eitaa logo
حدیث آرزومندی
626 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
74 ویدیو
182 فایل
✅️ اطلاع رسانی برنامه‌ها، کوته نوشته‌ها و آرشیو مطالب حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی رفیع پور تهرانی(دامت برکاته) 🔻 استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم آدرس اینستاگرام: Rafipour_ 📖 مدرس: https://t.me/ostadrafipour_madras ارتباط: @rez_vaan
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام وقتتون به خیر من ..... هستم. الان دانشجوی ارشد رشته فقه و حقوق جزای دانشگاه... هستم. موضوع پایان نامم هم فقهی و هم حقوقی هست . درباره بخش فقهیش مزاحم شما شدم. البته موضوعی هست که فقهای قدیمی نظری دربارش ندادن چون مطرح نبوده ولی فقهای جدید از زمان انقلاب به بعد مطرح کردن. سوالم اینه آیا اخذ خسارت مازاد بر دیه بر مبنای قاعده التعزیر بما یراه الحاکم جایز هست؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا حاکم می تواند به پرداخت مبلغ تعزیر مالی به خانواده مجنی علیه حکم دهد یا حتما مبلغ فوق باید به خزانه دولت واریز شود؟؟ ممنون میشم با دلیل بیان کنید. بازم از لطف و‌محبتتون کمال تشکر را دارم. _ سلام علیکم با آرزوی موفقیت برای جنابعالی، بنظر بنده: ۱_در مورد اصل موضوع باید توجه کرد که دیه خسارتی است که شرع مقدس برای جبران فوت یا لطمه جسمانی مقتول یا آسیب دیده مقرر کرده است و ارتباطی با کیفر و مجازات او ندارد. تعزیر و مجازات تنها در مواردی است که قتل یا جنایت به صورت عمدی انجام گرفته باشد که در موارد فوق به نظر نمی رسد دیه، نافی حق تعزیر حکومت برای تنبیه و بازدارندگی بیشتر جرم باشد. واین که برخی از اجله فرمودند تعزیر در مواردی است که خود شرع، میزان تنبیه را مشخص نکرده باشد، صحیح نیست زیرا آنچه شرع در باب دیه مشخص فرموده در مقام بیان حد و تعزیر و به تعبیر حقوقی جنبه کیفری نبوده است. شاهد این مطلب روایتی است که می فرماید در صورت عفو جانی از قصاص توسط خانواده مقتول، حکومت باز هم حق برخورد با او را دارد و حق خانواده مقتول را با حق حکمرانی منافی ندانسته است. در واقع در هر جنایتی دو‌حق پایمال شده است: حق فرد مجنی علیه و خانواده او و حق عامه مردم به بیانی و حکومت اسلامی به بیان دیگر که جانی امنیت جامعه را مخدوش کرده است. مهمترین وظایف هر حکومت برقراری امنیت در قلمرو خود است. درباره این موضوع برخی از روایات می تواند مورد استناد باشد از جمله این روایت: عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْمِيثَمِيِّ عَنْ أَبَانٍ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع عَشَرَةٌ قَتَلُوا رَجُلًا قَالَ إِنْ شَاءَ أَوْلِيَاؤُهُ قَتَلُوهُمْ جَمِيعاً وَ غَرِمُوا تِسْعَ دِيَاتٍ وَ إِنْ شَاءُوا تَخَيَّرُوا رَجُلًا فَقَتَلُوهُ وَ أَدَّى التِّسْعَةُ الْبَاقُونَ إِلَى أَهْلِ الْمَقْتُولِ الْأَخِيرِ عُشْرَ الدِّيَةِ كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ قَالَ ثُمَّ الْوَالِي بَعْدُ يَلِي أَدَبَهُمْ وَ حَبْسَهُمْ. وسائل الشيعة، ج‏29، ص: 43 باب 12 از ابواب القصاص فی النفس که در آن پس از جمع بندی مطالب مربوط به اولیای دم، بحث والی مطرح شده است. پس حاکم می‌تواند مازاد بر دیه ، تعزیر کند. ۲_اصولاً تعزیر مالی پیشینه زیادی در تاریخ فقه ندارد و از جمله مسائلی است که عده ای از فقهای برجسته معاصر به دانش فقه افزوده اند و موافقان و مخالفانی دارد. با