🗓سالروز رحلت عارف کتوم و کبیر
🏳مدرسفلسفهاسلامی، حکیم متأله
🏳علامهسیدمحمدحسینطباطبایی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقای طباطبائی فیلسوف بود و بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! ۹۱/۱۱/۲۳
‼️شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. یک نمونهاش علامهی طباطبایی که چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت! ۸۹/۸/۲
‼️او مجموعهای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ او فیلسوف؛ فقیه؛ حکیم و مفسر قرآن بود و از اصول و کلام و ادبیات و نجوم و هیئت و ریاضیات و از علوم بی نام و نشان دیگر مطلع بود! ۶۱/۸/۲۳
💠علامه طباطبایی:
‼️اساس دموکراسی غربی بر بهرهکشى از مظلومان است و این همان دیکتاتوری در اعصار گذشته است لکن اسمش عوض شده، امروز ظلم و استبداد با لباس دموکراسی بر مظلومین میتازد! تفسیرألمیزان ۴/۱۹۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
نماز بازتابی از میزان و کیفیت حضور خدا در روزمرگی های انسان است..
هر قدر مراقبه و توجه و درنظرگرفتن خدا بیشتر باشه،
توان کنترل ذهن و ارتفاء کیفیت توجه در نماز بیشتر میشه
چون طبق مبانی مبارک فلسفه صدرایی،
انسان با هر چه انس و ارتباط بیشتری پیدا کند
با آن چیز اتحاد روحی پیدا کرده و بسوی همان چیز سعه ی وجودی پیدا میکند و همراهی و همسویی و همگرایی با آن چیز برایش راحت تر میشه.
کسب حضور قلب بالا
خیلی سخته و هزینه سنگینی میخواد.
(سخت است چون مهمترین کار ما در زندگی همینه)
و این هزینه، مراقبه است که موانع و دشمنان درونی و بیرونی زیادی داره
و انرژی و استقامت بالایی لازمه برای مبارزه ی قاطع و دایم با آنها
ورسیدن به تسلط بر نفس و ذهن و حضور قلب و روح در نماز.
بارها تجربه کردم..
مراقبه ی بیشتر در طول روز
موجب توان توجه بیشتر در نماز میشه.
این توجه هم کمیتش مهمه
و هم کیفیتش.
ارتقاء کیفیت به مراقبه های و تقواهای بالاتر نیازمنده.
نماز بازتاب حضور خدا در طول شبانه روز و افعال ریز و درشت ماست.
💥 برنامهریزی کنید که از میان پنجاه هزار طلبۀ حوزه قم، اقلاً سی هزار نفر، هر شب نماز شب بخوانند.
🌠 توصیههای اخلاقی «امام خامنهای» به طلاب و حوزویان
🔹 من از بزرگان حوزه خواهش میكنم درس #اخلاق و تهذیب را براى جوانان مستعد، روشن و نورانى - كه در این حوزه فراوان هستند - جدّى بگیرند.
🔹 برنامهریزی کنید که از میان پنجاه هزار طلبه حوزه قم – حالا با حذف یک عده خیلی پایینترها و یک عده خیلی پیرترها – اقلا سی هزار تاشان هر شب #نماز_شب بخوانند. اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه میافتد.
🔹 در همين قم، مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى، مرحوم علامه طباطبائى، مرحوم آقاى #بهجت، مرحوم آقاى #بهاءالدينى (رضوان اللَّه تعالى عليهم) قلههاى تهذيب در حوزه بودند. رفتار اينها، شناخت زندگى اينها، حرفهاى اينها، خودش يكى از شفابخشترين چيزهائى است كه میتواند انسان را آرام كند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنائى بدهد، دلها را نورانى كند.
🔹 #نافله بخوانید، قرآن بخوانید، #نماز_اول_وقت بخوانید که این سه چیز برای طلبه واجب است. نمیخواهم بگویم که واجب شرعی است؛ واجب وظیفهای و شغلی است. طلبهای که با #قران انس نداشته باشد، طلبهای که اهل نافله نباشد، طلبهای که نمازش را آخر وقت بگذارد، چیز مهمی کسر دارد.
🔹 من توصيه به خشوع و ذكر و تقوا و سعى براى تقرب الىاللَّه را براى طلاب واجبتر میدانم تا توصيه به علم، كه مايه اصلى كارشان علم است. اگر علم باشد، تقوا نباشد، اين علم میشود بىفايده، گاهى هم مضر.
استاد محمد حسن وکیلی.
1359 مشهد.
مادر منافق خلق.
مجتهد بزرگ در همه علوم..
شاگرد سید محمد صادق طهرانی.
مناظرات مستحکم.
محمدحسن وکیلی - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84%DB%8C
✅ زیباترین جمله #استاد_علی_صفائی_حائری (عین صاد):
💠 کفر متحرک به اسلام می رسد ولی اسلام راکد پدربزرگ کفر است. سلمان ها در حالی که کافر بودند حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند رکودشان آن ها را به کفر پیوند زد.
─ (منبع: 📚کتاب: "حرکت"، ص 11)
🆔 @yade_ayyaam ✔️JOIN
✅ به کانال "یاد ایام" بپیوندید
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹 ما يک طريق داريم، يک مقصد داريم و يک مقصود.
🔹بعضی ها در مسير نيستند؛ بعضی در مسير هستند؛ ولی در مقصد نيستند، بين راه می مانند؛ بعضی در مقصد هستند، اما نمی دانند در مقصد چه چيزی را طلب بکنند؟ آيا جنّت را طلب بکنند يا بهشتآفرين را؟ بعضی در بهشت فقط سرگرم لذايذ بهشت هستند، اين بهشت مقصد است و نه مقصود! آن که مقصود در بهشت است، بهشتآفرين است.
🔹پس اگر کسی در طريق نباشد که اصلاً به مقصد نمی رسد. طريق صراط مستقيم است، مقصد بهشت است، مقصود بهشتآفرين!
🔺منبع: درس تفسیر11/12/1397
#در_محضر_استاد
🆔 @esrapr
✅اگر دنيا برايتان بزرگ است ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
من اين را خيلى راحت به شما مىگويم اگر دنيا برايتان بزرگ است، خيالتان راحت باشد كه به آخرت، حتى اگر با ادله هم برايتان اثبات بشود ايمان و گرايش نداريد.بحث يقين نيست.بحث برهان نيست.
بحث خواستن است. نمىخواهى؛ چون اينجا برايت بزرگ و گشاد است.مگر مرض دارم هجرت كنم وقتى كه اين همه دور و برم آب و علف است؟! گوسفندهايم را بردارم كجا بروم؟! ولى وقتى كه گوسفندهايت دنيا را چريده باشند، وقتى كه دنيا برايت تنگ شده باشد، وقتى آسمان آنقدر كوتاه شود كه نتوانى سرت را بلند كنى و مجبور باشى سرت را روى زانوانت بگذارى و گريه كنى؛ اگر اين آسمان پايين و اين دنياى تنگ را احساس كردى، آن موقع به
امامت،به ولايت،به رسالت،به دين،به وحى،به غيب محتاج مىشوى ؛ آن هم به وحى،به عنوان يك خط؛ «يُؤمِنُونَ بِما أُنْزِلَ الَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» ، نه به عنوان يك رسول،بلكه به عنوان يك خط مستمر از آدم تا خاتم، از جامعه عشايرى تا جامعه كشاورزى تا جامعۀ صنعتى تا جامعۀ فوق صنعتى و مدرن، در تمامى اين جريانها، تو به امتى محتاج هستى با كيفيتى ديگر، نه برخاسته از شرايط اقتصادى و توليدى و متكى به اصناف و احزاب و حقوق و آزادى و... كه متكى به بينات و بصيرت و متكى به تربيت و به جمع آورى و به جادادن اين نفوس است
📚 #خط_انتقال_معارف ص۷۱
🌿 @einsad
✳️راه مقابله با شبهات، فقط مطالعه و تحقيق نیست/ انسان باید هم محقق و هم متحقق باشد
آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوالی در خصوص راه های مقابله با شبهات و رسیدن به یقین، اظهار داشتند:
🔹راه مقابله با شبهات و رسيدن به يقين، فقط مطالعه و تحقيق، نیست. تحقيق و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقي، به عمل انسان وابسته است؛ يعني انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد.
🔹محقق كسي است كه از نظر علمي عميقاً تحقيق كرده و مطالب را براي خود حل كرده است؛ ولي متحقق كسي است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل ميكند.
🔹اگر كسي عالم محض بود و حرفهاي متقن و محكم داشت؛ ولي به آن ايمان نداشت يا به علم خود بيباور بود و به حقايقي كه برايش مكشوف شده، عمل نكرد، كم كم دُچار شك و شبهه ميشود.
🔹فهم و باور، دو چيز متفاوت است: فهم در اختيار ما نيست؛ ولي باور در اختيار ماست. با فكر كردن، مطالعه يا تحصيل، علمي براي ما حاصل ميشود و پس از آن ديگر نميتوانيم بگوييم كه من نميخواهم بفهمم. در فهم انسان اراده دخيل نيست؛ امّا در باور اراده دخيل است؛ يعني انسان پس از آنكه چيزي را فهميد، ميتواند به آن باور داشته يا نداشته باشد. در بحث ميان دو نفر، گاهي با اينكه يكي مسئله حق را براي ديگري روشن ميكند، ديگري زير بار نميرود؛ يعني نفس به قدري شرور است كه ميتواند در برابر 2 ضربدر 2 می شود 4 بايستد و بگويد: من باور نميكنم، با اينكه فهميده است.
🔹براي اينكه به ويروس دروني «شك و شبهه» مبتلا نشويم، بايد به آنچه فهميده ايم، باور داشته باشيم و به آن عمل كنيم. تا عمل در كار نباشد، يقين حاصل نميشود. بهترين راه براي نجات از گزند شبهه اين است كه به آنچه فهميديم، عمل كنيم.
🔺منبع: news.esra.ir
🆔 @esrapr
🌺 مکاشفه علامه حسن زاده آملی
حضرت علامه حسن زاده آملی می نویسند: «بعد از نماز صبح جمعه 15/ ج 2/ سنه 1389 ق- 7 شهريور 1348 ش، در حال توجه نشسته بودم، پس از برهه اى بدنم به ارتعاش آمد ولى خفيف بود. بعد از چند لحظه اى شنيدم شخصى بازبان بسيار شيوا و شيرين اين آيه كريمه را قرائت مى كند: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» ولى من آن شخص را نمى ديدم، و من هم از شنيدن اين آيه صلوات مى فرستادم.
در آن حال يكى به من گفت: بگو «يا رسول اللّه» و من پى در پى مى گفتم: «يا رسول الله». و پس از آن با جمعى از مخلوقى خاص محشور شدم كه گفت و شنود بسيارى با هم داشتيم. بعد از آن كه از آن حال باز آمدم متنبّه شدم كه تلاوت آيه فوق براى اين جهت بود كه روز جمعه بود، و ذكر صلوات در اين روز بسيار تأكيد شده است».
📘 واحدجوان، رساله ای در شرح صلوات بر محمد و آل محمد، ص 70
sokhanerfan