بررسی شخصیت علامه حسن زاده آملی در علم تفسیر.mp3
3.24M
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون علامه حسن زاده آملی
🔹 استاد یزدان پناه در اولین جلسه درس شرح تفسیر المیزان در سال تحصیلی 1401-1400 به پاسداشت مقام علمی استادشان علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی، به تبیین ابعاد شخصیت ایشان در علم تفسیر پرداختند.
▫️ اشاره ای به تبیین راه و چگونگی اجتهاد در معارف
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/nasimehekmat
۷_مهر_۱۴۰۰.mp3
47.76M
⚫️مراسم سوگواری
حضرت علامه حسن زاده آملی
استاد صمدی آملی
مسجد حضرت علی اصغر
فرهنگشهر مازندران.
۷ مهر ۱۴۰۰
ostadsamadi_amoli
✅ پیام تشکر فرزندان علامه حسن زاده
💠 «بسم الله الرحمن الرحیم»
⚫ قال الحکیم (جلّت عظمته)؛
انا لا نضیع اجر من احسن عملا
مصیبت ارتحال علامه فقید، عبد صالح، حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی «طیب الله نفسه الزکیه»، منحصر به بیت و زادگاه ایشان نبوده است، چنان که خود در تفسیر والجبال أوتادا (نبا/۷) فرمودند:
"در این عصر محمدی(ص) می بینید که تک تک مردانی پیدا می شوند که اوتاد زمین اند. این اوتاد، آحادی در بین مردم هستند که کوههای اجتماع و ملجأ و پناهگاه اند."
همراهی، همدلی، همدردی و تسلیت و تعزیت مردم بزرگوار و عزیز ایران در ارتحال این عالم ربانی، حکیم الهی و علامه ذوالفنون قابل وصف نیست. ضمن حمد و ستایش بیکران خدای سبحان، برای همه الطاف، عنایت ها و نعمتهای بی پایان، بدینوسیله از مقام معظم رهبری(دامت برکاته)، حضرات مراجع عظام، رؤسای محترم کشوری و لشکری، رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت، رئیس محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه، سایر مسئولین محترم نظام در رده های مختلف، ائمه جمعه سراسر کشور، نمایندگان ولی فقیه در نهادها و سازمان ها، صدا و سیما به خصوص رئیس محترم صدا و سیمای مازندران، شاگردان، عالمان، فرهیختگان و طلاب مکرم، شعرا و هنرمندان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشگاهیان، پزشکان و دانشجویان محترم، علاقه مندان ایشان در کشورهای مختلف و سایر قشرهای مردم عزیز ایران، به خصوص مردم شریف ایرا و آمل و مازندران که با حضور در مراسم تشییع و تدفین و مجالس ترحیم و تکریم و ارسال پیام تسلیت، اظهار همدردی کرده و موجب تسلای خاطر بازماندگان شدند، کمال تشکر را داریم و سلامت، سعادت، عافیت و عاقبت بخیری همگان را از درگاه ایزد منان مسألت داریم.
شاید تسکین دل همه ما، غزل ایشان باشد با این مطلع:
◾مژده ای دل که شب هجر به پایان آمد
پیک روح القُدُس از جانب جانان آمد
و مقطع:
◾حمدُ لِلّه که حَسَن تا زِ ندایِ خوشِ دوست
ارجعی را بشنیده است، غزلخوان آمد
🖤 بیت مرحوم آیت الله علامه حسن زاده آملی
اول ربیع الأول ۱۴۴۳
مصادف با ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰
💢 علامه حسن زاده، عرفان را همان معرفت نفس میدانست
🔹 علامه آثار گرانسگ فراوان عرفانی، فلسفی، کلامی، تفسیری، روایی، رجالی، فقهی، ادبی و آثار متفرقه دیگر از خود بجای گذاشتهاند.
متن کامل در 👇👇👇
https://rasanews.ir/002tuz
🔰 روایتی عجیب از کمک علامه حسن زاده به یک همدانی
🔹یکی از اهالی همدان پس از بیرون رفتن فرزندش از منزل و عدم بازگشتش به مدت طولانی، بسیار نگران بود و برای پیدا کردن او نزد کسانی که نسبت به علم غریبه آشنایی داشتند رفت و همه آنها نیز متفقالقول بر مرگ او تاکید داشتند.
