علی و استبداد
✍ #احمد_زیدآبادی
مولاعلی گفته است: "مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ" (آنکه خودکامگی و استبداد رأی پیشه کند، هلاک شود.)
علی این سخن را در دورۀ زمامداری و حکومتش بر زبان رانده است و همین موضوع گفتۀ او علیه استبداد را با گفتههای مشابه در این باره، متفاوت میکند.
بسیاری از افراد در دورهای که دستشان از قدرت کوتاه است و در موضعِ مخالف حکومت نشستهاند، در مذمت استبداد و خودکامگی و ظلم و جورِ حکام، بسیار حرّاف و بیملاحظهاند، اما به محض آنکه خود به قدرت میرسند و یا در مواهب آن شریک میشوند، دیگر نه فقط گفتههای پیشین خود را به کلی فراموش میکنند، بلکه هرم گفتاری خود را نیز وارونه میسازند و اطاعت و تسلیم و انقیاد مردم در برابر قدرت و حکومتِ خود را به عنوان ارزشهای اصیل سیاسی به جامعه معرفی میکنند.
مولاعلی اما تا هنگامی که دستش از قدرت کوتاه است، به تنگناهای حکمرانی حاکمان وقت، واقف است و بیدلیل و مبنای موجه و روشن و منطقی آنها را هدف نقد و حمله قرار نمیدهد، اما هنگامی که خود به قدرت میرسد، جا به جا مردم را به هوشیاری و بیداری در برابر رفتار و عملکرد خود و ضرورت صراحتِ لحن آنها در نقد عیوب و کژیهای حکومتش فرا میخواند.
به همین دلیل است که ایرانیان همواره علی را سرمشق یک "حکمران خوب" دانستهاند تا آنجا که پدران ما در عصر مشروطیت بر این نظر بودند که مشروطیت چیزی جز احیای همین سنت زمامداری علی نیست و نیازی به تمنای آن از بیگانه وجود ندارد.
@ahmadzeidabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_مناسبتی
انقلابیبودن حضرت علی علیهالسلام در کلام شهید مطهری
🌱رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام:
اما حق پدرت این است که بدانی او ریشه و اصل توست
و اما حقی که پدر بر فرزند دارد و انسان موظف به انجام دادن آن است این می باشد که بداند پدر اصل و ریشه اوست. پدر کسی است که واسطه در حیات او شده است. در روایات آمده است که برترین نعمتی که خدا به انسان داده است، نعمت وجود است و پدر به عنوان کسی که واسطه این نعمت بوده است، باید مورد تقدیر و سپاس قرار گیرد. انسان اگر به وادی وجود نمی آمد نمی توانست شیرینی سعادت را بچشد. اگر به وادی وجود نمی آمد، طلبکار آن بود که چرا حیات و وجود به او بخشیده نشده است.
فَمَهْمَا رَاَیْتَ فِی نَفْسِکَ مِمَّا یُعْجِبُکَ فَاعْلَمْ اَنَّ اَبَاکَ اَصْلُ النِّعْمَةِ عَلَیْکَ (پس هرگاه در وجود خود چیزی دیدی که موجب غرور تو شد بدان که پدرت اصل آن نعمت است بر تو)
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک ریختن مهران غفوریان برای پدرش
🌹😢
6.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شهید #حاج_قاسم سلیمانی:
خداوندا، تو را سپاس که مرا از پدر و مادر فقیر، اما متدیّن و عاشق اهلبیت و پیوسته در مسیر پاکی بهرهمند نمودی. از تو عاجزانه میخواهم آنها را در بهشتت و با اولیائت قرین کنی و مرا در عالم آخرت از درک محضرشان بهرهمند فرما.
🔹️ بخشی از وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی
🌟 بهمناسبت سالروز #میلاد_امام_علی علیه السلام و #روز_پدر
♡••
روزِ مرد نداشتند
لیڪن روزها را مردانه ساختند
تنھا جورابشان سوراخ نبود
ڪہ پیڪری سوراخ شده
ازگلوله و ترڪش داشتند!
پاس میداریمـ یادِمردانِ مردِ سرزمینمان را
روزِ مردان واقعۍ مبارڪ...
🌸🌸🌸🌸🌸
🔴 در کنار جشنها، نظام علوی را بازخوانی کنیم!
(به مناسبت ولادت باسعادت حضرت امیرالمومنین امام علی علیهالسلام)
🔹ما در تاریخ، یک نهضت حسینی داریم و یک نظام علوی. این نهضت و نظام، معیار و ملاک و سنجه هر نهضت اجتماعی و نظام سیاسی است.
🔸در ایام ولادت آن امام همام، بیش از شادی و پایکوبی، باید به بازخوانی نظام علوی بپردازیم و نسبت خودمان را با ایشان بسنجیم که چقدر در این مسیریم؟ ما که مدعیِ شیعه حضرت امیرالمومنین علیهالسلام هستیم آیا بجز محبت و علاقه و برگزاری مراسمات عزاداری یا شادی، بصورت عملی در مسیر آن شهید راه عدالت هستیم؟ نسبت ما با حکمرانی علوی چیست؟ و سایر سوالات ... .
🔹پرداختن به این سوالات، از نان شب برای ما واجبتر است و چه خوب است که محور برنامههای گرامیداشت حضرت امیرالمومنین(ع) هم پرداختن به این مسائل باشد.
🔸به نظر حقیر، اقدامات نظام علوی و کنشهای سیاسی حضرت را میتوان به دو بخش محکمات و متشابهات تقسیم کرد.
🔹ما یک مجموعه محکماتی از سیاست حضرت امیر(ع) در تاریخ می بینیم و یک مجموعه متشابهات! باید به محکمات تکیه کنیم. باید محکمات را ترویج کنیم. متشابهات شرایطی داشتند و وابسته به زمان و مکان بودند. محکمات این بود که حضرت امیر(ع) حاضر شد جنگ داخلی صورت بگیرد ولی حکم صدارت برای طلحه و زبیر و معاویه تمدید نکند!
🔸محکمات یعنی حضرت حاضر شد با سوءاستفاده کنندگان از بیت المال و آنانیکه بیت المال را کابین زنانشان کردند، بجنگد و این خواص را از خود ناراضی و ناخشنود کند اما عدالت را برقرار کرده و مصلحت عموم را بجا آورد. حضرت امیر(ع) در مقابل برادرش عقیل همان بود که مقابل دشمنش معاویه ایستاد! از نگاه علی بن ابی طالب مصلحت یعنی مصلحت عموم جامعه!
🔹حضرت امیر(ع) آبروی یکی از فرماندارانش(عثمان بن حنيف) را فقط بخاطر نشستن بر سر سفره اشراف، در طول تاریخ برده و او را رسوای تاریخ کرده است. آن امام همام دستور داد اِبن هَرمه، فرماندار اهواز را به اتهام تخلفات اقتصادی در اهواز بچرخانند تا رسوای تاریخ شود! ما چه می کنیم؟!
🔸این جملات ناب را از حضرت امیر بخوانید و بدانید که اصل چیست؟ اصل مصلحت عموم جامعه است نه خشنودی خواص!
🔹حضرت در نامه به مالک اشتر می نویسد: «بايد محبوبترين كارها در نزد تو اموری باشند كه در حق با ميانهروی موافقتر و در عدالت عامتر و گستردهتر و با رضايت رعيت هماهنگتر است، چراكه خشم عامه مردم، خشنودی خواص را بیاثر میسازد و ناخشنودی خاصان در عين رضايت عموم جبرانناپذير است و احدی از رعايا از نظر هزينه زندگی در حالت آسايش و صلح بر والی سنگينتر و به هنگام بروز مشكلات در همكاری كمتر و در اجرای انصاف ناراحتتر و به هنگام درخواست سوال پراصرارتر و پس از اعطا و بخشش كم سپاستر و به هنگام منع خواستهها ديرعذرپذيرتر و در ساعات رويارويی با مشكلات كم استقامتتر از خواص نيست، ولی پايه دين و جمعيت مسلمين و ذخيره دفاع در برابر دشمنان، تنها عامه امتاند. بنابراين بايد گوش تو به آنها و ميل تو با آنان باشد.»
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 این خلاصه از زندگی امیرالمومنین را ببینید برید تا عرش!
❗️ فقط بنده را به اسم دعا کنید!
بگید یا امیرالمومنین خودت شفاعتش کن!
🔹 زبان تصویر چقدر زیبا بخشهای مهم زندگی امین الله فی ارضه را روایت میکند!
📢 مهمترین خبر در تاریخ، امیرالمؤمنین(ع) است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«هر خبری که در اين دنيا هست و آنچه از عالم غیب آمده است، به اميرالمؤمنين (ع) بر ميگردد؛ «مَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آيَةٌ هِيَ أَكْبَرُ مِنِّي وَ لَا لِلَّهِ مِنْ نَبَإٍ أَعْظَمُ مِنِّي».
آیهای و خبري بالاتر از وجود مقدس اميرالمومنين(ع) نيست. اگر خبری از عالم غيب آمده _ که ما بايد بکوشيم تا باخبر بشويم _ آن خبر، اميرالمومنين(ع) است. انسان بايد به نحوي دست به ساحت ايشان برساند تا از آن اخبار غيبي مطلع بشود.
بخشي از اين نبأ عظيم در دنيا ظاهر ميشود؛ چه قبل از ظهور و رجعت و چه بعد از آن. البته عدهاي معدود هستند که از حجابهاي ظلماني عبور ميکنند و نور اميرالمؤمنين(ع) براي آنها در قلبشان ظاهر ميشود، ولي مابقي، مثل ما که خورشيد را از پشت ابر در روزهاي ابری میبينيم، تنها از وراي حجاب میتوانند اين حقيقت را درک بکنند و اين نبأ غيبي را مطلع بشوند و به حقيقت توحيد راه پيدا کنند. زماني که حجاب کنار ميرود و حضرت بدون حجاب در عالم ظهور پيدا ميکنند، آنوقت انشاء الله امکان برخورداري از ولايت حضرت و معرفت حضرت و اين نعمت الهي فراهم ميشود.
طلوعي که در شب ميلاد اميرالمومنين(ع) اتفاق افتاده، درواقع آغاز ظهور ايشان در عالم دنياست که انشاءالله اين ظهور ادامه پيدا ميکند تا دوره رجعت که دوباره اميرالمومنين(ع) برمیگردند...».