eitaa logo
مصباحیه ...
133 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
494 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌱🌺 به بهانه نشر اخبار فساد اشخاص در نماز جمعه ✍️ احمد جهان بزرگی 💢💢💢قسمت اول ♦️در صورتی که این خط قرمزها رعایت شود ، طرح مصداقی فساد در نماز جمعه ها نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه در برخی مواقع لازم و واجب هم هست. ❇️نشر اخبار سوء اشخاص یا غیبت است ، یا تهمت و یا بهتان و افتراء ، یا اشاعه اسرار 1️⃣در لسان متخصصین اخلاق اسلامی" غیبت، منتقل کردن عیوب پنهانی مردم است، پشت سرشان به دیگران آن عیوبی که میخواهند پنهان بماند ". البته از آن جا که اگر عیبی در کسی نباشد و در غیابش به او نسبت دهند و به دیگران منتقل کنند اثرات سوء آن بد ترو گناهش بالاتر از غیبت است معمولا آن را به غیبت منتسب و یا به آن ملحق نموده اند. همچنین اگر در کسی عیب آشکاری باشد و آن را پشت سرش به حالت تمسخر مطرح کنند به غیبت ملحق نموده اند. امام صادق ع در تعریف غیبت می فرمایند: " غیبت آنست که در باره برادرت چیزی بگوئی که خدا آن را پوشانده است و اما چیزی که در او آشکار است مانند تند خوئی و شتاب زدگی گفتن آن غیبت نیست ". " غیبت آنست که در باره مسائل دینی برادرت چیزی بگوئی که او انجام نداده باشد، ودر مورد او چیزی را پخش کنی که خدا آن را پوشانده و حدش بر او اقامه نشده است ". براین اساس کسی که فسق خود را علنی می کند، دیگر عیب پنهان اومحسوب نمی شود که طرح آن پشت سراو غیبت باشد. پیامبر اعظم نیز می فرمایند: " چهار طایفه غیبتشان غیبت نیست، یکی کسی که فسقش را علنی کند..... ". 2️⃣برخی محققین بر این عقیده اند که سه كلمه «بهتان» «تهمت» و «افترا»، به اشتباه نزد بعضی در يك معنا به كار مي روند؛ در حالي كه اين سه، هم از نظر لغوي و هم از لحاظ اصطلاحي با هم تفاوت دارند. یعنی بهتان، دروغ بستن؛ افترا دروغ بافتن؛ و تهمت، اظهار بدگماني است . البته اگر ما هم با دقت فلسفی به تحقیق بپردازیم به همین نتیجه می رسیم؛ اما واقعیت این است که آنقدر این سه واژه به جای یکدیگر به کار برده شده اند که حتی لغت شناسان ومفسرین هم آنها را مترادف دانسته اند وآنها را به جای یکدیگر به کار برده اند. ✅اما آنچه من به آن دست یافته ام اینکه، به اجماع صاحبان لغت، " تهمت " با " ظن وگمان " و " وهم " ارتباط وثیقی دارد وبر اساس روایاتی که از معصومین رسیده است، دراصطلاح عبارت است از" اظهار سوء ظن براساس قرائن وشواهدی که برای افرادحاصل می شود ". علی عليه السلام در وصيت به امام حسن عليه السلام می فرمايند: "بپرهيزيد از مواضع تهمت و مجلسی كه سوء ظن به آن مجـلس می رود همانا نزديك شدن به محل بد، به زيان شخص تمام می شود ". و در جای دیگر می فرمایند: " كسی كه خود را در موضع تهمت قرار دهد كسی را كه به او سوءظن برده ملامت نكند ". 3️⃣" راز " يا " سر " در اصطلاح به هر چيزي گفته مي‌شود كه اشخاص، گروهها، سازمانها و دولتها مي‌خواهند پنهان بماند. بنابراين سعي مي‌كنند زمينه و سازوكارهاي پنهان كردن آن را فراهم كنند. در حديثي منسوب به پيامبر آمده است كه مي‌فرمايند: " هرگاه فردي مطلبي را گفت و به اطراف خود نگريست آن مطلب راز محسوب مي‌شود " و از امام علي(ع) نقل شده است كه مي‌فرمايند: " هر چيزي كه انتشار آن خوب نباشد امانت است (حفظ و نگهداري آن لازم است) اگر چه كتمان آن حتماً خواسته نشده باشد‍ " . 📚در صورتی که به منابع و مآخذ نیاز بود در پی وی پیام دهید .🌸🌸🌸♦️
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبه‌گری مصداقی چیست؟ بخش اول 🔸قبل از پاسخ به سوال این تذکر را باید داد که با بیانات رهبری باید اجتهادی برخورد کرد یعنی اولا در هر موضوعی مجموع بیانات، عملکردها و نیز تاییدات ایشان(در اصطلاح فقه تقریر ایشان) را در نظر گرفت و برای هر یک شرایط زمانی و مکانی و مخاطب را بررسی کرد. 🔸همچنین در مواردی که بیان بدون قید و اصطلاحا مطلق بیان میشود اگر بخواهیم این بیان را بصورت یک قاعده کلی برداشت کنیم باید اثبات کنیم که ایشان در مقام بیان آن قاعده کلی بوده است. 🔸با این مقدمه به سراغ موضوع عدالتخواهی و مطالبه‌گری مصداقی در بیانات ایشان رفتیم. از روشن‌ترین و کامل‌ترین متنها در این موضوع پیام به جنبش دانشجویی در 81/8/6 بود که در واقع مانیفستی برای عدالت‌خواهیست، متن پیام بدین شرح است: "بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌ جوانان‌ و دانشجویان‌ عزیز در این‌ گردهمائی‌ دانشجویی‌ مجموعه‌های‌ متعددی‌ از دانشجویان‌ شرکت‌ کرده‌اند. این‌ نقطه‌ی‌ روشن‌ دیگری‌ است‌ که‌ جذابیت‌ طبیعی‌ گردهمایی‌های‌ دانشجویی‌ را مضاعف‌ می‌سازد. 🔸دانشجوی‌ متعهد و آگاه‌ از پیش‌ از انقلاب‌ تاکنون‌ همواره‌ در جستجوی‌ مهمترین‌ مسائل‌ جاری‌ کشور بوده‌ است‌. او با انگیزه‌ی‌ آگاهی‌ و نشاطی‌ که‌ لازمه‌ی‌ محیطهای‌ دانشجویی‌ است‌ در پی‌ آن‌ است‌ که‌ آرمانهای‌ والا و تعهدآور خود را در پیگیری‌ این‌ گونه‌ مسائل‌ جستجو کند و در راه‌ تحقق‌ آن‌ گام‌ نهد. این‌ نیز خصوصیت‌ طبیعی‌ دیگری‌ برای‌ محیطهای‌ دانشجویی‌ است‌. 🔸امروز سرآغاز فهرست‌ بلند مسائل‌ کشور مسئله‌ی‌ عدالت‌ است‌. دانشجوی‌ جوان‌ اگرچه‌ خود برخاسته‌ از قشرهای‌ مستضعف‌ جامعه‌ هم‌ نباشد، به‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و پر کردن‌ شکافهای‌ طبقاتی‌ به‌ چشم‌ یک‌ آرزوی‌ بزرگ‌ و بی‌بدیل‌ می‌نگرد. این‌ احساس‌ و انگیزه‌ در دانشجو پر ارج‌ و مبارک‌ است‌ و می‌تواند پایه‌ی‌ قضاوتها و برنامه‌های‌ عملی‌ او برای‌ حال‌ و آینده‌ باشد. اگر عدالت‌ ــ عدالت‌ واقعی‌ و ملموس‌ و نه‌ فقط سخن‌ گفتن‌ از عدالت‌ ــ آرزو و آرمان‌ و هدف‌ برنامه‌ریزی‌هاست‌، پس‌ باید هر پدیده‌ی‌ ضدعدالت‌ در واقعیات‌ کشور مورد سؤال‌ قرار گیرد. 🔸مسابقه‌ی‌ رفاه‌ میان‌ مسؤولان‌، بی‌اعتنایی‌ به‌ گسترش‌ شکاف‌ طبقاتی‌ در ذهن‌ و عمل‌ برنامه‌ریزان‌، ثروت‌های‌ سربرآورده‌ در دستانی‌ که‌ تا چندی‌ پیش‌ تهی‌ بودند، هزینه‌ کردن‌ اموال‌ عمومی‌ در اقدامهای‌ بدون‌ اولویت‌، و به‌ طریق‌ اولی‌ در کارهای‌ صرفا تشریفاتی‌، میدان‌ دادن‌ به‌ عناصری‌ که‌ زرنگی‌ و پررویی‌ آنان‌ همه‌ی‌ گلوگاههای‌ اقتصادی‌ را به‌ روی‌ آنان‌ می‌گشاید، و خلاصه‌ پدیده‌ی‌ بسیار خطرناک‌ انبوه‌ شدن‌ ثروت‌ در دست‌ کسانی‌ که‌ آمادگی‌ دارند آنرا هزینه‌ی‌ کسب‌ قدرت‌ سیاسی‌ کنند و البته‌ با تکیه‌ بر آن‌ قدرت‌ سیاسی‌ اضعاف‌ آنچه‌ را هزینه‌ کرده‌اند گرد می‌آورند. اینها و امثال‌ آن‌ نقطه‌های‌ استفهام‌ برانگیزی‌ست‌ که‌ هر جوان‌ معتقد به‌ عدل‌ اسلامی‌ ذهن‌ و دل‌ خود را به‌ آن‌ متوجه‌ می‌یابد و از کسانی‌ که‌ مظنون‌ به‌ چنین‌ تخلفاتی‌ شناخته‌ می‌شوند پاسخ‌ می‌طلبد و همچنین‌ در کنار آن‌ از دولت‌ و مجلس‌ و دستگاه‌ قضایی‌ عملکرد قاطعانه‌ برای‌ ریشه‌کن‌ کردن‌ این‌ فسادها را مطالبه‌ می‌کند. امروز این‌ مهمترین‌ و مطرح‌ترین‌ مسئله‌ی‌ کشور ماست‌ و نسل‌ جوان‌ دانشجوی‌ متعهد و مؤمن‌ نمی‌تواند نسبت‌ به‌ آن‌ بی‌تفاوت‌ بماند. توفیقات‌ همگان‌ را از خداوند متعال‌ خواستارم‌. والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌" 🔸اول اینکه" اگر عدالت‌ ــ عدالت‌ واقعی‌ و ملموس‌ و نه‌ فقط سخن‌ گفتن‌ از عدالت‌ ــ آرزو و آرمان‌ و هدف‌ برنامه‌ریزی‌هاست‌، پس‌ باید هر پدیده‌ی‌ ضدعدالت‌ در واقعیات‌ کشور مورد سؤال‌ قرار گیرد. این بیان به روشنی نشان میدهد که کلی‌گویی و دم زدن از عدالت بدون ورود به مسائل میدانی و واقعی کشور، عدالت‌خواهی واقعی نیست. برای روشن‌تر شدن هم نمونه‌هایی از این مسائل واقعی و میدانی را چون مسابقه رفاه میان مسئولین بیان میکنند و در اینجا پاسخ مطالبه‌گری مصداقی را بیان میدارد که باید در این مسائل از هر مظنونی سوال پرسید یعنی اینکه میگویند تا چیزی اثبات نشده نمی‌توانید اسم بیاورید را رد می‌نمایند. 🔸این بیان بعدها هم مورد تایید قرار گرفت چه در ورودهای مصداقی خودشان (به عنوان امام) مثل اعتراض به مجموعه تفریحی یک بانک یا کوه‌خواری‌های جنوب مشهد و تعرض به حوزه سد لتیان و حقوق‌های نجومی و چه در حمایت از کنش‌گری‌های دانشجویی مثل هفت تپه و ماشین‌سازی و... لذا این بیانات و تاییدات و اعمال خودشان نشان از جایز بودن بلکه لازم بودن ورودهای مصداقی و پرسش از مظنونین است. @teribon_ir
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبه گری مصداقی چیست؟ بخش دوم 🔸حال اگر بیانی باشد که این مشی را در ظاهر نقض کند مانند صحبت ایشان در جمع دانشجویان شیراز در 87/2/14 باید با دقت بیشتری بررسی گردد! اما بیان شیراز! در این سخنرانی ایشان میفرمایند: "مصداق‌سازی نکنید... چرا که هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‌ای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفته‌ام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند." که این قسمت از بیانات جدا و بریده از فضا و قرائن حالیه و مقالیه و بدون در نظر گرفتن مقام بیان و مخاطب سالهاست که سند مخالفت رهبری با مطالبه گری و عدالت‌خواهی مصداقی شده است و این از نظر ما اشتباه است. چرا که مقام بیان دلجویی از دانشجویان معترضی بوده که در مسیر عدالت خواهی با انها برخورد شده! 🔸رهبری ضمن تایید ایشان و دلجویی از آنها در خلالش راهکاری هم بیان میکنند "در بیانات نماینده‌ی انجمنهای اسلامی دانشگاه شیراز هم حرفهای خیلی خوبی گفته شد که اینها حرفهای دل ماست." ... "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم‌*که در طریقت ما کافری است رنجیدن. نرنجید؛ دنبال کار بروید. همین مطلب را عیناً خطاب به آن برادر عزیزی که به عنوان نماینده‌ی جامعه‌ی اسلامی، بسیار متین و شیوا مطالبی را بیان کردند، عرض میکنم. این حرفها، حرفهای دل ماست؛ منتها فرق ما و شما این است که ما بر اثر تجربه‌ی روزگار فهمیده‌ایم که یک مقداری باید انسان تحمل و صبر کند". 🔸یعنی فضای جلسه بیان اعتراض و گلایه از برخوردها از طرف دانشجویان و دلجویی از طرف رهبریست که در ضمن آن یک راهکار را بعنوان زرنگی به این جوان دلگیر ارائه می‌دهد. " اینجا هم من این بیان را یک پرداختی بکنم: ببینید، شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسی را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند. قوه‌ی قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگی کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبه‌ی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانه‌ی این فکر هم با همه‌ی وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگیتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. " 🔸یعنی اساسا این نه بعنوان یک اصل بلکه بعنوان یک رندی و زرنگی مطرح شده است. دوما منصوص العله است یعنی حتی اگر مقام بیان را نپذیریم اینکه گفته نکنید علتیش را هم بیان کرده و تا زمانی که علت پابرجاست این حکم "نکنید" هم باقیست و اگر علت یعنی امکان اشتباه و نیز دادن فضا به قانون دان قانون گریز برای گیر انداختن مطالبه‌گر (حالا یا در اثر بی‌تجربگی یا بی‌دقتی و...) هست، نباید مطالبه‌گری به سمت مصداق توسط این مخاطب صورت بگیرد. 