🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»
باسمه تعالی
اللهم صل علی محمد و اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم
🔹انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ 14/05/1402 در فضای مجازی واکنشهای متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیه السلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستیها و ناراستیهایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمیآید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین میسازد.در آن یادداشت اصل برخی ناراستیها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد.
🔹با انتشار این یادداشت موجی از موافقتها و مخالفتها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم.
🔻جهت تکمیل و توضیح بیانیه نکاتی ذکر میگردد:
1️⃣ در این دو روز، بحثهای خوبی صورت گرفت و از برخی حملهها و نیتخوانیها و ناسزاها که بگذریم – که متاسفانه آسیب اخلاقسوز فضای رسانهای کشور به حساب میآید – گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانههای عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود. و آن گونه که خداوند متعال میپسندد و اخلاق، مقتضی آن است، ادامه یابد. بدون این که افراد پنجه تعرض به یکدیگر بیفکنند.
2️⃣ بدون شک #صیانت_از_کشور_نظام_و_رهبری از وظایف مهم شرعی ما است. و همان طور که در سالهای قبل بارها گفتهایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد(https://eitaa.com/alidost_fiqh/4439) این وظیفه نباید تحت الشعاع هیچ امری قرار گیرد.
3️⃣ بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عدهای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخشهایی با #فساد_اتمیک و موردی، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند. و از اصلیترین دغدغه مسئولان باید باشد اما رفع فساد راه و رسم خود را دارد که گاه برخی بیدقتیها، آسیبهای زیادی به بار میآورد.
4️⃣ در نقدی که در یادداشت مورد نظر بر گفته برخی افراد داشتم، به هیچ وجه – به هیچ وجه – ناظر به شخص و شخصیت خود افراد نبودم. بزرگوارانی که حقیر را میشناسند، میدانند این جانب هیچ گاه نقد افراد را جایگزین نقد عملکردها و گفتهها نمی کنم.
5️⃣ خداوند متعال و عالم به سرّ و عَلَن، میداند که برای این جانب، خط و فکر سیاسی افراد در نقدها، هیچ مهم نیست، البته اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهدهدار میشوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار ندادهام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسیکاری نمایند. گزینشی این چنین شایسته کسانی است که هر چه انجام میدهند، یا بیانیه مینویسند، سیاسی کاری است نه مثل این جانب! در کارنامه اینجانب نقدهای متعدد به روحانیون و غیر روحانیون، با افکار مختلف میبینید و هرگز عدم اطلاع را حمل بر عدم وجود نباید کرد.
6️⃣ واژه «#خودتحریمی» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنههای ضرور نفی کند، به کار بردهام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار بردهاند، از عهده ما خارج است. این جانب معتقدم هیچ پشتوانهای برای کشور و حاکمیت مثل حضور مردم نیست و هر حرکتی که این حضور را کمرنگ کند – حتی الامکان – نبایدصورت پذیرد.
7️⃣ انتظار اینجانب – به عنوان صاحب یادداشت – این است که ناقدان، یادداشت را به طور کامل مطالعه کنند، سپس قلم به نقد بسپارند. بسیاری از نقدها، آشکارا از عدم مطالعه یادداشت خبر می دهد.
8️⃣ برخی مدافعان یادداشت، حملههایی به ناقدان داشتند، از دوستان میخواهم به هیچ وجه تعرض به افراد صورت نپذیرد. ایکاش بحث در فضایی آزاداندیشانه وبدون پرخاش پیش برود. حوزههای علمیه را نباید از این فضا خالی دید، هر چند برخی غیر این را بر آن بپسندند. چنان که عهدهدار برخی اظهار نظرها – هر چند در دفاع از بیانیه این جانب صورت پذیرد- نیستم.
🔹خداوند بزرگ همه را به وظایف ، آشنا و توفیق عمل خالصانه عنایت فرماید. طبیعی است که بنای حقیر در این پیوند بر ادامه دادن نیست.
ان ارید الا الاصلاح ما استطعت. الحمد لله رب العالمین 1402/05/16
alidost_fiqh
💢توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»
✔️انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱۴ در فضای مجازی واکنشهای متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیهالسلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستیها و ناراستیهایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمیآید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین میسازد.
در آن یادداشت اصل برخی ناراستیها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد.
🔻با انتشار این یادداشت موجی از موافقتها و مخالفتها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم.
👈 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72515
نقدهایی بر یادداشت اخیر استاد علیدوست
اخیرا یادداشتی از استاد علیدوست منتشر شده است که ایشان تشبیه اشتباهات جمهوری اسلامی به اشتباهات حکومت امیرالمؤمنین را ناصواب میداند و در نقدی تند به برخی روحانیون، این نحو دفاع را عقیم و پرهزینه قلمداد میکند.
ابتدا باید بیان کنیم اصل اینکه استادی در حوزه بیانات هم لباسان خود را با دقت گوش دهد و نقد کند امری پسندیده است و فارغ از لحن و نوع نقد، اصل این مطلب جای تقدیر دارد، لکن اشکال جایی است که این نقدها غالبا در یک جهت مطرح میشود!
📎 ادامه مطلب
🌐https://rasanews.ir/0036M8
🔅اتفاق مبارک نظریهپردازی را قدر بدانیم
🔹روز گذشته یادداشتی از آیتالله ابوالقاسم علیدوست منتشر شد که نسبت به مسائل عدالت در حکمرانی و مقایسه با زمان صدر اسلام و وضعیت اکنون نظام اسلامی پرداخته بود. پس از این یادداشت استاد مسعود عالی به این نظر ارائه شده پاسخ داده و در ادامه چند تن دیگر از اساتید نیز نظرات خود را در قالب یادداشتهای اینترنتی منتشر نمودهاند.
🔹بدون ورود محتوایی و قضاوت درباره یادداشت آیتالله علیدوست و پاسخهای ارائه شده، این اتفاق مبارک در فضای حوزههای علمیه را باید به فال نیک گرفت. حیات و شکوفائی هر جامعهی علمی به ارائه نظر و نقدهای گوناگون است؛ موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری به عنوان « کرسیهای آزاد اندیشی و نظریهپردازی» مطرح شده وبه عنوان یک مطالبه جدی همچنان بر دوش حوزههای علمیه سنگینی میکند.
پیش از این نیز بیان نظریهای پیرامون «اقتصاد اسلامی» و نگارش و طرح دهها پاسخ و نقد علمی نتایج بسیار مثبتی در تولید محتوای اثرگذار و مطابق با نیازهای روز را رقم زده بود.
🔹در این بین اما برخی آسیبهایی متوجه این جریان مبارک علمی نیز میتواند باشد. ارزشگذاری، نیتخوانی، برچسبزدنهای ناروا و دخیل کردن جریانهای مختلف سیاسی از جمله آسیبهایی که گاهی در محتوای تولیده شدهی این حرکت مبارک علمی اتفاق میافتند.
ایجاد فضای تحقیر و تهدید با ادبیات مختلف به نفع حوزههای علمیه و جامعه اسلامی نخواهد بود و بیشترین ضربه را عقبهی نرمفزاری نظام از محدود کردن فضای نظر و اندیشه متحمل خواهد شد.
🔹جا دارد اساتید و دانشوران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی که دارای جایگاه علمی هستند حتما ورود جدی به این جریان تولید علمی داشته باشند و طلاب سطح پائینتر بدون قضاوتهای متاثر از پیشفرضهای ذهنی، فرصت را غنیمت شمرده و از مطالب ارائه شده بهرهمند شوند.
🔻🔻🔻
mobahesat
📎 وقایع ۱۶ مرداد
#شمسی
🗓 سال ۱۳۲۷
📌 نماز عید فطر به امامت آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی به یک نمایش بزرگ سیاسی علیه دولت هژیر تبدیل شد. آیت الله در خطبه های نماز، دولت هژیر و استعمار انگلیس را شدیداً مورد حمله قرار داد.
🗓 سال ۱۳۴۴
📌 درگذشت آیتالله سید رضا فیروزآبادی روحانی سیاستمدار، نماینده مجلس شورای ملی و بنیانگذار بیمارستان فیروزآبادی.
🗓 سال ۱۳۵۷
📌 آغاز سخنرانیهای انتقادی و روشنگر وعاظ در لبیک به پیام امام به وعاظ و روحانیون برای روشنگری و آگاهسازی در منبرهای ماه رمضان.
🗓 سال ۱۳۷۹
📌 درگذشت آیتالله حاج شیخ ابوالحسن شیرازی امام جمعه مشهد و از یاران امام خمینی.
📎 وقایع ۲۰ محرم
#قمری
🗓 سال ۱۲۸۷
📌 ولادت آیتالله محمدرضا نجفی اصفهانی (مسجدشاهی) فقیه، فیلسوف، متکلم، ریاضیدان و شاعر.
#تقویم_علماء
🌺🌺🌺🌺🌺
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
🔸در چنین روزی در سال
۱۳۳۱ ـ در جلسه علنی مجلس شورای ملی، نمایندگان، آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی را به ریاست مجلس برگزیدند.
۱۳۵۶ ـ انتخاب جمشید آموزگار به نخست وزیری رژیم پهلوی
۱۳۵۶ ـ امیرعباس هویدا از طرف شاه به جای اسدالله علم به وزارت دربار منصوب شد
۱۳۵۹ ـ تشکیل جهاد دانشگاهی
🔹واقع شد.
🔸همچنین در چنین روزی در سال
۱۳۴۹ - تیمور بختیار، اولین رئیس ساواک در حکومت پهلوی
۱۳۹۵ - پرویز شاهینخو، بازیگر
۱۳۹۸ - سید کمال طباطبایی، تهیهکننده سینما و تلویزیون
🔹در گذشتند.
🌺🌺🌺🌺🌺
بیانیه کانون دانش آموختگان مدرسه معصومیه در خصوص بیانیه استاد ابوالقاسم علیدوست
بسم الله الرحمن الرحیم
نقطه نظرات و دغدغههای اخیر جناب استاد ابوالقاسم علیدوست میبایست مورد دقت جدی فضلا قرار گیرد، باشد که موجب طرح مباحثی مکنون گردد.
بیانیهی ایشان تصریح در دفاع از الگوی حکمرانی حضرت امیرالمومنین (علیهالسلام) به عنوان شاخصی عملی در تحقق اسلام داشته؛ و حاوی نقد توجیه ناموجه مدافعان جمهوریاسلامی در مقایسهی معظلات عهد امروزین با معظلات حکومت علوی است.
نیز ظاهر از سخنان ایشان، وجود آسیبهایی آنچنان در نحوه حکمرانی جمهوریاسلامی است، که مقایسهی این حکومت با حکومت علوی را موجب تضییع تراث تشیع مینمایاند.
باری بیانات استاد مسعود عالی در تاریخ مورد نظر منتقد بزرگوار، خالی از هر ناپرهیزی و کج سلیقگی بود که موجب احساس خطری در نزد منصفان بشود.
آنچه بر خلاف همت استاد علیدوست از پس تفننات اصولی و رجالی ایشان در بیانیهشان بدست داد، ثبوت فیالجمله تخلف برخی کارگزاران حکومت علوی است. همین مقدار کافی است که این استدلال منتهی به نتیجه باشد که وجود برخی مُفسدها و مَفسدهها در حکومتی، ضرورتا به فساد آن حکومت ختم نخواهد شد. این سخن تا بدین اندازه بلااشکال است.
و اما بعد؛ چندی است که برخی دلسوزان حوزه علمیه قم گمانمندند تا با منطقی منحاز و دامنی برگرفته از جمهوری اسلامی، به تبیین و تبلیغ اسلام بپردازند؛ مبادا تا غباری از عملکرد ناصواب نظام بر ساحت دین بنشیند.
لکن عاقلانه آن است که منطق اسلام را با اصول و روشی اجتهادی و بدور از عملزدگی استنباط و عرضه نمود و هر آنچه نام عمل دارد، بدان سنجید. ما مفتخریم که خواهان سنجش عملکرد نظام بر اساس شریعت الهی هستیم. و این نشانهای است روشن بر اولوالالباب که دشمنان جمهوریاسلامی مبارزه با نظام را از مبارزه با احکام شرعی آغاز میکنند. و چه دلیلی بر اسلامی بودن نظام، بالاتر از اینکه دشمنان توحید، تصویر مبارک رهبری معظم را به همراه قرآن کریم به آتش کینه میسوزانند.
آری آنکس که در اثر عملگرایی و به منظور دفاع مطلق از هر آنچه در جمهوریاسلامی میگذرد، منطق دین را وارونه مینماید، در ضلالت است و البته تفاوتی با آن دیگری ندارد که در اثر عملگرایی و اینبار در مذمت جمهوریاسلامی به واژگونی اصول و ضوابط رضایت میدهد.
این عیبی بس بزرگ است که تبعات ناشی از مبارزه با ظلم و استکبار جهانی در ذهن برخی آنچنان غیر منطقی و غیر منطبق با اصول فقهی جلوه نماید، که خطورات ذهنی خود را با واژهی "خود تحریمی" ابراز نمایند.
سخن بسیار است، اما کوتاه آنکه در حوزه علیمه هیچ سخنی بدون نقد باقی نخواهد ماند؛ آنچنان که هر نقدی خود موضوع نقدی دیگر قرار خواهد گرفت. اینگونه است که این حوزه؛ همچنان علمیه و انقلابی باقی خواهد ماند.
کانون دانشآموختگان مدرسه معصومیه
قم
۱۶مرداد۱۴۰۲
@kanon_masoumieh
ما گاهی کودکِ خود را برای نماز صبح بیدار نمیکنیم؛ او را تربیت نمیکنیم که از خواب سحر بزند.
این کار، محبّت و دلسوزی نیست؛ درهای بهشت، هنگام سحر و نماز باز میشود، در حالی که او خواب است!
نمیگویم خشونت به خرج دهیم؛ بحثِ تربیت است. حیفمان میآید صحنههایی پیش بیاوریم که او در سختی بیفتد و تربیت شود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
بانکی پور، نماینده مجلس:
طبق لایحه عفاف و حجاب فقط دو گروه هستند که بازداشت خواهند شد/ کسانی که نیمه برهنه باشند یا افرادی که به خانمهای باحجاب متعرض شوند
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده شادگان در مجلس:
◀️ اینکه بگوییم نسلی لجاجت یا مقاومت میکند یا بر اساس رفتارهای ما، مردم بگویند از لج شما اینکار را میکنیم، کار اصولی، عقلی و اساسی نیست.
◀️ اگر خدای ناکرده بیعفتی بیقیدی و لاابالیگری در جامعه حاکم شود، آیا آن را به صلاح جامعه میدانید؟! کلیت جامعه آن را نمیپذیرد و از نظر منطقی و عقلی درست نیست.
#تقویم_شیعه
۲۱محرّم الحرام، ورود مخدرات به
دیر راهب، و گفتگوی راهب مسیحی با رأس مقدس اباعبدالله الحسین (صلوات الله علیه)...😭
#حسینمن...💔
خبر دارم که سر از دیرِ نصرانی در آوردی
و عیسی را به آیین مسلمانے درآوردی...😭😭😭
اَللهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرج🏴