eitaa logo
مصباحیه ...
131 دنبال‌کننده
17.4هزار عکس
8.9هزار ویدیو
493 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 صدرالساداتی، آقامیری و خلع لباس روحانیت 🔸وقتی اسم دادگاه ویژه روحانیت می‌آید یاد قرون وسطا و دادگاه‌های تفتیش عقاید می‌افتم. 🔹ما به آزادی عقیده و بیان معتقدیم اما متناسب با شرایط و احوال روز. 🔸تنها سخنان، اندیشه‌ها و عملکردهایی در ذهن جامعه ماندگاری بیشتری خواهند داشت که دست روی نقاط خاص و درست بگذارند و گره ای از مشکلات مردم را باز کنند. 🔹چند سال پیشتر حسن آقا میری هم بعنوان یک روحانی نواندیش و متفاوت به همین سرنوشت دچار شد. 🔸جرم خلع لباس حسن آقامیری هتک حیثیت روحانیت، توهین به مقدسات و تشویش اذهان عمومی بود؛ یک نفر از خود سیستم روحانیت ظاهرا شانشان را رعایت نکرده بود و یا آنها را زیر سوال برده و توسط دادگاه مذهبی تحمل نشد. 🔹خلع لباس صدرالساداتی شاید مسخره بیاید؛ توهین یک نفر از مردم عادی به یک مقام مسؤل زیر یکی از پست‌های فضای مجازی. 🔸اما این اتفافا مسخره نیست چون بازتاب صدای مردم عادی بود. اهمیت حکم این دادگاه بیشتر از قبلی ست. 🔹صدرالساداتی فقط روی منبر ننشست و با افکت و تیزر تبلیغاتی به شهرت نرسید. 🔸برداشت و تصور او از اهمیت فضای مجازی و جذب جوانان به لایو گذاشتن با سلبریتی‌ها و دلالان سایت‌های شرط‌بندی نبود. 🔹برای این‌که نشان دهد به روز است و خود را جوان‌ پسند جا بزند سگ بازی نکرد. با عدالتخواهان ارتباط داشت. کفش‌ پوشید و راه افتاد گوشه و کنار شهر؛ دنبال حل مشکلات مردم و بازتاب آن در رسانه‌ها. 🔸نجیبانه حرف می زد وکلامش اصالت داشت. صدرالسادتی خودش است و به گمانم محبوبیت و اعتبارش نزد مردم خیلی بیشتر از امثال آقامیری ست. 🔹با خارج شدن از این لباس شاید قید و بندهای بیشتری از پایش باز شود و آزادانه تر فعالیت کند. اما مهمترین مسئله این است که عدالت‌خواهی را گزینشی نکند. 🔸هر جا صدای مظلومی شنید فریاد بزند حتی اگر با او هم‌عقیده نباشد. برایش در مسیر جدید آرزوی موفقیت داریم با ذکر این نکته که عمل‌کرد آینده‌اش بیشتر زیر ذره‌بین مردم خواهد رفت.
برخی از عدالتخواه‌ها با افسردگی کار رو زمین گذاشتند، مأیوسانه تصمیم گرفتند کنار بکشند و زندگی‌شون رو‌بکنند؛ چه میکنیم با این همه برچسب زنی، اذیت، توهین و تحقیر. این جماعت با همه اشکالات و اشتباهات کوچک و بزرگ ارزشمندند، کاسبی نمیکنند، صریح اند، با ضدانقلاب زاویه دارند، جز گروه‌ها و جناح‌ها نیستند، با هرکس که ممکن است با فساد مبارزه کنند همکاری می‌کنند. نبودن اینها به ضرر مردم و کشور است. بیایید باور کنیم همه حق از آن حزب و گروه ما نیست... jalilmoheby
🔴رئیس قوه قضائیه: قبل از تکمیل تحقیقات، از احضار و بازداشت خودداری کنید 🔻 حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای: 🔹شیوه بازرسی‌ها، بازجویی‌ها و سایر تمهیدات و ملزومات ناظر بر امر تحقیقات و تکمیل پرونده باید به گونه‌ای باشد که فرد احضار یا بازداشت‌شده، نسبت به برخورد صورت‌گرفته با خود و لحاظ جنبه‌های مختلف عدالت و دقت در قبال پرونده‌اش، آرامش خاطر داشته باشد. 🔹 از بازداشت‌های بلاوجه اجتناب شود. 🔹 جمع‌آوری ادلّه و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پس از مرحله احضار و بازداشت اشکال دارد و غلط است.
⭕️ دعوت رئيس جمهور به گفتگو 🔹تجربه شخصی، شنیده ها و مشاهدات مستقیم به نگارنده ثابت کرده که رئیس‌جمهور، شجاعت، شخصیت و متانت گفتگو با منتقدان انقلابی و صریح را دارد و این گونه نشست‌ها را مفید و موثر در موفقیت دولت، می داند. 🔹 بدون تردید، پایگاه اجتماعی آقای رئیسی، نیروهای وفادار به انقلاب و بچه های حزب الهی اند و عملکرد فرهنگی دولت سیزدهم در چند ماه اخیر نگرانی ها و سوالات و شبهاتی را برای این نیروها ايجاد کرده و تنها فردی که می تواند به این پرسش‌ها، پاسخهایی قانع کننده بدهد و شبهات و تردیدها را برطرف کند شخص رئیس جمهور است. ❇️ بعید می دانیم اطرافیان آقای رئیسی اهل برگزاري جلسه پرسش و پاسخ میان ایشان و چند نیروی انقلابی، باسابقه، صریح، با موضوع دغدغه ها و پرسش‌های فرهنگی نیروهای انقلابی باشند و ضرورت و فواید برپایی چنین جلساتی را درک کنند!! ( چون اگر این اهلیت را داشتند تا کنون حداقل یکی دو جلسه از این دست برگزار شده بود! ). ✳️ امیدواریم این متن از «حصار تنیده شده در اطراف رئیس جمهور» بگذرد و به سمع و نظر ایشان برسد و منجر به برپایی چنین نشستی شود. نشستی که بیشترین منفعت آن عاید شخص رئیس جمهور و دولت ایشان خواهد شد. ▪️از اطرافیان آقای رئیسی خواهشمندیم از تشکیل چنین جلسه ای با حضور تعدادی از بروبچ آشنا و کارمندان جفانیوز ها و..... خودداری کرده و این ایده را به باد ندهند! @pas_kouchehaie_enghelab
| مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۴۰۰/۱۱/۳ 📣مواردی از عظمت حضرت زهرای اطهر(سلام الله علیها): ✅آمدن مکرر جبرئیل خدمت ایشان پس از رحلت پیامبر ✅نزول سوره «هل أتیٰ»، آیه تطهیر و آیه مباهله درباره ایشان ✅کار برای خدا، اخلاص و‌ خدمت بی‌منّت درسهای حضرت زهرا ✅در آیه‌ی مباهله: وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُم؛ «نِساءنا» فقط فاطمه‌ی زهرا است برای مواجهه‌ی جبهه‌ی حق با جبهه‌ی باطل. ✅استفاده از تعبیر «سَيِّدَةُ نِسَاءِ العالَمین» و «سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّة» توسط پیغمبر اکرم در مورد حضرت زهرا 🪴به توفیق الهی، بعد از انقلاب نام مبارک فاطمه‌ی زهرا نسبت به قبل از انقلاب ده‌ها برابر شده، این یعنی جامعه، جامعه‌ی فاطمی است. 📣درباره‌ی هیئت: 🌴 هیئت یک واحد اجتماعی است، بر محور مودّت اهل بیت و هدایت به سمت اهداف ایشان. ریشه‌ی این پدیده هم مال زمان خود ائمّه است. 🌾بعد از حادثه‌ی کربلا هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند، امام صادق میفرمایند: من دوست میدارم این مجالس را، امر ما را زنده نگه دارید. 🎯امرَنا در کلمات ائمه زیاد تکرار میشود؛ یعنی مسئله‌ی ما؛ به آن موضوع اساسی و محوری‌ای که ما بر اساس آن حرکت میکنیم، میگویند امر. ♨️در آن دوره‌ای که امام صادق فرمودند: اَحيوا اَمرَنا، احیای امر اهل‌بیت جزو سخت‌ترین و خطرناک‌ترین کارها بود؛ یک جهاد عظیم بود. 📝 سابقه هیئت در انقلاب اسلامی: 📌حرکت دادن مردم و انقلاب توسط نوحه‌های امام حسینی 📌نقش‌آفرینی هیئتها در دوران دفاع مقدس ❇️ هیئت کانون جهاد است. جهاد فی‌سبیل‌اللّه، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین و مکتب شهادت. 🔊 جز معدودی بقیّه‌ی ائمّه با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان «جهاد تبیین» بود. 📝 هیئت محلّ تبیین است، محلّ بیان مهم‌ترین مفاهیم معارف اسلامی و علوی است، محلّ پاسخ به سؤالها است. ☀️ به قول یکی از برادران اهل ذوق، این حرکت دسته‌های حسینی، در واقع نماد حرکت امام حسین است از مکّه به کربلا که دارد حرکت میکند؛ حرکت برای جهاد، حرکت در راه خدا. 🤛 جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. منطق اسلامی جهاد آن [کاری] است که در مقابل دشمن انجام میگیرد. 💪 شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی‌کردن وسوسه‌ی دشمن، میشود جهاد. 👀مهم این است که ما عرصه‌ی جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه‌ای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است. 🗣اگر روشنگری بود، همه‌ی این عرصه‌های گوناگون در وقت خود و جای خود وضعشان روشن خواهد شد و مردان خودشان را پیدا خواهند کرد. 👣وجود جبهه شیطانی با هزاران متخصّص هنر و رسانه و ارتباطات و با پشتیبانی انبوه مالی و امنیّتی برای تضعیف ایمان مردم و برگرداندن افکار مردم. ✍️عناصر اصلی هیئت: ✅منبر، مدّاح، مخاطب 🤝مداحی یک هنر منحصربه‌فرد است؛ این اشکها از دل برمیخیزد، دل را صفا میدهد. بعد مستمع را به عمق تاریخ میبرد، و حقایق تاریخی را برایش مشخص میکند. بعد به او معرفت دینی و اخلاقی و سیاسی میبخشد. ✏️این کار مداح ــ بردن به عمق تاریخ و جلا دادن و صفا دادن به دلها ــ احتیاج به هنر و هنرنمایی دارد؛ این هنرنمایی در مداحی‌های ما صدا است، آهنگ است، هندسه‌ی خوانندگی است؛ این سه چیز را حتماً لازم دارد؛ اینها صورت مداحی است. این صورتها نباید بر محتوا غلبه کند. 🔍یک نکته‌ی دیگر [اینکه] در مداحی هم مثل همه‌ی کارهای دیگر ابتکار و نوآوری لازم است؛ توجه بکنید که این نوآوری به هنجارشکنی منتهی نشود. 🗓 مداحان در قضایای مهم خوش درخشیدند؛ در دفاع مقدس، در دفاع از حرم، در فتنه‌ی ۸۸ و در قضایای گوناگون. 🔖یکی از اهداف جلسات مداحان ما جذب جوانان است؛ این بسیار کار خوبی است. منتها مواظب باشید جذب جوانها به هر قیمتی نباشد. جذب لازم است، واجب است، مفید است، امّا با حفظ ساختار صحیح. 🔖نکته‌ی آخر هم مسئله‌ی حرفهای متقن است. هم در روضه‌خوانی، هم در مدیحه‌گویی، هم در مطالبی که بیان میشود، مطالب متقن و مستند را مطرح کنید. 🤲پروردگارا! ما را سربازان جهادِ عظیمِ این روزگار که «» است، قرار بده.
دومین نمایشگاه مجازی کتاب با حضور ۲۱۰۰ ناشر، با تخفیف ۲۰ درصد، خرید ۲۴ ساعته و ارسال رایگان هم اکنون برپاست. book.icfi.ir
📚 | پویش کتاب‌خوانی «خودشناسی برای خودسازی» ✅تألیف علامه محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره) روش تهیه کتاب ▪️نسخه چاپی کتاب را از فروشگاه‌های انتشارات مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) تهیه کنید. ▫️سفارش آنلاین از طریق hatif.ir ▪️نسخه الکترونیک کتاب از طریق آدرس mesbahyazdi.ir/node/2101 زمان‌بندی پویش ▫️مهلت تکمیل پاسخ‌نامه: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ▪️زمان اعلام برندگان: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ⬅️ کافی است بعد از مطالعه کتاب، پرسش‌نامه آنلاین را در سایت ستاد بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) با مشخصات خودتان پر کنید. بخش ویژه پویش ▫️طراحی اینفوگرافی ▪️ساخت موشن‌گرافی ▫️طراحی نمودار درختی ▪️نگارش یادداشت، جستار و مقاله ▫️تولید پادکست یا کلیپ تصویری ▪️و … هدایای پویش کتاب‌خوانی ▫️۱۰ سفر مشهد مقدس ▪️۱۰ میلیون ریال هدیه نقدی به پنج نفر ▫️و دیگر جوایز هدایای بخش ویژه ▫️۵ کمک‌هزینه سفر کربلای معلّی ستاد بزرگداشت علامه مصباح یزدی| مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور|‌جامعة‌الزهرا سلام‌الله‌علیها|مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران| جامعة‌المصطفی‌العالمیة setadmesbahyazdi.ir
مصباحیه ...
📚 #فراخوان | پویش کتاب‌خوانی «خودشناسی برای خودسازی» ✅تألیف علامه محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره) روش
✅ کتاب خودشناسی برای خودسازی، از مهمترین آثار دانشمند کم نظیر و نظریه پرداز خلّاق و عارف کتوم، حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی است. این کتاب، مختصر و کم حجم می باشد و از آثار قلمی ایشان است و سخنرانی نیست و قبل از انقلاب نوشته شده است. ایشان با احاطه ی گسترده و عمیقی که بر معارف دینی، فلسفی و اخلاقی داشته اند، طرحی نو و جذاب را در باب انسان و مقصد شگفت انگیز او طراحی و پردازش کرده اند. علامه طباطبایی در تمجید از این کتاب، خطاب به علامه مصباح فرمودند : 《 تو برخی مطالب را رندانه در این کتاب آورده ای. 》 خواندن این کتاب بر هر انسان مومن و حقیقت جویی لازم و ضروری است، خصوصا برای اهل سلوک و بندگی تخصصی و حداکثری خدای متعال. وفّقنا الله تعالی... 🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس دوم: زهد و دنياگريزي 🖊احمدحسين شريفي 🔸حتي مخالفان
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس سوم: حلم و بردباري 🖊احمدحسين شريفي 🔸عليرغم بي‌تقوايي‌هاي فراوان عدة زيادي از مخالفان آيت‌الله مصباح، ايشان دربرابر شديدترين تهمت‌ها و افتراها و ناجوانمردانه‌ترين ناسزاها، هيچگاه پا از جادة حلم و بردباري و تقوا بيرون نگذاشت. 🔸دربرابر همه تهمت‌هاي ناروايي که به شخص او زده شد، واکنشي جز بردباري و سکوت نشان نداد. حتي تاجايي که مي‌توانست، به شاگردان خود نيز اجازة عکس‌العمل متقابل نمي‌داد. او هرگز خود را گرفتار اين حاشيه‌ها نکرد؛ او از مصاديق بارز اين آيه بود که «يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم‏» 🔸تهمت انقلابي نبودن به مردي که از نخستين حلقه‌هاي ياران امام بوده است و مجاهدت‌هاي کم‌نظيري در راه پيروزي انقلاب کرده است، کم تهمتي نبود؛ با نگاهي به 8 جلد کتابي که مشتمل بر بيانيه‌هاي جامعه مدرسين است، معلوم مي‌شود آيت‌الله مصباح از ابتداي نهضت تا واپسين روزهاي پيروزي نهضت، جزء کساني است که بيشترين امضاها را بر بيانيه‌هاي انقلابي جامعه مدرسين دارد. حال با وجود اين، عده‌اي ناآگاه يا مغرض در بوق و کرنا کنند که ايشان سابقة انقلابي نداشته است، افترايي بسيار سنگين و ناجوانمردانه است. 🔸تهمت اينکه در نيمة شعبان 57 که امام خميني فرموده بودند به منظور اعتراض به جنايات و ظلم‌هاي رژيم ستم‌شاهي جشن گرفته نشود، اما موسسه در راه حق آقاي مصباح جشن گرفتند! تهمت کمي نيست؛ آن هم از سوي مدعيان پيروي از خط امام(!). ‌در حالي که آقاي مصباح چهل و يک روز قبل از آن نيمه شعبان تا حدود دو ماه بعد از آن، اساساً در ايران نبود! (ايشان به دعوت دانشجويان مسلمان مقيم اروپا از چهارم رجب همان سال (مصادف با 20 خرداد 57) تا 28 شعبان براي تدريس مباحث فلسفي و جهان‌بيني اسلامي به دانشجويان مسلمان به لندن مسافرت کردند و از همان جا هم براي زيارت عمره به مکه مشرف شدند). افزون بر اين، اساساً در سال 57 و 58 موسسه در راه حق در حال بازسازي و تعمير ساختمان بود و تمام فعاليت‌هاي آن جز بنايي و کارگري در آن ساختمان تعطيل بود! 🔸تهمت حجتيه‌اي بودن به کسي که تمام وجود خود را وقف انقلاب و اسلام و جمهوري اسلامي و اقامة دين کرده است، و به معناي حقيقي کلمه ذوب در امام خميني(ره) بود، تهمتي نيست که براي افراد عادي تحمل‌پذير باشد. و ده‌ها و صدها تهمت‌ و دروغ ديگري که عليه اين مرد خدا نه از سوي افراد عادي، بلکه بعضاً از سوي عمامه‌ به سرها و مدعيان جهاد و خط امام(!) زده مي‌شد، اما او هرگز درصدد دفاع از خود برنيامد و سنگر دفاع از عقايد و ارزشهاي اسلامي را براي دفاع از حيثيت و آبروي شخصي خود رها نکرد. 🔸اين تهمت که او نه خودش جنگ و جهاد را قبول داشت و نه به شاگردانش اجازه مي‌داد که به جبهه بروند، تهمت بسيار سنگيني است؛ آن هم به کسي که سخنراني‌هايش در خطوط مقدم جبهه در جمع ارتشيان قهرمان و سپاهيان دلاور آنقدر تأثيرگذار بود که روزي يکي از فرماندهان ارتش بعد از يکي از سخنراني‌هاي ايشان گفته بود اين سخنراني مثل آن بود که شما 50 تانک براي ما هديه آورده باشيد؛ يعني نيروي ما را چند برابر کرد. تهمت مخالفت با دفاع مقدس به کسي که داماد و شاگرد بزرگش، تمام هشت سال جنگ را در جبهه‌ها حضور داشته باشد، فرزندان و اغلب شاگردانش کراراً به جبهه روند، و حتي تعداد زيادي از بهترين شاگردانش مثل شهيد رداني‌پور و شهيد ميثمي و ... به شهادت برسند، تهمت سنگيني است؛ اما او هرگز در برابر چنين تهمت‌هايي خم به ابرو نياورد. 🔸حقيقتاً تحمل چنان تهمت‌ها و افتراها و دروغ‌هايي آن هم از سوي مدعيان خط امام و انقلاب و آن هم از سوي کساني که خودشان مي‌دانستند دروغ مي‌گويند، کار هر کسي نيست؛ ايماني راسخ و عزمي استوار و دلي دريايي و اراده‌اي پيامبرگونه مي‌خواهد. و چه زيبا فرمود پيامبر اکرم(ص): «كَادَ الْحَلِيمُ‏ أَنْ‏ يَكُونَ نَبِيّاً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رابطه محبت و تقرب 🔺️قسمت ۳۶ سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 🌸 به یاد حدود ۳۰ سال جلسات اخلاقی چهارشنبه های آیت الله مصباح در دفتر مقام معظّم رهبری ...😢
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ( یادگار و میراث بزرگ و گرانقدر علامه آیت الله مصباح). ویژه طلاب برای سال 1402-1401 🔵 دوره حضوری در 13 رشته ویژه برادران: فلسفه، کلام، تاریخ، روان‌شناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم قرآنی، اخلاق، ادیان، اقتصاد، حقوق، مدیریت و جامعه‌شناسی 🔵 دوره نیمه‌حضوری در 7 رشته ویژه برادران و خواهران: فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی، علوم قرآنی، علوم تربیتی، روان‌شناسی 🔷 مزایا: 🔸 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی 🔸 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی وزارت علوم 🔸 پرداخت شهریه «ویژه دانش‌پژوهان دوره حضوری» 🔸 آشنایی طلاب با مبانی اندیشه‌های اسلامی در رشته‌های علوم انسانی ✅ شرایط پذیرش: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه علمیه تا تاریخ 1401/05/31 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه‌ها ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران و شیراز ✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل. ✅ ثبت نام تا تاریخ 1400/11/30 ✅ آزمون کتبی: جمعه 23 ادریبهشت 1401 ☎️ 02532113618 – 02532113628 – 02532113664 🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ مدیریت پذیرش 🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید. 🌐 http://paziresh.iki.ac.ir
🌹گرامیباد سالروز حماسه مردم غیور آمل در سال 60 🔴حماسه از منظر ولایت ♦️امام خمینی (ره) در مورد این حماسه تاریخی فرمودند من از شهرستان آمل و مردم فداکار آن تشکر می کنم. دیدید مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزتان آوردند. 🔴مقابله با انقلاب ♦️پیروزی انقلاب اسلامی آغاز یک راه جدید برای ملت ایران بود که قرن ها زیر یوغ استعمار و استبداد به سر برده بودند و هرازگاهی به رهبری روحانیت قیام هایی در گوشه ای از این سرزمین اتفاق می افتاد، اما با دخالت استعمار این قیام ها سرکوب می شد. ♦️وقوع انقلاب اسلامی که ناشی از آگاهی و عزم ملت ایران برای تعیین سرنوشت خود بود و با رهبری امام خمینی (ره) به سرانجام رسید، دشمنان و ایادی داخلی آن ها را نگران کرد، زیرا تنها وقوع یک انقلاب مطرح نبود، تفکر ضد استکباری این انقلاب برای دشمن نگران کننده بود، لذا از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش برای سرنگونی این نظام نوپا از سوی جریان های منحرفی چون منافقین و کمونیست ها صورت گرفت. 🔴حساسیت حادثه ♦️در این میان حادثه 6 بهمن سال 60 اتفاق مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی بود که با درایت مردم آمل به سرانجام رسید، در روز 6 بهمن منافقین و کمونیستها تلاش کردند با تسخیر شهر و تثبیت مواضع خود، سایر شهرهای شمالی ایران را محاصره و تسخیر کنند و با حمایت شوروی این بخش ها را از ایران جدا کنند. ♦️در این زمینه منافقین با کمونیست ها یک صدا شدند تا در برابر جمهوری اسلامی بایستند و نظام نوپای اسلامی را با چالشی بزرگ روبه رو سازند، آن ها تلاش می کردند تا با مبارزه در نقاط شمالی کشور به نوعی تلاش رزمندگان اسلام در جبهه ها را تحت الشعاع قرار دهند، منافقین در کردستان نیز آشوب ایجاد کرده بودند و در واقع این توطئه دشمن در آمل برای غافل شدن جمهوری اسلامی از کردستان نیز بود. 🔴خیال خام ♦️منافقینی که در آمل دست به سلاح بردند، تصور می کردند در ظرف چند روز می توانند شمال کشور را از ایران جدا کنند و مردم را با خود همراه سازند، این ایده ناشیانه در سال 67 نیز به اجرا درآمد، در روزهایی که منافقین با کمک صدام می خواستند با یک حمله برق آسا تهران را تسخیر کنند، اما در عملیات مرصاد شکست تاریخی متحمل شدند. منافقین در سخنان خود اعلام می کردند که ما برای رهایی مردم ایران قیام کرده ایم و باید مردم به قیام ما بپیوندند. 🔴 قیام مردم ♦️اما در روز 6 بهمن نبرد مسلحانه ای در شهر شکل گرفت که مردم آمل پیشتاز این مبارزه بر علیه منافقین بودند، در روزهایی که به دلیل جنگ تحمیلی جمع زیادی از مردم آمل در جبهه ها حضور داشتند، فرزندان آن ها و زنان آملی مقابل منافقین ایستادند و در یک نبرد نابرابر با اهدای 40 شهید اجازه ندادند، این فتنه منافقین به نتیجه برسد. ♦️این مقاومت مردمی در شهر آمل موجب شد تا منافقین در معادلات خود تجدید نظر کنند، منافقین همیشه تصور می کردند در هر شهری که عملیات مسلحانه انجام دهند مردم به آن ها می پیوندند، اما مردم شهر آمل نشان دادند که نه تنها مردم این شهر بلکه سایر ملت ایران هیچگاه پذیرای منافقینی که دستشان به خون فرزندان این ملت آغشته است، نخواهند بود و با قدرت در برابر هرگونه فتنه گری دشمنان ایستادگی می کنند.
🗓۶ بهمن ماه سال ۱۳۶۰ش 🏳حماسه بزرگ مردم آمل 💠رهبرانقلاب : ‼️حماسه بزرگ ۶بهمن آمل از حماسه‌های برجسته ملت ایران است و افتخار آن متعلق به مردم آمل است، و باید آنرا در ذهنها و خاطره‌ها تجدید کردید. نباید اجازه داد این حوادث بی‌نظیر و تعیین کننده‌ی تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد، بتواند آنها را تحلیل کند و آنها را چراغ راه آینده‌ی پرماجرای خود و هدف بلند خود قرار بدهد. این تعبیر شهر آمل به «شهر هزار سنگر» تعبیر کمی است؟! قضیه‌ی ۶بهمن آنقدر اهمیت داشت که امام بزرگوار ما آن را در وصیتنامه تاریخی خود هم مندرج کردند، آن را یادگار گذاشتند؛ یعنی فراموش نشود. برای اینکه حوادث تاریخی، هم درس است، هم عبرت است. در فضائل حماسه ششم بهمنِ آمل که آمل شهر «هزار سنگر» است یعنی چه؟ ظاهر قضیه این است که در درون شهر، مردم در مقابل گروه‌های اشرار و متجاوز سنگر درست کردند - حالا یا هزار تا، یا بیشتر یا کمتر - اما من یک تفسیر دیگری دارم: این سنگرها سنگرهای درون خیابانها نیست، این سنگرِ دلهاست؛ هزار تا هم نیست، هزاران سنگر است؛ به عدد هر مؤمنی، هر انسان باانگیزه‌ی باشرفی، یک سنگر در مقابل تهاجم دشمن وجود دارد. اگر یک ملت وقتی به دنبال یک هدفی حرکت میکند، نداند سر راه او چه خطراتی است، چه کمین‌کرده‌هائی هستند، چه باید کرد در مقابل اینها، خود را رها کند، قید و بندهای خود را رها کند، بی‌خیال باشد، ضربه خواهد خورد. درسهای گذشته این کمک را به ما میکند که راهمان را بفهمیم، بشناسیم، کمینها را بشناسیم، کمین‌کرده‌ها را بشناسیم. ۸۸/۱۱/۶ Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شمسی 🏳درگذشت عارف گمنام و کتوم 🏳آیةالله سیدابراهیم خسروشاهی 💠 پیام رهبرانقلاب : ‼️درگذشت عالم پارسا و سالک الی الله، مرحوم آیت الله آقای حاج سید ابراهیم خسروشاهی رضوان‌الله‌علیه را به شاگردان و ارادتمندان و بویژه به خاندان و بازماندگان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار، از شاگردان قدیم حضرت امام خمینی و علّامه‌ی طباطبائی اعلی‌الله‌مقامهما و از مستفیدانِ سلوک معنوی در محضر بزرگان اخلاق و معرفت، و خود، آراسته به پرهیزگاری و پارسائی بود. از خداوند رحمت و مغفرت و علوّ درجه برای ایشان مسألت میکنم. ۱۳۹۵/۱۱/۲ Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📆 پنجمین سال‌گرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی، سیدالعلماء، مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی؛ (۲۲ ربیع الثانی ۱۴۳۸ =۲ بهمن ۱۳۹۵) 🔺 قسمتی از فرمایشات مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در واپسین روزهای حیات پر برکت‌شان 💔 خدا می‌داند که به همه دعا می‌کنم و از همه اظهار حِلِیَت و ولایت و طلب این چیزها می‌کنم که مرا ببخشند و از اسم مبارک خدای متعال که بخشنده است و همه‌گونه لطف و احسان دارد، ان‌شاءالله به آن‌ها احسان و لطف بشود. نثار ارواح طیبه دوستان و شیعیان حضرت علی، علما و مراجع علی الخصوص روح پاک و مطهر مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی الفاتحة مع الصلوات @seyedololama
سیدالعلماء کانال رسمی مرحوم‌آیت‌الله سیدابراهیم‌خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، علامه طباطبایی، امام خمینی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. https://eitaa.com/seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی، دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران، فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول، فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی، آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی، غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه، جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف، جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین، جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه، فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله، وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا، کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب، صائم دایم رجب و شعبان و رمضان، اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی، عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی، علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه، فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن آملی 🌹🌹🌹
مصباحیه ...
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 جلسه ۳۵۰ (۵) (۲۲ آبان ۱۴۰۰/ ۷ ربیع‌الثانی / شنبه) 🔴 بخش اول
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش دوم 🔵 علم؛ راه میان‌بر ✅ بنده معتقدم یکی از راه‌های میان‌بر برای رسیدن به ایمان قوی همین علم است. ولی باید دانست که با علم چگونه تعامل کنیم. برخی در علم، درگیر الفاظ می‌شوند و در علم به دنبال حقیقت نیستند. در برخی جدل خیلی پررنگ است و مجادله می‌کنند و از این کار لذت می‌برند. برخی طالب حقیقت‌اند و از علم حقیقت می‌خواهند. در علم این خاصیت هست که ما را به حقیقت برساند. اما برخی از علم جدل می‌خواهند. برخی از علم شئونات اجتماعی می‌خواهند! هر یک از اینها لوازمی دارد. ✅ علم برای این است که ما را بشوراند؛ علم برای این نیست که انسان وجاهت اجتماعی پیدا کند، بلکه اگر وجاهتی پیدا شد، باید این وجاهت خرج علم شود، نه اینکه علم خرج وجاهت اجتماعی شود. ما به دنبال این هستیم که حقایقی بر ما منکشف شود. علم حصولی است، ولی ما را به سمت حقیقت می‌کشاند. 🔵 دیدن ماورا ✅ صدرا قبل از تفسیر قرآن، مفاتیح‌الغیب را نوشت. این کتاب که شامل اندیشه‌های فلسفی و عرفانی است، به عنوان مقدمۀ تفسیر صدرا است؛ چون صدرا معتقد بود که اینها برای فهم قرآن لازم است. حضرت استاد می‌فرمود: حرف زیاد بشنوید. این شنیدن جان ما را شخم می‌زند. چشم ما چگونه محسوسات را می‌بیند، همین‌طور جان ما با علم ماورا را می‌بیند. اگر کسی رسید و شهود داشت، خوشا به حال او. اما ما که معمولاً شهود نداریم، راهش علم حصولی است. 🔵 ایمان برتر ✅ بعضی‌ها علم حصولی را خیلی می‌کوبند. با همین علم حصولی باید چشم و گوش باز شود و فهمید جریان چیست و چگونه باید کار کرد. در قرآن آمده است باید توکل کنی؛ همه چیز دست خدا است. ما می‌شنویم که همه چیز دست خدا است، این علم است؛ اما اگر به صورت شهودی به این امر برسیم، می‌شود ایمان برتر. باید زیاد حرف شنید. 🔵 محرومیت ✅ برخی طلاب سالیانِ سال در حوزه درس خوانده‌اند، اما از معارف هیچ نشنیده‌اند! این خیلی حیف است و محرومیت است. در حوزه حتی کار لغوی کردن، خدمت به دین است و ارزش دارد، اما نباید کمی در باب معارف حرف شنید؟ این احتیاج دارد به حرف‌شنیدن. 🔵 حل مسائل پیچیده ✅ سنت معقول در حوزه، قرار است این راه را باز کند و این کار را انجام داده است. اول بدایه و نهایه خوانده می‌شود، بعد می‌بینید خیلی از مسائل حل شده است. بوعلی در اشارات بحث جودِ الهی را توضیح می‌دهد که خداوند متعال چگونه جواد است و فیاضِ علی‌الاطلاق بودن حق‌تعالی را توضیح می‌دهد. اگر در معارف جلو بیایید، بسیاری از مسائل حل می‌شود. نود تا نود و پنج درصد آنچه در متون دینی آمده است حل می‌شود. در مباحث حکمت متعالیه ضمن بحث «تحقق فلسفه اسلامی» توضیح دادیم، عمده مباحث معارفی دین با مباحث حِکمی و عرفانی، که صدرا آورده است، حل می‌شود. مثلاً مسئلۀ بداء که مسئلۀ پیچیده‌ای است، با مبانی حکمت متعالیه حل شده است. ذهنیتِ درست پیداکردن مهم است که با تحصیل علم حاصل می‌شود. با ذهنیت غلط هر چه عبادت انجام شود، درست نیست. 🔵 چرا الان؟ ✅ یکی از شاگردان امام صادق صلوات‌الله‌علیه ظاهراً در سن پیری از امام می‌پرسد: آیا خدا جسم است؟ امام می‌فرماید: آیا الان وقت پرسیدن این سوال است؟ یعنی این مسئله را باید در جوانی درست می‌کردی و بر اساس آن عمل می‌کردی نه الان. باید حرف شنید. اگر تصویر ما در فضای ذهن درست شود، باعث می‌شود تعاملات ما هم با عالم درست شود. مثلاً کودکانی که احساس می‌کنند غول وجود دارد، مخصوصاً در شب، با آن تعامل می‌کنند. بر مبنای یک امر موهوم تعامل می‌کنند. خاصیت علم و به‌دست آوردن تصویر درست، باعث تعامل درست می‌شود. 