| معماری هجری |
در معماری و شهرسازی و طراحی کالبد یک جامعه، نشانه و نماد از جایگاه ویژهای برخوردار است که با استفاده از آنها میتوان بسیاری از مفاهیم اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و... را در انظار مردم قرار داد؛ برای رسیدن به مقاصد مختلفی مانند ایجاد هویت یا تداعی یک پیروزی تاریخی یا انتقال یک حس معنوی و یا ایجاد یک حس نوستالژیک؛ حتی گاه ممکن است همه اینها در یک نشانه یا نماد جمع شود.
اغلب چنین است که یک نشانه یا علامت به عنوان یک نماد تهیه نمیشود اما بعدها با گذشت زمان ارزش نمادین به دست میآورد. مانند برج ایفل که شاید در ابتدای ایجاد آن صرفاً یک نشانه بود برای شهر پاریس اما با گذشت زمان و به دلیل ویژگیهای ساخت و فرم آن تبدیل به نماد پاریس و حتی کشور فرانسه در کل جهان شد. البته ممکن است این ایده از ابتدا در ذهن سازندگان آن بوده باشد که این بنا به نمادی برای پاریس تبدیل شود. در معماری و شهرسازی تفاوت نماد با نشانه در این است که نماد حیث تاریخی مییابد و در یک دوره زمانی به دلیل فرم و محتوای آن به نماد تبدیل میشود. البته اینگونه نیست که نشانه و نماد حتماً باید یک سازه یا بنا باشد.
قرآن به نشانه و تکلم خداوند با بندگان از طریق آنها تاکید زیاد دارد، همانطور که در بسیاری از آیات میبینم خداوند در ابتدا یا انتهای آیه به درک نشانی تاکید میکند. ( و من آیاته...، ان فی ذلک لایه و...)
آیه در قرآن به معنی نشانه است، یعنی هر خلقتی نشانهای از چیزی دارد. انسان حکیم به دنبال نشانههاست همانگونه که سعدی از برگ درختان سبز، معرفت به کردگار را میگیرد.
بنظر میرسد یکی از رسالتهای معمار شناسایی آیات یا نشانههای الهی و باز طراحی آنها در اثر خود است. تاثیر نشانه بر مخاطب، تذکر است. شهر باید مدام به مخاطب، انسانیت، اخلاق، حقپذیری، مبارزه با ظالم، عدالت و همهی فضائل را متذکر شود.
این چنین شهری چه فرهنگی تولید میکند؟
دیوارهنگار میدان ولیعصر چند وقتی است که سعی دارد به عنوان نمادی برای یادآوری رویدادهای انقلاب و اسلام، توجه مردم را به خود جلب کند که بنظر میرسد با استفاده از طرحهای زیبا و ملی در این کار موفق بوده است. این دیوارهنگار رویدادهای تلخ و شیرین انقلاب و اتحاد و همدلی را به ما متذکر میشود.
تأثیر نمای شهر و دیوارها و بناهایی که دائما در مقابل چشم مردماند در فرهنگ جامعه و رفتار مردم چیزی فوق تصور بسیاری از مسئولان و مردمی است که میسازند و هیچ توجهی به آن ندارند.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
✔️دعای مخصوص روز اول ماه محرم
#فرصتی_عالی
✨ امام رضا سلام الله علیه فرمودند اگر کسی شهادت میخواهد، #نسل_پاک و #فرزند_میخواهد واینکه در #مسیر_سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، حضرت فرمودند راهش این است که روز اول محرم را #روزه بگیرید و همین #دعا را بکنید که دعای شما مستجاب می شود.
✨ اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است.
✨ هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود...
ایت الله میرباقری
#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
🔰خانواده، در ورطه خانهگریزی
🔹معماری یکی از مصادیق بارز تجلی مبانی سبک زندگی است. معماری اسلامی با محوریت ملکوت و دین، ساختن منازلی با نمادهای گنبدی شکل و رو به آسمان، رو به قبله، حیامحور، جداکننده حریم خانوادگی از محل پذیرایی عمومی (اندرونی و بیرونی)، دارای باغچه و طبیعت، آرام برای انس کودکان با خانواده، وسیع برای صله رحم و ... را میپسندد.
🔻از سوی دیگر معماری مدرن که بیشتر در قالب برج و آپارتمان است، تمایزی میان حریم خصوصی و عمومی نمیگذارد و با پنجرههای بلند و قابلرؤیت، حیا را تضعیف و عریانگری را ترویج میکند. آپارتمان افراد را به سمت فردیشدن و بیاعتنایی به همسایه و کمشدن روابط خانوادگی سوق میدهد.
▫️فضای کوچک و نوع طراحی به گونهای است که امکان رفتوآمد و صله رحم به حداقل میرسد. کودکان این محیط را محیطی آرام برای بازی و انس با خانواده نمیبینند و ناچار با خانهگریزی، هویت خویش را بیرون از خانواده در خیابان، رستوران، شهربازی، کافیشاپ و ... رقم میزنند و در یک کلمه خانه به خوابگاهی تبدیل میشود که افراد فقط برای خوابیدن در آن حضور دارند.
🔸آشپزخانه اوپن برای ساخت غذای سبک و سریع (فست فود) مناسبتر است تا محیطی که زن کدبانو، آشپزی برای افراد خانواده را هنری لذتبخش بداند؛ زیرا در الگوی زندگی جدید زنان نیز مانند مردان، اشتغال را کمال خود میدانند و حضور ایشان در خانه حداقلی است.
📖کتاب سبک زندگی؛ مبانی اسلامی و غربی، به کوشش عبدالله محمدی
#معماری_اسلامی
#معماری_مدرن
#سبک_زندگی
@canoon_org
3.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
19.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| معماری هجری |
📑 معرفی کتاب «معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» / بخش یکم
📝 این کتاب نوشته محمدمنان رئیسی عضو هئیت علمی دانشگاه قم است که با تکیه بر آیات قرآن و احادیث معصومین نوشته شده است.
1⃣ فصل اول: پارادایم تحقیق از منظر اسلامی
نفی پارادایمهای عینی و نسبی در تحقیقات معماری و شهرسازی و تبیین پارادایم مد نظر اسلام برای ورود به پژوهش
2⃣ فصل دوم: ماهیت شهر اسلامی
استنباط نگارنده در این فصل از آیات قرآن این است که شهر در ادبیات قرآنی با مفهوم ایمان تعریف میشود، در قرآن آنجایی که از لفظ مدینه استفاده میشود جایی است که افراد مؤمن در آن حضور دارند حتی اگر یک نفر و جایی که از قریه استفاده میکند به جایی اشاره دارد که هیچ فرد باایمانی در آن سکونتگاه نیست.
در بررسی شواهد معارض نیز نگارنده آیاتی را مطرح میکند که در آنها لفظ مدینه به جایی که کفار و غیرمؤمنین ساکن هستند اطلاق میشود و قریه به جایی که مؤمنین در آن حضور دارند گفته میشود. در توضیح این تعارض نگارنده میگوید که به کار بردن لفظ مدینه و قریه در این آیات از زبان خداوند نیست بلکه آیه در حال نقل قول از دیگران است.
در این فصل کتاب نگارنده معتقد است که شهر از منظر قرآن، نه با جمعیت و اندازه شهر و تقسیم کار و... بلکه با مفهوم ایمان تعریف میشود.
3⃣ فصل سوم: اندازه افقی شهر مطابق با سبک زندگی اسلامی
در این فصل نگارنده با استفاده از چند حدیث استنباط میکند که مسجد جامع کانون اصلی و رکن کالبدی شهر اسلامی است که در هر شهر واحد است و باید در مرکز هندسی شهر قرار بگیرد. سپس با تحلیلی دیگر از روایات استباط نگارنده این است که مطلوبترین شکل هندسی برای شهر، (فارغ از محدودیتهای جغرافیایی، اجتماعی و...) شکل دایره است.
سپس با استفاده از حدیثی از امام باقر (ع) که میفرمایند فاصله بین دو نماز جمعه بایستی حداقل سه میل (معادل تقریبا ۵٫۵ کیلومتر) باشد و از آنجایی که در هر شهر بایستی صرفاً یک نماز جمعه برگزار شود و آن هم در مسجد جامع باشد نتیجه میگیرد که حداقل فاصله دو مسجد جامع از یکدیگر ۳ میل است یعنی حداقل قطر شهر ۳ میل یا ۵٫۵ کیلومتر است. (در صورت مماس بودن دو شهر بر یکدیگر، در غیر اینصورت حداقل اندازه موضوعیت ندارد)
همچنین با استناد به حدیثی دیگر از امام باقر (ع) که میفرمایند نماز جمعه بر کسی که تا دو فرسخی (تقریباً ۱۱ کیلومتر) آن باشد واجب است و سپس با تکیه بر آیات و روایاتی دیگر که نماز جمعه را برای عموم مردم توصیه میکند و استنباط نگارنده بر اینکه نباید اندازه شعاع شهر بیش از دو فرسخ باشد که کسی از حضور در نماز جمعه (محل مسجد جامع یعنی مرکز شهر) معاف شود نتیجه میگیرد که حداکثر اندازه قطر مطلوب شهر معادل چهار فرسخ (تقریباً ۲۲ کیلومتر) است.
در انتهای این فصل نگارنده با استفاده از قاعده فقهی «تلقی رکبان» و حدیثی از امام صادق (ع) در اینباره نتیجه میگیرد که اندازه حومه شهر نیز تا چهار فرسخ (۲۲ کیلومتر) میباشد.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ شالیزارهای پلکانی شهرستان بابل
🏕 جاذبههای طبیعت ایران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir