eitaa logo
حدیث آرزومندی
638 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
82 ویدیو
191 فایل
✅️ اطلاع رسانی برنامه‌ها، کوته نوشته‌ها و آرشیو مطالب حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی رفیع پور تهرانی(دامت برکاته) 🔻 استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم آدرس اینستاگرام: Rafipour_ 📖 مدرس: https://t.me/ostadrafipour_madras ارتباط: @rez_vaan
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث آرزومندی
#یادداشت_قرآنی معرفی میراث قرآنی آیت الله مدرسی با تاکید بر تفسیر ایشان (آشنایی با تفاسیر معاصر) گر
مقاصد السور فی القرآن الکریم، القرآن حکمة الحياة، بصائر القرآن فی التحرک الإسلامی از دیگر پژوهش های قرآنی ایشان است. ناگفته پیداست که بحث از آثار متعدد فقهی و اصولی و سیاسی آقای مدرسی مجال دیگری می خواهد. با آرزوی سلامتی و موفقیت بیشتر برای آیت الله سید محمد تقی مدرسی. رمضان المبارک۱۴۴۳_فروردین۱۴۰۱ @Menhajalsalehin
سلام علیکم در کانال ایتا مطلبی درباره آیت الله العظمی محمد تقی مدرسی بود، در مورد تفسیر ایشان اکنون سوالی از جنابعالی دارم این است که آیا ایشان از نظر مواضع سیاسی هم مانند آقای شیرازی هستند ؟باتشکر از شما استاد گرامی ____ سلام علیکم خیر راهی مستقل از دایی خود پیمودند. موفق باشید. @Menhajalsalehin
💠 *تازه‌های نشر* *زیـارت عاشـورا از آغاز تا امروز* مؤلّف: سیّد مهـدی محمـودی‏ با تقریظ حضرت آیةالله‌العظمیٰ صافی گلپایگانی (قدس‌سره) موضوع: اثبات اصـالت زیارت عاشورای مشهور با استناد به بیش از ۱۶۰ نسخهٔ خطی از منابع این زیارت چاپ اوّل، قطع وزیری، ۴۸۰ صفحۀ تمام‌رنگی کاری مشترک از: مؤسّسهٔ کتاب‌شناسی شیعه و آستـــان قـدس حسیـنی
♦️انفجارهای کابل؛ دست‌کم ۲۵ دانش‌آموز در یک انفجار کشته شدند 🔹منابع خبری در غرب کابل اعلام کردند که در یکی از «حملات انتحاری» دوگانه امروز به مدرسه «عبدالرحیم شهید» در این شهر دست کم ۲۰ تا ۲۵ دانش‌آموز کشته شده‌اند. 🔹حمله نخست زمانی رخ داد که شاگردان در حال ترک مدرسه بودند؛ آموزگاران در حال متفرق‌کردن شاگردان و نجات جان آنان در راهروهای امن بودند که انفجار دومی نیز رخ داد. / ایرنا 🆔 @Entekhab_ir
حدیث آرزومندی
♦️انفجارهای کابل؛ دست‌کم ۲۵ دانش‌آموز در یک انفجار کشته شدند 🔹منابع خبری در غرب کابل اعلام کردند که
این هم از امنیت طالبان که وعده می دادند! چقدر باید ازین رخدادهای تلخ اتفاق بیفتد تا حامیان آنها از اعتماد و شرط بندی روی آنها شرم سار شوند؟! مردم مظلوم افغانستان برای داشتن حداقل هایی از کار و امنیت و آزادی و‌ آرامش و تحصیلات غیر طالبانی!! به این طرف و آن طرف آواره شده و راه مهاجرت پیشه کردند. حق هم دارند. فشار بیشتر برای تشکیل دولت فراگیر و غیر طالبانی حداقل انتظار از مسوولان محترم کشور و دیگر کشورهای اسلامی است. سازمان کنفرانس اسلامی و مراجع و عالمان متنفذ منطقه، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام.. وظیفه قطعی شرعی دارند که این مردم بی پناه را رها نکنند. @Menhajalsalehin
حدیث آرزومندی
@Menhajalsalehin
حدیث نصر، ۴۲۴_۴۲۵ البته ظاهراً توبه فی المجلس و مصلحتی بوده است چرا که بر اساس مدارک تاریخی مرحوم آقای حلبی بعد از آن هم تا آخر عمر بر همان منوال رفتار کردند... اختلاف نظر طبیعی است ولی اهانت به متفکران و اندیشمندان کار بسیار زشتی است. @Menhajalsalehin
اجازه‌های عجیب و بحران عقل سلیم در روزگار قدیم، . و در فرهنگ‌های گوناگون، نه تنها ارتباط شفاهی مهم‌ترین شکل ارتباط و انتقال دانش بود، که گفتار از نوشتار اعتبار و اهمیّت بیشتری داشت، و در انتقالِ حقیقتِ معنا و مفاهیم توانمندتر قلمداد می‌شد. در تاریخ اسلام، به ویژه در قرون اولیّه‌ی آن، «روایت» یا نقل شفاهی، شیوه‌ی اصلیِ انتقال سنّت دینی از نسلی به نسل دیگر است. آن‌چه فردی معتبر در «حفظ» دارد، از اعتبار بیشتری نسبت به آن‌چه در متن مکتوب آمده برخوردار است. به عبارت دیگر، اعتبار متن مکتوب به اعتبارِ راوی شفاهیِ آن است. مسلمانان، برای نظم‌دادن به شبکه‌ی راویان و حفظ احادیث از زوال، جعل یا تحریف احادیث، چیزی به نام «اجازه‌ی روایت/حدیث» ابداع کردند. محدّثان معتبر، اگر از صلاحیّت شخصی برای نقل حدیث اطمینان می‌یافتند، به او «اجازه‌ی روایت» می‌دادند. کم‌کم، اجازه‌ی روایت یا حدیث، به شکل مدرکی علمی درآمد، و کارکردهای تعلیمی و اجتماعی مهمی پیدا کرد. طبیعی است که، دست‌کم، پس از ورود صنعت چاپ به کشورهای اسلامی، و بدل‌شدنِ متون خطّی به متونِ چاپی، دیگر «اجازه‌ی روایت» معنا و کارکرد واقعی خود را از دست می‌دهد. اما عالمان دینی، بدون توجه به این تحول مهم، هم‌چنان به صدور و دریافت اجازه‌ی روایت ادامه می‌دهند. از شگفتی‌های اهل حدیث، اجازه‌ی روایت دادن به خردسالان است. بنا به گفته‌ی آیت الله موسی شبیری زنجانی، که صاحب نظر در حدیث و رجال شناخته می‌شود، علمای شیعه «گاهی بزرگان به کودک خردسال که حدس زده می‌شد، آتیه‌ی خوبی دارد، اجازه‌ [حدیث] می‌دادند. مرجوم آشیخ آقابزرگ، به نوه‌اش کاوه، که کمتر از یک ماه داشت، اجازه داده است.» (موسی شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، قم، مؤسسه‌ی کتاب‌شناسی شیعه، ج. ۳، ص. ۶۵۵.) آقای شبیری از کسانی است که باور دارد هنوز اجازه‌ی حدیث کاری مفید و شاید ضروری است. جالب آن‌که «اجازه» به حدیث و و علوم شرعی محدود نیست، و در انتقال علوم عقلی و فلسفه نیز نقش بازی کرد، به ویژه از دوران صفویه به بعد، «اجازه‌ی معقولات» رواج می‌یابد. محمدباقر مجلسی در بحارالانوار از اجازه‌ی فنّ سیزده از کتاب مابعدالطبیعه‌ی شفا، از سوی میرداماد به شاگردش سید احمد عاملی یاد می‌کند (ج. ۱۰۶، ص. ۱۵۳). محقق کرکی در اجازه‌ی خود به عبدالعلی استرآبادی، به او اجازه‌ی «روایت معقولات و منقولات» می‌دهد. هم‌چنین اجازه‌ی کتاب‌هایی مانند شفا و اشارات ابن سینا در این دوره فراوان به چشم می‌خورند. (موسی الرضا بخشی استاد، «تحلیلی بر اجازه‌نامه‌ها و کارکردهای آن در عصر صفوی»، فصل‌نامه‌ی شیعه‌شناسی، شماره ۵۷، بهار ۱۳۹۶.) محمدرضا مظفّر در مقدّمه‌ی خود بر اسفار اربعه‌ی ملاصدرا، می‌نویسد «استادان فنّ معقول به بودن در سلسله‌ی شاگردان ملاصدرا افتخار می‌کنند، حتّی برخی از آن‌ها در نام‌های این سلسله گزافه‌روی می‌کنند، و بدان چون سلسله‌ی روایت حدیث می‌نگرند.» (محمد رضا المظفر، المقدمة الکاملة للاسفار، النجف الاشرف، الرئد للطباعة و التصمیم، بی‌تا، ص. ۸.) «اجازه‌ی معقولات» یا «اجازه‌ی فلسفه» در دوران قدیم هر معنای داشته باشد، امروزه بی‌معناست. اما ظاهراً - طبق شنیده‌ها - هنوز، در حوزه‌های علمیّه عدّه‌ای به «اجازه‌ی فلسفه» اعتقاد دارند، و به صدور و دریافت آن فخر می‌کنند. «اجازه» از مسائلی است که می‌توان با آن میزان وفاداری علما و روحانیّت را به «عقل سلیم» سنجید. https://t.me/khalajich
بار ديگر جنايتکارانی تکفيری با حمله به کودکان و دانش آموزان شيعه در افغانستان (کابل) جنايتی تازه آفريدند و چند ده نفر را به شهادت رساندند و بسياری را زخمی کردند. مدعيانی که در دشمنی آشکار با اسلام و مسلمين در اقداماتی کينه توزانه با امنيت و صلح و آسايش مردم اين منطقه و همه جهان مخالفند و بازيچه اهدافی شوم قرار می گيرند. نفرين بر داعش و شرکایش و نفرين بر تفکر تکفيری آنان و همه آنهایی که زمينه پيدایی و قدرت گرفتن اين فريب خوردگان وحشی صفت را که حتی حاضرند جان کودکان بیگناه را هم با اعمال تروريستی خود بستانند فراهم کرده و می کنند. اين وظيفه رهبران مسلمان و بزرگان و انديشمندان مذاهب مختلف اسلامی است که با تمام توان در مقابل انديشه تکفيری و کشتار شيعيان توسط تکفيريان موضع روشن خود را بيان کنند. داعش و انديشه تکفيری آن هيچ نسبتی با آنچه ما از تفکر و تمدن اسلامی می شناسيم ندارد. اين گروه و با ادعای تبعيت از "سلف صالح" درست در برابر همه ارزش های دينی و انسانی و اخلاقی و اسلامی قرار گرفته است و بازيچه ای است برای سياست های دشمنی با اسلام و مسلمانان در دنيا. قرن ها شيعيان و اهل سنت در شبه قاره و افغانستان و عراق و تمام اين منطقه با یکدیگر و به شکل عموما مسالمت آميز زندگی کرده اند. جريان های اصلی اهل سنت بايد در برابر اين "جهل مقدس" که به دروغ خود را به ارزش های اسلامی و "مذهب سلف" منتسب می کند موضع بگيرند. https://t.me/azbarresihayetarikhi