#خبر
🔰سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه
🔶در سال ۱۴۰۱ مجموعاً بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاریها به بازار سرمایه صورت گرفته که بخش قابل توجهی از آن در ماههای آذر و اسفند ۱۴۰۱ بوده است. این رقم برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۵ و ۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#یادداشت
🔰باید سراغ قطعهسازان خارجی میرفتیم نه خودروسازان خارجی!
🔷یکی از اشتباهات ابتدایی صنعت خودروسازی ایران، این تصور است که با همکاری خودروساز داخلی با خودروساز خارجی، این صنعت توسعه پیدا میکند! شرکتهایی چون پژو و رنو وقتی میتوانند با فروش قطعات منفصله به ایران سود داشته باشند، چرا باید نان خود را آجر کنند و خودروسازی به ایران یاد بدهند؟ نفع آنها در وابسته ماندن ایران است.
🔶دو خودروساز در هر صورتی رقیب یکدیگر هستند. رقبا حاضر به اشتراک تکنولوژی و مهارت نیستند. تازه به این موضوع، پیشینه طرف ایرانی در مذاکره و تنظیم متن حقوقی قرارداد را نیز اضافه کنید! همین موضوع باعث شد همان شرط داخلیسازی خودروهای پژو با شروع از ۴۰ درصد، در عمل با ۲۰ درصد شروع شود و افزایش چندانی نیز نیابد.
🔷همکاری خودروساز- خودروساز اشتباهی است که چین نیز مرتکب شد و نتیجه نگرفت؛ اما ما عبرت نگرفتیم. از طرف دیگر، کره جنوبی مسیر دیگری را طی کرد. هیوندای بهجای تعامل با خودروسازان خارجی، مستقیم سراغ قطعهسازان خارجی رفت. یعنی خود مالک خودرو (اجازه تغییر و صادرات محصول) بود و تنها قطعه را از خارج تامین میکرد.
🔶البته برای تامین قطعه نیز کمکم با حمایت دولت به سراغ داخلیسازی رفت. چندین دهه همکاری صنعت خودرو ایران با خودروسازان فرانسوی هیچ ثمرهای برای ما نداشت. چند سال باید از یک سوراخ گزیده شویم؟
#خودرو
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#توئیت
🔰یک نمودار و یک نکته بنزینی مهم
🔹بررسی روند مصرف بنزین در کشور از سال ۹۰ نشان میدهد که مصرف این فرآورده نفتی سالانه ۶ درصد افزایش مییابد.
🔹هر چند در سال ۹۸ با اصلاح قیمت بنزین در آبان و شیوع کرونا در بهمن، روند مصرف به شدت نزولی شد اما از سال ۹۹ به بعد، رشد مصرف سالانه به ترتیب به ۱۴.۹ و ۱۹ درصد افزایش یافت.
🔹طبق تصویر، مصرف بنزین بعد از گذر از دوران کرونا در حال بازگشت به روندی است که اگر کرونا رخ نمیداد در آن وضعیت بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰حق زمین ویلایی
🔷اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در راستای تامین زمین ویلایی گام مهمی برداشته و گفت: با سند دار شدن ۴۰ هکتار از اراضی محمد آباد، امکان نام نویسی متقاضیان سیستانی در طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی فراهم شد.
#حق_زمین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰بیمه کارگران و وعدههای تأمین اجتماعی
💠عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران در اسفند ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به دنبال بهانههای مختلف برای کم کردن تعداد کارگران ساختمانی است اظهار کرد: در حال حاضر بعد از گذشت حدود دو سال که مجلس با طرح اصلاحیه ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی موافقت کرده است، همچنان این طرح به بهانه اینکه باید آییننامه آن تهیه شود از سوی تامین اجتماعی اجرا نشده است.
#مطالبات_بیمه_کارگران
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰تنظیمگری توسط قانونگذاران درک نشده است
📌رهبری در سخنرانی سال نو، اقتصاد را در راس نقاط ضعف و مشکلات کشور دانستند. ایشان راه خلاصی از این مشکل را میدان دادن دولت به مردم در اقتصاد خواندند. ایشان وظیفه دولت را کاهش تصدیگری و افزایش مراقبت و نظارت اعلام کردند.
📌متاسفانه در این مورد دیدگاه غالب، دوقطبی نئولیبرال-کمونیست است. آنها که از دخالتهای بیجای دولت در اقتصاد خسته شدهاند را به چوب نئولیبرالی زده و آنها که نگران بدتر شدن وضع اقتصاد در غیاب دولت هستند را نیز با برچسب کمونیست بودن میرانند.
📌هر دو طرف نیز تا حدودی حق دارند. نه باید حضور دولت در اقتصاد این قدر باشد، نه باید کاملا رها شود. در سیاستهای کلی اصل 44 بر تغییر نقش دولت از عامل و بازیگر اقتصادی به هدایتکننده و ریلگذار اقتصاد اشاره شده است؛ که همین موضوع (تنظیمگری) مدنظر است.
📌هدف این است که از انگیزهی خلق ثروت بخش خصوصی برای تامین منافع ملی و پیشرفت کشور استفاده شود. باید بین پیگیری منافع خصوصی و تامین منافع عمومی پیوند برقرار کرد. اما متاسفانه این مفهوم تنها به "خصوصیسازی" تقلیل یافته است.
📌طبق گفته مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام، ۷۵ درصد از سیاستهای کلی اصل ۴۴ علیالخصوص مفاد ناظر بر نقش هدایتی و نظارتی دولت بهدرستی تبدیل به قانون و مقررات نشده است.
#بحران_مدیریت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰حق زمین ویلایی
🔷اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در راستای تامین زمین برای ویلایی سازی گام مهمی برداشته و در همین راستا معاون این سازمان اعلام کرد: با سند دار شدن ۴۰ هکتار از اراضی محمد آباد، امکان نام نویسی متقاضیان سیستانی در طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی فراهم شده است.
#حق_زمین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰سهام نوزادان ۱۴۰۱
💠طبق ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوب ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شود، مبلغ ۱۰ میلیون ریال تا سقف سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال صرفاً جهت خرید واحدهای صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش خبری ۲۱ گفت: این عدد برای نوزادان متولد ۱۴۰۱، ۱۵میلیون ریال سهام به ازای هر نوزاد است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰ایران و ونزوئلا، پرقدرت در مسیر همکاریهای نفتی
💠توسعه میدانهای نفت و گاز و بازسازی و نوسازی پالایشگاههای نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمعها، از موارد مطرحشده در تفاهمنامههای امضاشده بین اوجی و پدرو رافائل تلهچیا، وزیر نفت ونزوئلا، به شمار میآیند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰 بازگشت استادنماها به بورس!
🔶 طبق اظهارات رئیس سازمان بورس؛ برخی به اصطلاح اساتید بازار سرمایه که پس از ریزش سال ١٣٩٩ پنهان شده بودند با رشدهای اخیر دوباره شروع به تبلیغات در فضای مجازی کردهاند.
🔶 نتایج یک پژوهش نشان میدهد بیشترین کسانی که دو سال قبل در بورس متضرر شدند افرادی بودند که تک سهم بودند و به دنبال مشاورههای برخی در فضای مجازی میرفتند. این عده هنوز هم با رشدهای اخیر در زیان هستند. بنابراین از مردم درخواست میشود گول مشاورههای غلط را نخورند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 تلاش برای یافتن روش تامین مالی جایگزین تسهیلات بانکی در ساخت مسکن!
🔶 ۳۳.۵ تا ۶۰ درصد درآمد خانوار ایرانی صرف مسکن میشود، اما در میانگین جهانی سهم مسکن ۱۵ تا ۲۵ درآمد خانوار است. با توجه به سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار، دولت برای جلب اعتماد مردم باید بهطور جد پیگیر ساخت سالانه یکمیلیون مسکن باشد. عرضه مسکن متناسب با تقاضا، موجب کاهش التهاب موجود در این بازار میشود. از سوی دیگر برای کمک به قدرت خرید مردم و تامین مالی نهضت ملی مسکن، اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن راهکار دولت بود.
🔶 طبق بررسیها، مجموع عملکرد تسهیلاتدهی نظام بانکی به نهضت ملی مسکن طی دو سال اجرایی شدن قانون جهش تولید مسکن 17.5 درصد بوده است. همچنین طبق اظهارات وزیر راه و شهرسازی، بانکها در تخصیص وام برای ساخت مسکن عملکرد ضعیفی داشتهاند.
🔶 به این ترتیب مقرر شد تا روشهای جایگزین برای تأمین مالی تعریف و دنبال شود. همچنین مقرر شده که تیمهای بازرسی مشترکی توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تشکیل و چرایی عملکرد ضعیف ١٠ استان در ساخت مسکن مشخص شود.
#حق_زمین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 ترانزیت مانعی برای بروز اقدامات خصمانه علیه کشور!
🔶 با توجه به اینکه هدف از ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان کشور است، راهکارهایی که ذیل این الگو تعریف میشوند را میتوان در دو دسته "کاهش تهدید" و "کاهش آسیب" تقسیم بندی نمود. در این بخش به موضوع کاهش تهدید پرداخته میشود.
🔶 راهکارهایی که ذیل دسته کاهش تهدید قرار میگیرند عبارتند از؛ ایجاد همگرایی منطقهای و ایجاد وابستگی منافع اقتصادی کشورها و امنیت ایران. استفاده از این دو راهکار موجب میشود منافع اقتصادی دیگر کشورها به امنیت کشور وابسته شود. از این رو هر گونه اقدامی مانند تحریم؛ که شرایط با ثبات و امن را از بین ببرد، مورد مخالفت دیگر کشورها قرار میگیرد.
🔶 یکی از روشهای ایجاد درهمتنیدگی میان منافع کشورها، ترانزیت کالا است. عبور بار از ایران باعث خواهد شد تا منافع اقتصادی صاحبان کالا که با هدف منفعت بیشتر بار خود را از ایران عبور میدهند به ثبات و امنیت ایران وابسته شود در نتیجه اقداماتی که موجب ایجاد اختلال در انتقال بار از این مسیر شود با مخالفتهای قابل توجهی روبرو خواهد شد. این موضوع سبب میشود تا کشورهایی که قصد اعمال محدودیتهایی را برای ایران دارند مجبور به پرداخت هزینههای بیشتری برای اقدامات خود باشند. این افزایش هزینه میتواند موجب توقف اعمال محدودیتها گردد.
🔶 برای مثال؛ یکی از دلایلی که باعث میشود ماجراجوییهای علیاف به جنگ منجر نشود. وابستگی اقتصادی و تجاری، مسیرهای ترانزیتی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان است. همچنین جمهوری آذربایجان برای ارتباط با نخجوان از مسیر ارتباطیای که ایران فراهم کرده است استفاده میکند.
#ترانزیت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰گل به خودی دفاعیه صمت
💠در واکنش به تصمیم استیضاح وزیر صمت توسط مجلس، دفاعیهای بسیار غیر مسئولانه منتشر شده است.
دفاعیهای که خود شاهدی بر سیاستگذاریهای نادرست است! از تقصیر را گردن زمین و زمان و قبلیها و بیگانه انداختن که بگذریم، وزارت صمت اهداف بنیادی خود را "ارتقای اقتدار بینالمللی کشور و زندگی مردم" خوانده است.
💠اما افزایش تیراژ تولید شاخص کافی برای سنجش ارتقای زندگی مردم نیست. در ۲۰ ماهه صدارت وزیر کنونی، کف قیمت خودرو به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و مردم بیشتری توان خرید خودرو را از دست دادهاند. اقتدار بینالمللی نیز در گرو صادرات است. بازار ونزوئلا و روسیه به ایران باز شده اما آن هم صدقهسری تحریم این دو کشور توسط بیگانگان است، نه سیاستگذاری دولت ایران!
💠با اینکه رکورد تولید شکسته شد (البته با تداوم چالش کیفیت!) اما وعده و برنامهریزی صمت برای تیراژ خودرو، با حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کسری محقق نشد. چالش اصلی خودروسازان، تامین قطعات است که ریشه در کمبود نقدینگی دارد. در این راستا صمت میبایست قیمتگذاری دستوری را حذف میکرد، اما تصمیم گرفت همان مسیر قبلی را ادامه دهد.
📌وزیر محترم؛ وزارت صندلی مسئولیت است، نه ریاست.
#خودرو
#استیضاح_وزیر_خودرو
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#عکس_نوشت
🔰افزایش ۱۰ درصدی حجم صادرات گاز ایران در سال گذشته
💠براساس اهداف تعیینشده و با توجه به سند چشمانداز ۱۴۰۴، تجارت بینالمللی گاز طبیعی باید ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یابد که در سال گذشته عملکرد موفقی در این حوزه ثبت شد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰بنادر و طرحهای توسعه آنها
📌بنادر نقاطی هستند که ارتباط با بازار جهانی را امکانپذیر میسازند و به میزان کریدورهای حملونقل، برای توسعه تجارت کشور اهمیت دارند و میتوانند تعیینکننده بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور باشند. ایران که بنا به موقعیت ممتاز جغرافیایی خود سالها است یکی از پایگاه های بندری جهان محسوب میشود، همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت ژئوپلیتیک در منطقه منطبق نساخته و توسعه بنادر رقیب در خلیج فارس و دریای عمان طی ۳۰ سال اخیر، بیانگر ضرورت بازبینی هوشمندانه موضوع طرحهای توسعه بندری در کشور است.
📌از نقاط مثبت طرح جامع فعلی بنادر بازرگانی کشور، اعتماد به کارشناسان کشور در یک طرح جامع بزرگ ملی است. تهیه طرح جامع فعلی (مصوب سال ۱۳۹۹) بنادر تماماً توسط مجموعه کارشناسی داخل کشور انجام گرفته، به این معنا که برای اولین بار به طور کامل به توان مهندسین کشور برای انجام این امر مهم اعتماد گردید.
📌این موضوع بیانگر توان بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان بهرهگیری از ظرفیت آنها بابت نقشآفرینی در طرحهای بزرگ ملی است. از سویی دیگر، در طرح جامع موضوعات نرمافزاری توسعه در کنار پرداختن به موضوعات سختافزاری توسعه مورد توجه قرار گرفته که از نقاط قوت این طرح نسبت به طرحهای پیشین به حساب میآید.
📌با وجود نکات مثبت موجود در طرح جامع فعلی بنادر کشور نسبت به طرحهای جامع پیشین، برخی آسیبهای جدی از قبیل عدم همخوانی و همگامی طرح جامع بنادر با مطالعات در دست انجام طرح جامع حملونقل کشور، عدم توجه جدی به ارتقای نسل توسعه بنادر، اخذ رویکرد درونگرا و عدم توجه به زنجیره تأمین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر وجود دارد که ضروری است نسبت به آنها در طرحهای آتی برنامهریزی لازم صورت پذیرد.
📌با توجه به لزوم بهروزرسانی طرحهای جامع بندری به نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی حدود دو سال دیگر، ضروری است در طرح جامع آینده و در فرایند بازنگری طرحهای جامع بنادر بازرگانی که برای افق های ۱۰ و ۱۵ ساله از اتمام طرح جامع اخیر بایستی برنامهریزی گردد، اقداماتی اساسی مورد توجه قرار گیرد./ فارس
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰زیستتوده، منبع انرژی مغفولمانده
🔷زیستتوده یا بیومس، یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست میآید. مواد زیستی شامل موجودات زنده یا بقایای آنها است.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
📌ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، رتبه هشتم تولید این محصول را (به طور مشترک با روسیه) به خود اختصاص داد. ایران با این میزان تولید، پیشروتر از عربستان، ژاپن ،کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی است.
#اینفوگرافیک
🔷جایگاه جهانی ایران در تولید سیمان
📌ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، رتبه هشتم تولید این محصول را (به طور مشترک با روسیه) به خود اختصاص داد. ایران با این میزان تولید، پیشروتر از عربستان، ژاپن ،کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
📌برای اولین بار سهم یوآن در تجارت خارجی چین از دلار پیشی گرفت
🔶در دنیا هم سهم دلار از ذخایر ارزی کشورها در سال ۲۰۰۱ حدود ۷۳ درصد بود این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ درصد کاهش یافت.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰سبد ارزی مشترک، راهکار ایران برای استقلال از دلار
🔶مهمترین دلیل ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد به دلار این است که امروزه دلار آمریکا به عنوان ابزار اصلی این کشور در اعمال فشار به کشورهای غیرهمسو با سیاستهای آمریکا از جمله ایران تبدیل شده است. بنابراین، استقلال اقتصاد ایران از دلار به بیاثرشدن ابزار اعمال فشار آمریکا علیه ایران منجر خواهد شد.
🔷تنوع شركای تجاری، به ویژه كشورهای آسیایی و منطقه، یک فرصت برای استقلال اقتصاد ایران از دلار است. این موضوع میتواند زمینه فاصله گرفتن از دلار در تسویه تجارت و استفاده از ارزهای متنوع شرکای تجاری را فراهم آورد. اما این بدان معنا نیست که کشور برای فاصله گرفتن از دلار به ارز واسط دیگری وابسته شود؛ زیرا جایگزینشدن ارز واسط دیگری به جای دلار میتواند همان مخاطرات وابستگی به دلار را در آینده برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.
🔶برای کمرنگ کردن جایگاه دلار، لازم است یک سبد ارزی مبتنی بر ارزهای ملی مهمترین شرکای تجاری در تعیین ارزش پول ملی در نظر گرفته شود. طراحی این سبد ارزی باید به گونهای باشد که وزن ارز هر کشور براساس میزان تجارت میان ایران و آن کشور تعیین شود. در این صورت نوسان در ارزش ارز یک کشور خاص به تنهایی نمیتواند به نوسان شدید در ارزش ریال منجر شود./ مسیر اقتصاد
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
🔰کاهش ۱۹۳ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت
🔷یکی از علتهای پدیده تورم در ایران افزایش نقدینگی است. عوامل متعددی منجر به خلق نقدینگی میشوند که یکی از آنها بدهی دولت است. دولت سیزدهم توانست در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ بدهی دولت را ۱۹۳ همت کاهش دهد. با کاهش بدهیهای دولت در ماههای آتی شاهد کاهش رشد نقدینگی و در نتیجه کاهش تورم خواهیم بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰صنایع چشمانتظار نگاه ویژه دولت
🔷یکی از اشتباهات واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، این بود که صنایع مادر و پیشرانها نیز شامل این طرح شدند. معمولا بخش خصوصی کمتر تمایل به ادامه تولید در این صنایع دارد، زیرا بازار آنها محدود است. همچنین بازار سایر صنایعی که از این صنایع مادر مواد اولیه تهیه میکنند نیز گاها محدود است. از این رو تاکید میشود دولت از این صنایع حمایت کند تا فعالیت مستمر آنان حفظ شود. البته در نهایت برخی از این صنایع دوباره از بخش خصوصی به دولت واگذار شدند.
🔷چالش دیگر در مشارکت بخش خصوصی، این است که صنایع به اهل آن واگذار نشده است. مثلا با واگذاری برخی کارخانهها، آن واحدهای صنعتی تعطیل و کارگران آنها اخراج شدند. به این ترتیب سرمایههای ملی معدوم شده است. همچنین، نرخ تورم بالای ۴۰ درصد مردم را به سوی سوداگری سوق میدهد و داراییها تبدیل به کالاهای با دوام میشوند تا ارزش سرمایهها حفظ شود.
🔷حتی بانکها و بنگاههای مالی کشور، برای فرار از ضرر و زیان خود به امور تجاری و سوداگری (بهجای تولید) مانند صادرات و واردات، خرید مسکن و ارز و سکه روی آوردهاند؛ تا به این ترتیب زیان خود را در فعالیت اقتصادی پوشش دهند. علاوه بر اینکه دلالی به نسبت تولید، سود بیشتر و آنی دارد./خبرگزاری مهر
#تولید
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#خبر
🔺️فاطمی امین از وزارت صمت رفت
🔹با رای نمایندگان کار سید رضا فاطمی امین در وزارت صمت به اتمام رسید.
حاضرین در رایگیری استیضاح: ۲۷۳
آرای موافق استیضاح: ۱۶۲
آرای مخالف استیضاح: ۱۰۲
آرای ممتنع: ۲
آرای باطله: ۶
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰خلاصه طرح مالیات بر سوداگری
🔷در صورت تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، دلالی در خودرو، سکه، ارز و مسکن به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. این طرح یکی از راهکارهای اصلی مقابله با تورم در وضعیت کنونی اقتصاد کشور است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰اغلب گفته میشه مردم ایران قبل از انقلاب وضعیتی بهتر از همسایگان خودش داشتند که مزخرفه!
🔷در دهه ۵۰ وضعیت یک شهروند اماراتی ۲۰ برابر، یک شهروند قطری ۱۲ برابر، یک شهروند عربستانی ۶ برابر وضعیت یک شهروند ایرانیه.
همچنین وضعیت یک شهروند ایرانی بسیار پایینتر از یک شهروند عراقی، کویتی و عمانی بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🏞️ #پوستر
🔷باید فرهنگ ثروتهای بادآورده متوقف شود.
🔶از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پولها و ثروتهای بادآورده، واسطهگری، سوداگری، دلالبازی، رشوه، ویژهخواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 بهانه بیبهانه، حق زمین را بدهید!
🔶 با وجود اینکه دولت وعده ساخت چهار میلیون مسکن را به دوش میکشد. اما آمار گواه بر این است که ساخت نهضت ملی مسکن فقط در حوزهای پیش رفته است که زمین به مردم اختصاص داده شده است تا خود مسکن خود را بسازند. اما بهانههای متفاوتی برای عدم عرضه رایگان زمین به مردم آورده میشود. یکی از این بهانهها عدم وجود زیرساخت برای این مسکنها و سخت بودن تامین این زیرساختها ذکر میشود.
🔶 اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که در بسیاری از شهرها زمینهای موجود کافی نیست و باید برای تامین مسکن حریم شهری افزایش داده شود یا حتی شهر جدید ساخته شود، زیرا افزایش تراکم در شهرهای مذکور بحرانهایی مانند ترافیک و آلودگی هوا و ... را به همراه دارد.
🔶 از طرفی ذیل وظایفی که در قانون اساسی برای حاکمیت و دولت تعیین شده است، همچنین مسئولیتهایی که در پیام حساب ۱۰۰ امام و نیز قانون جهش تولید مسکن بر عهده دولت گذاشته شده است ساخت مسکن باید انجام شود. اما آیا زیر ساخت مانع حل این مسئله است؟! زیرساخت در این کلان مسئله، اصلاً جایی ندارد و حتی به حساب نمیآید. آنچه تعیینکننده است، نیاز کشور است. بیشترین سهم تورم دو رقمی کشور متعلق به مسکن است.
🔶 تولید مسکن میتواند ۱۴۰ صنعت بزرگ کشور را درگیر کند؛ از کارخانههای بزرگ فولاد و سیمان گرفته تا صنایع پتروشیمی، معادن و به طور گستردهتری کارگاههای خرد درگیر با ساخت مسکن. اصلاً این معظل در برابر کاری که قرار است انجام شود محلی از اعراب ندارد.
🔶 اگر دولت بخواهد بخشی از تامین مالی را انجام دهد. این ظرفیت وجود دارد که در مقابل تهاتر زمین و واگذاری مجوز بهرهبرداری، منابع مالی لازم برای زیر ساخت را تأمین کرد. از سوی دیگر استفاده از صندوق سهامی عام پروژه برای تامین مالی زیرساخت مسکن در دسترس دولت قرار داد.
#حق_زمین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 مرور عملکرد دولت در واگذاری دارایی خود
🔶قانون بودجه سند دخل و خرج دولت در یک سال است. دولت با اقداماتی مانند فروش نفت و گاز، اخذ مالیات و واگذاری داراییهای خود، تلاش میکند منابع تعیین شده در بودجه را محقق کند. در این یادداشت، واگذاریی دارییها دولت مورد بررسی قرار میگیرد.
🔶 دولتها از خصوصیسازی دارایی خود اهداف مختلفی را دنبال میکنند. برخی از آنها عبارتند از؛ افزایش رقابت و بهبود کارایی در مدیریت و عملیات واحدهای اقتصادی، کاهش بدهی مالی و کسری بودجه دولت و توسعه بازار سرمایه. گفتنی است؛ عملکرد کمبازده و گاه منفی شرکتهای دولتی، تمایل دولتها را به واگذاری آنها افزایش میدهد.
🔶 عملکرد دولت ایران در واگذاری داراییهای خود نشان میدهد؛ بهرهوری و افزایش درآمد اولویت دولت نبوده است. زیرا درآمد حاصل از فروش شرکتها و خصوصیسازی، سهلالوصولتر از درآمدهای مالیاتی و نفتی است. از این رو واگذاری دارایی به راهی بیدردسر و سریع برای رفع کسری بودجه دولت تبدیل شده است.
🔶 دولت بدون توجه به شرایط سمت تقاضا (بخش خصوصی واقعی)، تاکید زیادی بر عرضه سهام شرکتهای دولتی داشته است. در برخی موارد بخش خصوصی اندازه مناسبی برای برعهده گرفتن مدیریت بنگاهها نداشته است. گاهی اوقات بخش خصوصی شرکتها را خریداری کرده است اما به دلایل مختلف، از جمله بدهکاری و عدم تامین مالی اقساط نتوانسته بدهی دولت را بپردازد.
🔶 عدم توجه دولت به مدیریت و افزایش سوددهی شرکتها در بلندمدت باعث بروز مشکلاتی برای کارگران برخی شرکتها (مانند؛ کشت و صنعت مغان و ...) شد.
🔶اخیرا هیئت واگذاری، فهرست شرکتهای مشمول واگذاری در سال ۱۴۰۲ را تصویب کرده است. این فهرست ۲۰۸ شرکت دولتی را شامل میشود. باید دید دولت این بار برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه در واگذاریها، چطور عمل خواهد کرد؟
🔶 "طبق اظهارت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اگر ۲۰ درصد از داراییهای دولت، به عنوان دارایی غیرمولد محسوب شود، افزایش دو تا سه درصدی بازدهی آنها، سالانه در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع ایجاد خواهد کرد". به نظر میرسد سوددهی این شرکتها در بلندمدت میتواند منابع قابل توجهی برای دولت ایجاد کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰کشورهای زیادی با حجم تولید ناخالص داخلی قابل توجه، تصمیم به کاهش مبادلات دلاری با کشورهای دیگر گرفته اند که این رویه گویای اهتمام کشورها برای تنوع بخشی به سبد ارزی غیر دلاری خود خواهد بود
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
یادداشت
🔰آیا طرح فروش یکپارچه مشکل خودرو را حل کرد؟
🔷در دور اول فروش یکپارچه خودرو، از ۹۵۰ هزار شرکتکننده، ۷۸۰ هزار نفر تنها برای محصولات ایرانخودرو ثبتنام کرده بودند؛ یعنی بیش از ۸۰ درصد! این سطح از استقبال نیز بهدلیل تفاوت فاحش قیمت محصولات این شرکت در کارخانه با بازار است. برای مثال خودروهای پژو ۲۰۷ حدود ۱۹۷ درصد و پژو پارس ۲۰۷ درصد تفاوت قیمت کارخانه با بازار دارند.
🔷درحالی که کوییک اتوماتیک در کارخانه ۷۶ درصد ارزانتر از بازار فروخته میشود. بنابراین، استقبال بیشتر سوداگران بازار به سمت خرید محصولات ایرانخودرو است تا سایپا! یعنی حجم زیادی از تقاضا هنوز برای واسطهگری بوده و این طرح جدید هم نتوانسته این مشکل را حل کند.
🔷ایرانخودرو اعلام کرده در سال جاری میخواهد ۸۰۰ هزار خودرو تولید کند. ۷۸۰ هزار دستگاه از کل هدف تولیدی سال جاری این شرکت تاکنون فروش رفته و نوبت تحویل برخی خودروها نیز به سال ۱۴۰۳ رسیده است. البته برخی دیگر از خودروهای آن مثل تارا و رانا ظرفیت خالی دارد.
🔷از دیگر خودروسازان اما چنین استقبالی نشده است و برای تکمیل ظرفیت فروش آنان، عرضه دیگری در اردیبهشتماه خواهیم داشت. قیمت خودرو در زمان فروش نهایی به صورت بهروز محاسبه خواهد شد و هرچه نوبت افراد دیرتر باشد احتمال اینکه شورای رقابت دست به افزایش قیمت بزند بیشتر میشود.
#خودرو
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco