eitaa logo
حدیث آرزومندی
625 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
74 ویدیو
183 فایل
✅️ اطلاع رسانی برنامه‌ها، کوته نوشته‌ها و آرشیو مطالب حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی رفیع پور تهرانی(دامت برکاته) 🔻 استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم آدرس اینستاگرام: Rafipour_ 📖 مدرس: https://t.me/ostadrafipour_madras ارتباط: @rez_vaan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻انگیزه جعل حدیث بر ضدّ تصوّف 🔸«احادیث جعلی را که لوحی معرکه گیر و تابعینش از جهت شهرت خود جعل نموده در مذمت اهل تصوف، و در کتاب حدیقة الشیعة داخل کرده، هیچ یک از آنها در کتاب مشهوری نقل نشده، و بر اکثری از شیعیان ظاهر شده که آن احادیث را بی دینِ چند جعل نموده و در آن کتاب داخل کرده اند.. 🔹و خود از سید عزیزی شنید که حضرت قدوة الاکابر آخوند مولانا محمد باقر خراسانی [صاحب ذخیره و کفایه] از جاعل سؤال نمود که این احادیث را از کجا و کدام کتاب نقل کرده ای؟ 🔸خود اقرار نموده که به دلیل آن عبارت حدیث که حضرت می فرماید «إذا رأیتم أهل البدع باهتوهم».. خود جعل نموده و داخل آن کتاب کردیم. و باهتوهم را چنان فهمیده آن بی دین که یعنی باید بهتان بست... 🔹و منسوب ساخته آن کتاب را به عمدة الاعاظم مولانا احمد اردبیلی.. حدیقة الشیعة تألیف ملا معزالدین اردستانی است... و این احادیث موضوعه مطلقا در آن کتاب نبوده و نسبت آن کتاب به آن عالی جناب افترا و دروغ محض است». تحفة العشاق ص 79 - 78. (لوحی مزبور از محدّثان اصفهان و مخالفان عرفان بوده که با مولانا محمدتقی مجلسی و فرزندش علامه مجلسی خصومت شدید داشته است). @bazmeghodsian
من قبلاً از جهت فلسفی تعریفی از مرحوم آقای اردبیلی شنیده بودم اما اعتنایی نکردم اما در مصاحبه حضرت آیت‌الله سید رضی شیرازی دیدم که اینطور از ایشان تعریف کرده اند و معلوم میشود که قوی بوده اند..خیلی از علما چون در جهاتی مشهور میشوند از جهات دیگر مورد کم توجهی قرار می گیرند و این ملازمان و معاشران و دوستان نزدیک هستند که اطلاعات کاملتری از گفتگوها و مباحثات با آنها دارند... متاسفانه از مرحوم اردبیلی اثر مستقل و خاصی در فلسفه منتشر نشده است یا بنده ندیدم.. @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat
🔔 نتیجهٔ مجالست با عالِم دین‌دار در فتنه‌های روزگار 🔹 «جناب حجّة الإسلام آقای [محمّدعلی] شاه‌آبادی به نقل از جناب حجّة الإسلام آقای حاج سیّد جعفر حیدری نقل فرمود: 🔸 در نزدیکی شهرستان تفت، باغ بسیار بزرگی وجود داشت که از نعمت قنات پرآبی نیز برخوردار بود. مالک این باغ، زردشتی و باغبان آن مسلمان بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مالک به همراه فرزندان‌اش از ایران فرار کرد. 🔹 پس از گذشت حدود ۱۵ سال و اطمینان از این‌که خطری وی را تهدید نمی‌کند، تصمیم به بازگشت گرفته و به ایران بازمی‌گردد. در ابتدا جرأت رفتن به سمت باغ خویش را نداشت؛ ولی پس از مدّتی، روزی تصمیم می‌گیرد که باغبان مسلمان را خواسته و با پرداخت اجرت زحمات چندین ساله‌اش، باغ را تحویل بگیرد. 🔸 بنابراین به دنبال وی می‌فرستد تا با او به نحوی معامله کند و مجدّداً باغ را به تصرّف درآورد. پس از حاضر شدن باغبان مسلمان و احوالپرسی گرم و نرم او، رو کرده و می‌گوید: هر مقدار از باغ و آب می‌خواهی بردار و بقیّهٔ آن باغ را به من تحویل بده؛ من قصد دارم باقیماندهٔ این باغ را به فرزندم که جوان و نیاز به کار دارد واگذار کنم! 🔹 باغبان مسلمان پس از قدری فکر کردن می‌گوید: اجازه بده من با یکی از علماء مشورت کرده و پس از آن، تصمیم خودم را بگیرم. مالک زردشتی قبول کرده و باغبان مسلمان نیز بلافاصله به سوی شهرستان یزد حرکت و به نزد یکی از علماء بزرگ آن شهر می‌رود. پس از بازگو کردن جریان، تکلیف دینی خویش را می‌طلبد. آن عالم بزرگوار بلافاصله به او می‌گوید: باید زمین و اموال زردشتی را که امانت در دست توست، به او بازگردانی؛ تو اجیر آنان بوده‌ای، نه مالک آن زمین. 🔸 آن‌گاه سؤال می‌کند: حسابی در بانک باز کرده و تمام درآمدهای باغ را به آن حساب ریخته‌ام، و تنها به همان میزانی که صاحب باغ قبلاً مزد به من پرداخت می‌کرد، در این چند سال از آن پول برداشت کرده‌ام و بقیّهٔ پول تماماً به امانت باقی است. آن عالم بزرگ می‌گوید: باید این پول‌ها را نیز به او بازگردانی، روزیِ تو با خداست. 🔹 باغبان مسلمان پس از خداحافظی به شهرستان تفت بازگشته و به نزد مالک زمین رفته و پول‌ها و کلید باغ را به او تحویل می‌دهد. آن‌گاه به قصد خداحافظی از جای برمی‌خیزد که برود. مرد زردشتی که از رفتار باغبان مسلمان سخت به حیرت افتاده بود، متعجّبانه می‌گوید: واقعیّت آن است که قصد من واگذاری زمین به فرزندان‌ام نبود؛ بلکه می‌ترسیدم اگر بگویم باغ را می‌خواهم و تو باید از این باغ بروی، تو جوسازی کرده و مرا از هستی بیاندازی. خواهش می‌کنم بگو این تصمیم را با مشورت چه کسی گرفتی؟ 🔸 مرد زردشتی پس از دانستن نام عالم بزرگ یزد، چنین ادامه می‌دهد: من این باغ را با تمام آن پول‌ها در اختیار تو قرار می‌دهم و تا هر زمان که خواستی از این باغ و آن پول‌ها استفاده کن؛ اگر خواستی مبلغی برای من نیز بفرست. 🔹 آن‌گاه آن مرد زردشتی به شهرستان تفت بازگشته و پس از بازگو کردن داستان زمین برای تعدادی از زردشتیان تفت و یزد، به شهرستان یزد رفته و در محضر آن عالم بزرگ به اسلام می‌گروند. پس از پذیرش اسلام، او نیز این جمله را اضافه می‌کند: اگر همهٔ مسلمانان چنین بودند، الآن یک زردشتی وجود نمی‌داشت». 📚 (صالحان - از سری کتاب‌های شمیم عرش -، ص۴۱ - ۴۳) ⚫️ 💡 حالا بیاید ببیند که مسلمانان را به زور از دین بیرون می‌کنند و عارف‌نمایان هم برای آبادکردنِ دنیای خودشان تأیید و ترویج می‌فرمایند. @cheraghe_motaleeh
حدیث آرزومندی
این کتاب هم در مورد مرحوم آیت الله اردبیلی خواندنی است...مطلبی درباره استادشان علامه طباطبایی گفته اند که برگزیدم و ارسال کردم.. @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله): «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556) علیه السلام https://t.me/hadis_keramat
امروز این دو پایان نامه جالب را در کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی دیدم...شاید برای تحقیق به کار برخی بخورد... @Menhajalsalehin
استاد محترم جناب آقای دکتر علی شیروانی سلام علیکم دیشب مقاله ممتع شما با عنوان« بررسی انتقادی یکسان انگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین» که در جلد دوم کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، ص۸۵ منتشر شده است را خواندم و بهره بردم. به عنوان یکی از علاقه‌مندان و آشنایان با الفبای عرفان اسلامی از حضرتعالی تشکر و قدردانی نموده و برای شما آرزوی موفقیت و سلامت دارم. سید محمد مهدی رفیع پور نهم مرداد ۱۴۰۱ @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat
دو جلد است و مقالات مفیدی برای عرفان پژوهان دارد. @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat
اثر جدیدی از حضرت آیت الله گرامی @Menhajalsalehin
مراجع و اسفار درمیان مراجع محترم زنده و تا جایی که بنده مطلع هستم چهار بزرگوار در گذشته ای نه چندان دور به تدریس کتاب الحكمة المتعالية یا همان اسفار مرحوم آخوند ملاصدرا که بالاترین سطح در فلسفه اسلامی/ صدرایی است، اشتغال داشته اند و تمام یا بخشی از آن را یک یا چند بار تدریس کرده‌اند: ۱_حضرت آیت‌الله حاج شیخ جعفر سبحانی (متولد۱۳۰۸) ۲_حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالله جوادی آملی(متولد۱۳۱۲) ۳_حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسین مظاهری(متولد ۱۳۱۲) ۴_حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد علی گرامی(متولد۱۳۱۷) هرچهار فقیه محترم از شاگردان اسفار حضرت علامه طباطبایی هستند و در حوزه علمیه قم سالها به تدریس این کتاب مشغول بوده اند... ادامه دارد.‌... @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat
حدیث آرزومندی
مراجع و اسفار درمیان مراجع محترم زنده و تا جایی که بنده مطلع هستم چهار بزرگوار در گذشته ای نه چندان
ادامه از جزییات تدریس اسفار آیات سبحانی و مظاهری فعلا اطلاع ندارم. اینقدر میدانم که آیت الله مظاهری پیش از رفتن به اصفهان و در موسسه در راه حق مدتی اسفار تدریس کرده اند. اما استاد حضرت آیت الله جوادی آملی سه دوره کامل(طبعا با حذف طبیعیات یعنی جلد۴ و۵) تدریس کرده اند: دو دوره سطح و متن اسفار و یک دوره خارج اسفار که ثمره دوره سوم کتاب رحیق مختوم است(رحیق مختوم ج۱ص۸) حضرت آیت الله گرامی هم یک دوره کامل اسفار را در مدت نه سال تدریس کرده اند (با حذف طبیعیات البته) بعلاوه سه جلد اول آن را تدریس کرده اند و سپس مدتی هفته‌ای سه جلسه درس خارج فلسفه داشتند که ثمره آن کتاب فلسفه است(مقدمه کتاب "فلسفه") تصویر آن را در ذیل می فرستم.. @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat
از آیت الله گرامی پرسیدم میان تعلیقات مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آملی بر شرح منظومه و تعلیقات آقا میرزا مهدی آشتیانی چگونه مقایسه می کنید؟ گفتند: « حواشی آقای آملی عمومی تر و حواشی آقای آشتیانی عمیق تر است.» آقای گرامی پیش از انقلاب سالها منظومه تدریس کرده اند... @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat