#یادداشت
🔰 ترانزیت مانعی برای بروز اقدامات خصمانه علیه کشور!
🔶 با توجه به اینکه هدف از ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان کشور است، راهکارهایی که ذیل این الگو تعریف میشوند را میتوان در دو دسته "کاهش تهدید" و "کاهش آسیب" تقسیم بندی نمود. در این بخش به موضوع کاهش تهدید پرداخته میشود.
🔶 راهکارهایی که ذیل دسته کاهش تهدید قرار میگیرند عبارتند از؛ ایجاد همگرایی منطقهای و ایجاد وابستگی منافع اقتصادی کشورها و امنیت ایران. استفاده از این دو راهکار موجب میشود منافع اقتصادی دیگر کشورها به امنیت کشور وابسته شود. از این رو هر گونه اقدامی مانند تحریم؛ که شرایط با ثبات و امن را از بین ببرد، مورد مخالفت دیگر کشورها قرار میگیرد.
🔶 یکی از روشهای ایجاد درهمتنیدگی میان منافع کشورها، ترانزیت کالا است. عبور بار از ایران باعث خواهد شد تا منافع اقتصادی صاحبان کالا که با هدف منفعت بیشتر بار خود را از ایران عبور میدهند به ثبات و امنیت ایران وابسته شود در نتیجه اقداماتی که موجب ایجاد اختلال در انتقال بار از این مسیر شود با مخالفتهای قابل توجهی روبرو خواهد شد. این موضوع سبب میشود تا کشورهایی که قصد اعمال محدودیتهایی را برای ایران دارند مجبور به پرداخت هزینههای بیشتری برای اقدامات خود باشند. این افزایش هزینه میتواند موجب توقف اعمال محدودیتها گردد.
🔶 برای مثال؛ یکی از دلایلی که باعث میشود ماجراجوییهای علیاف به جنگ منجر نشود. وابستگی اقتصادی و تجاری، مسیرهای ترانزیتی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان است. همچنین جمهوری آذربایجان برای ارتباط با نخجوان از مسیر ارتباطیای که ایران فراهم کرده است استفاده میکند.
#ترانزیت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰گل به خودی دفاعیه صمت
💠در واکنش به تصمیم استیضاح وزیر صمت توسط مجلس، دفاعیهای بسیار غیر مسئولانه منتشر شده است.
دفاعیهای که خود شاهدی بر سیاستگذاریهای نادرست است! از تقصیر را گردن زمین و زمان و قبلیها و بیگانه انداختن که بگذریم، وزارت صمت اهداف بنیادی خود را "ارتقای اقتدار بینالمللی کشور و زندگی مردم" خوانده است.
💠اما افزایش تیراژ تولید شاخص کافی برای سنجش ارتقای زندگی مردم نیست. در ۲۰ ماهه صدارت وزیر کنونی، کف قیمت خودرو به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و مردم بیشتری توان خرید خودرو را از دست دادهاند. اقتدار بینالمللی نیز در گرو صادرات است. بازار ونزوئلا و روسیه به ایران باز شده اما آن هم صدقهسری تحریم این دو کشور توسط بیگانگان است، نه سیاستگذاری دولت ایران!
💠با اینکه رکورد تولید شکسته شد (البته با تداوم چالش کیفیت!) اما وعده و برنامهریزی صمت برای تیراژ خودرو، با حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کسری محقق نشد. چالش اصلی خودروسازان، تامین قطعات است که ریشه در کمبود نقدینگی دارد. در این راستا صمت میبایست قیمتگذاری دستوری را حذف میکرد، اما تصمیم گرفت همان مسیر قبلی را ادامه دهد.
📌وزیر محترم؛ وزارت صندلی مسئولیت است، نه ریاست.
#خودرو
#استیضاح_وزیر_خودرو
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#عکس_نوشت
🔰افزایش ۱۰ درصدی حجم صادرات گاز ایران در سال گذشته
💠براساس اهداف تعیینشده و با توجه به سند چشمانداز ۱۴۰۴، تجارت بینالمللی گاز طبیعی باید ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یابد که در سال گذشته عملکرد موفقی در این حوزه ثبت شد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰بنادر و طرحهای توسعه آنها
📌بنادر نقاطی هستند که ارتباط با بازار جهانی را امکانپذیر میسازند و به میزان کریدورهای حملونقل، برای توسعه تجارت کشور اهمیت دارند و میتوانند تعیینکننده بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور باشند. ایران که بنا به موقعیت ممتاز جغرافیایی خود سالها است یکی از پایگاه های بندری جهان محسوب میشود، همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت ژئوپلیتیک در منطقه منطبق نساخته و توسعه بنادر رقیب در خلیج فارس و دریای عمان طی ۳۰ سال اخیر، بیانگر ضرورت بازبینی هوشمندانه موضوع طرحهای توسعه بندری در کشور است.
📌از نقاط مثبت طرح جامع فعلی بنادر بازرگانی کشور، اعتماد به کارشناسان کشور در یک طرح جامع بزرگ ملی است. تهیه طرح جامع فعلی (مصوب سال ۱۳۹۹) بنادر تماماً توسط مجموعه کارشناسی داخل کشور انجام گرفته، به این معنا که برای اولین بار به طور کامل به توان مهندسین کشور برای انجام این امر مهم اعتماد گردید.
📌این موضوع بیانگر توان بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان بهرهگیری از ظرفیت آنها بابت نقشآفرینی در طرحهای بزرگ ملی است. از سویی دیگر، در طرح جامع موضوعات نرمافزاری توسعه در کنار پرداختن به موضوعات سختافزاری توسعه مورد توجه قرار گرفته که از نقاط قوت این طرح نسبت به طرحهای پیشین به حساب میآید.
📌با وجود نکات مثبت موجود در طرح جامع فعلی بنادر کشور نسبت به طرحهای جامع پیشین، برخی آسیبهای جدی از قبیل عدم همخوانی و همگامی طرح جامع بنادر با مطالعات در دست انجام طرح جامع حملونقل کشور، عدم توجه جدی به ارتقای نسل توسعه بنادر، اخذ رویکرد درونگرا و عدم توجه به زنجیره تأمین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر وجود دارد که ضروری است نسبت به آنها در طرحهای آتی برنامهریزی لازم صورت پذیرد.
📌با توجه به لزوم بهروزرسانی طرحهای جامع بندری به نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی حدود دو سال دیگر، ضروری است در طرح جامع آینده و در فرایند بازنگری طرحهای جامع بنادر بازرگانی که برای افق های ۱۰ و ۱۵ ساله از اتمام طرح جامع اخیر بایستی برنامهریزی گردد، اقداماتی اساسی مورد توجه قرار گیرد./ فارس
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰زیستتوده، منبع انرژی مغفولمانده
🔷زیستتوده یا بیومس، یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست میآید. مواد زیستی شامل موجودات زنده یا بقایای آنها است.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
📌ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، رتبه هشتم تولید این محصول را (به طور مشترک با روسیه) به خود اختصاص داد. ایران با این میزان تولید، پیشروتر از عربستان، ژاپن ،کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی است.
#اینفوگرافیک
🔷جایگاه جهانی ایران در تولید سیمان
📌ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، رتبه هشتم تولید این محصول را (به طور مشترک با روسیه) به خود اختصاص داد. ایران با این میزان تولید، پیشروتر از عربستان، ژاپن ،کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
📌برای اولین بار سهم یوآن در تجارت خارجی چین از دلار پیشی گرفت
🔶در دنیا هم سهم دلار از ذخایر ارزی کشورها در سال ۲۰۰۱ حدود ۷۳ درصد بود این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ درصد کاهش یافت.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰سبد ارزی مشترک، راهکار ایران برای استقلال از دلار
🔶مهمترین دلیل ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد به دلار این است که امروزه دلار آمریکا به عنوان ابزار اصلی این کشور در اعمال فشار به کشورهای غیرهمسو با سیاستهای آمریکا از جمله ایران تبدیل شده است. بنابراین، استقلال اقتصاد ایران از دلار به بیاثرشدن ابزار اعمال فشار آمریکا علیه ایران منجر خواهد شد.
🔷تنوع شركای تجاری، به ویژه كشورهای آسیایی و منطقه، یک فرصت برای استقلال اقتصاد ایران از دلار است. این موضوع میتواند زمینه فاصله گرفتن از دلار در تسویه تجارت و استفاده از ارزهای متنوع شرکای تجاری را فراهم آورد. اما این بدان معنا نیست که کشور برای فاصله گرفتن از دلار به ارز واسط دیگری وابسته شود؛ زیرا جایگزینشدن ارز واسط دیگری به جای دلار میتواند همان مخاطرات وابستگی به دلار را در آینده برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.
🔶برای کمرنگ کردن جایگاه دلار، لازم است یک سبد ارزی مبتنی بر ارزهای ملی مهمترین شرکای تجاری در تعیین ارزش پول ملی در نظر گرفته شود. طراحی این سبد ارزی باید به گونهای باشد که وزن ارز هر کشور براساس میزان تجارت میان ایران و آن کشور تعیین شود. در این صورت نوسان در ارزش ارز یک کشور خاص به تنهایی نمیتواند به نوسان شدید در ارزش ریال منجر شود./ مسیر اقتصاد
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
🔰کاهش ۱۹۳ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت
🔷یکی از علتهای پدیده تورم در ایران افزایش نقدینگی است. عوامل متعددی منجر به خلق نقدینگی میشوند که یکی از آنها بدهی دولت است. دولت سیزدهم توانست در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ بدهی دولت را ۱۹۳ همت کاهش دهد. با کاهش بدهیهای دولت در ماههای آتی شاهد کاهش رشد نقدینگی و در نتیجه کاهش تورم خواهیم بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰صنایع چشمانتظار نگاه ویژه دولت
🔷یکی از اشتباهات واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، این بود که صنایع مادر و پیشرانها نیز شامل این طرح شدند. معمولا بخش خصوصی کمتر تمایل به ادامه تولید در این صنایع دارد، زیرا بازار آنها محدود است. همچنین بازار سایر صنایعی که از این صنایع مادر مواد اولیه تهیه میکنند نیز گاها محدود است. از این رو تاکید میشود دولت از این صنایع حمایت کند تا فعالیت مستمر آنان حفظ شود. البته در نهایت برخی از این صنایع دوباره از بخش خصوصی به دولت واگذار شدند.
🔷چالش دیگر در مشارکت بخش خصوصی، این است که صنایع به اهل آن واگذار نشده است. مثلا با واگذاری برخی کارخانهها، آن واحدهای صنعتی تعطیل و کارگران آنها اخراج شدند. به این ترتیب سرمایههای ملی معدوم شده است. همچنین، نرخ تورم بالای ۴۰ درصد مردم را به سوی سوداگری سوق میدهد و داراییها تبدیل به کالاهای با دوام میشوند تا ارزش سرمایهها حفظ شود.
🔷حتی بانکها و بنگاههای مالی کشور، برای فرار از ضرر و زیان خود به امور تجاری و سوداگری (بهجای تولید) مانند صادرات و واردات، خرید مسکن و ارز و سکه روی آوردهاند؛ تا به این ترتیب زیان خود را در فعالیت اقتصادی پوشش دهند. علاوه بر اینکه دلالی به نسبت تولید، سود بیشتر و آنی دارد./خبرگزاری مهر
#تولید
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#خبر
🔺️فاطمی امین از وزارت صمت رفت
🔹با رای نمایندگان کار سید رضا فاطمی امین در وزارت صمت به اتمام رسید.
حاضرین در رایگیری استیضاح: ۲۷۳
آرای موافق استیضاح: ۱۶۲
آرای مخالف استیضاح: ۱۰۲
آرای ممتنع: ۲
آرای باطله: ۶
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰خلاصه طرح مالیات بر سوداگری
🔷در صورت تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، دلالی در خودرو، سکه، ارز و مسکن به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. این طرح یکی از راهکارهای اصلی مقابله با تورم در وضعیت کنونی اقتصاد کشور است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰اغلب گفته میشه مردم ایران قبل از انقلاب وضعیتی بهتر از همسایگان خودش داشتند که مزخرفه!
🔷در دهه ۵۰ وضعیت یک شهروند اماراتی ۲۰ برابر، یک شهروند قطری ۱۲ برابر، یک شهروند عربستانی ۶ برابر وضعیت یک شهروند ایرانیه.
همچنین وضعیت یک شهروند ایرانی بسیار پایینتر از یک شهروند عراقی، کویتی و عمانی بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🏞️ #پوستر
🔷باید فرهنگ ثروتهای بادآورده متوقف شود.
🔶از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پولها و ثروتهای بادآورده، واسطهگری، سوداگری، دلالبازی، رشوه، ویژهخواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 بهانه بیبهانه، حق زمین را بدهید!
🔶 با وجود اینکه دولت وعده ساخت چهار میلیون مسکن را به دوش میکشد. اما آمار گواه بر این است که ساخت نهضت ملی مسکن فقط در حوزهای پیش رفته است که زمین به مردم اختصاص داده شده است تا خود مسکن خود را بسازند. اما بهانههای متفاوتی برای عدم عرضه رایگان زمین به مردم آورده میشود. یکی از این بهانهها عدم وجود زیرساخت برای این مسکنها و سخت بودن تامین این زیرساختها ذکر میشود.
🔶 اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که در بسیاری از شهرها زمینهای موجود کافی نیست و باید برای تامین مسکن حریم شهری افزایش داده شود یا حتی شهر جدید ساخته شود، زیرا افزایش تراکم در شهرهای مذکور بحرانهایی مانند ترافیک و آلودگی هوا و ... را به همراه دارد.
🔶 از طرفی ذیل وظایفی که در قانون اساسی برای حاکمیت و دولت تعیین شده است، همچنین مسئولیتهایی که در پیام حساب ۱۰۰ امام و نیز قانون جهش تولید مسکن بر عهده دولت گذاشته شده است ساخت مسکن باید انجام شود. اما آیا زیر ساخت مانع حل این مسئله است؟! زیرساخت در این کلان مسئله، اصلاً جایی ندارد و حتی به حساب نمیآید. آنچه تعیینکننده است، نیاز کشور است. بیشترین سهم تورم دو رقمی کشور متعلق به مسکن است.
🔶 تولید مسکن میتواند ۱۴۰ صنعت بزرگ کشور را درگیر کند؛ از کارخانههای بزرگ فولاد و سیمان گرفته تا صنایع پتروشیمی، معادن و به طور گستردهتری کارگاههای خرد درگیر با ساخت مسکن. اصلاً این معظل در برابر کاری که قرار است انجام شود محلی از اعراب ندارد.
🔶 اگر دولت بخواهد بخشی از تامین مالی را انجام دهد. این ظرفیت وجود دارد که در مقابل تهاتر زمین و واگذاری مجوز بهرهبرداری، منابع مالی لازم برای زیر ساخت را تأمین کرد. از سوی دیگر استفاده از صندوق سهامی عام پروژه برای تامین مالی زیرساخت مسکن در دسترس دولت قرار داد.
#حق_زمین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 مرور عملکرد دولت در واگذاری دارایی خود
🔶قانون بودجه سند دخل و خرج دولت در یک سال است. دولت با اقداماتی مانند فروش نفت و گاز، اخذ مالیات و واگذاری داراییهای خود، تلاش میکند منابع تعیین شده در بودجه را محقق کند. در این یادداشت، واگذاریی دارییها دولت مورد بررسی قرار میگیرد.
🔶 دولتها از خصوصیسازی دارایی خود اهداف مختلفی را دنبال میکنند. برخی از آنها عبارتند از؛ افزایش رقابت و بهبود کارایی در مدیریت و عملیات واحدهای اقتصادی، کاهش بدهی مالی و کسری بودجه دولت و توسعه بازار سرمایه. گفتنی است؛ عملکرد کمبازده و گاه منفی شرکتهای دولتی، تمایل دولتها را به واگذاری آنها افزایش میدهد.
🔶 عملکرد دولت ایران در واگذاری داراییهای خود نشان میدهد؛ بهرهوری و افزایش درآمد اولویت دولت نبوده است. زیرا درآمد حاصل از فروش شرکتها و خصوصیسازی، سهلالوصولتر از درآمدهای مالیاتی و نفتی است. از این رو واگذاری دارایی به راهی بیدردسر و سریع برای رفع کسری بودجه دولت تبدیل شده است.
🔶 دولت بدون توجه به شرایط سمت تقاضا (بخش خصوصی واقعی)، تاکید زیادی بر عرضه سهام شرکتهای دولتی داشته است. در برخی موارد بخش خصوصی اندازه مناسبی برای برعهده گرفتن مدیریت بنگاهها نداشته است. گاهی اوقات بخش خصوصی شرکتها را خریداری کرده است اما به دلایل مختلف، از جمله بدهکاری و عدم تامین مالی اقساط نتوانسته بدهی دولت را بپردازد.
🔶 عدم توجه دولت به مدیریت و افزایش سوددهی شرکتها در بلندمدت باعث بروز مشکلاتی برای کارگران برخی شرکتها (مانند؛ کشت و صنعت مغان و ...) شد.
🔶اخیرا هیئت واگذاری، فهرست شرکتهای مشمول واگذاری در سال ۱۴۰۲ را تصویب کرده است. این فهرست ۲۰۸ شرکت دولتی را شامل میشود. باید دید دولت این بار برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه در واگذاریها، چطور عمل خواهد کرد؟
🔶 "طبق اظهارت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اگر ۲۰ درصد از داراییهای دولت، به عنوان دارایی غیرمولد محسوب شود، افزایش دو تا سه درصدی بازدهی آنها، سالانه در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع ایجاد خواهد کرد". به نظر میرسد سوددهی این شرکتها در بلندمدت میتواند منابع قابل توجهی برای دولت ایجاد کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰کشورهای زیادی با حجم تولید ناخالص داخلی قابل توجه، تصمیم به کاهش مبادلات دلاری با کشورهای دیگر گرفته اند که این رویه گویای اهتمام کشورها برای تنوع بخشی به سبد ارزی غیر دلاری خود خواهد بود
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
یادداشت
🔰آیا طرح فروش یکپارچه مشکل خودرو را حل کرد؟
🔷در دور اول فروش یکپارچه خودرو، از ۹۵۰ هزار شرکتکننده، ۷۸۰ هزار نفر تنها برای محصولات ایرانخودرو ثبتنام کرده بودند؛ یعنی بیش از ۸۰ درصد! این سطح از استقبال نیز بهدلیل تفاوت فاحش قیمت محصولات این شرکت در کارخانه با بازار است. برای مثال خودروهای پژو ۲۰۷ حدود ۱۹۷ درصد و پژو پارس ۲۰۷ درصد تفاوت قیمت کارخانه با بازار دارند.
🔷درحالی که کوییک اتوماتیک در کارخانه ۷۶ درصد ارزانتر از بازار فروخته میشود. بنابراین، استقبال بیشتر سوداگران بازار به سمت خرید محصولات ایرانخودرو است تا سایپا! یعنی حجم زیادی از تقاضا هنوز برای واسطهگری بوده و این طرح جدید هم نتوانسته این مشکل را حل کند.
🔷ایرانخودرو اعلام کرده در سال جاری میخواهد ۸۰۰ هزار خودرو تولید کند. ۷۸۰ هزار دستگاه از کل هدف تولیدی سال جاری این شرکت تاکنون فروش رفته و نوبت تحویل برخی خودروها نیز به سال ۱۴۰۳ رسیده است. البته برخی دیگر از خودروهای آن مثل تارا و رانا ظرفیت خالی دارد.
🔷از دیگر خودروسازان اما چنین استقبالی نشده است و برای تکمیل ظرفیت فروش آنان، عرضه دیگری در اردیبهشتماه خواهیم داشت. قیمت خودرو در زمان فروش نهایی به صورت بهروز محاسبه خواهد شد و هرچه نوبت افراد دیرتر باشد احتمال اینکه شورای رقابت دست به افزایش قیمت بزند بیشتر میشود.
#خودرو
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#پوستر
🔰| در خط مقدم |🔰
💠تحریمها برای این بود که در کشور، تولید از کار بیفتد؛ تولید که از کار افتاد، کشور تهیدست و محتاج میشود... هدف مهم و نهایی فشار اقتصادی، از کار انداختن تولید بود؛ کارگران ما در صف مقدّم ایستادند و نگذاشتند این اتّفاق بیفتد.
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ بیانات در دیدار کارگران
#کارگر_ایرانیم
#کارگر_سینه_ستبر
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
📌علی رغم وضع تحریم های گسترده تر در ده سال گذشته علیه کشور، صادرات غیر نفتی طی همین مدت افزایش قابل توجهی داشته است و حجم آن به رقم ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.
#اقتصاد_توسعه
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🖋 وزارت تضعیف ملی
🔹 قدمت دور باطل تفکیک و ادغام حوزههای صنایع و تجارت در اقتصاد ایران، نزدیک به ۱۰۰ سال است. اما انگار صد سال نیز برای درس گرفتن حکمرانان ایرانی کافی نیست! گفتهها حاکی از آن است که تشکیل وزارت بازرگانی (با تفکیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت) بار دیگر به مجلس راه یافته و اینبار با مخالفتی مواجه نخواهد شد.
🔸 کشورهای جهان، تنها در راستای راهبردهای بلندمدت خود و برای توزیع اولویت، دست به تفکیک و ادغام نهادهای حکومتی میزنند. اما واژه "بلندمدت" در فرهنگ واژگان حکمرانان ایران تعریف نشده است. بین کشورهای جهان نسخه واحدی برای ادغام یا تفکیک صنعت و تجارت وجود ندارد؛ اما فصل مشترک تجربیات موفق جهانی در این موضوع، هماهنگی و سازگاری سیاستهای تجاری و صنعتی است.
🔹 هماهنگی و سازگاری، از صفات سیاستهای هدفمند است؛ در کشوری که هنوز استراتژی توسعه ملی ندارد، چنین تصمیماتی جز شلیکی کور نیست و تنها زیان مالی و اجتماعی بهدنبال دارد. تفکیک مجدد وزارتخانه، تنها قدرت واسطهها و دلالان را زیاد کرده و سودی برای سفره مردم و تولید ملی ندارد. سوراخی است که بارها از آن گزیده شدیم و پرونده تجربه مشابه آن در ناتوانی در تعدیل قدرت (بخوانید انحصار) اتاق تاریک بازرگانی نیز هنوز باز است.
🔸 گذشته از نبود دلیل و هدفی منطقی، چنین کاری از لحاظ فنی نیز پر اشکال است. شیوه تفکیک یا ادغام در ایران جهشی است! این روشی است که در نبود پشتوانه فنی و چارچوب راهبردی بلندمدت و تحت تاثیر انگیزههای صرفا سیاسی و مردمفریبانه دیده میشود.
🔹 وزارت صمت در عمل به وظایف خود، اثربخشی قانعکنندهای نداشته است؛ اما ارجاع راهحل آن به تفکیک نیز آدرس غلطی است. بهبود وضع فعلی، نیازمند سیاستگذاری یکپارچه در جهت تقویت تولید ملی است. سیاستهای تجاری باید در خدمت تولید باشند. سود بازرگانان با تولید ملی در تضاد است و نباید نظارت بر آنها را از دست تصمیمگیران صنعت در آورد.
#وزارت_تضعیف_ملی
#وزارت_واردات
#استراتژی_توسعه_ملی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#توییت
🔷در سال ۱۴۰۰ بانکها به متاهلها ۱۳۳ همت و مستاجران ۱۵۴ همت وام دادهاند ولی برای کارکنان خودشان ۱۴۶ همت قرضالحسنه درنظرگرفتند.
عجیب است هر وقت در مجلس، وام ازدواج و مسکن را زیاد میکنیم، نظام بانکی یاد مهار تورم میافتد.
مردم باید بدانند چه اقشاری چقدر تسهیلات میگیرند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰شیوهنامه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها ابلاغ شد
💠شیوهنامه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها و اتصال مجوزهای صنفی به درگاه ملی مجوزها به رؤسای اتاقهای صنفی و اتحادیههای کشور ابلاغ شد. مجوزهای صنفی به دو عنوان مجوزهای ثبتمحور و تأییدمحور تفکیک شده است؛ در خصوص مجوزهای ثبتمحور صرفاً تکمیل مدارک موجود در درگاه ملی مجوزها توسط متقاضی به منزله صدور مجوز است و حداکثر تا سه روز کاری مجوز و شناسه یکتا برای متقاضی صادر میشود. مجوزهای تأییدمحور نیز باید دو روز پس از تکمیل مدارک توسط مراجع صدور آن تعیین تکلیف شود.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#یادداشت
🔰نحوه واردات خودرو افتضاح است، نه دستاورد
🔷در دفاعیه وزیر صمت سابق به این موضوع تاکید شده بود که واردات خودرو پیچیدهترین فرایند واردات را در کشور دارد. الزام واردکننده به انتقال فناوری، از سختیهای این واردات است. در ادامه نیز گزارش شده بود که به ۲۷ شرکت مجوز واردات داده شده و از این تعداد، ۱۳ شرکت ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کردهاند.
🔷اگرچه درخواست ۳۴ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی نهایی شده، اما با گذشت حدود یک سال از لغو ممنوعیت واردات، هنوز هیچ خودرویی تحویل ثبتنامکنندگان نشده است. سیاستگذار این تاخیر را طبیعی دانسته، با این توجیه که ۲۰ سال پیش نیز دو سال طول کشیده تا واردات خودرو به کشور (پس از رفع ممنوعیت) اجرایی شود!
🔷واردات قرار بود تلنگری برای ارتقا کیفیت و کاهش قیمت خودروسازان داخلی باشد. اما سیاستگذار با اعطای مجوز به خودروسازان بزرگ کشور، سهم قابلتوجهی از واردات را نیز به خود آن ها داده. یعنی باز هم رقابت ایجاد نشد؛ نه قیمت کاهش محسوسی یافت، نه کیفیت افزایشی داشت.
🔷پیشنهاد اجازه واردات خودرو دسته دوم توسط مردم نیز هرچند اقدامی مثبت و در جهت شکست انحصار است، اما مطرح شدن آن بلافاصله بعد از تصمیم مجلس به استیضاح، نشان از تبلیغاتی بودن آن داشته و معلوم نیست اصلا بتواند در نهایت نفعی را عاید مردم بکند.
#خودرو
#استیضاح_وزیر_خودرو
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco