🔺 یک آقازاده جنجالی
👈 این همان پسر شیخ فضل الله نوری (ره) است که پای دارِ پدرش کف میزد.
1⃣ نام او میرزا مهدی و متاسفانه از روحانینمایان عصر مشروطه بوده است. وی در زمره طرفداران سینهچاک مشروطه سکولار قرار داشت و با باند قاتلان پدر همنوا شد. اما سایر فرزندان آیت الله شیخ فضل الله نوری (برادران و خواهران میرزا مهدی) به پدرِ مظلومشان وفادار ماندند و با این برادر ناباب نیز رابطه خود را به هم زدند. فیالمثل برادران دیگر میرزا مهدی، آقا ضیاء الدین و میرزا هادی مشروعهخواه بودند و راهشان از این پسر جدا شد. غرض اینکه اعلامیه ضد صهیونیستی پسران شیخ از آن میرزا مهدی نیست.
2⃣ اما ایا واقعا او پای دار پدر کف میزد؟ در باب چگونگی انحراف این پسر و عاقبت مرگبار و خونین او حرفهای زیادی دارم که بعداً با شما خوبان در میان خواهم گذاشت.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
1_855050208.mp3
1.9M
🔴روایت #امام_خامنه_ای حفظه الله، از تهمت های ناروایی که به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) زدند
♦️...مرجعیت تقلید را آوردند و او را به دار کشیدند، البته کسانی خون گریستند، اما کسانی هم کف زدند، البته کسی نگفت شیخ فضل الله نوری مرد خادمی بود، مرد آزادیخواهی بود و ما به جرم مسلمان بودن، او را می کشیم. بلکه شیخ فضل الله را اول متهم کردند، اول او را ضد مشروطه قلمداد کردند، و بعد او را کشتند و همیشه همینطور است. همیشه کسانی را که می خواهند از هدف ها و آرمان های عالی انسانیشان دور کنند، همیشه هرگاه می خواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف کنند، آنها را به کهنه پرستی، به وابستگی، به ضدیت با آرمان های دموکراسی متهم می کنند و شیخ فضل الله قربانی عدالت شد/ خطبه های نماز جمعه، ۵۹ شمسی
noormags-فرمود__هر_وقت_خواستم_از_خودم_دفاع_کنم_نگذاشتند_(ناگفته_هایی_از_منش_سیاسی_شیخ_شهی-1026419_2393376_220202_181148.pdf
461K
⭕️ نقد آیت الله العظمی صافی به تاریخنگاری مشروطه
👈 + ناگفتههایی از منش آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری (ره) در مصاحبه نشریه شاهد یاران
🔴تحصن مشروطه طلبان به رهبری "شیخ فضل اللَّه نوری" در حرم عبدالعظیم
3 تیر 1286
♦️پس از پیروزی نهضت مشروطه و روشن شدن خطر انحراف آن، اقدامات شیخ فضل اللَّه نوری به عنوان یکی از عالمان بزرگ زمان، علیه مشروطه غیرمشروعه از اوایل سال 1286 ش آغاز شد. وی در روز سوم تیر همان سال در رأس عده ای از روحانیون و طلاب و اصناف که بالغ بر پانصد نفر می شدند در اعتراض به انحراف این نهضت به جریان غیردینی، در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری متحصن شدند.
♦️وعاظ حاضر در آن تحصُّن، همه روزه ضمن ایراد سخنرانی، حکومت مشروطه را خلاف شرع دانسته و تقاضای جدّی از شاه به عمل آورده که باید مشروطه، مشروعه شود. در همان ایام شیخ فضل اللَّه نوری به تمام علمای ایران تلگراف زد و ضمن برشمردن اعمال ضداسلامی که در قالب مشروطیت انجام می گرفت، از همه علما خواست علیه این جریان انحرافی به پا خیزند.
♦️شیخ فضل اللَّه نوری می گفت: "انقلاب مشروطه از اصول اولیه خود منحرف شده و عناصر مخالف اسلام در زیر لباس مشروطه خواهی، قصد دارند، تیشه به ریشه اسلام بزنند." این تحصن یکی از بهانه های مهم فاتحان تهران برای اعدام شیخ فضل اللَّه نوری در 11 مرداد سال 1288ش برابر با 13 رجب 1327ق گردید.
🕊شادی روح بلندش صلوات
🗓۳ تیر ماه سال ۱۲۸۶
🏳تحصن علما و مردم تهران
🏳در حرم حضرت عبدالعظیم
🏳به رهبری شیخ فضلالله نوری
🏳جهت تاسیس "عدالت خانه"
🏳ومخالفت بامشروطهغیرمشروعه
💠رهبرانقلاب :
‼️به مشروطه افتخار بکنید و مشروطه را جزو نقاط عطف تاریخ ایران بدانید؛ اما حقیقت صحنه و آنچه در خارج واقع شد، این است. حالا ما ببینیم نهضت علما چه بود. به نظر من روی آن خیلی کار نشده و یکی از نقاطی که حتماً باید رویش تکیه بشود، این است؛ اینکه نهضت علما چه بود؟ نکتهی اول این است که شعار علما، «عدالتخواهی» بود. به طور مشخص آنچه که میخواستند، «عدالتخانه» بود. درست است؟ این، یک توقع اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود که این همه سر و صدا بخواهد. اگر یک درخواست و توصیهی اخلاقی بود، این چیزی است که همیشه بوده و همیشه علما و بزرگان، مردم را به عدالت یا حکام را به عدالت تشویق میکردند؛ اما این جنجالی که به وجود آمد و آن تحصنها، آن ایستادگیها و بعد مقابلههایی که با دستگاه استبداد شد و فداکاریهایی که انجام گرفت، فقط یک درخواست اخلاقی محض نبود، بلکه آنها چیز دیگری را که فراتر از یک درخواست اخلاقی بود، میخواستند. ۸۵/۲/۹
Jahade_tabeini
⁉️ آیا #شیخ_فضل_الله با رای مردم مخالف بود؟
علامه مصباح رضوان الله علیه:
🔻غربزدگان با استفاده از فرهنگ غربى و تجربه تاريخى اروپا كه در مقابل سلطنت استبدادى، دمكراسى ليبرال را مطرح كرده بودند، گفتند: مشروطه، يعنى سلطنت مشروط به رأى مردم، يعنى سلطنتى كه مشروط به موافقت مردم است.
ومسأله احكام خدا براى اين ها مطرح نبود.
🔰علماى نجف چون از محيط ايران دور بودند، بيش تر روى جنبه تئورى قضيه فكر مى كردند كه وقتى مى گوييم سلطنت مشروط؛ يعنى سلطنت مشروط به اسلام .
🔖امّا علمايى كه در داخل بودند و بيش از بقيه شيخ فضل الله، مى ديدند كسانى دارند از اين فضا استفاده مى كنند. وقتى مى گويند سلطنت مشروطه، يعنى مطلقاً مشروط به رأى مردم.
👈اين بود كه مثل شيخ فضل اللّه نورى و ديگران را به حركت درآورد كه اين حركت از مسيرى كه ما مى خواستيم دارد منحرف مى شود. آن چه ما مى خواستيم اين بود كه احكام اسلام در سايه مشروطيت تحقق پيدا كند و دست دشمنان از كشوراسلامى كوتاه بشود. دارد عكس قضيه مى شود. دشمنان با اياديشان دارند نفوذ پيدا مى كنند و احكام اسلام دارد به فراموشى سپرده مى شود. اين بود كه با تلاش هاى مرحوم شيخ فضل اللّه، آن مادّه شريفه ابديه گنجانيده شد كه بايد در مجلس پنج نفر از علماى طراز اول وجود داشته باشند كه اين مقررات مجلس را چك كنند؛ يعنى اين ها كأنه يك « #حق_وتويى »؛ داشته باشند
۷۹/۳/۲۶
🌹🌹🌹
علامه مصباح :
بالاترين نقش را در قيام مشروطيت علما داشتند و در اين راه شهید دادند. حتى آن كسى را كه به عنوان ضد مشروطه معرفى كردند (شیخ فضل الله نوری) بزرگترين حامى مشروطيت و ضد استبداد بود، منتهى او میگفت مشروطيت در سايه اسلام، به اصطلاح مشروطهی مشروعه، غربزدگان میگفتند مشروطه منهاى مشروعيت.
۱۳۷۸/۰۴/۰۵
🌹تصویر پیکر شیخ فضل الله بالای چوبه دار یک معنا دارد. گاهی فضا را آنقدر غبار آلود می کنند که مردم یک شهر رضایت می دهند عالمشان را بالای دار ببینند.
▪️عالمی که با همه وجود در مقابل سیل التقاط ایستاده تا مرجعیت مردم از دامن علمای شیعه به اصحاب سفارت و سفاهت نرسد؛ تا سلسله فقاهت قطع نشود، تا اسلام حاکم باشد نه تفسیر انسانها از اسلام...
و تاریخ تکرار شدنی است
🏴 ۹ مرداد سالروز شهادت مجتهد بزرگ تهران
آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری...
🌹🌹🌹