هدایت شده از | معماری هجری |
▫️دو نوع نگاه به تخت جمشید در بیان رهبر انقلاب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
هدایت شده از مالِک المُلک 🇵🇸🇮🇷
🔰 نشانهگذاری آیات قرآن در معماری اسلامی ایران (۴)
#آئینههای_شکسته :
🔸همواره اینکه یک بنا با چه نیتی ساخته شود و معمار آن چه کسی باشد بر ایجاد حس مکان در آن تاثیر بسزایی دارد.
👈🏻 بر خلاف عرفانهای نوظهور و بر خلاف علوم روانشناختی که انسان در آنها سعی در شناخت و اظهار خود به شکلی مقتدرانه دارد به گونهای که خودش را مرکز جهان هستی تلقی میکند و آنچه هست را منشاء اثری از خود میداند و نیروی خودش را بزرگ میپندارد، در دین اسلام و ادیان اصیل پیش از اسلام، اصل بر بزرگی خدای یکتاست که موضوع و مرکز جهان هستی میباشد.
و چنانچه کسی بخواهد خودش را به درستی بشناسد تا بتواند نسبتش را با جهان هستی درک نماید، باید بداند که در برابر خدا هیچ نیست. فلذا میبایست بشکند و بپذیرد که هرکه باشد و هرکجا باشد در بالاترین مرتبه هست شدن، آئینه حضور خداست.
✅ این مفهوم در معماری اسلامی با آئینهکاری شکسته تعبیر شده است.
آئینه شکسته یعنی خودت را بشکن و منعکس کننده نور باش. یعنی اَنانیّتی نیست و آنچه که هست تنها انعکاسی است از خدای سبحان بیهمتا.
در اغلب ماثورات و مناجاتها آنچه آمده مدح خداست، نامهای او و ذکر توسل انسان به این نامها و انسان لابهلای همین ادعیه میتواند بفهمد هرکه هست در برابر الله جلجلاله کوچک و حقیر است.
محوریت هستی انسان خدای متعال است و چیستی انسان منوط به هستی اوست.
✅ در قرآن کریم نیز انسان بالذات یک موجود ضعیف متشکل از آب بدبوی جهنده، گل خشکیده، موجودی عجول و ناسپاس و ... معرفی میگردد که حتی خداوند گاهی نهیب میزند که : یا ایُّهاالاِنسان ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الکَریم؟
اما همین انسان در بسیاری از آیات قرآن به عنوان اسوه معرفی و تشویق میشود چرا که اَنانیّتش را کنار گذاشته و خودش را با تلاش و سعی به خداوند نزدیک کرده.
✨ لذا معلوم میشود هنر آینهکاری شکسته در تزئینات معماری، علاوه بر جنبههای زینتی، عرفانی در خود نهفته دارد که هرچند عامه کاربران آن را درک نکنند، در مراتب ایمانی و عرفانی بالاتر، پیام رمزی برای مخاطب قدری خاصتر در بر دارد.
✅ معمار با ایمان برای انتقال مفاهیم الهی که به قلب او وحی میشود، نقوش اینچنینی طرح میکند. این حس درونی فوقالعاده توسط همین هنرها در فضا ماندگار شده و به مخاطب منتقل میشود.
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک 🇵🇸🇮🇷
🔰 تبدیل لندمارکهای حکومت طاغوتی پهلوی به محل تجمع جُهّال
اینکه هر بنا با چه نیتی طراحی و ساخته میشود و چهکسی آن را نقش کرده و میسازد، تاثیری یگانه بر مکان میگذارد و بر تعیین حس مکان در فضا اثری شایسته دارد.
با آغاز قرن بیستم و رونق نهضت مدرن در اروپا و امریکا، انگلستان و فرانسه که از تاثیرگذاران مهم در سیاست ایران زمین بودند، با روی کار آوردن پهلوی توانستند چپاولگریشان را به شدت تسهیل نمایند.
پهلوی هم که وجود خود را مدیون غرب میدانست و از طرفی نهضت روشنفکری و جهان صنعتی را اطراف خود میدید سر از پا نمیشناخت که برای ایجاد یک حکومت قدرتمند، بسرعت با نفی ارزشهای گذشته، تفکر سکولار مدرن را در ایران جا بیاندازد.
🔹 یکی از ابعاد مهمی که او مد نظر داشت، تغییرات فرهنگی و مذهبی توسط تغییر در پوشش و تغییر در معماری و هنر بود. پهلوی به درستی دریافته بود این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.
از این روی سعی داشت البسه را با سرکوب و قلدری و معماری و شهرسازی را با تخریب ابنیه ارزشمند و وضع قوانین جدید برای ساخت ساختمانهای برونگرا تغییر داده و بجهت تقویت هویت ملی، به تقویت باستانگرایی سکولار دست بزند. این یعنی میبایست در جامعه جا انداخته میشد که اسلام به جز ضرر هیچ میراثی برای ایرانیان نداشته است!!
🔹 ساخت ابنیه آرامگاهی و یادمانی با مبانی سکولار که درست خلاف جهت فرهنگ و تمدن ایرانی در ۱۴۰۰ سال گذشته میبود، بجهت تضعیف جایگاه امامزادگان و مساجد و افتخار به هویت مجهول آریایی در اوایل عصر مدرنیسم صورت میگرفت که بر شالوده فلسفی غرب بنا نهاده شد.
✔️ پس معلوم شد پهلوی امضای حکومت خود را سکولاریزه کردن ایران در تمام ابعاد از جمله هنر، فرهنگ و دانش، شعر، سلبریتی پروری و... میدانست و داراییهای ایران را محصول نژاد آریاییاش معرفی میکرد و نه محصول شیوه تفکری اسلامی. به همین جهت اسلام هم دیگر میبایست لیبرالیزه میشد تا فرهنگ حاصل از آن بتواند جایی در جهان مدرن داشته باشد.
👈 اینجاست که تلاقی بین سنت و مدرنیته، یک التقاط عمیق با تئوریپردازیهای بظاهر اسلامی اما بالذات ضد اسلامی بوجود آورد.
اتاقهای فکر حکومت پهلوی آنقدر این استحاله فرهنگ اسلامی را جدی گرفته بودند که برنامه معنویت زدایی را هیچگاه زمین نگذاشتند. از پیشگامان حکومتی این تئوریهای فلسفی که تا امروز هم جایگاه ویژهای در علوم دانشگاهی دارند میتوان از "حسین نصر" با فلسفه التقاطی و از پیشگامان معماری مدرن میتوان به "هوشنگ سیحون" بهائی اشاره کرد.
✔️ هرچند معماری لندمارکها یا نقاط شاخص شهری ساخته شده در زمان پهلوی، در زمانه خود ساختار شکن و هنرمندانه بودند، اما امروزه دیگر نمیتوان آنها را بینقص یا خالی از اشتباه یا ستودنی دانست؛ چرا که همان زمان هم در قیاس با معماری اصولی و الهی ایرانی، هنر چندانی برای عرضه نداشتند. ولی با توجه به تبلیغات بیش از ۵۰ ساله برای آنها و عدم تسرّی انقلاب اسلامی به حوزه معماری و شهرسازی و ادامه همان راههای نادرست پیشین در این زمینه بسیار پر اهمیت، این ابنیه به اشتباه توسط عوام جاهل نشانه ایران دوستی حکومت بیریشه پهلوی تلقی میگردد. ولو اینکه منش و روش حکومتداریشان ایرانی و آریایی نبوده بلکه تماما سکولار و غربی بوده است.
‼️ عجیب آنکه با وجود گردش آزاد اطلاعات، تئوریپردازیهای سکولار باستانگرا که با دروغگویی مشاهیر مدفون را لامذهب و بدون حکمت اسلامی و قرآن معرفی میکنند، همچنان افرادی را اقناع کرده است. تا آن حد که به هر بهانهای بر طبل جهالت خود میکوبند! و نیاکان مجعولشان را مایه افتخار خود میدانند و نه هدایت اسلامیشان را.
❌ در دروغ پردازی معمار بناهای آرامگاهی همین بس که در مصاحبههایش اسلام را خالی از هنر دانسته و در مقبره سازیاش نشانی از حکمت حکیم نمیگذارد.
🤌 مثلا مقبره فردوسی رنگ و بویی از حکمت فردوسی که یک شاعر مسلمان شیعه بوده و شاهنامه و اساطیرش دارای دیرینگونههای الهی همچون بعضی پیامبران و داستان زندگی آنها است، ندارد و یا در مقبره ابن سینا هیچ نشانی از حکمت مشاء دیده نمیشود...
لذا دیده میشود که حکمت الهی عمدا توسط پهلوی و معمارانی چون سیحون از سرگذشت زندگی این مشاهیر سانسور گردیده است و این حکما صرفا بخاطر نژادشان تقدیس میشوند!!
💤 ⚠️امروز کمکاری متولیان در ایجاد انقلاب اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی، موجب زایش هزینه برای کشور شده است و متاسفانه پوشش عفیفانه هم با معماری و شهرسازی غیر عفیفانه از جامعه رفته.
✅ پهلوی در راستای اهداف طاغوتی خود یک حرکت ضد فرهنگ ایجاد کرد. جمهوری اسلامی نیز اگر بخشی از بودجههای فرهنگیاش را طی این سالها صرف ترمیم آن در معماری و شهرسازی مینمود، نتیجه بسیار با کیفیتتری نسبت به تبلیغات نادرست و کم اثر عفاف و حجاب در راستای ایجاد محور فرهنگی مقاوم به تهاجم و تمدن اسلامی میگرفت
@Maalekalmolk
🔸اقدامی زیبا در تهران
✨ سفرهی افطار در پل طبیعت
🏘 معماری هجری
@MemariHejri_ir
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 وقتی یک مسجد از کارکرد عبادی خود خارج می شود، و به یک موزه و بنای تاریخی صرفاً توریستی تبدیل می شود، مانند بتکده ها و آتشکده ها.
🔹 این مسجد در شیراز روزانه با حضور ده ها زن و مرد توریست غیرمسلمان، ملوث می شود، دریغ از رعایت احکام و حرمت مسجد.
👆 شلوغی مسجد نصیرالملک شیراز
همه در حال پر کردن آلبوم اینستاگرامی!
@Hasanabbasi_students
12.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓برکت از آسمان و زمین چطور میجوشد؟
#روز_طبیعت
🏘 معماری هجری
@MemariHejri_ir
تمدن اسلامی در دو قاب ایرانی و یمنی
🔹وجه اصلی تمدن اسلامی، خداباوری و تجلی آن در اجزای مختلف سبک زندگی (از جمله معماری) است و از مهمترین شاخصههای این خداباوری در معماری اسلامی، تواضع سایر ابنیه شهر در برابر بقاع متبرکه است؛ تواضعی که به نوعی، تجلی معمارانه این آیه بود: "ياأيها الذين آمنوا لَا ترفعُوا أَصْواتَكم فوقَ صوتِ النبی: ای مؤمنان، صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر مکنید"(حجرات/۲). این نوع شهرسازی، نتیجه ادب معمارانه نسبت به بیوت الهی بود که در شهر سنتی، تنها آنها اجازه ارتفاع و رفعت داشتند: "فی بيوتٍ أَذن اللَّه أَن تُرفع وَيُذكرَ فيها اسمُه: بیوتی كه خدا رخصت داده كه رفعت يابند و نامش در آنها ياد شود"(نور/۳۶).
🔹حالا لطفا دو تصویر فوق (راست یمن و چپ ایران) را ملاحظه فرموده و ببینید که در هر دو، چطور ادب معمارانه رعایت میشده است. ادبی که در معماری متراکم و بیادب معاصر، نشانی از آن دیده نمیشود.
🔹جالب آنکه این ادب، علاوه بر فرم و ارتفاع، در تونالیته و رنگبندیِ شهر نیز رعایت میشد؛ به نحوی که سیما و منظر عمومی شهر، کاملا یکدست و همرنگ بود به جز یک استثنا که آن هم بقاع متبرکه بود (تصاویر را بنگرید). لذا در تمدن اسلامی، تمام ابنیه، چه به لحاظ ارتفاع و فرم و چه به لحاظ تونالیته، نسبت به ابنیه مذهبی تواضع معمارانه داشتند و همگی با تواضع و سکوت رنگی در مقابل رنگبندیِ بقاع متبرکه، بستری بودند برای تجلیِ معمارانهی "صِبغة اللَّه ومَن احسنُ مِن الله صِبغه: رنگ خدا و چه رنگی از رنگ خدا بهتر است؟"(بقره/۱۳۸).
بلد طیب/کانال دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ عکسی دیدنی از نماز جماعت در روستایی در بنگلادش
@Hasanabbasi_ir