فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بغض رئیسجمهور هنگام سخنرانی
در مورد غواصان دفاع مقدس
🔹آیت الله رئیسی: دستگاههای مختلف کشور امروز باید بدانند وارث چه مخلصان و از خود گذشتگانی هستند. درس بزرگی برای همه ما مسئولان است.
🏴 امام خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمین مجتهد شبستری را تسلیت گفتند
🌀 یکی از موفقترین روحانیون فعال در خدمات اجتماعی، هدایت عمومی و ادارهی حوزههای علمیه تهران و تبریز
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن مجتهد شبستری رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و فرزندان ارجمند و همه ارادتمندان ایشان در تهران و آذربایجان تسلیت عرض میکنم.
این عالم بزرگوار از جمله موفقترین روحانیون فعال در خدمات اجتماعی و هدایت عمومی و ادارهی حوزههای علمیه در تهران و تبریز بودند. تلاشها و زحمات ایشان در دوران طولانی امامت جمعهی تبریز فراموش نشدنی است و آثار ماندگار آن مرحوم در حوزهی علمیهی تهران و غیره موجب جلب رحمت الهی به ایشان است انشاءالله.
از خداوند متعال مغفرت و علو درجات این عالم بزرگوار را مسألت میکنم.
سید علی خامنهای
۲۷ آبان ۱۴۰۰
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 جلوهای از ایستادگی و انقلابیگری مرحوم آیت الله مجتهد شبستری در تقابل با فتنه ۸۸ و سران فتنه
🎥 خواص با بصیرت
🔸 تبریز یک روز جلوتر از قیام ۹ دی، علیه توهین فتنهگران (فتنه ۸۸) به عاشورا قیام کرد.
✅ سخنان انقلابی مرحوم مجتهد شبستری در دفاع از امام حسین علیه السلام و فرزندش سیدعلی خامنه ای و کوبیدن بر سر خود در این مصیبت.
خدا لعنت کند دشمنان امام حسین علیه السلام را.
♨️ ترجمه بخش ابتدایی سخنان ایشان:
مگر تبریز اجازه می دهد کسی علیه امام حسین علیه السلام و نائب امام زمان از جای خود حرکت کند...
#خواص_انقلابی
✅ تشییع پیکر پاک عالم مجاهد
آیت الله محسن مجتهدشبستری
فردا 10 صبح
قم. سه راه بازار.
مسجدامام حسن عسکری به سمت حرم مطهر.
الفاتحه مع الصلوات...
🌹🌹🌹
هفته کتاب و کتابخوانی
💠رهبر انقلاب:
‼️باید خرید کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضی از وسایل تزییناتی و تجملاتی - مثل این لوسترها، میزهای گوناگون، مبلهای مختلف و پرده و...- به کتاب اهمیت بدهند. اول کتاب را مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازم بخرند؛ بعد که این تأمین شد به زواید بپردازند. ۷۴/۴/۲۶
‼️متاسفانه امروز کتاب جزو لوازم لوکس و تشریفاتى است که اگر باشد بهتر است، اگر نبود هم، آسمان به زمین نمىآید! باید از این حالت خارج شود؛ اگر کتابخوانی فرهنگ رایج شود و در بین مردم ما جا بیفتد، آن وقت کسانی پیدا میشوند که «صدقه کتاب» درست میکنند. شما ببینید چقدر روضهخوانی میشود! چقدر احسان میشود! چقدر به ایتام کمک میشود! چقدر پول و جنس و پارچه و اینها داده میشود! آیا به همین نسبت، کتاب هم داده میشود؟ به همین نسبت پول برای چاپ کتاب داده میشود؟! خیلی کم. حالا یک وقتی در گذشته، زمانی، کسانی از تجار و بازاریهای مومن پیدا میشدند، فرضا کتابی چاپ میکردند و مجانی به طلاب میدادند. قبلا در حد معدودی این کارها معمول بود؛ اما الان این کارها نمیشود، این کارها کم است. اگر معلوم شد یک کتاب خیلى خوب هست، باید چاپ شود. خرج این کار، باید جزو صدقات جاریه باشد؛ این را ترویج کنید. ۷۴/۲/۱۸
Jahade_tabeini
👓 کسی که باید از این غم مریض بشه و روز و شب نشناسه در درجه اول #مسئولان_اوقاف هستند!
🔹 اینهمه اوقاف عجیب و غریب در کشور، اینهمه رقبات رقمدرشت برای حوزه، شما به طور تصادفی از طلاب بپرسید در این ده سال طلبگی، اوقاف چقدر به شما کمک کرده!!!
واقعا گزارش بدید اینهمه رقبات حوزه چی میشن؟!
اگر همبگید نهار ((طلاب مجرد حجره دار)) رو اوقاف میده اولا تو این کرونا که دوسال این غذا نبود، بعد هم واقعا مگه چقدر هزینشه و بقیه پول اوقاف کجا میره؟!!
❗️ شفافیت معجزه میکنه، ما شفاف گفتیمکه طلاب بخاطر معیشت دارن از حوزه میرن اسنپ!!!
شمامشفاف بگید پولهای حوزه چقدره و کجا خرج میشه!
💬 طلبه اسنپی
#معیشت_طلاب
▪️اسنپ گرفتم فهمیدم راننده یکی از اساتیدم است ...
⬅️ به جای مسئولین، طلبه ها باید از همدیگر خجالت بکشند!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 #قرآن خواندن هر روز را ترک نکنید!
نیم صفحه بخوانید ولی #هرروز بخوانید!
این را سیره #قطعی خودتان قرار دهید!
💬 امامخامنهای
🔻 پینوشت: ما هر کتابی که میخوانیم
شاید یک بار یا دو سه بار خواندنش کافی باشد، ولی قرآن بهترین کتاب است و هرروز باید خوانده شود!
مبادا توجه به سایر کتب، ما را از خواندن و تدبر کتاب الله غافل کند! کتابی که نه تنها بزرگان و معصومین بلکه خود خدا خواندنش را به ما #امر کرده است!
#ملاک_دینداری
علامت مؤمن:
🔸قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا عَلَامَةُ الْمُؤْمِنِ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ قَالَ يَنْظُرُ إِلَى مَا أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنْ حَقٍّ فَيَتَوَلَّاهُ وَ يَنْظُرُ إِلَى مَا خَالَفَهُ فَيَتَبَرَّأُ مِنْه
🔹امیر المؤمنین(ع) دربارۀ علامت مؤمن فرمود: به آنچه خداوند بر او واجب است توجه کرده و پیرو آن می شود و از آنچه بر خلاف دستور او باشد، اجتناب می کند.
📚 الامالی للصدوق، ص334
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
مصباحیه ...
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی، دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران، فخر زمین و زمان
۵شنبه ها و جمعه ها
با علامه حسن زاده ...
👇👇👇
مصباحیه ...
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش دوم ✅ همین که شما مسیر حوزوی را ادامه دهید و همین درسها را بخوانید، بدانید که ای
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش سوم
🔵 سیر سنت معقول
✅ حضرت استاد نظرشان این بود که اینها باید تا آخِر خوانده شود تا کار درست شود؛ البته منظورشان سیرِ سریع نبود. لذا کسانی که میخواهند این مباحث را دنبال کنند، سیر معقول را داشته باشند و به عرفان نظری بکِشانند. در سنت معقول ما بعد از بدایه و نهایه و اشارات و اسفار، باید عرفان نظری خوانده شود و خوب هم خوانده شود. ایشان تأکید میکرد که اینها را بخوانید؛ نزد اهلش هم بخوانید.
🔵 توحید عرفانی
✅ ایشان در رساله لقاءالله توحید عرفانی را درست میکند. چرا؟ چون باید توحید عرفانی درست شود (و بعد دست به کار شد). عجله هم لازم نیست. تا توحید عرفانی درست نشود، سلوک هم درست نمیشود. اما معنایش این نیست که تا عرفان نظری نخواندید، دست به کار معنوی نشوید. نه. منظورشان این نبود. اما باید توجه داشت که کار روحی و معنویِ ناب باید سر این سفره صورت بگیرد.
🔵 هم تحصیل، هم تهذیب
✅ ایشان میفرمود: اول باید درس بخوانید و در کنارش تهذیب و طهارت هم باشد. همیشه به شاگردانش میگفت: تحصیل و طهارت. ایشان از چهل سالگی کار جدی سلوکی را شروع کردند. ولی اینطور نبود که قبل از آن ایشان هیچ کاری نکردهاند. ایشان میفرمود: در تهران درس مرحوم الهی قمشه ای میرفتیم و ایشان در سر کلاس از ما اشک میگرفت. علامه حسنزاده در این فضاهای معنوی میزیست، اما اوج کارشان که آسمانی شدند، وقتی بود که آمدند قم و خدمت علامه طباطبایی رسیدند و کار سلوکی جدی را شروع کردند. قبل از آن، ایشان خیلی از معارف و ریزهکاریهای حوزوی را مراعات میکردند.
🔵 هم توحید، هم ولایت
✅ ما به توحید و ولایت احتیاج داریم یعنی ما باید به صورت درست با خدا زیست کنیم و با رسولالله و اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین هم باید به صورت درست زیست کنیم. این را کجا باید حل کرد؟ تعامل باید کرد. اصل آن در عرفان نظری است. لذا ایشان خیلی اصرار داشتند باید سیر علمی به عرفان نظری ختم شود. عجله نکنید که سریع بیایید عرفان نظری بخوانید. بدانید اوج کجا است. از اول تهذیب و طهارت را ادامه دهید. «ره چنان رو که رهروان رفتند». این روش ایشان، به روش بیِّن واضحی اشاره میکند. (مخالفان روش ایشان) میگویند: «کار علمی را رها کن و فقط به معنویات بپرداز». اما این روش انسان را به عمق نمیرساند.
🔵 تلنگر عرفانی
✅ آیتالله شاهآبادی میفرمود: کسی که عرفان نظری خوانده است، مثل کسی است که در محفظۀ شیشهای است که در دریا افتاده است و فقط کافی است یک تلنگر بزند تا این محفظۀ شیشهای بشکند و به حقیقتِ وجود وصل شود. تلنگرزدن به این خاطر است که از یک جهت وصل است و از یک جهت وصل نیست.
🔵 خرق حجاب
✅ حضرت امام (ره) میفرمود: با مجاهده به قلبش برساند. ایشان میفرمود: علم حجاب است، ولی چارهای از آن نیست؛ باید در آن وارد شد و بعد این حجاب را خَرق کرد. یعنی، زیستِ ما شود. باید بدانیم.
🔵 راه میانبر برای طلاب
✅ این راه (برای اهل علم) میانبر است. این راه میانبر است، چون ما این حقایق و معارف را نمیتوانیم برای عامۀ مردم بگوییم. حضرت استاد درباره غیرطلاب و آنهایی که اهل علم نیستند، راهی پیشنهاد میدادند که بعداً میگوییم. اما این مسئلۀ «ره چنان رو که رهروان رفتند»، برای طلاب است؛ خیلی راهِ نزدیکی است. ما راههای پر زحمتی برای رسیدن داریم؛ ولی این راه چیز دیگری است که در جای خود اثر دارد.
🔵 فلسفه نزول قرآن برای عموم مردم
✅ آیا عموم مردم، حقایق را میدانند که قرآن بخوانند؟ اینکه در بحث توحید و ملائکه سخن دارد، طرح آن برای عموم مردم چه فایدهای دارد؟ «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»؛ قطعاً اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مىنمايد. (اسراء،۹). کسانی اهل سلوک و معنویت هستند؛ آیا برای متوسطین، قرآن سخنی ندارد؟ «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»(بقره،۲) یا «هُدًى لِلنَّاسِ»(بقره،۱۸۵)، مؤمنین پایینتر که شهود ندارند، قرآن چه چیزی برای آنها دارد؟
✅ اگر همۀ عزت برای خدا است، چرا با ریا به دنبال دیگران هستید؟ «أَنَّ الْقُوَّةَ للهِ جَمِيعًا»(بقره،۱۶۵). چرا میترسید؟ قوت، همه از آنِ خدا است.
✅ حقایق قرآن برای عموم که به شکل حصولی است، به عموم مردم دستورالعمل میدهد تا آنها دست به کار شوند. شما چرا میگویید راه علم حصولی بسته است تا ما را به فضای سلوک بکشاند؟
✅ علم به همراه خودش عمل را طلب میکند. اگر دانستی و عمل کردی، خدا بیشتر میدهد؛ ولی اگر عمل نکنی، خدا این علم را از تو جدا میکند. اول بدان، بعد عمل کن. اینها را در بحث ایمان توضیح دادیم. قرآن چگونه طرح میکند؟ اگر عمل کردی، علم جدیدتر به تو داده میشود؛ اگر عمل نشد، همان علم هم از تو گرفته میشود.
شما نیامدید، من خودم به دیدن شما آمدم!
علّامه حسنزاده آملی میفرمودند:
زمانی استادی داشتم که مریض شدند و در بیمارستان بستری گشتند. در بیمارستان با جمعی از دیگر شاگردان، یا خودم به تنهایی هر روز بعدازظهرها به عیادت ایشان میرفتم. یک روز به سبب کاری که پیش آمده بود، به عیادت ایشان نرفتم. فردای آن روز که خدمتشان رسیدم، عذرخواهی کردم از این که دیروز نتوانستهام به زیارت و عیادت ایشان بروم.
استادم فرمودند:
بله، شما نیامدید امّا من خودم به دیدن شما آمدم!
ابتدا گمان کردم استادم مزاح میکنند ولی بعد نشانههایی دادند که جای هیچ تردیدی باقی نمیگذاشت که ایشان در سخن خود کاملاً جدّی هستند و واقعاً به دیدارم آمدهاند.
استادم به من فرمودند:
وقتی نزد شما آمدم، ساعت ده شب بود. اهل منزل شما خواب بودند و شما در حالی که در جستوجوی پاسخِ پرسشی از بعضی کتب میگشتید که موفّق به یافتن پاسخش نشده بودید. همان طور که روی زمین، پشتِ میزِ تحریرِ پایه کوتاهتان، نشسته بودید، خوابتان برده بود.
بعد هم استادم فرمودند:
پرسشی که داشتید این بود و پاسخش هم این است!
در این دیدار، علّامه حسنزاده نه به نام استاد بزرگوارشان تصریح کردند و نه در خصوص آن پرسش و پاسخ، توضیح بیشتری مرحمت فرمودند. در آن مجلس، کسی هم به خود اجازه نداد که از محضرشان این دو مطلب را جویا شود. لابد اگر صلاح بود، خودشان میفرمودند. علامه حسنزاده سپس فرمودند:
بله آقا چیزهای دیگری هم در این دنیا هست که ما نمیتوانیم بفهمیم!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری مهر، نقل خاطره از اسماعیل احمدی مقدم- فرمانده اسبق نیروی انتظامی- ۱۴۰۰/۸/۱.
https://t.me/sireyefarzanegan
متاسفانه طلاب استقبالی از این علوم نمیکنند!
یکی از خاطراتی که از علامه حسن زاده آملی در ذهنم ماندگار شده است، مرتبط با زمان تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره) است. در آن زمان به خواسته آیتالله مصباح یزدی، برای تعیینِ خطِ قبله مؤسسه، به سراغ استاد رفتم.
ایشان در ساختمان نیمه کاره مؤسسه وارد شدند و با قبلهنماهای متعددی، خط قبله را تعیین کردند. پس از اتمام کار علامه به ما فرمودند:
من نزد اساتید بسیاری برای یادگیری علوم مختلف رفتم، اما متأسفانه امروز کسی نیست که بتوانم این علوم را به آنها تعلیم بدهم. این طلاب به دنبال علم نیستند و سراغ من نمیآیند تا بتوانم علومی را که از اساتید مختلف فرا گرفتم، به آنها انتقال بدهم.
همواره یکی از ناراحتیهای ایشان این بود که کسی از طلاب، طالب علوم ایشان نیست.
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد محسن غرویان، ۱۴۰۰/۷/۱۱.
https://t.me/sireyefarzanegan
سرمایه من سلامتیِ من است،
من نیازی به کسی و چیزی ندارم!
یک وقتی خدمت برخی مسئولان برای رسیدگی به وضع زندگی استاد حسن زاده آملی رفتیم، ایشان وقتی متوجه شدند، برآشفتند و گفتند:
من نمیخواهم بخششی به ما برسد، من چیزی کم ندارم، سرمایهِ من چشم و دست و سلامتی من است، که میتوانم با آن بنویسم و بخوانم و خدا را عبادت کنم، چرا محتاجِ دیگران باشم؟ من شاه و سلطانم و با داشتن این نعمتها، نیازی به کسی و چیزی ندارم و چرا شما این درخواست را مطرح کردید؟
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، آیت الله حسن رمضانی، ۱۴۰۰/۸/۸.
http://t.me/sireyefarzanegan
مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه سلام الله علیها
✅تأکید علامه حسن زاده آملی بر محاسبه نفس
آیت الله هادی عباسی خراسانی از شاگردان برجسته علامه حسنزاده آملی(ره) و استاد سطوح عالی حوزه:
یک بار که نزد علامه حسنزاده بودم از ایشان خواستم مرا پندی بدهد، ایشان پس از مدتی سکوت نگاهی به من انداخت و گفت:
✨« انسان اگر میخواهد به جایی برسد باید اهل محاسبه نفس باشد.»✨
امام کاظم(علیه السلام) فرموده است:
« کسی که هر روز نفس خود را محاسبه نکند از ما نیست.»
این حدیث نورانی نشاندهنده ضرورت محاسبه اعمال در اسلام است.
⚡️چرا که کسی که اهل محاسبه نفس باشد↯
به مرور اهل مراقبه نیز میشود؛↯
مراقبه در انسان حضور و وحدت میآورد و ↯
وحدت هم توحید را در وجود انسان عمیق میسازد.
📎https://www.hawzahnews.com/news/986993
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✍️ چه خواهی که نداری و برای تو نیست؟
🔸اگر طالب مقام محمودی ، "وَ مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً". (اسرا_۸۰)
🔹اگر عاشق مواقف شهودی، "أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ". (فصّلت_۵۴)
🔸اگر دستورالعمل خوراک خواهی - الحمدلله - همهی ما بر سر سفرهی عالِم غیر معلَّمیم. میدانیم که چه کارهایم. احتیاج به دستور نداریم.
🔹شیخ أجلّ سعدی گوید:
« حکیمان دیر دیر خورند، و عابدان نیم سیر، و زاهدان تا سدّ رمق، و جوانان تا طبق بر گیرند، و پیران تا عرق کنند؛ اما قلندران چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره روزی کس.»
🔸 جوانا، خدا پیرت کناد! ببین تا از کدامین صنفی؟
🔹خدای عزّ و جلّ فرماید: " وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ". (اعراف_۳۲)
🔹آخر سورهی مبارکهی فرقان از "وَ عِبادُالرّحمنِ" تا پایان آن را بخوان و نصبالعین خود گردان _ "لَعَلَّ اللّه یحَدِّثُ بَعْدَ ذَلِک امراً " . (طلاق_۲)
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها »
نامه اول ، صفحه ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آشنایی با الهی نامه ی علامه حسن زاده ...
🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸روایت امام صادق علیه السلام در خصوص ازدواج حضرت آدم و حوا علیهما السلام
🔹کابین و مهریه حضرت حوا (س)
🌷ومِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ( روم /۲۲ )
صوتی از علامه حسن زاده...
🌸🌸🌸🌸🌸
14.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جناب دیلمی (رض )در کتاب شریف ارشاد القلوب در باب چهل و نهمش این روایت را نقل می کند.
🔹"اِنَّ الله تَعَالی یَقُولُ عَبدی"
🔸عَبدِی فَمِنَ الجَمِیل اَن تُنَاجِیَنِی وَ تَلتِفَتَ یَمیناً وَ شِمالاً،
🔹"وَ یُکَلِّمُکَ عَبدٌ مِثلُکَ"
🔸در نماز داری با من حرف میزنی و روی دلت گاهی به این طرف ، گاهی به آن طرف دل آشفته و پریشان داری؟ ببینم این کار خوبی است؟
🔹تو با یک برادرت داری صحبت میکنی ،همینجور که پیش من میآیی صحبت میکنی؟
🔸میفرماید بد بنده ایست آن کسی که به این صفات باشد...
صوتی از علامه حسن زاده ...
🌸🌸🌸🌸🌸
1400.08.03 - Ostad Mirsepah.MP3
5.66M
بی سبب نیست شما جِلْوه ی اسرار شدی
اولین فاطمه هستی که حرم دار شدی...
.
#شب_جمعه
📝 مسببانِ اصلی حوادث #آبان_۹۸ باید محاکمه شوند!
🎙 #حسن_رحیم_پور:
🔸 در مدیریت ماجرای #بنزین، حاکمیت در ابعاد مختلف بهخصوص دولت، حداقل این است که بیعرضگی و ناکارآمدی از خودشان نشان دادند.
🔹 طبق قانون اساسی، به افرادی که ناراحت هستند و #اعتراض دارند، باید امکان اعتراض بدهید؛ که بیایند حرفشان را بزنند و مسئولین هم جواب بدهند؛ اگر در بین مسئولین کسی خطا کرده، باید #محاکمه بشود.
🔸 محاکمه نکردن مسببان کشتار آبان ۹۸، خود ضربه مضاعف به #آبروی_نظام است.
Mostazafin_TV
🔵⚪🔴 متن نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به رئیس قوه قضائیه، پیرامون وقایع آبان ماه ١٣٩٨
🔺 عدم پیگیری فجایع آبان لکه ننگی بر کارنامه قوه قضائیه است
حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای
ریاست محترم قوه قضائیه
سلام علیکم
🔺 دو سال از آبان غمبار و خونین ١٣٩٨ میگذرد؛ افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان ماه ٩٨ و وقایع پس از آن، منجر به کشته شدن حداقل ٢٣٠ نفر از هموطنانمان [بر اساس گزارشات رسمی کشور] شد. خاطرهٔ دردناک آن ایام، بی شک تا سالیان سال بر جان و پیکره مردم ایران باقی خواهد ماند. اما همچنان مایه تعجب و تأسف است که چگونه با گذشت دو سال، هیچ اقدام جدیای برای تعقیب عاملین آن فجایع صورت نگرفته و حتی یک گزارش از جانب قوه قضائیه در رابطه با آبان ۹۸ منتشر نشده است.
🔺 این درحالی است که رئیس سابق قوه قضائیه ۱۶ آذر ماه سال گذشته در پاسخ به سوال اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در رابطه با وقایع آبان پاسخ دادند که گروهی در قوه قضائیه در حال پیگیری وقایع مربوط به آبان ۹۸ هستند و به زودی در همین رابطه گزارشی منتشر خواهند کرد. اما پس از گذشت یک سال، هنوز هیچ خبری از آن گروه و گزارش مذکور نیست.
🔺 آقای اژهای پیگیری نکردن وقایع آبان ۹۸ و عدم تعقیب عاملین آن فاجعه، بدون شک لکه ننگینی بر پیشانی قوه قضائیه خواهد بود. آیا آن بلا و مسببینی که مردم ایران را عزادار کرد و حقوق آنها را در ابعاد گسترده تضییع کرد؛ شایسته پیگیری نیست؟ بدون شک ادامه این بیاعتناییِ قوه قضائیه [و سایر نهادهای مسئول] به وقایع آبان ۹۸ بیش از هر چیز هموار کنندهی بحران بعدی است، چرا که دیگر کسی از تعقیب هراسی نخواهد داشت.
🔴 درسهایی که از آبان ۹۸ گرفته نشد!
🔹حوادث #آبان_٩٨، درسهایی دارد که توجه به آن درسها ما را از #لبه_پرتگاه حفظ میکند و بیتوجهی ما را به لبهپرتگاه میکشاند. بیتعارف، ضربه آبان۹۸ به مشروعیت و مقبولیت نظام، چون اجتماعی بود از ۸۸ که رنگ سیاسی و امنیتی داشت به مراتب سنگینتر، عمیقتر و وسیعتر دیده میشود.
🔸دامنه حوادث۸۸ چون بعلت اَشرافیت سیاسی، نفوذ امنیتی و جرزنی انتخاباتی یک جریان سیاسی رخ داد به استانها وشهرها کشیده نشد و بعد از مدتی چون پشتپرده آن، عموم و اکثریت مردم نبودند،با هوشیاری خودِ مردم در #نه_دی جمع شد ودستگاههای امنیتی و انتظامی نقش آنچنانی در سرکوب فتنه نداشتند.
🔹اما ماجرای دیماه ۹۶ و #آبان۹۸ تفاوت ماهوی و شکلی دارد. در آبان۹۸، محور درگیریها و تجمعات، در اکثر استانها و شهرها مردم و اقشار ضعیف بودند که برای طرح مطالباتشان راهی بجز خروج ندیدند. البته گروهکها و سازمانهای جاسوسی هم سعی در بهرهبرداری ازاین حوادث داشتند اما بدانیم طرف اصلی مردم بودند.جوانان بین ۲۰ تا ۴۰سال واقشاری که بیشترین فشارهای اقتصادی و معیشتی را متحمل شدهاند و نه کانال رسمی برای اعلام اعتراض به وضعیت موجود دارند نه گوشی شنوا برای شنیدن دردهایشان یافتهاند! خود را مقابل دستگاهها ونهادها و مسئولانی میبینند که متحدند!
🔸مردم دیدند که دولت،یک تصمیم خطرناک گرفته، اما هیچکدام ازمقامات عالیرتبه و دستگاههای دیگر علیه این تصمیم نایستادند. همچنین شورای عالی امنیت ملی ودستگاههای انتظامی و امنیتی راهحل بسیار خطرناکی را برای کنترل اجتماعات در پی گرفتند. سیاست مشت پولادین در برابر مردم خطای فاحش بود!
🔹بعد از چهاردهه از انقلاب، انحرافات سیاسی و اقتصادی نظام در این نقطه تجمیع شد و خلاصه آن کشتن ۲۵۰ نفر حداقل(طبق آماررسمی) بود که برخی البته آمار را بیشتر میدانند. چگونه میتوان از این فاجعه عبور کرد؟ مردمی که زیر چرخ توسعه بیعدالت و غربگرایی دولتنامردانش له شده بودند با این اتفاق اما قلبشان و رشته محبتشان با جمهوری اسلامی به شدت آسیب دید. به نظر شما چهل سال بعد میگویند دولت روحانی این فاجعه را به بار آورد یا جمهوری اسلامی؟ حالا که ما دوران پهلوی را نقدوبررسی میکنیم میگوییم دولت زاهدی و رزمآرا و هویدا یا می گوییم رژیم پهلوی؟!
🔸نه تنها عذرخواهی جانانهای از مردم نشد بلکه تدبیری که رهبری دستور دادند هم بکار گرفته نشد! نه از عموم خانوادههای کشته شدهها دلجویی شد، نه اجازه برگزاری تشییع و تدفین کشتهها داده شد، نه برای آنان جبران شد؟ آیا نباید عاملین سیاسی، امنیتی و انتظامی این فاجعه محاکمه میشدند؟ آیا نباید رئیس وقت دولت، وزیر مربوطه و اعضای شورای عالی و مسئولین انتظامی و امنیتی که این فاجعه را به بار آوردند محاکمه میشدند؟!
🔹دردناکتر اینجاست که تلویزیون مستند پشتپرده آشوبهای آبان۹۸ پخش میکند! آیا این خجالت ندارد؟ این نمکزدن به زخم دل مردم نیست؟ یا آن نماینده بیشرف که در مجلس میگوید "من کشتم بیایید مرا محاکمه کنید" این نمکپاشی به چشمان خونین مردم وآن خانوادهها نیست؟
🔸چرا آقایان با نگاه امنیتی به مسئله نگاه میکنند؟ میدانید با این خطاهای فاحشتان دارید ریشه اسلام و انقلاب و نظام را میزنید؟ میدانید با این روش کشور را به لبه پرتگاه میبرید؟
✅ #داود_مدرسی_یان
🔺️آبان نودوهشت مثل فتنه هشتادوهشت در حصار روایتها گرفتار شده، روایتهای درست اما ناقصِ تکچشمی و روایتهای بعضا غلط و خلاف واقع دارد ما را به درس نگرفتن و تکرار گذشته وامیدارد.
🔶️روایت امنیتی صرفا برنامه دشمن و دست خارجی را میبیند و از برنامه چندساله برای ایجاد اشوب در نودوهشت میگوید.
🔸️روایت سیاسی مشکل را صرفا در دولت وقت میبیند و امضای سایر سران قوا را نادیده میگیرد.
🔶️رویکرد رسانهای تخاطب نکردن با مردم و برخورد رییس دولت وقت که من هم خواب بودم و... میبیند که اگر گفتگو شده بود...
حالا اگر رییسجمهوری باشد کاریزما داشته باشد و با مردم هم صحبت کند مشکل حل است.
🔶️روایت حقوقبشری صرفا برخورد و کشتهها را میبیند و نظام و نیروهای حافظ نظم را متهم میکند.
🔶️روایت سیاستگذارانه ضعفهای صورت گرفته در مدیریت ماجرا را میبیند، مثلا تدبیرهای صورتگرفته در گام اول هدفمندی یارانهها را با ماجرای آبان نودوهشت مقایسه میکند.
🔺️اما با نگاه اجتماعی که ببینیم با چند لایه مسئله مواجه میشویم.
1⃣یکسو سیاستهای سرمایهسالارانه و شوکدرمانی است که راهحل مشکلاتی مثل کسری بودجه را ریاضت و فشار وارد کردن به توده مردم بیصدا و برخورد با معترضان با مشت آهنین میبیند. حالا چه با اعلام به مردم چه بدون اعلام قبلی.
🔺️بسیاری اصلاحات اقتصادی ممکن برای کسری بودجه وجود دارد که منافع گروههای خاص و سرمایهداری نه توده مردم مستضعف را طرف قرار میدهد و اوردهای بیش از چهل همت آبان نودوهشت برای نظام دارد، اما وابستگی گروههای قدرت به انها مانع دستگذاشتن روی آنها است. چراکه جناحها به انها وابستهاند.
2⃣دوم چارهجویی نکردن برای اعتراض مسالمتامیز و به رسمیت نشناختن و محدودکردنش در قانون مدنی و احزاب، خلاف قانون اساسی است. مخصوصا وقتی رویکرد محافظهکارانه بر تریبونهای رسمی مثل صداوسیما(در مقایسه با بازتاب فعال هک بنزینی)، خبرگزاریها، نمازجمعه، مجلس، تریبونهای دینی و...حاکم باشد.
3⃣سوم بیاعتمادی مردم نسبت به مسئولان است که علاوه بر بستن اعتراض، حاصل تبعیضها و ندیدن تدبیر واقعی و رویکردهای نمایشی است. در نتیجه این دو مردم خود را بیپشتوانه میبینند و بهناچار فریاد دادخواهی مظلوم و اعتراض حالت انفجاری مییابد. خیلی جاها حتی حزباللهیها خود معترض بودند.
4⃣در تداوم دو مورد قبل، در نظر نگرفتن جمهوریت در اطلاعرسانی، تصمیمگیری و تصمیمسازی و اجرای خطمشی است. سازوکارهای معیوب و ناشفافی مثل جلسه سران که فرصت دور زدن جمهوریت را برای مسئولین بیپاسخگویی و شفافیت فراهم میکند. بعد هم رهبری و نظام را سپر توجیههای محافظهکارانه میکنند.
5⃣پنجم سازوکار معیوب تصمیمگیری و تصمیمسازی است که یکچشمی و ناقص به مسئله نگاه میکند و بدون درنظر گرفتن عوامل مختلف، عواقب اجتماعی و سازوکار جبرانی تصمیمگیری میکند و نظام را در شرایطی قرار میدهد که مجبور به پرداخت هزینههای تصمیمات غلط شود، نظیر خرج کردن از رهبری در ماجرای ابان.
🔺️حالا اسم دولت وقت را با دولتهای دیگر جابجا کنید(کمااینکه همه سران قوا با اجرای ان موافقت ولو مشروط کرده بودند)، بنزین را هم به نحوه تصمیگیری در مورد کسری بودجه، ارز، حاملهای انرژی، اینترنت، خانواده و... تسری دهید. قبل سیاستگذاری رویکرد باید تغییر کند.
🔺️رویکردی که عدالت، جمهوریت و آزادی را هم ببیند. خودش برآمده از ذینفعان تبعیض نباشد. جای نمایش، تدبیر ملموس انجام دهد و اصل برایش ملموس بودن نتیجه کار برای مردم باشد. تصمیمگیری مرحله بعد از این اصلاح رویه است، با صرف سرزدن، حضور در بین مردم، رسانه، سخنرانی و...هم حل نمیشود.
🔺️مسئله صرفا شخص و جناح نبود کمااینکه بقیه هم دخیل بودند، این رویه مردم را ناراضی کرد و راه را برای سوءاستفاده دشمن، غبارالوده شدن فضا، انفجار اعتراض و برخوردهای قهری و... باز کرد.
محمدصادق شهبازی