eitaa logo
مصباحیه ...
133 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
494 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑⚫️ عزای عمومی و تعطیلی فردا در قم 🔹️بر اساس مصوبه هیئت دولت در پی ارتحال آیت الله علوی گرگانی فردا پنج شنبه ۲۶ اسفند در قم عزای عمومی و تعطیل رسمی است. 🔹️بر اساس این مصوبه تعطیلی رسمی قم شامل بانک ها، دستگاه های امدادی و امنیتی نمی شود. 🌹🌹
🛑📸 محل دفن حضرت آیت‌الله علوی گرگانی رحمت‌ الله‌ علیه در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌ الله‌ علیها
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 تصویر دیدار مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی و رهبر معظم انقلاب 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مصباحیه ...
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت.... 🔸درس پانزدهم: مرزبانی فکر و فرهنگ 🖊احمدحسين شريفي 🔸اما
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس شانزدهم: روش مواجهه با شبهات ديني 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي ديگر از امور درس‌آموز در زندگي علمي و عملي آيت‌الله مصباح، روش ايشان در مواجهه با شبهات ديني است. ايشان به دليل جامعيتي که نسبت به معارف اسلامي داشتند و به دليل آشنايي خوب‌شان با مکاتب و انديشه‌هاي معارض، و همچنين به دليل تجربه طولاني مد‌ت‌ در مواجهه با شبهات ديني و اعتقادي، مي‌تواند الگويي براي مرابطان و مرزبانان فکر و فرهنگ اسلامي در دنياي معاصر باشد. 🔸دربارة روش‌ مواجهه علامه مصباح با شبهات ديني از ابعاد و منظرهاي مختلف و متعددي مي‌توان نظر کرد و سخن گفت. اما بالاجمال مي‌توان گفت ايشان در مواجهه با شبهات ديني چهار مرحله و گام مهم را در نظر داشتند: 🔸گام اول: تلاش در جهت فهم دقيق شبهه؛ ايشان در گام اول سعي مي‌کردند که شبهه مطرح شده را به درستي فهم کنند، و براي فهم دقيق مسأله مي‌کوشيد که اولاً، حب و بغض‌ خود را نسبت به معارف ديني و شبهات دشمنان کنار بگذارد؛ چرا که حب و بغض‌هاي بي‌دليل و بدون پشتوانة استدلالي مي‌تواند سد راه عقل و فهم باشند: چون غرض آمد هنر پوشيده شد/ صد حجاب از دل به سوي ديده شد. و ثانياً، هرگز خود را درگير شخصيت و مسائل شخصي و خصوصي شبهه‌کنندگان نمي‌کرد. يعني مهم نبود که آن شبهه از سوي چه کسي و به چه منظوري بيان شده است؛ اصل شبهه و مدعا يا دليل اقامه شده را کار داشتند. 🔸گام دوم: در گام دوم مي‌کوشيد تبييني جامع و دقيق از ابعاد شبهه و حدود و ثغور آن بيان کند؛ مقدمات آن، مباني و اصول موضوعة آن، و دلايل و نتايج آن را بيان مي‌کرد. در اين مرحله آنقدر به زيبايي و با دقت و امانت و انصاف اصل شبهه را توضيح مي‌داد که بعضاً از خود شبهه‌کنندگان واضح‌تر و دقيق‌تر آن را بيان مي‌کرد. توجه داشته باشيد که يکي از مهمترين گام‌هاي پاسخ به شبهات همين گام است؛ زيرا شبهه يعني شبيه حق؛ يعني حق‌نما؛ يعني سخني که آميخته‌اي از حق و باطل است. و يکي از بهترين راه‌هاي براي مبارزه با آن، آفتابي کردن و نمايان کردن ابعاد مختلف آن است. در اين صورت حق و باطل و سره و ناسره آن به خوبي آشکار مي‌شوند. 🔸گام سوم: در گام سوم به نقد شبهه مي‌پرداخت. براي اين منظور (1) تبار شبهه و سابقة تاريخي آن را آشکار مي‌کرد. و با اينکار ابهت شبهه و شبهه‌کنندگان را مي‌شکست و مثلاً نشان مي‌داد که چنين سخني را دربارة قرآن، مشرکان و بت‌پرستان قريش هم مي‌گفتند؛‌ يا چنين سخني در موضوع ازدواج و غريزه جنسي را قوم لوط هم مي‌گفتند. پس چيز تازه‌اي نيست؛ (2) به نقد مباني و پيش‌فرض‌ها و اصول موضوعة شبهه مي‌پرداخت؛ (3) منشأ و انگيزة طرح شبهه را ذکر مي‌کرد و نقد مي‌کرد؛ سپس به سراغ (4) نقد دلايل مي‌آمد و نادرستي آنها را اثبات مي‌کرد و افزون بر اين به (5) نقد و تشريح پيامدهاي فردي واجتماعي پذيرش شبهه هم مي‌پرداخت و نهايتاً به (6) نقد خود مدعا هم مي‌پرداخت چون نقد دليل اخص از نقد مدعا است؛ ايشان با نقد و ابطال مدعا، به طور کلي ريشه شبهه را از ميان برمي‌داشت. 🔸گام چهارم: در گام چهارم، علامه مصباح، به تأسي از برخي ديگر از بزرگان مثل علامه اميني، شيخ آقابزرگ تهراني و امثال آنان، شبهه را به عنوان وسيله و ابزاري براي تبيين دقيق معارف اسلامي ناظر به آن مسأله مي‌ديد: «استراتژي تبديل تهديد به فرصت». يعني در مرحله پاسخ به شبهه باقي نمي‌ماند، بلکه از آن به عنوان وسيله‌اي براي تبيين دقيق، عميق و مستدل معارف اسلامي استفاده مي‌کرد. 🔹ذکر مصاديق و نمونه‌هايي براي اين نوع مواجهه در اين فضا و فرصت نمي‌گنجد.
💠سلیمان قدرت را برای ترویج دین طلب می‌کرد «وَهَبْ لى مُلْكَاً لا يَنْبَغى لاِحَد مِنْ بَعْدى.» (ص ۳۵)‌ «گفت: پروردگارا، مرا ببخش، و به من حكومتى (به نحو اعجاز) عطا كن كه براى احدى بعد از من سزا نباشد.» 🔹اشکال قدرتهاى مادّى و دنیوى در همین بازدارندگى آنها است و اگر انسان را متوقّف نمى‌کردند و مانع ترقّى و تعالى انسان نمى‌شدند و عوارض سوء اجتماعى و اخلاقى به دنبالشان نبود، تحصیل آنها اشکالى نداشت. سلیمان پیامبر الهى از خداوند قدرت فوق‌العاده‌اى را طلب مى‌کرد، اما همین قدرتى را که به شدّت از خدا طلب مى‌کرد، هدف اصلىِ او نبود و به آن دلبستگى نداشت؛ بلکه، قدرت را مى‌خواست تا در سایه آن، دین خدا و آیین حقّ را ترویج و قدرتمندان مشرک و غیر مسلمان را به سوى اسلام و آیین الهى بکشاند. بنابراین، او چنین قدرتى را مى‌خواست تا از آن به صورت وسیله‌اى براى وصول به کمالى برتر بهره‌بردارى کند. از اینجاست که مى‌بینیم او هیچ گاه از قدرت فوق العاده خود سوء استفاده نمى‌کرد و و در حدّى اوج گرفته بود که نه تنها بر انسانها بلکه، بر جنّیان نیز ـ آنچنان که قرآن گفته است ـ فرمان مى‌راند، ولى، با چنین قدرتى او خودش یک لقمه نان جو خشک مى‌خورد و مغرور قدرت خویش نبود. 🔸اگر انسان به هر مقامى که رسید به ضعفهاى خود بیندیشد و به نداریها و ناتوانیها توجّه داشته باشد، هیچ گاه متکبر نمى‌شود. انسانهاى شایسته و اولیاى خدا هر چه قدرتشان بیشتر مى‌شود، ضعف خود را بیشتر درک مى‌کنند و متواضع‌تر مى‌شوند؛ یعنى مشاهده مى‌کنند که این قدرت مال آنها نیست، بلکه، هرچقدر زیاد هم که باشد قدرت الهى است که در اختیار آنان قرار داده است و منهاى قدرت الهى انسان ذاتاً چیزى از خود ندارد و نیز هر چقدر که قدرتشان هم زیادتر بشود با معرفت بالایى که دارند، خود را در سیطره قدرتى بالاتر مى‌بینند که این قدرتها در مقایسه با آن بسیار ناچیز خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۷ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
✅ دعای عاشقانه آیت الله مصباح : الهي اِنْ حَرَمْتَني فَمَن ذَا الَّذي يَرْزُقُني وَ اِنْ خَذَلْتَني فَمَنْ ذا الَّذي يَنْصُرُني؛ خداوندا، اگر تو مرا محروم سازى، پس چه كسى مرا روزى مى‌دهد و اگر تو مرا رها كنى پس چه كسى مرا يارى مى‌كند؟ 🔸️زبان گفت وگو در موارد و مقامات مختلف فرق مى‌كند. گاهى با زبان عذرخواهى با يك دوست صميمى سخن مى‌گوييم و فقط دنبال بهانه‌اى مى‌گرديم تا طرف مقابل با لطف و محبّت خود از خطا و اشتباه ما صرف‌نظر كند.اين زبان برهان و استدلال و جدل نيست بلكه مقام معاشقه است. زبان دلال است نه جدال. 📚 کتاب شکوه نجوا ، صفحه ۳۹ و ۴۰ ۶
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اقتضای محبت به خدا 🔺️قسمت ۴۳ سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 🌸 به یاد حدود ۳۰ سال جلسات اخلاقی چهارشنبه های آیت الله مصباح در دفتر مقام معظّم رهبری ...😢
نماز لیلة الدفن برای روح مطهر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی سید محمدعلی فرزند سید سجاد علوی گرگانی اعلی الله مقامهما الشریف امشب و در شب نیمه شعبان و شب زیارتی امام حسین علیه السلام با اقامه نماز لیلة الدفن، روح ملکوتی حضرت آیت الله علوی گرگانی را یاد کنیم... امید است که این عالم ربانی در محضر قرآن و عترت به ویژه حضرت امام حسین علیه السلام یادمان کنند...‌. یادی که انرژی زا باشد برای خدمت در مسیر ظهور منجی عالم بشریت...آمین یا رب العالمین 🌹🌹🌹😢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشییع پیکر آیت الله علوی گرگانی در حرم کریمه اهل بیت(س)
◾ گزارش تصویری از تشییع با شکوه مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی در قم 🔹خبرگزاری ایرنا https://irna.ir/xjHRhz 🔹خبرگزاری جماران https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1545332 🔹 خبرگزاری تسنیم https://tn.ai/2683931 🔹 خبرگزاری حوزه https://hawzahnews.com/xbDzd https://hawzahnews.com/xbDzw 🆔http://eitaa.com/joinchat/2036072452Cba7f85afb2
اقامه نماز بر پیکر آیت الله علوی گرگانی توسط آیت الله نوری همدانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ حوزه نیوز از تشییع باشکوه مرحوم حضرت آیت الله علوی گرگانی
✅ آیت الله العظمی علوی گرگانی( رضوان الله علیه). 🌹🌹🌹
وداع با پیکر مطهر آیت الله علوی گرگانی در دفترش در صفاییه قم.. 🌹🌹😢
وداع دختران، عروس ها و نوه های آیت الله علوی گرگانی با او قبل از دفن در مسجد بالاسر حرم مطهر 🥺😥 ایشان ۴ پسر( همه روحانی) و ۲ دختر دارند.
🏴 آه از غمی که تازه شود با غم دگر... 🌹🌹🌹
نماز لیلة الدفن برای روح مطهر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی سید محمدعلی فرزند سید سجاد علوی گرگانی اعلی الله مقامهما الشریف امشب و در شب نیمه شعبان و شب زیارتی امام حسین علیه السلام با اقامه نماز لیلة الدفن، روح ملکوتی حضرت آیت الله علوی گرگانی را یاد کنیم... امید است که این عالم ربانی در محضر قرآن و عترت به ویژه حضرت امام حسین علیه السلام یادمان کنند...‌. یادی که انرژی زا باشد برای خدمت در مسیر ظهور منجی عالم بشریت...آمین یا رب العالمین 🌹🌹🌹😢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 عید بزرگ نیمه‌ی شعبان، سالروز میلاد پرسرور و خجسته‌ی آخرین باقیمانده‌ی حجت‌های حضرت احدیّت، بزرگ مردی از نسل صاحب رسالت، دوازدهمین خورشید سپهر امامت، پیشوای راستین مسیر هدایت، یگانه منجی عالم بشریت، دُرّ یگانه‌ی دوران، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تبریک و تهنیت و مبارک... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
💐 ولادت با سعادت منجي عالم بشريت حضرت وليعصر، امام زمان(عج)(255 ق) ✍ حضرت بقيةالله الاعظم، امام زمان، مهدي موعود(عجل الله تعالی فرجه ) در نيمه ي شعبان سال 255 هجري قمري در سامرا دیده به جهان گشود. آن امام، همنام و هم كنيه ي پيامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم ) و داراي القاب قائم، منتظر، حجت، مهدي، خلف صالح، صاحب الزمان، بقيةالله و... مي باشد. ✅ هدف از رهبري پيشوايان الهي هدايت مردم به سر منزل كمالِ مطلوب است و اين امر در صورتي ميسَّر است كه آنها آمادگي بهره برداري از اين هدايت الهي را داشته باشند. ✅ فشارها و محدودیت های فوق العاده ای که از جانب خلفاي جور، به ويژه از زمان امام جواد(علیه‌السّلام) به بعد، بر امامان معصوم افزایش یافت، فعاليت هاي امامان را به حداقل رسانيد. ✅ اين وضعيت خاص در زمان امامت حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و همچنين احتمال به شهادت رساندن آن حضرت در آن شرايط حساس، نشان داد كه زمينه ي مساعدي جهت بهره مندي از هدايتها و راهبري هاي امامان در جامعه وجود ندارد. ✅ از اينرو حكمت الهي اقتضا كرد كه حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) به اذن خداوند متعال غيبت اختيار كند تا موقعي كه آمادگي لازم در جامعه به وجود آيد. او روزي خواهد آمد و زمين را كه از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پُر خواهد کرد. 🌸🌸🌸🌸🌸
🌺امام زمان علیه السلام در آینه کلام معصومین علیهم السلام 🌹رسول اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم): «طوبى للصابرین فى غیبته، طوبى للمقیمین على محبته». 🌹خوشا به حال صبر کنندگان در ایام غیبتش، خوشا به حال پایداران بر دوستى و محبتش. 🌹 امیرالمؤمنین (علیه السلام):« انتظروا الفرج ولاتیأسوا من روح الله، فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار الفرج ... والمنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فى سبیل الله». 🌹انتظار فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوبترین اعمال نزد خداى عزوجل، انتظار فرج است. و همانا منتظران فرج مانند شهیدانى هستند که در راه خدا، در خون خود مى غلتند. 📚بحارالانوار، ج 52، ص 123. 🌹حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: قال لی رسول اللّه (ص) أبشری یا فاطمه، المهدیّ منک. 🌹رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) به من فرمودند: ای فاطمه، تو را بشارت باد به اینکه حضرت مهدی (عج) از نسل توست. 📚 منتخب الاثر صفحه 192
🌺امام زمان علیه السلام در آینه کلام معصومین علیهم السلام 🌹امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) فرمودند:ما منّا احدٌ اِلاّ ویقع فی عنقه بیعه لطاغیه زمانه اِلاّ القائم الّذی یصلّی روح اللّه عیسی بن مریم خلفه فان اللّه عزّوجلّ یخفی ولادته و یُغیّب شخصه لئلاّ یکون لأحد فی عنقه بیعه. 🌹هیچ یک از ما اهلبیت نیست مگر آنکه بیعتی از طاغوت زمانش را اجباراً بر عهده دارد. مگر حضرت قائم که عیسی بن مریم، روح اللّه پشت سر او نماز می‌گذارد. خداوند ولادت او را مخفی می‌دارد و شخص او را از دیدگان، غایب می‌گرداند، تا بیعت هیچ کس را بر گردن نداشته باشد. 📚کمال‌الدین و تمام النعمه جلد 1 باب 29 صفحه 316 🌹 امام حسین (علیه السلام):«... اما ان الصابر فى غیبته على الاذى والتکذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله» 🌹.. به تحقیق که صبرکنندگان در غیبتش بر اذیت ها و تکذیب ها، مانند مجاهدان با شمشیر در سپاه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)هستند. 📚اعلام الورى، ص 384 🌹 امام زین العابدین (علیه السلام): «من ثبت على ولایتنا فى غیبة قائمنا، اعطاه الله أجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد» 🌹هر که در دوران غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهداى بدر و احد را به او عطا مى فرماید. 📚کشف الغمه، ج 3، ص 312 🌹امام صادق (علیه السلام): «المنتظر للثانى عشر کالشاهر سیفه بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله یذب عنه». 🌹کسى که منتظر امام دوازدهم است مانند کسى است که در کنار رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) و براى دفاع از آن حضرت شمشیر مى زند. 📚غیبت نعمانى، ص 41
🌺منتظر فرج باشید و ناامید نشوید. 🌹امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: 🔰انْتَظَرُوا الْفَرَجَ وَ لَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَجِ. وَ قَالَ علیه السلام: مُزَاوَلَةُ قَلْعِ الْجِبَالِ أَیْسَرُ مِنْ مُزَاوَلَةِ مُلْکٍ مُؤَجَّلٍ وَ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ لَا تُعَاجِلُوا الْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لَا یَطُولَنَّ عَلَیْکُمُ الْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُکُمْ. وَ قَالَ علیه السلام: الْآخِذُ بِأَمْرِنَا مَعَنَا غَداً فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ وَ الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. 🔶منتظر فرج آل محمد(ص) باشید و از رحمت خداوند نومید مشوید، چرا که همانا بهترین اعمال در نزد خداوند عزّوجلّ، انتظار فرج است. 🔶و هم فرمودند: تلاش و ممارست برای کندن کوه‌ها، آسان تر از تلاش برای بدست آوردن فرمانروایی و حکومتی است که وقتش هنوز باقی است. 🔶از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، چرا که زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‌گذارد و عاقبت به نفع پرهيزكاران است.(سلطنت و شوکت ابدی در نهایت به پرهیزگاران می رسد و آنها دولت و حاکمیت مستقر و لا زوال پیدا میکنند) 🔶برای دمیدن ظهور قبل از رسیدن به زمان خودش؛ عجول و شتاب زده نباشید که پشیمان می‌شوید و مبادا زمان به ضرر شما طولانی شود که آنگاه قلبهایتان، قساوت پیدا میکند(چه بسا منظور این است که با اعمال صالح تعجیل در فرج را از خداوند بخواهید تا مبادا بخاطر طولانی شدن غیبت بواسطه اعمالتان، باعث قساوت قلوبتان بشوید و شاید منظور حضرت این باشد که اگر در مهلتی که خداوند با عقب انداختن عقوبت گناهانتان میدهد؛ توبه نکنید هر چه آن مهلت به درازا بکشد، بیشتر باعث قساوت قلبتان میشود) 🔶و فرمود: کسی که پذیرای امر ماست فردا در حظیرة القدس (وادی مقدس بهشت) با ما خواهد بود، و کسی که منتظر امر ماست، همچون کسی است که در راه خدا در خون خود غلتیده باشد. 📗خصال شیخ صدوق ص ۶۱۶ 👌نکته ای که در این حدیث است و باید در آن دقت وافر شود این است که مومن در عین حالی که نباید شتاب زدگی در انتظار فرج داشته باشد از همان طرف نباید بی خیال امر فرج باشد و تعجیل در ظهور را از خداوند درخواست نکند. فرض کنید صاحب باغی به شما بگوید این درختی که میوه میدهد را آبیاری کنید منتها باید صد روز صبر کنی تا میوه آن برسد لذا قبل از رسیدن به زمان خود مبادا عجول شوی و این میوه را بچینی که کال و نارس است و بهره ی خود را زائل میکنی.اما بعد از صد روز میتوانی این میوه را بچینی و اگر نچینی این میوه تا بیست روز بعد هم سالم باقی میماند ولی دیگر تو نسبت به آن دیگر بهره ای نداری و یا اگر بهره ای هم داشته باشی بی جهت بیست روز خود را از فیض خوردن آن محروم نمودی و خود را به مشقت انداختی.لذا با این تشبیه میشود گقت فرد عجول، ظهور را قبل از رسیدن به مرحله بالفعل آن میخواهد ولی فردی که تعجیل ظهور را میخواهد در حقیقت از خداوند میخواهد هر وقت زمان ظهور رسید این شایستگی را مردم جهان داشته باشند تا مثلا صد روز به صد و بیست روز منتهی نشود در حالی که ظهور در همان صد روز اگر مردم جهان قابلیت داشته باشند میتواند رقم خورد. 🤲اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَ الْغُرَّةَ الْحَميدَةَ
💠 مفهوم غیبت در دیدگاه شیعه ✍ «غیبت» در دیدگاه شیعه به معنای ناپیدا بودن در مقابل «ظهور» است و نه به معنای «ناپدید بودن» در مقابل «حضور». در این دیدگاه، غیبت دوره‌ای است که حضرت مهدی ارواحنا له الفداه، در میان مردم هست، ولی ظهور ندارد. از دیدگاه شیعه، «صاحب الزمان» عنوان ویژهٔ امام غایب است. کسی که برای حواس ظاهری ناپیدا است، ولی او بر اعمال انسانها احاطه دارد. ✅ و زمین هیچگاه از امام معصوم خالی نخواهد ماند. از این رو در فرازی از دعای ندبه می‌خوانیم؛ 🌺 أَيْنَ بَقِيَّةُ اللَّهِ الَّتِي لا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِيَةِ؛ ❓كجاست آن باقيمانده خدا كه عالم از عترت هدايت گر خالی نشود؟ 🌷 و از سخنان امام علی عليه السّلام به كميل ابن زياد نخعىّ است که می فرماید: «زمين هرگز از وجود قائمي که براي خدا قيام کند و حجّت حقّ را بر پا دارد خالي نخواهد بود، که آن يا ظاهر و آشکار است و يا ترسان و نهان، تا حجّتها و دلايل روشن پروردگار باطل نشود». 🌹 «لا تَخلُو الارضُ مِن قَائِمٍ للَّهِ بِحُجَّهٍ، اِمّا ظَاهِراً مَشهوراً، اَو خَائِفَاً مَغمُوراً لِئَلا تَبطُلَ حججُ اللَّهِ و بَیِّنَاتُه»؛ 📗 نهج البلاغه، کلمات قصار، جمله ۱۴۷.
🔴امام صادق(علیه السلام) درباره شدت فتنه‌های زمان غیبت می‌فرماید: ♦️وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ حَتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر ؛ ♦️به خدا سوگند شما خالص می شوید؛ به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا می‌شوید؛ به خدا سوگند شما غربال خواهید شد؛ تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی‌ماند جز گروه بسیار کم و نادر . ♦️در این روایت شریفه امام علیه السلام هشدار می‌دهد که خداوند شیعیان را در زمان غیبت دچار آزمایش بسیار سختی خواهد کرد و بسیاری از اشخاصی که منتسب به شیعه هستند غربال می‌شوند و خالص می‌شوند و از این میان گروه بسیار اندکی از شیعیان باقی می‌مانند. 📚 بحارالانوار؛ جلد۵، صفحه۲۱۶