پذیرش اصل تعزیر مالی که بنظر ما نوعی پیشرفت و بروز رسانی فقهی قلمداد می شود. ۳_ با توجه به نکته قبل و پذیرش اصل تعزیر مالی، شهرتی در مورد کیفیت صرف تعزیر مالی وجود ندارد که از مخالفت با آن واهمه داشته باشیم عرض می شود: با توجه به مجموع ادله و مستندات این مسأله، بنظر می رسد آنچه در تعزیر مالی ملاک است جنبه تنبیهی و بازدارندگی موضوع است و لذا مورد مصرف آن می تواند بر اساس مصلحت متغیر باشد و اگر حاکم شرع تشخیص داد که مجنی علیه یا خانواده او نیازمند است و دیه کفاف زندگی او را نمی دهد، می تواند دستور پرداخت به او را صادر کند. بیت المال مسلمین هم برای اداره کردن شوون مختلف آنها است و فقر زدایی و تأمین زندگی یک خانواده ضعیف هم یکی از مصارف آن است. البته برای نگارش پایان نامه طبعا باید منابع و مآخذ و اقوال را گردآوری بفرمایید لکن این مختصر به درخواست شما تحریر شد. موفق باشید. ۱۴۰۰/۹/۱ @Menhajalsalehin
از جمله آثار مفید فقهی کتاب ناظم الشتات اثر مرحوم آیت الله فاضل قایینی است که اخیرا تهیه و در مطالعه گرفتم..جنگ/کشکول علمی با غلبه نکات فقهی است.. @Menhajalsalehin
تحجر امام خمینی: «شما باید نشان دهید که در جمود حوزه‌های علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یاحرکت انگلیسی می‌کردند، تنی چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال ۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه روحانیت اصیل در مرگ‌آباد تحجر و تقدس‌مآبی چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاک‌باخته رفت، چه ناله‌های دردمندانه کردند، چه خون‌دل‌ها خوردند، متهم به جاسوسی و بی‌دینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش پیروز شدند.» روح‌الله الموسوی الخمینی خطاب به سید حمید روحانی ۲۵ دی‌ماه ۱۳۶۷
از نویسنده و دانشمند محترم استاد شوقی الحداد هدیه گرفتم...ایشان از علویان سوریه هستند که سپس به مذهب امامیه گرویده و تحقیقات و اطلاعات زیادی در زمینه مذهب قبلی خود دارند. متاسفانه در اثر شکایت بزرگان علوی سوریه به دولت آن کشور مدتها گرفتار زندان و‌ آزار بوده اند... @Menhajalsalehin
ایا خوندن ترجمه کتاب هایی که عربی آنها موجود هست برای طلاب مناسب هست یا عربی کتب مطالعه بشه بهتر هست؟ کتبی مثل علل الشرائع و ... . _ درباره کتبی که متون اصلی دینی هستند مثل آیات و روایات باید عربی را حتما مطالعه کرد و در موارد دشوار به ترجمه ها سر زد اما در متون عمومی علمی، ملاک فهم بهتر و احیانا سرعت و زمان‌بندی مطالعاتی هم مطرح است و لذا اگر ترجمه خوب و دقیق باشد، مشکلی ندارد. @Menhajalsalehin
این اثر ارزشمند را اخیرا جناب آقای سقطی از تبریز برایم اهدا و ارسال کردند. با تشکر فراوان 🌹 ان شاء الله تعالی فایل صوتی کوتاهی درباره این اثر خواهم فرستاد. @Menhajalsalehin
🔺از کجا معلوم که آخوندها دیندارتر باشند؟! در جلسه ای- اوایل انقلاب- خدمت حضرت امام خمینی بودم. آن موقع صحبت این بود که شخصیت هایِ مهمِ مملکتی، روحانی نباشند. من به ایشان عرض کردم: به نظر بنده اگر می‌خواهید برای مسئولیت هایِ مهمِ مملکتی، شخصِ روحانی نباشد، لااقل اجازه دهید روحانیی که لباس ندارد باشد، چون آنها اقلاً به دین و ایمان آشناترند! امام فرمودند: از کجا معلوم که آخوندها دیندارتر باشند؟! (اخلاق و مبارزه- خاطرات سید مهدی طباطبائی- ۲، ص ۹۰، نشر عروج). @bazmeghodsian
دیدار با حضرت آیت‌الله دکتر احمد بهشتی... دو جلد از شرح کتاب حج تحریر الوسیله و دو جلد از شرح نهج‌البلاغه را اهدا فرمودند...کثر الله امثاله. از جمله فرمودند: آدم باید معتدل باشد و تعصب علمی نداشته باشد با اینکه بنده اهل فلسفه{هم} هستم ولی روابط خوبی با آیت الله صافی گلپایگانی {که میانه ای با فلسفه ندارند} دارم..حتی اخیرا برای رونمایی برخی از آثار ایشان تماس گرفتند که شما چیزی می نویسید؟ گفتم بله و مطلبی تقدیم کردم. بهرحال نظرات مختلف است و باید اعتدال برقرار باشد. و‌ همچنین از روابط خوب خود با دو تن دیگر از مراجع محترم مشابه مطالبی فرمودند.. ______ جلد سوم حج هم آماده چاپ است و جلد چهارم آن تایپ شده است..شرح نهج‌البلاغه هم بحمد الله در۲۴ جلد در شرف اتمام است... جهت اطلاع دوستانی که پیگیر آثار ایشان از بنده بودند. @Menhajalsalehin
تسلیت بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون رحلت جامع منقول و معقول، فقیه حکیم مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رضوان الله تعالی علیه را که بحق بقیة الماضين و در جامعیت یادگار عالمان برجسته حوزه علمیه تهران بودند به خانواده محترم و شاگردان و همه ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم و برای آن عالم بزرگ طلب رحمت الهی و علو درجات دارم. سید محمد مهدی رفیع پور چهارشنبه دهم آذر ماه ۱۴۰۰ https://www.instagram.com/p/CW87kwRoazf/?utm_medium=share_sheet @Menhajalsalehin
مصاحبه با آیة الله سید رضی شیرازی.pdf
20.87M
🔸مصاحبه مجله حوزه با مرحوم آیة الله سید رضی شیرازی. @bazmeghodsian
غرض از مزاحمت اینکه چون مطالعات اسلامی بنده کم بوده ، سوالی ذهنم رو‌مشغول کرده که ترجیح دادم از متخصصان حوزه کمک بگیرم. می خواستم بیینم آیا انواع الهیات مسیحی مثل الهیات هنر، ارتباطات، رهایی بخش و ... و ‌می شه با مفاهیمی مشابه در اسلام تطبیق داد و معادل یابی کرد؟ __ الهیات های مذکور حاصل گفتگوهای عالمان حوزه های مختلف فکری مسیحیت باهم در موضوعات نامبرده است و طبعا به این معنا در فرهنگ و علوم اسلامی ما چنین چیزی بالفعل وجود ندارد لکن با توجه به منابع اصلی و مطالب پراکنده و گفتگوهای در جریان و آثار ترجمه ای ، بنظر می رسد در دنیای اسلام نیز شبیه الهیات های مذکور با تفاوتهایی در مورد پاره ای از مسائل در حال زایش است و امکان تحقق دارد. حال اینکه در ذیل علوم سنتی قرار گیرد یا مستقل تولید و تعریف شود، تابع نظر و همت دانشمندان این علوم است.. موفق باشید @Menhajalsalehin
پیام تسلیت آیت الله سیستانی در ارتحال آیت الله شیرازی ره @Menhajalsalehin
حدیث آرزومندی
تسلیت بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون رحلت جامع منقول و معقول، فقیه حکیم مرحوم آیت
عالمی در طراز تهران موفقیت یک عالم دینی در تهران اقتضائات و پیش نیازهای خاص خودش را می خواهد.. از جمله آنها تعامل سازنده با دانشگاهیان و فرهیختگان جامعه است.. نقل این خاطره از جناب آقای احمد ناهید _از نزدیکان مرحوم دکتر عبدالحسین زرین‌کوب_ خالی از لطف نیست. امروز و به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله شیرازی، آقای ناهید برای بنده مرقوم کردند: «دهه 60 مادر دکتر ماحوزی فوت کرده بود با استاد زرین کوب رفتم ختم. درمنزلشان مرحوم آقا رضی شیرازی پشت تریبون مشغول صحبت بود. صحبت راقطع کرد وبه حضار گفت: استاد وارد شدند صلوات بفرستید. بعد گفت: بنده سالهاست از افاضات ایشان به اندازه فهم خودم استفاده میکنم! روحش شاد» @Menhajalsalehin