🔸اما اگر مخاطب بتوان اشتباه در تشخیص مصداق را با کار دقیق و علمی به پشتوانه سالها پیشبرد جریان عدالتخواهی به حداقل رساند(مثل قضیه حکم داماد آقای شهردار) و همچنین ضربه خوردن از جریان فاسد قانون‌دان قانون گریز را با تسلط به قانون و حربه‌های این جریان، خنثی کند علت این حکم نیز از میان می‌رود و دیگر منعی باقی نمی‌ماند. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 یک دقیقه از سخنرانی از یک امام جمعه تراز انقلاب! ♻️ یک امام جمعه‌ی مطالبه‌گر و عدالتخواه که با بیان تند و انتقادی، از مردم طرفداری می‌کند و بر مسئولین می‌تازد! ⬅️ نه به خاطر این کلیپ، نه به خاطر مقاومت حضرت آقا مقابل توصیه امام بر نخست وزیری موسوی، نه به خاطر انتقادات و دلسوزی‌ها و نامه‌هایی که آقا نسبت امام داشتتند بلکه به واسطه قرائن متعدد دیگر به اطمینان رسیده‌ام که اگر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر نشده بودند و اگر مطهری و بهشتی امروز زنده بودند، در نظر کثیری از انقلابیون و طبق قرائت مشهور امروزی از ولایت‌مداری، در بهترین حالت به عنوان سه عالم بی‌بصیرت و غیرذوب‌شده در ولایت معرفی می‌شدند! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
🔴 مقصودی: ‏ علی اکبری در برنامه ثریا حاضر می‌شود
⭕ گزارش یک رؤیای خیالی 🔹امروز جمعه هفتم آبان ماه، نماز جمعه‌ی شهرستان بهشهر مطابق روند سابق به امامت "حجت‌الاسلام رؤیایی" در مصلی آیت‌الله جباری برگزار شد. 🔹ایشان در خطبه‌ی اول ضمن ادامه بحث "پیوند ایمان و عمل" تاکید کرد: «معارف فکری اسلامی باید از ذهنیتِ محض خارج و مثل سایر مکتب‌های اجتماعی، ناظر به تکالیف عملی و به ویژه زندگی اجتماعی مردم تبیین شود.» 🔹وی در ادامه با طرح دوگانه "ایمانِ آگاهانه یا مقلدانه و متعصبانه؟" افزود: «اگر بخواهیم ایمان‌ها استوار باشد، باید دائما به مومنان آگاهی بدهیم. از آگاه شدن اینها واهمه نکنیم، از چشم و گوش بستن اینها لذت نبریم. باید مایه‌ی آگاهی در فکرها بوجود بیاید. آدمهایی که ایمان و باوری ندارند و فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطا می‌روند، در قلمرو فکری اسلامی داخل نیستند.» 🔹حجت الاسلام رؤیایی در خطبه دوم، ضمن اشاره به شهادت حسین فهمیده و تسخیر لانه جاسوسی در هفته پیش رو، این دو مورد را تجلی ایمانِ آگاهانه در یک نوجوان و جوانان دانشجو دانست و گفت: «امروز هم دانشجویان ما بحمدالله هشیار و آگاهند. همین حالا می‌بینید در بین جمعیت نمازگزاران، کارگران زحمتکش شرکت زرین‌کوب خزر حضور دارند که ظاهرا چند‌ماه است حقوق نگرفته‌اند. خب اینها را همین دانشجویان شهر به اینجا آوردند تا دادشان را، حرفشان را ما بشنویم و حتما از مسئولان، پیگیری‌اش کنیم.» 🔹در همین حین، چند تن از دانشجویان شعار "برادر کارگر، حمایتت می‌کنیم" را سر دادند که با همراهی جمعیت انبوه نمازگزاران همراه شد. ویدئوهایی از این صحنه به سرعت در کانالها و گروه‌های مجازی شهر دست به دست شد. 🔹امام جمعه در بخش دیگری از خطبه، گلایه‌ی شدید خود را نسبت به معضل جنگل‌خواری اعلام کرد و ضمن نامطلوب دانستن سطح رسیدگی به آن گفت: «این خیلی زشت است که در روز روشن و جلوی چشم همه اهالی شهر، عده‌ای با تملک سوال برانگیز، ویلاهای خود را بدون مانع بر قله کوه بالا ببرند. منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و هیچ کس نباید اجازه برخورداری افراد خاص را فراتر از دسترسی قانونی صادر کند.» وی همچنین از تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به این موضوع با هماهنگی دادستان خبر داد. 🔹در انتها حجت الاسلام رؤیایی از لزوم توجه بیشتر به محیط کسب و کار بانوان در چهارشنبه‌بازار سخن گفت و شهردار و فرماندار را مسئول فراهم کردن امکانات خدمات شایسته برای این افراد دانست. 🔹پس از اقامه نماز، حلقه گفتگویی در محراب مصلی تشکیل شد که کارگران معترض در حضور امام جمعه، دادستان و رییس اداره کار، دغدغه‌ها و مطالبات خود را مطرح کردند. @teribon_ir
⚠️این ایام یکی دو ماجرا ، سوژه پرداختن وسیع به نماز جمعه در فضای حقیقی و مجازی شد؛ اما جای ائمه جمعه در این گفتگوها خالی بود، همانطور که جای اکثریت مردم در نماز جمعه خالی است! ائمه جمعه کارمندان شورای سیاستگذاری نیستند، منصوب برای امامت اند نه مأموم ائمه جمعه مرکز و استان. هریک از ما در آنها نخبگان و مفاخری هم سراغ داریم! نمیدانم چرا وقتی بحث از نماز جمعه مسأله میشود هم باز چیزی نمی گویند؟ اقلا از نظرات رئیس شورای سیاست گذاری و رویه موجود مستدل دفاع کنند! می توانم قسم بخورم در سکوت بعضی این می گذرد که: الباطل یموت بترک ذکره! (باطل با نپرداختن به آن، از بین خواهد رفت) و تا پرسش و نقد، حرف مفت و باطل تلقی شود و پاسخی شکل نگیرد ، اصلاحی شکل نمی گیرد نه در ذهنیت مردم نه در جانب جمعه! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نمونه عدالت خواهی مصداقی که هم اثر داشت و هم مورد تایید رهبری قرار گرفت.
چرا عدالت خواهی مصداقی نه؟ سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی سخنان ریاست محترم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور درباره ملاحظات تریبون‌های نماز جمعه، مجدداً بحث چگونگی عدالت‌خواهی را به میدان فضای مجازی و رسانه‌ها کشاند. عدالت‌خواهی شاخصی از حیات دینی و سلامت جوانان این کشور محسوب می‌شود، اما تاکنون به جای رفع آسیب‌های مورد مطالبه به جدال‌های انرژی‌سوز منجر شده است. مشکل اساسی این است که عدالت‌خواهی تمرکز بر معلول دارد و کمتر ریشه و علت یافت می‌شود. روند عدالت‌خواهی ما متمرکز بر اصلاح یا حذف فرد است و طبیعی است که درگیر شدن با شاخه و رها کردن بدنه شاخه‌پرور بی‌فایده است. اینکه رهبری سال‌های پیش در شیراز دانشجویان و عدالت‌خواهان را از ورود مصداقی نفی کردند به این دلیل بود که بین عدالت‌خواهی مصداقی و اشراف حقوقی بعضاً فاصله وجود زیادی دارد. همانگونه که یک فرد حق دارد عدالت‌خواهی کند، فرد مقابل نیز حق دارد شکایت کند و کافی است نقطه‌ای در سخن عدالت‌خواهان یافت شود که با واقعیت سنخیت نداشته باشد. کشاندن جوان عدالت‌خواه به عرصه قضا طبق قانون اساسی حق فرد است، اما خروجی آن مبارزه با عدالت‌خواهی خواهد شد. عدالت‌خواهی مصداقی عواطف را تحریک و تنفر را در جامعه رشد می‌دهد و در عین حال مشکلی از فساد حل نمی‌کند. عدالت‌خواهی مصداقی اگر از تریبون‌های نظام باشد و مبنی بر اطلاعات دقیق نباشد، مشکل مضاعف خواهد شد، یعنی حاکمیت با آبروی افراد بازی می‌کند و اگر آن صاحب تریبون به دادگاه فراخوانده شود – مثلاً یک امام جمعه – سخن این خواهد شد که امام جمعه را محاکمه می‌کنند که یک سر این محاکمه به دروغگویی ختم می‌شود و سر دیگر آن به خفه کردن عدالت‌خواهی در کشور. اگر از تریبون‌های نماز جمعه شخصی مورد عتاب قرار گیرد و مشخص شود اطلاعات خطیب دقیق نبوده است بدتر از عدالت‌خواهیِ بدون اطلاعات یک گروه دانشجویی است. البته در عدالت‌خواهی مصداقی نیز وحدت رویه وجود ندارد و موضوع می‌تواند محل منازعه یا مفاهمه باشد، مثلاً افشای یک رانت (استخدام دختر نماینده) قبل از اقدام ارزشمند است، اما افشای دارایی یک فرد بدون اعلام مسیر‌های حصول آن می‌تواند مسئله‌ساز شود. ما در حرف انکار می‌کنیم، اما در عمل هر کس دارای ثروت باشد در کشور ما مشکوک معرفی می‌شود. حال آنکه از کجا آوردی مهم است نه چه داری؟ اگر صرفاً با چه داری درگیر شویم و حجتی برای ورودی‌های آلوده نداشته باشیم به کمونیسم نزدیک شده‌ایم. حال آنکه ما مدعی هستیم اسلام ثروت مشروع را به رسمیت می‌شناسد. بدون تردید عدالت‌خواهی، مؤثر، مفید، شخصی نشده و اصلاح‌گر باید متمرکز بر رویه‌ها، روندها، قوانین و ابلاغیات باشد تا ریشه فساد اصولی خشک شود. زمانی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد، سراغ هر کسی می‌رفتیم که چرا اینقدر حقوق دریافت می‌کنی؟ با ناراحتی پاسخ می‌داد مگر شخصاً برای خود حقوق وضع کردم و ابلاغی را نشان می‌داد که مربوط به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود. حال فرد عدالت‌خواه به جای پیگیری ابطال آن ابلاغ با وزیر و استاندار و مدیر درگیر است که حقوق شما غیرطبیعی است در حالی که او شخصاً هیچ جرم و تخلفی نکرده است. اگر دولت رئیسی مدعی پیشگیری از فساد در دولت است (به جای برخورد بعدی در قوه قضائیه) باید مسیر‌های شناخته شده فساد را نورتابانی کند. گمرک، بانک، شرکت‌های دولتی، سیستم اخذ مالیات و واگذاری‌های زمین و املاک دولتی، کانون فساد است. آیا اصلاح این روند‌ها طی چهار سال ممکن نیست؟ شرکت‌های دولتی منشأ گرانی و رانت است، اما ما دوربین برداشته در بازار دنبال چرایی رشد قیمت می‌گردیم. ۹۰ درصد لبنیات کشور در اختیار شرکت‌های دولتی است. تقریباً همه سیمان کشور در اختیار شرکت‌های دولتی و حاکمیتی است و مدیران آن‌ها فقط به این فکر می‌کنند که پایان سال سودده معرفی شوند و برای این سوددهی سیمان را تولید و انبار می‌کنند و بعد به مردم می‌گویند برق کارخانه قطع می‌شد و ... جریان عدالت‌خواه در کشور باید ضمن رصد و پالایش دائمی سلامتی خود، بر روندها، تصمیمات حاکمیتی، قوانین آلوده‌ساز و... متمرکز شود تا نتیجه حاصل شود. اینکه فردی در شمال تهران به دنیا بیاید و ما به او خرده بگیریم که چرا در میدان شوش زندگی نمی‌کنی از جنس مساوات سوسیالیستی است. مرز عدالت‌خواهی در اسلام و سوسیالیسم بسیار نزدیک است و از قضا سوسیالیسم بعضاً جذاب‌تر است، به صورتی که قبل از انقلاب اسلامی امثال منافقین، اسلام را دستورالعمل مبارزه نمی‌دانستند و به همین دلیل به التقاط روی آوردند.
همانگونه که اسلام فقر را مذمت می‌کند و بر بی‌عدالتی می‌شورد ثروت مشروع را به رسمیت می‌شناسد و نمونه‌های آن در صدر اسلام را مروج دین و به مثابه صندوق پیامبر معرفی می‌کنند؛ بنابراین با تمرکز بر روند‌های فسادزا با افراد درگیر نشویم تا عدالت‌خواهی در تنگنا‌های حقوقی گرفتار نشود و تنفر و احساس ظلم‌شدگی محور منازعات نشود. 🔗 @Dr_A_Ganji
مصباحیه ...
چرا عدالت خواهی مصداقی نه؟ سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی سخنان ریاست محترم شورای سیاست‌گذا
اشکالات دیدگاه اقای گنجی روشن است... یادداشت های موجود را بخوانید تا معلوم شد...
✅ امان از تناقضات ... بر فرض ادعای آقای علی اکبری درباره ممنوعیت ورود مصداقی، درست باشد، اما علت اخراج استاد رحیم پور از روشنگری در نمازجمعه تهران چه بود؟ او که جز خواندن روایات و سیره ی ائمه اطهار و تشریح گفتمان اصیل انقلابی در باب بی عدالتی های گسترده و بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی، کاری نکرد و مصداقی را نام نبرد... شما که در همین فیلم گفتید عدالت گستری کلی اشکالی ندارد... دوما مصداق دو نوع است؛ ۱. مصداق ناظر به یک پرونده ی خصوصی و شخص معین. ۲. مصداق ناظر به یک پرونده ی مرتبط با بیت المال و حقوق عمومی که متخلفین و مجرمین مشخص و معینی دارد. ( مثل خصوصی سازی های سیاه؛ رشت الکتریک، هفت تپه، دشت مغان، هپکو و... - زمین خواریها، ویلاسازی ها، جنگل خواریها، کوه خواریها، رانت خواری های گسترده، انتصابات فامیلی و رفاقتی، استخدام های فامیلی، آب غیزانیه، فاضلاب اهواز، آب کشاورزان اصفهان، بی کفایتی خودروسازی ها، حاشیه نشین ها، باستی هیلز لواسان، حقوق های نجومی، جولان آقازادگان و ژن های خوب، قاچاق های رسمی، واردات گسترده، تورم، غربزدگی، مافیا در عرصه های گوناگون و... ) حال چرا شما هر دو نوع را یکی گرفته اید و هر دو را ممنوع دانسته اید؟ بعد ۴۰ سال و رواج رانتخواری ها، بی عدالتی های گسترده توسط جریان هاشمی و حزب کارگزاران و برخی انقلابیون و سکوت نهادهای گوناگون نظارتی، آیا سنگر نمازجمعه که یک نهاد غیراداری و غیربروکراتیک و معنوی و عبادی است، نباید فریاد رسای مستضعفین و بی پناهان و پابرهنگان به تعبیر امام راحل باشد؟ افسوس که این چنین فرصتهای طلایی امیدوارکردن جوانان و خشمگینان را به باد میدهید... و عجیب تر کلامی از اقای حمید رسایی : اما آقای علی‌اکبری به این هم اشاره کرده‌اند که اگر در منطقه‌ای فساد باشد و امام جمعه سکوت کرده باشد، از نظر ما چنین فردی صلاحیت امام جمعه بودن را ندارد. چنین نگاهی قابل تحسین است اما متاسفانه در مقام عمل ما با امام‌ جمعه‌ای مواجه‌ایم که نه تنها در برابر مفسدان ساکت نیست که از آنها حمایت می‌کند و سوگمندانه مورد حمایت شورای سیاستگذاری هم هست! عباس سنگانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محتوا یک طرف، فقط لحن و جذابیت صدا را ببینید. انگار سکانسی از یک فیلم تاریخی است. این نماز جمعه ای بوده که از شلوغی رکورد می زده یک روزی در تهران.. تازه مصداقی هم عدالت خواهی نکرده بنده خدا..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 یاد باد آن نماز جمعه های شورانگیز دهه اول انقلاب.... ⬅️ آیت الله طالقانی: شاید بعضی از دوستان ما بگویند که آقا شما چرا این مسائل را در میان توده مردم مطرح می کنید!! خودرایی و خودخواهی را کنار بگذاریم، گروه گرایی و فرصت طلبی و تحمیل عقیده و یا خدای نخواسته استبداد زیر پرده دین را کنار بگذاریم و بیاییم با مردم و دردمندان و رنج کشیده ها و محرومین هم صدا بشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مسئولین بجای پاسخگویی به بعضی مفاسد و بی‌عرضگی‌ها، ناهیان از منکر و صاحبان حق و مستضعفین و ولی‌نعمتان را متهم به تشویش اذهان عمومی و تضعیف نظام و ضد انقلابی‌گری نکنند. 🔻نماز جمعه ای که دهه به دهه نتواند مخاطبانش را تجدید کند و با جامعه نتواند جوان بشود؛ اون نماز جمعه ای است که در متن مشکلات و مطالبات و بدهی های اجتماعی نباشد. نماز جمعه نباید تبدیل بشود به تکرار مکررات و کلی گویی های بی فایده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 شما بیست تا از اینایی که با اموال عمومی جنایت کرده اند به عنوان مفسد فی‌الارض تیرباران کنید! اینا جرمشون از کسی که 4 کیلو هروئین حمل و نقل می کرد کمتره؟! این یأس و این عصبانیت توی بخش هایی از مردم که بیچاره ها قرون قرون پول جمع کردن گذاشتن فلان جا بعد هیچ کس نظارتی نکرد، خب اول باید این ناظران را شلاق زد. 💬 سیدالشهدا که سراغ تک تک آدما می رفته هل من ناصر می گفته؛ یکی یکی می رفته می گفته میای، بعد بعد صبح عاشورا همه رو بیرون میکنه، میگه هر کس از حقوق اقتصادی مردم حق الناس گردنشه نمیخوام خونش با خون من مخلوط بشه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این کلیپ زیبا را از سخنان ناب استاد رحیم‌پور ازغدی ببینید درباره 🙄
🔻انقلاب واقعی تغییر در همه‌ی شئون است علامه محمدرضا حکیمی: اگر انقلابها برای برانداختن ريشه ظلم است بايد نخستین گام در جهت برطرف كردن ظلم از مظلوم ‌ترين‌ها باشد يعنی:‌ محرومان... وگرنه قيام‌هايی خواهد بود در جهت جابجايی قدرت و ثروت، نه بيشتر. 😔😔
👆👆👆👆👆 ✅ ۴۳ پیام درباره ی جریان در عصر ما... قبلا نیز ۲۴+۹ پیام بارگذاری شد.. بخوانیم و فکر کنیم تا عمق و رشد عقیدتی پیدا کنیم و اسیر تحلیل های محافظه کارانه، سطحی نگر و بنام انقلاب قرار نگیریم.. 🙄🙄
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی، دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران، فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول، فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی، آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی، غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه، جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف، جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین، جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه، فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله، وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا، کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب، صائم دایم رجب و شعبان و رمضان، اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی، عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی، علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه، فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن آملی 🌹🌹🌹
💡مراسم اربعین علامه حسن زاده آملی قم، خیابان صفائیه، دفتر مقام معظم رهبری ۱۳ آبان، بعد از نماز مغرب و عشا
✅ اساتید عرفان عملی و سیر و سلوک علامه حسن زاده ؛ ۱. آیت الله میرزا مهدی الهی قمشه ای( ۱۲۸۰ - ۱۳۵۲ ). ۲. علامه سید محمدحسین طباطبایی(۱۲۸۱ - ۱۳۶۰). ۳. آیت الله سید محمدحسن الهی طباطبایی(۱۲۸۶- ۱۳۴۷) ۴. حجت الاسلام استاد سید مهدی قاضی ( فرزند آیت الله سیدعلی قاضی) (رحلت ۱۳۵۹). ۵. آیت الله سید عبدالکریم کشمیری(۱۳۰۳-۱۳۷۸). ✅ برخی از شاگردان برجسته ی علامه حسن زاده ؛ استاد حسن رمضانی. استاد داود صمدی آملی. استاد سیدیدالله یزدان پناه. استاد هادی عباسی خراسانی. استاد عبدالحسین خسروپناه. مرحوم استاد حسن ممدوحی(۱۳۱۸- ۱۳۹۹). استاد مهدی احدی. استاد علی زمانی قمشه ای. استاد محمدحسین ناییجی. استاد سید یوسف ابراهیمیان آملی. استاد سیدعلی حسینی آملی‌. استاد سیدعلی طباطبایی. استاد محمدجواد لاریجانی. استاد علی بهجت. استاد قادر فاضلی. استاد حیدر ضیایی‌. استاد مهدی سمندری استاد محمود امامی نجف آبادی. حاج رضا ولایی؛ خواجه ابوسعید آملی(۱۳۰۶- ۱۳۹۳) استاد اسماعیل منصوری لاریجانی. استاد سید حسن امین. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
❖ سیر حالات و مقامات علامه حسن زاده از شروع سلوک تا رسیدن به تجلی ذات (اوج توحید) از جوانی تا پیری. در بیان استاد سید یدالله یزدان‌پناه. 🌸🌸🌸🌸
🔰 برسان سلام ما را ▪️حضور حضرت استاد یزدان‌پناه بر مزار علامه حسن‌زاده آملی 🏷 سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰
📚 کتاب «مهرجانان» به مناسبت اربعین ارتحال حضرت علامه حسن زاده(قدس سره) کتاب «مهرجانان» با ویراست و طراحی جدید تجدید چاپ شد. این کتاب دربردارندۀ‌ رهنمودهایی از حضرت علامه طباطبایی(قدس سره) و علامه حسن زاده(قدس سره) در آیینه بیانات حضرت استاد امامی حفظه الله می باشد. 📞 شماره مرکز فروش: 09026786132 ۩ موسسۀ ملک داعی ۩ 🌐 http://malakedaei.com/ @malakedaei
🍀🍀🌹🌹🍀🍀 ♦️♦️ ✍️المى كه موجب عدم وصول به فيض مى‏گردد، جز تعب حبّ دنيا نيست، و پيدا ست كه صديق ما آن جمله را از تواضع ، هضم نفس ، كثرت سوز ، بى‏تابى و التهاب به خود نسبت داده است، وگرنه: 🍃 آن كس كه ز كوى آشنائيست‏ 🍃 داند كه متاع ما كجائيست‏ 🔸مناسب است كه براى حسن ختام اين رقعه كه صدور تقرير و تحرير آن در ليله يكشنبه ۲۵ شوّال المكرّم ۱۳۸۹ ه- ق مطابق ۱۳۴۸/۱۰/۱۴ ه- ش كه به روايتى مصادف با شب شهادت امام به حق ناطق، كشّاف حقائق، رئيس مذهب فرقه ی حقّه ی اماميه ، ابو عبد اللّه جعفر صادق عليه السّلام است تقدير شد، 🔹 سخنى از آن ولىّ اللّه اعظم كه عبد الوهّاب شعرانى ( متوفى ۹۷۳ ه ق ) در طبقات كبرى آورده است نقل كنيم: كان عليه السّلام يقول: « أوحى اللّه إلى الدنيا أن أخدِمى مَن خَدَمنى، و أتعِبى مَن خدمكِ. 🌷قم- حسن حسن‏زاده آملى‏ 🍃۱۳۴۸/۱۰/۱۴ ه.ش ✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » نامه دوم ، صفحه ۱۸
ادب مع الله ؛ خواستن او فقط ... 🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله حسن زاده آملی 🔸دستور اسلام برای حفظ حرمت ناموس انسان‌ها