند.
🔶 از سویی هزینه هر ترمینال POS با قابلیت پذیرش کارتهای بانکی مبتنی بر استاندارد EMV بین ۱۴۰ تا ۵۶۰ دلار خواهد بود. هزینه تغییر ماژول در دستگاههای ATM برای پذیرش کارتهای بانکی دارای استاندارد EMV نیز بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار است. براساس برآوردهای کارشناسی انجام شده بستر ایجاد شده در صورتی مقرون به صرفه خواهد بود که زمینه انتقال وجوه در سیستم پرداخت کارتی را به میزان معادل حداقل ۴۰۰ میلیون دلار فراهم کند.
🔶از بین راهکارهای افزایش درآمدهای ارزی از روسیه، جذب گردشگران روس با توجه به افزایش تنشهای سیاسی – نظامی روسیه و اتحادیه اروپا بر سر جنگ اوکراین و سلب امکان مسافرت این گردشگران به مقاصد همیشگی خود (کشورهای عضو اتحادیه اروپا)، قابل دسترستر است.
🔶گفتنی است پیروی از استانداردهای بینالمللی در شبکه پرداخت خرد کشور از یکسو موجب ارتقاء امنیت کارتهای بانکی داخل کشور و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی ناشی از سرقت اطلاعات این کارتها میشود و از سوی دیگر زمینه اتصال سامانه پرداخت کارتی کشور به سامانه پرداخت دیگر کشورها از جمله چین و روسیه را فراهم خواهد کرد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰نداشتن مهارت کافی، بلای جان اشتغال فارغالتحصیلان!
📌طبق اعلام معاون اشتغال وزارت کار؛ ۲.۳ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰دیپلماسی و قراردادهای نفتی
📌معاون برنامهریزی وزارت نفت گفت: تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با سرمایهگذاران خارجی برای مشارکت در تامین مالی پروژههای نفتی امضا کردهایم که بیش از ۵ میلیارد دلار از آن، تبدیل به قرارداد شده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰معضل کمبود نیروی متخصص درپیش است
🔶 بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار کشور در پاییز ۱۴۰۱، کل جمعیت حاضر در سن کار (افراد ۱۵ ساله و بیشتر) معادل ۶۳ میلیون و ۸۸۶ هزار نفر بوده که از این تعداد حدود ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر ازنظر اقتصادی فعال بودهاند و در جرگه شاغلان یا بیکاران قرار گرفتهاند. طبق این آمار، نرخ بیکاری نیز ۰.۷ درصد نسبت به پاییز ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است.
🔶 در یکی از بدترین دورههای اقتصاد ایران یعنی از دوره کرونا تاکنون، با وجود نامساعدتر شدن شرایط کسبوکار نرخ بیکاری در بازار کار ایران بدون تحقق قابلتوجه اشتغالزایی تکرقمی شده است. شواهد حاکی از این است که در سال ۱۴۰۲ نیز احتمال تداوم نرخ بیکاری تکرقمی وجود دارد.
🔶 در حقیقت، کاهش نرخ بیکاری در سالهای اخیر، بیش از آنکه ثمره ایجاد اشتغال جدید باشد، نتیجه انصراف جمعیت فعال اقتصادی از حضور در بازار کار و خروج آنها از چرخه فعالیت اقتصادی بوده است. این مسئله مستقیماً به معنای کاهش شدید بهرهوری نیروی کار و اتلاف آن در اقتصاد ایران است.
🔶 فرایند تعیین مزد در انتهای هر سال، بهمنظور جبران هزینههای تحمیل شده به معیشت کارگران انجام میشود؛ اما در انتهای سال ۱۴۰۱ بنا به ملاحظاتی که پیشتر اشاره شد، این جبران اتفاق نیفتاده و دستمزد فقط ۲۷ درصد رشد کرده است. از این منظر، در سال جدید، مشوقی که بتواند نیروی کار را برای ورود به بازار ترغیب کند وجود ندارد و همین مسئله میتواند بار دیگر بنگاههای اقتصادی را با معضل کمبود نیروی متخصص مواجه کند و در بهترین حالت، کاهش نرخ بیکاری از طریق کاهش نرخ مشارکت اقتصادی تکرار شود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰معضل قاچاق پوشاک
📌در شرایطی که صنعت پوشاک کشور با مشکلات زیادی (واردات مواد اولیه و...) دست و پنجه نرم میکند، قاچاق پوشاک نیز بر نگرانیهای تولیدکنندگان افزوده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 برکات دیپلماسی منطقهای
🔶 ایران و عربستان هیچگاه شرکای تجاری اصلی یکدیگر نبودهاند. در زمان اوج روابط اقتصادی، مبادلات تجاری حدود ۸۰۰ میلیون دلار بود که از این رقم ۵۰۰ میلیون دلار واردات از عربستان و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات به عربستان بود. بر اساس آمار رسمی سال ۲۰۲۲، صادرات غیرنفتی این کشور حدود ۸۴ میلیارد دلار بوده که بیشترین میزان در ۱۲ سال گذشته است. شرکای اصلی عربستان نیز کشورهایی همچون چین، ژاپن، هند، آمریکا و امارات هستند.
🔶 بررسیها نشان میدهد که اقلام عمده وارداتی عربستان شامل ماشینآلات، تجهیزات مکانیکی و برقی، کشتی و قایق، سازههای دریایی، دارو، آهن، فولاد، سوخت معدنی و روغنهای معدنی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری، سنگها و مواد پلاستیکی است.
🔶 عربستان به دنبال توسعه زیرساختهای صنعتی و فناوری خود است و ایران میتواند از این فرصت به عنوان یک بازار جدید استفاده کند. از ظرفیت تراز تجاری ۳۰۰ میلیارد دلاری عربستان میتوان طی سالهای آتی، بازار حداقل دو تا سه میلیارد دلاری را پیش روی ایران قرار داد.
🔶توافق دوباره ایران و عربستان به گسترش تجارت با امارات متحده عربی منجر شده و با افزایش مبادلات با این کشور، نهتنها به صادرات به کشورهای ثالث کمک میکند، بلکه با ورود درهم به کشور، بر نرخ ارز تأثیر گذاشته و میتواند در کاهش آن مؤثر باشد.
🔶 ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد: «بعد از دستیابی به توافق میان ریاض و تهران، ممکن است روند سرمایهگذاری عربستان در ایران بسیار سریع انجام شود. فرصتهای سرمایهگذاری زیادی برای عربستان در ایران وجود دارد». به نظر میرسد در صورت به فرجام رسیدن توافقات و مذاکرات دو کشور، سال ۱۴۰۲ شاهد تحولات مناسبی در روابط تجاری ایران و عربستان و به تبع آن در کشورهای عربی باشیم.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰سقوط سلطه دلار
🔹️طی هفته گذشته تصمیمهای مهمی در غرب و شرق جهان اتخاذ شده که بر روند تضعیف جایگاه دلار در معاملات بینالمللی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. چین و برزیل توافق کردند که در تبادلهای تجاری فیمابین، دلار را حذف و از ارزهای ملی خود استفاده کنند؛ این در حالی است که پکن پیش از این نیز با ۲۵ کشور از طریق واحد پولی خود یعنی «یوان» تجارت میکرد.
🔹️در اینجا، برخی از مهمترین کشورهایی که دلار را از بخشی از مبادلات تجاری بینالمللی خود حذف کردهاند، ببینید.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 آغاز پیشگیری ناترازی گاز در زمستان ۱۴۰۲
📌مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای تعویض بخاریهای کمبازده، توسعه کنتورهای هوشمند و همچنین افزایش ظرفیت مخازن ذخیرهسازی در کنار صنایع عمده برای جبران ناترازی گاز در زمستان سال ۱۴۰۲، گفت: تامین مالی اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی از محل صرفهجویی گاز خواهد بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_ec
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ چرا قفقاز و به تبع آن جمهوری آذربایجان مهم است به روایت تصویر …
🔗 لینک توییت
🆔 @Masaf
#یادداشت
🔰 جزئیات طرح ساماندهی اجارهبهای مسکونی
🔶 جزئیات طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی که کلیات آن در بهار سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، سرانجام نهایی شد. مجلس شورای اسلامی، ۲۸ اردیبهشت ماه سال گذشته به دو فوریت طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی رأی داد.
🔶 این طرح پس از تصویب کلیات، در نشست علنی اول تیرماه سال ۱۴۰۱، برای کسب نظرات دستگاههای اجرایی و به پیشنهاد دولت و تصمیم هیأت رئیسه مجلس، بار دیگر به کمیسیون عمران ارجاع شد و در نهایت جزییات آن با اعمال تغییراتی نسبت به پیشنویس اولیه به تصویب کمیسیون عمران رسید.
🔶 در ماده یک این طرح پیشبینی شده است که همه دستگاههای اجرایی باید اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات زمین و املاک، اطلاعات هویتی، سکونتی، مالکیتی، معاملاتی، بهرهبرداری انشعابات و میزان مصرف، اطلاعات مکان محور سیمکارت و اشتراک اینترنت و سایر اطلاعات مورد نیاز املاک، مالکین و ساکنین را بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان ارائه کنند.
🔶 همچنین در ماده سه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، برنامه زمانبندی ثبت اطلاعات املاک تحت تملک، محل اقامت، سکونت یا بهرهبرداری در سامانه ملی املاک و اسکان را برای مناطق مختلف شهری و روستایی کشور با اولویت مناطقی که بیشترین نسبت خانه خالی را در کلانشهرها و شهرهای پر جمعیت دارند، فراهم نماید.
🔶 در صورت تصویب نهایی و اجرایی شدن این طرح، باید اطلاعات طرفین معامله در معاملات خرید و فروش و اجاره املاک به شکل استاندارد مبایعه نامه، در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده و کدرهگیری دریافت شود. صدور کد رهگیری منوط به ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی طرفین معامله در سامانه ملی املاک و اسکان کشور خواهد بود.
🔶 ساماندهی مبالغ دریافتی توسط مشاورین املاک نیز در این طرح پیشبینی شده است و آیین نامه نحوه تعیین تعرفه حقالزحمه مشاوران املاک بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی و اجاری با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی تدوین میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ چرا قفقاز و به تبع آن جمهوری آذربایجان مهم است به روایت تصویر …
🔗 لینک توییت
🆔 @Masaf