🔵 مو را از ماست کشیدن! ✅ حضرت استاد می‌فرمود: من کتاب معرفت نفس را نوشتم؛ چرا؟ چون کاری مهم‌تر از خودسازی نداریم و خودسازی مبتنی بر خودشناسی است. لذا باید یک دوره در باب نفس حرف شنید تا ببینیم که چگونه اثر دارد. یک دور این مباحث را بخوانیم مشاهده می‌کنیم که چقدر اثر دارد و چقدر انسان را به دقت و ظرافت می‌کشاند. و بعد انسان می‌فهمد که اتحاد عمل و عامل چگونه اثر می‌کند. قبل از دانستن این مباحث دقت و ظرافت نداشت، اما پس از دانستن این مباحث، نسبت به خودش مو را از ماست می‌کشد. اول خودشانسی و بعد خودسازی است. 🔵 هر روز یک نکتۀ معرفتی بشنوید ✅ باید معارفی از سنخ معنویت یا معارف معنوی را شنید؛ معارفی که رنگ‌وبوی معنویت داشته باشد. آنچه قرآن و دین از معارف گفته است، چه در مَلَک و چه در باب انسان کامل و چه در باب معاد و چه در باب خداوند، همه از سنخ معارف است. باید حرف شنید. حرف‌شنیدن اثر دارد. انسان باید در این خصوص حرف زیاد بشنود تا نگاهش تغییر کند. همین ادامه پیدا کند، به‌تدریج تبدیل می‌شود به ذکر. ابتدا ذهن را درگیر می‌کند و بعد جان را. بعضی از بزرگان تأکید دارند هر روز یک نکتۀ معرفتی و معنوی بشنوید. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔰 گزارش تصویری | دورهمی طلاب با استاد ▫️دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه‌السلام با آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه در مدرسه امام کاظم علیه‌السلام برگزار شد. ▫️در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله‌علیه و آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله پرداختند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
دورهمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه السلام با استاد یزدان پناه.mp3
27.15M
🔰 دورهمی طلاب با استاد ▫️دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه‌السلام با آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه در مدرسه امام کاظم علیه‌السلام برگزار شد. ▫️در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله‌علیه و آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله پرداختند. ▫️در این دورهمی صمیمی نظرات ایشان راجع به چگونگی تحصیل در علوم فقه و اصول، فلسفه و عرفان و پاسخ به برخی شبهات ناظر به حکمت اسلامی مطرح شد. ⏱ زمان: ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه 💿 حجم: ۲۵ مگابایت
❖ انتشار نخستین بار| جذبه‌ای نوری هنگام سخنرانی در منبر| در بیان علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه • یکی از آقایان که نمی‌دانم الان مرحوم شده اند یا در قید حیاتند، ایشان در یک ماه رمضانی بالای منبر بود، چه جور بندگان خدا را داشت سلّاخی می‌کرد [یعنی مردم را بیش از اندازه سرزنش می‌کرد] که شما چرا این‌طور هستید و اون‌طور نیستید. • در همین اثنای کرّ و فر که حرف می‌زد، ناگهان جذبه‌ی نوری به او رسید ‌و یک حالت خوشی برای او پیش آمد. ناگهان کسی از باطنِ او به او ندا کرد: تو که با بندگان خدا اینجور می‌کنی، خودت همینطور که می‌نمایی هستی؟! • رفیق ایشان که از رفقای درس و بحث ما بود می‌گفت ایشان زبانش بند آمد. مردم هم هاج و واج که چه شد زبانش بند آمد. بعد از چندی از منبر پایین آمد و بدون اینکه حرفی بزند از مسجد خارج شد. پنج شش ماه هیچ خبری از ایشان نبود؛ بعد پیدا شد. خطیب توانای شهرمان بود، آن بارقه‌ی خوب او را گرفت، حرفش کم شد، دیگر حرف نمی‌زند. آن کرّ و فر را دیگر اصلا ندارد، سوخت و خاموش شد؛ ولکن وجودش پر برکت شد... 👤 بیانات علامه حسن زاده آملی در درس مصباح الانس