🔴موضع سوئد و فنلاند درباره عضویت در ناتو
♦️نخستوزیر سوئد اعلام کرد روسیه فعالیت نظامی تهدیدکنندهای در اطراف مرزهای این کشور ندارد و استکهلم همچنان قصد پیوستن به ناتو را ندارد.
♦️نخستوزیر فنلاند اما با اشاره به اینکه عملیات روسیه در اوکراین فشار داخلی برای عضویت در ناتو را افزایش داده گفت، هرگاه ضرورت امنیت ملی برای عضویت در ناتو احساس شود این اقدام انجام خواهد شد.
✅ ماهیت، عقبه و گستره ی
حمله ی روسیه به اوکراین
از سال ۲۰۱۴ که در اوکراین انقلاب مخملی شد و حاکمان غربگرا ، حاکم شدند، روسیه نگران بود.
با نزدیکی ناتو به شرق اروپا و عضویت اکثر همسایگان اوکراین در ناتو و مانورهای ناتو در دریای سیاه در ماههای اخیر،
روسیه احساس خطر کرد و سرانجام حمله ی پیش دستانه برای دفع حملات و قدرت گیری اربابان اوکراین در اوکراین و اطرافش کرد.
اوکراین دست در لانه ی زنبور برد
و الان تاوان داد.
حداقل اگه اوکراین استقلال ۲ استان رو به رسمیت میشناخت حمله ای نمیشد چون روسیه کشوری حایل و واسط بین خودش و اوکراین رو میدید و از نزدیکی ناتو نمیترسید یا کمتر میترسید.
حمله روسیه، منطقی، تدافعی، دفاعی، دفعی، تنبیهی و پیش دستانه هست. نه متجاوزانه و زیاده خواهی مثل امریکا و غرب.
ویژگیهای جنگ معمول در اذهان رو نداره .
فقط خواسته اوکراین رو ادب کنه.
نه تجاوز و تصرف خاک و ملت اوکراین.
به مردم کاری نداره.
به امکانات و زیرساختها و ساختمانهای غیرنظامی کاری نداره.
دنبال تصرف خاک اوکراین نیست.
دنبال ماندن در اوکراین نیست.
محدود و شامل پایتخت و شهرهای بزرگ و مراکز نظامی است.
دنبال اسقاط دولت غربگرا و ناتویی هست فقط.
حتی قایل به مذاکره هم هست با زلنسکی.
ضمنا با درخواست ۲ استان مستقل شده، بوده و در مقابل حملات اوکراین به این دو استان انجام شده است.
به پایتخت حمله کرده تا کشته های مردمی در شهرهای دیگه رخ نده و سریعتر نتیجه بگیره.
با انصراف اوکراین از حمله به ۲ استان مستقل و انصرافش از همکاری با ناتو، حملات تمام خواهد شد.
روسیه حتی اون ۲ استان رو به خودش ملحق نکرده و فقط کشور مستقل دانسته شون.
برعکس جزیره ی کریمه که با ۹۶ درصد رای مردم آنجا به خودش ملحق کرد.
وقتی یک بازیگر طنز غربگرا ، رییس جمهور اوکراین شد، طبیعی بود این مصاف.
غرب هم براحتی پشت او را خالی کرد.
مثل رضاشاه، محمدرضا پهلوی، صدّام، قذافی و...
🔴 به قربان رهبر حکیم و فرزانه انقلاب
🔹 امروز بر همه عیان شد که هرجا به سخنان حضرت آقا گوش دادیم پیروز بودیم و هرجا از فرامین ایشان سرپیچی کردیم، سرافکنده شدیم و شکست خوردیم.
🔹 چند سال پیش هم زمان با پروژه برجام هسته ای، یک عده جاهل یا خائن از مسئولان کشور دنبال برجام موشکی بودند و پروژه خلع سلاح جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کردند تا قدرت دفاعی کشور را از بین ببرند ولی حضرت آقا با ابهت جلوی آن ها ایستاد.
🔹 دقیقا قرار بود همان بلایی که سر اوکراین آمده است توسط عناصر خودفروخته و خائن یا جاهل، سر ایران بیاید که رهبر معظم انقلاب همان موقع مانع آن شدند و نگذاشتند.
🏴 شهادت مظلومانه ابوالرضا حضرت موسی بن جعفر امام #کاظم سلام الله علی تسلیت باد 🏴
🌹🌹🌹
شناخت شناسنامهای امام کاظم علیه السلام
✅نام: حضرت موسی علیه السلام
✅نام پدر: امام جعفر صادق علیه السلام
✅نام مادر: حمیده مصفّاه (بانویی عالمه)
✅نام همسر: نجمه (تُکتم)
✅کنیه: ابو ابراهیم، ابو الحسن اول
✅شهرت: باب الحوائج
✅القاب: كاظم، صابر، صالح، امین و عبد الصالح
✅مقام امامت: امام هفتم
✅مقام عصمت: معصوم نهم
🌸روز و ماه تولد: ۷ صفر (یا ۲۰ ذیحجه)
🌸سال تولد: ۱۲۸ هجری قمری (دوره انتقال قدرت از امویان به عباسیان)
🌸محل تولد: سرزمین ابواء (بین راه مکه و مدینه)
✅فرزندان: ۱۹ پسر و ۱۸ دختر (که بیشتر آنان از شدت ظلم و ستم، متواری شده و برخی هم پس از امام رضا علیه السلام به ایران آمدند)
✅فرزندان معروف: امام رضا، حضرت معصومه و شاهچراغ علیهم السلام
✅آغاز سال امامت: سال ۱۴۸ هجری قمری
✅آغاز سن امامت: ۲۰ سالگی
✅مدت امامت: ۳۵ سال
✅مدت عمر: ۵۵ سال
✔️خلفاء غاصب معاصر: منصور، مهدی، هادی و هارون الرشید
✔️هجرت اجباری: از مدینه به بغداد
☑️روز و ماه شهادت: ۲۵ رجب
☑️سال شهادت: ۱۸۳ هجری قمری
☑️محل شهادت: زندان هارون ملعون در بغداد (فی قعر السجون)
☑️سبب شهادت: مسمومیت با زهر
✔️قاتل: هارون الرشید ملعون، خلیفه عباسی بدست سندی بن شاهک یهودی
✅حرم مطهر: کاظمین در بغداد
✅نصیحت تأثیرگذار: تربیت و دگرگونی بُشر حافی
✅ویژگی خاص: حبس های متعدد و طولانی (در مدینه، بصره و بغداد)
✅سیره اخلاقی عبادی:👇
◀️ سخاوت و بخشش زیاد (که کیسه های پول او ضرب المثل بود)،
◀️ عبادت فراوان (که به عبد صالح معروف شد)،
◀️ کنترل خشم و غضب (که به کاظم معروف گشت)...
✅ برخی از اصحاب امام:👇
(حدود ۳۲۰ نفر) علی بن یقطین، هشام بن حکم، هشام بن سالم، محمد بن ابیعمیر، حماد بن عیسی، یونس بن عبدالرحمن، صفوان بن یحیی و صفوان جمال...
✅ وقایع مهم دوران:👇
◀️ آغاز استبداد و ستمگری بنی عباس (اگرچه با شعار حمایت از اهلبیت به قدرت رسیدند)،
◀️ سخت گیری شدید بر شیعیان،
◀️ قیام نفس زکیه،
◀️ قیام فخّ...
✔️انشعابات در شیعه:👇
ظهور فرقه های اسماعیلیه، فَطَحیه، ناووسیه، واقفیه، بشیریه
✅ برخی از اقدامات برجسته:👇
◀️ مبارزه مستمر با خلیفه غاصب،
◀️ مناظرات با علمای یهودی و مسیحی،
◀️ مناظره با خلفای غاصب،
◀️ اتحاد و انسجام شیعیان،
◀️ گسترش سازمان وکالت و نمایندگی (در کوفه، بغداد، اهواز، قندهار، مصر، نیشابور)،
◀️ بیان مسائل اعتقادی و احکام با نامه نگاری به اصحاب...
#امام_کاظم
#موسی_بن_جعفر
🏴 به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام.
✍ امام موسی بن جعفر (۱۲۷یا۱۲۸ق - ۱۸۳ق) معروف به امام موسی کاظم و ملقب به کاظم و باب الحوائج، هفتمین امام شیعیان، در سال ۱۲۸ق، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان دیده به جهان گشود و در سال ۱۴۸ق، پس از شهادت پدرش، امام صادق(علیهالسّلام)، به امامت رسید.
✅ دوران ۳۵ ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. او چندین بار از سوی مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در سال ۱۸۳ق، در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید.
✅ دوره امامت امام کاظم(علیهالسّلام) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بود. مناظرات و گفتگوهایی با خلفای عباسی، به منظور مشروعیت زدایی از آنان و برخی عالمان یهودی و مسیحی در منابع تاریخی و حدیثی در پاسخ به پرسشهای آنان وارد شده است. در مسند الامام الکاظم بیش از سه هزار حدیث از وی گردآوری شده که شماری از آنها را برخی از اصحاب اجماع روایت کردهاند.
✅ امام کاظم(علیهالسّلام) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به عنوان وکیل تعیین کرد. از سوی دیگر، حیات امام کاظم(علیهالسّلام) همزمان با بروز انشعاباتی در شیعه بود و فرقههای اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه با آغاز امامت او و فرقه واقفیه پس از شهادت او شکل گرفت.
✅ منابع شیعه و سنی، تقوی، زهد، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی وی را ستوده و او را کاظم و عبد صالح لقب دادهاند. بزرگان اهل سنت به امام هفتم شیعیان احترام گذاشته و همچون شیعیان به زیارت قبر او رفته و می روند. آرامگاه امام کاظم(علیهالسّلام) و آرامگاه نوهاش امام جواد(علیهالسلام) در منطقه کاظمین در شمال بغداد، به حرم کاظمین شهرت دارد و زیارتگاه مسلمانان بهویژه شیعیان است.
🌹🌹🌹
🏴صلوات بر امام کاظم(علیه السلام)
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ، الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ، النُّورِ الْمُبِينِ ، الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذىٰ فِيكَ . اللّٰهُمَّ وَكَما بَلَّغَ عَنْ آبائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَنَهْيِكَ، وَحَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ، وَكابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَالشِّدَّةِ فِيما كانَ يَلْقىٰ مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَأَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِمَّنْ أَطاعَكَ وَنَصَحَ لِعِبادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
🌹🌹🌹
🌹زيارتنامه امام موسی کاظم عليه السلام🌹
📝آیت الله مشکینی(ره): مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
🌹اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ولِىَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللهِ وَابْنَ صَفِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللهِ وَابْنَ اَمينِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ فى ظُلُماتِ الْأَرْضِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلَمَ الدّينِ وَالتُّقى،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ النَّبِيّينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نآئِبَ الْأَوْصِيآءِ السَّابِقينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَعْدِنَ الْوَحْىِ الْمُبينِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقينِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الصَّالِحُ مرسل
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الزَّاهِدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الْعابِدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ السَّيِّدُ الرَّشيدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهيدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَابْنَ وَصِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
🌹اَشْهَدُ اَ نَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللهِ ما حَمَّلَكَ،
وَحَفِظْتَ مَا اسْتَوْدَعَكَ،
وَحَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ، وَحَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ،
وَاَقَمْتَ اَحْكامَ اللهِ، وَتَلَوْتَ كِتابَ اللهِ،
َوصَبَرْتَ عَلَى الْأَذى فى جَنْبِ اللهِ،
وَجاهَدْتَ فِى اللهِ حَقَّ جِهادِهِ، حَتّى اَتيكَ الْيَقينُ...
🌹🌹🌹
🌹#نماز_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
♦️ایننمازکه روز شهادت هست سعى كنيد بخوانيد. نماز امام موسی کاظم(ع) که مجرّب برای حوائج است وطریقه نماز:
♦️دورکعت نماز که درهر رکعت یک بارحمد و12مرتبه توحید میخوانی بعد از سلام نماز صد صلوات میفرستی وبه روح امام کاظم هدیه میکنی
♦️ بعدبه سجده میروی ومیگویی:
اَللهمَّ بِحقِ المَسجونِ بِسِجنِ هارون أِقضي حاجَتي (12مرتبه)
🌹 دعای بعداز نماز
♦️«إِلهِي خَشَعَتِ الأصْواتُ لَكَ، وَظَلَّتِ الاَحْلامُ فِيكَ، وَوَجِلَ كُلُّ شَيٍ مِنْكَ، وَهَرَبَ كُلُّ شيٍ إِلَيْكَ، وَضاقَتِ الأشياءُ دُونَكَ، وَمَلأَ كُلَّ شيٍ نُورُكَ، فرانتَ الرَّفِيعُ فِي جَلالِكَ، وأَنْتَ البَهِيُّ فِي جَمالِكَ، وَأَنْتَ العَظِيمُ فِي قُدْرَتِكَ، وأَنْتَ الَّذِي لايَؤُودُكَ شَيٌ، يامُنْزِلَ نِعْمَتِي، يامُفَرِّجَ كُرْبَتِي
♦️ وَياقاضِيَ حاجَتِي، أَعْطِنِي مَسْألَتِي بِلا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ. آمَنْتُ بِكَ مُخْلِصاً لَكَ دِينِي، أَصْبَحْتُ عَلى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مااسْتَطَعْتُ، أَبُؤُ لكَ بِالنِّعْمَةِ، وَأَسْتَغْفِرُكَ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي لايَغْفِرُها غَيْرُكَ، يامَنْ هُوَ فِي عُلُوِّهِ دانٍ، وَفِي دُنُوِّهِ عالٍ، وَفِي إِشْراقِهِ مُنِيرٌ، وَفِي سُلْطانِهِ قَويُّ، صَلِّ على مُحَمَّدٍ وَآلِهِ»
♦️سپس حاجت خود را می طلبی وبه حول وقوه الهی و به برکت باب الحوائج ان شاالله حاجت روا میشوی. برای این نماز آثار وبرکات فراوانی است ان شاالله حاجت رواباشید ما را از دعای خيرتان فراموش نكنيد.
📚مفاتیح الجنان
🌹زندگی امام موسیبن جعفر(ع)؛
تلاشی جهت تحقق اسلام ناب
♦️امام خامنه ای :
این مقطع سیوپنج ساله (از ۱۴۸ تا ۱۸۳ هجری) یعنی دوران امامت حضرت ابیالحسن موسیبن جعفر(علیهماالسّلام) یکی از مهمترین مقاطع زندگینامهی ائمه(علیهمالسّلام) است. دو تن مقتدرترین سلاطین بنی عباس - منصور و هارون - و دو تن از جبّارترین آنان - مهدی و هادی - در آن حکومت میکردند. بسی از قیامها و شورشها و شورشگرها در خراسان، در افریقیه، در جزیرهی موصل، در دیلمان و جرجان، در شام، در نصیبین، در مصر، در آذربایجان و ارمنستان و در اقطاری دیگر، سرکوب و منقاد گردیده و در ناحیهی شرق و غرب و شمال قلمرو وسیع اسلامی، فتوحات تازه و غنایم و اموال وافر، بر قدرت و استحکام تخت عباسیان افزوده بود.
♦️جریانهای فکری و عقیدتی در این دوران، برخی به اوج رسیده و برخی زاده شده و فضای ذهنی را از تعارضات، انباشته و حربهیی در دست قدرتمداران و آفتی در هوشیاری اسلامی و سیاسی مردم گشته و میدان را بر عَلَمدارانِ صحنهی معارف اصیل اسلامی و صاحبان دعوت علوی، تنگ و دشوار ساخته بود...
♦️در این دوران، تنها چیزی که میتوانست مبارزه و حرکت فکری و سیاسی اهل بیت (علیهمالسّلام) و یاران صدیق آنان را مجال رشد و استمرار بخشد، تلاش خستگیناپذیر و جهاد خطیر آن بزرگواران بود و توسل به شیوهی الهی «تقیه». و بدین ترتیب است که عظمت حیرتآور و دهشتانگیز جهاد حضرتموسیبنجعفر (علیهوعلیابائهالتحیّةوالسّلام) آشکار میگردد.
🔴امام خامنه ای:
♦️حقیقت این است که علیرغم عشق و علاقهی وافری که مردم ما به ائمه (علیهم السّلام) دارند و ابراز میکنند، معرفت نسبت به زندگی ائمه و هدف جهاد و مبارزهی پیگیر آنها بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد. امروز دربارهی تاریخ زندگی موسی بن جعفر حتی یک کتاب که بتوان گفت تشریح کنندهی زندگی سیاسی موسی بن جعفر است، ما نداریم و این واقعاً خسارت بزرگی است. کتابهای زیادی نوشته شده است، حرفهای زیادی زده شده است، منابع زیادی در باب زندگی ائمه از گذشته در اختیار ماست، اما حقاً و انصافاً زندگی ائمه و تلاش سیاسی آنها و حیات سیاسی آنها هنوز برای مردم ما روشن نیست و این خسارت است.
♦️و اما زندگی موسی بن جعفر یک زندگی شگفتآور و عجیبی است. اولاً در زندگی خصوصی موسی بن جعفر مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ کس از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی بن جعفر برای چی دارد تلاش میکند و خود موسی بن جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزیای که انجام میداد، این را به دیگران نشان میداد؛ حتی در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی بن جعفر در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست، میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی بن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما میشود فهمید و میشود گفت لباس جنگ، این لباس را موسی بن جعفر را آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک، بعد «و سیف معلق» ؛ (۴) شمشیری را آویختند، معلق کردهاند، یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانهی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانههای یک آدم جنگی مکتبی مشاهده میشود.
♦️شمشیری هست که نشان میدهد که هدف جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان میدهد هدف این است؛ میخواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختیها را هم تحمل کنیم. اما دشمنان حضرت هم این را حدس میزدند. اولاً زندگی موسی بن جعفر یعنی امامت موسی بن جعفر در سختترین دورانها شروع شد. هیچ دورانی به گمان من بعد از دوران امام سجاد به سختی دوران موسی بن جعفر نبود. موسی بن جعفر در سال ۱۴۸ به امامت رسیدند، بعد از وفات پدرشان امام صادق (علیه الصّلاة و السّلام). سال ۱۴۸ اینجوری است اوضاع که بنیعباس بعد از درگیریهای اول، بعد از اختلافات داخلی، بعد از آن جنگهائی که بین خود بنیعباس در اول خلافتشان به وجود آمد، از گردنکشان بزرگی که خلافت آنها را تهدید میکردند، مثل بنی الحسن، محمّدبن عبداللَّه حسن، ابراهیم بن عبداللَّه بن الحسن و بقیهی اولاد امام حسن که جزو مبارزین و شورشگران علیه بنیعباس بودند، فارغ شدند و همهی اینها را منکوب کردند، سرکوب کردند.
💠 حجاب حق
▪️ یکی از بیانات نورانی حضرت ابی الحسن اول امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) مطلبی است که بزرگان ما در ادبیات ما از آن بهره های فراوانی بردند. اگر کسی خواست به #لقای_الهی برود، این طور نیست که یک زمان و زمین مخصوص باشد، در جایی باشد و در جایی نباشد، این طور نیست؛ ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾. چگونه ما خدا را ملاقات نمی کنیم، با اینکه در همه جا هست؟! مگر می شود جایی ذات أقدس الهی نباشد و حضور نداشته باشد؟! این #حجاب از کجاست؟ این #پرده از کجاست؟ چطور ملاقات نمی کنیم؟ حکیم سبزواری و دیگران این را بازگو کردند _ همه اینها مستحضر هستید که #شاگردان_ائمه هستند _ حکیم سبزواری دارد:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
▪️ الآن پرده آفتاب چیست که ما آفتاب را نمی توانیم ببینیم؟ چون اینکه ما می بینیم نور آفتاب است، نه خود آفتاب؛ اینکه ما می بینیم که می گوییم «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، این نور آفتاب است، اینکه خود جِرم آفتاب که نیست. خود آفتاب را هر کسی بخواهد طمع کند که ببیند کور می شود، حتی آن وقت هایی که کسوف هست، سفارش می کنند که با چشم مسلّح ببینید. آفتاب با این چشم دیدنی نیست، چه رسد به خالق آفتاب! حرف حکیم سبزواری این است که غیر از نور خدا چیزی حاجب او نیست:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
جناب #حکیم_سبزواری این را از کجا استفاده کردند؟ چه اینکه جناب #حافظ هم همین راه را رفته است که «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»؛
اینها از کجا استفاده کردند؟ از بیان نورانی أبی الحسن (سَلامُ الله عَلَیه) که این را مرحوم إبن بابویه قمی نقل کرد _ این چه بیان عرشی ای است!_ فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ حضرت فرمود بین خدا و خلق، حجابی غیر از #خود_خلق نیست! تا آدم خود را می بیند، دیگر او را نمی بیند؛ خود این فرد حجاب است، حجاب دیگری نیست، در و دیوار که حجاب نیست.
#سالروز_شهادت_امام_کاظم_علیه_السلام
📚 حضرت آیت الله جوادی آملی،
سخنرانی عمومی، 1397/06/06
السلام علی المعذّب فی قعر السجون!
زندانیان عشق چو شب را سحر کنند
از سوز شمع و اشک روانش خبر کنند
مانند غنچه سر به گريبان درآورند
شور و نوای بلبل شوريده سر کنند
چون سر به خشت يا که به زانوی غم نهند
يکباره سر ز کنگره عرش بر کنند
با آن شکسته حالی و بی بال و بی پری
تا آشيان قدس به خوبی سفر کنند
چون رهسپر شوند به سينای طور عشق
از شوق، سينه را سپر هر خطر کنند
آنان کزين معامله هستند بي خبر
برگو که تا به محبس هارون نظر کنند؛
تا بنگرند گنج حقيقت به کنج غم
آن لعل خشک را به دُرِ اشک تر کنند
برپا کنند حلقه ماتم به ياد او
تا عرش و فرش را همه زير و زبر کنند
«فقیه عارف آیةالله العظمی غروی کمپانی»
16.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره مجاهدت امام کاظم عليهالسلام
🔸مؤمنین ملعون! در کلام امام کاظم (ع)
🔹قال عبدالمؤمن الانصاری: دخلت علی الامام ابی الحسن موسی بن جعفر (ع) و عنده محمد بن عبدالله الجعفری، فتبسّمت الیه، فقال (علیه السلام): أتحبّه؟ فقلت: نعم، و ما أحببته إلا لکم. فقال (ع): هو أخوک، و المؤمن أخو المؤمن لأمّه و أبیه و إن لم یلده أبوه؛
🔸ملعونٌ مَن اتّهم اخاه،
🔹ملعونٌ مَن غش اخاه،
🔸ملعونٌ مَن لم ینصح اخاه،
🔹ملعونٌ مَن اغتاب اخاه.
🔸عبدالمؤمن انصاری گوید: وارد شدم بر حضرت موسی ابن جعفر (ع). محمد بن عبدالله جعفری در حضور حضرت نشسته بود. من در روی او تبسّم کردم. حضرت فرمود: آیا او را دوست میداری؟ عرض کردم: بلی او را برای خاطر شما دوست میدارم .
🔹 فرمود: او برادر تو است، و مؤمن برادر مؤمن است، گر چه پدر آنها یکی نباشد؛
🔸ملعون است کسی که برادر خود را متّهم نماید.
🔹ملعون است کسی که برادر خود را فریب دهد.
🔸ملعون است کسی که دلسوز برادر خود نباشد.
🔹ملعون است کسی که غیبت برادر خود را بکند.
بحار الانوار ج 75 ص 262.
💠اهمیت حفظ آبروی دیگران 💠
🔷 محمد بن فضل می گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: قربانت گردم، از یکی از برادرانم خبری می رسد که آن را نمی پسندم و وقتی از خود او می پرسم، وی منکر آن می شود با آن که افراد مورد اعتمادی آن خبر را نقل می کنند.
🌺 امام علیه السلام در پاسخ فرمود: يَا مُحَمَّدُ كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسَامَةً و َقَالَ لَكَ قَوْلًا فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ وَ لَاتُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ بِهِ وَتَهْدِمُ بِهِ مُرُوَّتَهُ فَتَكُونَ مِنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ...
🌹 «ای محمد! گوش و چشمت را پیرامون برادرت تکذیب کن، و اگر پنچاه سوگند خورنده نزد تو گواهی دهند و او سخن دیگری گوید، سخن برادر خود را تصدیق و سخن آنان را تکذیب کن، و از او خبری را منتشر نکن که موجب زشتی او گردد و آبرویش را بریزد که اگر چنین کنی از کسانی خواهی بود که خداوند درباره ی آن ها فرموده:
☀️ «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛
🌟 كسانی كه دوست دارند زشتي ها در ميان مردم باايمان شيوع يابد عذاب دردناكی برای آنها در دنيا و آخرت است، و خداوند می داند و شما نمی دانيد. (سوره نور، آيه 19)
📚 وسائل الشیعه، ج 12، ص 295 ح 16343،
بحار الانوار، ج 72، ص 215؛ ح 11.
🏴🏴🏴
⚫️ « عَن مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: ... لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ، إحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجابٍ مَحْجُوبٍ، وَ استَتَرَ بِغَيْرِ سَتْرٍ مَسْتُورٍ، لا إلهَ إلّا هُوَ الكَبيرُ المُتعالِ.» " بحار الانوار، ج 3، ص 327، روايت 27"
◼️(...ميان خدا و مخلوقات حجابى جز خود خلق نيست، محجوب است بدون آنكه به حجابى محجوب شده باشد، و مستور است بى آنكه پرده اى او را پوشانده باشد. معبودى جز او، كه بزرگ و بلند مرتبه است، نمى باشد.).
▪️ميان عاشق و معشوق، هيچ حايل نيست
تو خود حجاب خودى، حافظ! از ميان برخيز
🌹امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند:
♦️«إِتَّقِ اللّهَ وَ قُلِ الْحَقَّ وَ إِنْ كانَ فیهِ هَلاكُكَ فَإِنَّ فیهِ نَجاتُكَ إِتَّقِ اللّهَ وَدَعِ الْباطِلَ وَ إِنْ كانَ فیهِ نَجاتُكَ، فَإِنَّ فیهِ هَلاكُكَ.»:
♦️از خدا بترس و حقّ را بگو، اگرچه نابودی تو در آن باشد. زیرا كه در واقع، نجات تو در آن است.از خدا بترس و باطل را واگذار، اگرچه نجات تو در آن باشد، زیرا كه در واقع، نابودی تو در آن است.
📚تحف العقول
💠 ضرورت محاسبه نفس در هر روز
🌷 الإمامُ الكاظمُ عليه السلام:
لَيس مِنّا مَن لَم يُحاسِبْ نَفْسَهُ في كُلِّ يَومٍ ، فإنْ عَمِلَ خَيرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنهُ وحَمِدَ اللّه َ علَيهِ، وإنْ عَمِلَ شَيئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وتابَ إلَيهِ،
🌹 امام كاظم عليه السلام:
از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند.
📚 اصول کافی، ج۴، ص۱۹۱/ الاختصاص، ص۲۶.
🏴السَّلامُ عَلَی المُعَذَّبِ في قعرِ السُّجُون
🏴توصیهای اخروی از امام موسی کاظم علیه السلام
⚫امام کاظم علیه السلام:
اِصبِرْ علی طاعَةِ اللّه ِو اصبِرْ علی معاصِی اللّه ِ فإنّما الدنیا ساعةٌ، فما مَضَی منها فلَیسَ تَجِدُ لَهُ سروراً و لا حُزناً، و ما لم یَأتِ منها فلَیسَ تَعرِفُهُ، فاصبِر علی تلک الساعةِ التی أنتَ فیها فَکَأنّکَ قدِ اغتَبَطتَ
◻️ بر طاعت خدا صبر کن و در ترک معاصی خدا شکیبا باش؛ زیرا دنیا ساعتی بیش نیست.
آنچه از دنیا سپری شده است، نه شادی اش را احساس کنی و نه غمش را و آنچه هنوز نیامده است، نمیدانی که چه خواهد بود؟ پس بر ساعتی که در آنی شکیبا باش و شادمان.
📚 تحف العقول. ص ۳۹۶
در آستانِ باب الحوائج!
آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رضوان الله علیه:
1400 صلوات، نذر حضرت امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) برای رسیدن به حوائج بسیار مفید وموثر است.
منبع:
روح و ریحان: شرح حال عالم ربانی عارف صمدانی آیتالله سید عبدالکریم کشمیری (قدس سره)، صداقت، سید علی اکبر، قم: بقیهالله(عج)، ۱۳۸۰.، ص 88.
ختم مجرب در حرم
فاطمه معصومه سلام الله علیها
حجه الاسلام والمسلمین سید بیوك اهری:
یكی از عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها به برادرم سید احمد مربوط می شود. او مریض شد، لحظه به لحظه حالش وخیمتر گردید، خواستیم به خارج منتقل كنیم، شورای پزشكی تشكیل دادند و گفتند: هیچ فایده ای ندارد، دیگر كار از كار گذشته است.
حالش بدتر شد و وضع جسمی و روحی اش درهم ریخت، حالت فراموشی عارض گردید . در آن لحظات آخر كه امیدها از همه جا قطع شده بود و تسلیم قضای الهی شده بودیم، به یاد ختم بسیار مجربی افتادم كه از مرحوم «قویمی » شنیده بودم، او می گفت: ختم مجربی هست كه مخصوص حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها می باشد و هرگز ردخور ندارد. هر وقت حاجتی داشتی برو حرم و 330 مرتبه بگو:«اللهُمّّ العن هارون الرّشید و مأمون الرّشید» و مواظب باش كه كم و زیاد نشود.
با عجله به حرم مطهر كریمه اهلبیت مشرف شدم، و این ذكر را با اخلاص تمام و انقطاع كامل خواندم، بلافاصله برادرم شفا یافت و آثار كسالت كلّاً برطرف شد.
کرامات معصومیه:
شامل ۳۰۰ کرامت از کرامتهای حضرت معصومه،
علیاکبر مهدیپور. قم: حاذق ، ۱۳۸۱. ص 78.
rasoli-6.mp3
4.03M
📢حـاج مـــهدی رســولی
🌹غریبونه تنهای تنها...
🔲 شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام)
🌹🌹🌹
AUD-20220221-WA0007.
3.67M
🏴روضه حاج منصور ارضی؛
شهادت امام موسی کاظم (ع)
▪️دستش به زنجیر است و پایش را شکستند.
مصباحیه ...
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس دهم: تفکر انضمامی 🖊احمدحسين شريفي 🔸از ديگر ويژگيه
🔴درسهايي که بايد ازعلامه مصباح آموخت...
🔸درس يازدهم: فيلسوف مؤسس
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله مصباح فيلسوفي نوآور، مبتکر و خلاق بود: هم از نظر علمي و هم از جهت ساختارسازي حقيقتاً شايسته وصف «فيلسوف مؤسس» است. او نه تنها در بسياري از علوم اسلامي و انساني صاحب نظريه و داراي نوآوريهاي محتوايي بود؛ بلکه مؤسس و بنيانگذار پارهاي از علوم اسلامي مثل «معرفتشناسي» و «فلسفه اخلاق» نيز بود؛ و افزون بر اينها مؤسس و بنيانگذار نظام آموزشي نوين و بيسابقهاي در حوزههاي علميه بود. او کار تحول در ساختار و نظام آموزشي را پيش از انقلاب و عملاً آغاز کرد.
🔸کساني که با پيشينه مباحث فلسفي و اعتقادي و اخلاقي آشنا هستند به خوبي ميدانند که آيتالله مصباح نوآوريهاي ساختاري و محتوايي فراواني در اين علوم داشتند. تنها کساني اهميت نوآوريهاي ساختاري و محتوايي ايشان در کتاب آموزش فلسفه را به درستي درک ميکنند که آشنايي خوبي با مکاتب پيشين فلسفي يعني فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعاليه داشته باشد.
🔸نيم نگاهي به تاريخ مباحث تفسيري و قرآني و مقايسه کارهاي تفسيري آيتالله مصباح با آنها از تفاوتهاي فراوان و بينظير نشان ميدهد. حضرت آيتالله فياضي ميفرمود: «بنده اکنون نيز معتقدم ايشان در ميان افرادي که من ميشناسم، يکي از والاترين مفسران قرآن است؛ يعني کمتر کسي را در اين زمينه ميشناسم که مانند ايشان تفسير را بر اساس اصول اجتهادي و مباني صحيح استنباط بيان کند» (زندگينامه حضرت آيتالله مصباح، ص93)
🔸کساني که با تراث اخلاقي در جهان اسلام آشنايي داشته باشند اهميت و جايگاه «اخلاق در قرآن» و کتاب کمنظير «خودشناسي براي خودسازي» ايشان را درک ميکنند.
🔸به هر حال، براي آشنايي بيشتر با نوآوريهاي علمي ايشان در حوزههاي مختلف دانشي، ساليان قبل مجموعهاي در چهار جلد با عنوان «رهآوردها» منتشر شده است. ميتوان براي مطالعه بيشتر به آنها مراجعه کرد.
🔸اما افزون بر آن به اعتقاد بنده آيتالله مصباحيزدي نخستين فيلسوفي است که:
1️⃣دانش معرفتشناسي اسلامي را به صورت مدون عرضه کرد؛ و بدين ترتيب پايههاي هستيشناسي صدرايي را بر بنيانهاي محکمي از معرفتشناسي استوار کرد و همين کار موجب دقتهاي بيسابقه و نوآوريهاي مهمي در فلسفه اسلامي شد.
2️⃣دانش فلسفه اخلاق اسلامي را به صورت مدون و منظم عرضه کرد؛ هر چند تا پيش از ايشان مسائلي از فلسفه اخلاق در لابلاي کتابهاي کلامي و فلسفي و اصولي و حتي منطقي به صورتي استطرادي و پراکنده وجود داشت، اما کسي که به صورتي ساختارمند و بيسابقه دانش فلسفه اخلاق اسلامي را عرضه کرد، آيتالله مصباح بود.
3️⃣علم اخلاق را «اسلامي» کرد؛ تا پيش از ايشان، اغلب عالمان اخلاق مسلمان تحت چنبرة انسانشناسي و اخلاقشناسي ارسطويي بودند. کسي که اخلاق اسلامي را حقيقتاً «اسلامي» و «قرآني» کرد و آن را از قالبهاي نارساي ارسطويي نجات داد، آيتالله مصباح بود.
4️⃣به صورتي نظاممند و دقيق فلسفههاي مضاف را از دل بنيانهاي هستيشناسي، معرفتشناسي و انسانشناسي استخراج کرد و تدوين نمود و حتي به مرحلة آموزش همگاني (در قالب طرح ولايت و طرح معرفت و ...) عرضه کرد.
5️⃣سنگينترين پروژة تاريخي در حوزة علوم عقلي اسلامي (فلسفه، عرفان، منطق، معرفتشناسي و کلام) را مديريت کردند [دائرة المعارف علوم عقلي] که خود حاکي از عمق نگاه آيتالله مصباح است.
🔸درکنار همه اينها، در عرضه معارف ديني هم نوآوري داشت؛ وي حتي سخنرانيهاي عمومي خود را با تحليل و تبيين مفاهيم آغاز ميکرد و معتقد بود بسياري از سوء فهمها و سوء برداشتها ناشي مغالطة اشتراک لفظي است؛ به همين دليل، روش پژوهش و آموزش و سخنراني خود را به اين شيوه سامان داد که ابتدا مفاهيم اصلي و مهم و مفردات بحث را به درستي و با دقت تعريف ميکرد و سپس به تحليل مسأله ميپرداخت. در بحث از آزادي، دموکراسي، جامعه مدني، تساهل و تسامح، خشونت، ليبراليسم، اومانيسم، لذتگرايي، سودگرايي، معنويت، عرفان، اخلاق و به طور کلي همه مباحث تخصصي و عمومي چنين رويهاي داشت. و با اين کار جلوي بسياري از مغالطات و مردمفريبيهاي غربزدگان و اسلامستيزان را ميگرفت و دربارة حقايق و معارف ديني روشنگري ميکرد.
#علامه_مصباح