🔹تصور کنید وارد شهر جدیدی شدهاید، چه نمادها و نشانهها یا موضوعاتی در ابتدا توجه شما را به خود جلب میکند؟ معماری شهر؟ سازهها و ساختمانها؟ بزرگراهها و خیابانها؟ یا...؟
🔹حالا تصور کنید که وارد شهری شدهاید که از قبل شنیدهاید آن شهر جزو شهرهای مذهبی محسوب میشود، مثلا جزو یکی از شهرهای اسلامی است، حال برای اینکه پی به اثبات گزارهی فوق ببرید، به چه چیزهایی توجه میکنید؟ از نظر شما «شهر اسلامی» دارای چه ویژگیهایی است؟ آیا شهری است که صرفا «معماری» آن اسلامی است؟ آیا شهری است که فیالمثل در آن گنبد و مناره و اماکن مذهبی زیاد وجود داشته باشد؟ آیا به صرف وجود این موارد میتوان گفت که این شهر، اسلامی است؟
🔹ارکان اصلی شهرها
در جواب این سؤالات باید گفت که اگرچه معماری یا «کالبد شهر»، یکی از ارکان اصلی در شناخت تفاوت بین شهر اسلامی با سایر شهرها است، اما همهی تفاوت در این رکن نیست. در حقیقت معماری شهر، «شرط لازم» برای تحقق شهر اسلامی است نه «شرط کافی». در کنار معماری، شهرها دارای دو رکن مهم دیگر هم هستند: اول، انسانها بهمثابه مهمترین بازیگران این اجتماع، و دوم روابط و ارتباطات فیمابین این بازیگران. بنابراین هر شهری از دو جزء سختافزاری و نرمافزاری تشکیل شده است، معماری شهر بعد سختافزاری آن را تشکیل میدهد و روابط اجتماعی انسانها بعد نرمافزاری آن را. اتفاقا بعد نرمافزاری شهر نیز مهمتر از بعد سختافزاری آن است. به سخن دیگر، اگر بپذیریم که «هر شهری را اهالی آن شهر میسازند»، پس شهر اسلامی یعنی شهری که اولا مردمانش مسلماناند و ثانیا روابط اجتماعی بین آنها نیز مبتنی بر آموزههای اسلامی است.
منبع: khamenei.ir
🏙 رهایی از معماری وحشی
◀️ تلگرام | ایتا
11.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| معماری هجری |
در معماری و شهرسازی و طراحی کالبد یک جامعه، نشانه و نماد از جایگاه ویژهای برخوردار است که با استفاده از آنها میتوان بسیاری از مفاهیم اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و... را در انظار مردم قرار داد؛ برای رسیدن به مقاصد مختلفی مانند ایجاد هویت یا تداعی یک پیروزی تاریخی یا انتقال یک حس معنوی و یا ایجاد یک حس نوستالژیک؛ حتی گاه ممکن است همه اینها در یک نشانه یا نماد جمع شود.
اغلب چنین است که یک نشانه یا علامت به عنوان یک نماد تهیه نمیشود اما بعدها با گذشت زمان ارزش نمادین به دست میآورد. مانند برج ایفل که شاید در ابتدای ایجاد آن صرفاً یک نشانه بود برای شهر پاریس اما با گذشت زمان و به دلیل ویژگیهای ساخت و فرم آن تبدیل به نماد پاریس و حتی کشور فرانسه در کل جهان شد. البته ممکن است این ایده از ابتدا در ذهن سازندگان آن بوده باشد که این بنا به نمادی برای پاریس تبدیل شود. در معماری و شهرسازی تفاوت نماد با نشانه در این است که نماد حیث تاریخی مییابد و در یک دوره زمانی به دلیل فرم و محتوای آن به نماد تبدیل میشود. البته اینگونه نیست که نشانه و نماد حتماً باید یک سازه یا بنا باشد.
قرآن به نشانه و تکلم خداوند با بندگان از طریق آنها تاکید زیاد دارد، همانطور که در بسیاری از آیات میبینم خداوند در ابتدا یا انتهای آیه به درک نشانی تاکید میکند. ( و من آیاته...، ان فی ذلک لایه و...)
آیه در قرآن به معنی نشانه است، یعنی هر خلقتی نشانهای از چیزی دارد. انسان حکیم به دنبال نشانههاست همانگونه که سعدی از برگ درختان سبز، معرفت به کردگار را میگیرد.
بنظر میرسد یکی از رسالتهای معمار شناسایی آیات یا نشانههای الهی و باز طراحی آنها در اثر خود است. تاثیر نشانه بر مخاطب، تذکر است. شهر باید مدام به مخاطب، انسانیت، اخلاق، حقپذیری، مبارزه با ظالم، عدالت و همهی فضائل را متذکر شود.
این چنین شهری چه فرهنگی تولید میکند؟
دیوارهنگار میدان ولیعصر چند وقتی است که سعی دارد به عنوان نمادی برای یادآوری رویدادهای انقلاب و اسلام، توجه مردم را به خود جلب کند که بنظر میرسد با استفاده از طرحهای زیبا و ملی در این کار موفق بوده است. این دیوارهنگار رویدادهای تلخ و شیرین انقلاب و اتحاد و همدلی را به ما متذکر میشود.
تأثیر نمای شهر و دیوارها و بناهایی که دائما در مقابل چشم مردماند در فرهنگ جامعه و رفتار مردم چیزی فوق تصور بسیاری از مسئولان و مردمی است که میسازند و هیچ توجهی به آن ندارند.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
✔️دعای مخصوص روز اول ماه محرم
#فرصتی_عالی
✨ امام رضا سلام الله علیه فرمودند اگر کسی شهادت میخواهد، #نسل_پاک و #فرزند_میخواهد واینکه در #مسیر_سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، حضرت فرمودند راهش این است که روز اول محرم را #روزه بگیرید و همین #دعا را بکنید که دعای شما مستجاب می شود.
✨ اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است.
✨ هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود...
ایت الله میرباقری
#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
🔰خانواده، در ورطه خانهگریزی
🔹معماری یکی از مصادیق بارز تجلی مبانی سبک زندگی است. معماری اسلامی با محوریت ملکوت و دین، ساختن منازلی با نمادهای گنبدی شکل و رو به آسمان، رو به قبله، حیامحور، جداکننده حریم خانوادگی از محل پذیرایی عمومی (اندرونی و بیرونی)، دارای باغچه و طبیعت، آرام برای انس کودکان با خانواده، وسیع برای صله رحم و ... را میپسندد.
🔻از سوی دیگر معماری مدرن که بیشتر در قالب برج و آپارتمان است، تمایزی میان حریم خصوصی و عمومی نمیگذارد و با پنجرههای بلند و قابلرؤیت، حیا را تضعیف و عریانگری را ترویج میکند. آپارتمان افراد را به سمت فردیشدن و بیاعتنایی به همسایه و کمشدن روابط خانوادگی سوق میدهد.
▫️فضای کوچک و نوع طراحی به گونهای است که امکان رفتوآمد و صله رحم به حداقل میرسد. کودکان این محیط را محیطی آرام برای بازی و انس با خانواده نمیبینند و ناچار با خانهگریزی، هویت خویش را بیرون از خانواده در خیابان، رستوران، شهربازی، کافیشاپ و ... رقم میزنند و در یک کلمه خانه به خوابگاهی تبدیل میشود که افراد فقط برای خوابیدن در آن حضور دارند.
🔸آشپزخانه اوپن برای ساخت غذای سبک و سریع (فست فود) مناسبتر است تا محیطی که زن کدبانو، آشپزی برای افراد خانواده را هنری لذتبخش بداند؛ زیرا در الگوی زندگی جدید زنان نیز مانند مردان، اشتغال را کمال خود میدانند و حضور ایشان در خانه حداقلی است.
📖کتاب سبک زندگی؛ مبانی اسلامی و غربی، به کوشش عبدالله محمدی
#معماری_اسلامی
#معماری_مدرن
#سبک_زندگی
@canoon_org
3.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا