از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
[صفحه ۵ از ۶]
▪️مطلب آخر؛ در باب جایگاه مردم در حکومت اسلامی از دیدگاه آیتالله مصباح:
▪️همانطور که پیش تر بیان شد، حاکم در حکومت اسلامی مشروعیت خود را از خداوند میگیرد اما این مردم هستند که سبب فعلیت بخشیدن به حکومت و تحقق آن میشوند.
❓اساسی ترین پرسش در زمینه نقش و جایگاه مردم در حکومت اسلامی این است:
با توجه به اینکه حق حاکمیت از آن خداست، آیا انسان میتواند برای خود نیز حق حاکمیت قائل باشد یا خیر؟ به ویژه آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در برخی از اصول، هم از حاکمیت خداوند سخن گفته و هم از حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش.
🔹در پاسخ به این سوال میتوان گفت که واژه حاکمیت را در دو بخش از حقوق میتوان طرح کرد:
الف) حقوق بین الملل عمومی: هر ملتی حاکم بر سرنوشت خویش است. یعنی دیگران بر هیچ ملتی حق استعمار و قیمومیت ندارند. حاکمیت ملی یعنی هر ملتی در برابر ملت دیگر استقلال دارد.
ب) حقوق اساسی: در درون یک جامعه که متشکل از اصناف و گروه هاست، هیچ صنفی بر صنف دیگر و هیچ گروهی بر گروه دیگر از پیش خود حق حاکمیت ندارد.
▪️چنانچه میبینیم بستر این حقوق و اصول، "روابط انسانها" با یکدیگر است نه "رابطه انسان با خدا". کسانی که اینها را مطرح کرده اند در مقام بیان تعیین روابط انسانها بودند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز اصل "حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش" بر همان روال عرفی ای است که در دنیا حاکم میباشد و بر اساس آن انسانها خود به خود بر دیگری حق حکومت ندارند و حاکم بر سرنوشت دیگران نیستند نه آنکه خدا نیز حق حاکمیت ندارد و نمیتواند به انسان دستور دهد. شاهد آن ده ها اصل دیگری است که در قانون اساسی آمده و در آنها تصریح شده است به اینکه حتما باید قوانین الهی را اجرا کرد.
▪️با این مقدمه طولانی در این بخش به پاسخ اصلی میپردازیم.
درباره نقش مردم در زمان غیبت و در نظام مبتنی بر ولایت فقیه، ۳ دیدگاه مطرح است:
۱.اصل تشریع حکومت و حاکمیت فقیه، به سبب انتساب از طرف خدا و امام زمان عج است و تعیین شخص و مصداق آن نیز باید به نوعی به امام زمان عج انتساب یابد اما تحقق عینی و استقرار حکومتش به پذیرش مردم بستگی دارد.
۲.اصل مشروعیت حکومت و حاکمیت فقیه در زمان غیبت به نصب عام از طرف خدا و امام زمان است اما تعیین شخص آن و همچنین تحقق و استقرار حکومتش به رای و انتخاب مردم بستگی دارد.
۳. در زمان غیبت امام زمان، حتی اصل مشروعیت فقیه و حکومتش بسته به پذیرش مردم است.
✅به اعتقاد ما نظر صحیح از میان سه رای مطرح شده، همان "نظر اول" است.
▪️علت:
▫️بر اساس تفکر اسلامی همهی انسانها عبد و مملوک خدایند آنهم ملکیت حقیقی نه اعتباری. در حقیقت هیچ جزء وجود انسان از آن خود وی نیست.
▫️از سوی دیگر عقل هر انسانی درک میکند که تصرف در ملک دیگران بدون اجازه آنان مجاز نیست. بنابراین هیچ انسانی بی اذن و اجازه خداوند نه در خود و نه در دیگران حق تصرف ندارد.
▫️حاکم باید برای تصرفات(اداره مملکت، به زندان انداختن، مالیات گرفتن) از مالک حقیقی انسانها اجازه داشته باشد وگرنه تمام تصرفات او به حکم عقل ناروا و ظالمانه و غاصبانه خواهد بود.
▫️بر اساس ادله خداوند این اجازه و حق را به پیامبر اسلام و امامان معصوم علیهم السلام داده است. همچنین بر مبنای ادله اثبات ولایت فقیه، در زمان غیبت، چنین حقی به فقیه جامع الشرایط داده شده است.
🔸اما دلیلی وجود ندارد که ثابت کند این حق را به دیگران و از جمله به آحاد جامعه و مسلمانان داده اند.
▪️البته این نصب، نصب عام است. یعنی فرد خاصی را معین نکرده اند بلکه صفاتی را بر شمرده اند که در هر فردی یافت شود او حاکم است.
▪️این انتخاب در واقع مانند دیدن هلال ماه است که اول ماه را ثابت می کند. توضیح اینکه: ما در مقام مسلمان مکلفیم که در ماه رمضان روزه بگیریم. اما برای اینکه بدانیم ماه رمضان فرا رسیده یا نه، باید رویت هلال کنیم. اگر هلال ماه رویت شد، "کشف" می کنیم که ماه رمضان فرا رسیده. در اینجا چنین نیست که ما به ماه رمضان مشروعیت بدهیم، یعنی ما ماه رمضان را ماه رمضان نمیکنیم، بلکه در خارج یا هلال شب اول ماه وجود دارد یا وجود ندارد. اگر وجود داشته باشد ماه رمضان است و اگر نباشد ماه رمضان نیست. آنچه در این میان بر عهده ما گذاشته اند، تنها کشف این مسئله است که آیا هلال ماه وجود دارد یا خیر؟
▪️در مورد ولی فقیه نیز مسئله به همین شکل است. یعنی با نصب عام از ناحیه خداوند و امام زمان عج، فقیه حق حاکمیت و مشروعیت می یابد و کار ما فقط این است که این حق حاکمیت را که واقعا در خارج و پیش از تحقیق ما وجود دارد، #کشف و شناسایی کنیم. بنابراین هم اصل مشروعیت #ولایت_فقیه و هم تعیین او به نوعی منتسب به امام زمان عج است.
@rozaneebefarda
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
[صفحه ۶ از ۶]
🔸🔴🔸نکته مهم:
البته این کشف بدان معنا نیست که این شخص خاص، مورد نظر امام زمان عج بوده است، بلکه این مسئله مانند کشف و شناسایی مرجع تقلید است که شخص خاصی را برای تقلید معین کرده اند بلکه برخی ویژگی های عام را بر شمرده اند و هر کس چنین ویژگی هایی داشته باشد، مرجعیت او مورد قبول و رضای خدا و امام زمانعج خواهد بود.
▪️تا اینجا روشن شد که در زمان غیبت امام معصوم نیز همانند زمان حضور پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام، مردم هیچ نقشی در مشروعیت بخشی به حکومت فقیه(نه در اصل مشروعیت و نه در تعیین فرد و مصداق) ندارند.
🔸🔹اما درباره تحقق و استقرار حکومت و حاکمیت فقیه در زمان غیبتِ امام معصوم، باید گفت که این مسئله به تمامی بسته به پذیرش جامعه و مقبولیت مردمی است و تا آنان نخواهند، نظام اسلامی محقق نخواهد شد.
▪️همچنین فقیه در اصل تاسیس حکومت خود هیچ گاه به زور و جبر متوسل نمیشود بلکه مانند همه پیامبران و امامان، تنها اگر خود مردم به حکومت وی تمایل نشان دهند، دست به تشکیل حکومت خواهد زد. البته مردم در طول تاریخ ملزَم و مکلف بوده اند که به حاکمیت الهی و حکومت پیامبران و امامان تن در دهند در غیر اینصورت در پیشگاه خداوند گنهکار خواهند بود و عقاب خواهند شد.
⚫️بنابراین مقبولیت مردمی در کنار مشروعیت الهی، اصلی تردید ناپذیر است.
▫️آیت الله مصباح در ادامه به دو نظریه دیگر اشکالاتی وارد میکنند که محققان عزیز را به کتاب "حکیمانه ترین حکومت" اثر ایشان حواله می دهیم.
@rozaneebefarda
🔺واکنش فرزند آیت الله مصباح یزدی به یادداشت احمد توکلی
علی مصباح یزدی فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی در واکنش به یادداشت احمد توکلی گفت:
🔹آقای توکلی اشتباه می کنند و این اطلاعات غلط است. بنده این موضوع را تایید نمی کنم. فردی که مدنظر ایشان و دیگران است غسال حاج آقا نبودند.
🔹احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در یادداشت مشترکی، مدعی شده اند که غسال آیت الله مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است که جنازه های روحانیون سرشناس را به خانه خود می برد و غسل می دهد.
@mesbahieh
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب
قسمت اول
❓نظر اسلام درباره «پیشرفت» چیست، و اساساً از دیدگاه اسلام، ملاک «پیشرفت» چیست؟
⚠️ ما به عنوان مسلمان، یک اختلاف اساسی با تفکر رایج در دنیا داریم و آن، این است که بر اساس بینش اسلامی، اهداف ما منحصر در اهداف مادی و دنیوی نیست. ما در مسیر حرکت زندگیمان مقصدی داریم که در اغراض مادی خلاصه نمیشود؛ بلکه اغراض مادی و آرمانهای دنیوی، اهدافی میانی، و واسطهای برای رسیدن به هدف نهایی تلقی میشوند.
🔅 البته ما بر اساس بینش اسلامی، طالب استفاده بیشتر از نعمتهای خدا در این عالم نیز هستیم، که لازمهاش پیشرفت در علم، صنعت و تکنولوژی است؛ ما طالب این هستیم که اقشار مختلف جامعه در زندگی خود از رفاه و آسایش بیشتری بهرهمند باشند، و بتوانند از نعمتهای خدا بیشتر استفاده کنند؛ اما این، هدف نهایی نیست. ما معتقدیم که هدف از حرکت و سیر انسان که تمامی زندگی او را در بر میگیرد تکامل انسانیت اوست.
#علامه_مصباح
#نشریه_فرهنگ_پویا_شماره_38
🌐 سایت نشریه فرهنگ پویا👇👇👇
🔰 http://puya.nashriyat.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب
قسمت دوم
🔆 به نظر میرسد واژه مناسبتری که برای بیان این مفهوم میتوان از آن استفاده کرد واژه «تکامل» یا «استکمال» است. اسلام میگوید خداوند شما را آفریده، تا از دنیا و شرایط متغیر آن استفاده کنید و خود را به «کمال» برسانید؛ اما کمال نهایی چیست؟ این است که به خدا نزدیک بشویم؛ اما نزدیک شدن به خدا یعنی چه؟ این یک مفهوم نمادین است.
⁉️ مگر نه اینکه همه ما به دنبال سعادت هستیم؛ قرآن کریم در این باره میفرماید: «فمنهم شقی و سعید (هود/105)»؛ در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص میشود، این گونه توصیف میفرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار (هود/106)»؛ «و اما الذین سعدوا ففی الجنة (هود/108)». در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص میشود، این گونه توصیف میفرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار»؛ «واما الذین سعدوا ففی الجنة».
✴️ حال، کسی که به سعادت رسیده و به خدا نزدیک شده، همه خواستههایش به نحو احسن تأمین میشود؛ «لهم ما یشاوون فیها و لدینا مزید (ق/35)»؛ هرچه بخواهند، برایشان فراهم است؛ بالاتر از آن را هم به آنها میدهند. این مقام قرب الهی است که تمام شدنی نیست؛ «خالدین فیها ابدا (جن/23)».
#علامه_مصباح
#نشریه_فرهنگ_پویا_شماره_38
🌐 سایت نشریه فرهنگ پویا👇👇👇
🔰 http://puya.nashriyat.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ نکوداشت حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی(ره) در استان لرستان
✅ برگزاركنندگان: دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان، سپاه حضرت ابوالفضل(ع)، قرارگاه فرهنگی جهادی امام زینالعابدین(ع) و اداره کل تبلیغات اسلامی استان
🔶 سخنران: جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر محمود نمازی اصفهاني، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 زمان: سهشنبه ۷ بهمن ماه ⏰ ۹:۳۰ صبح
🔷 مكان: حسینیه ثارالله سپاه ناحیه خرم آباد
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔹🔹مؤسسه آموزش عالی #امام_صادق (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سبحانی با همکاری نهادهای علمی فرهنگی #کرمانشاه و #همدان برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله #مصباح_یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان
☘️ #نشست_سوم
🔹با حضور استاد عزیز:
▫️حجتالاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی،
از اعضای هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع
«#الهیات_کاربردی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی»
📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه
⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۰
🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست دعوت هستید.
◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇
https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah
#مؤسسه_امام_صادق_قم
#مؤسسه_بنیان_مرصوص_کرمانشاه
#حوزه_هنری_سازمان_تبلیغات_کرمانشاه
#حوزه_علمیه_خواهران_کرمانشاه
#مؤسسه_کلامی_احیاء_همدان
#مرکز_کلام_اسلامی_و_تفسیر_واحد_کرمانشاه
#دانشکده_علوم_قرآنی_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_آزاد_کرمانشاه
#خادمان_رضوی_کرمانشاه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ ای انسان؛ گمان نکن یک موجود صد ساله یا حتی هزار ساله ای .....
👈 #در_محضر_مصباح
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
@mesbahieh
متاسفانه مطلع شدیم که حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی، به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری میباشند.
از کلیه اعضای محترم کانال سیدالعلماء استدعا داریم برای سلامتی این عالم جلیلالقدر دعا بفرمایند. «اللهم اشف کل مریض».
@seyedololama