🌹روحانی مبارز یونس استادسرایی مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی متولد 1257 مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود که در اعتراض به نقض تمامیت ارضی و استقلال ایران از سوی بیگانگان بعد از مشروطه قیام کرد.
♦️با خروج قوای روسیه و انگلیس از گیلان و پیوستن وابسته نظامی شوروی به قوای دولتی ایران و حرکت آن برای سرکوب دولت انقلابی و تسلیم خالو قربان به این قوا، میرزا کوچک خان تنها باقی ماند. روس ها نیز براساس توافق با دولت ایران از کمک نظامی به جنگلی ها خود داری کردند. نبرد قوای دولتی با نیروهای اندک جنگل شدت یافت و سرانجام در 12 آبان 1300 رشت به تصرف قوای دولتی درآمد، اما میرزا به همراه یاران خود به جنگل پناه برد و مقاومت خود را ادامه داد.
♦️در حالی که میرزا بسیاری از یاران جنگلی خود را در مسیر از دست داده بود، در کوه های تالش گرفتار سرمازدگی شد و به دست یکی از عوامل سالار شجاع کشته و سرش بریده شد .
♦️آخرین نامه ای که به تاریخ 5 آبان 1300 شمسی از میرزا کوچک خان به یادگار مانده، جملاتی از آن چنین است :...با رویه ای که دشمنانمان در پیش گرفته اند شاید بتوانند به طور موقت یا دائم توفیق حاصل کنند، ولی اتکای من و همراهانم به خداوند دادگری است که در بسیاری از مهالک حفظم نموده است. افسوس می خورم که مردم ایران مرده پرستند و هنوز قدر این جمعیت را نشناخته اند. البته بعد از محو ما خواهند فهمید، که بوده ایم و چه خواسته ایم و چه کرده ایم....امروز دشمنانمان ما را دزد و غارتگر خطاب می کنند و حال آنکه هیچ قدمی جز در راه آسایش و حفاظت مال و ناموس مردم برنداشته ایم. ما این اتهامات را می شنویم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی الاطلاق واگذار می کنیم.
♦️میرزا هم در شرایطی که فقط 8 نفر از جنگلیان مانده بودند به همراه گائوک آلمانی (هوشنگ)یاور وفادار میرزا به قصد دوری جستن از شرایط موجود به منظور رفتن به خلخال در راه کوهستانی «گیلوان» میان برف و کولاک از حرکت باز می مانند و دچار سرمازدگی شدید شده، در شرف مرگ قرار می گیرند که مرد مکاری پیکر مرده آنان را به یاری عده ای از اهالی قصبه ی «خانقاه» به آنجا منتقل می کنند. در خانقا به دستور محمد خان سالار شجاع برادر امیر مقتدر طالش که عداوتی بین آنان و جنگلیان بود، سر میرزا از بدن او جدا شد. بدن را در همان قصبه دفن کردند. سر بریده ی میرزا این قهرمان ملی و آزادی و سردار جنگل را به رشت آوردند و به فرمانده ی پادگان تحویل دادند.
♦️ سر بریده ی میرزا کوچک خان جنگلی را مدت ها در کنار سربازخانه به نمایش گذاشتند. سپس خالو خان که زمانی از همراهان میرزا کوچک خان جنگلی بود سر ایشان را به عنوان تحفه برای رضا شاه آوردو به دستور سردار سپه، سر میرزا را در قبرستان چهار راه حسن آباد که اکنون محل آتش نشانی است دفن کردند. یکی از دوستان میرزا مخفیانه سر میرزا را از گور گرفته و به رشت آورد و در سلیمان داراب رشت به خاک سپرد. پس از شهریور 1320 آزایخواهان گیلان محرمانه جسد میرزا را از قصبه ی خانقاه به رشت آورده در جوار سر بریده میرزا مدفون می نمایند.
❖ پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب
در پی درگذشت آیت الله سید رضی شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم.
سید علی خامنه ای
۱۱ آذر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرامتی شنیدنی از زیارت عاشورا
از زبان مرحوم آیت الله سید رضی شیرازی
✳️ دعای #ندبه هر جمعه.
