eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بهینه‌سازی مصرف، تنها راه حل 🔷نیروگاه‌های تجدیدپذیر باعث صرفه‌جویی در مصرف گاز، گازوییل و مازوت می‌شوند. فروش داخلی گاز و فروش داخلی یا صادرات فراورده‌های نفتی به عنوان منابع تبصره (۱۴) دیده شده است. متأسفانه این روال اشتباه است که پروژه‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی در کنار یارانه نقدی و موارد معیشتی دیده شود، لذا با توجه به کسری بودجه، منابع و مصارف دیده‌شده در این تبصره در عمل تراز نمی‌شوند. طبعاً وقتی یک سمت ۸۰میلیون ایرانی و طرف دیگر چند شرکت است، منابع به معیشتی‌ها اختصاص می‌یابد و تا روزی که این رویه ادامه‌دار باشد هزینه‌های سرمایه‌گذاری پرداخت نمی‌شود. 🔷سال گذشته درامدهای تبصره (۱۴) معادل ۶۳۰همت بود؛ اما کل هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای پروژه‌های ماده (۱۲) معادل ۱۳همت بوده است. این مقدار نباید وارد گردش هدفمندی یارانه‌ها بشود، زیرا در صورتی که این ۱۳همت به پروژه‌های بهینه‌سازی تخصیص پیدا می‌کرد، تأثیرات آن برای کشور بسیار بزرگ بود. در حالی که کشور هم مشکل برق و هم مشکل گاز دارد، کارشناسان اذعان دارند که راه‌حل این کسری افزایش ظرفیت تولید نیست بلکه بهینه‌سازی مصرف است. وقتی دولت می‌داند راه‌حل بهینه‌سازی است و چاره دیگری نیست نباید منابع آن در تبصره (۱۴) که رقیبی به اسم یارانه نقدی وجود دارد، تعیین شود. 🔷بهینه‌سازی راه‌حل اجتناب‌ناپذیر ناترازی گاز، ناترازی برق و ارزان‌تر از ایجاد ظرفیت جدید است. حال این سوال مطرح است با وجودی که دولت به این موضوع واقف است، چرا عزمی برای تأمین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی ندارد؟/ مسیر اقتصاد ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰پیشرفت فیزیکی نهضت‌ ملی مسکن در روستاها 🔷در حال حاضر ۲۱۲ هزار و ۷۵۶ واحد طی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها وارد فاز اجرا شده که میانگین پیشرفت واحدهای آغاز شده ۴۶ درصد است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🌺دانشمندان آنچه را که هست کشف می‌کنند 🌺و مهندسان آنچه را که نیست خلق می‌کنند… ✨زادروز خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس بر همه آنانکه مهندس وجود خویشند مبارک باد ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
📌زمستان ایران سخت بود یا اروپا 🔹بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد در ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید فولاد ایران با ۲۷.۷ درصد رشد همراه شد اما این شاخص در کشورهای اتحادیه اروپا ۱۵.۲ درصد و در سایر کشورهای اروپایی ۱۷.۵ درصد کاهش را تجربه کرد. 🔹تامین گاز و برق پایدار در فصل زمستان از مهمترین دلایل رشد تولید فولاد ایران است، در حالیکه محدودیت تامین انرژی اروپا به دلیل جنگ اوکراین، زمینه سقوط آزاد تولید فولاد قاره سبز را مهیا کرده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰موفقیت اراده ایرانی در بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت 🔷سخنگوی وزارت صمت: طراحی و مهندسی، نصب و اجرا و راه‌اندازی فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی ۱۰۰ درصد ایرانی و با محوریت شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است که در مقایسه با داخلی‌سازی ۴۲ درصدی در فاز چهار و پنج این میدان، رشد توانمندی داخلی را نشان می‌دهد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رویکرد ما در حوزه تجارت و صادرات منفعل است 👤احمدرضا علایی طباطبایی، معاون سازمان توسعه تجارت: صادرکنندگان ما فقط بلدند خام‌فروشی کنند/ قادر نیستیم از خام فروشی عبور کنیم. یعنی خدمات و تجهیزات پزشکی، دارو و... بفروشیم/ صادرات و تجارت در کشور ما سیاست‌گذاری نمی‌شود و تجار و افراد برای خودشان سیاست تعیین می کنند ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰آغاز ثبت‌نام خودروهای وارداتی از ۶ اسفند 🛑 ۵۰۰ میلیون بلوکه کنید 🔹براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز شنبه (ششم اسفند) شروع می‌شود. 🔹شرکت‌کنندگان در این قرعه‌کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند./ایسنا ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰توقف فروش خودرو در بورس کالا... پافشاری بر کار غلط و توقف کار درست! 📌در خروش سیاست‌های غلط در خودروسازی کشور، فروش خودرو در بورس کالا شاید تنها تصمیم درست و منطقی 20 سال اخیر بود. با این سازوکار، فشار تقاضای سرمایه‌ای و دلالی بر قیمت خودرو کاهش یافت و در قریب به تمام مواردی که خودرو در بورس کالا عرضه شد، قیمت تعادلی کشف شده پایین‌تر از قیمت بازار بود. 📌تجربه، کارآمدی این روش را اثبات کرده است. مدیر روابط عمومی شورای رقابت اما، اعلام کرده که بورس یک ابزار است و از نظر شورای رقابت این ابزار در حال حاضر کارایی خاصی ندارد (!). چراکه مزایده، ظلم مضاعف به مصرف کننده است؛ ما باید طوری عمل کنیم که مصرف‌کننده کالا را با قیمت منصفانه درب کارخانه بخرد. 📌این سخنان، تکرار همان نظرهای کهنه‌ای است که صنعت و بازار خودرو کشور را به منجلاب فعلی کشانده است. قطعا قرعه‌کشی و زنبیل گذاشتن در لاتاری خرید خودرو، ظلم بیشتری به مشتری است تا شرکت در مزایده! قیمت دستوری یعنی دو نرخی شدن و دو نرخی شدن یعنی حاشیه سود جذاب برای دلالی. 📌این شورا مدعی است که کاهش تولید به‌دلیل فرمول‌های بروز نشده قیمت‌گذاری است که تولید را با زیان مواجه کرده است و با بروز کردن این قیمت‌ها، مشکل حل خواهد شد. اما مشکل، خود قیمت‌گذاری دستوری است که سرعت پایین تغییر آن به نسبت بازار، اجازه هرگونه بهبود کیفیت یا تیراژ را از بازیگران می‌گیرد. 📌نظر شورای رقابت این است که مثلا خودرویی 100 میلیون قیمت کارخانه آن است و قیمت بازار آن نیز 600 میلیون است. در بورس کالا 500 میلیون به‌فروش می‌رسد و تصور می‌شود که به مشتری نهایی ارزان فروخته‌ایم؛ اما این‌گونه نیست. چراکه ارزش واقعی آن کالا نیز 500 میلیون تومان نیست. این رقم تنها به‌دلیل بالا بودن قیمت بازار آن کشف شده است. 📌این ادعا در نگاه اول قابل قبول است؛ اما در نهایت، ویترین واقعی قیمت کالاها را بازار مشخص می‌کند نه تصمیمات فلان شورا و بهمان سازمان! وقتی عرضه پایین و تقاضا بالا است، فرقی نمی‌کند قیمت واقعی محصول چقدر است؛ قیمت آن بالا می‌رود. باید مکانیسمی را انتخاب کنیم که خود به خود قیمت را متعادل کند. نمونه چنین سازوکاری بورس کالا است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco