مصباحیه ...
✳️ چهل نَم از يک يَم پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیتالله العظمی جوادی آملی به مناسبت یک هزار و چهار
پیام آیت الله العظمی جوادیآملی به مناسبت یک هزار و چهارصدمین سال شهادت امیرالمومنین(علیه السلام)
✳️ چهل نَم از يک يَم (بخش اول)
هزار و چهارصد سال قبل امامي ملکوتي به نام امير مؤمنان حضرت علي بن ابيطالب عليه افضل صلوات المصلين شهيدانه به لقاي پروردگار نائل آمد که هويت معصومانه آن امام همام، نه متزمّن بود و نه متمکّن، لذا هماره مظهر معبود خود خواهد بود، هرچند گوينده: «سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» غريمي است که حق او ادا نخواهد شد؛ ليکن نمي از يم چشيدن، دمي مغتنم براي تشنگان کوثر ولايت است.
يکم. «لَمْ تَرَهُ الْعُيُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْعُقُولُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَانِ»؛ خدا را فقط با قلبِ متحقق به ايمان ميتوان شناخت نه با حسّ بصر.
دوم. «لَمَّا رَأَيْتُهُ قَدِ اخْتَارَ لِي دِينَ مَلَائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ أَنْبِيَائِهِ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِي أَكْرَمَنِي بِهَذَا لَيْسَ يَنْسَانِي فَأَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ»؛ وقتي که ديدم خدا دين فرشتهها و پيامبران را براي من اختيار نمود، دانستم مرا فراموش نميکند، لذا دوستدار ديدار او شدم.
سوم. «سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»، «سَلُونِي عَمَّا شِئْتُم»، «سَلُونِي فَإِن عِنْدِي عِلْمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين»، «فَاسْأَلُونِي عَمَّا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَمَّا كَانَ عَلَى عَهْدِ كُلِّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ»، «وَ اللَّهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُلٍ مِنْكُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْت ُ وَ لَكِنْ أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا فِيَّ بِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم)»؛
چهارم. حضرت امير مؤمنان (عليه السلام) به منزلت نفس حضرت ختمي نبوت(صلی الله علیه و آله وسلم) است. آيه بِهال با عبارت ﴿وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم﴾ مؤيد آن تنزيل و مصحّح: «إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْك» خواهد بود.
پنجم. ولايت امير مؤمنان(عليه السلام) مايهٴ کمال ايمان و اتمام نعمت الهي است: ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي﴾.
ششم. امير مؤمنان(علیه السلام) با خوابيدن در بستر رسول گرامي(صلی الله علیه و آله وسلم) و نزول ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ﴾ به کمال ايثار باريافت.
هفتم. امير مؤمنان با اطعام سهمي از افطار مختصر خود و اهل بيت(علیهم السلام) به اسيري که مشرکانه به قصد کشتن مسلمانان آمد و اسير شد جريان حقوق بشر را رقم زد.
هشتم. امير مؤمنان(عليه السلام) حقمدار بود، چنانکه حق نيز علي(عليه السلام) محور بود: «يَدُورُ مَعَهُ حَيْثُمَا دَار»؛ حق فعلي در مدار علي ميگردد، هرچند علي(عليه السلام) از حق بالذات خلق شده است.
نهم. امير مؤمنان(عليه السلام) قطب خلافت الهي بود: «إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى».
دهم. امير مؤمنان(عليه السلام) در اثر تنهايي و تقيّه، خلافت غير خود را امضا کرد: «لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْها».
#چهل_نم_از_یک_یم
#پیام_حضرت_استاد
🔺منبع:news.esra.ir
🆔 @esrapr
💠 چند روایت ناشنیده درباره درک شب قدر
🔷 برای درک شب قدر ، دستورات متعدد و شناخته شده ای داریم. این دستورات ، بیشتر ناظر به اعمال خود لیالی قدر است. در برخی روایات ، اعمال دیگری که دخالت در درک شب قدر دارد ذکر شده که بیشتر ناظر به برنامه ای مدون و مدام ، در طول ماه مبارک رمضان است.
اگر عمق این روایات کاویده شود ، نکات دقیق و شگفت انگیزی درباره درک شب قدر استحصال می شود که بررسی و تحلیل آن فرصت مبسوطی می طلبد.
برخی از این روایات بدین شرح است:
1️⃣ امام باقر عليه السلام: پيامبر صلى الله عليه و آله، چون از عرفات برگشت و به مِنا رفت، وارد مسجد شد. مردم، گِرد او جمع شدند و از شب قدر مى پرسيدند. پيامبر صلى الله عليه و آله به سخن ايستاد و پس از ثناى خداوند، چنين فرمود: «امّا بعد، شما درباره شب قدر از من پرسيديد. بيان نكردن آن براى اين نبود كه نسبت به آن عالِم نبودم. بدانيد ـ اى مردم ـ هر كس ماه رمضان بر او وارد شود و او سالم باشد، پس، روزِ آن را روزه بدارد و بخشى از شب آن را به عبادت برخيزد و مواظب نمازش باشد و در گرماى آن، به نماز جمعه اش برود و سحرگاه به نماز عيدش برود، به يقين ، شبِ قدر را دريافته و به جايزه پروردگار، دست يافته است».
✳️ الإمام الباقر عليه السلام: إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله لَمَّا انصَرَفَ مِن عَرَفاتٍ وسارَ إلى مِنى، دَخَلَ المَسجِدَ فَاجتَمَعَ إلَيهِ النّاسُ يَسأَلونَهُ عَن لَيلَةِ القَدرِ، فَقامَ خَطيباً، فَقالَ- بَعدَ الثَّناءِ عَلَى اللَّهِ عز و جل-:
أمّا بَعدُ، فَإِنَّكُم سَأَلتُموني عَن لَيلَةِ القَدرِ ولَم أطوِها عَنكُم لِأَنّي لَم أكُن بِها عالِماً، اعلَموا أيُّهَا النّاسُ أ نَّهُ مَن وَرَدَ عَلَيهِ شَهرُ رَمَضانَ وهُوَ صَحيحٌ سَوِيٌّ فَصامَ نَهارَهُ، وقامَ وِرداً مِن لَيلِهِ، وواظَبَ عَلى صَلاتِهِ وهَجَّرَ إلى جُمُعَتِهِ، وغَدا إلى عيدِهِ؛ فَقَد أدرَكَ لَيلَةَ القَدرِ، وفازَ بِجائِزَةِ الرَّبِّ عز و جل.
🔻 من لا يحضره الفقيه: ج 2 ص 97 ح 1834 عن زرارة، بحار الأنوار: ج 97 ص 18 ح 40.
2️⃣ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس از آغاز تا پايان ماه رمضان، نماز را به جماعت بخواند، بهره اى از شب قدر برده است.
✳️ رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: مَن صَلّى مِن أوَّلِ شَهرِ رَمَضانَ إلى آخِرِهِ في جَماعَةٍ، فَقَد أخَذَ بِحَظٍّ مِن لَيلَةِ القَدرِ.
🔻 كنز العمّال: ج 8 ص 545 ح 24090 نقلًا عن تاريخ بغداد عن أنس.
3️⃣ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس شب قدر، نماز عشا و صبح را به جماعت بخواند، بهره سرشارى از شب قدر بُرده است.
✳️ عنه صلى الله عليه و آله: مَن صلّى لَيلَةَ القَدرِ العِشاءَ وَ الفَجرَ في جَماعَةٍ، فَقَد أخَذَ مِن لَيلَةِ القَدرِ بِالنَّصيبِ الوافِر
🔻تاريخ بغداد: ج 5 ص 330 عن أنس بن مالك.
4️⃣ عنه صلى الله عليه و آله: مَن صَلَّى المَغرِبَ وَالعِشاءَ في جَماعَةٍ، حَتّى يَنقَضِيَ شَهرُ رَمَضانَ، فَقَد أصابَ مِن لَيلَةِ القَدرِ بِحَظٍّ وافِرٍ.
✳️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس نماز مغرب و عشا را به جماعت بخواند تا آن كه ماه رمضان سپرى شود، بهره سرشارى از شب قدر بُرده است.
🔻 شعب الإيمان: ج 3 ص 340 ح 3707 عن أنس.
5️⃣ عنه صلى الله عليه و آله: مَن صَلَّى العِشاءَ الآخِرَةَ في جَماعَةٍ في رَمَضانَ، فَقَد أدرَكَ لَيلَةَ القَدرِ.
✳️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس در [ماه] رمضان، نماز عشا را به جماعت بخوانَد، شب قدر را دريافته است.
🔻 صحيح ابن خزيمة: ج 3 ص 333 ح 2195 عن أبي هريرة ؛ حكمت نامه پيامبر اعظم «صلى الله عليه و آله و سلم»، ج11، ص: 294
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
♦️ بالاترین سرمایه
آیت الله مصباح:
👈 بيشترين چيزي که مايه اميدواري است محبت اهلبيت است، نه نمازهايمان، نه روزههايمان و نه ساير عباداتمان؛ اينها معلوم نيست قبول شده باشد.
🔻 ما اين محبت را کسب نکردهايم و براي آن زحمتي نکشيدهايم؛ بلکه اين هديهاي الهي است. خدا درجات پدران، مادران، اساتيد و علما را عالي کند که مقدمات اين آشنايي و محبت را فراهم کردند؛ اما خود اين محبت هديهاي الهي است.
🔻 ميتوانيم بگوييم: خدايا اين محبت را که تو به ما دادي، نشانه اين است که اراده خيري در ما هست؛ پس به برکت اهلبيت عليهمالسلام ما را هم مورد مغفرت و رحمت خودت قرار بده!
@tabyinir
هدایت شده از الهادی
* #شب_قدر
💠 تاثیر خواندن سوره قدر در شب قدر
🔻در شب قدر به صورت خاص، قرائت سوره هایی مورد سفارش قرار گرفته است؛ از جمله سوره های دخان، روم، عنکبوت و هزار بار سوره قدر که خیلی سفارش می شده است. اگر کسی نمی تواند هزار بار این سوره را بخواند، حداقل صد مرتبه بخواند.
🔸 سوره قدر، یعنی توجه به همان زاویه حقیقی لیلة القدر که با قرائت این سوره، توجه انسان به آن حقیقت جلب شده، زمینه استفاده از آن فراهم می شود...
(منبع: نرمافزار الهادی← ماهرمضان← شبقدر)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺شناسه رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکههای اجتماعی:
🔘 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
* #شب_قدر #امام_زمان
💠 رکن اصلی شب قدر
🔻رکن اصلی امشب آقا صاحب الزمان علیه السلام است. لحظه لحظه امشب مغتنم است و اصل عبادت در این شب به دو بخش است که عمده اش توسل به اهل بیت (ع) و مخصوصا آقا صاحب الزمان (ع) است. با یک ارتباط می شود امشب حسن عاقبت را از خدا گرفت و با یک وساطت آقا حضرت صاحب (ع)، می توان مهر و امضا و تائید آسانی کارها را گرفت، توفیق ها را گرفت...
🔸 یک سلطان مقتدری، بزرگی، گروه محترمی را دنبال شما بفرستد برای دعوت؛ چه حالی انسان پیدا می کند؟ خدای متعال دعوت کنندگان، ملائکه را، انبیاء را فرستاده که من و شما را برای ارتباط در این شب دعوت کنند، برای درخواست، برای این که به خدا التماس کنی... و این شب، شب عزیزی است.
(منبع: نرمافزار الهادی← ماهرمضان← شبقدر)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺شناسه رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکههای اجتماعی:
🔘 @nasery_ir
* #شب_قدر
💠 تلاش و همت برای درک لیله القدر
🔻شب قدر ، شب سرنوشت است و مقدرات انسان در این شب معین می شود. لطف الهی، در آن، به مراتب بیشتر از زمانهای دیگر است، تا اندازه ای که می تواند تمام عمر، بلکه تمام هویت آدمی را تحت تأثیر قرار دهد...
🔸 یکی از زمینه های اصلی در بهره بردن از نسیم های رحمت الهی، تشنه کامی و طلب از جانب انسان سالک است. طبق سخن منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، کسی که چیزی را طلب کند و برای دستیابی به آن تلاش بنماید، لاجرم به آن دست مییابد.
گفت پیغمبر اگر کوبی دری / عاقبت زان در برون آید سری ...
🔹 قدم اول، این است که فرد بفهمد ماه مبارک رمضانی هست، روزه ای هست، لیلة القدری هست و باید پیوندی در این فصل برقرار کرد. اگر آن پیوند باشد، برکات زیادی به انسان می رسد، به شرطی که درها بسته نباشد.
🔸 کسی که طالب نیست، مانند ظرفی است که دهانه آن بسته باشد و در دریای زلال قرار گیرد که ذره ای آب در آن نفوذ نمی کند. گاهی ما مشغول زندگی هستیم و درهای دلمان به روی آن نسیم بسته است؛ لذا بهره نمی بریم...
🔹 اگر به این نکته واقف باشیم که بزرگ ترین تاجی که ممکن است در ماه رمضان بر سر کسی گذاشته شود، تاج درک لیلة القدر است و نیز برکات لیلة القدر را متفاوت از زمانهای دیگر بدانیم، بی تردید، سعی و تلاش ما در راستای دستیابی به این برکات، دگرگون خواهد شد.
(منبع: نرمافزار الهادی← ماهرمضان← شبقدر)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺شناسه رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکههای اجتماعی:
🔘 @nasery_ir
👈مومن را به خلق و همت بشناس!
نهج البلاغة گنجینه ای از معارف است که اگر در حالی به سراغ آن برویم که خود را مخاطب این کلمات بدانیم اثرات مهمی بر ما می گذارد.
🌹 درود خدا بر او در توصيف مومن فرمود: شادي #مومن در چهره او
اندوه وي در دلش پنهان است
سينه اش از هر چيزي فراخ تر
و نفس او از هر چيزي خوارتر است
برتري جويي را زشت
و رياكاري را دشمن مي شمارد
اندوه او طولاني
و #همت او بلند است
سكوتش فراوان
و وقت او با #كار گرفته است
شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است
از كسي درخواست ندارد و نرم خو و #فروتن است
نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در دينداري از بنده خوارتر است.
📍 @komeilialireza
🍃 دستوری برای از بین رفتن قبض
علامه حسن زاده آملی: روز جمعه اول ماه ذى القعده 1392 قمری، كه باز شروع به اربعين كليمى كرده بودم، در قبضى عظيم به سر مى بردم. به محضر مبارك جناب استاد علامه طباطبائى (شرّف اللّه نفسه القدسية) تشرّف حاصل كردم و عرض كردم در قبضى عظيم افتاده ام، چيزى بفرماييد تا از آن رهايى يابم و بسطى روى آورد.
در شب دوم آن ماه، بحمد اللّه حضورم خوب بود و بسيار بى تابى داشتم و به توجّه نشستم، پس از چندى مختصر روشنايى آميخته با تاريكى مشاهده كردم، معلومم شد كه مراقبت تاريك است و صاف و زلال نيست. در صبح دوم اين اربعين دوبار خودم را در حال توجّه بسيار نورانى ديدم، و در همان حال مى گفتم: «الحمد للّه، معلوم است كه مراقبتم خوب است».
🔹 دستور: اى عزيز، در حال قبض، ذكر «يا باسط» به عدد اسم «قابض» بسيار نافع است كه بسط مى آورد
.
اى عزيز، در قبض صابر باش كه آب را براى تشنه آفريدند؛ همان گونه كه تو تشنه آبى، خود آب هم تشنه توست.
صابر باش كه اگر دير شود، مسلّما دروغ نخواهد شد؛ قوله (سبحانه) وَ لِرَبِّكَ فَاصْبِرْ (المدّثّر، آيه 8). زود زود نمى دهند تا كم كم ظرفيت حاصل شود.
علاوه اين كه كسانى كه ديرتر مى گيرند پخته تر مى شوند و بهتر و برتر مى گيرند. برخى را مى شناسيم كه زود راه برايش باز شده است، و لكن اكثر حرفهاى او ساحلى است نه لجّه اى، اما براى جناب آخوند ملا حسينقلى همدانى پس از بيست و دو سال راه باز شده است و چه اهل راز شده است.
📙 هزار و یک کلمه، ج 5 ص 267 - 269
@sokhanerfan
🌸 کشف با مثال و کشف بی مثال
وقتى حضرت استادم علامه آقا سيد محمّد حسين طباطبائى صاحب تفسير عظيم الميزان (رضوان اللّه عليه) از من پرسيدند كه آيا تمثّل بى صورت يعنى كشف بى مثال هم به شما دست مى دهد و روى مى آورد؟
عرض كردم آنچه را كه مشاهده مى كنم همه با مثال اند. و گاهى عظمت نظام هستى آنچنان مرا مى گيرد و مضطربم مى نمايم كه اگر خودم را از آن حال انصراف ندهم، جان از بدنم مفارقت مى كند. آن جناب فرمود: «همين معنى كشف بلاصورت و مثال است، و از اين كه خودت را انصراف مى دهى كارى خوب و محبوب و مطلوب است تا كم كم به عالم ماوراى مادّه و فوق آن انس بگيرى».
سپس علامه حسن زاده آملی می نویسد: آنگاه كه سالك، مجذوب عظموت و جلال و جبروت وجود مطلق و كبريائى نظام احسن آن مىشود، از آن حالت تعبير به كشف بى صورت و بى مثال مى شود.
📙 هزار و یک کلمه، ج 5 ص 259
@sokhanerfan
🌸 کشف با مثال و کشف بی مثال
وقتى حضرت استادم علامه آقا سيد محمّد حسين طباطبائى صاحب تفسير عظيم الميزان (رضوان اللّه عليه) از من پرسيدند كه آيا تمثّل بى صورت يعنى كشف بى مثال هم به شما دست مى دهد و روى مى آورد؟
عرض كردم آنچه را كه مشاهده مى كنم همه با مثال اند. و گاهى عظمت نظام هستى آنچنان مرا مى گيرد و مضطربم مى نمايم كه اگر خودم را از آن حال انصراف ندهم، جان از بدنم مفارقت مى كند. آن جناب فرمود: «همين معنى كشف بلاصورت و مثال است، و از اين كه خودت را انصراف مى دهى كارى خوب و محبوب و مطلوب است تا كم كم به عالم ماوراى مادّه و فوق آن انس بگيرى».
سپس علامه حسن زاده آملی می نویسد: آنگاه كه سالك، مجذوب عظموت و جلال و جبروت وجود مطلق و كبريائى نظام احسن آن مىشود، از آن حالت تعبير به كشف بى صورت و بى مثال مى شود.
📙 هزار و یک کلمه، ج 5 ص 259
@sokhanerfan
🌺 دستوری برای صفای باطن و رؤیای صالحه
علامه حسن زاده آملی: شبى در قم در معيّت حضرت استاد علامه آقا سيد محمد حسين طباطبايى (روحى فداه) به سوى منزل آن جناب كه بيت المعمور اين كمترين بوده است مىرفتيم، در اثناى راه به من فرمود قبل از آن كه به توجّه بنشينى: «سوره مباركه و الضّحى، و الم نشرح را بخوان كه براى انتقال، و صفاى باطن، و رؤياى صالحه در حال توجّه بسيار مفيد است».
📙 هزار و یک کلمه، ج 5 ص 265
@sokhanerfan
♻️دههٔ آخر شبهای ماه مبارک را از دست ندهیم ♻️
🔺از شب های ماه رمضان غفلت نکنیم، شب های آخر ماه رمضان را بیدار بمانیم و تنها به سه شب قدر اکتفا نکنیم ، تمام بزرگان به شاگردان خود توصیه می کردند که دههٔ آخر ماه رمضان به مقدار ممکن از شب تا صبح بیدار بمانند و به این صورت نباشد که اگر موجب بروز ناراحتی شد، انسان اصرار بر این قضیه داشته باشد ، این گونه روزه گرفتن خیلی خوب است.۱
✔️دههٔ آخر ماه رمضان را خیلی باید قدر بدانیم که تمام نتایج ماه رمضان در آن دههٔ آخر بروز و ظهور می کند.
بنده ندیدم مرحوم آقا آن دههٔ آخر را بخوابند؛ اگر می خوابیدند یک ساعت، یا یک ساعت و نیم بیشتر نبود.
🔺راجع به مرحوم قاضی داریم که ایشان دههٔ آخر ماه رمضان از نجف هجرت می کردند و کسی دیگر ایشان را نمی دید، این افراد ، امثال مرحوم قاضی و مرحوم آقا درد دارند.۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱_شرح حدیث عنوان بصری،م۱۴🕰۸۴
۲_شرح حدیث عنوان عنوان ۱۳۴🕰 ۷۶ به بعد
📀حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#دهه_آخر_ماه_مبارک_رمضان
#کانال_انوارملکوت
🅰 @anvarmalacot
هدایت شده از توحیدِ صَمَدی قرآنی
نرم افزار جامع آثار علامه حسن زاده آملی به صورت رایگان.
هزینه نرم افزار دادن ۵ ستاره و نظر می باشد... اجبار نیست اما باعث ایجاد انگیزه برای ارتقاء آن است.
فیلم محیط برنامه:
https://www.aparat.com/v/yBIiR
آدرس دریافت برنامه 👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.seer.ganjine&ref=share
هدایت شده از توحیدِ صَمَدی قرآنی
هو
📝..از الان انسان قرآنی باشید و در پی استعلای وجودی خود هم باشید. بعد مزاج جواب می کند ، چشم خسته میشود، زانو سست میشود ،.بدن نمی کشد ، بهانه می گیرد، مشکلات دنیا دور انسان را می گیرد ، و الان وقت شماست.
الان که من این عرایض را تقدیم میدارم جسارت است ، خودتان عالمید فاضلید ، از الان چانه را حفظ کنید ، از الان شب و روز خودمان را بپاییم. به انتظار کی میخواهیم بوده باشیم ، انسانی قرآنی بوده باشیم که " لایمسه الا المطهرون " والا بعد مشکل است. کتل ها پیش می آید عادتهایی برای انسان عارض میشود ، طبیعت ثانوی پیدا میشود و انسان معتاد میشود به آن عادتها. وقتی به طبایع خود خو گرفت به راحتی نمیتواند از آن به در آید.
🔸لذا از الان خود تصمیم بگیریدکه الهی آمدم و این درس و بحث هم باشد، سجده تان را داشته باشید ، حضورتان را داشته باشید ، مشغول درستان هم بوده باشید والا مشکل میشود که بگوییم این دروس را تمام کنیم بعد به خود بپردازیم ،نمی شود! خداوند سرّ شما را به اسرار قرآنی نورانی کند.
🔸خدا رحمت کند بابا افضل کاشانی را " افضل گله گو نشد ، نکو شد که نشد/لب بیهوده گو نشد ، نکو شد که نشد، این بیهوده گویی ها که کی رفت ، کی آمد ، کی خورد ، کی برد ، کی شد ، همه اینها راجمع کنید یک دسته سبزی خوردن هم برای ما نمیشود . حرفهای بی خود ، منت کش خلق میشدی آخر کار / کار تو نکو شد نکو شد که نشد.
حال برای آنها که شد چه شد؟ سنگ و گلی را به دست آوردند ، یا یک عنوان کذائی .
مهمترین کار برای ما آن است که خودمان را درست بسازیم ، چون به طرف بینهایت میرویم ، به سوی ابد میرویم..
_______________
📚صد و ده اشاره/ اشاره پنجاه و هشتم
👤علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
@TohideSamadi
هدایت شده از عارفانه
🍷مکاشفه علامه طباطبایی از توصیه مرحوم قاضی
🔹علامه طباطبایی: روز گذشته وقت نماز صبح، استاد مرحوم آقای قاضی را دیدم. وقت رفتن به من فرمود: «هرکس به جایی رسیده، از یَد یا أیدی رسیده است.»
پس از آن به نظرم رسید که شاید منظور، آیه شریفه «واذکُر عبادَنا ابراهیمَ و اسحاقَ و یعقوبَ اُولی الاَیدی و الاَبصار» باشد. منظور آیه شریفه، این است که ایشان صاحب گذشت و عبرت بوده اند.
📚 ثمرات حیات، ص ۲۵۷
🔹پن: علامه در المیزان ذیل این آیه مینویسد: «اينكه خداوند فرمود: ابراهيم و اسحاق و يعقوب داراى دست و چشم بودند، در حقيقت خواسته است به كنايه بفهماند نامبردگان در طاعت خدا و رساندن خير به خلق، و نيز در بينايى شان در تشخيص اعتقاد و عمل حق، بسيار قوى بوده اند.»
🆔 @Arefane
⭕️شک خطری عظیم در راه سلوک است⭕️
#شک_گمان_1
🔶 بالاترین خطری که انسان را تهدید می کند و راه او را به خدا قطع می کند، وارد شدنِ شکّ و تردید در دلِ انسان است، نسبت به مسیر و راهی که دارد؛ این از همهٔ خطر ها مهم تر است! شک و تردید موجب ورود و نفوذ شیطان می شود و وساوس شیطانی را در دل انسان می پروراند، و انسان از شک و تردید باید به خدا پناه ببرد! سلوک و حرکت الی الله با شک و تردید نمی سازد، شک انسان را نگه می دارد یا ساقط می کند.۱
ادامه دارد...◀️
ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
۱_سیری در تاریخ پیامبر اکرم ،ج۲،ص۴۶
🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#شک #تردید #سلوک
#کانال_انوارملکوت
🅰 @anvarmalacot
⭕️شک خطری عظیم در راه سلوک است⭕️
#شک_گمان_1
🔶 بالاترین خطری که انسان را تهدید می کند و راه او را به خدا قطع می کند، وارد شدنِ شکّ و تردید در دلِ انسان است، نسبت به مسیر و راهی که دارد؛ این از همهٔ خطر ها مهم تر است! شک و تردید موجب ورود و نفوذ شیطان می شود و وساوس شیطانی را در دل انسان می پروراند، و انسان از شک و تردید باید به خدا پناه ببرد! سلوک و حرکت الی الله با شک و تردید نمی سازد، شک انسان را نگه می دارد یا ساقط می کند.۱
ادامه دارد...◀️
ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
۱_سیری در تاریخ پیامبر اکرم ،ج۲،ص۴۶
🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#شک #تردید #سلوک
#کانال_انوارملکوت
🅰 @anvarmalacot
⭕️شک خطری عظیم در راه سلوک است⭕️
#شک_گمان_1
🔶 بالاترین خطری که انسان را تهدید می کند و راه او را به خدا قطع می کند، وارد شدنِ شکّ و تردید در دلِ انسان است، نسبت به مسیر و راهی که دارد؛ این از همهٔ خطر ها مهم تر است! شک و تردید موجب ورود و نفوذ شیطان می شود و وساوس شیطانی را در دل انسان می پروراند، و انسان از شک و تردید باید به خدا پناه ببرد! سلوک و حرکت الی الله با شک و تردید نمی سازد، شک انسان را نگه می دارد یا ساقط می کند.۱
ادامه دارد...◀️
ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
۱_سیری در تاریخ پیامبر اکرم ،ج۲،ص۴۶
🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#شک #تردید #سلوک
#کانال_انوارملکوت
🅰 @anvarmalacot
😢😭 وداع با ماه رمضان، در آخرین جمعه ماه رمضان
✴️ عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي: يَا جَابِرُ! هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ:
🔸«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً».
فَإنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ: إمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ، وَ إمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ.
📗 (وسائل الشيعة، ج10 ،ص 365 به نقل از اقبال الاعمال)
جابربن عبدالله انصاری نقل می کند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید، فرمود: ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو:
«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً»
همانا کسی که این ذکر را بگوید، یکی از این دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند، و یا به غفران الهی و رحمتش می رسد.
@hadihoseiniasl
هدایت شده از الهادی
#سلوک
💠 فرصت، سرمایه سلوک عملی
🔻وظیفۀ سنگین رسیدن به رشد و تربیت نفس به دوش ما هست. اگر بخواهیم وارد سلوک عملی و تربیت نفس خویشتن بشویم؛ با کدام سرمایه؟ با «سرمایۀ فرصت» این «فرصت» به ما داده شده است.
🔸 انسان وقتی حتی سنش یک مقدار بیشتر شد، قوا تحلیل میرود. قوا که تحلیل رفت، تراوشات فکری هم آنقدر نیست. خیلی باید کار کرده باشی و ملکه شده باشد که بعد در سنین بالا هم جواب بدهد. ما [باید] فرصت را واقعا سرمایۀ خودمان بدانیم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺شناسه رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکههای اجتماعی:
🔘 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
#معرفت_نفس
🔅 خود شناسی، سرمایه سلوک
🔻وقتي چهار کلمه خوانديم، ما را غرور نگيرد. تمام سرمايه ما این است که به رگههايي از خودشناسي برسيم. آن هم ممکن نیست مگر با شکستگي، با روزه و با توجه به حضرت بقية الله روحي له فداه.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺شناسه رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکههای اجتماعی:
🔘 @nasery_ir
تشبیه زیبای مولوی نسبت به تعلق خاطربه غیر خدا
دلبستگی های دنیا ناشی از کوتاه بینی و نرفتن نگاه به ماوراء عالم ماده است.
مولوی به زیبایی نقشه کشی های ما برای تصاحب شهوات چه شهوات جنسی چه مال اندوزی وچه ریاست طلبی را در کشتیبانی مگس بر کاه در آبراهی از بول خر نشان داده است.
این مثال چنان کوبنده است که انسان از تعلقات اش به غیر خدا شرمگین میشود.
آن مگس بر برگ کاه و بول خر
همچو کشتیبان همی افراشت سر
گفت من دریا و کشتی خواندهام
مدتی در فکر آن میماندهام
اینک این دریا و این کشتی و من
مرد کشتیبان و اهل و رایزن
بر سر دریا همی راند او عمد
مینمودش آن قدر بیرون ز حد
بود بیحد آن چمین نسبت بدو
آن نظر که بیند آن را راست کو
عالَمش چندان بود کش بینشست
چشم چندین بحر همچندینشست
صاحب تاویل باطل چون مگس
وَهمِ او بول خرُ و تصویرِ خس
گر مگس تاویل بگذارد بِرای
آن مگس را بخت گرداند همای
آن مگس نبود کش این عبرت بود
روح او نه در خور صورت بود
🍃دعای حضرت زین العابدین علیه السلام در شب بیست و هفتم ماه رمضان🍃
🔹جناب زید بن علی بن الحسین علیهم السلام گوید: در شب بیست و هفتم ماه رمضان شنیدم که پدرم علیّ بن الحسین علیهما السلام از اوّل تا آخر شب این جملات را میگفتند:
🔸اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت
📚«الإقبال بالأعمال الحسنة» ج ۱ ص ۴۰۲
🆔 @nooremojarrad_com