eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مسکن ملی خانه‌های حیاط‌دار 🔷طبق سیاست‌گذاری دولت، مبنی بر ساخت مسکن ملی ویلایی حیاط دار یک یا دوطبقه، مسئله‌ای مطرح است که این خانه‌ها چه مزیتی نسبت به خانه‌ها بلندمرتبه دارند. این موضوع را می‌توان در چندین مورد بررسی کرد که توضیح داده خواهد شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰چرا خودرو داخلی با دلار گران می‌شود؟ 🔷با محاسبه‌ای سرانگشتی، به این نتیجه می‌رسیم که خودرویی مثل پراید که اعلام شده ارزبری آن تنها حدود ۲ درصد است، نباید با افزایش قیمت دلار گران بشود. پس چرا این اتفاق می‌افتد؟ نکته اینجاست که قیمت مواد اولیه قطعات داخلی نیز (مثل فولاد، ورق، لاستیک و محصولات پتروشیمی) بر اساس نرخ ارز بازار آزاد تعیین می‌شود! 🔹با این حساب، ارزبری حقیقی پراید و سایر خودروهای داخلی بیش از ۸۰ درصد می‌شود. چون همه مواد اولیه آن‌ها (حدود ۸۰ درصد هزینه تولید خودرو) به قیمتی از بازار داخلی خریداری می‌شود که با ارز بازار آزاد (عمدتا در بورس کالا) قیمت‌گذاری می‌شوند. به همین دلیل، قیمت محصول کاملا داخلی شدیدا تحت تاثیر نرخ ارز قرار می‌گیرد. 🔹الزام تولیدکنندگان فولاد، آلومینیوم و... (مواد اولیه) به فروش محصولات خود در بورس کالا به قیمت ارز تعیین شده در بازار مبادله یا ارز تثبیتی، جلوی افزایش قیمت این کالا‌ها در بورس را می‌گیرد، ولی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌ها در بازار داخلی کافی نیست. 🔷چرا که افراد (واسطه‌ها و بازرگانان) می‌توانند این محصولات را از بازار بورس (با ارز ارزان‌تر) بخرند، صادر کنند و ارز خود را در بازار آزاد (به قیمت آزاد) بفروشند. این روند منجر به افزایش تقاضا و درنتیجه قیمت این کالا‌ها در بازار داخل می‌شود. باید شرایط به‌گونه‌ای تنظیم شود که تولیدکنندگان بتوانند با قیمت بورس کالا به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات خود دسترسی داشته باشند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰رشد پنج درصدی ایجاد اشتغال در تعاونی‌ها 📌ترکیب اشتغال ایجاد شده در تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱، به صورت ۵۸ درصد در بخش تولید، ۲۶ درصد در بخش توزیع (مسکن، مصرف و اعتبار) و ۱۶ درصد در بخش خدمات است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 سهم ۵۱ درصدی کشور‌های همسایه در تجارت خارجی ایران 📌گسترش تجارت ایران با همسایه‌ها و استفاده از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان همکاری شانگهای برای تسهیل تجارت با کشورهای عضو، روند رو به رشد تجارت خارجی کشور را حفظ خواهد کرد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰مالیات‌درمانی، داروی بیماری رانت‌زدگی 💠در این شرایط بد اقتصادی که بسیاری از هم‌وطنانمان تحت فشارند، چرا برخی بر لزوم اخذ مالیات‌ بر ثروت مردم اصرار می‌کنند؟ چرا برخی بر افزایش نرخ این مالیات‌ها و فشار بیشتر به مردم پافشاری می‌کنند؟ 💠مالیات بر ثروت، شامل مالیات بر ارث، درآمد اتفاقی، خانه‌ها و خودروهای لوکس و خانه‌های خالی است. این دسته از مالیات‌ها درجهان اتفاقا با هدف نگرفتن وضع می‌شوند! نه برای خالی کردن جیب مردم. یعنی این مالیات‌ها وضع می‌شوند تا رفتار مردم و توزیع ثروت در جامعه را تنظیم کنند. مثلا از خانه‌های خالی مالیات گرفته می‌شود؛ پس خانه‌ها را خالی نگذارید، اجاره دهید تا از پرداخت این مالیات معاف شوید (با افزایش عرضه، قیمت متعادل می‌شود). 💠اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، یعنی اگر امروز خانه‌ای را ۱۰۰ میلیون خریدم و ماه بعد قیمت آن ۱۲۰ میلیون تومان شد، اگر بخواهم آن را بفروشم باید حجم قابل توجهی از این ۲۰ میلیون سود بادآورده را به دولت بدهم. در چنین شرایطی، سود دلالی کاهش پیدا می‌کند و با خروج دلالان، بازار متعادل می‌شود. البته هرچه این خانه را بیشتر نگه‌دارم، نرخ این مالیات کمتر شده و به صفر می‌رسد، چون اگر خانه را نگه‌دارم، یعنی هدف من دلالی نبوده است و تقاضای مصرفی داشته‌ام، پس از این مالیات معاف می‌شوم. 💠در کشور ما رانت‌های قانونی و غیرقانونی فراوانی توزیع می‌شوند که ثروت‌های بادآورده‌ای را برای عده‌ای و زیان و افزایش قیمت‌ها را برای سایرین به ارمغان آورده است. چنین مالیات‌هایی تنها نابرابری حاصل از رانت و دلالی را مورد اصابت قرار داده و با یک قران، دو هزار من و شما کاری ندارد! ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی چابهار-زاهدان 💠تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه ریلی چابهار-زاهدان، در اولین قدم می‌تواند ۸۵ میلیون تن ظرفیت بندری را در دهانه اقیانوس هند در اختیار شبکه لجستیکی کشور و متقاضیان بین المللی ترانزیت از ایران قرار دهد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰پیش‌نیازهای تغییر نقش دولت از بازیگر به تنظیم‌گر 💠واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی کار مفیدی است؛ اما عدم نظارت پس از واگذاری زیان‌بار است. مشخص نبودن اولویت‌های توسعه‌ای کشور همچنین باعث شده گاهی به امید خارجی‌ها، بازیگران داخلی را رها کرده و گاهی با تمرکز بر داخل، فرصت‌های خارجی را از دست بدهیم. در نتیجه دهه 1390، دهه سردرگمی و درجا زدن اقتصاد ایران بود. 💠رهبری در سخنرانی ابتدای سال نو 1402، بر لزوم تغییر نقش دولت از بازیگر اقتصادی به هدایت‌کننده و ناظر تاکید کردند. اما این تغییر نقش پیش‌نیازهایی دارد. اولین پیش‌نیاز، داشتن برنامه توسعه صنعتی است. باید مسائل اولویت‌دار کشور مشخص شده و برنامه‌ای برای رسیدن به آن/ آن‌ها چیده شود. 💠برنامه‌ای که قوانین، تصمیمات و اقدامات حکومت همگی در راستای آن هماهنگ شوند. اولویت‌ها باید محدود، قابل سنجش و واقع‌گرایانه باشند. اما برنامه‌های توسعه کشور تاکنون متاسفانه صرفا لیستی از آمال و آرزوهای طویل و عریض و کلی و قابل تفسیر بوده‌اند. 💠پیش‌نیاز دیگر، اشراف اطلاعاتی دولت است. بدون اشراف بر جریان پول و کالا و فعالیت‌های اقتصادی، دولت نه می‌تواند برنامه‌ریزی کند،‌ نه می‌تواند برنامه‌ی هدایتش را پیش ببرد، نه می‌تواند نظارت کند و نه می‌تواند درست و بجا حمایت کند. این موضوع لزوم تاسیس، تکمیل، یک‌پارچه شدن و حفاظت سامانه‌های اطلاعاتی را مشخص می‌کند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰حق زمین 🔷وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اینک برای بیش از ۱۳۶ هزار متقاضی برای ساخت مسکن در قالب انفرادی و گروهی زمین واگذار شده است. # حق زمین ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه 🔶در سال ۱۴۰۱ مجموعاً بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاری‌ها به بازار سرمایه صورت گرفته که بخش قابل توجهی از آن در ماه‌های آذر و اسفند ۱۴۰۱ بوده است. این رقم برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۵ و ۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰باید سراغ قطعه‌سازان خارجی می‌رفتیم نه خودروسازان خارجی! 🔷یکی از اشتباهات ابتدایی صنعت خودروسازی ایران، این تصور است که با همکاری خودروساز داخلی با خودروساز خارجی، این صنعت توسعه پیدا می‌کند! شرکت‌هایی چون پژو و رنو وقتی می‌توانند با فروش قطعات منفصله به ایران سود داشته باشند، چرا باید نان خود را آجر کنند و خودروسازی به ایران یاد بدهند؟ نفع آن‌ها در وابسته ماندن ایران است. 🔶دو خودروساز در هر صورتی رقیب یکدیگر هستند. رقبا حاضر به اشتراک تکنولوژی و مهارت‌ نیستند. تازه به این موضوع، پیشینه طرف ایرانی در مذاکره و تنظیم متن حقوقی قرارداد را نیز اضافه کنید! همین موضوع باعث شد همان شرط داخلی‌سازی خودروهای پژو با شروع از ۴۰ درصد، در عمل با ۲۰ درصد شروع شود و افزایش چندانی نیز نیابد. 🔷همکاری خودروساز- خودروساز اشتباهی است که چین نیز مرتکب شد و نتیجه نگرفت؛ اما ما عبرت نگرفتیم. از طرف دیگر، کره جنوبی مسیر دیگری را طی کرد. هیوندای به‌جای تعامل با خودروسازان خارجی، مستقیم سراغ قطعه‌سازان خارجی رفت. یعنی خود مالک خودرو (اجازه تغییر و صادرات محصول) بود و تنها قطعه را از خارج تامین می‌کرد. 🔶البته برای تامین قطعه نیز کم‌کم با حمایت دولت به سراغ داخلی‌سازی رفت. چندین دهه همکاری صنعت خودرو ایران با خودروسازان فرانسوی هیچ ثمره‌ای برای ما نداشت. چند سال باید از یک سوراخ گزیده شویم؟ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰یک نمودار و یک نکته بنزینی مهم 🔹بررسی روند مصرف بنزین در کشور از سال ۹۰ نشان می‌دهد که مصرف این فرآورده نفتی سالانه ۶ درصد افزایش می‌یابد. 🔹هر چند در سال ۹۸ با اصلاح قیمت بنزین در آبان و شیوع کرونا در بهمن، روند مصرف به شدت نزولی شد اما از سال ۹۹ به بعد، رشد مصرف سالانه به ترتیب به ۱۴.۹ و ۱۹ درصد افزایش یافت. 🔹طبق تصویر، مصرف بنزین بعد از گذر از دوران کرونا در حال بازگشت به روندی است که اگر کرونا رخ نمی‌داد در آن وضعیت بود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰حق زمین ویلایی 🔷اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در راستای تامین زمین ویلایی گام مهمی برداشته و گفت: با سند دار شدن ۴۰ هکتار از اراضی محمد آباد، امکان نام نویسی متقاضیان سیستانی در طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی فراهم شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco