هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روز تولد زمین؛ گهوارهای که خلق شد تا اشرف مخلوقات در آن متعالی شود...
#روز_خلقت
💬 استاد حسن عباسی
📹 برشی از جلسه ۴۷۷ کلبه کرامت - «محیط تراز» - آذر ۹۲
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/233
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
| معماری هجری |
🔴 سگگردانی در فضاهای عمومی و تخریب سبک زندگی
💢 زندگی با سگها چند سالی میشود که در بین طبقه مرفه و متوسط جامعه شیوع پیدا کرده است. تا قبل از آن عمدتاً سگها برای نگهبانی از مکانها و باغها و در روستاها برای محافظت از گله استفاده میشد و کمتر کسی آن را به تخت خوابش راه میداد. تعداد سگهای خانگی کمتر بوده و عموماً در قشر مرفه جامعه دیده میشد.
اما چند سالی است که برخی از مردم با کپیبرداری از رفتارهای قشر مرفه، سعی در جا دادن خود در طبقات بالای جامعه دارند. دیگر پایین شهر و بالای شهر فرقی نمیکند و در کمتر فضایی است که سگ دیده نشود.
💢 اینکه اصلاح سبک زندگی و مقابله با این فرهنگ منحط راهکارهای مناسب خود را میطلبد بحث دیگری است، اما آیا نهادها و مسئولین شهری صرفاً متولی فیزیک شهر هستند و فقط در برابر تخریب کالبد شهر باید وارد عمل شوند یا مهمتر از کالبد شهر، فرهنگ و روابط انسانی و اجتماعی است؟! اغلب تابلوهایی در ورودی پارکها وجود دارد که نشان میدهد ورود حیوانات ممنوع است اما این روزها عدهای معدود بدون توجه به این ممنوعیت و جلوی چشم مسئولان شهری سگهای خود را در پارکها رها و فضا را برای خانوادهها و کودکان ناامن میکنند.
💢 سگ یکی از نجاسات در فقه شیعه است. اینکه کسی بخواهد سگ داشته باشد و با او مجالست کند تا زمانی که در حریم خصوصی خود اوست به خودش مربوط است اما اینکه این فرهنگ غربی را در انظار عموم ترویج کند و همچنین باعث نگرانی مردم شود، آیا نباید مسئولین شهر دخالت کنند؟ عقبنشینی از احکام دین و تن دادن به سبک زندگی وارداتی غربی اینگونه تدریجی اتفاق میافتد.
💢 مدیریت لیبرال یعنی همین؛ باز کردن فضا برای ترویج فرهنگ و مدل زندگی غربی و تنگ کردن فضا برای دینداری و معنویت. اینکه در ماه رمضان و محرم چند بیلبورد مذهبی علم کنیم شهر را دینی نمیکند، مهمتر از این کارهای ظاهری، سبک زندگی، روابط اجتماعی و رفتار شهروندان است که مهر دینی یا غیردینی یا ضددینی بودن بر یک شهر میزند.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
❗️زیست مومنانه بجای زیست شبانه!!
🔻مسئولینی که هیچ فهم تمدنی و کلانی ندارند و فکر میکنند هر طرحی که از غرب آمد میتوان آن را با کمی اسلاممالی کردن و تغییر الفاظ دینی کرد، فارغ از اینکه این طرح چه خاستگاهی دارد و از چه مکتب فکریای بیرون آمده است و در نهایت چه مدلی از زندگی میسازد. با این طرحها به سمت حیات طیبهای که قرآن برای ما ترسیم کرده است حرکت نمیکنیم.
🔻امیدواریم این طرح هم مانند بانکداری نشود که یک کلمه اسلامی کنار آن گذاشتند و در حال حاضر میبینیم که ربای بانکها چگونه مردم را به تعارض با دین میکشاند و فریاد اعتراض علمای دین را بلند کرده است.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
28.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♥️ فرارسیدن سالروز ازدواج تنها زوج معصوم جهان، مبارک باد
🌹 #بیت_تراز و #خانواده_تراز، خانوادهی پنج تن آل عبا هستند.
از مهمترین اصول معماری و شهرسازی در تمدن نوین اسلامی خانوادهمحوری است. ما برای انسانهای متفرد و تنها طراحی نمیکنیم بلکه طراحیمان باید برای خانواده و در جهت تقویت آن باشد. برای اینکه بتوانیم برای خانواده بسازیم و طراحی کنیم باید این نهاد الهی و مهم را عمیقا بشناسیم و نقش افراد را در آن درک کنیم.
✅ مطالعات تراز خانواده را در جلسه ۳۸۶ کلبه کرامت ببینید
«بیت تراز» - مهر ۹۱
▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/222
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
📃 کدآمایی در معماری و شهرسازی
🎙گفتگو با علی رهجو؛ کارشناس و پژوهشگر کدآمایی استراتژیک
🖥 مشاهده فیلم گفتگو در:
آپارات | یوتیوب | اینستاگرام
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
♦️هجرتهای تمدنساز (شهرساز)
از ابراهیم (ع) تا امام حسین (ع)
✍️ امیر ایوب
🔻تمدن در طول تاریخ بشری، همیشه حاوی دو پدیده ی مهم و مشتکل از دو پدیده مهم بوده، شهر و سفر
1️⃣ مدنّیت و شهر نشینی جوهر تمدن سازی و لب هر تمدن شهرهای آن است. شهر که مادر تمدن است در نظر غربی وقتی شکل میگیرد که کنار رود ( انگیزه کشاورزی) یا کنار جاده(انگیزه تجاری) قرار داشته باشد. اما در تلقی اسلامی شهر های مهم وجوده داشته که تمدن سازی اسلامی را به جلو پرتاب کرده(جهش داده) و هر دو ابتداً به علت تقدس مکان(شَرَفُ المكانِ بالمكينِ) و وجود آرامگاه، عبادتگاه، بارگاه مطهر و مسجد بوده شکل گرفتند.
2️⃣سفر نیز پدیده ای که در اغلب تمدن ها وجود داشته هجرت موسی(ع) از مصر به سمت فلسطین، سفرِ انگلیسی ها به مستمعره های جدید، امریکا و استرالیا نمونه بارز آن اند.
✳️ هجرت اول
💢به گفته علامه البدری(از محققین برجسته در عراق) سفر حضرت ابراهیم(ع) مستقیماً از بین النهرین و عراق امروزی به مکه بوده. محل حیات و حتی تولد حضرت ابراهیم(ع) به گفته ایشون غرب فرات و محدوده ی نجف، کربلا و حله ی امروزی بوده است.(پیوست 1)
⭕️ در تورات های آرامی و اکدی آمده است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از عدم هدایت مردم بین النهرین و شکست دعوتش، بین النهرین که آن روز از تمدن های عظیم بشری بود را "طلاق" داد، لفظی که ابداً در تورات عبریِ موجود و تحریف شده، وجود ندارد.
💢به همین دلیل حضرت ابراهیم مستقیماً از فرات غربی به مکه هجرت کرد که در مسیر، حضرت لوط که همراه او بود به اردن منتقل شد. به دلیل طلاق دادن سرزمین بین النهرین و بازنگشتن به آن، محیطی که حائل بین مسکن جدید حضرت ابراهیم(ع) و خانواده اش بود(مکه) با بین النهرین را حجاز(حاجز) به معنای مرز، حد و حجاب نامیدند.
💢سفر حضرت ابراهیم(ع) به مکه و ترمیمِ بیت الله الحرام تمدن ساز بود چون به گفته قرآن اصلا آن مکان، محلی قابل زندگی و حیات و سکونت نبود(رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ )
🔻در واقع حضرت ابراهیم(ع) دعایی برای شهر سازی و تمدن سازی کرد که به قول علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم_سوره بقره) دعای حضرت ابراهیم دو دعا بود نه یک دعا(إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنً ) یعنی یک دعا این بود که این مکان را بلد و شهر قرار بده و دعا دوم این بود که اینجا را امن قرار بده.
⭕️ مکه به تبع ترمیم کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) مرکز تمدن اسلامی و محل سکونت جدید فرزندان حضرت ابراهیم(ع) شد که قبل از آن در بین النهرین می زیستند.
