🔸 توسّل به اميرالمؤمنين (ع)
🔹عالم ربّانی آية الله ميرزا ابوالهدی کلباسی به نقل از عارف باللّه حاج ملا على محمد نجف آبادى به نقل از فقیه عارف آیة الله آقا سيد على شوشترى نجفی:
🔸براى حاجت ۴١ مرتبه اين دعا را در هر روز بخوانند:
🔹اللّهمّ إنّي أسألك بحقّ روحِ على بن أبى طالب (ع) الّذي ما أشرك باللّه طرفة عينٍ أبداً أن ... و هر حاجت که دارد الحاق نمايد.
@bazmeghodsian
عید ولایت
از جمله اشتباهات و انحرافاتی که در دهه های اخیر به ویژه برجسته شده و افراد ناآگاه هم به آن دامن می زنند اختصاص دادن عید غدیر به سادات است. گاهی گفته میشود عید سادات!
عید غدیر عید ولایت امیرالمومنین علیه السلام و مربوط به تمام شیعیان است و در منابع معتبر دلیلی برای اختصاص دادن آن به سادات پیدا نکردم. دید و بازدید از علما و مومنان و بزرگ ترها و عیدی دادن و گرفتن همه شامل سادات و غیر سادات میشود و نباید جنبه نژادی به ماجرایی به این اهمیت داد. البته که محبت و احترام به سادات و فرزندان پیامبر و امامان علیهم السلام از جهت انتسابی که دارند خودش ارزشمند است و سفارش شده است ولی ربطی به عید غدیر ندارد.
شادی و سلامتی و نشاط و اصلاح امور معیشتی همه ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام را از درگاه خداوند مهربان خواستارم...
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
#عید_غدیر
🔸ثواب انفاق و کار خیر در روز غدیر
عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ الْعَبْدِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ علیه السلام يَقُولُ: «الدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ أَلْفِ درهم».
حضرت صادق (سلام الله علیه): یک درهم انفاق در روز غدیر، برابر با یک میلیون درهم است.
📚تهذيب الأحكام، ج3، ص143-144
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
🖌️موسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند:
🔸مدرسه تابستانه ۱۴۰۱
👤استاد حاج سید مهدی رفیع پور تهرانی
🔹تفسیر سوره مرسلات
🔹فقه الشرکة(بر اساس تحریر الوسیلة)
🔹ادامه شرح منظومه
⏱️زمان شروع: سه شنبه ۲۸ تیرماه
📍مکان: موسسه اندیشه اسلامی معاصر
#حوزه_علمیه_قم #فقاهت
#تفسیرقرآن #فقه #فلسفه
#موسسه_اندیشه_اسلامی_معاصر
#قم_المقدسة #ذی_الحجة
https://www.instagram.com/p/CgHpCeTtV8A/?igshid=MDJmNzVkMjY=
عیددیدنی با آیت الله حاج سید احمد مددی دامت برکاته...باوجود اینکه مجلس عمومی و عیددیدنی بود به مناسبت رساله ای که چند ماه پیش در باب کر تصحیح و چاپ کرده بودم(الإنصاف فی ترک الأنصاف از مرحوم آقا سید حسن انگجی) ضمن اظهار لطف به بنده، وارد بحث آب کر شدند و مطالب عالمانه ای گفتند.
#غدیر
#عید_غدیر
#مددی
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
حدیث آرزومندی
تدبرات قرآنی تفسیر قرآن کریم #سوره_انسان جلسه نهم(پایانی) ۱۴۰۱/۴/۱۷ @Menhajalsalehin https://t.me/ha
سوره مرسلات ۱.m4a
18.25M
تدبرات قرآنی
تفسیر قرآن کریم
#سوره_مرسلات
جلسه اول
اهمیت مباحث اعتقادی و آیات مکی
۱۴۰۱/۴/۳۰
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
دعای نقل شده از حضرت امام رضا علیه السلام درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#امامت #امام_زمان
@Menhajalsalehin
4_5956097497465097384.mp4
1.56M
▫️ملاحظه انتقادی بر ممنوعیت مرجعیت تقلید زنان
🔉آیتالله جوادی آملی
🔻برخی علما میگفتند اگر زن مرجع تقلید باشد هتک مقام مرجعیت است و اجماع را دلیل ممنوعیت مرجعیت زن میدانند.
🔸خدا رحمت کند علامه طباطبایی را که میفرمود قدری از حوزهها دور شوید و دینشناسی کنید تا ببینید حوزهها را چه منبعی اداره میکند.
🔹منابع ما قرآن و روایات و عقل و اجماع است. عقل که رشدی در حوزهها ندارد. قرآن هم که میگویند تحریف شده و اطلاقاتش در مقام بیان نیست و ناظر به اصل تشریع دین است. روایت هم که اگر اعراض پیشینیان باشد به آن عمل نمیشود. اجماع هم که اندک است.
▪️پس امروزه محور فهم ما از دین همان فهم علما است که اگر روایتی شهرت یابد، علما به آن عمل میکنند و در مقابل اگر علما از آن اعراض کرده باشند، دیگر آن را حجت نمیدانند.
#مطالعات_دین #مطالعات_زنان #مرجعیت_زنان #قضاوت #جوادی_آملی
@bashgahandishe
حدیث آرزومندی
▫️ملاحظه انتقادی بر ممنوعیت مرجعیت تقلید زنان 🔉آیتالله جوادی آملی 🔻برخی علما میگفتند اگر زن مرج
سالها پیش در مقالتی ضمن تبیین دیدگاه آیت الله مطهری درباره جواز تقلید از بانوان( در صورت داشتن دیگر شرایط) و مقایسه آن با با دلایل برخی از فقهای بزرگ معاصر که مخالف هستند به این مسأله پرداختم.
متاسفانه این نوشته مدتها گم شد و از انتشار جا ماند.
امیدوارم در آینده نزدیک منتشر گردد...
#مرجعیت #تقلید #اجتهاد
#فقه_بانوان
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
در خاطرات حاج آقای شاهرودی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده گفته اند از استاد محقق ما فقیه منضبط و مدقق حضرت آیت الله سید کاظم حائری اجازه اجتهاد دارند..
متن تایید در پایان کتاب ذکر شده است و بنظرم از نظر مصطلح فنی به آن شهادت علمی(گواهی علمی) گفته میشود لکن تصدیق اجتهاد ظاهراً از آن استفاده نمیشود! الفاظی مانند بلغ مرتبة الاجتهاد یا له ان یستنبط من المصادر یا یحرم علیه التقلید و مانند آن ندارد...
البته کسی که با فهم اینهمه سال درس خارج شرکت کرده باشد قاعدتا مجتهد است لکن سخن در متن اجازه است که بدان استناد کردند....
باز دوستان واردتر راهنمایی بفرمایند...
#اجازات #تصدیق_اجتهاد #گواهی_علمی
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
حدیث آرزومندی
https://www.farsnews.ir/news/14010417000442/%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%B9%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%
مصاحبه کوتاهی با فارس داشتم درباره تحجر و ظاهر گرایی...نمیدانم چقدر عین مطالبم و چقدر ویرایش شده است ولی بهرحال خالی از نکته نیست....
#اندیشه
#تحجر #ظاهرگرایی
@Menhajalsalehin
🖌️مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند:
🔸نشست علمی (۳)🔸
🔹موضوع: بحران سلفیان معاصر
📕با نگاهی به کتاب «السادة الحنابلة و اختلافهم مع السلفیة المعاصرة فی العقیدة و الفقه و التصوف»
👤با حضور: جناب استاد محمد حسن بشیری
⏱️زمان: سه شنبه ۴ مردادماه 1401
🔹ساعت ۶ عصر
📍مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، انتهای کوچه18، سمت راست، رو به روی ریل قطار، پلاک ۳۲۷
📺پخش زنده از طریق: لایو اینستاگرام
@andisheh_eslami_moaser
🔹شرکت برای عموم آزاد است
#موسسه_اندیشه_اسلامی_معاصر #اندیشه_اسلامی_معاصر
#محمد_حسن_بشیری
#کلام #فقه #تصوف_عرفان #عقیده
#الحنابلة #السلفیة #سلفیان #سلفیت
#قم_المقدسة #ذی_الحجة
#نشست_علمی
https://www.instagram.com/p/CgYZZmToCHG/?igshid=MDJmNzVkMjY=
برگی از تاریخ!!
بحمد الله تعالی المیزان ماند و مثل خورشید درخشید.
مطلع انوار ج۱ص۳۰۵
#المیزان #انجمن_حجتیه #علامه_طباطبایی
#معارف
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
هدایت شده از A.
سایت کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای (دامظله)
http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/
لینک کانال ایتا
کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای (دامظله)
@khamenei_qorani
حدیث آرزومندی
آقای بهجت و فلسفه هفته گذشته از آقای حاج شیخ محمد ابراهیمی ( از شاگردان آیات علامه طباطبایی، شیخ مرت
در تکمیل بحث فلسفه آقای بهجت یکی دیگر از شاگردان شرح منظومه ایشان را امروز و اتفاقی پیدا کردم...
#بهجت #فلسفه
@Menhajalsalehin
https://t.me/hadis_keramat
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 امروزه برخی خودشان را بدون اجازه، به عنوان مجتهد به جامعه معرفی میکنند
👤 آیت الله رضا استادی
🔸 فلسفه «اجازات» متاسفانه به درستی رعایت نشد و اگر میشد اشکالات کار بسیار کمتر بود.
🔹 منبر و تبلیغ و مداحی هم اجازه لازم دارد، اجازه گرفتن وجوهات هم جزئی از اجازات بوده است و مهمترین مسئله اجازه اجتهاد است که الان مغفول واقع شده است؛ اینکه هر کسی خودش، خودش را به عنوان مجتهد معرفی کند درست نیست.
📌 متن کامل در سایت مناهج:
🌐 Manahej.ir/post/Ostadi-Ejazat
#سودای_مرجعیت
#اجازه_اجتهاد
@Manahejj
🔻 جعل حدیث در زمان صفویه
🔸احادیث جعلی مذمت صوفیه اول بار در حدیقة الشیعة نقل و حتی ادعا شده که سند آنها صحیح است!
🔹شرح حال نگاران معاصر مقدّس اردبیلی چنین کتابی برای او ذکر نکرده اند و اولین بار در سال 1060 میرلوحی که خود متهم به جعل آن احادیث است مدعی شد حدیقة از اردبیلی است.
🔸اردبیلی قطعا چنان کتابی ندارد؛ میرلوحی کتاب کاشف الحق اردستانی را تغییر داده و فصلی در مذمت صوفیه به آن افزوده و آن را به اردبیلی نسبت داده اما آثار جعل و دروغ و خیانت در آن کاملا آشکار است.
🔹نه منهج رجالی سختگیرانه اردبیلی با صحیح دانستن احادیث ادعایی سازگار است ونه فتاوی آن موافق فتاوی اردبیلی است.
🔸مولف ادعا کرده به اصفهان آمده حال آن که اردبیلی ساکن نجف بوده و سفری از او به اصفهان گزارش نشده.
🔹نسخه کهنی از حدیقه وجود ندارد وهمه نسخ آن پس از کاشف الحق کتابت شده.
🔸در آن وفات افرادی گزارش شده که چند سال پس از اردبیلی وفات کرده اند ومطالب زیادی از آن ترجمه احقاق الحق است که 20 سال پس از وفات اردبیلی تالیف شده.
🔹علامه مجلسی علیرغم ضدیت با صوفیه هیچیک از احادیث ساختگی را در بحار داخل نکرده و شاگردش سید نعمة الله جزائری هم تصریح کرده که حدیقه از اردبیلی نیست.
🔹برخی اسامی زیر را به عنوان تاییدکنندگان صحت انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی ذکر کرده اند؛
✔️1_ استرآبادی ( م 1064ق ) در انساب النواصب
✔️2_محمد طاهر قمی ( م 1098 ق ) در ملاذ الاخیار
✔️3_ شيخ حر عاملی (م 1104 ق ) در اثنی عشریه
✔️4_ يوسف بحرانی ( م 1186 ق ) در لؤلؤه البحرين
✔️5_ عبدالله افندی ( م 1130 ق ) در ریاض العلماء
✔️6_ محمد تنکابنی ( م 1302 ق ) در قصص العلماء
✔️7_ محدث نوری ( م 1320 ق ) در مستدرک
✔️8_ آغا بزرگ طهرانی ( م 1348ق ) در الذریعه
✔️9_ علامه مامقانی ( م 1351 ق) در تنقیح المقال
✔️10_ خويی ( م 1413ق ) در معجم الرجال
✔️11_ هاشم خویی ( م 1324ق ) در منهاج البراعه
✔️12_ محدث قمی ( م 1341ق ) در الکنی و الالقاب
🔸چنانچه گفته شد اولین بار میرلوحی در سال 1060 این کتاب را به اردبیلی نسبت داد و پیش از او احدی چنین کتابی را از اردبیلی ندانسته است.
🔹اسامی فوق که محقق نمایان برای تایید انتساب حدیقه به اردبیلی ذکر می کنند همگی متاخر از میرلوحی هستند و سخنشان مستند به ادعای واهی اوست.
🔸اما بزرگانی چون محقق سبزواری صاحب کفایه و ذخیره، عالم جلیل شاه محمد دارابی، علامه سید نعمة الله جزائری، ملا محمد تقی نصیری طوسی، سید ابراهیم رضوی همدانی، و از متاخرین بزرگانی چون آیة الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی و علامه شعرانی به صراحت آن را از اردبیلی نفی کرده و برخی چون صاحب تبصرة المؤمنین جاعل را میرلوحی معرفی کرده اند.
🔹شیخ حرّ عاملی (شماره 3 فهرست بالا) که او را از مؤیدین انتساب حدیقه به اردبیلی دانسته اند، در عین حال قولی نقل کرده که نسبت حدیقه به اردبیلی از دروغ ترین دروغ هاست: «قیل إنّ نسبة هذا الکتاب إلیه من أکذب الکذب». و این مطلب را افندی (شماره 5 فهرست بالا) در تعلیقه خود بر امل الآمل نقل کرده است.
🔸علامه سید محمد باقر خوانساری نیز در روضات الجنات اشکالات مهمّی در نفی انتساب حدیقه به اردبیلی نقل کرده است.
🔹شواهد درون متنی که نمایانگر تحریف و خیانت جاعلان است نیز به اندازه ای زیاد است که شکی در خدعه و تزویر آنان در جعل احادیث و انتساب حدیقه به اردبیلی - که در دو وادی فقاهت و حکمت از بزرگان عصر خود بوده است - باقی نمی گذارد.
🔸گفتنی است که علامه مجلسی در کتاب عین الحیاة - که در سن جوانی نگاشته - حدیقه را از اردبیلی دانسته، اما بعدها به ساختگی بودن آن واقف شده و لذا هیچ یک از احادیث جعلی مزبور را در بحار الانوار - که در دوره پختگی علمی تالیف فرموده - نقل نکرده است.
@bazmeghodsian