⚫️ حضور جمعی از علما و مسئولان کشوری در منزل آیتالله مصباح یزدی
🔹 حضرت آیتالله علوی گرگانی،
🔹 آیتالله اعرافی،
🔹 آیتالله حسینی بوشهری،
🔹 آیتالله رمضانی،
🔹 آیتالله تحریری،
🔹 آیتالله اسلامی،
🔹 آیتالله خاتمی،
🔹 حجت الاسلام والمسلمین فرخفال،
🔹 حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم الحیدری،
🔹 سرتیپ محمد شیرازی،
🔹 حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی،
🔹 دکتر زاکانی،
🔹 اعضای هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،
🔹 جمعی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب
با حضور در منزل حضرت آیتالله مصباح یزدی، ارتحال این حکیم مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفتند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#معرفی_کتاب
🔵 رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) در 2 جلد
✅ این نوشتار شرح و توضیح خطبه نورانی حضرت زهرا سلامالله علیها، معروف به خطبه فدکیه است كه توسط حضرت آیتالله مصباح یزدی طی 56 جلسه از ابتدای ماه مبارك رمضان 1431 هجری قمری، مصادف با 22 مرداد 1389 هجری شمسی تا خرداد 1390هجری شمسی بیان شده است.
✅ این مجموعه با تلاش حجتالاسلام عباس گرایی در دو جلد تدوین و نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ و منتشر شده است.
✅ حضرت استاد با تسلط بینظیر خویش بر معارف قرآنی، علوم عقلی و علوم اجتماعی، در شرح این خطبه از سویی ما را با اعتقادات ناب فاطمی آشنا میكنند، و از سوی دیگر با تحلیل نكات عبرتآموز انقلاب فاطمی در تشخیص وظیفه زمانه خویش یاری میرسانند.
🌐 مطالب بیشتر در 👇👇👇
http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2888
🌐 مجموعه آثار حضرت علامه مصباح در 👇👇👇
https://mesbahyazdi.ir/
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#چراغ_راه (وصیتنامه)
✳️ وصیتنامهی حضرت علامه آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره)
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🔸 أشهد أن لا إله إلّا الله وحده لاشریک له وأن محمّداً عبده ورسوله أرسله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله ولوکره المشرکون وأن بنته فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین وأن علیّ بن ابی طالب امیرالمؤمنین وامام المتقین وأن الحسن والحسین وعلیّ بن الحسین ومحمد بن علی وجعفر بن محمد وموسی بن جعفر وعلی بن موسی ومحمد بن علی وعلی بن محمد والحسن بن علی والحجة بن الحسن (صلوات¬ الله علیهم) ائمّتی وسادتی وقادتی بهم أتولّیٰ و من اعدائهم أتبرّأ. اللّهم اجعلنی من محبّیهم وشیعتهم وموالیهم واحشرنا معهم. وأشهد أن الموت حقّ وأن الساعة آتیة لاریب فیها وأن الله یبعث من فی القبور وأشهد ان کلّ ما جاء به النبی(صلی الله علیه وآله) حقّ لا مریة فیه وأن القرآن والعترة هما الثقلان اللذان من تمسک بهما نجی ومن تخلّف عنهما ضلّ، نعوذ بالله تعالی.
🔸 امّا بعد؛ فهذا ما اوصی به العبد المذنب الراجی عفو ربه ورحمتَه التی سبقت غضبه والراجی شفاعة اولیائه المعصومین (صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) محمّد تقی الیزدی الی ولده قرّة عینه «علیّ».
🔸 اوصیه بما اوصی به الله تعالی وأنبیاؤه وأولیاؤه.
🔸 اوصیه بتقوی الله والتوکّل علیه وأن یعلم علماً یقیناً أن لا نجاة الّا فی عبادة الله تعالی وإطاعته وأن لا سعادة الّا بالاعتصام به و بالتوسّل باولیائه وأن یعلم أن من افضل ما أمر الله به تعالی طلب العلم و العمل به و تعلیمه وأن یعلم أن طلب العلم بالله و بما انزل الله فی مثل هذا الزمان کالجهاد فی سبیل الله بل من افضل الجهاد فإن الخطر علی¬ الاسلام والمسلمین من ناحیة الجهل أشدّ من ناحیة الأعداء وان الذبّ عن الاسلام وإزاحة الشبهات عن العقائد والاحکام، من أفضل ما یرضاه الله تعالی. أسأل الله تعالی أن یوفّقه واخاه لذلک ابتغاء وجهه الکریم.
🔸 واوصیه بالاخلاص فی العمل والجهد فیه و ترک الکسل.
🔸 واوصیه بالتهجد وقراءة القرآن والتوسّل باولیائه الکرام لاسیما اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و بقیّة الله فی أرضه (عجل الله تعالی فرجه¬ الشریف).
🔸 واوصیه بالبر بامّه ـ فإنّ الجنة تحت اقدام الامّهات ـ واوصیه بالبرّ باخیه قّرة عینی «مجتبی»، وبأُخته، وبالبرّ بإخوانه وأرحامه وجیرانه وإکرام أساتذته لاسیّما من یتعلّم منهم علم التوحید والاخلاق.
🔸 واوصیه بطلب المغفرة لی راجیاً ان یکون ذلک نافعاً لنفسه وأسأل الله تعالی له التوفیق و الإعانة؛ إنه ذو فضل عظیم ومنّ جسیم؛ إنه أرحم الراحمین.
🔸 واوصیه بدوام الذکر وکثرة التفکر والشکر.
🔸 واوصیه بمخالفة النفس والهوی، والزهد فی الدنیا وزخارفها وجاهها وریاستها.
🔸 واوصیه بالقناعة وترک¬ الطمع عمّا فی ایدی الناس والثقة بالله وأن لایرجو غیره ولایخاف الّا ذنبه وأن لایخاف فی الله لومة لائم وأن یعلم علماً یقیناً أن ما اصابه لم¬یکن لِیُخطئه وما اخطأه لم¬یکن لیصیبه.
🔸 واوصیه بالصبر والرضا بقضاء الله فان ذلک من عزم الامور.
🔸 واوصیه أن یجعل همَّه همّاً واحداً وهو أن یطلب رضا الله تعالی ویعلم أن المولی تعالی أکرمُ من أن یکل امر عبده المتوکل علیه الی نفسه أو إلی سایر عباده.
🔸 ثم اوصیک یا ولدی ویا قرة عینی بأن لاترجو إلا الله ولا تعتمد علی غیر الله وأن لا تستعین إلا بالله واوصیک أن تنقطع الی الله وتستأنس به وتخلص حبّک له وتُفرغ قلبک لذکره ومناجاته، وأسأله تعالی أن یوفّقک لذلک بحق محمد وآله الطاهرین، وأن یوفّق قرة عینی مجتبی لذلک کلّه إن شاء الله.
🔸 امّا بعد از همسرم و فرزندانم و برادران و همکارانم و همهی ذویالحقوق تمنّا دارم که مرا ببخشند و از خدای مهربان برایم طلب آمرزش کنند. مایلم که همسرم مادامالعمر در خانهی ملکی، معززهً زندگی کنند؛ مگر اینکه خودشان جای دیگری را ترجیح دهند و اثاثالبیتی که به اینجانب تعلق دارد به ایشان واگذار نمودم.
🔸 و مایلم بعد از اجابت دعوت مولی تبارک و تعالی چهل شب سورهی مبارکه تبارک بر سر مزارم قرائت شود و با اینکه خودم موفق به تشکیل مجالس توسّل در منزل نبودم مایلم در صورتی که میسّر باشد گهگاهی مجلس توسّلی تشکیل شود و نام مبارک سیّدالشهداء و حضرت ولیّعصر عجل الله فرجه در خانه زنده بماند و نیز مایلم مقداری از ثلث مال صرف اطعام فقرا و ضیافت همسایگان و صلهی ارحام شود؛ مخصوصاً انفاق در حال دفن فراموش نشود.
إنّا للّه و إنّا الیه راجعون یا مولای و یا سیّدی، العفو العفو العفو.
محمدتقی مصباح یزدی
شوالالمکرم 1420
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ ترجمهی بخش عربی وصیتنامه
🔸 شهادت میدهم که خدایی جز الله نیست. او یکی است و شریک ندارد. و شهادت میدهم که محمد(صلی الله علیه و آله)، بنده و فرستادهی اوست که به هدایت و دین حق و برای آشکار کردن آن بر همهی ادیان، هرچند مشرکان از آن ناخوشنود باشند، فرستاده شده است.
🔸 نیز شهادت میدهم که دختر او، فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، سرور بانوان جهان، و علی بن ابیطالب(علیه السلام)، امیر مؤمنان و امام پارسایان است، و حسن و حسین، و علی بن حسین، و محمد بن علی، و جعفر بن محمد، و موسی بن جعفر، و علی بن موسی، و محمد بن علی، و علی بن محمد، و حسن بن علی، و حجت بن الحسن ـ که درود خدا بر آنان باد ـ امامان و بزرگان ما و پیشوایان ما هستند که آنها را دوست دارم و از دشمنان آنها بیزارم. خدایا، مرا از محبّان و شیعیان و پیروان آنان قرار ده و با آنان محشور کن.
و شهادت میدهم که مرگ، حق است، و ساعت (قیامت) آمدنی است و در آن شکی نیست، و خداوند، هر کسی را که در قبرهاست، برمیانگیزد.
🔸 شهادت میدهم که آنچه پیامبر آورده، حق است و در آن تردیدی نیست، و قرآن و عترت، دو امر گرانسنگ هستند که هر کس به آنها تمسک جوید، نجات مییابد، و هر کس از آنها سرپیچی کند، گمراه میشود؛ که از این امر به خداوند پناه میبریم.
🔸 اما بعد؛ این وصیت بندهی گنهکار، محمدتقی یزدی است ـ که به عفو پروردگارش، و به رحمت او که بر غضبش سبقت گرفته، و به شفاعت اولیای معصوم که سلام و درود خدا بر آنان باد، امید دارد ـ ، به فرزند و نور چشمش، علی.
🔸 او را وصیت میکنم به همان چیزی که خدای تعالی و پیامبران و اولیایش توصیه کردهاند.
🔸 او را به تقوای الهی و توکل به او توصیه میکنم، و نیز به اینکه یقیناً بداند که نجاتی جز با عبادت و اطاعت پروردگار میسر نیست، و اینکه سعادت، جز با چنگ زدن به او و توسل به اولیای او ممکن نیست. و نیز بداند که بهترین چیزی که خدای تعالی به آن دستور داده، طلب علم و عمل به آن و تعلیم آن است. و همچنین بداند که طلب معرفت به خدا و به آنچه خدا نازل کرده، در زمان ما همانند جهاد فی سبیلالله، بلکه از برترین جهادهاست؛ زیرا خطری که اسلام و مسلمین را از ناحیهی جهل تهدید میکند، به مراتب شدیدتر از خطری است که از ناحیهی دشمنان میرسد، و بداند که دفاع از اسلام و دفع شبهات مربوط به اعتقادات و احکام، از بزرگترین راههای خشنودی خدای بزرگ است. از خدا میخواهم که علی و برادرش را در این راه برای نایل شدن به وجه کریم الهی موفق کند.
🔸 او را به اخلاص در عمل و مجاهده در این راه، و ترک سستی و کسالت توصیه میکنم.
🔸 فرزندم را به تهجد و قرائت قرآن و توسل به اولیای کرام بهویژه اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و بقیةالله فی ارضه(عجل الله تعالی فرجه) توصیه میکنم.
🔸 فرزندم را به خوشرفتاری با مادرش سفارش میکنم؛ که بهشت، زیر پای مادران است. و او را به خوشرفتاری با نور چشمم مجتبی و خواهرش، و نیکی با برادران و ارحام و همسایگان، و گرامی داشتن استادان خود ـ بهویژه استادان علم توحید و اخلاق ـ توصیه میکنم.
🔸 او را به طلب مغفرت برای من، با امید به آنکه این طلب مغفرت، برای خود او نیز منفعت داشته باشد، سفارش میکنم. از خدا توفیق و یاریاش را طلب میکنم؛ به درستی که خداوند، صاحب فضل عظیم و منت بزرگ و مهربانترین مهربانان است.
فرزندم را به ذکر مدام، تفکر فراوان، و شکرگزاری، و مخالفت با نفس و هوی، و به زهد در دنیا و بیرغبتی به تجملات دنیا و مقام و ریاست آن توصیه میکنم.
🔸 فرزندم را به قناعت، ترک طمع از آنچه در دستان مردم است، اعتماد به خدا و نومیدی از غیر او، نهراسیدن از غیر گناه خود، و نهراسیدن در مسیر الهی از ملامت ملامتگران توصیه میکنم و نیز اینکه یقین داشته باشد که آنچه به او رسیده، قرار نبوده نرسد، و آنچه به او نرسیده، نمیبایست میرسیده است.
🔸 او را به صبر و رضا به قضای الهی که از امور مهم است، توصیه میکنم.
🔸 او را سفارش میکنم به اینکه همهی همّت خود را یک چیز، یعنی طلب رضایت خداوند، قرار دهد؛ و اینکه بداند مولای بزرگ ما، کریمتر از آن است که امر بندهای را که به او توکل کرده، به خود آن بنده یا دیگر بندگان بسپارد. پس تو را، ای فرزندم و ای نور چشمم، توصیه میکنم به اینکه فقط به خدا امید داشته باشی و فقط بر او اعتماد کنی و جز از او کمک نخواهی. و تو را به انقطاع به سوی خدا، و امیدواری به او، و خالص کردن محبت به او، و متوجه کردن قلب به ذکر و مناجات او توصیه میکنم و از خدا میخواهم که به حق محمد و خاندان پاکش، تو و نور چشمم مجتبی را به همهی اینها موفق کند؛ انشاءالله.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
22.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی با موضوع سوابق مبارزاتی عمار انقلاب علامه مصباح یزدی
https://www.aparat.com/v/daEKW
@maab_iki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی با موضوع شبهه انتساب علامه مصباح یزدی به انجمن حجتیه
https://www.aparat.com/v/sRiF0
@maab_iki
🔴درسهايي که بايد ازعلامه مصباح آموخت
🔸قسمت يازدهم: فيلسوف مؤسس
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله مصباح فيلسوفي نوآور، مبتکر و خلاق بود: هم از نظر علمي و هم از جهت ساختارسازي حقيقتاً شايسته وصف «فيلسوف مؤسس» است. او نه تنها در بسياري از علوم اسلامي و انساني صاحب نظريه و داراي نوآوريهاي محتوايي بود؛ بلکه مؤسس و بنيانگذار پارهاي از علوم اسلامي مثل «معرفتشناسي» و «فلسفه اخلاق» نيز بود؛ و افزون بر اينها مؤسس و بنيانگذار نظام آموزشي نوين و بيسابقهاي در حوزههاي علميه بود. او کار تحول در ساختار و نظام آموزشي را پيش از انقلاب و عملاً آغاز کرد.
🔸کساني که با پيشينه مباحث فلسفي و اعتقادي و اخلاقي آشنا هستند به خوبي ميدانند که آيتالله مصباح نوآوريهاي ساختاري و محتوايي فراواني در اين علوم داشتند. تنها کساني اهميت نوآوريهاي ساختاري و محتوايي ايشان در کتاب آموزش فلسفه را به درستي درک ميکنند که آشنايي خوبي با مکاتب پيشين فلسفي يعني فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعاليه داشته باشد.
🔸نيم نگاهي به تاريخ مباحث تفسيري و قرآني و مقايسه کارهاي تفسيري آيتالله مصباح با آنها از تفاوتهاي فراوان و بينظير نشان ميدهد. حضرت آيتالله فياضي ميفرمود: «بنده اکنون نيز معتقدم ايشان در ميان افرادي که من ميشناسم، يکي از والاترين مفسران قرآن است؛ يعني کمتر کسي را در اين زمينه ميشناسم که مانند ايشان تفسير را بر اساس اصول اجتهادي و مباني صحيح استنباط بيان کند» (زندگينامه حضرت آيتالله مصباح، ص93)
🔸کساني که با تراث اخلاقي در جهان اسلام آشنايي داشته باشند اهميت و جايگاه «اخلاق در قرآن» و کتاب کمنظير «خودشناسي براي خودسازي» ايشان را درک ميکنند.
🔸به هر حال، براي آشنايي بيشتر با نوآوريهاي علمي ايشان در حوزههاي مختلف دانشي، ساليان قبل مجموعهاي در چهار جلد با عنوان «رهآوردها» منتشر شده است. ميتوان براي مطالعه بيشتر به آنها مراجعه کرد.
🔸اما افزون بر آن به اعتقاد بنده آيتالله مصباحيزدي نخستين فيلسوفي است که:
1️⃣دانش معرفتشناسي اسلامي را به صورت مدون عرضه کرد؛ و بدين ترتيب پايههاي هستيشناسي صدرايي را بر بنيانهاي محکمي از معرفتشناسي استوار کرد و همين کار موجب دقتهاي بيسابقه و نوآوريهاي مهمي در فلسفه اسلامي شد.
2️⃣دانش فلسفه اخلاق اسلامي را به صورت مدون و منظم عرضه کرد؛ هر چند تا پيش از ايشان مسائلي از فلسفه اخلاق در لابلاي کتابهاي کلامي و فلسفي و اصولي و حتي منطقي به صورتي استطرادي و پراکنده وجود داشت، اما کسي که به صورتي ساختارمند و بيسابقه دانش فلسفه اخلاق اسلامي را عرضه کرد، آيتالله مصباح بود.
3️⃣علم اخلاق را «اسلامي» کرد؛ تا پيش از ايشان، اغلب عالمان اخلاق مسلمان تحت چنبرة انسانشناسي و اخلاقشناسي ارسطويي بودند. کسي که اخلاق اسلامي را حقيقتاً «اسلامي» و «قرآني» کرد و آن را از قالبهاي نارساي ارسطويي نجات داد، آيتالله مصباح بود.
4️⃣به صورتي نظاممند و دقيق فلسفههاي مضاف را از دل بنيانهاي هستيشناسي، معرفتشناسي و انسانشناسي استخراج کرد و تدوين نمود و حتي به مرحلة آموزش همگاني (در قالب طرح ولايت و طرح معرفت و ...) عرضه کرد.
5️⃣سنگينترين پروژة تاريخي در حوزة علوم عقلي اسلامي (فلسفه، عرفان، منطق، معرفتشناسي و کلام) را مديريت کردند [دائرة المعارف علوم عقلي] که خود حاکي از عمق نگاه آيتالله مصباح است.
🔸درکنار همه اينها، در عرضه معارف ديني هم نوآوري داشت؛ وي حتي سخنرانيهاي عمومي خود را با تحليل و تبيين مفاهيم آغاز ميکرد و معتقد بود بسياري از سوء فهمها و سوء برداشتها ناشي مغالطة اشتراک لفظي است؛ به همين دليل، روش پژوهش و آموزش و سخنراني خود را به اين شيوه سامان داد که ابتدا مفاهيم اصلي و مهم و مفردات بحث را به درستي و با دقت تعريف ميکرد و سپس به تحليل مسأله ميپرداخت. در بحث از آزادي، دموکراسي، جامعه مدني، تساهل و تسامح، خشونت، ليبراليسم، اومانيسم، لذتگرايي، سودگرايي، معنويت، عرفان، اخلاق و به طور کلي همه مباحث تخصصي و عمومي چنين رويهاي داشت. و با اين کار جلوي بسياري از مغالطات و مردمفريبيهاي غربزدگان و اسلامستيزان را ميگرفت و دربارة حقايق و معارف ديني روشنگري ميکرد.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
99.10.18.mp3
25.39M
سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین استاد مرتضی آقاتهرانی نماینده مجلس و از شاگردان علامه مصباح یزدی(ره) درباره ویژگیهای علامه فقید.
مراسم ختم در موسسه امام خمینی.
۱۳۹۹/۱۰/۱۸
┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈•
#مناسبتی
⬅️ در ایام فاطمیه یکی از مهمترین اعمال، برگزاری مراسم عزای آن حضرت و یادآوری مصائب و اشک و اندوه به مظلومیت و شهادت جانسوز ایشان است. ولی بیان رشادت ها و فضیلت های ایشان بیشتر و بهتر می تواند مسیر پیش روی ما را روشن کند.
🔸یکی از خصلت هایی که در حیات طیبه ایشان همچون گوهری درخشان نورافشانی و خودنمایی می کند، دفاع از حق با تمام هستی و دارایی است. سراغ نداریم زنی با کرامات و عظمت ایشان که در راه ولایت نوزاد در شکم را فدا کند، حرمت و جایگاهش هتک شود و در مسیر دفاع از حق حاضر به هم کلامی با روسیاه ترین انسان ها شود، سیلی بخورد و حریم خانه اش شکسته شود. برای نشان دادن چهره کریه مزدوران شیطان، محل قبر خود را به یک سند و معمای جاودان تبدیل کند تا جویندگان حقیقت با آن مسیر یابند و رهروان باطل در پوشاندن آن عاجز باشند.
📌 البته باید اعتراف کرد یکی از سخت ترین کارها دفاع از حق با تمام وجود است. مسیری که بسیاری از مؤمنین در میانه مسیر از آن باز می مانند. در مقابل حق طلبی و ایثار، صفت محافظه کاری است، خصلتی منافقانه که انسان بر محور منافع دنیوی حرکت می کند و در تزاحم آبرو و مصالح دین، حاضر است مصلحت دین و اسلام را فدا کند ولی خودش در عافیت باشد.
✅ اینجا قلم یادآوری میکند استاد مصباح عزیز را که برای رسیدن به این فضیلت، فاطمه زهرا (س) را اسوه قرار داد. حوزه مصابیح زیادی به خود ندیده است. مصباحی که جوانان را در برابر شبهات بیمه کند و در برابر انحرافات سینه سپر کند و آبروی خود را با خدا معامله کند.
▪️به نظر میرسد فقدان همین خصلت فاطمی در ما، یکی از عوامل مهم رکود حوزه است. باید بپذیریم محافظه کاری و بی بصیرتی دوستان و یاران، همان چیزی بود که دشمنان را بر سوزاندن خانه فاطمه (س) جسور کرد و امیرالمومنین (ع) را خانه نشین...
⬅️ شاید اگر فضلا و طلاب بیشتر بر منویات رهبری پافشاری می کردند و به خاطر ترس از دست دادن کرسی درس یا ثمن های بخس با قامتی استوار و با ادب برای اجرای منویات رهبری قد علم می کردند ما اکنون شاهد حوزه ای پویاتر و طلابی دیگر بودیم.
🖋محمدحسن دهقان
🆔@tahavol_howze
▫️فایل های صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر احمد حسين شريفی (از شاگردان علامه مصباح) در باب علامه مصباح یزدی
1️⃣ فایل صوتی اول ، سخنرانی در پاسخ به سخنان عبدالکريم سروش درباره علامه مصباح يزدي
2️⃣ فایل صوتی دوم ، سخنرانی با موضوع : «خدمات علمي و آموزشي علامه مصباح در حوزة دانش اخلاق و فلسفه اخلاق» ۱۸ دي ماه ۱۳۹۹
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴 eitaa.com/tabyinir 🏴
پاسخ به سخنان عبدالکریم سروش درباره علامه مصباح (Trimmed).mp3
23.68M
🔹 سخنرانی استاد شریفی در پاسخ به سخنان عبدالکريم سروش درباره علامه مصباح يزدي
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴 eitaa.com/tabyinir 🏴
خدمات علمي علامه مصباح به دانش اخلاق اسلامي (Trimmed).mp3
38.58M
🔹سخنرانی استاد احمدحسین شریفی با موضوع : «خدمات علمي و آموزشي علامه مصباح در حوزة دانش اخلاق و فلسفه اخلاق» ۱۸ دي ماه ۱۳۹۹
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴 eitaa.com/tabyinir 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹آیت الله مصباح یزدی(ره) | اهتمام رهبری به جوانان برای «آفت زدایی از انقلاب» است
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴 eitaa.com/tabyinir 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹آیت الله مصباح یزدی(ره) | «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است» یعنی چه؟
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴 eitaa.com/tabyinir 🏴
💢 بزرگداشت آیتالله مصباحیزدی
🔰 ۲۴ دیماه از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی #امام_خمینی(ره) و با حضور عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، #موسی_نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجج اسلام محمدجواد نوروزی و مهدویزادگان، مراسم بزرگداشت و ارج نهادن به مقام علمی #آیتالله_مصباحیزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
🆔️ @hojreh14
🔸️ موسی نجفی در این مراسم با اشاره به شخصیت تمدنی آیتالله مصباح، گفت:
👈 تاریخ به ما آموخته هر فردی که بیشتر مورد هجوم بوده است، بیشتر در جامعه اثرگذاری داشته است؛ مثلاً به #علامه_مجلسی تاخت و تاز زیادی در زمان خودش شده و عمدتاً کلیدواژه مخالفان هم اتهام تعصب و افراطیگری است.
👈 هرقدر به دهه چهارم و پنجم انقلاب نزدیک شدیم، حملات بیشتری به علامه مصباح شد، زیرا مباحث سیاسی ایشان بیشتر به سمت مسائل فکری و علمی رفت و بر مبنای فلسفه اسلامی شکل گرفت.
🆔️ @hojreh14
🔸️ همچنین حجتالاسلام والمسلمین #داود_مهدویزادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سخنانی، گفت:
👈 با ارتحال ایشان شاهد نوعی هجمه سنگین توأم با بداخلاقی و بینزاکتی نسبت به آن مرحوم بودیم و حتی اجازه ندادند این هجمه بعد از خاکسپاری ایشان باشد.
❗ یکی از افرادی که جزء گروه بدگویان به ایشان بود، یک نکته گفت و آن اینکه آقای مصباح فیلسوف مسلمی بود گرچه پای خود را از گلیم فلسفه درازتر کرد و وارد سیاست شد و خوب بود در فلسفه مانده بود و تدریس میکرد.
🆔️ @hojreh14
🔸️ مهدویزادگان با اشاره به وظیفه فیلسوف، بیان کرد:
👈 به نظر بنده این حداقل وظیفه فیلسوف است و وظیفه اصلی او حفاظت از حقیقت و عدم اجازه مخدوش شدن آن است. در این مفهوم فیلسوف در مدرسه خود نمینشیند و کنج انزوا نمیگیرد، بلکه وارد جامعه و سیاست میشود و سراغ مردم میرود. در این معنا، تعهد یک فیلسوف شکل میگیرد تا حقایق در ذهن مردم مخدوش نشود.
https://eitaa.com/joinchat/4105306129C00da37c75a
هدایت شده از مجتبی مصباح
سلام علیکم. طلب همان است که فرمودند حدود دو هفته پیش از وفاتشان در جمع خانواده فرمودند تا دو هفته دیگر میرویم در یک باغ خیلی بزرگی. اما مطلب غسال را از قول او نقل کردند که درباره صحت آن چیزی نمی دانیم. همانطور که بعدا جناب آیت الله صدیقی فرمودند البته کرامات علامه اینها نیست.
💠 زمانشناس بصیر
🔹️از دهه ۱۳۳۰ تا کنون جناب آقای مصباح را میشناختم، همواره بر مدار حق بوده است. آیت الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان شناس بصیر است. {ایشان} جزء شخصیت های برجسته ای است که هیچگاه در تقدم نظام برخورد تردید نداشته و در این راه بدون لحاظ داشتن موقعیت علمی خود به دل خطر رفته و گاهی یک تنه با «خناسان مسلط» به مصاف داده است.
🔺️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمهاللهعلیه)
۱۳۸۹/۰۸/۰۳
🔸️مجموعه تصویری #مصباح_عزیز (۱)
🏴@mesbahyazdi_ir
🌷 فاطمه (س) حجت بر امامان
قال الامام العسکری (علیه السلام): نحن حجج الله علی خلقه، و جدتنا فاطمة حجة علینا؛
امام حسن عسکری (علیه السلام)فرمودند: ما حجت های خداوندی بر بندگان هستیم و جده ما حضرت فاطمه زهرا، حجت بر ماست.
📗تفسیر اطیب البیان ج 13 - ص 225
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چگونه باید شخصیت علامه مصباح (ره) را تعریف کنیم؟
➖ریشه مواضع انقلابی و شجاعت ایشان در بیان حق چه بود؟
#تصویری
@Panahian_ir
💠 الگوی شایسته
🔸️ چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بیدرنگ به میدان می آورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمی گیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم «راهحق» و نشان دادن «مصداق» و «الگوی شایسته» است.
🔺️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمهاللهعلیه)
۱۳۸۹/۰۸/۰۳
✅ مجموعه تصویری #مصباح_عزیز (۲)
🏴@mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 از خاک پای حضرت زهرا درخواست کنیم ما را شفاعت کنند!
مطمئن باشیم اگر گوشه چشمی به ما کنند، بار دنیا و آخرتمان بسته می شود!
💬 علامه مصباح یزدی رحمه الله
🔹 اولین فاطمیه پس از درگذشت علامه مرحوم، با فاتحه ای یاد ایشان را گرامی می داریم.
@HozeTwit
✅ کارنامه سروش در هفتاد و پنج سالگی
🔴 گفتار تازه عبدالکریم سروش درباره رابطه دین و قدرت، پس از رؤیای رسولانه، بسط تجربه نبوی و قبض و بسط تئوریک شریعت، چهارمین بزنگاه معرفتی او در سه دهه گذشته است.
🔴 سروش از قبض و بسط در سال۶۷ تا گفتار چهارمش در سال ۹۹، تغییراتی کرده است که در محورهای زیر قابلجمعبندی است:
🔵 تحول در دعاوی
🔻 مسئله سروش در قبض و بسط، معرفتشناسانه و تفکیک دین از معرفت دینی و بشری دانستنِ معرفتِ دینی نسبت به خود دین که منشا الهی و غیربشری دارد، است. سروش سیر تحول معرفت دینی را در دادوستد با سایر معارف بشری علیالخصوص معرفتِ علمی بیان میکند و همّوغمّ خود را بر اصلاح و به تعبیر خود، عَصری کردن معرفت دینی میداند. اما به تدریج در بسط تجربه دینی، اصلِ خود دین را نیز بشری میداند و تجربه نبوی را بر همین اساس قابل بسط میداند. در رؤیای رسولانه با تأکید بر اینکه قرآن، کلامِ محمد است و نه خدا، جایگاه مهمتربن تکست دینی یعنی قرآن را متزلزل و در گفتار چهارمش یعنی دین و قدرت، تکوین اسلام و گسترش اجتماعی اسلام را به لحاظ اخلاقی و هنجاری، متکی به قدرتطلبی، خشونت و اقتدارگرایی پیامبر، مخدوش میکند. درواقع سروش همچنانی که در توصیف و تحلیل از معرفت دینی به خود دین تأکید میکند، در نسخه تجویزی خود نیز به جای اصلاح معرفت دینی به اصلاح خود دین میرسد.
🔵 تحول در اندیشهورزی
🔻 سروش در این چهار گام اندیشهورزی خود در کنار رادیکال کردن مدعا از معرفت دینی به خود دین، نظام استدلال ورزیاش، قویتر نشده است که به مراتب غیرقابلدفاعتر شده است و توانایی توجیهی پایینتری پیدا کرده است. گفتار تازه او درباره رابطه دین و قدرت، به لحاظ انسجام در گزارهها و صورتبندی درست ادعا و دلایل، به لحاظ روششناختی (ادعای پدیدارشناختی)، به لحاظ دقت مفهومی (ناتوانی در تفکیک اقتدار که معنای مثبت و اقتدارگرایی که معنای منفی دارد)، به لحاظ احاطه پژوهشی بر کارهای انجام شده (بدون هیچ ارجاع و رفرنسی به کارهای پژوهشی)، به لحاظ مواجهه روشمند با متون و تاریخ (برخورد گزینشی، تکیه به روایات ضعیف و مصادره به مطلوب حوادث تاریخی) و نیز به لحاظ تناقضهای درونی، به خوبی این ضعف مدللکردن دعاوی سروش را نشان میدهد. به شکلی که نهتنها از جرگه مخالفان کلاسیک خود کم نکرده است بلکه هواداران سابق بسیاری را به مخالفان خود تبدیل کرده است که برخی از آنها حتی در ادبیات و نحوه مواجهه با سروش، تیز و تند و گزنده شدهاند.
🔵 تحول در تأثیرگذاری
🔻 پایگاهِ هواداران و موافقان و مخالفان سروش نیز در این چهار گام تغییر کرده است. اینک مهمترین مخالفان او هواداران سابقاند که به چهار دلیل از او جدا شدهاند:
1⃣ اول؛ دعاوی رادیکال او درباره قرآن و پیامبر پیامدهایی مانند اصلاح خود دین را درپی دارد که با شهودات جمعی دینی آنها سازگار نیست و نمیتوانند به لوازمش تن بدهند.
2⃣ دوم؛ تضعیفشدن استدلالها و سازمان توجیه سروش علیرغم رادیکالکردن ادعاهاست که نمیتواند هواداران سابق را قانع کند.
3⃣ سوم؛ تحول مثبت در بنیه عاملان و حاملان ایرانی علوم انسانی در داخل و خارج و دسترسی به متون اصلی فکری و فلسفی و آخرین فراوردههای طیف وسیعی از متفکران غربی و غیرغربی است که وضعیت متفاوتی در مخاطبان سروش نسبت به قبض و بسط در سال ۶۷ ایجاد کرده است و سروش با همان دست فرمان فکری، به قول معروف نمیتواند قاپ مخاطبان خود را به چنگ بیاورد.
4⃣ چهارم؛ فروافتادن مرجعیتهای سابق فکر و اندیشه در ایران، چه دینی و چه سکولار، خصوصا بر اثر عامل سوم که از اواخر دهه هفتاد شمسی آغاز شده است و سروش نیز از آن مستثناء نبوده است، میدان تأثیرگذاری او را کاسته و سخن سروش به این اعتنا که سخن سروش است، نمیتواند چونان گذشته مخاطب امروز و هواداران سابق را مجاب کند.
🔴 هنوز از نظر همگرایی با شهودات دینیِ پایگاه اجتماعیِ روشنفکری دینی، قوت سازمان استدلال و نیز کمیت و کیفیت تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی، قبض و بسط تئوریک شریعت، بهترین کار اندیشهورزانه سروش است و دین و قدرت، سه دهه بعد از قبض و بسط، نهتنها رو به جلو نیست بلکه علامت پسرفت یا شاید نمایش سکانس پایانی حیات فکری و تأثیرات اجتماعی و سیاسی سروش است.
@Parvizamini_ir
💠 وجود ارزشمند
🔸️ بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می دانم. واقعا میدانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنهای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را - حالا به این تعبیر بگوییم- خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد، با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا. این سه جهت در ایشان جمع است: هم «علم»، هم «بصیرت» به معنای حقیقی کلمه، هم «صفا». این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است.
🔺️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار آیت الله مصباح(قدسسره) و خانوادهشان در منزل ایشان
۱۳۸۹/۱۱/۲۰
✅ مجموعه تصویری #مصباح_عزیز (۳)
🏴@mesbahyazdi_ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت دوازدهم: فيلسوف فروتن
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از ويژگيهاي کمنظير آيتالله مصباح، تواضع مثالزدنيشان در برابر بزرگان علم و دين حتي دربرابر شاگردان خود و بلکه دربرابر عامه مردم بود. او استادي بود که تمام قد حتي تا ماههاي آخر عمر مبارکشان، در مقابل شاگردانش ميايستاد. در نماز جماعت به آنها اقتدا ميکرد.
🔸او با اينکه در عرصه علمي و اجتماعي از جايگاهي بسيار بالا و بعضاً بينظير، برخوردار بود؛ اما در تواضع و فروتني نسبت به اطرافيان نيز حقيقتاً بينظير بود.
🔸او همواره از استادان خود با احترامي وصفناپذير ياد ميکرد؛ احترامي فوقالعاده براي حضرت امام، علامه طباطبائي و آيتالله بهجت قائل بود. خودم از او شنيدم که ميفرمود حاضر بودم با افتخار تا آخر عمر خدمتکار علامه طباطبائي باشم. و اين بدان دليل بود که او را توحيد مجسم و اسلام عينيتيافته ميدانست. همواره با شعفي وصفناشدني از او ياد ميکرد؛ در همين اواخر وقتي وارد منزل علامه طباطبائي شدند، فرمودند اينجا بوي بهشت ميدهد.
🔸عليرغم آنکه خودش از سوي حضرت ولايت، سيدعلي خامنهاي(حفظه الله) به لقب «طباطبائي زمان» و «مطهري زمان» و پرکنندة خلأ علامه طباطبائي و شهيد مطهري متصف شده بود، اما دائماً در تلاش بود نسل جوان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي را بر سر سفرة #علامه_طباطبائی و #شهيد_مطهری بنشاند و خود را نيز خوشهچين خرمن علم و معرفت آن بزرگان ميدانست. کتاب «تماشاي فرزانگي و فروزندگي» ايشان دربارة علامه طباطبائي گوياي گوشهاي از ارادت علمي و عملي ايشان به آن استاد علامه است؛ و همچنين کتاب «آفتاب مطهر» که در وصف شهيد مطهري و بيان ويژگيهاي علمي و عملي آن شهيد بزرگوار نوشتهاند، گوياي فروتني و تواضع وصفناپذير ايشان دربرابر چنان بزرگاني است.
🔸او دست بزرگان علم و دين از مطهري تا شبيري زنجاني از محمديگيلاني تا جوادي آملي را ميبوسيد؛ او عليرغم همه نوآوريها و ابتکارات بينظيرش در فلسفه اسلامي، آيتالله جوادي را، که از معاصران و همسن و سالان خودش بود، رئيس فلسفه اسلامي در عصر حاضر ميدانست. اين در حالي بود که بدون هيچ شک و ترديدي خدمات علمي و فلسفي و آموزشي و پژوهشي او به اسلام و انقلاب از اغلب اين آقايان بيشتر و عميقتر و گستردهتر بود. دقت نظر فلسفي ايشان به اعتقاد بسياري از آگاهان از همه آن بزرگان بيشتر بود.
🔸به باور اين بنده، همين تواضع و فروتنيها از مهمترين عوامل موفقيت آيتالله مصباح بود. فراموش نکنيم که «إِنَّ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّه».
بر نوشته هيچ بنويسد کسي؟
يا نهالي کارد اندر مغرسي؟
کاغذي بايد که آن بنوشته نيست
تخم کارد موضعي که کشته نيست
تو برادر موضع ناکشته باش
کاغذ اسپيد نابنوشته باش
تا مشرَّف گردي از نون والقلم
تا بکارد در تو تخم آن ذو الکرم
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
✅ دو اصل بنیادین علامه مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی
👈علامه مصباح یزدی عالم فرزانه¬ای بودند که در عرصه¬های علمی و مدیریتی دستاوردهای درخشانی داشتند و اسوه¬ای شایسته¬ برای فعالان عرصه علم و فرهنگ هستند. در اینجا می¬خواهم به رویکرد آن استاد عزیز در فرآیند اسلامی¬سازی علوم انسانی اشاره کنم. بی¬تردید یکی از اصلی¬ترین فعالیت¬های استاد فقید ما،علامه مصباح، کوشش برای اسلامی¬سازی علوم انسانی و به عبارت گویاتر، تولید علوم انسانی اسلامی بود. استاد مصباح در این عرصه ، بی¬تردید، پیش¬تاز و فعال اصلی بود و کارشان در این زمینه الگویی شد برای دیگران و با شروع فعالیت¬های ایشان موسسات و مراکز دیگری نیز در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی راه اندازی شدند؛ اما هیچ¬کدام نه به گستردگی فعالیت¬های مرکزی بودند که حضرت استاد راه انداخته بودند و نه به اثرگذاری آن. راه¬اندازی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، بخش آموزش موسسه در راه حق، بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع) و بالاخره موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در چارچوب طرح کلی تولید علوم انسانی اسلامی و تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص برای عرصه¬های نظریه¬پردازی و تولید علم اسلامی از یک سو و مدیریت و اداره مناصب و مسئولیت¬های اجرایی از دیگر سو بوده است.
🔸 برنامه ارائه شده بوسیله استاد مصباح در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی ، عناصر گوناگونی را شامل می¬شود؛ اما از میان آن¬ها دوعنصر از اهمیت ویژه¬ای برخوردارند و در درس¬ها وسرفصل¬های همه رشته¬های علوم انسانی گنجانده شده¬اند: فلسفه و معارف قرآن. معمولا در مراکز دیگری که در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی فعالند به آن¬چه که عموم طلاب در حوزه¬های علمیه از فلسفه و تفسیر قرآن می¬آموزند بسنده می¬شود ولی در برنامه ارائه شده استاد مصباح دانش¬پژوهان همه رشته¬ها باید افزون بر آن¬چه که در حوزه خوانده¬اند یک دوره کامل فلسفه و یک دوره کامل معارف قرآن را بیاموزند تا با بینش عمیق عقلانی و فلسفی و آگاهی کامل از آموزه¬های قرآنی، راه پرفراز و فرود تولید علوم انسانی اسلامی را در پیش گیرند.
🔸هر دانش بی¬تردید بر مبانی فلسفی و عقلی خاصی تکیه زده است و با هر فلسفه¬ای، علمی همنوا با آن ساخته و پرداخته می¬شود، از این¬رو اگر می¬خواهیم علم اسلامی تولید کنیم، قبل از هر چیز لازم است مبانی عقلی و فلسفی¬ای را تدارک ببینیم که ما را به تولید علم اسلامی برسانند، چنین هدفی با فلسفه اسلامی تامین می¬شود؛ به¬همین خاطر آن حکیم ژرف¬اندیش آموزش فلسفه را شرط شروع کوشش برای تولید علوم اسلامی دانسته¬اند و یک دوره فلسفه را در برنامه آموزشی همه رشته¬های علوم انسانی گنجانده¬اند تا بینش و بصیرت عقلانی لازم برای گام برداشتن در این مسیر و اجتناب از دام التقاط و انحراف حاصل گردد. بینش عقلی و فلسفی این امکان را برای انسان فراهم می¬کند که بتواند با افکار مختلف مواجه شود و گفتگو کند، به تحلیل آنها بپردازد و مبانی و لوازم آن¬ها را استخراج کند و احیانا مغالطات نهفته در آن¬ها را آشکار نماید.هدف از آموزش یک دوره کامل فلسفه حصول چنین بینش عقلی¬ای بود.
🔸اما مهم¬تر از بینش عقلی برای تولید علم اسلامی، بینش عمیق، همه جانبه و صائب نسبت به آموزه¬های اسلامی است. بی¬معنا است که کسی بخواهد در راه تولید علم اسلامی گام نهد، اما موضع اسلام را درباره موضوع مورد بحث از سرچشمه اصلی آن، یعنی قرآن، اخذ نکرده باشد. دانشمند نظریه¬پرداز در عرصه علوم اسلامی لازم است معارف اسلام را از منبع دست اول اسلام دریافته باشد و در متن آن علم بگنجاند. اگر علم "تار" و "پود"ی داشته باشد و" تار"ش از عقل و تجربه بشری باشد "پود"ش باید از وحی اخذ شده باشد تا علمی که تولید می¬شود علم اسلامی باشد.هدف از آموزش یک دوره کامل معارف قرآن نیل به چنین بصیرت عمیق اسلامی و دینی بود.
🔸بینش عقلانی و معرفت قرآنی فقط نیاز عرصه تولید علم نیست، نیاز فرهنگ عمومی و سبک زندگی یکایک ما است. چه خوب است که با اقتدا به آن استاد فرزانه در این مسیر گام جدی¬تری برداریم.
🔸درود و رحمت بی¬پایان خدا نثار روح بلند و ملکوتی آن عالم ربانی باد. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر یار علی کرد فیروزجایی، عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم 🌐 @meshkatnoor
🔰 دروغهای عبدالکریم سروش
✍️ محمدرضا کائینی
🔸 فایل صوتی او را که گشودم، گذشته از رایحه نامطبوع کین ورزی و اشتلم گویی نسبت به آن اندیشمند راحل-که دلایل تاریخی آن را می دانم- وی را دچار نوعی نسیان و پیرمغزی نیز دیدم!
🔹 او مدعی است که در پی مناظره طلبی مصباح و شاگردانش، از سوی وزارت اطلاعات احضار شده و هشدار شنیده است که: باید در برابر این دعوت سکوت کند و وی مظلومانه در این فقره، مجبور به سکوت شده است!...در این باره نکاتی چند قابل اشارت است:
1️⃣ آیا حافظه آقای سروش تا این حد پاک شده است که اکنون نمی داند در پاسخ به دعوت استاد به مناظره، نه تنها سکوت نکرد که به بهانه هایی چون: فقدان متن مکتوب برای استناد و احتراز مصباح از مطالعه کتاب و روزنامه، متمسک شد؟
2️⃣ آیا آقای سروش با جسارت و بی پروایی معهود خود، نمی توانست به راحتی اعلام کند: از مناظره با استاد منع شده است؟ به همین سهولت؟ اعلام صادقانه این نکته، آبرومند تر بود یا پای متن مکتوب و عدم مطالعه کتاب و روزنامه را به میان کشیدن؟ مثلا امروز که صادق زیبا کلام می گوید: از سوی نهادهای امنیتی، از مصاحبه با بی بی سی و ایران اینترنشنال و...الخ منع شده، کسی گریبان او را می گیرد؟
3️⃣ سروش در پایان گفتار پرعداوت خود در باره مصباح، به جماعتی اشاره می کند که به باورهای القایی و اولیه خود باقی می مانند و حتی علم نیز، آنان را از آنها فارغ نمی کند! به باور من یکی از این سنخ افراد، خود اوست!