#خبر
🔵ایران مدعی دریافت خسارت بلوکه ماندن منابع ارزی خود در کره شد
🔶کار افتتاح حساب ۶ بانک ایرانی که به نمایندگی از بانک مرکزی وظیفه جابهجایی پولها را بر عهده دارند نزد بانکهای قطری تمام شده و در آخرین تحولات صورت گرفته، بخشی از پولهای ایران به این حسابها منتقل و بخش دیگری نیز تا هفته آینده به طور کامل منتقل میشود.
🔷اما موضوع مهم دیگری که از سوی بانک مرکزی و دولت ایران به صورت جدی دنبال میشود، شکایت از کره جنوبی بابت دریافت خسارت به منظور بلوکه ماندن منابع ارزی کشورمان در کره طی سالهای گذشته است؛ خسارت بلوکه ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از ۶۰۰-۷۰۰ میلیون دلار است.
🔶دولت ایران شکایت از کره جنوبی را به دلیل دریافت خسارت بابت بلوکه ماندن ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی در این کشور را ادامه خواهد تا به سرانجام برسد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰سبقت گرفتن بنادر کشور همسایه
🔶 بندر فاو و امالقصر از بنادر مهم عراق است که این کشور در صدد توسعه آنها برآمده است. پیشرفت این بنادر میتواند باعث به حاشیه راندن بنادر ایران شود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰 ظرفیت نیروگاههای ایران در مقایسه با ۱۰ کشور توسعهیافته جهان
🔶 نمودار زیر، شاخص نسبت تولید برق به اقتصاد کشورها را نشان میدهد. با توجه به دادهها، ایران سه برابر میانگین ۱۰ کشور برتر اقتصادی برق تولید میکند. در صورت بهینهسازی مانند کشورهای توسعه یافته، ایران میتواند با یک سوم ظرفیت تولید کنونی، نیاز اقتصاد کشور را تأمین کند.
🔶بخش زیادی از ناترازی برق به مصرف بالای مشترکان برمیگردد. پایین بودن قیمت باعث میشود تا انگیزهی لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
⭕️ بانکها در ساخت مسکنهای لاکچری سرمایهگذاری میکنند نه مسکن موردنیاز مردم!
🔻اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مقصود از افزایش مشارکت برای ساخت مسکن، مسکن عمومی و موردنیاز مردم است. مادامی که صحبت از ساخت و سرمایهگذاری در بازار مسکن میشود، هدف ساخت مسکن لاکچری و گران قیمت نیست.
🔻اما متاسفانه برخی از بانکها و سازمانهای کشور در ساخت مسکن گران قیمت و غیرعمومی سرمایه گذاری میکنند و موجب انحراف قیمت در این بازار میشوند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#فراخوان
📢واحد اقتصاد و کسبوکار مؤسسه مصاف، سومین دوره آموزشی مجازی کشش را برای علاقهمندان به موضوعات اقتصادی برگزار میکند
👤مخاطبین دوره، تمام افرادی هستند که به اقتصاد علاقه داشته باشند، بهعلاوه افرادی که به اقتصاد علاقه ندارند اما برای آگاهی نسبت به محیط زندگی خود ارزش قائلند.
💥دوره در ۱۰ سرفصل و ۱۲ جلسه بهصورت مجازی و در روزهای پنجشنبه و جمعه ارائه میشود.
🔷 جلسات پنجشنبه: ساعت ۱۴ الی ۱۶ و ۱۷ الی ۱۹
🔶جلسات جمعه: ساعت ۱۰ الی ۱۲ و ۱۳ الی ۱۵
🔵طبق روال گذشته، اولویت جذب در واحد اقتصاد با شرکتکنندگان دوره است و افراد مستعد و علاقهمند میتوانند در انتهای دوره جهت همکاری با واحد اقتصاد رزومههای خود را ارسال نمایند و پس از بررسی رزومهها، از افراد واجد شرایط دعوت به همکاری خواهد شد.
💥برای دریافت کد تخفیف صدهزار تومانی، کافی است به ادمین واحد اقتصاد پیام داده و انتقادات و پیشنهادات سازنده خود را ارسال نمایید.
@MasafEcoAdmin
🌐جهت ثبتنام و اطلاعات بیشتر، به لینک ثبتنام مراجعه نمایید.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
مصــــافاقتصادی
#مصاحبه 🔵وزارت بازرگانی دردی را دوا میکند یا مشکلات را دوچندان می کند؟ قسمت اول 💢واحد اقتصاد مو
🔵تشکیل وزارت بازرگانی آدرس غلط برای حل مشکلات
قسمت دوم
🔶آقای ورمزیاری در ادامه درباره وضعیت موجود گفت: روندهای غلط موجود در وزارتخانههای جهاد کشاورزی و صمت برای تنظیم بازار بایستی اصلاح بشود. ضمن آن که الان هم اینطور نیست که تنظیم بازار کاملا دست این دو وزارتخانه باشد. ما ستاد تنظیم بازار را داریم که ذیل معاونت محترم اول رئیس جمهور تشکیل میشود که خیلی از تصمیمات همین الان آن جا اتخاذ می شود (نه در این دو وزارتخانه).
🔷 علاوه بر این در موارد وزارت جهاد هم قیمتی برای خرید تضمینی محصولات تعیین میکند ولی به یکباره شورای تنظیم بازار، آن را عوض میکند. بنابراین نمیتوانیم با استناد به وضع موجود به این استناد کنیم که دو وزارتخانه مذکور متولی بازرگانی بودهاند و حالا اگر یک وزارت مستقل بازرگانی تشکیل بشود، مشکلات حل خواهد شد.
💢آقای ورمزیاری در پاسخ به این سوال که آیا وزیر هم به همین دلیل مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هست؟ گفت: ببینید این را از خودشان باید بپرسید، ما سخنگوی کسی نیستیم. ولی ادله مهمی که در این راستا بیان میشود آن است که بالاخره تولید یک زنجیره است، انتهای آن مصرف کننده بوده و ابتدای آن تولید کننده و کسانی هستند که نهاده های تولید را فراهم میکنند، شما نمیتوانید مدیریت این زنجیره را متفرق بکنید
🔶 مثلا اگر وزارت بازرگانی از فردا تشکیل بشود و این وزارتخانه بخواهد قیمت خرید تضمینی گندم و جو را تعیین کند. حال اگر بخواهد این قیمت را پایین تعیین کند که سابقه این کار هم خیلی زیاد وجود داشته است، عملا انگیزه کشاورز به دلیل از بین رفتن سود در بخش تولید از بین میرود. چرا که وزارت بازرگانی با بخش تولید در کشاورزی آشنایی ندارد. به طور مثال در زمانی که قانون تمرکز در دولت آقای روحانی لغو شد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در وزارت صمت تصمیم گیر اصلی بود، داد مرغداران درآمد که شما قیمت را با چه حساب و کتابی اینقدر پایین تعیین کردهاید؟
🔷آن زمان اگر طبق فاکتورها قیمت نهاده، کارگر و سوخت را مجموعا با ۱۰ تا ۱۵ درصد محاسبه کنید، مشخص می شود که قیمت تعیین شده برای فروش با هزینهها هم خوانی ندارد. حالا اگر قرار باشد وزارت بازرگانی تشکیل شود، و این وزارتخانه به همین شیوه بدون آشنایی با بخش کشاورزی انجام بدهد عملا انگیزه لازم از کشاورز گرفته میشود. وقتی که میگوییم زنجیره باید مدیریت یکپارچه داشته باشد، به همین خاطر است.
🔶مهمترین پارامتر تولید بازار است، یعنی اگر بازار شما درست تامین نشود و برآورد مناسبی از بازار وجود نداشته باشد، عملا تولید تعطیل خواهد شد. همین اتفاق بعد از برداشته شدن ارز ترجیحی برای بخش دام و طیور اتفاق افتاد. لذا وقتی مهمترین پارامتر مدیریت یک وزیر از وی گرفته شود و به وزارتخانه دیگر تحویل شود، وزارت تولیدی عملا خلع سلاح میشود و وزیر خواهد گفت که قیمت، میزان واردات و میزان صادرات را فردی دیگر تعیین میکند اینها مهمترین ابزار تولید وزیر کشاورزی و صمت است (بدون آن چگونه میزان تولید را تنظیم و توسعه دهد؟).
🔷 اگر در اوج تولید انبوهی از واردات توسط مافیای آن محصول صورت بگیرد، عملا وزارت تولید کاری برای تولید از دستش بر نمیاید، چه کاری میتواند انجام دهد؟
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#توییت
🔶امکان صدور شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی برای ۱۰مجوز وزارت نیرو (به عنوان اولین دستگاه) در درگاهملیمجوزها فعال شد
باحکم قانون، تا پایان ۱۴۰۲ باید با مجوزهای کاغذی خداحافظی کنیم و همه فعالان اقتصادی، مجوز الکترونیکی بگیرند
تشکر ویژه از فاوای وزارت نیرو
مثل همیشه اول
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰نقش صنعت بیمه در ترانزیت
🔶 تبدیل شدن به هاب ترانزیت کالا بدون حضور صنعت بیمه امکانپذیر نیست. ترانزیت و صادرات کالا و خدمات، نیاز به بیمه نامه صادراتی دارد تا برای جبران خطرات و آسیبهای احتمالی استفاده شود. همچنین سیستم حمل و نقل، اعم از ریلی، زمینی، جادهای و تمام وسایل نقلیهای که کار حمل کالا را انجام میدهند نیاز به بیمه دارند.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#فراخوان
📢واحد اقتصاد و کسبوکار مؤسسه مصاف، سومین دوره آموزشی مجازی کشش را برای علاقهمندان به موضوعات اقتصادی برگزار میکند
👤مخاطبین دوره، تمام افرادی هستند که به اقتصاد علاقه داشته باشند، بهعلاوه افرادی که به اقتصاد علاقه ندارند اما برای آگاهی نسبت به محیط زندگی خود ارزش قائلند.
💥دوره در ۱۰ سرفصل و ۱۲ جلسه بهصورت مجازی و در روزهای پنجشنبه و جمعه ارائه میشود.
🔷 جلسات پنجشنبه: ساعت ۱۴ الی ۱۶ و ۱۷ الی ۱۹
🔶جلسات جمعه: ساعت ۱۰ الی ۱۲ و ۱۳ الی ۱۵
🔵طبق روال گذشته، اولویت جذب در واحد اقتصاد با شرکتکنندگان دوره است و افراد مستعد و علاقهمند میتوانند در انتهای دوره جهت همکاری با واحد اقتصاد رزومههای خود را ارسال نمایند و پس از بررسی رزومهها، از افراد واجد شرایط دعوت به همکاری خواهد شد.
💥برای دریافت کد تخفیف صدهزار تومانی، کافی است به ادمین واحد اقتصاد پیام داده و انتقادات و پیشنهادات سازنده خود را ارسال نمایید.
@MasafEcoAdmin
🌐جهت ثبتنام و اطلاعات بیشتر، به لینک ثبتنام مراجعه نمایید.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
📌 سبد جهانی محصولات زنجیره ارزش «پروپیلن» متنوعتر میشود
🔹در سالهای آتی سرعت رشد تقاضای سایر محصولات زنجیره ارزش «پروپیلن» نسبت به «پلیپروپیلن» بیشتر خواهد بود و سهم پلیپروپیلن در سبد محصولات زنجیره ارزش پروپیلن از ۶۰ به ۵۳ درصد کاهش خواهد یافت.
🔹اما برخلاف روند جهانی، عمده طرحهای توسعه زنجیره ارزش پروپیلن در ایران بر تولید پلیپروپیلن متمرکز شده است که علاوه بر خطر اشباع بازار این محصول، نشان از مغفول ماندن توسعه سایر محصولات این زنجیره دارد./ مسیر اقتصاد
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🔺چه کسی تولید نفت ونزوئلا را افزایش داد؛ ایران یا آمریکا؟
🔹 خبرگزاری فارس نوشت، طبق آمار اوپک میانگین تولید نفت ونزوئلا قبل از صادرات میعانات گازی ایران به این کشور حدود ۵۱۶ هزار بشکه در روز بود.
🔹با آغاز صادرات میعانات گازی ایران در سپتامبر ۲۰۲۱، تولید نفت ونزوئلا افزایش یافت و تا قبل از حضور شرکت آمریکایی شورون به میانگین ۶۷۹ هزار بشکه در روز رسید و حتی عدد ۷۲۱ هزار بشکه را نیز ثبت کرد.
🔹با حضور شرکت شورون در دسامبر ۲۰۲۲ و آغاز دریافت نفتای آمریکا در ژانویه ۲۰۲۳ نیز میانگین تولید نفت ونزوئلا از ۶۷۹ به ۷۲۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
🔹اگر شیب کند افزایش تولید نفت از ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون را صرفا منحصر در حضور شرکت شورون بدانیم و نه ایران، این افزایش تولید تنها حدود ۴۸ هزار بشکه بوده درحالیکه با حضور ایران در ونزوئلا از سپتامبر ۲۰۲۱، تولید نفت ونزوئلا ۱۶۳ هزار بشکه در روز جهش یافته است.
🔹در واقع عمده افزایش تولید نفت ونزوئلا به کمک ایران رقم خورد و زمینه بیاثر کردن تحریم را فراهم کرد و سپس آمریکا حاضر به همکاری حداقلی نفت در برابر بدهی با ونزوئلا شده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
امشب که زمین و آسمان میگرید
از ماتم عسکری (ع) جهان میگرید
جا دارد اگر شیعه خون گریه کند.
چون مهدی صاحب الزمان (عج) میگرید
شهادت امام حسن عسکری تسلیت باد🖤
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
⭕️ ۴۵۰۰ مشاور املاک غیرمجاز فقط در تهران
🔻حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: از زمان آغاز طرح گشتهای مشترک ساماندهی مشاوران امالک در سطح شهر تهران و شهرهای استان ۱۱ هزار مورد بازرسی قرار گرفتند و ۱۴۰۰ مشاور املاک غیرمجاز با طی فرآیندهای قانونی پلمب شدهاند.
🔻درحال حاضر از ۲۸ هزار مشاور املاک فعال در استان تعداد ۴۵۰۰ مشاور، غیرمجاز هستند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔵کنار گذاشتن دلار در تجارت نفت روسیه
🔶الکساندر دیوکوف، مدیر ارشد اجرایی شرکت «گازپروم نِفت»، شعبهای از شرکت گازپروم اعلام کرد: این شرکت تقریبا استفاده دلار آمریکا و یورو را در مبادلات تجاری با شرکای خارجی به طور کامل کنار گذاشته و به ارزهای ملی روی آورده است.
🔷همچنین وی در حاشیه مجمع انرژی تیاناف که در منطقه نفتخیز «تیومن» در سیبری برگزار میشود، گفت: بیشتر تراکنشهای صادراتی این شرکت در حال حاضر با یوآن چین و روبل روسیه انجام میشود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🔵نبرد سه کریدور
🔸 پس از نشست اخیر گروه ۲۰ و اعلام راهاندازی کریدور هند خاورمیانه اروپا، نبرد کریدورها برای کسب بیشترین سهم از تجارت جهانی افزایش یافته است.
🔹 مسیر آبی رنگ نشان دهنده کریدور عرب مد است که هند را به اروپا وصل میکند
🔸 مسیر زردرنگ کریدور شمال جنوب است که برای اتصال روسیه به هند از طریق ایران برنامهریزی شده است
🔹خطوط قرمز رنگ نیز نشاندهنده شاخههای ابتکار «کمربند و جاده» BRI چین است.
🔸به باور کارشناسان مهمترین هدف کریدور هند-اروپا رقابت با قدرت فزاینده چین در منطقه و کاهش اهمیت ژئواکونومیکی ایران و ترکیه است.
🔹حالا باید منتظر واکنش کشورهای رقیب بود؛ آیا مسیر چین-پاکستان- ایران- ترکیه راهاندازی میشود؟
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
📌 سیاستهای سازمان راهداری مانع افزایش بهرهوری حمل بار بینشهری
🔹حامد تاج الدین مدیرعامل یک شرکت حمل بار اینترنتی، با بیان اینکه همواره ۵۰ درصد از ظرفیت حمل بار در کشور بدون استفاده است، گفت: ورود شرکتهای اینترنتی و دانش بنیان به حوزه حمل بار بینشهری، میتواند با کاهش سفرهای خالی ناوگان به ۲۰ درصد، سالانه ۲ تا ۳ میلیارد دلار هزینههای حمل بار کشور را کاهش دهد.
🔹اما سیاستهای انحصارساز سازمان راهداری و شرایط تحمیل شده در آیین نامه تاسیس شرکت حمل و نقل، مانع ورود موثر کسب و کارهای اینترنتی به حوزه حمل بار بین شهری است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔵ناامیدی از عملکرد کریدور میانی به عنوان یک شاهراه بین قارهای
🔶 راه آهن قزاقزستان (KTZ) از رشد ۸۶ درصدی در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داده و بندر پوتی نیز شاهد افزایش ۸۰ درصدی محموله های کانتینری به مقصد شرق بوده است. نوروزبایف، مدیر مرکز تحول کسب و کار در KTZ، ضمن تجریه رشد در کریدور میانی از لحاظ حمل کانتینری و بارهای فله، اعلام کرد که صادرات قزاقزستان به ترکیه، ۵ برابر و واردات قزاقزستان از ترکیه، ۲۵.۲ درصد افزایش داشته است.
🔷 زمان و هزینه همچنان مانع اصلی در این کریدور به ویژه بین چین و اروپا محسوب می شود که اروپایی ها را با تردید رو به رو کرده است. دیمیتری هاسنکمپف، مدیر کل فروش در شرکت RTSB (شرکت حمل و نقل ریلی که در بازار اوراسیا فعالیت می کند)، اظهار کرده که شرکت او می تواند زمان ترانزیت کریدور میانی را از ۴۵ تا ۷۰ روز بین چین و اروپا ارائه دهد که به نوعی مشابه حمل و نقل دریایی است، اما تفاوت قیمت ها بسیار زیاد است.
🔶 انتقال کالا به چین از طریق کریدور میانی برای مشتریان اروپایی منطقی نیست و این موضوع باعث شده است که کریدور میانی عمدتاً به بازار محلی با تمرکز بر آسیای مرکزی به جای حجم بین چین و اروپا تبدیل گردد که در سخنان نوروزبایف مبنی بر توجه به کشورهای دخیل در کریدور میانی به جای تمرکز بر تجارت چین و اروپا، آشکار است.
#کریدور_میانی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
👤توییت استاد #رائفی_پور
✍ وزارت بهداشت در نامهای که موجبات شگفتی بنده را فراهم آورده مدعی شده است که در مناطق محروم دیگر کمبود پزشک نداریم!!!
🔹آیا شما چنین ادعایی را تایید میکنید؟ لطفا مشاهدات و تجربیات خودتان از کمبود پزشک در محل زندگیتان را با ما در میان بگذارید!
🔸وزارت بهداشت از یک طرف پزشکان جوان را برای جمعآوری امتیاز تاسیس مطب مجبور به حضور در مناطق محروم میکند و از طرف دیگر از اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی و افزایش جذب دانشجوی پزشکی با تعهد خدمت در مناطق محروم سرباز میزند.
🔹براساس قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت مکلف است سالیانه ۳۰درصد ظرفیت پذیرش پزشکی را با اولویت بومی و متعهد خدمت جذب نماید. با این حال آمار پذیرش حاکی از اجرای تنها ۵درصدی این قانون در پذیرش پزشکی است.
🔸در پاسخ مطالبه کمیسیون اصل۹۰ مجلس مبنی بر ضرورت اجرای قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت مدعی شده که نیاز مناطق محروم به پزشک در حال رفعشدن است.
🔹درحالیکه همواره در اطراف بیمارستانهای بزرگ، چادرهای مسافرتی که ناشی از تشدید سفرهای درمانی از شهرستانها به تهران و مراکز استانها است مشاهده میشود.
ادامه در پست بعدی👇
🆔 @Masaf
ادامه توییت استاد #رائفیپور
✍ در شرایطی همچنان راه طبابت پزشکان جوان توسط انحصارطلبان بسته شده است که رقبای منطقهای ما مانند ترکیه، عربستان، امارات و عمان با تسهیل مجوزهای جذب پزشکان جوان و ساخت مگابیمارستانها زمینه جذب نیروی انسانی متخصص سایر کشورها در حوزه سلامت بهویژه پزشکان را فراهم میکنند.
🔹وزارت بهداشت را بهتر است وزارت حفظ انحصار نامید، چراکه از سویی با جلوگیری از اشتغال پزشکان جوان از ورود آنها به چرخه طبابت جلوگیری کرده و از سوی دیگر با این اقدام حق داشتن پزشک را از مردم خصوصا مناطق محروم سلب کرده و موجب تشدید نابرابری در دریافت خدمت درمانی و افزایش بار بیماری شده است.
🔗 لینک تویبت
🆔 @Masaf
⭕️ تراکم جمعیتی؛ نتیجه سالها جلوگیری از افزایش مساحت کلانشهرها
🔻 بررسی جمعیت و وسعت کلانشهرهای ایران نشان میدهد در ۵ دهه گذشته، جمعیت پیوسته در حال افزایش بوده اما وسعت این شهرها نسبت به جمعیت، تقریبا ثابت باقی مانده است. نتیجه این وضعیت که از سال ۱۳۷۸ با ضابطه «جلوگیری از افزایش محدوده شهرها» حاصل شده، افزایش تراکم جمعیتی است.
🔻در میان کلانشهرهای ایران، شهر تهران با تراکم ۱۴۰ بیشترین تراکم را دارد. درصورتی که مساحت این شهر از مساحتی که در طرح جامع اول برای ۱۳۶۵ درنظر گرفته شده تغییری نکرده و این شهر روز به روز در حال متراکمتر شدن است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔵بازدهی نیروگاهها افزایش یافت
🔶واحدهای نیروگاهی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته ۱.۸۷ درصد انرژی فسیلی بیشتری مصرف کرده و میزان انرژی معادل مصرف شده از ۵۰ میلیارد متر مکعب فراتر رفته است.
🔷این درحالیست که نیروگاههای حرارتی ۲.۵ درصد نسبت به سال گذشته برق بیشتری را تولید کردند. به معنای دیگر با افزایش نسبت تولید برق به مصرف سوخت فسیلی راندمان تولید این حامل انرژی در کشور رشد کرد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
عرشیان امشب زمین را لاله باران میکنند
خاک را خوشبوتر از زلف نگاران میکنند🎉
افرینش فیض از دیدار احمد میبرد
کعبه امشب سجده بر خاک محمد میبرد🎉
میلاد پیامبر مبارک باد❤️
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco