#عکس_استوری
💢درمان خودروسازی با بهبود کیفیت
🔶یکی از مشکلات اساسی در صنعت خودروسازی، کیفیت پایین خودروها و عدم رضایت مشتریان از کیفیت آنها است. بروز این مشکل ناشی از عوامل متعددی است که از جمله این عوامل عدم استفاده از بازخوردهای مشتریان و نبود توجه کافی به آنها است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#توییت
📜طبق گزارش SolutiEN، نتیجه تثبیت ارز ۲۸۵۰۰ خوراک و محصول پتروشیمی این شد:
۱-افزایش رقابت از ۵ به ۳۱ درصد و رسیدن دلار کشف شده در معاملات به همان نرخ حواله
۲-جهش ۶۳ درصدی تقاضای سوداگری
۳-کسری ۵۱ همتی بودجه دولت
قیمت مصرفکننده تغییری نکرد ولی به نام دلارزدایی، به کام دلالان شد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
❁﷽❁
#عزاداری_دهه_اول_محرم_الحرام_۱۴۴۵
#هفتم_محرم
#روضه_حضرت_علی_اصغر_(ع)
•••┈✾~ 🕯🏴🖤🏴🕯 ~✾┈•••
🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤
با اِذن مادرش، به مُحَرّم رسیده ایم؛
او گفته است: تَک تَکِ، ما را صدا کنند؛
🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤
•••┈✾~ 🕯🏴🖤🏴🕯 ~✾┈•••
✅ کانال واحد اقتصاد موسسّه مصاف
@masaf_eco
💢آمار سامانه املاک قابل استناد نیست/ سازمان ثبت با سامانه کد رهگیری همکاری نمیکند
⭕️ فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن گفت: سازمان ثبت اسناد ۱۴ سال است که با سامانه کد رهگیری همکاری نمیکند و تا زمانی که سامانه املاک و اسکان به وجود نیاید آمار و ارقام مربوط به بازار مسکن از جمله خانههای خالی قابل استناد نیست و محل سئوال است.
⭕️ سامانهی کد رهگیری بر اساس قانون در کشور شکل گرفته و سازمان ثبت اسناد موظف بوده اطلاعات را به آن بدهد. هر کسی از این ناحیه به مشکل خورده باید یقه سازمان ثبت را بگیرد که چرا مردم را به مشکل انداختهاید؟
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔍اقتصاد دانش بنیان عامل پیروزی اقتصادی کشورهای اسلامی خواهد شد؟
🔶امروزه نوع جدیدی از اقتصاد در حال ظهور است که مبنای متفاوتی برای رشد و توسعهی اقتصادی کشورها عرضه می کند. این اقتصاد که به اقتصاد دانش شهرت دارد، نتیجه ی تعامل جهانی شدن توسعه و تحول دانش است. فنّاوری های جدید مانند «فنّاوری اطلاعات»، «بیوتکنولوژی» و «نانوتکنولوژی» ظهور و به سرعت توسعه پیداکردهاند.
به همین دلیل به دستگاه های اقتصادی واقع در این رویکرد توسعه، اقتصاد مبتنی بر دانش گفته می شود.
🔷این تحولات جهانی، اقتصادهای مبتنی بر منابع مادی، مانند اقتصاد بسیاری از کشورهای اسلامی را به چالش جدید و اساسی فرامی خواند. کشورهای اسلامی سرآمد درزمینهٔ اقتصاد دانش بنیان به ترتیب سابقه تاریخی عبارت اند از: مالزی، سنگاپور، ترکیه، ایران و لبنان.
🔶مالزی و سنگاپور طی دهه های آخر قرن بیستم با چرخش یک باره سیاست ها و خط مشی های کلان، هدف اصلی پیشرفت خود را درگرو دستیابی به اقتصاد دانش بنیان جستجو نمودند. ترکیه و ایران به صورت تدریجی در این مسیر گام نهاده و به پیشرفت های فراوانی دست یافتهاند.
🔷اما نکته مهم این است که اگر کشورهای اسلامی بخواهند مسیر عادی را طی کنند و مانند کشورهای پیشرفته بعد از طی نمودن اقتصاد صنعتی به اقتصاددانش برسند، باید برای همیشه یا برای سالیان طولانی به عنوان یک کشور عقب افتاده دنباله رو کشورهای پیشرفته باشند، اما اگر بتوانند به اقتصاد یادگیرنده تبدیل شوند می توانند بدون طی کردن مرحله ی اقتصاد صنعتی به سرعت وارد مرحله ی اقتصاددانش شوند و به اقتصاد مبتنی بر دانش تبدیل شوند.
🔶در غیر این صورت در اثر رقابت شدید جهانی که بر مبنای «دانش جدید» و نوآوری پیوسته ی فنّاورانه شکل می گیرد، از پیشرفت بازمی مانند. پس باید دولت ها هر چه سریعتر سیاست گذاری های لازم برای این موضوع را شروع کنند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
💢توسعه زنجیره ارزش یا تعطیلی، راه دیگری وجود ندارد
🔷انرژی ارزان یکی از مزایای مهم اقتصادی کشور یا به عبارتی نوعی رانت محسوب میشود که بایستی به بهترین شکل در خدمت منافع عموم کشور قرار گیرد. با این وجود این در حال حاضر به جای استفاده حداکثری از این ظرفیت خدادادی، انرزی به صورت خام به کشورهای دیگر صادر و فرآوردههای آن با چند برابر قیمت مجددا از دیگر کشورها وارد می شود.
🔶همچنین رانت خوراک گاز پتروشیمیها سبب شده است که بخش مهمی از این صنعت به خصوص در بخش متانولی، به طرز عجیبی خام فروش شود که آثار بسیار بدی در اقتصاد ما برجای گذاشته است. به طوریکه با محاسبات انجام شده اگر به جای فروش متانول در بازار انحصاری چین، گاز و یا برق داده شده به این صتعت به صورت مستقیم صادر میشد عواید ارزی بیشتری را برای کشور ایجاد میکرد.
🔷به همین دلایل صنایع پتروشیمی باید به جای تهدید به تعطیلی و قطع تزریق ارز مبنی بر دریافت خوراک و انرژی ارزان، صادرات خام متانول را کاهش دهند و فکر توسعه زنجیره ارزش خود باشند. به عنوان مثال با وجود اینکه خامفروشی متانول بسیار غلط، غیراقتصادی و زیانده است؛ زنجیره ارزش متانول پتانسیل بسیار خوبی دارد.
🔶دراصل سناریوی فعلی در زمینه تولید و خامفروشی متانول تنها منوط به اعطای رانت ارزان خوراک به شرکتهای پتروشیمی متانول شده است. سیاست اعطای رانت خوراک ارزان بدون توجه به اینکه باید مشوق حمایتی دولت هدفمند و مدتدار باشد، موجب شده است که این شرکتها را تشویق کند تا به جای سرمایهگذاری در زیرساختها و فناوری برای تکمیل زنجیره ارزش، به سمت صادرات متانول خام و صادرات انرژی ارزان دریافتی بروند و از این محل به شکل غیرکارآمد و غیراقتصادی و رانتی سود ببرند.
🔷این رویکرد کوتاهمدت، مزایای اقتصادی بلندمدت ارزش افزوده را نادیده گرفته و در حال حاضر کشور را به وضعیت بسیار بغرنجی رسانده است که نه تنها تولید و صادرات خام متانول ارزش افزوده ندارد؛ بلکه بهشدت غیراقتصادی است و درآمدهای دولت را به میزان ۱.۸ میلیارد دلار کاهش داده است. در حال حاضر تنها راهی که برای حل این مشکل وجود دارد توسعه زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی و به خصوص متانول است در غیر این صورت تعطیلی این صنایع منفعت بیشتری برای کشور خواهد داشت.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
❁﷽❁
#عزاداری_دهه_اول_محرم_الحرام_۱۴۴۵
#هشتم_محرم
#روضه_حضرت_علی_اکبر_(ع)
•••┈✾~ 🕯🏴🖤🏴🕯 ~✾┈•••
🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤
با اِذن مادرش، به مُحَرّم رسیده ایم؛
او گفته است: تَک تَکِ، ما را صدا کنند؛
🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤
•••┈✾~ 🕯🏴🖤🏴🕯 ~✾┈•••
✅ کانال واحد اقتصاد موسسّه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
⭕مکران، قلب تپنده اقتصاد کشور
🔶مکران تنها ساحل اقیانوسی ایران و در جوار دریای عمان، یک ظرفیت اقتصادی بالقوه است که طی سالیان گذشته مغفول مانده است. توجه به منطقه مکران هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ نظامی اهمیت دارد؛ هم به دلیل اینکه به اقیانوس متصل است و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد و هم به دلیل اینکه میتواند تنگه استراتژیک هرمز را دور بزند و همچنین به آبهای اقیانوسی متصل است.
🔷منطقه مکران بالقوه میتواند مهمترین و بزرگترین بندر خلیج فارس باشد و به عنوان بندر مادر در این منطقه پذیرای ابرکشتیهای تجاری باشد و با تخلیه بارها با کشتیهای کوچکتر، این کالاها را به سایر بنادر خلیج فارس منتقل کند.
🔶از طرفی، منطقه مکران از آنجا که در مسیر کریدور شمال-جنوب میباشد مورد توجه بسیاری از کشورهایی است که کالاهای آنها از این منطقه میگذرد؛ علیالخصوص کشورهای هند، افغانستان، روسیه، چین، کشورهای محصور در خشکی قفقاز و آسیای میانه.
🔷البته چین تصمیم گرفته است که بسیاری از نیاز های خود را برای حملونقل در این منطقه از طریق بندر گوادر پاکستان برطرف کند، اما بسیاری از کشورها همچنان برای کاهش هزینهها و زمان ارسال کالاهای خود، به توسعه این منطقه استراتژیک نیاز دارند.
🔶یکی دیگر از کشورهایی که به موقعیت استراتژیک و خاص مکران نیازمند است، کشور ترکمنستان میباشد. این کشور در رتبه چهارم ذخایر گازی جهان قرار دارد، اما به دلیل اینکه به دریا راه ندارد برای انتقال گاز خود با مشکلات زیادی روبرو است.
🔷مکران امکان دسترسی ترکمنستان به کشورهای شرق آسیا، هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی از طریق ترکیه و ارمنستان به بازار های اروپا مهیا میکند. در نتیجه، ایران میتواند از این مزیت بسیار عالی خود استفاده کرده و با استفاده از این نیازمندی ترکمنستان، هم از این کشور در ایجاد زیرساختهای انتقال گاز کمک بگیرد و هم با سوآپ گاز ترکمنستان، درآمد هنگفتی را نصیب خود کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
💢رشد ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲
رئیس گروه برنامهریزی و آمارهای سازمان مالیاتی کشور اعلام کرد:
🔹از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۲۱۶ هزار میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومان درآمدهای مالیاتی وصول شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۳ میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان بود، رشد ۵۰ درصدی را نشان میدهد.
🔹مالیاتهای مستقیم با ۶۲ درصد سهم در کل درآمدهای مالیات بیشترین وصولی مالیاتی را به خود اختصاص میدهد./ایرنا
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰 تمایل هند برای سرمایهگذاری در تنها بندر اقیانوسی ایران
🔶 چابهار تنها بندر ایرانی در سواحل دریای عمان است. اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، کوتاهترین مسیر تردد زمینی را به مرزهای پاکستان و افغانستان ایجاد میکند. موقعیت جغرافیایی بندر چابهار و برقراری اتصال آن به کریدور شمال-جنوب دسترسی به بازار ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفری در کشورهای آسیای میانه، روسیه و شمال آفریقا را تسهیل میکند.
🔶بندر چابهار رقبایی مانند مناطق آزاد صحار، دقم در عمان و بندر گوادر در پاکستان دارد. پاکستان با تلاش برای گسترش نفوذ اقتصادی خود در افغانستان سعی در گمرنک کردن نقش کریدورهای ترانزیتی ایران در منطقه دارد. از سوی دیگر اختلافات میان هند و پاکستان موجب شده است هند برای سرمایهگذاری در تکمیل زیرساختهای بندر چابهار پا پیش بگذارد تا از رقابت با پاکستان بازنماند.
🔶چندی پیش آجیت دوآل مشاور امنیت ملی هند گفته بود: پروژه چابهار به عنوان مهمترین بستر مناسبات اقتصادی ایران و هند باید با رفع موانع موجود به مسیر پیشرفت مورد انتظار دو کشور باز گردد. ایران و هند در جنبش عدم تعهد نقش ویژهای دارند و دهلی آماده همکاری نزدیکتر با تهران برای نقش آفرینی در این نهاد بینالمللی است.
🔶با توجه به اینکه کریدور شمال-جنوب اتصال میان هند و روسیه ایجاد میکند و هند منافع قابل توجهی در بندر چابهار دارد، انتظار میرود کشور بتواند از سرمایهگذاری هند در تکمیل و توسعه زیرساختهای بندر چابهار استفاده کند. بندر چابهار یک منطقه آزاد تجاری است که از تحریمهای آمریکا در امان مانده است. کشور باید از این فرصت برای ایجاد یک هاب بینالمللی در بندر چابهار استفاده کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco