آیتالله رجبی: تکریم علامه مصباح، تکلیف حوزه و نظام است.
💢 چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳، همایش نکوداشت حوزوی علامه مصباح یزدی(ره) با حضور اساتید، طلاب و شخصیتهای برجسته حوزوی و فرهنگی در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار شد. در این مراسم، آیتالله محمود رجبی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی حوزههای علمیه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علامه مصباح یزدی، به بیان نکات کلیدی در خصوص جایگاه علمی و معنوی این فقیه و حکیم مجاهد پرداخت.
▪️ آیتالله رجبی در آغاز سخنان خود، با قدردانی از دستاندرکاران برگزاری همایش، به اهمیت تکریم علامه مصباح یزدی اشاره کردند و سخنی از مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) را یادآور شدند. ایشان تصریح کردند: «رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۱ فرمودند که بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره)، یکی از واجبات حوزه و روحانیت و حتی تمامی مسئولان نظام است. این سخن نشاندهنده مسئولیت سنگین ما در حفظ و ادامه راه و اندیشه ایشان است.»
ضرورت تحول در علوم انسانی اسلامی
🔹 آیتالله رجبی با اشاره به دغدغههای علامه مصباح در حوزه علوم انسانی و نقش ایشان در تحول حوزههای علمیه گفتند: «علامه مصباح از سال ۱۳۵۴ با دوراندیشی و شناخت نیازهای جامعه اسلامی، برای تحول در علوم انسانی برنامهریزی کرد. ایشان معتقد بودند که نظام اسلامی باید بر اساس علوم انسانی اسلامی اداره شود و این علوم نباید بر پایه الحاد و شکاکیت غربی بنا گردد. همین دغدغهها باعث شد که ایشان با طراحی برنامههای جامع، تربیت نیروهای متخصص را آغاز کنند.»
نقش بیبدیل در اسلامیسازی علوم انسانی
🔸عضو شورای عالی حوزههای علمیه افزود: «اگر تلاشهای علامه مصباح نبود، حوزه علمیه نمیتوانست در برابر مسئولیتهایی که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بر عهدهاش نهادند، پاسخگو باشد. ایشان با تربیت نیروهای علمی و اخلاقی و همچنین تدوین برنامههای جامع برای اسلامیسازی علوم انسانی، زمینهساز تحول در دانشگاهها و حوزهها شدند.»
تربیت نیروهای انقلابی و اخلاقی
▫️رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به تأکیدات علامه مصباح(ره) بر تربیت اخلاقی و بصیرتی طلاب گفتند: «علامه مصباح(ره) نهتنها در عرصه علمی بلکه در حوزه تربیت اخلاقی و بصیرتی نیز الگویی بیبدیل بودند. ایشان با برنامهریزی دقیق، شاگردانی تربیت کردند که امروز در جایگاههای کلیدی نظام و حوزه علمیه نقشآفرینی میکنند.»
لزوم اهتمام به اندیشههای علامه مصباح
🔰 ایشان در بخش پایانی سخنان خود تأکید کردند: «بزرگداشت واقعی علامه مصباح(ره)، زنده نگهداشتن اندیشهها و جهتگیریهای ایشان است. حوزه علمیه باید هر ساله با محوریت اندیشههای علامه، برنامههای تحولی در علوم انسانی ارائه کند. آثار و اقدامات علامه مصباح(ره) در زمینه فلسفه، اخلاق، و علوم انسانی اسلامی نشاندهنده عمق بینش و دغدغهمندی ایشان برای آینده اسلام و انقلاب اسلامی است.»
۱۴۰۳/۱۰/۵
1403-10-09-OstadJalali.mp3
2.97M
💠 به مناسبت سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی (رحمه الله)
🔰 بیان خاطراتی از مرحوم علامه در حیطه قرآن كریم
✅ ماجرای خواب مادر علامه قبل از تولد ایشان
✅ ماجرای هجرت علامه از نجف به قم و حكمت مستجاب نشدن توسلات ایشان برای ماندن در نجف
✅ توصیف عجیب آیت الله سید عزالدین زنجانی درباره كتاب معارف قرآن مرحوم علامه
✅ ماجرای دعای مرحوم علامه در بیت الله الحرام پیرامون كتاب معارف قرآن
✅ ماجرای علاقه شهید حاج قاسم سلیمانی به آثار علامه و تدریس طرح ولایت در لبنان توسط مرحوم علامه
🎙 حجت الاسلام حسین جلالی
🗓 1403-10-09
🕌 نمازخانه پردیسان
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
🆔 @TolidatFarhangi
🆔 @SofreFarhangiReyhane
@AdminFarhangiMoasese
هدایت شده از خاطرات هاشمی رفسنجانی😑
📝خاطرات هاشمی - یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۰
🔸پاسخ آیتالله خامنهای به نامه تعدادی از نمایندگان مجلس ششم که از طریق محمدرضا خاتمی ارسال شده بود و پاسخ داده شده مطلوب نمایندگان نبود و روایت محسن نریمان نماینده مجلس از برداشت نمایندگان پس از وصول و اطلاع آنان از این نظر آیتالله
🔸انتقاد تعدادی از مدیران ومربیان امور پرورشی وزارت آموزش و پرورش از ادغام معاونت پرورشی این وزارت خانه در معاونت آموزشی توسط دولت سکولار خاتمی
🔸مشورت قضات و مستشاران دیوان عالی کشور در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام
🔸مشورت حبیبالله عسگراولادی به همراه دیدار اعضای هیات موئتلفه اسلامی
📌متن کامل روزنوشت:
⭕️ آیتالله خامنهاى، امروز جواب نامه نمايندگان مجلس را دادند كه تقاضاىكمك براى رفع اختلافشان با قوه قضایيهكرده بودند؛ ولى بهگونهاىكه ثمرى براى مجلسيان ندارد و كمى هم به نفع قوه قضایيه است؛ چون گفته شده، همه بايد تابع قانون باشند و مجلس و قوه قضایيه، احترام هم را حفظ كنند و جنجال نكنند. قانون روشن است و اگر ابهامى دارند، به مرجع قانونى - شوراى نگهبان- مراجعه كنند كه نمايندگان اين را نمىپسندند.
⭕️ آقاى [محسن] نريمان، نماينده بابل كه براى مذاكره دربارة بعضى از مصوبات ارجاع شده به مجمع [تشخیصمصلحت نظام] آمده بود، گفتکه مجلسيان با شنيدن جواب رهبرى، سرد شدهاند و در جلسه غيرعلنى كه امروز برقرار كردند، اعتراضات مثل جلسه چهارشنبه قبل بود.
⭕️ جمعى از مديران، مربيان و مسئولان امور پرورشى قبل آمدند. به شدت به ادغام معاونت پرورشى [وزارت آموزش و پرورش] در معاونت آموزشى انتقادكردند و آن را يك اقدام سياسى براى طرد نيروهاى متعهد دينى مىدانند كه در بخش پرورشی جمعاند. مقالهاى از اينترنت را مطرح كردند كه در مرداد ماه امسال، در سايت يك ايرانى ضدانقلاب درج شده و مربىهاى پرورشى را تخطئهكرده و آن را مخالف آزادى تحصيلي دانسته است. گفتند، اين اقدام ريشه در خارج دارد. 35 هزار نيروى پرورشى داريم؛ براى هر 330 نفر دانشآموز، يك مربى. از من خواستند كه كمك نمايم. شوراى عالى انقلاب فرهنگى، بناست سهشنبه نظر نهايى را بدهد و مانع حذف آن شود. اين مسأله از ابتدا مورد اختلاف بود. در زمان وزارت آقاى [سیدعلیاکبر] پرورش هم با آقاى [محسن] دعاگو كه معاون پرورشى بود، اختلاف وجود داشت.
⭕️ اعضاى كميسيون [حقوقی و] قضايى پشتيبان مجمع [تشخیص مصلحت] آمدند؛ شخصيتهاى مهمى از مستشاران ديوان عالىكشور و اساتيد دانشگاه و وكلا هستند. در مورد سياستهاىكلى احقاق حقوق عامه و پيشگيرى از جرم مشورتكردند.كميسيون قضايى مجمع از آنها خواسته كه در حد امور قضايى بنويسند، ولى من گفتم جامع بنويسند.
عصر شوراى مركزى هيأت مؤتلفه آمدند. آقاى [حبیبالله] عسكراولادى، [دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی]، گزارش برگزارى مجمع عمومى ششم را داد و من در موارد اهميت تلاش در جهت حاكمكردن اسلام در روند تكاملى اين حركت در تاريخ معاصر و ضرورت توجه به نيازهاى معيشتى مردم و جوانان و سازندگى در برنامههاى حزب صحبت كردم.
⭕️ در يك آتشسوزى در بوليوى، بيش از 200 نفر كشته شدهاند. در مراسم كريسمس نيز همين تعداد كشته شدهاند. در آتشسوزى جنگلهاى استراليا كه بيش از يك هفته است ادامه دارد، مساحت وسيعى از جنگلها نابود شده و فشار زيادى بر مردم سيدنى واردكرده و دولت عاجز از اطفا است. درآتشسوزى نيروگاه اتمى بزرگ فرانسه، خسارات زيادى وارد شده است.
#خاطرات_هاشمی
😶