✳️ هجرت دوم
💢تا چند هزار سال بعد از شهر سازی حضرت ابراهیم(ع) مکه محل اصلی توحید و تدین و تمدن اسلامی بود تا اینکه نبی مکرم اسلام در مکه آغاز به حرکت کرد و مبعوث شد.
🔻هجرت از مکه به یثرب و شهرسازی نبی اسلام حول مسجد الحرام در مدینه النبی، شهر دیگری را مبتنی بر تلقی اسلامی بنا نهاد که نمونه ای متکامل از تمدن سازی اسلامی است.
💢با عبور سریع از تاریخ بعد از نبی، وقت که به عصر امام حسین(ع) میرسیم سفر این حضرت دقیقاً سیر معکوس سفر حضرت ابراهیم از بین النهرین به مکه است، به این دلیل که اولین پشت کنندگان به قیام امام حسین(ع) اهالی مدینه بودند که امام مجبور به هجرت به سمت مکه شد و اتفاقاً اولین عذاب الهی به دلیل پشت کردن به ولایت را مردم مدینه با حمله ی یزید چشیدند همان طور که در نامه امام حسین(ع) به بنی هاشم هنگام خروجش از مدینه این امر پیش بینی شد
( فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمْ اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغْ مَبْلَغَ الْفَتْحِ وَ السَّلام)
⭕️ هجرت امام حسین(ع) به کربلا و به نوعی "طلاق" دادن مدینه موجب شد منطقه غرب فرات و کربلا جزو اصلی ترین پایگاه های تشیع در جهان شود جدا از شهر هایی مثل نجف و بغداد(در شمال کربلا) فقط شهر حله(پایتخت تمدن بابل) که چهل کیلومتری شمال کربلا واقع است شاهد حضور 18 زعیم شیعه امثال علامه حلی بوده که هر کدام جریانات سیاسی، علمی، فقهی و فرهنگی را بنیان نهادند.
✅ فلذا
🔰دو هجرت حضرت ابراهیم(ع) از غرب فرات به محدوده ی مکه و مدینه و بازگشت امام حسین(ع) از مدینه به کربلا، دو محدوده، منطقه و شهر را بنا کردند که جزو پیشرانان تمدن اسلامی و ملک طلق اهل حق شدند.
📎پیوست 1:
https://www.youtube.com/watch?v=z5v5LUZDQcc
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚪تفاوت خانه خدا و خانه انسان
⚪شریعت به آدمی آموخت که تفاوت مسجد، بهعنوان خانه خدا، با خانه آدمی در شکل ساختمان یا داشتن نشانههایی مخصوص نیست؛ بلکه مسجد از آن رو خانه خداست که آدمی در آن قلمرو به کارهایی میپردازد که در انجام آنها از خود میگذرد و هدفی فراتر از منطق منافع مادی محدود را پی میگیرد و این قلمرو باید گسترش یابد و همه زمینههای زندگی آدمی را دربربگیرد.
⚪ بر این اساس هر عرصهای که انسان در آن کاری را میکند که در انجام آن از خود میگذرد و هدفش را خدا و خلق خدا قرار میدهد، عرصهای است که روح مسجد را با خود دارد.
📚 کتاب انسان و عبادت صفحه ۶۴
🆔 @shahidsadr
💠 در تفکر اسلامی، مکان از آن جهت که محضر خداست تقدس مییابد. این تجلی در مراتبی گوناگون در طول هم رخ میدهد و کعبه بنیاد محوری است که این مراتب یا عوالم را به هم مرتبط میکند. پس کعبه از آن رو مقدس است که نماد اتصال عالم به حق تعالی میباشد. جهتگیری به سوی کعبه، یا سمت قبله، نیز رو کردن نمادین به این اتصال و قرار گرفتن در جهت ارتباط با مبدأ هستی است. این جهت مقدس به فضای معماری مسلمانان که از نظر کالبدی معمولاً فاقد جهت است، جهتی معنوی میبخشد.
💠 اجمالاً میتوان گفت در حالت نگرش به فضای سهبعدی، هیچ نقطهای از فضا بر نقاط دیگر برتری کیفی ندارد؛ درحالی که در تفکر معنوی، نقاطی از سایر نقاط متمایز میشود. به این ترتیب، فضای کیفی فضایی جهتدهنده و معنادار و قطبی و زمینهساز تعالی، در حالی که فضای کمی متجانس و همگون است.
📌علامه مصباح یزدی - درک محضر خدا - 1377
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
🔰 ذکر در مقابل غفلت
🔸 برای بشر مدرن هر چیزی که ایجاد فراموشی کند، ارزش دارد؛ از جمله سینما و فیلم که باعث شده انسان با شریک شدن در تجربههای شخصی دیگران ، خود را فراموش کند و لذت ببرد. بنابراین، فیلم و سوپراستاری که بیشترین فراموشی را به بیننده القا کند، محبوبتر است. اساسا پدیده «سوپراستار» فقط در چنین فضایی قابلیت طرح دارد. ورزش قهرمانی، ابزار تولید هیجان و لذت است. دیدن مسابقه فوتبال در واقع، تجربه نود دقیقه خلسهٔ روحی و فکری است. اگر مواد مخدر و الکلیسم با تغییرات فیزیولوژیک زمینه غفلت و فراموشی را فراهم میکنند، سینما، ورزش مدرن، موسیقیهای خاص و ... بستر روانشناختی و روحي فراموشی را از طریق تولید لذت و هیجان فراهم میکنند. عارضه و اثر فراموشی، لذت [کاذب] و هیجان است. نقطه مقابل فراموشی «یادآوری» است که مفهوم دینی آن «ذکر» است، و ذكر همان است که به انسان یادآوری کرده و متذكر حقایق میشود؛ چه بودن و چگونه بودن را یادآوری میکند.
🔸 در مفاهیم دینی، انسانِ حقیقی کسی است که اهل ذکر است. حتی در فقه هر چیزی که ارمغانش فراموشی باشد، مورد مذمت قرار گرفته و یا حتی حرام دانسته شده است؛ از مسکرات (مستکنندهها) گرفته تا موسیقیهایی که حالت تفکر و وقار انسان را خدشهدار کنند. مفهوم «خلوت» که نزدیکترین مفاهیم به «ذکر» است در مدرنیته حذف میشود، چون خلوت برای انسان مدرن دلهره میآورد و موجب یادآوری میشود.
🔸 حتی معماری مدرن هم خلوتگریز است. برخلاف آن در معماری و شهرسازی اسلامی، معانی ویژه حریم، حیا و خلوت قابل رؤیت است. برای مثال، شهرهای اسلامی برخلاف شهرهای مدرن، نه تنها از مفهوم «مرگ» فرار نمیکنند که یاد مرگ را عبادت و ذکر میدانند؛ از این رو، اغلب قبرستانها در مرکز شهر ایجاد شدهاند، به طوری که با دیدن آن انسان مفهوم مرگ را متذکر شود. انسان سنتی (اعم از پیروان ادیان ابراهیمی یا حتی تمدنهای شرقی مانند آیین کنفسیوس یا بودیسم) انسانهایی «پلگونه»اند؛ یعنی این جهان را پلی میدانند برای رسیدن به جهان و حقیقتی بالاتر و بهتر. در واقع انسان پلگونه، نقطه مقابل انسان پرومته است و حزن عرفانی او منافی شادی نیست.
📔 ماجرای فکر آوینی - ص ۱۹ و ۲۰
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
❗️تبلیغات محیطی و سیاهچالهی مصرفگرایی
▫️مصرفگرایی یا consumerism یکی از مؤلفههای مهم در اقتصاد کاپیتالیستی است که هدف اصلی آن تشویق مردم به خرید و استفاده بیش از حد کالاها و خدمات است. رواج مصرفگرایی علاوه بر ایجاد نیاز کاذب در مردم، اسراف در خرید کالاها را در پی خواهد داشت.
▫️در این میان نقش تبلیغات در بازی عرضه – تقاضا این است که با ایجاد احساس نیاز در جامعهی هدف، آنها را برای خرید کالا اقناع و مجاب کرده و بهسوی بازار عرضه و مصرف جذب مینماید. هر میزان نیروی کِشندهی ناشی از تبلیغات فزونی یابد به دنبال آن احساس نیاز در مردم بیشتر تحریک شده، گسیل جامعه هدف بهسوی کالای عرضهشده افزایش خواهد یافت.
▫️یکی از اشکال تبلیغاتی که در دهههای اخیر با استقبال زیادی از سوی بنگاههای اقتصادی، صاحبان صنایع، نهادها و مجریان تبلیغاتی مواجه شده، تبلیغات محیطی است. تبلیغات محیطی به مثابه رسانهای قدرتمند، تأثیری شگرف در گرایش مخاطبان به کالاها، خدمات و به طور کلی موضوع مورد تبلیغ دارد.
▫️امروزه گسترش بیضابطه تبلیغات محیطی، فضای شهرها را به عرصۀ رقابت سازههای تبلیغاتی تبدیل نموده، ازدحام تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اغتشاش و ناهماهنگی بصری در فضاهای شهری به وجود آورده و علاوه بر سلب آرامش روانی مردم، با تحریک و دعوتهای اغواکننده هرچه بیشتر آنها را به سمت فرهنگ منحط مصرفگرایی سوق میدهد.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💢 کشاورزی شهری؛ تجربه موفق کوبا برای مقابله با تحریمها
▫️با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 میلادی و ادامه تحریمهای اقتصادی کوبا توسط ایالات متحده آمریکا، این کشور با کمبود شدید نفت، کود شیمیایی و آفتکشها روبهرو شد. کوبا تا پیش از این، در برابر صادرات شکر، نفت وارد میکرد و به همین دلیل تا 30 درصد زمینهای مزروعی خود را به این هدف اختصاص داده بود ولی این شیوه داد و ستد، همراه با سقوط اتحاد شوروی بههم خورد. یکی از راهحلهایی که این کشور در برابر تهدیدها برگزید این بود که به شهروندان اجازه داده شود از زمینهای خالی درون شهر و پیرامون آن، بدون پرداخت مالیات برای کشاورزی استفاده کنند. بنابراین راهحل خلاقانهای که در کوبا مطرح شد، در ابتدا توسط مردم و سپس به صورت مدیریتشده توسط دولت هدایت شد. در نتیجه یک سیستم تولید غذا آغاز به کار کرد و این سیستم تا سال 1994، 67% نیاز غذایی مردم را تأمین کرد. در حال حاضر زمینهای کشاورزی 12 درصد قلمروی هاوانا را میپوشانند و سبزیجات و گیاهان دارویی مورد نیاز شهروندان را فراهم میکنند. از آن سو، کاهش واردات کود شیمیایی به این معنا بود که بیشتر مواد غذایی با استفاده از روشهای ارگانیک، از جمله استفاده از کود حیوانی و کمپوست، کشت داده میشدند. بحران اقتصادی در کوبا در عمل، استفاده اجباری از معیارهای پایداری و کشاورزی طبیعی را به همراه داشت.
▫️در کوبا ارتباط قوی بین توسعه کشاورزی، منظر شهری، شهرداری های محلی و مشارکت مردمی وجود دارد. به این ترتیب توصیف منظر کشاورزی در کشور کوبا را می توان در یک جمله خلاصه کرد: تولید در جامعه، از طریق جامعه، برای جامعه؛ یعنی ارتباط نزدیک تولید کننده و مصرف کننده، برای دسترسی به مواد غذایی سالم، تازه و متنوع که از طریق فضای سبز شهر صورت می پذیرد.
▫️اگرچه شهر هاوانا دارای بافت صنعتی است اما با حمایت وزارت کشاورزی، کشاورزی در آن رونق گرفت. شهروندان به صورت گروهی از خانوادهها، همسایهها و یا دانشآموزان، کارکنان ادارات و کارگران کارخانهها به مشارکت در کشاورزی میپرداختند. در نتیجه، طرح جامع شهری هاوانا، کشاورزی شهری را به عنوان جزیی از عملکرد شهر پذیرفت؛ هرچند این فضاها به ندرت به مرکز متراکم شهر راه یافتند. در مرکز شهر به علت کوچکتر بودن قطعات زمین و تراکم بالا، زراعت در مقیاس کوچک صورت گرفته و با نزدیک شدن به مرزهای شهری، ابعاد زمینهای کشاورزی افزایش مییابد. در نهایت، محصولات تازه با کمترین قیمت به فروش رسیده و مصرف روزانه مهدکودکها، بیمارستانها و مدارس را نیز فراهم می کنند. در باغهای عمومی شهر، بازارها با رونق تجاری خوبی به فروش سبزیجات و انواع محصولات میپردازند.
▫️نکته قابل توجه آن که تغییر الگوی کشت در طول زمان موجب پویایی منظر شهری شده و تغییرات فصل ها را پررنگتر به نمایش می گذارد. امنیت، مسئله مهم دیگری برای کشاورزی است و حصار در شکل های مختلف در طراف مزارع دید می شود. اگرچه این حصارها مانعی فیزیکی در طول مرزها هستند، اما مانعی برای دید شهروندان در حال گذر نمیباشند. از سویی دیگر، در اطراف مزارع، همواره فضایی مناسب برای گفتگو و گذران اوقات فراغت ایجاد شده است و به بیانی دیگر،منظر کشاورزی در هاوانا، فضاهای شهری را سرزنده و شاداب کرده و مردم با مشارکت خود، شهر را شکل می دهند.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💠 به نظر بنده، فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش، امور و مسائلی است که بارز و ظاهر و جلوِ چشم است و حقیقتاً هم در سرنوشت یک ملت دخالت دارد؛ اما در دراز مدت تأثیر میکند. یعنی در مسیر زندگی و حرکتهای آینده یک ملت تأثیر دارد.
مثلاً شکل لباس و چه پوشیدن و چگونه پوشیدن و از کدام الگوی پوشش استفاده کردن، جزو مصادیق و نمونههای بارز فرهنگ عمومی جامعه است. یا شکل معماری در جامعه و در چگونه خانهای زندگی کردن، بخشی از فرهنگ جامعه را شکل میدهد. زیرا خانههای قدیمی ما یک نوع خانواده و خُلقیّات بار میآورند (حیاط بزرگ، حوضی در وسطش و اتاقهایی در اطراف. از این اتاقْ پدر بزرگ در میآید و از آن اتاقْ دایی و از آن یکی هم عمو. بچههای خانواده، همه دور هم و بَرِ یک سفره جمع میشوند و در واقع، این خانه است که خانواده را به دنبال خود میکشاند) و آپارتمان نوعی دیگر از خانواده ایجاد میکند. حتّی شکلِ در و پنجره و ارتباط اتاقها با هم، به ناچار تأثیر خاصی بر ذهن و خُلق و منش و تربیت افراد دارد.
از اینرو، امروز - خوشبختانه - میبینیم که در تلویزیون و میزگردها و گفتارها، بر معماری سنّتی ایرانی تکیه میشود. در کردارها نمیدانم چگونه است. ولی به هرحال، آنچه معلوم است اینکه، این ملت کهن و بزرگ، قبل از اینکه از سبک معماری اروپایی تأثیر بپذیرد، خودش یک سبکِ معمارىِ خاص داشته است.
📌بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استانها - ۱۳۷۴/۰۴/۱۹
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💠 سومین جلسه از سلسلهجلسات کرسی آزاداندیشی گروه معماری هجری
📃 موضوع: تمدنسازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن)
🎙گفتگو با محمدهادی مذهبجعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین
⏰ پنجشنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۸
🎥 پخش زنده از:
🖥 آپارات
▶️ aparat.com/MemariHejri.ir/live
🖥 یوتیوب
▶️ youtu.be/zZRoRBzPu9g
🖥 اینستاگرام
▶️ instagram.com/memarihejri.ir/
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
📃 تمدنسازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن)
🎙گفتگو با محمدهادی مذهبجعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین
🖥 مشاهده فیلم گفتگو در:
آپارات | یوتیوب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
🏞 گلزار شهدا، کهفالشهدا، شاهعبدالعظیم (ع)، امامزاده صالح (ع)، جمکران، یادمانهای مناطق جنگی در جنوب و...
اینها مکانهایی است که تبدیل شدهاند به محل تجمع مومنین و خانوادههای متدین. در این مکانها علاوه بر نماز و دعا و زیارت، زیرانداز پهن میکنند مینشینند و گپ میزنند و تفریح میکنند. تفاوتش با پارکها و مجتمعهای تفریحی-تجاری این است که دیگر در تفریحاتشان قلیون و سیگار نیست، سگگردانی نمیبینم، صحنههای غیراخلاقی و هنجارشکن نیست و به قول معروف تفریح سالم است. آن کسانی هم که عموماً برای تفریح به پارکها میروند و احیانا سگ دارند و اهل دخانیات هستند به این مکانها میروند ولی در اینجا دیگر خبری از آن رفتارهایشان نیست چون جو و فضای روانی محیط جوری دیگریست و به انسان اجازه هرکاری نمیدهد.
✅ نگاه تمدنی در شهرسازی یعنی همین. فضاهای عمومی را چطور طراحی کنیم که خنثی نباشد؟ که مخاطب را واگذار به هوای نفسش نکند؟
✅ شهدای جنگ سخت به ما کلی خروجی نرم دادهاند. حول مدفنشان میشود فضا به وجود آورد. فضایی برای ترویج معنویت و اخلاق و سبک زندگی سالم.
🇮🇷 هفته دفاع مقدس گرامی باد
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ زیارت اربعین، اُمّتسازی میکند.
💬 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔸 «آن ماجرایی که به ظهور ختم میشود عاشوراست. امتی که در عصر ظهور شکل میگیرد حول محور سیدالشهدا شکل میگیرد. چون #عاشورا هزینه ساخت #امت است و قلوب را متمایل به اهلبیت(ع) میکند. «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً». این شعلههای #محبت امام حسین(ع) است که محبت را میسازد. پس وقتی عاشورا محور اجتماع قلوب بشود، زیارت سیدالشهدا و زیارت #اربعین هم یکی از ارکان شکلگیری امت میشود.
همانطوری که کعبه و #حج و بیت امتسازی میکند، زیارت امام حسین(ع) هم امتسازی میکند؛ حتی در بعضی روایات است که نقش زیارت امام حسین(ع) در شکلگیری امت امام زمان(عج)، از نقش کعبه بیشتر است. پس یکی از ارکان ساختن امت، هجرت به امام و شکلگیری یک جمع مهاجر است.
🔸 همانطور که زیارت یکی از ارکان شکلگیری جامعه امام زمانی است، گسترش #توریسم غربی هم از ارکان شکلگیری جامعه نوین غربی است و در دنیا خیلی بر سر توریسم سرمایهگذاری میکنند؛ حتی در کشور ما هم بعضیها از سر غفلت و بعضیها از سر عمد میخواهند مدل توریسم غربی را به اسم منبع تولید ثروت گسترش بدهند. نکته توریسم این است که این رفتوآمدها باعث انتقال فرهنگ مدرن از دنیای غرب به کشور ما میشود و جامعه ما بر محور فرهنگ غرب شکل میگیرد.»
@mirbaqeri_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بوی بهشت از پانصد سال راه هم میرسد/ مغرور نشویم🔸
حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، میگوید:
کس ندیده است ز مشک ختن و نافۀچین
آنچه من هر سحر از باد صبا میبینم
حلالش باد! میگوید: من عطری از این باد صبا استشمام میکنم که کسی از مشک ختن و نافۀ چین استشمام نکرده.
حالا، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر میشود؟ بگو این بوها نیست و بگو همهاش خیالات است!
همین حرم که میروید غیر از عطری که به آن میزنند و گلابی که میپاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده- بیست سال قبل (1)، نماز میخواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی میآمد.
وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم میآید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیدهای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است.
حرف به موقع و بجایی است. چون انسان تا یک بویی به مشامش رسید مثل بوی علم یا بوی ایمان، پیش خود میگوید: بله، همه چیز درست شد. در باز شد و چشم و گوشم باز شد. اما به او میگویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله داری و خیلی کار دارد تا برسی.
(1) در حدود دهۀ 50 شمسی
#حافظ
#روز_حافظ
@haerishirazi
▫️دو نوع نگاه به تخت جمشید در بیان رهبر انقلاب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir