نامه عرفانی حضرت امام خمینی در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه شعبان، و عدم آمادگی برای ضیافت الله ماه مبارک رمضان!
امام خمینی در نامهای که به درخواستِ بانو فاطمه طباطبایی- عروس شان- خطاب به ایشان نوشتهاند، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شدند. در این نامه که به تاریخ اردیبهشت سال ۶۶ مطابق با شعبان ۱۴۰۷ قمری نگارش شده است، به پایان یافتن روزهای ماه شعبان و آماده نبودن برای ورود به ضیافت الهی اشاره شده و این که با همه این اوصاف، نباید از رحمت الهی ناامید بود. متن نامه به شرح زیر است:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
فاطى دختر عزیزم!
از من مىخواهى براى تو چیزى بنویسم، چه بنویسد کسى که خود، مبتلاىِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند!
اکنون در آستانه شهر اللَّه، و مقام ضیافتِ اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
شهر شعبان المعظم- که شهر امامان است- در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه!
دعاها را گاهى با لقلقهِ لسان خواندم و از آنها چیزى حاصل نشد. در این آخر شهر، عرض مىکنم:
اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ
از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزى، که گناهان به آن جا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب، چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن.
عزیزم! خداوند- جل و علا- نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است.
فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده اند، جز به حق تعالى و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچ چیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
انسان، کمالِ مطلق را مىجوید و مىخواهد چه آنان که به توهّم، بت را مىپرستند و چه آنهایى که حق- جل وعلا- را منکِرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان مىکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوىِ کمالِ مطلق، و خود، گمانِ خلاف مىکنند و شاید عذاب و عقاب براى همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستى و زینت بهتر، دنبال حق مىگردى و کاخ نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ، وَ قَضى رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ،
بنا بر وجهى این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خداى تعالى بسپارم.
والسلام علیک و على عباد اللَّه الصالحین.
روح اللَّه الموسوی الخمینى
صحیفه امام، ج۲۰، ص۲۵۴-۲۵۳.
https://t.me/sireyefarzanegan
فراخوان ثبت نام دوره مدرسه عالی قضاوت و مرکز تخصصی فقه و حقوق.pdf
317.9K
🔹🔸بروشور فراخوان ثبت نام مدرسه عالی قضاوت و مرکز تخصصی فقه و حقوق سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
کتابچه ساده رمضان.pdf
2.21M
🔆 اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ
📖 کتابچهی ساده ماه رمضان
🔹 سوال آزار دهنده!
سؤالی که ذهن حقیر را میآزارد این است: اگر #کتابی بدست ما میرسید که گفته میشد یک دانشمند برجسته و نابغهای هزار سال پیش نوشته است آیا برای فهمیدن مطالب آن بیشتر تلاش میکردین یا برای فهمیدن حقایق و معارف #قرآن کریم؟!
امیدوارم جواب سنجیده و رفتار شایستهای نسبت به این سؤال داشته باشیم.
دستخط انسان کامل و عارف واصل
آیت الله #مصباح یزدی ...🌹🌹🌹
#عکس
@mesbahieh
🔴امام خمینی(ره)
♦️خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم
♦️خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی.ما اگر چنانچه خلاف میکنیم نادانیم، تو بر ما ببخش.
♦️تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو واردبشویم در او.خدایا! تو مارا لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم.
♦️خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن.
📚صحیفه نور ،جلد 19، صفحه 16
🔵٩ توصیه عالی برای ماه مبارک رمضان*
🔻 کمیتگرا نباشید
١- "کمیت گرا نباشید؛ کیفیت جو باشید!"
دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بلكه در پی هضم آنها باشید! غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جان تان شود. بزرگترین مشکل ما قشرینگری به دین و شریعت است. با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟!
آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله! آداب روزهداری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید:
🔻٢- تفکر
حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزهداری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت کنید.
خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.
🔻٣_ یکی از مهمترین حالات بندگی خصوصاً در ماه رمضان، حالتی است که توصیهى مؤکد نبی مکرم است و آن «سجده طولانی» است.
فقط خدا و اولیاء الهی میدانند هنگام سجدهى عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما میبارد. حتماً در روز یک سجدهى طولانی داشته باشید.
🔻۴- حتیالمقدور در خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید.
بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظهی افطار به خانواده و خانهى شما تعلق گیرد.
در ضمن، هنگام افطار دِلال کنید!
"دِلال يعنى ناز کردن"
هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون براش روزه گرفتید وحضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمهى اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: "اگر حاجتم را بدی، افطار میکنم!"
این حالت معجزه میكند!
🔻۵- رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای«حُسن خلق» است.
با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید. لحظهى عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است!
🔻۶- کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد! از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید.
🔻۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدفگذاری شما "لیلة القدر” باشد که جان رمضان است.
در این خصوص، سخن زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز» فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه!
🔻۸- این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست.
در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد!
🔻۹- در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزهدار حقیقی و انسان کامل یعنی امام عصر نباید منقطع شود.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
14000125_40583_1281k.mp3
11.18M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان. ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
🔺 کسی که قرآن و اسلام را به مسائل شخصی و مسائل عبادی و اینها منحصر میکند و انسانها را به گوشهنشینی دعوت میکند که وقتی وارد جامعه بشوند، دیگر قرآن را بگذارند کنار، کسانی که اینجور فکر میکنند انصافاً با قرآن آشنا نیستند، قرآن را نشناختند و باید گفت قرآن را نخواندند.
قرآن خودش را از چالشهای سیاسی اجتماعی به هیچ وجه کنار نمیکشد و از مقابله با طاغوتها و مستکبرها و مسرفها با ستمگران قرآن اجتناب نمیکند. همیشه در مقابل اینها ایستاده است.
پس قرآن متکفل هدایت و دستگیری آحاد بشر در همه بخشهاست... ما کی میتوانیم از این هدایت قرآنی استفاده کنیم؟ هدی للمتقین. وقتی تقوا وجود داشت این هدایت به معنای واقعی کلمه و بالتمام معنی الکلمه در اختیار ما خواهد بود.
#صوت
رزق قرآن در ماه رمضان .mp3
21.89M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در آستانه ماه مبارک رمضان، ۱۴۰۰/۱/۲۴
⚡️ بالاترین رزق در ماه مبارک رمضان، رزق قرآن است.
⚡️ توصیههایی برای بهرهگیری از فرصتهای ماه مبارک رمضان
☑️ @mirbaqeri_ir
🔸حضرت آيه الله العظمی بهجت:
دیدیم و شنیدیم که علما از همین تعلیم و تعلّم های عادی حوزه به #مقامات_عالیه رسیده بودند.
🌸🌸🌸
پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی (Trimmed).mp3
23.23M
✳️ پاسخ جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به سخنان آقای دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی درباره علوم انسانی اسلامی به مناسبت بازنشر این سخنان در فضای مجازی
#صوت
معرفی کتاب - ۴ - صهبای حضور.pdf
341.1K
📚 #معرفی_کتاب
«صهبای حضور»
نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
◀️ توضیح کوتاه درباره کتاب:
این کتاب شرحی است از حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره) بر دعای ۴۴ صحیفه سجادیه که امام سجاد (علیهالسلام) به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان انشاء فرمودهاند. حضرت استاد در ۲۷ جلسه ضمن شرح این دعای شریف به موضوعاتی چون «مسئله انفاق و اهمیت آن در اسلام»، «اهمیت و جایگاه قرآن» و «اهمیت نماز و آثار خشو قلبی در رفتار» پرداخته اند.
همچنین، با توجه به محوریت صلوات در این دعا، در کنار حمد و ستایش خداوند، بخشی از کتاب اهمیت صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و اهل بیت ایشان(علیهمالسلام) و شئون وجودی آنان اختصاص داده شده است.
• ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
• تعداد صفحات:۵۰۸
🛒لینک فروش اینترنتی:
🌐http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2884
#فایل
آیت الله مصباح یزدی :
🤲 درخواست میکنیم
🔹در چنین روزی که آخرین روز ماه شریف شعبان و طلیعه #ماه_مبارک_رمضان است و در آخرین ساعات این ماه به سر میبريم، از خدای متعال درخواست میکنیم اگر تا این ساعت آمرزيده نشدیم، به برکت دوستان خدا و بندگان پاک و شایستهاش، قلم عفو بر گناهان ما بکشد و آمرزیده وارد ماه شریف رمضان بشویم.
۸۱/۰۸/۱۴
🌷سلسله جلسات #درس_اخلاق
در محضر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)
🔺️با موضوع «محبت خدا»
🔹️شبهای ماه مبارک رمضان
🔸️بهزودی در صفحات مجازی:
🌐 @mesbahyazdi_ir
Clip01.mp3
3.01M
🎙 بشنوید « سخنان علامه مصباح یزدی (ره) درباره اخلاق و تحولات اخلاقی حوزه و روحانیت» به مناسبت نشست سی و هفتم انجمن فارغ التحصیلان
انتشار یافته در روز نشست انجمن فارغ التحصیلان 1399/12/18
━━💠🍃🌸🍃💠━━━
Clip03.mp3
866.1K
🎙 بشنوید |کلیپ علامه مصباح (ره) « لزوم درس اخلاق در حوزه ها» پخش شده در نشست سی و هفتم انجمن فارغ التحصیلان
1399/12/18
━━💠🍃🌸🍃💠━━━
Clip02.mp3
1.37M
🎙 بشنوید |کلیپ علامه مصباح (ره) «لزوم توسل به اهل بیت علیهم السلام» پخش شده در نشست سی و هفتم انجمن فارغ التحصیلان
1399/12/18
━━💠🍃🌸🍃💠━━
MizGerd.mp3
13.33M
🎙 بشنوید |میزگرد نشست :
حجت الاسلام دکتر دولت خواه ، حجت الاسلام دکتر حسین خانی و حجت الاسلام دکتر شریفی.
#.نشست سی و هفتم انجمن فارغ التحصیلان
1399/12/18
━━💠🍃🌸🍃💠━━━
✳️ بخشی از زندگینامه و فعالیتهای علمی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر انصاری
🔶 مرحوم استاد انصاری متولد 1338 بودند که تحصیلات حوزوی را تا درس خارج فقه و اصول و تحصیلات دانشگاهی را تا کارشناسی ارشد اقتصاد ادامه دادند، زمینههای مطالعاتی اقتصادی ایشان در حوزه اقتصاد خرد، اقتصاد ایران و مکاتب اقتصاد بود.
📚 از مرحوم شیخ جعفر انصاری دو جلد کتاب به نام های «درآمدی بر مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی، انتشار 78/ گروهی/ پاييز 1379» و «مباني نظام مالي با نگرش اسلامي/ انتشارات موسسه امام خمینی (ره) / پاييز 1386» به چاپ رسیده است.
📒 مرحوم استاد انصاری پاياننامه كارشناسي ارشد خود را با عنوان «بررسي فقهي انواع بيع و نقش آنها در تأمين مالي» در شهريور 1378 در مؤسسه امام خمینی(ره) دفاع کردند.
📕 از استاد انصاری مقالات زیادی با عناوین زیر به چاپ رسیده است:
1- اساسیترین اقدام برای رشد پایدار و فزاینده اقتصاد، انتشار 79، ناشر: هفته نامه پرتو
2 - بررسی مشکلات بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه حوزه و دانشگاه
3- مبانی اقتصاد از دیدگاه قرآن، 82، موسسه امام خمینی- مجله معرفت
4- مبانی بازارها و نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی، موسسه امام خمینی- مجله معرفت
5- فلسفه حرمت ربا
6 - مقدمهای بر معارف اقتصاد قرآن کریم
7- معيار ربوي بودن قراردادهاي مالي/انتشارات موسسه حضرت امام(ره)/ همايش ربا/ بهار1386
8- ساختار پولي و مالي اقتصاد بدون بهره / مجله معرفت
📗 استاد انصاری کنفرانسها و سفرهای علمی جهت ارائه مقاله داشتند که از قرار زیر است:
1- تالار علامه امینی دانشگاه تهران، قلمرو فعالیت بخشهای دولتی- تعاونی و خصوصی در اقتصاد اسلامی، مهر 70
2- بانک مرکزی جمهوری اسلامی، سیاستهای پولی و ارزی، اردیبهشت 73
3- دانشگاه امام صادق(ع)، مبانی معرفت شناسی و روش شناسی اقتصاد اسلامی، آبان 79
📙 سایر فعالیتهای پژوهشی:
1- مبانی بازارها و نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی/ کتاب، سفارش دهنده: معاونت پژوهشی موسسه امام خمینی(ره)
2- بررسی مشکلات بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت: همکار، محل خدمت: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
3- درآمدی به مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی، همکار، مدت: 2 سال، پژوهشکده حوزه و دانشگاه
4- معجم موضوعی قرآن کریم (اقتصاد)، همان، 1 سال، موسسه امام(ره)
📖 زمینه تدریس مرحوم استاد شیخ جعفر انصاری در حوزه بانكداري اسلامي – اصول علم اقتصاد بوده است.
🌹 روحش شاد 🌹
━━💠🍃🌸🍃💠━━━
قلم هوشمند قرآنی+صفحات عثمان طه+صوت قرائت+تفسیر+ترجمه گویاو...
نرم افزار زیبای قلم قرآنی را در بازار اندروید ببینید
https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.dehdashtinia.quranpen
✅ ۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «ماه مبارک رمضان»
🔰پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای آشنایی با نگاه رهبر انقلاب اسلامی به ابعاد معنوی و انسانسازِ ماه مبارک رمضان، بیست جملهی برگزیده از آیت الله خامنهای دربارهی این موضوع را بازخوانی کرده است:
🔸 ۱- ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است و سفرهی ضیافت الهی پهن است. ۱۳۸۴/۰۷/۱۷
🔸 ۲- علّت مبارک بودن ماه رمضان این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است. ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
🔸 ۳- ماه مبارک رمضان؛ ماه عبودیت، اخلاص، اتصال به معدن عظمت و قدرت و ماه اطمینان و سکینهی ناشی از ذکر است. ۱۳۸۹/۰۶/۲۵
🔸 ۴- رحمت الهی، عزت الهی، توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است. ۱۳۸۳/۰۷/۱۳
🔸 ۵- ماه مبارک رمضان بهار نوسازی و خودسازی انسان و بهار انس با خداست. ۱۳۶۹/۰۱/۰۱
🔸 ۶- ماه مبارک رمضان ماه صفا و خلوص و معنویت انسانهای مؤمن است. ۱۳۸۵/۰۸/۰۲
🔸 ۷- ماه رمضان فرصت تعبّد و تقرّب است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۸- ماه رمضان ماه دلبستن به معنویّات است. ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
🔸 ۹- ماه مبارک رمضان ماه خدا و ماه توبه و تضرّع و استغفار و استغاثه است. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
🔸 ۱۰- ماه مبارک رمضان ماه تلاوت قرآن و ماه نزول قرآن و جلسات قرآنی است. ۱۳۸۶/۰۶/۲۲
🔸 ۱۱- ماه رمضان فرصت نشستن سر سفرهی رحمت و ضیافت الهی است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۱۲- برای ورود در بهشت ذکر و انس و شوق، بهترین وسیله دعاهایی است که در ماه مبارک رمضان وارد شده است. ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
🔸 ۱۳- ماه رمضان فرصت تبلیغ، تبیین، فرصت اُنس با مردم است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۱۴- ماه رمضان فرصت کمک به فقرا است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۱۵- ماه رمضان ماه صلهی رحم، صدق و برّ با برادران دینی، آشنایی با معارف، آشنایی و تدبر در قرآن است. ۱۳۷۰/۰۱/۱۶
🔸 ۱۶- هر کدام به نحوی تجمّل و اسراف و زیادهروی را کم کنیم، این درس ماه رمضان است. ۱۳۸۱/۰۹/۱۵
🔸 ۱۷- فضای ماه رمضان بایستی به ما احساس مسئولیت در هر جا که هستیم را تعلیم بدهد. ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
🔸 ۱۸- ماه رمضان را، ماه دعا و تضرّع و الحاح و تعبّد در مقابل پروردگار قرار دهید. ۱۳۷۲/۱۱/۱۷
🔸 ۱۹- خدای متعال ماه رمضان را میدان مسابقه قرار داده است بین مؤمنین که بهوسیلهی اطاعت خداوند، به رضای الهی نزدیک بشوند. ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
🔸 ۲۰- نتیجه روزه ماه رمضان، ذخیره تقوا در دل و جان ماست. ۱۳۸۱/۰۹/۱۵
✅ شرح دعای ۴۵ صحیفه سجادیه ؛
ویژه ی ماه مبارک رمضان.
توسط مرحوم آیت الله مصباح یزدی ...🌹
هر روز ساعت ۷ صبح.
شبکه ۴ سیما .
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
💢 انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است
🔰 انسان ازبینرفتنی نیست، باقی و برقرار است، منتها به یک معنی لباس عوض میکند و به یک معنی جا عوض میکند، از رحم مادر به دامان مادر، به گهواره، به مکتب، به مدرسه و ... انسان موجودی ابدی است و براساس قرآن و عرفان و برهان، #علم و #عمل، انسانساز هستند. علم و عمل، جوهرند، عَرَض نیستند. و حقیقتا سرشت گوهر روان میشوند، غذای جان میگردند؛ آنچنان که آب و نان، غذای بدن میشوند.
✳️ پس انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است. این انگیزه و هدف و ایده، همواره در مد نظر اولیای الهی بوده و هست و ریشهی #عرفان_عملی، همین حقیقت است.
📚 گفتوگو با علامه حسنزاده آملی
📖 صفحات ۲۰۵ و ۲۰۶
💠 حقیقت اخلاق
❇️ ما باید حقیقت معنویت و اخلاق را از دیدگاه اسلام بشناسیم. در غیر این صورت این مسائل مفهومهای عامتری نیز دارد، حتی بعضی از دولت های سابق "معنویت" را به جای "جمهوری اسلامی" بهکار میبردند و جز ارزش هایی بود که مطرح میکردند.
🔰 برای مثال میگفتند: برای معنویت انقلاب شده است؛ اما آن را به معنایی که مشترک بین بتپرست، مسلمان، یهودی، مسیحی و لامذهب است بهکار میبردند.
⛔️ برخی درباره اخلاق نیز همین نظر را دارند و میگویند: اخلاق ربطی به دین ندارد و اخلاق این است که انسان با مردم خوشاخلاق و خوشرو باشد و این ربطی به دین و خداپرستی ندارد!
📝 علامه مصباح یزدی(ره)
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش اول)
1️⃣ تولید مبانی علوم انسانی اسلامی
▪️ در ابتدا باید مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی، ارزششناختی و دینشناختی صحیح بدست آید. بعد از آن مبتنی بر همین مبانی، فلسفه علوم انسانی تولید کنیم و بعد از فلسفه علوم انسانی باید فلسفههای مضاعف به هر یک از علوم انسانی را تولید کنیم که در نهایت آنچه تولید میشود، علوم انسانی اسلامی خواهد بود.
▪️ این واقعیت که بسیاری از نظریات علوم تجربی بر اصول متافزیکی نادرست -مانند امکان تصادف- مبتنی است ما را به این نکته مهم و زیربنایی متفطن میسازد که باید اول چنین مسائلی را در الهیات و متافیزیک بررسی کنیم و پس از رسیدن به پاسخ، سراغ نقد و بررسی و تحقق در مسائل علمی تجربی برویم.
▪️ پیشرفت علم و رسیدن به نتایج مطمئنتر و یقینیتر مرهون این است که در گام اول، برای اثبات بسیاری از مسائل مورد نیاز، از روشهایی غیر از روش تجربی حسی استفاده کنیم. نمونه بارز چنین مسائلی، اثبات اصل علیت است.
📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 35، 39 و 41
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش دوم)
2️⃣ تعریف علم
▪️ قطعا اگر بنا باشد که علوم موجود را دینی بکنیم باید علم را بشناسیم. یعنی بدانیم که ماهیت این علوم چگونه هستند، از چه روشی استفاده میکنند و اساسا چگونه میتوانیم آن را تعریف کنیم. علامه مصباح (ره) بعد از بیان معانی مختلف علم یک معنا را برای تعریف و شناخت علم موجود برگزینند:
▪️ «علم مجموعه مسائلی تشکیل شده از موضوع و محمولاند که موضوعات آنها زیرمجموعه یک موضوع واحدند و پاسخی برای اثبات یا نفی نمیطلبند. هر تلاشی در این راه تلاشی از سنخ آن علم به شمار میرود، و منبع یا روش در آن نقشی ندارد بلکه شامل فقاهت (در فقه)، تفلسف (در فلسفه) تحقیق و پژوهش علمی (در علوم) میشود.»
📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 80
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش سوم)
2️⃣ تعریف علم
🔙 البته باید توجه داشت که این تعریف درست از علم است، اما علم موجود ممکن است که چنین تعریفی را برتابد؛ مثلا ممکن است فقط روش تجربی را معتبر بداند. پس نیاز است علاوه بر شناخت درست علم، علم موجود را نیز شناخت. «شناخت خوب و عمیق علوم انسانی، زمینه نگاه انتثادی به نظریات موجود و تشخیص سره و ناسره آنها را فراهم میکند.(رابطه علم و دین، ص 237)
3️⃣ شناخت قلمرو دین
💢 وقتی میتوانیم علم دینی داشته باشیم که تعریف درستی از دین داشته باشیم. آیا هر چیزی که در متون دینی آمده است دین است؟ آیا هر چیزی که عرفا با کشف و شهود به آن میرسند دین است؟ آیا هر چیزی که در مورد گفتههای خداوند بحث میکند، دینی است؟ اگر کل عالم را فعل خداوند بدانیم پس شناخت عالم هم دینی میشود؟ دین تا چه حد میتواند در عرصههای مختلف ورود پیدا کند؟ روشی که میتوانیم قلمرو دین را بشناسیم کدام است؟
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش چهارم)
3️⃣ شناخت قلمرو دین
↙️ اینها سوالات اساسی است که در بحث قلمرو دین وجود دارد که پاسخ به آنها میتواند روند تولید علوم اسلامی را تغییر دهد. علامه مصباح (ره) بعد از بیان تعریفهای متفاوت از دین، قلمرو دین را چنین بیان میکنند: «دین مجموعهای از باورها، ارزشها و احکام عملی است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان میدهد.
🔘 منبع این آموزهها به تناسب مساله مورد بحث میتواند خود واقعیت، عقل، کتاب و سنت، یا طبیعت محسوس باشد، روش دستیابی به این تعالیم هم میتواند در موضوعات مختلفف متفاوت باشد (شهودی، عقلی، نقلی، یا تجربی).
✔️ پس هر کار اختیاری انسان از این جهت که او را به سعادت یا شقاوت ابدی میرساند میتواند در دایره دین قرار بگیرد؛ مثلا: غذا پختن از این جهت میتواند در دایره دین قرار بگیرد که رابطه آن با سعادت اخروی مد نظر باشد و مسائلی چون حلیت مواد اولیه، مباح بودن پولی که برای آن پرداخت میشود، و مانند ان مطرح باشند، نه سوالهایی درباره کیفیت پخت، مزه، یا حتی ارزش غذایی آن. (1)»
📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 100
🔴از میان میلیاردها ماه رمضان تاریخ
♦️امام خامنه ای: هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم؛ حالا در بین این میلیاردها ماه رمضان تاریخ، ما در چند ماه یا چند ده ماهش هستیم، توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دورهی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعهی ماه رمضانهای تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم.
♦️پارسال در همین ماه رمضان، کسانی بودند از دوستان ما و از نزدیکان ما که امسال نیستند. نمیدانیم سال دیگر کدامِ از ما خواهیم بود، کدام نخواهیم بود؛ این ماه رمضان را قدر بدانید. ماه استغفار است، ماه توبه است، ماه تذکّر است، ماه توجّه به خدای متعال است، ماه عبادت است، ماه گریه است، ماه دلبستن به معنویّات است؛ گفت:
بسا تیر و دیماه و اردیبهشت
بیاید که ما خاک باشیم و خشت...
📚 بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام ۱۳۹۵/۰۳/۲۵