eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مقاصد عمده کالاهای صادراتی و وارداتی در تجارت ایران و آفریقا 📌در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱، دو میلیون و ۴۶۵ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار بین ایران و آفریقا تبادل شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
📌اخبار دلارزدایی در چند ماه اخیر 🔹 مبادلات تجاری خود با ۱۸ کشور مختلف از جمله امارات را به روپیه تسویه می‌کند. 🔸برزیل و چین، دلار را در تجارت دوجانبه‌ی خود به ارزش ۱۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش دادند. 🔹عربستان سعودی برای تجارت نفت به یوان آماده است. 🔸یوان برای اولین بار در روسیه تبدیل به پرمعامله‌ترین ارز نسبت به دلار شد. 🔹بریکس در مراحل آغازین توسعه‌ی واحد پول مشترک خود است. 🔸آرژانتین و برزیل برای ایجاد ارز مشترک همکاری می‌کنند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰مقاصد عمده کالاهای صادراتی و وارداتی در تجارت ایران و آفریقا 📌در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱، دو میلیون و ۴۶۵ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار بین ایران و آفریقا تبادل شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
✨🤲✨🦋📿🌙📿🦋✨🤲✨ 🌙 آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است یارّب این تاثیر دولت، در کدامین اختر است 🌙 کانال واحد اقتصاد موسسه مصاف @masaf_eco ✨🤲✨🦋📿🌙📿🦋✨🤲✨
🔰 لزوم تامین زمین مسکونی 🔶 یکی از دلایل مخالفین ساخت مسکن‌های یک طبقه این است که میزان زمین مورد نیاز برای ساخت این واحدها افزایش جدی پیدا خواهد کرد ولی زمین به اندازه کافی نداریم. پاسخ این است که در حال حاضر برای اسکان حدود ۸۵ میلیون نفر تنها یک درصد از زمین های کشور مورد استفاده قرار گرفته است و در صورتیکه بالاترین سرانه ذکر شده در آیین نامه شورای عالی شهرسازی و معماری در نظر گرفته شود معادل دودرصد مساحت ایران کافی خواهد بود! 🔶 متاسفانه به دلیل محدود کردن عرضه زمین و توسعه افقی، این شهرها دچار تراکم های شدید شده اند. این در حالی است که امکان توسعه افقی وجود داشته و دارد! 🔶 برای تامین زمین ساخت پروژه های مسکن، سناریوهای مختلفی مقابل روی دولت است: 🔶 استفاده از زمین های در اختیار وزارت راه و شهرسازی در حاشیه شهرها 🔶 استفاده از اراضی ملی در اختیار منابع طبعی در قالب الحاق به شهرها 🔶 استفاده از زمین های دستگاه های مختلف که در اطراف شهرها و یا داخل شهرها هستند در قالب مشارکت یا انتقال به طرح نهضت ملی مسکن 🔶 دولت موظف است در راستای افزایش و جهش تولید مسکن، تامین زمین را در اولویت کار خود قرار دهد. قانون اساسی کشور دولت و حکومت اسلامی را موظف کرده است که ساخت مسکن را تسهیل کند. بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، وقتی که حدود هفتاد درصد هزینه تولید مسکن، هزینه تامین زمین است، دولت باید با تامین زمین فرایند تولید مسکن را تسهیل کند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰تحریف آمار به سبک اینترنشنال/ صادرات برق در سال ۱۴۰۱ از واردات پیشی‌گرفت 🔹در حالیکه رسانه‌های زرد معاند با دستبرد آماری قصد مخابره خبر کسری شدید برق در ایران را داشتند اما بررسی آمار صادرات و واردات برق در سال ۱۴۰۱ از مثبت بودن تراز تبادل انرژی برق ایران حکایت دارد. 🔹بر اساس اطلاعات مدیریت شبکه برق، صادرات برق در سال ۱۴۰۱ از ۴.۵ میلیارد کیلووات ساعت فراتر رفت و میزان وردات برق در این سال ۴ میلیارد کیلووات ساعت بود. 🔹در این راستا، تراز انرژی برق کشور در سال گذشته به میزان ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت مثبت بوده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰نصب کنتورهای هوشمند برق در دو ماه به مرز ۹۰ هزار دستگاه رسید 🔹همزمان با اجرای برنامه‌ هوشمندسازی شبکه برق، ۸۹ هزار و ۵۵۰ کنتور هوشمند برق برای ۶ دسته مشترک صنعتی، اداری، کشاورزی، تجاری، خانگی و مولدها در دو ماه گذشته نصب شده است. 🔹کنتورهای هوشمند برق امکان رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری مصرف برق مشترکان را فراهم کرده و ابزار اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف را برای مدیریت شبکه برق فراهم می‌کنند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 سنگ‌ بزرگ جمهوری آذربایجان بر سر راه ترانزیتی ایران-ارمنستان (قسمت چهارم) 🔶 در حال حاضر ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. ایران حدود ۴۴ کیلومتر مرز زمینی مشترک با ارمنستان دارد، پس از عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، این مرز مشترک بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. چرا که مسیری امن برای تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است. 🔶 اتحادیه اوراسیا بازاری۱۸۵ میلیون نفری را در اختیار ایران می‌گذارد، روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازاری بیش از ۳۰۰ میلیارد دلاری دارند که می‌تواند تاثیر چشمگیری را بر آمار تجاری ایران بگذارد. 🔶 به گزارش سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به این اتحادیه طی دوازده ماهه ۱۳۹۹-۱۴۰۰ از لحاظ ارزشی رشد۱۲ درصدی به رقم یک هزار و ۱۶۶ میلیون دلار و همچنین ارزش واردات از اتحادیه اوراسیا با رشد ۶۱ درصدی به رقم یک هزار و ۷۷۴ میلیون دلار رسیده است. 🔶دو کشور ایران و ارمنستان دارای یک گذرگاه مرزی مشترک در ناحیه نوردوز هستند و حمل‌ونقل زمینی کالاها بین دو کشور عمدتا از این ناحیه انجام می‌شود. 🔶 در حال حاضر یک مسیر ارتباطی در حال ساخت از مرز نوردوز در آذربایجان شرقی تا مرکز کشور ارمنستان (ایروان) به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد که این مسیر به عنوان کریدور شمال-جنوب به مرز گرجستان می‌رسد ایران از این مسیر از طریق ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می‌شود. 🔶 علاوه بر آن، مقامات ارمنی بارها اعلام کرده‌اند که امکان ترانزیت کالا از خلیج فارس به ارمنستان و از آنجا به دریای سیاه و اروپا نیز فراهم است، ضمن اینکه از سال گذشته این کشور به دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان بوده است. 🔶 کمی قبل‌تر، جاده گوریس-قاپان مسیر ۲۱ کیلومتری مسیر اصلی ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان بود. پس از جنگ آذربایجان و ارمنستان، بخشی از این جاده ترانزیتی در اختیار باکو قرار گرفت. 🔶 ارمنستان توانست جاده جایگزین "تاتو" را افتتاح کند تا عبور کامیون‌های ایران بدون عبور از مسیر تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان و بدون پرداخت عوارض گمرکی به آن کشور فراهم شود. مهر ماه ۱۴۰۱ الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان در سخنانی عجیب گفته بود که اگر کامیون‌های ترانزیتی ایران می‌خواهند از طریق جاده گوریس-قاپان از قره‌باغ عبور کنند باید مالیات (۱۳۰ دلار) بدهند. 🔶 به دلیل مناقشات قره‌باغ، منازعاتی میان ارمنستان با ترکیه و جمهوری آذربایجان وجود دارد و ایران کشور قابل اتکا در مناسبات اقتصادی برای ارمنستان به شمار می‌رود. از سویی حضور صهیونیست‌ها اهمیت فرصت همکاری با ارمنستان را برای ایران دو چندان کرده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اولویت بانک‌ها نیست! 📌به نظر می‌رسد بانک‌ها به وظایف قانونی خود درپرداخت تسهیلات ساخت مسکن عمل نکرده‌اند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد اولویت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، در جایی غیر از مسکن است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰صادرات نفت ایران به چین در انتظار رکوردهای جدید ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰شلیک به قلب اسراف انرژی/ ترمز مصرف برق در بخش خانگی کشیده شد 🔹سرانه مصرف برق بخش خانگی که هموار در دهه اخیر مسیر صعودی را طی کرده در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با افت ۳ درصدی مواجه شد که منتهی به ۶۸۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی در بخش برق شد که این انرژی به نرخ متوسط برق در کشورهای غرب آسیا ۵۴.۴ میلیون دلار ارزش دارد. 🔹کاهش مصرف برق خانگی طی سال ۱۴۰۱ در شرایطی رقم خورد که سیاست‌های قیمتی نقش قابل توجهی در این اتفاق داشت و میزان نارضایتی اجتماعی با ابزار تعرفه‌گذاری پلکانی و استفاده از نظام اقتصادی تشویق به حداقل ممکن رسید. 🔹باوجود توقف روند افزایشی و کاهش ۳ درصدی سرانه مصرف برق در بخش خانگی این شاخص همچنان ۷۲ درصد بیشتر از متوسط الگوی مصرف در کشور است و اهداف بهینه‌سازی با تداوم کاهش این شاخص در سال‌های آتی محقق خواهد شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 خط ریلی رشت-آستارا در انتظار تامین مالی! 🔶کریدور ریلی شمال به جنوب، یکی از پروژه‌های مهم بین‌المللی است که با اجرای چهار پروژه اولویت‌دار ریلی چابهار-زاهدان، شیراز-بوشهر-بندر عسلویه، درود-خرم آباد و همچنین رشت-انزلی-آستارا به سرانجام می‌رسد و با اتصال این حلقه‌های ریلی، راه‌آهن کشور به آذربایجان، روسیه و سپس اروپا متصل می‌شود. 🔶محور ریلی رشت-آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از این پروژه‌های ریلی است. قرارگیری گیلان در همسایگی کشورهای حاشیه خزر، عضو اتحادیه اوراسیا و شانگهای بر این مهم افزوده است و بستر مناسبی برای توسعه صادرات و روابط تجاری کشور با همسایگان به شمار می‌رود. 🔶آن‌طور که مسئولان گفته‌اند؛ از مسیر ریلی رشت-آستارا تاکنون فقط ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت به مرحله تکمیل رسیده است و مابقی عمدتا بدلیل عدم تامین مالی به کندی در حال پیش روی است. آنطور که برآورد شده بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی نیاز است و همین امر سبب شده تا 50 درصد راه‌آهن رشت-آستارا نیازمند احداث پل باشد. 🔶طبق اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، در مجموع اعتبار مورد نیاز برای احداث مسیر ریلی رشت-آستارا، ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 🔶اهمیت پروژه ریلی رشت-آستارا به قدری بالا است که مقامات روسی برای سرعت بخشی به اجرای آن، برای تامین مالی این خط ریلی طرح‌هایی را ارائه کردند. 🔶 از سوی دیگر دمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در تهران گفته خط‌آهن رشت-آستارا برای نمایندگان تجاری بلاروس به عنوان یک دروازه ورود اصلی برای کالاها به ایران است و امکان تجارت بین کشورهای اوراسیا با ایران بویژه بلاروس را بیشتر می‌کند. 🔶 اما در این میان مسئولان ایرانی، زمان‌های مختلفی را برای افتتاح این خط ریلی اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد این پروژه مهم در انتظار تصمیمات مسئولان و نتیجه مذاکرات با روسیه به سر می‌برد. در حالی که استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی در قالب شرکت سهامی عام پروژه نیز می‌تواند علاوه بر منتفع شدن مردم، به تامین مالی طرح‌های مهم ملی کمک کند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco