eitaa logo
مصباحیه ...
133 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
494 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نقد محقق عدالت‌خواه، استاد محسن قنبریان بر بیانات اخیر احمد خاتمی را 👈 این‌جا بخوانید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2472
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرموده اند: • "نظام ما مصداق دولت حق است؛ که رهبر بزرگی دارد که عاشق بی قرار اهل بیت و شهادت است و ۲ساعت مانده به اذان صبح مشغول راز و نیاز با خداست و رئیس جمهوری دارد که حتی در روزهای جمعه و تعطیل به مناطق مختلف بخصوص محروم سرکشی می کند" •" در عین حال مشکلات، گرفتاری، اختلاس، بی تدبیری و قیمت های افسار گسیخته هم هست؛ که اینها محکوم است، اما اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟! آیا حکومت دین را رها کنیم؟!" •" در کتاب روضه کافی آمده که امام علی(ع) فرمود در حکومت من ۳۰خلاف شرع است که از دست من کاری ساخته نیست؛ یکی اینکه نتوانستم فدک را به بچه های فاطمه بدهم. منطق امیرالمومنین این است. اگر حکومت علی باشد، ۳۰خلاف شرع است و اگر حکومت علی نباشد ۳۰۰خلاف شرع و بیشتر رخ می دهد" https://aftabnews.ir/fa/news/730840 (۱) 📝 چند نکته محضر ایشان: 1⃣ شورش مردم علیه یا له عدالت؟! در روایت صحیح السند کافی، ۳۰خلاف شرع (عمدتا در حوزه عدالت اجتماعی) وجود دارد، اما جایی از آن نیست که حضرت فرموده باشد: از دست من کاری ساخته نیست! آنچه در روایت هست این است که:《حکمرانان پیش از من کارهایی انجام دادند که در آنها با رسول خدا(ص) مخالفت کردند و از روی تعمد راه خلاف پیمودند و پیمانش را شکستند و سنت و روشش را تغییر دادند. اگر من بخواهم مردم را به ترک آنها وادارم و به جای اصلی آنها بازگردانم و به همان ترتیب که در زمان رسول خدا بود مقرر دارم، لشکر از دور من پراکنده شوند تا جز خودم تک و تنها بجای نمانم و یا اندکی از شیعیان من که برتری مرا شناخته و وجوب اطاعت و امامت مرا از روی کتاب خدای عزوجل و سنت رسول خدا دانسته اند بجا می مانند》(الروضه فی الکافی ترجمه رسول محلاتی ج۱ص۸۵) ❓اگر منظور آیت الله از جمله "از دست من کاری ساخته نیست" همان است -که در تتمه روایات درباره اعتراض عمومی به حضرت درباره نفی جماعت برای نافله خواندند- درباره دوره امیرالمومنین درست فرموده اند اما چه ربط و شباهتی با مردم ایران دارد؟! ❗️مردم ایران علیه حکمرانان سابق و روش های شاهنشاهشان شوریدند نه علیه سیاست های عدالتخواهانه حکمرانان جدید! ❗️ارزشهای علوی و کاهش فاصله طبقاتی پس از انقلاب مردم رو به تحقق نهاد، الان مردم از کوتاهی درباره تبعیض و فساد و بی عدالتی گله مند و معترض اند نه از برخورد با اینها! خواص و بجای استفاده از این خواست توده ها برای تصحیح دیوانسالاری و سیاستهای ضد عدالتی، با انواع توجیه و تخدیر، پشت وضع موجود می ایستند! پس آن شرایط ناکامی علوی چه شباهتی به ما دارد؟! شاید حداکثر همان شل حجابی در بیانات ایشان شباهتی داشته باشد که بعضا مقاومتی میشود و از قضا حکومت هنوز کوتاه نیامده و از دستش کار برمی آید! 2⃣ خط و نشان برای خلاف شرع ها یا ماله کشی؟! چون شاید از رهبر انقلاب بهتر از این طلبه ناچیز بپذیرند، تشریح ایشان از اقدامات امیرالمومنین در حوزه عدالت اجتماعی را نقل می کنم: • "عدالت علی(ع) در قلمرو جامعه یعنی عدالت اجتماعی. در اینجا امیرالمومنین نسخه کامل اسلام است. حکومت امیرالمومنین یک حکومت صددرصد اسلامی است نه ۹۹درصد یا ۹۹/۹۹درصد، نه صد درصد یک حکومت اسلامی است. تا آنجایی که به امیرالمومنین و دامنه اختیار و قلمرو قدرت او ارتباط پیدا می کند، یک لحظه حرکت و تصمیم غیر اسلامی در او نیست؛ یعنی عدالت مطلق. البته در مناطق گوناگونی از حکومت امیرالمومنین کاملا ممکن نبود و اتفاق هم افتاد که کارهای غیر عادلانه ای انجام بگیرد، اما امیرالمومنین به عنوان یک فرد مسئول، هرجا که با چنین چیزی مواجه شد، احساس تکلیف کرد. نامه ها، هشدارها و خطبه های جان سوز و جنگ های امیر المومنین همه در راه اجرای عدالت بود"(۷۹/۱۲/۲۶) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3057 ادامه را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۲/۳ ❗️آری آن کاری از دست برنیامدن، پس از خط و نشان ها و حتی جنگ داخلی علیه زیاده خواران بوده است! • رهبر انقلاب مواجهه امام(ع) با غصب خلافت را با عدالتخواهی اش در زمان حکومت مقایسه کرده می فرماید: "امیرالمومنین در مقابل آن مساله[غصب خلافت] ۲۵سال عکس العمل نشان نداد، اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بناکردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین چقدر مهم بود. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258 ❓از این حیث چه شباهتی با امیرالمومنین هست؟! ❓جنگ با زیاده خواهان و قاسطین پیش کش، در جامعه ما با بی عدالتی، تبعیض ها و اشرافیت ها چقدر از جنس نامه ها و خطبه های نهج البلاغه سر می زند؟! مثلا خود آیت الله خاتمی در خطبه هایش علیه کدام فرد یا موضوع اشرافیت مثل نامه ۳و۴۵ نهج البلاغه انشاء کرده است؟! ❗️مشکل جامعه ما دقیقا در نقطه مقابل است! بسیاری از آن امتیازات قانونی و حتی بعضا مورد امضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت است! تا ۷برابری حقوق دولتی را شورای نگهبان هم امضاء می کند! بعد از آن تازه خروج اغلب نهادهای انتصابی از زیر همان قانونِ نظام واحد (با وجود تفاضل ۷برابری) را شاهدیم!(۲) در خطبه ها ممکن است منتقد این قوانین و رویه ها، مارکسیست خطاب شود اما علیه آن رویه ها مطلقا کسی سخنی نمی شنود! ❓این چه شباهتی با سیاست های عادلانه علوی تا کشیدن کار به جنگ مسلحانه با زیاده خواهان دارد؟! چه شباهتی به خط و نشان کشیدن های امام علی(ع) دارد؟ او بخاطر اینکه مردم و تاریخ ناکامی ها را جزو اسلام نگذارند آن ۳۰ مورد را رسما شمارش کرد، ماهم به تفصیل چنین می کنیم ؟! ❗️ به حسب برخی گزارشات بین المللی رشد میلیاردرهای ایران در رکود کرونا ۲۱درصدی است در حالیکه متوسط جهانی ۶درصد است! در شرایط تحریم و کرونا و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، این نابرابری چگونه قابل توضیح است؟! همان گزارش این ثروت را حاصل از دوبار تزریق پول به بورس(شهریور و دی ۹۹) از صندوق توسعه ملی می داند!(۳) می بینید سیاستهای مستقیم حکمرانی علت بخش بزرگی از تبعیض هاست نه اینکه بخاطر شورش مردم علیه عدالتخواهی موفقیت حاصل نشده باشد! ❓با این وضع، آن روایت کافی چه به کار توجیه ناکامی ما می آید؟! ادامه را در بخش سوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۳/۳ 3⃣ مشروعیت حکومت از عدالتخواهی است! نه عشق رهبر انقلاب به اهلبیت و شهادت قابل تکذیب است و نه تهجد شبانه ایشان؛ اما به تصریح خود ایشان مشروعیت و دولت حق بودن به مبارزه با فساد و تبعیض و عدالتخواهی است نه نماز شب و شهادت طلبی! • می فرمایند: "مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است، این پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت حرفهای زیادی زده میشود، بنده هم از این حرفها بلدم، اما حقیقت قضیه این است که اگر ما دنبال عدالت نباشیم حقیقتا من که اینجا نشسته ام وجودم نامشروع خواهد بود، هرچه اختیار دارم و هرچه تصرف کنم، تصرف نامشروع خواهد بود دیگران هم همینطور"(۸۲/۶/۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3189 ❗️اینکه آیت الله خاتمی جای این رکن مشروعیت، تهجد و عشق به اهلبیت را می گذارد و در مقابل فساد و اختلاس ها به یک کلمه "محکوم است" بسنده و می گوید: "اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟" اصلا رویکرد خوب و موجهی نیست و در تعارض با بیانات رهبر انقلاب است. ❗️با بودن این عشق به اهلبیت و شهادت در رهبرانقلاب از دهه پیشرفت و عدالت، عقب ماندگی در عدالت شروع و دائم افزون شده است بطوری که ایشان از ۸۹تا۹۹ بیش از ده بار به این عقب ماندگی اعتراف و چندبار عذر خواهی کرده اند.(۴) این سند مسلّمی است که ۳۰خلاف شرع می تواند به ۳۰۰خلاف شرع برسد حتی اگر حاکم عادل و عاشق اهلبیت باشد! *⃣ فرق اصلی رهبرانقلاب با این بزرگواران در همین است که: ▪︎اولا به موارد عقب ماندگی در عدالت اعتراف و عذر خواهی می کند و برای توجیه آن از امیرالمومنین و ناکامی های متفاوت از مایش هزینه نمی کند. ▪︎ثانیا آنها را از دست ما بیرون بوده، نمی داند. هم مسئول بسیاری از تبعیض ها را حکومت می داند و هم از تصحیح آن نیست و آب پاکیِ "از دست ما بیرون"، رویش نمی ریزد و بجایش مسکِنِ خوبی حاکم و نماز شبش را به جامعه تزریق نمی کند. کماکان عدالتخواه ماندن و جد و جهد در آن را علت مشروعیت می داند. ▪︎ ثالثا مصلحت اندیشی هایی که موجب این توجیه بافی ها میشود را باطل می کند و صریح می فرماید: "ما به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمی تواتد با عدالت معامله شود"(۸۲/۸/۲۳) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3204 این ارزان فروشی عدالت و زود راضی شدن به بیرون از دست ما بودن، بلایی برای بسیاری از نخبگانی است که باید بجای این تئوری بافی ها، برای برون رفتن از این شرایط و جبران عقب ماندگی های مزمن را برای مردم کنند. 🔻پاورقی: ۱. صوت کامل سخنرانی آیت الله خاتمی را اینجا بشنوید: https://tv.razavi.ir/fa/voice/10282/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-15-%D9%85%D9%87%D8%B1-1400 ۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096 ۳. https://b2n.ir/y10504 ۴. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1846 🔻مطالب مرتبط https://eitaa.com/m_ghanbarian/2228 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!.pdf
276.6K
💠فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢 پیام تشکر رهبر انقلاب درپی افتخارآفرینی تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی نروژ بسم الله الرّحمن الرّحیم آفرین بر پهلوانان کشتی فرنگی کشور و مربی آنان که همه بویژه جوانان را شاد کردند. ان‌شاءالله موفق باشید. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مدارس چه زمانی کامل دایر می‌شوند؟ 🔹معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش: تمام مدارس از پایان آبان به شیوه حضوری به فعالیت خود ادامه خواهند داد و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چک لیست‌های بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدارس است.
خبر خوش برای کارگران هفت‎تپه 🔹در جلسه‎ای به ریاست معاون اول رئیس‎جمهور، مدیریت کشت‎وصنعت هفت‎تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد. پرداخت تسهیلات جدید از سوی بانک‎های ملی و صادرات برای تسهیل امور شرکت هفت‎تپه و پرداخت معوقات به‎ویژه پرداخت حقوق پرسنل، دستمزد کارگران و تامین هزینه‎های جاری آن و همچنین امهال بدهی‎های این شرکت از دیگر مصوبات مهم این جلسه بود.
⚡️مذهبِ عزاداری/نقدی بر ترویج عزاداری محسنیه ✍مهدی مسائلی درباره عزاداری، منطقی در جامعه امروزی شیعه حکم‌فرما شده که می‌گوید: ۱. برای فراموش نکردن هر اتفاق ناگواری باید برای آن عزاداری داشته باشیم. ۲. برای تعظیم و بزرگداشت افراد باید در سال‌روز درگذشت یا شهادت آنها عزاداری کنیم. این دو گزینه در واقع برداشتی از عزاداری شهادت امام حسین(ع) و تسری آن به سایر افراد و رویدادهاست. این درحالی است که از نگاه دین استمرار و دنباله‌دار بودن عزاداری کارکردی منفی دارد و عزاداری امام حسین(ع) نیز در منظومه تعالیم دینی یک استثنا به شمار می‌آید که در بعضی از روایات به آن تصریح شده است. (رک: شیخ طوسی، الأمالی، ص ۱۶۲ و ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص۱۰۰.) اما حاکم شدن منطق بالا موجب شده به جای این که «عزاداری نکردن» تخصیص بخورد، «عزاداری کردن» بدون هرگونه تخصیص و قیدی اطلاق پیدا کند و به مناسک اصلی جامعه شیعه تبدیل شود و حتی به خاطر تردیدها و اختلاف‌های تاریخی درباره روز شهادت اهل‌بیت(ع)، عزاداری‌های متعدد برای شهادت یک امام برگزار شود. حول و پیرامون روزهای شهادت نیز گسترش پیدا کنند و از یک روز به سه روز، سپس یک هفته و یک دهه تسری یابند. عمومیت دادن به استفاده تبلیغی از عزاداری برای ترویج مذهب، موجب شده که علما درباره افراط‌گری در کمیت و کیفیت محافظه‌کاری کنند و انکاری بر رویه‌های موهنِ عزاداری و سوگواری‌های مردم عادی نداشته باشند تا شاید ترکش‌های آن به جان عزاداری‌‌های رسمی نیافتد. گذشته از این، گسترش عزاداری بدین صورت جنجال‌های اجتماعی و مذهبی را دامن می‌زند و حتی زمینه هتک حرمت مذهب را نیز فراهم می‌کند؛ زیرا خواه یا ناخواه،‌ مناسبت‌های عزاداری به یک مناسبت اجتماعی تبدیل می‌شوند که برای پاسداشت آنها باید همه‌ی مردم حرمت آنها را نگه دارند و از شادی یا رفتارهایی که با شئون سوگواری این روزها مخالفت دارد، پرهیز کنند. اما بسیاری از مردم ظرفیت و تحمل این حجم از عزاداری‌ها را ندارند و این موضوع موجب می‌شود تا آنها خود را رویاروی عرفیات مذهبی تازه ایجاد شده ببینند و ناتوان از انکار این عرفیات بی‌اساس، تقابل با مناسک مذهبی برای آنها به وجود آید. حکایت عزاداری ایام محسنیه نیز بر همین منوال است، مناسبتی که حتی گزارش‌های تاریخی برای به وجود آمدنش در ابتدای ربیع‌الاول همراهی نمی‌کنند، ولی چون عده‌ای عزاداری و برافروختن احساسات را بهترین روش تبلیغ مذهبی می‌بینند، تلاش می‌کنند در ادامه دو ماه عزاداری محرم و صفر آن را نیز به مناسبت‌های مذهبی اضافه کنند. ............ ⚡️کانال یادداشت‌های مهدی مسائلی: azadpajooh
🔸علت تاکید جریان شیرازی بر عزاداری محسنیه ✍مهدی مسائلی یکی از جریان‌هایی که به دنبال رسمیت بخشیدن به عزاداری محسنیه در شیعه است، جریان شیرازی است که رهبر فکری آنها یعنی جناب سید صادق شیرازی نیز بر این موضوع تأکیدهای زیادی داشته است. دو عامل برای تأکید و اصرار این جریان بر عزاداری محسنیه می‌توان برشمرد: ۱. نگاه افراط و غالیانه این جریان به عزاداری که دین را در حاشیه عزاداری می‌بینند و حتی بهشت و جهنم و فلسفه‌ی خلقت را در ذیل عزاداری تعریف می‌کنند. همین چند روز پیش جناب سید صادق شیرازی در سخنرانی ۲۸صفر خود گفته بود: "داستان امام حسین علیه السلام همواره در حال کشمکش بوده است و در قبال آن هم خدای متعال بهشت و جهنم را آفریده است و حسینی ها را وارد بهشت و دشمنان ایشان را وارد جهنم می کنند." در این دو سال فراگیری ویروس کرونا جناب سید صادق شیرازی بارها بر عزاداری و زیارت کربلا حتی با علم به خطر جانی توصیه کرده‌اند و همین چند روز پیش هم گفته بود: " زیارت امام حسین علیه السلام واجب نیست، ولی با این تفاوت که اگر کسی یقین کند که در سفر زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام کشته می شود و به زیارت برود و کشته شود، نمازهایش مقبول است و روح پاکش به اعلی علیین برده می شود." ۲. جریان شیرازی تاکید بسیاری بر رفتارهای مخاصمه‌برانگيز مذهبی دارد. جشن‌های نهم‌ربیع( شادی قتل خلیفه دوم) یکی از نمادهای جریان شیرازی است که در سال‌های گذشته تلاش داشتند هفته برائت را نیز در ایام پایه‌گذاری کنند. هواداران و شبکه‌های ماهواره‌ای این جریان نیز در این ایام در بیان توهین‌های مذهبی سنگ‌تمام می‌گذارند. حالا ترویج عزاداری محسنیه احساسات مذهبی را آماده این جشن‌ها می‌کند؛ و با مصادف شدن پایان عزاداری‌ها با نهم‌ربیع، جشن‌های شادی‌ آنها نیز بیشتر به چشم آمده و رسمیت بیشتری می‌یابد. ............ azadpajooh
📷 کفش های بجا مانده از قربانیان انفجار تروریستی مسجد شیعیان در قندوز افغانستان! 🌹🌹😭😭
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون 🌀 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم درگذشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم و مدیر سابق حوزه های علمیه استان مازندران بر اثر عوارض ناشی از ویروس منحوس به دیار باقی شتافت. ✅ از خصوصیات بارز این روحانی خدوم، اخلاق نیکو، حسن معاشرت و خدمات خالصانه به طلاب و روحانیون بخصوص در مدیریت مرکز خدمات استان قم بود. 📌 اسامی علما، اساتید و روحانیونی که به علت ابتلا به کرونا فوت کردند: https://eitaa.com/manahejj/4332
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: خدمت مخلصانه و جهادی حجت‌الاسلام‌ طاهری مدیر مرکز خدمات قم به طلاب 💬 نام محفوظ: یک روز جمعه ساعت ۶ عصر وسایلم را مرکز خدمات جا گذاشته بودم و صبح شنبه اول وقت راهی تهران بودم. رفتم مرکز خدمات و با خواهش و هماهنگی نگهبانی در را باز کردند. وارد که شدم دیدم حاج آقای طاهری، تنها آنجا هستند و مشغول کار! گفتم حاج آقا عصر جمعه اینجا چکار می‌کنید و الان چه وقت کار هست؟! خدا رحمتش کنه لبخندی زد و گفت حجم کارها زیاده و اگر بخواهیم برسیم تموم بشه باید از جمعه هم بزنیم و بیاییم سر کار. همانجا بود که نگاهم به بعضی مدیران حوزه عوض شد و گفتم واقعا چنین انسانهای شریف و خدوم و جهادی هم در بدنه مسؤولین حوزوی هستند... 💬 طلبه: مدت‌ها بود بچه‌ام بیماری سختی داشت و هزینه‌هاش بالا بود. علی الدوام زنگ می‌زد و پیگیر بود... هنوز مزه شیرین دلگرمی‌ها و احوالپرسی یک مدیر‌کل حوزه از یک طلبه، اونم در روزهای اوج مصیبت و درمان فرزند در خاطرم هست. با رفتن ایشون واقعا گیج و ناراحت شدم😞 وای که چه بی نظیر بود حاج‌آقا طاهری، بی‌اِغراق مثل یک پدر دلسوز بود برای طلاب. Manahejj
🍃 اخلاق یک صیرورت است / این‌طور باید طلبه‌ها را به مسئله اخلاق کشاند رهبر انقلاب
✳️ گروه علمی «اقتصاد» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: مؤلفه‌های پیشرفت از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر سید محمدکاظم رجایی 👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر محمدجواد نوروزی 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مهدی خطیبی 🗓 دوشنبه 19 مهرماه 1400 ⏰ 16 🔷 رزومه علمی آقای دكتر سید محمدکاظم رجایی 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1296 🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇 🔸 میهمانان محترم: iki.ac.ir/su/?u=1 🔸 ورود اعضای پرتال: http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx
korsi153.pdf
531.2K
✳️ فایل كرسی 153 ✅ مؤلفه‌های پیشرفت از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)
🏴 پیام‌ تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌تاکندی، عضو سابق مجلس خبرگان. بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم متخلّق جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ علی محمدی تاکندی رحمةالله‌علیه را به مردم عزیز قزوین و بویژه به خاندان محترم و ارادتمندان و دوستان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۹ مهر ۱۴۰۰
〽️ میزان مشارکت در انتخابات‌های عراق بعد از صدام: 2005: 79درصد 2010: 64درصد 2014: 60و اندی درصد(حدودی) 2018: 45درصد 2021: 41درصد 🔹 هر چی مشارکت کمتر، کرسی های صدری ها بیشتر! چونکه سبد رای صدری‌ها تا حدودی مثل سبد رای اصولگرایان هست! حامیان مشخص و پای کار و همیشه در صحنه‌ای دارند ولی هیچ وقت اکثریت نبوده و نیستند... ✅ شاید در بین جریانات شیعی، جریان صدر بیشترین زاویه را با مرجعیت عراق داشته باشد ولی نکته مثبت این انتخابات این است که هر سه حزب پیشتاز(به ترتیب: صدر، مالکی و عامری) طرفدار خروج آمریکا از عراق هستند، اگر چه که پیروزی قاطع صدر نگران‌کننده است!
👓 تحریمهای آمریکا حدود ۱۰۰۰میلیارد دلار!! به اقتصاد ایران ضرر زده است!! مقداری که در تاریخ بی‌سابقه است!
پيام حضرت‌آيت الله العظمي سبحاني مد ظله العالي به مناسبت آغاز به كار راديو وحدت بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام على خیر خلقه وآله الطاهرین، قال الله تعالى «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» (آل عمران/103) قرآن مجيد، پيوسته «وحدت كلمه و به هم فشردگى صفوف مسلمانان» را مى‌ستايد و تفرّق و تفرقه را نكوهش مي كند تا جايي كه مى‌فرمايد: «أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لاتَتَفَرَّقُوا فِيهِ‌...» (شورى/ ۱۳) نيز در آيه مباركه159 سوره انعام مي فرمايد«...إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً، لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‌ءٍ‌...» و يا در سوره مباركه روم آيه 31و32 دو دستگي را نكوهش كرده، مي فرمايد:« وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ * مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً...» و در آيه 103 آل عمران، همه را به چنگ زدن به ريسمان الهي دعوت مي كند كه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» گو اين كه گروه هاى متفرق، در قعر چاه قرار دارند و براى نجات خويش ناچار بايد بر ريسمان وحدت چنگ زنند، تا از وحشت مرگبار خود نجات يابند. اينها نمونه‌هايى از پيام الهى است كه مسلمانان را به «انسجام و توحيد كلمه» دعوت كرده و از تفرقه و دو دستگى باز مى‌دارد گرچه متأسفانه عملكرد مسلمانان در برخى از زمان ها بر خلاف اين پيام الهى بوده و همين امر سبب شده است كه امروز هر منطقه‌اى از مناطق اسلامى در تصرف ابر قدرتى درآمده و پيوسته نقشه های شوم خود را از طريق دست نشاندگان خود، بر جوامع اسلامي تحميل كنند. مسلمانان در چهارده قرن گذشته، تلخى اختلاف و تفرقه را بارها چشيده‌اند و اكنون وقت آن رسيده است كه از «شجره طيبه تقريب و وحدت»، ميوه‌هاى شيرين يكدلي وسرافرازي را بچينند. در سايه وحدت، نيروهاى پراكنده (بسان چشمه‌هاى باريك) در نقطه‌اى گرد مى‌آيند و قدرت عظيمى را تشكيل مى‌دهند. در حالى كه تفرقه، مايه هدر رفت نيروها مى‌گردد و زمينه را براي اجراي فتنه شياطين فراهم مي كند و چه بسا صفوف مسلمانان را رو در روي يكديگر قرار مى‌دهد. ناگفته روشن است وقتي سخن از« وحدت كلمه و تقريب بين مذاهب اسلامي» مي رود؛ بدان معنا نيست كه هر يك از فرقه ها در ديگري ذوب شود و يا از باورهاي خود دست كشد بلكه همچون اعصار گذشته به معناي زندگي برادرانه در كنار يكديگر و حمايت همه جانبه از همديگر است. آري! روح تفاهم و گذشت، بايد در مسلمانان بار ديگر احيا شود، اختلافات جزيى را مايه دوگانگى نينديشند، و در اين مورد از امام محمد بن ادريس شافعى درس بگيرند. تاريخ مى‌گويد: وى بر مزار امام ابو حنيفه وارد شد و در كنار مرقد او نماز گزارد ولى قنوت نگرفت پس از نماز ارادتمندان به او گفتند چرا چنين كردى؟! او در پاسخ گفت: «توقيراً للإمام» يعنى قنوت را به احترام صاحب اين قبر كه در اين مورد قائل به قنوت نيست ترك كردم. پيشواى متقيان وامير مؤمنان على عليه السلام در يكى از خطابه‌هاى تاريخى خود چنين مى‌فرمايد: «فانّ الشاذّ من النّاس للشيطان كما انّ الشاذَّ من الغنم للذئب ألامَنْ دعا إلى هذا الشعارِ فاقتُلوه ولو كانَ تحت عمامتى». (نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷) در جهانى كه دولت هاى كفر و استكبار با داشتن ايدئولوژي هاى مختلف، اقتصادهاى متباين و سياست هاى رنگارنگ، براي منافع مشترك، راه وحدت را پيش مى‌گيرند و بسان دو لبه قيچى براى قطع ريشه اسلام حركت مى‌كنند؛ شايسته است، مسلمانان دست وحدت به هم داده، براى راندن شياطين از سرزمين‌هاى اسلامى و اجراي احكام نورانى اسلام به سوى يك هدف گام بردارند و در ظل لواى مشتركات بى‌شمار، «توحيد كلمه» را شعار خود قرار دهند و به يادآرند كه ما همگان بر وحدانيت خداي يگانه، رسالت و خاتميت پيامبر اعظم، قبله و قرآن واحد، سنت واحد و زبان ديني يكسان هم سوگنديم و اينها براي همدلي كافيست. بنابراین جامعه اسلامی در پرتو وحدت در «قول وعمل» به کمک یکدیگر شتافته و در برابر ترفندهای دشمنان، صف واحدی را تشکیل میدهند ومیتوانند برنامه های خائنانه آنان را در هم پیچند. در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و در نظام جمهوري اسلامي، قدم هایي براي تقریب بین المذاهب برداشته است. نام گذاري ايام ميلاد حضرت محمد مصطفي (ص) به «هفته وحدت»، تأسيس «مجمع تقريب مذاهب اسلامي» از جمله آن ها است و امروز نیز شاهد تأسيس« راديو وحدت» که با تكيه بر توان علمي و هنري که باید بر محور مشتركات امت اسلام حركت كند و شبهات و مسائل پيراموني را با حضور اساتيد فريقين عالمانه و عادلانه روشن نمايد. اینجانب توفیقات همه عزیزان را از خداي سبحان مسئلت دارم . حوزه علميه قم جعفر سبحاني — 1ربيع الاول1443 @e_sobhani
💢 ۴ انتصاب جوانانه و انقلابی در دولت سیزدهم 👈 خبر انتصاب ۴ نیروی جوان انقلابی امیدها به تغییر شرایط فعلی را بیشتر کرد 🔹 براساس این گزارش، اولین انتصاب مسرت‌بخش باز هم در وزارت ورزش و جوانان رقم خورد و با حکم سید حمید سجادی، وحید یامین پور به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان این وزارتخانه منصوب شد. 🔹 دومین انتصاب در خبرگزاری ایرنا به وقوع پیوست و طی آن، علی نادری به عنوان مدیرعامل این خبرگزاری معرفی شد. 🔹 ۲ انتصاب بعدی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رقم خورد و مرتضی فرخی به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس و علی خطیبی به عنوان معاون اداری مالی و مدیریت منابع منصوب شدند. 🔹 این ۴ انتصاب همزمان در ۳ دستگاه دولتی، امیدها جهت تغییر شرایط با رویکرد جوانانه و انقلابی را به دولت سیزدهم افزایش داد. 🔹 گزارش‌ها حکایت از انتصاب‌های مشابه طی روزهای آتی در سایر دستگاه‌های دولتی دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رئیس جمهور: دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد ♦️رئیسی در آیین بازگشایی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها: دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور به کمک دولت بیایند و بالاتر از آن، اتاق فکر دولت باشند. ♦️نباید به هیچ نظریه نو و حرف تازه‌ای بی‌توجه بود، هر چند تاکنون از سوی هیچ استاد و صاحبنظری بیان نشده باشد. ♦️با ظرفیت‌هایی که در کشور سراغ دارم به آینده درخشان ایران بسیار امیدوارم و باور دارم هیچ بن‌بستی پیش روی ما نیست. ♦️ما اصحاب ما می توانیم هستیم و می‌توانیم مشکلات و موانع را کنار بزنیم.
🔴 نماز و گفتگوی رئیس جمهور با دانشجویان و اساتید در مسجد دانشگاه تهران پس از پایان مراسم رسمی اغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گفت‌وگوی خودمانی رئیس جمهور با دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران پس از پایان مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی 🔹رئیس جمهور خطاب به یک دانشجو: قبل از این با تشکل‌ها جلسه داشتیم و بعد از این نیز جلسه خواهیم داشت، ما مشکلی برای حضور در تشکل‌ها نداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حاشیه حضور رئیسی در دانشگاه تهران ♦️رئیس‌جمهور خطاب به دانشجوی دانشگاه تهران: به مهاجرت فکر نکنید، انشالله مشکلات شما با کمک دولت و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها حل خواهد شد ✅ و البته باید گفت در سرزمینی که همچنان سرپرست و نان آور خانواده ها، مردان هستند و دینی که رسالت و جهاد زنان را در تمرکز بر شوهرداری و تربیت فرزندان صالح میداند، عادی و طبیعی شدن توقع اشتغال دختران دانشگاه رفته و... مایه تاسف شدید است...
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ رییس جمهور به دانشجویی که میگفت پایان نامه ها را به سطل آشغال میریزند.
🔸امام خمینی و عالم وارسته ای که او را تکفیر کرد! آیة الله موسوی اردبیلی: [آیة الله] آقا سید ابوالفضل زنجانی که فردی وارسته و خداترس بود، عضو جبهه ملی بود. او نامه ای علیه امام نوشت و منتشر کرد یا دوستانش منتشر کردند که خیلی تند بود و بوی تکفیر امام از آن می آمد. البته او در اوایل خوش بین بود اما بعداً به امام و همه چیز بدبین شده بود. ایشان در محله ما بود و با من نماز می خواند. وقتی که در پاریس بودیم امام به من فرمودند: ایشان و آقای طالقانی را برای شورای انقلاب دعوت کنم. آقای طالقانی خیلی از ایشان حرف شنوی داشت. آقای مطهری هم همینطور بود و می گفت: من آخوند خداترس مثل آقا سید ابوالفضل کم دیده ام یا ندیده ام. خلاصه آن نامه تند ایشان را حاج احمد آقا به من داد و خیال می کرد که ما هر کاری که بتوانیم می کنیم، ولی من نظرم این بود که قضیه را با خود امام در میان بگذارم. یک روز خدمتشان رسیدم و گفتم: نامه آقا سید ابوالفضل را دیده اید؟ گفتند: بله، احمد آورده، خوانده ام. پرسیدم: حالا نظرتان چیست؟ فرمودند: هیچ چیز. گفتم: یعنی تذکر زبانی هم به ایشان داده نشود؟ گفتند: چه تذکری، مگر شما چیزی می دانید که او نداند؟ امام فکر می کردند ممکن است من قضیه را در جلسه سران سه قوه مطرح کنم و با او برخورد کنیم؛ با آنکه خداحافظی کرده بودم صدایم زدند و فرمودند: با آقا سید ابوالفضل کاری نداشته باشید.
🔷 کلام محقق کم نظیر استادالفقهاء آیة الله العظمی نائینی درباره زیارت عاشورا 🔷 شخصی طی مرقومه‌ای از مرحوم محقق نائینی (۱۲۷۶_۱۳۵۵ هـ.ق) رضوان الله علیه سؤال نمود که برای رفع حوائج به ادعیه و اذکار از کتب ادعیه و یا از افراد صاحب تجربه از متدینین رجوع می‌کند ولی گاهی حاجتش روا می‌شود و گاهی ظاهرا اثری نمی‌بیند. لذا از مرحوم نائینی تقاضا می‌کند تا دعایی به او توصیه کنند. 📜 محقق نائینی در پاسخ می‌فرمایند: من به تو اجازه می‌دهم تا به آنچه در کتاب‌های "مکارم الاخلاق" و "مصباح" آمده عمل کنی، اما درباره‌ی آنچه از ادعیه که در السنه‌ی مردم است، چون نمی‌دانم از کجا نشأت گرفته، نظری ندارم، اما اینکه گفتی گاهی اوقات ادعیه اثر دارد و گاهی ندارد، این از اموری است که جز خدا و راسخان در علم (اهل بیت) کسی از آن آگاه نیست و من در همه‌ی حاجات دنیوی و اخروی بالاتر از زیارت عاشورا سراغ ندارم. 🔷...وأمّا ما ذكرته من ترتّب الأثر تارة وعدمه أخرى فذلك ممّا لا يعلم سرّه إلا الله والراسخون في العلم وإنّي لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأيّ حاجة دنيوية أو أخروية. والله العالم ۲۶ رجب ۱۳۴۶ محمد حسین غروی نائینی
🔴 چرا در سیاست دخالت می‌کنیم؟ 🔻از آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء سوال شد چرا در دخالت می‌کنید؟ 🔹جواب دادند: "اگر معنی سیاست خیرخواهی و خدمت و راهنمایی و جلوگیری از فساد و خیانت زمامداران بر توده مردم و برحذر داشتن آنها از گرفتار شدن در زنجیر استعمار و بندگی و جلوگیری از دامها و زنجیر اسارت بر گردن ملت‌ها و کشورهاست، آری ما تا فرق سرمان در آن غرقیم و این از واجبات است و اگر معنی سیاست، ایجاد فتنه و اغتشاش و برادرکشی است تا به حکومت برسند، از آن به خدای دانا و شنوا پناه می‌بریم." ✅
◾️ مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر حجت الاسلام و المسلمین طاهری، مدیرکل فقید مرکز خدمات استان قم، فردا سه‌شنبه 20 مهر 1400 ساعت 9 صبح از مقابل مسجد مصطفی خمینی خیابان هنرستان، تقاطع میرزا کوچک خان جنگلی به سمت گلزار شهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) برگزار می‌شود.