با نوای دلنشین استاد
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی(دامت افاضاته)
( نماینده تهران در مجلس و شاگرد قدیمی آیت الله مصباح)
✅ مواعظ اخلاقی و تبیین امور اهم سیاسی و فرهنگی کشور توسط حضرت استاد و سپس صرف صبحانه.
💠 قم. ابتدای بلوار امین،
شبستان مدرسه معصومیه، بعد از نماز صبح.
زنانه و مردانه.
🌸🌸🌸🌸🌸
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
348 عرفان دروادی عمل.mp3
6.79M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 348 (1400.8.8 شنبه)
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده_آملی
استاد یزدان پناه
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 348 (1400.8.8 شنبه) #مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده_آملی استاد یزدان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 جلسه ۳۴۸، ۸ آبان ۱۴۰۰
🔴 بخش اول
🔵 مکتب سلوکی علامه حسنزاده آملی
✅ امسال به دلیل ارتحال حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی رحمتاللهعلیه، به جای بحث از اسمای الهی، بحثی درباه مکتب سلوکیِ ایشان داریم. ایشان جزء بهترین الگوهای حوزوی است و ما باید از این الگوها درس بگیریم و ببینیم چه فرمایشاتی داشتهاند؛ منطقشان چه بوده است. البته در «عرفان در وادی عمل» نه همۀ مباحث ایشان.
✅ در جلسه قبل گفتیم ایشان فرمودند: «ره چنان رو که رهروان رفتند». ایشان میفرمود همین حقایق باید خوانده شود. همین دروس حوزوی باید طبق روالش طی شود. نه اینکه اینها را نخوانیم و گمان کنیم که میشود کارهای سلوکی عمیق انجام داد. اگر کسی میخواهد به اوج برسد، باید به لحاظ علمی این راه را سپری کند.
✅ در فضای سلوک، کار علمی کردن، میانبر است. یعنی شما حقیقت را همانگونه که هست مییابید و بعد دست به کار میشوید. نقشۀ راه را در دست دارید. موقع ذکرگفتن چشم و گوشتان باز است. اگر شبهاتی پیش بیاید، دستِ سالک باز است و میگوید من میدانم چه خبر است.
🔵 بستن راه نفوذ شیطان
✅ معمولاً کسی که کار علمی اساسی و خوب کرده باشد و مرتکب گناه هم نشده باشد، شیطان به لحاظ علمی در او رخنه و نفوذ نمیکند. تنها به لحاظ نفسانی در او نفوذ میکند. اما اگر کسی کار علمی نکرده باشد، شیطان به لحاظ علمی هم در آن رخنه و رهزنی میکند. در کار سلوکی، یکی از رهزنها شیطان است.
🔵 رخت بربستن علم
✅ اگر نفسانیات در انسان زیاد باشد، این نفسانیات عِلم را برمیدارد، هر قدر هم که علم زیاد باشد. این پابرجا است. «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ»؛ آنگاه فرجام كسانى كه بدى كردند [بسى] بدتر بود، [چرا] كه آيات خدا را تكذيب كردند و آنها را به ريشخند مىگرفتند. (روم، آیه۱۰).
✅ اگر نفسانیات زیاد باشد، علم گرفته میشود. در روایات آمده است، علم دعوت به عمل میکند. اگر به آن عمل نکردی، از تو جدا میشود. اگر علم باشد، شیطان از راه علم در او نفوذ نمیکند و برای این افراد، از راه امور نفسانی و عمل آنها نفوذ میکند. به لحاظ سلوک، کارهای علمی فایده دارد و میتواند مشکلات را برطرف کند؛ نقشۀ راه است.