به پیشنهاد یکی از دوستان همراه با این پدر نزد علامه حسن زاده در زادگاه ایشان روستای ایرا رفتیم و علامه با دیدن این فرد ضمن تاکید بر اینکه فرزندشان زنده است، فرمودند "بنده توسل میگیرم تا ان شاءالله زودتر به خانه برگردد" و همین اتفاق نیز افتاد و سه روز بعد فرزند به منزل برگشت.
🔹زمانی دیگر که در خدمت علامه حسن زاده بودم ایشان خاطرهای را از وصیت علامه طباطبایی نسبت به خودشان مطرح کردند و فرمودند: پس از رحلت علامه طباطبایی، بنده موظف بودم تا تمامی یادداشت های استاد خود را جمع آوری کنم. روزی که این کار تمام شد، کیسهای پر از کاغذ پارهها را با خود جمع کردم و خطاب به فرزندان علامه طباطبایی گفتم که این کاغذها نامههای توهین مردم نسبت به پدر شما است و آنها را با خود میبرم تا شما با دیدن آنها ناراحت نشوید.
(آیتالله طه محمدی، خبرگزاری حوزه)
مصباحیه ...
🔴دو خاطره اسطرلابی از علامه حسنزاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔲مقدمه: اسطرلاب به معنای «ستارهیاب» است
🔴دو خاطره اسطرلابی از علامه حسنزاده آملی
🖊احمدحسین شریفی
⭕️خاطره دوم:
🔶 علامه حسنزاده میفرمودند هنگامی که در محضر علامه شعرانی ریاضیات و هیأت میخواندم، مدرسه مروی دستگاه اسطرلابی داشت که به امانت در اختیار من بود و علامه شعرانی هم از روی آن تدریس میکرد. به دلیل شوق و علاقهای که به این موضوعات داشتم تصمیم گرفتم خودم یک دستگاه اسطرلاب تهیه کنم. در برخی از عتیقهفروشیها چند دستگاه اسطرلاب دیدم که رنگ ظاهری آنها نشان از قدمتشان میداد. حتی امضای برخی از علمای پیشین در پای برخی از آنها بود! اما هر کدام را که بررسی میکردم و اجزاء و اَشکال روی آن را مشاهده میکردم، با موازین ریاضی و قواعد اسطرلاب سازگار نبود! و اَشکال و اسامی زایدی بر روی برخی از آنها بود که هیچ ربطی به اسطرلاب نداشت.
#علامه_حسنزاده میفرمود بالاخره به گونهای متوجه شدم که شخصی به نام .... (نام آن شخص را ذکر نمیکرد) در یکی از خیابانهای تهران این اسطرلابها را درست میکند و با لطایف الحیلی آنها را به شکل دستگاههایی قدیمی درمیآورد! (در سرکه میاندازد و سپس مدتی زیر خاک میگذارد که رنگ برنج آن تغییر میکند و حالت کهنگی به خود میگیرد).
روزی به مغازه او رفتم و دیدم که به صورتی کاملاً ناشیانه و غیر علمی از روی برخی ابزارها و اَشکال، مشغول اسطرلابسازی است! با رعایت ادب و با ملاطفت و دلسوزی به او گفتم: «من چندین دستگاه ساخته شما را دیدهام و به فریبکاری و نیرنگ شما هم پی بردهام. شما پیرمرد شدهای، با این کار داری هم به خودت ظلم میکنی و هم به دیگران خیانت میکنی! شما که هم قلمزنی ماهر و هم هنرمندی حاذق هستید، چرا پی کار درستی را نمیگیرید؟! چرا به خودت و دیگران خیانت میکنی؟!»
🔸با او خداحافظی کردم و رفتم. هر چند بعدها هم در چندین نوبت دیدم که دست از کار خود نکشیده و همچنان مشغول تولید اسطرلابهای قلابی است!تعجبآورتر اینکه در جایی دیدم شخصی از روی همان اسطرلابهای قلابی آن مرد، مشغول تعیین جهت قبله یکی از مساجد است! و خدا میداند که همین سودجویی و بیتقوایی آن هنرمند غیر متعهد موجب چه انحرافات دیگری شده است!
✅ تو نيكو صورت و نيكو سيرت و نيكو سريرتى!
الحمد لله كه در مبارك سحر ليله چهارشنبه هفدهم ربيع المود ۱۴۰۲ ه ق، مطابق بيست و سوم ديماه ۱۳۶۰ ه ش، شب فرخنده ميلاد خاتم انبياء صلى الله عليه و آله، و وصى او صادق آل محمد عليه الصلوه والسلام كه به ترقيم(=نوشتن) اين رساله [انه الحق]- بعنوان يادنامه مفسر كبير، آيت علم و دين، فخر اسلام، استاد علامه طباطبائى رضوان الله تعالى عليه كه شب شصتم از رحلت آن جناب بود، اشتغال داشتم، مثال مباركش با سيماى نورانى، برايم متمثّل شد، و تفقّدى فرمودند و با لهجهاى شيرين و دل نشين، از حُسنِ سيرت و سريرتم بشارتم دادند، و فرمودند:
تو نيكو صورت و نيكو سيرت و نيكو سريرتى!
تا چند لحظهاى در حضور انورش مشرّف بودم.
رساله انه الحق، ص۱۳۷،حسن حسن زاده آملی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹توصیه حضرت علامه حسن زاده
به فرزندش راجع به همسر و فرزندان ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ خاطره ای از حضور علامه
حسن زاده آملی در آرامگاه باباطاهر...
🌸🌸🌸🌸🌸
💠نعمت مضاعف
آیت الله #مصباح :
🔸اقل کاری که می بایست در مقابل #نعمت ها انجام داد شکر است که کلمه «لعلکم تشکرون» در #قرآن مکرر ذکر شده اما شرط اول شکر کردن این است که آدم نعمت را درست درک کند و ارزیابی کند؛ تا نداند این چه نعمتی است و چقدر می ارزد نمی تواند شکر متناسب با آن را انجام دهد.یکی از نعمت های مضاعف الهی این است که خدا شرایطی فراهم می کند تا مردم نعمت هایش را بشناسند.
۱۳۹۹/۰۳/۰۶
🔺مجموعه بیانات حضرت آیت الله مصباح درباره ویروس کرونا با عنوان #ویروس_هدفمند ۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #استوری | حکمت سختی ها
🔺 مجموعه بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره ویروس #کرونا با عنوان #ویروس_هدفمند
#کرسی_علمی_ترویجی152
✳️ گروه علمی «مدیریت» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: مقایسه دیدگاههای علامه مصباح یزدی(ره) و محمد نقیب العطاس در زمینه علوم انسانی اسلامی
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر محمدمهدی نادری
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر علی مصباح
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر صفدر الهی راد
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین شیخی
🗓 دوشنبه 19 مهرماه 1400 ⏰ 8:30
🔷 رزومه علمی آقای دكتر محمدمهدی نادری
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1268
🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇
🔸 میهمانان محترم:
iki.ac.ir/su/?u=1
🔸 ورود اعضای پرتال:
http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx
#کرسی_علمی_ترویجی
didgahhayeattas-korsi152.pdf
505K
✳️ فایل كرسی 152
✅ دیدگاههای محمد نقیب العطاس
💢 نقد محقق عدالتخواه، استاد محسن قنبریان بر بیانات اخیر احمد خاتمی را 👈 اینجا بخوانید
#درک_ناصواب_از_حکومت_علوی
#توجیهات_تاسفآور
#تخدیرشدگان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2472
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!
#سخنی_با_آیت_الله_خاتمی
۱/۳
🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرموده اند:
• "نظام ما مصداق دولت حق است؛ که رهبر بزرگی دارد که عاشق بی قرار اهل بیت و شهادت است و ۲ساعت مانده به اذان صبح مشغول راز و نیاز با خداست و رئیس جمهوری دارد که حتی در روزهای جمعه و تعطیل به مناطق مختلف بخصوص محروم سرکشی می کند"
•" در عین حال مشکلات، گرفتاری، اختلاس، بی تدبیری و قیمت های افسار گسیخته هم هست؛ که اینها محکوم است، اما اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟! آیا حکومت دین را رها کنیم؟!"
•" در کتاب روضه کافی آمده که امام علی(ع) فرمود در حکومت من ۳۰خلاف شرع است که از دست من کاری ساخته نیست؛ یکی اینکه نتوانستم فدک را به بچه های فاطمه بدهم. منطق امیرالمومنین این است. اگر حکومت علی باشد، ۳۰خلاف شرع است و اگر حکومت علی نباشد ۳۰۰خلاف شرع و بیشتر رخ می دهد"
https://aftabnews.ir/fa/news/730840
(۱)
📝 چند نکته محضر ایشان:
1⃣ شورش مردم علیه یا له عدالت؟!
در روایت صحیح السند کافی، ۳۰خلاف شرع (عمدتا در حوزه عدالت اجتماعی) وجود دارد، اما جایی از آن نیست که حضرت فرموده باشد: از دست من کاری ساخته نیست!
آنچه در روایت هست این است که:《حکمرانان پیش از من کارهایی انجام دادند که در آنها با رسول خدا(ص) مخالفت کردند و از روی تعمد راه خلاف پیمودند و پیمانش را شکستند و سنت و روشش را تغییر دادند. اگر من بخواهم مردم را به ترک آنها وادارم و به جای اصلی آنها بازگردانم و به همان ترتیب که در زمان رسول خدا بود مقرر دارم، لشکر از دور من پراکنده شوند تا جز خودم تک و تنها بجای نمانم و یا اندکی از شیعیان من که برتری مرا شناخته و وجوب اطاعت و امامت مرا از روی کتاب خدای عزوجل و سنت رسول خدا دانسته اند بجا می مانند》(الروضه فی الکافی ترجمه رسول محلاتی ج۱ص۸۵)
❓اگر منظور آیت الله از جمله "از دست من کاری ساخته نیست" همان است -که در تتمه روایات درباره اعتراض عمومی به حضرت درباره نفی جماعت برای نافله خواندند- درباره دوره امیرالمومنین درست فرموده اند اما چه ربط و شباهتی با مردم ایران دارد؟!
❗️مردم ایران علیه حکمرانان سابق و روش های شاهنشاهشان شوریدند نه علیه سیاست های عدالتخواهانه حکمرانان جدید!
❗️ارزشهای علوی و کاهش فاصله طبقاتی پس از انقلاب مردم رو به تحقق نهاد، الان مردم از کوتاهی درباره تبعیض و فساد و بی عدالتی گله مند و معترض اند نه از برخورد با اینها! خواص و #حلقه_های_میانی بجای استفاده از این خواست توده ها برای تصحیح دیوانسالاری و سیاستهای ضد عدالتی، با انواع توجیه و تخدیر، پشت وضع موجود می ایستند!
پس آن شرایط ناکامی علوی چه شباهتی به ما دارد؟! شاید حداکثر همان شل حجابی در بیانات ایشان شباهتی داشته باشد که بعضا مقاومتی میشود و از قضا حکومت هنوز کوتاه نیامده و از دستش کار برمی آید!
2⃣ خط و نشان برای خلاف شرع ها یا ماله کشی؟!
چون شاید از رهبر انقلاب بهتر از این طلبه ناچیز بپذیرند، تشریح ایشان از اقدامات امیرالمومنین در حوزه عدالت اجتماعی را نقل می کنم:
• "عدالت علی(ع) در قلمرو جامعه یعنی عدالت اجتماعی. در اینجا امیرالمومنین نسخه کامل اسلام است. حکومت امیرالمومنین یک حکومت صددرصد اسلامی است نه ۹۹درصد یا ۹۹/۹۹درصد، نه صد درصد یک حکومت اسلامی است. تا آنجایی که به امیرالمومنین و دامنه اختیار و قلمرو قدرت او ارتباط پیدا می کند، یک لحظه حرکت و تصمیم غیر اسلامی در او نیست؛ یعنی عدالت مطلق. البته در مناطق گوناگونی از حکومت امیرالمومنین کاملا ممکن نبود و اتفاق هم افتاد که کارهای غیر عادلانه ای انجام بگیرد، اما امیرالمومنین به عنوان یک فرد مسئول، هرجا که با چنین چیزی مواجه شد، احساس تکلیف کرد. نامه ها، هشدارها و خطبه های جان سوز و جنگ های امیر المومنین همه در راه اجرای عدالت بود"(۷۹/۱۲/۲۶) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3057
ادامه را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!
۲/۳
❗️آری آن کاری از دست برنیامدن، پس از خط و نشان ها و حتی جنگ داخلی علیه زیاده خواران بوده است!
• رهبر انقلاب مواجهه امام(ع) با غصب خلافت را با عدالتخواهی اش در زمان حکومت مقایسه کرده می فرماید: "امیرالمومنین در مقابل آن مساله[غصب خلافت] ۲۵سال عکس العمل نشان نداد، اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بناکردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین چقدر مهم بود. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258
❓از این حیث چه شباهتی با امیرالمومنین هست؟!
❓جنگ با زیاده خواهان و قاسطین پیش کش، در جامعه ما با بی عدالتی، تبعیض ها و اشرافیت ها چقدر از جنس نامه ها و خطبه های نهج البلاغه سر می زند؟! مثلا خود آیت الله خاتمی در خطبه هایش علیه کدام فرد یا موضوع اشرافیت مثل نامه ۳و۴۵ نهج البلاغه انشاء کرده است؟!
❗️مشکل جامعه ما دقیقا در نقطه مقابل است! بسیاری از آن امتیازات قانونی و حتی بعضا مورد امضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت است! تا ۷برابری حقوق دولتی را شورای نگهبان هم امضاء می کند! بعد از آن تازه خروج اغلب نهادهای انتصابی از زیر همان قانونِ نظام واحد (با وجود تفاضل ۷برابری) را شاهدیم!(۲)
در خطبه ها ممکن است منتقد این قوانین و رویه ها، مارکسیست خطاب شود اما علیه آن رویه ها مطلقا کسی سخنی نمی شنود!
❓این چه شباهتی با سیاست های عادلانه علوی تا کشیدن کار به جنگ مسلحانه با زیاده خواهان دارد؟! چه شباهتی به خط و نشان کشیدن های امام علی(ع) دارد؟ او بخاطر اینکه مردم و تاریخ ناکامی ها را جزو اسلام نگذارند آن ۳۰ مورد را رسما شمارش کرد، ماهم به تفصیل چنین می کنیم ؟!
❗️ به حسب برخی گزارشات بین المللی رشد میلیاردرهای ایران در رکود کرونا ۲۱درصدی است در حالیکه متوسط جهانی ۶درصد است! در شرایط تحریم و کرونا و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، این نابرابری چگونه قابل توضیح است؟!
همان گزارش این ثروت را حاصل از دوبار تزریق پول به بورس(شهریور و دی ۹۹) از صندوق توسعه ملی می داند!(۳)
می بینید سیاستهای مستقیم حکمرانی علت بخش بزرگی از تبعیض هاست نه اینکه بخاطر شورش مردم علیه عدالتخواهی موفقیت حاصل نشده باشد!
❓با این وضع، آن روایت کافی چه به کار توجیه ناکامی ما می آید؟!
ادامه را در بخش سوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!
۳/۳
3⃣ مشروعیت حکومت از عدالتخواهی است!
نه عشق رهبر انقلاب به اهلبیت و شهادت قابل تکذیب است و نه تهجد شبانه ایشان؛ اما به تصریح خود ایشان مشروعیت و دولت حق بودن به مبارزه با فساد و تبعیض و عدالتخواهی است نه نماز شب و شهادت طلبی!
• می فرمایند: "مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است، این پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت حرفهای زیادی زده میشود، بنده هم از این حرفها بلدم، اما حقیقت قضیه این است که اگر ما دنبال عدالت نباشیم حقیقتا من که اینجا نشسته ام وجودم نامشروع خواهد بود، هرچه اختیار دارم و هرچه تصرف کنم، تصرف نامشروع خواهد بود دیگران هم همینطور"(۸۲/۶/۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3189
❗️اینکه آیت الله خاتمی جای این رکن مشروعیت، تهجد و عشق به اهلبیت را می گذارد و در مقابل فساد و اختلاس ها به یک کلمه "محکوم است" بسنده و می گوید: "اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟" اصلا رویکرد خوب و موجهی نیست و در تعارض با بیانات رهبر انقلاب است.
❗️با بودن این عشق به اهلبیت و شهادت در رهبرانقلاب از دهه پیشرفت و عدالت، عقب ماندگی در عدالت شروع و دائم افزون شده است بطوری که ایشان از ۸۹تا۹۹ بیش از ده بار به این عقب ماندگی اعتراف و چندبار عذر خواهی کرده اند.(۴) این سند مسلّمی است که ۳۰خلاف شرع می تواند به ۳۰۰خلاف شرع برسد حتی اگر حاکم عادل و عاشق اهلبیت باشد!
*⃣ فرق اصلی رهبرانقلاب با این بزرگواران در همین است که:
▪︎اولا به موارد عقب ماندگی در عدالت اعتراف و عذر خواهی می کند و برای توجیه آن از امیرالمومنین و ناکامی های متفاوت از مایش هزینه نمی کند.
▪︎ثانیا آنها را از دست ما بیرون بوده، نمی داند. هم مسئول بسیاری از تبعیض ها را حکومت می داند و هم #ناامید از تصحیح آن نیست و آب پاکیِ "از دست ما بیرون"، رویش نمی ریزد و بجایش مسکِنِ خوبی حاکم و نماز شبش را به جامعه تزریق نمی کند. کماکان عدالتخواه ماندن و جد و جهد در آن را علت مشروعیت می داند.
▪︎ ثالثا مصلحت اندیشی هایی که موجب این توجیه بافی ها میشود را باطل می کند و صریح می فرماید: "ما به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمی تواتد با عدالت معامله شود"(۸۲/۸/۲۳) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3204
این ارزان فروشی عدالت و زود راضی شدن به بیرون از دست ما بودن، بلایی برای بسیاری از نخبگانی است که باید بجای این تئوری بافی ها، #طرح_رهبر_انقلاب برای برون رفتن از این شرایط و جبران عقب ماندگی های مزمن را برای مردم #تبیین کنند.
🔻پاورقی:
۱. صوت کامل سخنرانی آیت الله خاتمی را اینجا بشنوید:
https://tv.razavi.ir/fa/voice/10282/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-15-%D9%85%D9%87%D8%B1-1400
۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096
۳. https://b2n.ir/y10504
۴. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1846
🔻مطالب مرتبط
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2228
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۱۸
☑️ @m_ghanbarian
فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!.pdf
276.6K
💠فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!
#سخنی_با_آیت_الله_خاتمی
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
خبر خوش برای کارگران هفتتپه
🔹در جلسهای به ریاست معاون اول رئیسجمهور، مدیریت کشتوصنعت هفتتپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد. پرداخت تسهیلات جدید از سوی بانکهای ملی و صادرات برای تسهیل امور شرکت هفتتپه و پرداخت معوقات بهویژه پرداخت حقوق پرسنل، دستمزد کارگران و تامین هزینههای جاری آن و همچنین امهال بدهیهای این شرکت از دیگر مصوبات مهم این جلسه بود.
⚡️مذهبِ عزاداری/نقدی بر ترویج عزاداری محسنیه
✍مهدی مسائلی
درباره عزاداری، منطقی در جامعه امروزی شیعه حکمفرما شده که میگوید:
۱. برای فراموش نکردن هر اتفاق ناگواری باید برای آن عزاداری داشته باشیم.
۲. برای تعظیم و بزرگداشت افراد باید در سالروز درگذشت یا شهادت آنها عزاداری کنیم.
این دو گزینه در واقع برداشتی از عزاداری شهادت امام حسین(ع) و تسری آن به سایر افراد و رویدادهاست. این درحالی است که از نگاه دین استمرار و دنبالهدار بودن عزاداری کارکردی منفی دارد و عزاداری امام حسین(ع) نیز در منظومه تعالیم دینی یک استثنا به شمار میآید که در بعضی از روایات به آن تصریح شده است. (رک: شیخ طوسی، الأمالی، ص ۱۶۲ و ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص۱۰۰.)
اما حاکم شدن منطق بالا موجب شده به جای این که «عزاداری نکردن» تخصیص بخورد، «عزاداری کردن» بدون هرگونه تخصیص و قیدی اطلاق پیدا کند و به مناسک اصلی جامعه شیعه تبدیل شود و حتی به خاطر تردیدها و اختلافهای تاریخی درباره روز شهادت اهلبیت(ع)، عزاداریهای متعدد برای شهادت یک امام برگزار شود. حول و پیرامون روزهای شهادت نیز گسترش پیدا کنند و از یک روز به سه روز، سپس یک هفته و یک دهه تسری یابند.
عمومیت دادن به استفاده تبلیغی از عزاداری برای ترویج مذهب، موجب شده که علما درباره افراطگری در کمیت و کیفیت محافظهکاری کنند و انکاری بر رویههای موهنِ عزاداری و سوگواریهای مردم عادی نداشته باشند تا شاید ترکشهای آن به جان عزاداریهای رسمی نیافتد.
گذشته از این، گسترش عزاداری بدین صورت جنجالهای اجتماعی و مذهبی را دامن میزند و حتی زمینه هتک حرمت مذهب را نیز فراهم میکند؛ زیرا خواه یا ناخواه، مناسبتهای عزاداری به یک مناسبت اجتماعی تبدیل میشوند که برای پاسداشت آنها باید همهی مردم حرمت آنها را نگه دارند و از شادی یا رفتارهایی که با شئون سوگواری این روزها مخالفت دارد، پرهیز کنند. اما بسیاری از مردم ظرفیت و تحمل این حجم از عزاداریها را ندارند و این موضوع موجب میشود تا آنها خود را رویاروی عرفیات مذهبی تازه ایجاد شده ببینند و ناتوان از انکار این عرفیات بیاساس، تقابل با مناسک مذهبی برای آنها به وجود آید.
حکایت عزاداری ایام محسنیه نیز بر همین منوال است، مناسبتی که حتی گزارشهای تاریخی برای به وجود آمدنش در ابتدای ربیعالاول همراهی نمیکنند، ولی چون عدهای عزاداری و برافروختن احساسات را بهترین روش تبلیغ مذهبی میبینند، تلاش میکنند در ادامه دو ماه عزاداری محرم و صفر آن را نیز به مناسبتهای مذهبی اضافه کنند.
............
⚡️کانال یادداشتهای مهدی مسائلی:
azadpajooh
🔸علت تاکید جریان شیرازی بر عزاداری محسنیه
✍مهدی مسائلی
یکی از جریانهایی که به دنبال رسمیت بخشیدن به عزاداری محسنیه در شیعه است، جریان شیرازی است که رهبر فکری آنها یعنی جناب سید صادق شیرازی نیز بر این موضوع تأکیدهای زیادی داشته است. دو عامل برای تأکید و اصرار این جریان بر عزاداری محسنیه میتوان برشمرد:
۱. نگاه افراط و غالیانه این جریان به عزاداری که دین را در حاشیه عزاداری میبینند و حتی بهشت و جهنم و فلسفهی خلقت را در ذیل عزاداری تعریف میکنند. همین چند روز پیش جناب سید صادق شیرازی در سخنرانی ۲۸صفر خود گفته بود:
"داستان امام حسین علیه السلام همواره در حال کشمکش بوده است و در قبال آن هم خدای متعال بهشت و جهنم را آفریده است و حسینی ها را وارد بهشت و دشمنان ایشان را وارد جهنم می کنند."
در این دو سال فراگیری ویروس کرونا جناب سید صادق شیرازی بارها بر عزاداری و زیارت کربلا حتی با علم به خطر جانی توصیه کردهاند و همین چند روز پیش هم گفته بود:
" زیارت امام حسین علیه السلام واجب نیست، ولی با این تفاوت که اگر کسی یقین کند که در سفر زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام کشته می شود و به زیارت برود و کشته شود، نمازهایش مقبول است و روح پاکش به اعلی علیین برده می شود."
۲. جریان شیرازی تاکید بسیاری بر رفتارهای مخاصمهبرانگيز مذهبی دارد. جشنهای نهمربیع( شادی قتل خلیفه دوم) یکی از نمادهای جریان شیرازی است که در سالهای گذشته تلاش داشتند هفته برائت را نیز در ایام پایهگذاری کنند. هواداران و شبکههای ماهوارهای این جریان نیز در این ایام در بیان توهینهای مذهبی سنگتمام میگذارند.
حالا ترویج عزاداری محسنیه احساسات مذهبی را آماده این جشنها میکند؛ و با مصادف شدن پایان عزاداریها با نهمربیع، جشنهای شادی آنها نیز بیشتر به چشم آمده و رسمیت بیشتری مییابد.
............
azadpajooh
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون
🌀 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم درگذشت
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم و مدیر سابق حوزه های علمیه استان مازندران بر اثر عوارض ناشی از ویروس منحوس #کرونا به دیار باقی شتافت.
✅ از خصوصیات بارز این روحانی خدوم، اخلاق نیکو، حسن معاشرت و خدمات خالصانه به طلاب و روحانیون بخصوص در مدیریت مرکز خدمات استان قم بود.
📌 اسامی علما، اساتید و روحانیونی که به علت ابتلا به کرونا فوت کردند:
https://eitaa.com/manahejj/4332
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: خدمت مخلصانه و جهادی حجتالاسلام طاهری مدیر مرکز خدمات قم به طلاب
💬 نام محفوظ:
یک روز جمعه ساعت ۶ عصر وسایلم را مرکز خدمات جا گذاشته بودم و صبح شنبه اول وقت راهی تهران بودم. رفتم مرکز خدمات و با خواهش و هماهنگی نگهبانی در را باز کردند.
وارد که شدم دیدم حاج آقای طاهری، تنها آنجا هستند و مشغول کار!
گفتم حاج آقا عصر جمعه اینجا چکار میکنید و الان چه وقت کار هست؟!
خدا رحمتش کنه لبخندی زد و گفت حجم کارها زیاده و اگر بخواهیم برسیم تموم بشه باید از جمعه هم بزنیم و بیاییم سر کار.
همانجا بود که نگاهم به بعضی مدیران حوزه عوض شد و گفتم واقعا چنین انسانهای شریف و خدوم و جهادی هم در بدنه مسؤولین حوزوی هستند...
💬 طلبه:
مدتها بود بچهام بیماری سختی داشت و هزینههاش بالا بود.
علی الدوام زنگ میزد و پیگیر بود...
هنوز مزه شیرین دلگرمیها و احوالپرسی یک مدیرکل حوزه از یک طلبه، اونم در روزهای اوج مصیبت و درمان فرزند در خاطرم هست.
با رفتن ایشون واقعا گیج و ناراحت شدم😞
وای که چه بی نظیر بود حاجآقا طاهری، بیاِغراق مثل یک پدر دلسوز بود برای طلاب.
Manahejj
#کرسی_علمی_ترویجی153
✳️ گروه علمی «اقتصاد» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: مؤلفههای پیشرفت از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر سید محمدکاظم رجایی
👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر محمدجواد نوروزی
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مهدی خطیبی
🗓 دوشنبه 19 مهرماه 1400 ⏰ 16
🔷 رزومه علمی آقای دكتر سید محمدکاظم رجایی
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1296
🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇
🔸 میهمانان محترم:
iki.ac.ir/su/?u=1
🔸 ورود اعضای پرتال:
http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx
#کرسی_علمی_ترویجی