🔵 کتابی برای خصوصُالخصوص
✅ قونوی میگوید: من کتاب مفتاحالغیب را برای سالکانی که میخواهند راه خصوصُالخصوص را طی کنند، نگاشتهام. این نقشۀ راه است. در عمل، خیلیها به مُنتها نمیرسند. برای بقیه که این علم را نخواندهاند، باید یک بار تجلی ذاتی را توضیح دهید و معارف را برای آنها بگویید تا بتوانند از عهدۀ آن برآیند. حضرت استاد میفرمود: «ره چنان رو که رهروان رفتند». این راه را باید طی کنید تا برسید. به عرفان نظری خیلی نیاز داریم.
🔵 دو گوهر عرفان نظری
✅ عرفان نظری دو گوهر دارد که همین دو گوهر را دین هم به ما عرضه میکند: ۱. توحید ۲. ولایت (انسان کامل). گرچه در باب معاد هم مطلب دارد و آن را حل میکند. بسیاری از مسائل با عرفان نظری حل میشود.
🔵 حل مسائل عمیق با عرفان نظری
✅ ملاطاهر به مجلسیِ بزرگ نامهای مینویسد و در آن به او اعتراض میکند. مرحوم مجلسی میفرماید: چه کار کنیم؟ بحث اسمای حسنای الهی را هیچ کس مثل ابنعربی خوب نگفته است. اگر کسی را سراغ دارید، بیاورید. بحث اسمای الهی و ذات حق و قرب وَریدی، مخصوص عرفان نظری است. این مسائل باید حل شود و جایی که باید حل شود، عرفان نظری است. حتی اگر در حکمت متعالیه این مسائل را بخوانید، تفصیل آن در عرفان نظری است. اگر در اصطلاح بمانید، غلط است.
🔵 زندگی با آیات قرآن
✅ عرفان نظری هم برای سلوک و هم برای فهم آیات و روایات مفید است. همانطور که فلسفه به کار تفسیر میآید، عرفان نظری هم به کار میآید. راه میانبر است. اگر مسئله را فهمیدی با آن زندگی کن. قرآن حقایق را به ما یاد میدهد و میگوید با آن زندگی کن. «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» (بقره، آیه ۱۶۵). با این آیه زندگی کن. «حَسْبِيَ اللَّهُ» (توبه، ۱۲۹). این آیه را بگو، بعد توکل کن. خدا کافی است. عمل کن. قرآن را با عرفان نظری باید فهمید.
🔵 فقهالمعارف
✅ استاد حسنزاده مکرر میفرمود: همانطور که در بحثهای فقهی باید لمعه و مکاسب و رسائل خوانده شود و درس خارج شرکت کرد تا اجرا و عمل شود و بتوان حکمالله را بیان کرد، در مباحث معارفی نیز باید این سنت کار شود و به فلسفه و عرفان نظری نیاز است. خون دلها خورده شده است؛ و بعد استدلالها و بعد ظهورگیریها. یکی مثل علامه طباطبایی یک دفعه سر در نیاورده است؛ بلکه همه این زمینهها در ایشان بوده و این زمینهها به ایشان کمک کرده است. چشم تیز شده و جوانب برایش آشکار شده است و بعد توانسته اینگونه تفسیر بنویسد.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔷 تأثیر اساتید
علامه حسن زاده آملی (قدس سره) میفرمودند که برخی اصحاب پیامبر و امامان علیهمالسلام تا زمانی که در محـضر آن بزرگواران بودند، حالات، ویژگیها و معنویتهای خیلی خوشی داشتند. ما هم استادانی داشتیم که تا زمانی که در محضرشان بودیم، حالات خوشی داشتیم، از دنیا که رفتند، آن حالات هم رفت. این نقشِ استاد است.
من این جمله را از حضـرت استاد حسن رمضانی هم شنیدم که میفرمودند: تا زمانی که مدام در محـضر آیت الله بهاءالدینی حاضر میشدم، حالاتم عجیب بود، زمانی که از خدمت ایشان محروم میشدم، یکسری مسائل از من دور میشد.
به همین خاطر سفارش کردهاند که از محـضر انسان عارف به صورت زنده استفاده کنید. اکتفا به صوت، نوار، فیلم و مانند آن نکنید. اصلاً ارتباط زنده با زنده چیز دیگری است. بارها تصویر آیت الله بهجت را ببینید، فیلمش را ببینید، صوتش را بشنوید با یک بار حضور در محـضر ایشان برابر نیست. بارها صوت حضـرت استاد مهندسی را بشنوید، با یک بار مواجه شدن با ایشان قابل مقایسه نیست. رضوان الله علیهم اجمعین.
📘وحیدواحدجوان،
کتاب درجات انسان؛ شرح مقامات عارفان ابن سینا
❖ در سحر روز جمعه ۱۴ جمادی الاول ۱۴۱۲ برای مشرف شدن خدمت حضرت آیت الله حکیم متاله، عالم ربّانی، عارف مستقیم، جناب آقای حسنزاده آملی _رضوان الله تعالی علیه_ از محضر قرآن کریم به قصد استجازه، استخاره نمودم، این آیه آمد «و نادَیناهُ مِن جانِبِ الطُّورِ الاَیمن و قَرَّبناهُ نَجِیّا» (مریم/52). ساعت 10 صبح همان روز خدمت آن جناب رسیدم. فرمودند: ما کتاب مصباح الأنس را شروع کردهایم، شما هم شرکت کنید. و این آیه در استخاره برای دعوت به این درس بوده است و ما از شما دعوت میکنیم. بعد فرمودند: این را به عنوان خاطره بنویسید.
✍ زندگینامه علمی و خودنوشته
استاد سید علی طباطبایی
بدون این که پرسشم را مطرح کنم، با سخنان خود تکلیف مرا روشن کردند!
زمانیکه فرمانده نیروی انتظامی بودم، گاهی به همراه دوستان، به شهر قم مشرّف میشدیم، به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها میرفتیم؛ با مراجع عظام در بیوت شریفشان دیدار میکردیم و از فرمایش و راهنماییهایشان برخوردار میشدیم. طبیعی بود که در این دیدارها خاطرات دوران خوشِ تحصیل و زندگیِ طلبگی در قمِ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم، برایم تازه میشد.
یادم هست یک بار در قم، به دیدار علامه حسن زاده آملی رفتیم
حدود پانزده دقیقه علامه سربهسر جمع ما گذاشتند و با خوشمشربی با همه شوخی کردند و در آغاز جلسه به توصیههایی در مورد «مقام مادر و لزوم حفظ شأن و احترام مادر در نگاه اسلام» سخن گفتند. این در شرایطی بود که اصلاً کسی در این مورد، پرسشی مطرح نکرده بود و هیچ مناسبتِ مستقیمی هم با حضورمان نداشت.
بعداً حکمتِ سخنان و توصیههای ایشان را در مورد مقام مادر متوجّه شدم.
یکی از عزیزانی که در آن جمع با ما بود، به مشکلی خانوادگی برخورد کرده و در حرم حضرت معصومه علیهاالسلام نیّت کرده بود که وقتی خدمت علّامه حسنزاده میرسیم ایشان راه بیرون شدن از آن مشکل خانوادگی را به ایشان نشان دهند. او میگفت:
علّامه در آن مجلس بدون هیچ مقدّمهای و بیآن که نیاز باشد، شرایطم را توضیح بدهم و پرسشم را به لب بیاورم، تکلیف مرا به خوبی روشن کردند و با توضیحاتی که فرمودند و معلوم بود برای رفعِ مشکلُ خانوادگیِ من است، چراغی را در مسیرم روشن کردند که دانستم چه باید بکنم. من هم همان مسیری را رفتم که ایشان با مبنا قرار دادنِ حفظ احترام و رعایت شأن والای مادرم، ترسیم و تأکید فرموده بودند؛ البتّه نتیجه خوبی هم گرفتم و بحمدالله آن مشکل حادّ خانوادگی رفع شد.
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری مهر، برشی از خاطرات در دست انتشار اسماعیل احمدی مقدم- فرمانده اسبق نیروی انتظامی- ۱۴۰۰/۸/۱.
https://t.me/sireyefarzanegan
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✍️ کتمان را تشدید کن و پیمان را تسدید.
مواظبِ مراقبت باش و مراقب حضور و عبادت ، تا عبدالله شوی، عندالله شوی
و مشمول کریمهی:
🌷 "إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ" (قمر_۵۶) گردی.
🔸مردی به آفتاب یمنی، اویس قرنی گفت: « مرا اندرزی کن! »
آن جناب گفت: "فَرِّ اِلی الله".
این کلام کامل را از کتاب الله اقتباس کرد که نوح نبی عليه السلام به مردم فرمود: "فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ" (ذاریات_۵۱)
🔹آری ، سخن از قرآن باید آموخت و دهن از فرقان باید گرفت.
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها »
نامه اول ، صفحه ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 لباس روحانیت، آرم نبوت است...
در لباس پیغمبری، خیانت نکنید...
🎥 سخنان تکاندهنده علامه حسن زاده برای آحاد روحانیون اعم از طلاب و مسؤولین
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان جهاد زن در کلام
علامه حسن زاده
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹#حُسن_حَسَن 🌹
🔸روایت امام صادق علیه السلام در خصوص ازدواج حضرت آدم و حوا علیهما السلام
🔹کابین و مهریه حضرت حوا (س)
🌷ومِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ( روم /۲۲ )
صوتی از علامه حسن زاده
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹#حُسن_حَسَن🌹
🌷کلُّ ما تَراهُ عَینُکَ فَفیهِ مَوعِظة
🔸هارون الرشید به حضرت موسی بن جعفر (ع) نوشت :
عِظنی وَ اَوجِز. ( اندرزم بفرما به عبارتی کوتاه )
🔹حضرت موسی بن جعفر باب الحوائج الی الله برای هارون نوشت :
کُلُّ ما تَراهُ عَینُکَ فَفیهِ مَوعِظة
هر چه که چشم تو، او را میبیند در آن موعظه است،
🔸عالَم یکپارچه پند و اندرز است، یکپارچه پند و حقیقت است.
🔹دل هر ذره را که بشکافی
آفتابیش در میان بینی
🔸به فکر خود باش. آنی را طلب کن که مایه سعادت توست. او را دریاب.
🔹ای دل به کوی دوست گذاری نمیکنی
اسباب، جمع داری و کاری نمیکنی...
صوتی از علامه حسن زاده
🌸🌸🌸🌸🌸
🔰 #گزارش_تصویری دیدار اعضای ستاد بزرگداشت حضرت علامه مصباح یزدی (قدس سره) با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
۱۴۰۰/۹/۹
🔺️دیدار اعضای ستاد بزرگداشت علامه محمد تقی مصباح یزدی با #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔸️اعضای ستاد #بزرگداشت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نهم آذرماه ۱۴۰۰، جهت تشریح فعالیتهای این ستاد، با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
🔹️در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح از لطف و عنایت آیت الله جوادی پس از ارتحال علامه مصباح و ارسال پیام به مناسبت رحلت ایشان تشکر کرد.
🔸️همچنین حجت الاسلام و المسلین مجتبی مصباح، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیتهای ستاد بزرگداشت پرداخت و گفت: مرحوم والد در دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت فرموده بودند: «ریاست فلسفه اسلامی در زمان ما بر عهده حضرت آیت الله جوادی آملی است.» انشاءالله خداوند سایه شما را بر سر ما محفوظ بدارد. آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ فرمودند: این جمله ایشان از بزرگواری و لطف ایشان بوده است.
🔹️آیت الله جوادی آملی، در وصف این عالم بصیر فرمودند: بنده از شب رحلت ایشان تا همین دیشب، هیچ شبی نشده است که علامه مصباح یزدی را فراموش کنم؛ هیچ شبی!
🔸️ایشان در ادامه فرمودند: این کارهایی که شما بیان کردید، کارهای بسیار خوبی است اما کارهای بالاتری باید صورت گیرد تا بیشتر از شأن و مقام ایشان یاد شود و هرچه بهتر و بیشتر این شخصیت علمی به مردم معرفی گردد. الحمدالله امروز به برکت نظام اسلامی و خون شهیدان، این حوزه از مظلومیت به درآمده است.
🔹️آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان این دیدار، فرمودند: توصیه بنده به شما این است که، علاوه بر یادنامههایی که برای ایشان منتشر میشود. مقالات علمی تألیف گردد که نظریات اندیشمندان غربی را، با اندیشههای آیت الله مصباح یزدی مقابل هم قرار دهد تا قوت فکری و نظری اندیشه اسلامی در مقابل آن نظریات مشخص شود.
در معرفی اندیشههای آیت الله مصباح یزدی همت بلند داشته باشید چراکه دیدگاهها و اندیشههای ایشان #آبروی_علمی برای جمهوری اسلامی است.
#بزرگداشت_علامه_مصباح
مصباحیه ...
🔺️دیدار اعضای ستاد بزرگداشت علامه محمد تقی مصباح یزدی با #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔸️اعضای ستاد #
احتمالا منظور آیت الله جوادی آملی،
ذکر نام ایشان در نماز شب در بین ۴۰ مومن باشه.
ظاهرا از آیت الله مصباح تجلیل صرف علمی کردند که بجاست و واقعا کم نظیر بودند و ابعاد علمی شگفت انگیزی از خود ارائه کردند ...
اما ظاهرا از جهاد عظیم فرهنگی، سیاسی و انقلابی ایشان خصوصا در عصر سیاه اصلاحات که دین و دیانت و انقلاب اسلامی، آماج کینه ها و فتنه های نظری و عملی هولناک و کم نظیری قرار گرفت چیزی نگفتند...
در مسایل سیاسی اختلاف داشتند
از جمله بر سر هاشمی.
پیام ایشون در درگذشت هاشمی و آیت الله مصباح رو ببینید..
تجلیلها بشدت متفاوت و عجیب بود.
در انتخابات سال ۸۴ آیت الله مصباح تلاش کردند ایشون رو از حمایت از هاشمی برحذر بدارند و خطر بالای ریاست او را روشن کنند که نتیجه ای نداشت..
ظاهرا ایشون در هاشمی دهه ی ۶۰ مانده اند و اعتقادی به تغییر او در ۳ دهه ی بعدش نداشتند.
فتامّلوا ...
🙄🙄
🇮🇷در دوازدهم آذر ماه 1358 نخستین قانون اساسی نظام بر پایه پیوند دین و سیاست در جمهوری اسلامی به تصویب ملت ایران رسید.
♦️ در تاریخ انقلاب های جهان هیچ انقلابی را نمی توان یافت که به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب و سقوط رژیم سابق، شکل نظام سیاسی جدید (جمهوری اسلامی)با همه پرسی ملت آنهم با رای قاطع 2/ 98 درصدی رسمیت یابد.
♦️بلافاصله انتخابات تعیین خبرگان قانون اساسی برگزار شد و جمعی از دانشمندان و اسلام شناسان ایران از مرداد سال 58 قانون اساسی را تصویب کردند که در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی بی نظیر است.
♦️ حتی تصویب این قانون مصوب نمایندگان ملت هم باعث نشد که برای تایید بیشتر مردمی بودن این قانون به همه پرسی ملت گذارده نشود و چنین بود که در 12 آذر ماه 58 ملت ایران به قانون اساسی مصوب نمایندگان خود، مهر تایید زدند و این تازه آغاز راه تحقق عینیِ جمهوری اسلامی بود که بر اساس اصل ششم قانون اساسی آن اداره امور آن با اتکاء آرای مردمی از راه انتخابات قرار داده شد.
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران
💠امام خمینی:
‼️قانون اساسى بزرگترين ثمره جمهورى اسلامى است! ۵۸/۹/۷
‼️حكومت اسلام، حكومت قانون است. در اين طرز حكومت، حاكميت منحصر به خداست و قانون، فرمان و حكم خداست. قانون اسلام، يا فرمان خدا، بر همه افراد و بر دولت اسلامى، حكومت تام دارد. همه افراد، از رسول اكرم گرفته تا خلفاى آن حضرت و ساير افراد تا ابد تابع قانون هستند. کتاب ولایت فقیه ص۴۴
‼️در اسلام، حکومت، حکومت قانون است. حتی حکومت پیامبر و حضرت امیر هم حکومت قانون است. یعنی قانون، آنها را سرِ کار آورده است. آنها به حکم قانون، واجب الاطاعه هستند. اگر رئیس جمهور در مملکت اسلامی وجود پیدا بکند، باز قانون آن را رئیس جمهور میکند با رأی عموم؛ که در رأی مردم، رأی فقیه هست یا نصب فقیه، که همان نصب الله است، قانون است که حکمفرماست در همه جا. هیچ جا در حکومت اسلامی نمیبینید که یک خودسری باشد، یک اِعمال رأی باشد. حتی رسول اکرم رأیی نداشتند. رأی، رأی قرآن بوده است، وحی بوده است، رای قانون بود. هر چه میفرموده است از وحی سرچشمه میگرفته است و همینطور حکومتهایی که حکومت اسلامی هستند آنها تابع قانونند، رأی آنها قانون است. لذا حکومت الله، حکومت قانون است. ۵۸/۴/۴
Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران
💠رهبرانقلاب:
‼️عمل به قانون اساسی، علاج اساسی دردهای این کشور است. ۷۹/۳/۲۹
‼️از نظر من هیچ کس مصونیت آهنی ندارد، همه در مقابل قانون و مسئولیتهای خودشان پاسخگو هستندو باید جواب بدهند ۷۹/۱۲/۲۲
‼️قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند، والاّ قانونی که پولداران را پولدارتر کند، قانون مملکت اسلامی نیست. ۷۸/۱۱/۱۳
‼️فساد یعنی اینکه کسانی با زرنگی با قانون دانی با زبان چرب و نرم و با چهره حق به جانب به جان بیت المال این ملت بیفتند و کیسه های خود را پر کنند ۸۰/۱۰/۱۹
‼️کسانی که با گردن کشی در مقابل قانون، حرمت آن را از بین میبرند یا دارای سوء نیت و عناد هستند یا در بی مبالاتی و غفلت به سر میبرند، این افراد در واقع مقدمه و زمینه دیکتاتورها را فراهم میکنند. ۸۲/۱۱/۱۲
‼️قانوندانهای قانون شکن، خطرناکتر از همهاند؛ کسانی که قانون را خوب بلدند، پیچ و خمها و دالانهای تودرتوی قانون را خوب میشناسند، اما خودشان قانونشکنند؛ بدون اینکه معلوم شود کارشان قانونشکنی است. اگر خدای نکرده چنین چیزی برای ملت ما رواج پیدا کند، یک فاجعه است. ۸۱/۷/۳۰
Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسطمجلسخبرگانقانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران
💠رهبرانقلاب :
‼️یك قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بیقانونی بهتر است.۹۲/۲/۲۵
‼️گاهی قانون ناقص و معیوب است؛ امّا همان قانون معیوب هم اگر چنانچه عمل نشود ضرر آن عمل نشدن، بیشتر از ضرر عمل كردن به قانون است.۹۲/۶/۶
‼️اگر قانون نقص و ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود.۸۷/۶/۲
‼️بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم میشود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم بهصورت یک قانون عمل میکنم و مخالفت نمیکنم. ۸۲/۹/۲۶
‼️من معتقدم باید به قانون عمل كرد؛ چه به نفع ما باشد، چه به ضرر ما. خیلی از قوانینی كه در مجلس تصویب میشود، ممكن است مورد قبول شما نباشد؛ خیلی از مصوّبات دولت ممكن است مورد قبول شما و من نباشد؛ اما به همان چیزی هم كه قبول نداریم، باید عمل كنیم، و این منطق دارد. منطق این است كه قانونِ بد بهتر از بیقانونی و نقض قانون است. اینكه ما قانون را هرجا طبق میل ما از آب درمیآید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجهاش طبق میل ما از آب درنمیآید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست.۸۲/۱۰/۲۲
Jahade_tabeini