📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۸
💠رهبرانقلاب
‼️یک گرایش غلط همیشه درباره تحولِ منتهی به پیشرفت وجود داشته است. این گرایش عبارت است از خیانتهائی که به نام پیشرفت و تحول انجام گرفت، از دوران قاجار خیلی از درباریان قاجار و شاهزادگان قاجاری عامل وابستگى کشور و فرهنگ ما به غرب شدند و ادعایشان این بود که این، پیشرفت و تحول است! در مشروطه، آن خطِ انگلیسىِ ماجرای مشروطه، حرفش توسعه و پیشرفت بودو اینان همان کسانی که رهبران مشروطه مثل شیخ فضل الله را به دار کشیدند، آیةالله بهبهانی را ترور کردند، ستارخان و باقرخان را غیر مستقیم به قتل رساندند و یک عده افرادی را که وابستهی به غرب و سیاستهای استعماری بودند، به نام مشروطه خواه بر مردم مسلط کردند، آنها هم میگفتند پیشرفت، تحول اما زیر این نام، آنچنان خیانت بزرگی انجام کردند! ۸۶/۲/۲۵
Jahade_tabeini
قدس.pdf
1.11M
💥 ویژه مبارزات آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری (ره)
🔰 روزنامه قدس | با گفتاوردهایی از:
1⃣ استاد عبدالحسین خسروپناه:
شیخ شهید همواره از دارالشورای کبری سخن میگفت
2⃣ استاد محمدصادق ابوالحسنی:
"عدالتخانه" راهکار شیخ برای عبور از استبداد
3⃣ دکتر مظفر نامدار:
اعدام شیخ، ذات سیاه ورود مدرنیته به ایران را نشان داد
🔸برگرفته از: کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
✅ از جنبش #عدالتخانه تا نهضت #مشروطه
بدون همراهی #شیخ_فضلالله، حکومت اعتنای چندانی به مطالبات #بستنشینان نداشت و آنگاه که شیخ به اصرار سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی و تعهد به اینکه «در طهران هر طریقی که میل شما باشد و دستور بدهید، البته خارج از امر و اجازه جناب عالی نخواهیم بود.»( کالبدشکافی چند شایعه..، ص17) پای در عرصه نهاد، «دولت دست و پاى خود را گم كرد و... اتابيك، شيخالاسلام قزوين را پيش او فرستاد كه شما نرويد تا من كار علما را اصلاح كرده آنها را مراجعت دهم.» (مرآت الوقايع، ج2، صص:983-984)
و باز «#سپهدار از طرف اتابيك پيش آقا شيخ فضلالله رفت كه نرود و كاغذ مهربانى به او نوشت. قبول نكرد و كاغذش را پرت كرد. .... و در حسنآباد ملحق به علما شد.»(همان٬ ص984)
شیخ فضلالله خود بعدها گفت: «در این موقع، مرا با شاهزاده #عینالدوله به اندازه[ای] خصوصیت بود که مافوق بر آن متصوّر نبود. در همان حال آقا میرزا سید محمد مجتهد [طباطبایی] و آقا میرزا سید عبدالله مجتهد [بهبهانی] و دو نفر دیگر به منزل من آمدند، از من کمک و استمداد خواستند. از قصدشان پرسیدم، گفتند: «معزولیِ صدارت و مسیو نَوز، و حدود سلطنت عرف.» دیدم حرف درست و قصد صحیحی است. این بود که با عینالدوله پیغامات سخت دادم و با حضرات همراه شدم و به طرف قم حرکت کردیم. چهار هزار تومان مخارج ذهاب و ایابِ قم من بود. همهکس میدانند چهقدر ایستادگی در اساس مشروطیت کردم تا برای ما کار پیشرفت کرد. صدارت و مسیو نوز را معزول، و دستخطِ مشروطیت گرفتیم.»( خانه بر دامنه آتشفشان، صص 100-104) اما همه مهاجرین همنیت و همفکر نبودند. برخی اغراض و افکار منحرف آشکار شد، و کسی چون #چرچیل کاردار #سفارت_انگلستان در چهرهی آخوند طالقانی به قم رفت. از سوی دیگر مردم در تهران به باغ سفارت انگلستان پناهنده شدند و و خطر انحراف نهضت جدی شد و «#مشروطه را به مردم تهران، اهل سفارت القاء کردند» (اندیشه سبز...٬ صص117-118) و «در سفارتخانه جمعى از مردمان عالِم و تربيتشده (!) افتادهاند در بين مردم و آنچه كه» ميدانستند «به مردم ياد» دادند. و به قول خودشان «در اين اجماع اگر ضررى به مردم رسيد لكن بر علم و تربيت آنها افزوده گرديد.» (تاريخ بيدارى..، ج3، صص479-48۰) در چنین وضعی شهرت یافت که «بين جناب آقا سيد عبدالله و حاج شيخ فصلالله كدورتى واقع شده است و حاج شيخ فضلالله چند روز زودتر حركت كرده است و جلوتر از مهاجرين آمده است در كهريزك مانده است تا مهاجرين برسند.» (همان٬صص: 482-483) عینالدوله عزل شد و فرمان مشروطیت داده شد.
سفارتیان با کاردار سفارت انگلیس به خانهی صدراعظم جدید رفته «و مذاكره كردند و قرار شد دستخط سابقِ» شاه «را تغيير دهند و #مجلس_شورای_اسلامى به عبارت #مجلس_شوراي_ملی تبديل شود؛ چه، شايد يك زمانى مانند شيخ فضلالله ملایی پيدا شود كه به غرض شخصى خود همهی اهل مجلس را تكفير و لااقل تفسيق كند، آنوقت محرك مردم شود كه «كافر و فاسق را به مجلس اسلامى چهكار است؟». ديگر آنكه طايفهی يهود و ارامنه و مجوس نيز بايد منتخب خود را به اين مجلس بفرستند و لفظ اسلامى با ورود آنها نميسازد، مناسب لفظ ملى است.» (همان٬صص479-48۰) پس از آن «نظامنامه را در نهايت استعجال نوشتند»(پیشین٬ ص۵۱۹) تا مجلس را پیش از مرگ شاه افتتاح کنند. «قوانين اساسى فرانسه يا بلژيك را ما هم خوانده بوديم مملكتى كه تازه پا به سازمانى غير آشنا ميگذارد بايد آهسته پيش برود. متأسفانه به حكم عادت سياسى، قانون اساسى بلژيك را مصدر قرار دادهاند كه بر اساس فرانسه بود، مردم فرانسه آتشى مزاج همان قانون كنستيتوان را هم مجرى نكردند، كنوانسيون سوابق را از ريشه برآورده اوباش غلبه كردند و خرابيها بار آوردند و ما همان رشته را دنبال كرديم.» (خاطرات و خطرات، ص145) در ابتدا شیخ نیز در جلسات مجلس حاضر میشد ولی «به مرورت از مجلس شورا کناره گرفت.
آقای سید محمد طباطبایی اکثر اوقات ایشان را به اصرار به مجلس میآوردند.» ولی شیخ در مقابل سهلانگاریهای برخی بزرگان و فشار دیگران بر خود، میگفت: «من از کشته شدن در راه دین خدا خوف و اندیشه ندارم؛ راضی هستم مرا با نفطْ آتش بزنند و رخنه در دین اسلام و مذهب جعفری ننمایند. ... نوعی نکنید که دشمن بر ما مسلط گردد.»(کالبدشکافی چند شایعه..، صص 171-173)
[ادامه دارد....]
‼️روایتی شگفت از زمان بردار شدن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)! در روز #میلاد_امام_علی علیه السلام/۱۳ رجب ۱۳۲۷ق (۹-۱۱ مرداد ۱۲۸۸ش)
‼️امیرالمؤمنین علی علیه السلام در معیت رسول گرامی اسلام(ص) در صحنه بر دار شدن شیخ حضور داشته اند و زمانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عمامه سیادت بر سر شیخ می نهد، مولای متقیان #علی علیه السلام، شیخ را بغل کرده و به آسمانها می برد.(الله اکبر)!
✍ ماجرای شگفت فوق شهرت بسیار دارد و از طرق گوناگونی از سوی افراد معتبر و صادق نقل شده است. حاج ابوالقاسم جاودان (نواده عالم ربانی، عارف بالله آشیخ مرتضی زاهد، که با امام زمان عج در ارتباط بود) در فروردین ۱۳۸۰ از مرحوم آشیخ مرتضی زاهد نقل کرد که می گفت: شام شهادت شیخ، او را در خواب با عمامه سبز دیده. پرسید: آقا! به شما چه گذشت و ماجرای این عمامه سبز چیست؟! فرمود: وقتی بالای دارم می کشیدند، نبی اکرم صلی الله علیه و آله را دیدم که عمامه سبزی در دست داشته و به من می فرمایند: چند دقیقه صبر کن تا این را بر سرت بگذارم. یعنی نگران نباش، تو پیش ما خواهی آمد [تو از ما هستی].
آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی (پدر حضرات آیات حاج شیخ مرتضی و حاج شیخ مجتبی تهرانی) می گفت: حاج میرزا حبیب الله از معتمدین و متشخصین [از نیکان و صادقان تهران] در عالم خواب شیخ فضل الله را دید که، به رسم سادات، عمامه ای سبز بر سر بسته! عرض کرده بود: آقا، ما میدانیم که شما "شیخ" بوده اید، پس این نشان سیادت از چیست؟ شیخ فرمود: زمانیکه پای دار بودم، هنوز طناب را بالا نکشیده بودند که، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله را روبه روی خود مشاهده کردم که عمامه مبارکشان را برداشته و فرمودند:
"آشیخ فضل الله! چند لحظه صبر کن، خودم این عمامه را بر سرت می گذارم"
همچنین در نقل های فوق، نکاتی افزون نیز وجود دارد از جمله اینکه: امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در صحنه حضور داشته اند و زمانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عمامه سبز بر سر شیخ می نهد، مولای متقیان #علی علیه السلام، شیخ را بغل کرده و به آسمانها می برد.(الله اکبر)
دیگر راویان این مطلب شگفت، به ترتیب، حجت الاسلام قلی زاده (به نقل از آیه الله العظمی حاج شیخ مهدی امامی مازندرانی) و حاج احمد شهامت پور (به نقل از آیه الله حاج شیخ ابوالفضل خراسانی پیش نماز مسجد ترکها در تهران) هستند.
🔸مأخذ: ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی(منذر)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬👆 کلیپ اینفوگرافیک
🔸عنوان: حرفِ اول و آخرِ مرجعِ سَربِدارِ آزادی
☝️خدایا، خودت شاهد باش که در این دم آخر هم به این مردم می گویم که مؤسسین این اساس [مشروطه] از لامذهبین هستند، که مردم را فریب داده اند. این اساس، مخالف اسلام است...
✍ اینها آخرین جملات #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) است که در ۱۳ رجب ۱۳۲۷ هجری قمری(۹-۱۱ مرداد ۱۲۸۸ ش) توسط عوامل دین ستیزِ جریانِ غربگرا و انگلیسیِ مشروطه، در میدان توپخانه تهران، مظلومانه بر دار شد.
🔸نثار روح پُرفتوحش🔰
🌺🍃«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
13901007_3820_192k.mp3
5.18M
🎧 تحلیل امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)
از #لحظه_شناسی مشروطه و بی بصیرتیِ علمایِ حامی مشروطه،
که منجر به بَردار شدن کسی شد که می دانست و می فهمید، یعنی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
✅ رمز #بصیرت و ترک معصیت در کلام #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف
✳️ ShahidRabe
شهادت نامه #شیخ_فضلالله نوری
🔹«شيخ فضلالله ... اصلى [برای] افزوده شدن به قانون اساسى آماده كرد و آن را با خط خود نوشته نسخههايى از آن به دست مردم داده بود و دربارهی آن پافشارى ميكرد. آن اصل اين است: «مجلس مقدس شوراى ملى كه بذل مرحمت اعليحضرت شاهنشاه اسلام (خلّد الله سلطانه) و مراقبت حجج اسلاميه و عامه ملّت ايران تأسيس شده، بايد در هيچ عصرى از اعصار مواد حكاميهی آن، مخالفتى با قواعد مقدسه اسلام و قوانين موضوعهی حضرت خيرالانام(ع) نداشته باشد و معين است كه تشخيص مواد موافقت و مخالفت قوانين موضوعه مجلس شوراى ملى با قواعد اسلاميه در عهدهی علماى اعلام بوده و هست. لذا مقرر است كه قوانين موضوعهی مجلس را قبل از تأسيس در آن انجمن علمی به دقت، ملاحظه و مذاكره نمايند، اگر آنچه وضع شده مخالف با احكام شرعيه باشد، عنوان قانون پيدا نخواهد كرد و امر انجمن علمى در اين باب مطاع و منبع است، و اين ماده ابداً تغييرپذير نخواهد بود.»
🔹از سویی «از بدوِ افتتاح مجلس، جماعتِ لااُبالى كه سابقاً معروف به بابىبودن بودهاند و كسانى كه منكر شريعت و معتقد به طبيعت هستند، همه در حركت آمده و به چرخ افتادهاند... و روزنامهها و شبنامهها پيدا شد، اكثر مشتمل بر سبّ علماء اعلام و طعن در احكام اسلام و اينكه بايد در اين شريعت، تصرفات كرد و فروعى را از آن تغيير داده، تبديل به احسن نمود و .... همه را با مقتضيات امروز، مطابق ساخت، از قبيل اباحهی مسكرات و اشاعهی فاحشهخانهها و ... و از قبيلِ استهزاءِ مسلمانها ... و اينكه افكار و گفتار رسول مختار(ص) اَلعَياذُ بِالله از روى بخار خوراكهاى اعراب بوده است ... و اينكه امروز در فرنگستان فيلسوفها هستند خيلى از انبياء و مرسلين آگاهتر و داناتر و... نَستَجِيرُ بِالله حضرت حجة بن الحسن(ع) را امام موهومْ خواندن و اوراق قرآن مجيد را در مقوّاهاى ادواتِ قمار به كار بردن و صفحات مشتمل بر اسم جلاله و آيات سَماوِيّه را در صحن مجلس شورى دريدن و پاشيدن.»
🔹پس از این همه، در 7 جمادىالاولى 1325 ه.ق مراجع مشروطهخواه نجف در تلگرافی که بهواسطهی شیخ فضلالله به مجلس فرستادند، «مادهی شريفهی ابديه كه به موجب اخبار واصله در نظامنامهی اساسىْ درج و قانونيت مواد سياسيه و نحوها من الشرعيات را موافقت با شريعت مطهره منوط نمودهاند از اهمّ موادِ لازمه و حافظ اسلاميت اين اساس» خواندند و افزودند: «چون زنادقهی عصر به گمان فاسد حُرّيت، اين موقع را براى نشر زندقه و الحادْ مغتنم و اين اساس قويم را بدنام نموده لازم است مادهی ابديه[ی] ديگر در دفع اين زنادقه و اجراى احكام الهيه بر آنها و عدم شيوع منكرات درج شود.» این چنین شد که شیخ نوری و چندی از علمای بزرگ پایتخت در پناه حضرت عبدالعظیم متحصن شده، خواستار گنجانیدن این ماده در متمم قانون اساسی و نیز اخراج مفسدین از مجلس و ممنوعیت افساد در منبر و مطبوعات، و در یک کلام، #مشروطهی_مشروعه شدند.
🔹 #سکولارها که این شعار و ایستادگی بر آن را برنمیتابیدند، شیخ را به انواع اتهامات نواختند،ع چنانکه گفتند: «شيخ فضلالله از قاليچه[ی ریاست] خارج مانده، با مشروطيت مخالفت دارد و با شاه بستوبند. در حضرت عبدالعظيم جرگهاى دور خود جمع كرده و به تمام معنى مزاحمت ميدهد.» یا اینکه او از امینالسلطان صدراعظم رشوه گرفته است. اما پایداری شیخ با همراهی علمای بزرگ ایران همچون میرزا حسن مجتهد تبریزی و آخوند ملا محمد خمامی و آخوند ملا قربانعلی زنجانی و ملا محمد آملی، و نیز پشتیبانی آیتالله العظمی سید محمدکاظم یزدی، سبب شد تا در نهایت مادهی پیشنهادی شیخ در متمم قانون اساسی گنجانده شود.
🔹هرچند در این مسیر او بارها در خطر ترور قرار گرفت و وصیتنامهی خود را در ایام تحصن نوشت. در این اثنا، پشت پردهی حرکات برخی فرنگیمآبان اغتشاشگر آشکار شد و آن، علنی شدن قرارداد 1907 و تقسیم ایران میان روس و انگلیس بود. ایران باید دچار هرجومرج میشد و تضعیف دولت مرکزی در آن، زمینهی اجرای این قرارداد را فراهم میکرد. بنا بر این، تیم اغتشاش فعال شد و شاه، نخستوزیر و برخی دیگر از عناصر را ترور کرد. از سوی دیگر نمایندگان غربگرا در مجلس، ثبات را برنمیتافتند و با برکناری مکرر وزراء و تغییر کابینهها و نیز رؤسای مجلس، آرامش را از کشور زدوده بودند. اینها همه، شاه را به این نتیجه رسانید که مجلس را تا برقراری آرامش و ایجاد قوانین ضامن، تعطیل نماید.
⁉️ روایت های شگفت از تلاوت قرآن توسط جنازه سالم مانده شیخ و اثر هدیه سوره والفجر(سوره امام حسین علیه السلام) به روح ملکوتی ایشان🔰
✍ عارف فرزانه مرحوم سيد ذبيح الله قوامی معروف و مشهور به «حاج آقا فخر تهرانی» ازسالكين الی الله و عرفای بزرگواری بود كه هنوز قدر و منزلتش پنهان باقی مانده است.
حاج آقا فخر تهرانی، از تربیت شدگان علمای بزرگ تهران بود که در قم سکونت گزید، نزد بسیاری از اساتید حوزه، ارج و قرب داشت و بویژه طلاب تهرانی، ارادت خاصی به وی مبذول می داشتند.
ایشان در خصوص کرامات و عظمت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (ره) مطالبی دارند که به برخی اشاره می کنیم🔰
💠 حاج آقا فخر:
«آنقدر بزرگان گفته اند که شیخ فضل الله (ره)، شخص اول خدمت حضرت معصومه سلام الله علیهاست که حد ندارد، آنقدر بزرگان گفته اند که سلام ما را به شیخ فضل الله(ره) برسانید، ایشان به حضرت معصومه(س) می رساند، که حد ندارد»
✍ برای اولین بار اثر توسل به روح ملکوتی شیخ فضل الله نوری ، از زبان حاج آقا فخر تهرانی بیان گردید.
ایشان به افراد نزدیک می فرمودند: که «شیخ، مستجابالدّعوَة است، سوره فجر را به روح ملکوتی شیخ فضل الله هدیه نمایید»
بسیاری با عمل به این دستور ، سرانجام به دعای شیخ فضل الله به حاجت خویش رسیدند. هم اکنون این جریان مشهور عام و خاص گردیده و برخی زائران حضرت معصومه سلام الله علیها روزانه با حضور در مقبره شیخ فضل الله نوری و با هدیه این سوره ی با برکت (والفجر) ، حاجات خویش را طلب می کنند.
‼️ جنازه سالم شیخ، به احتمال زیاد، سوره والفجر تلاوت می فرمود
✅ روایت های شگفت از عارفان بالله🔰
💠 مرحوم آیت الله حاج شیخ ابوالفضل خراسانی(ره)🔰
✍ جناب حاج احمد شهامت پور مشهور به (انگشتر ساز)، از معتمدین محله حمام گلشن تهران، اظهار داشت: من نوزده سال خدمت مرحوم حاج شیخ ابوالفضل خراسانی، پیشنماز پارسای مسجد ترکها (واقع در بازار تهران) بودم، در عظمت مقام آیت الله شیخ ابوالفضل خراسانی همین بس، که شخصیتی چون مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم از نجف به ایشان نامه می نوشت و درخواست موعظه می کرد.
آقای خراسانی می فرمود: مأموری که پس از اعدام مرحوم شیخ فضل الله نوری، محافظ [مأمور نگهبانی از] جنازه ایشان بود، به من گفت: شب که من کنار جنازه بودم گهگاه صوت قرآن می شنیدم ولی گوینده را نمی دیدم./ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی منذر (ره)
💠 مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد تقی بهجت(ره)🔰
✍ مرحوم بهجت(ره)، از قول آقای اشعری نقل کردند که، می گفت: دایی من که از شاگردان مرحوم شیخ فضل الله نوری رحمه الله بود، در شبی که جنازه ایشان را به قم آورده بودند که فردا در حجره دفن کنند، در همان حجره از جنازه ایشان صدای تلاوت قرآن شنیده بود (الله اکبر)/ک، در محضر بهجت
💠 مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد علی اراکی(ره)🔰
✍ آیت الله اراکی فرمودند: فردی به نام مشهدی حسین کبابی در بازار "خان قم" داشتیم که در طبخ کباب، ماهر و بی نظیر بود. یک شب، کار او در مغازه به طول می کشد. اواخر شب از کار دست کشیده و برای نماز به صحن حضرت معصومه علیها السلام می رود... پس از نماز، سرش را به حالت سجده بر مهر می گذارد و خوابش می برد... پس از چندی بیدار شده می بیند هیچ کس نیست و همه رفته اند. به نظرش می رسد که نزدیک جلوخان مقبره حاج شیخ فضل الله نوری(ره) برود و به حالت سر روی زانو، به استراحت بپردازد. وقتی می رود صدای قرآن می شنود. دقیق که می شود می بیند صوت قرآن از داخل مقبره شیخ می آید. حال آنکه کسی داخل مقبره نبوده است!
✍ پس از شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، جنازه مطهر، مخفیانه در یکی از اتاق های بیت ایشان به امانت گذاشته شد. پس از گذشت ۱۸ ماه که از بیم مشروطه چیان غربگرا، تصمیم به انتقال مخفی به قم گرفته شد "جنازه" صحیح و سالم بود (الله اکبر).
دور تا دور صحن اتابکی حرم در قم، کتیبه ای از کاشی های هفت رنگ وجود دارد که روی آن، قصیده ای بلند در مدح حضرت معصومه علیها السلام و اوصاف بنا، درج شده. جالب آنکه، این ابیات از قصیده مزبور بر کتیبه بالای مقبره شیخ شهید نقش بسته که الحق، بیان واقعیت تاریخ است:🔰
نه جنت است، چون جنت مقام رحمت حق/نه کعبه است، چو کعبه است قبله ابرار🔰
مقبره مرجع شهید در قم، سالها محل تجمع اهل دل، خصوصا" امام خمینی(ره) بود.
♦️منابع این بخش: Imgkoa نشانی از مزار اولیاء/کانال تلگرامی نشانی از مزار اولیاء الله (گزارشی از قبور مجرب جهت استجابت دعا)/خبرگزاری بین المللی قرآن iqna/ ک، سر دار، مرحوم دکتر شمس الدین تندر کیا/ خاطرات مرد دین و سیاست، مرحوم شیخ حسین لنکرانی(ره)/ ک، در محضر بهجت/بیانات مورخ فقید استاد علی دوانی/ک، خانه بر دامنه آتشفشان، مورخ فقید مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر)...
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۹
💠امام خمینی
‼️اینهایی که فریاد میزدند که باید دمکراسی و اجتناب میکنند از اینکه اسمی از اسلام بیاورند، در عمرشان «بسمالله الرحمن الرحیم» را نمیخواهند بگویند، اینهایی که در نوشتههاشان از جمهوری اسلامی اصلش صحبتی نیست، اینهایی که از این فداکاری که روحانیین یادی نمیکنند، اینهایی که میگویند حتماً باید اسم دیگری روی حکومت باشد، اسلام نباشد هرچه میخواهد باشد، اینها که با گفتن نفت ملی و حکومت ملی سرپوش میخواهند بگذارند روی مقاصدشان، ملی کردن نفت پیش ما مطرح نیست. این اشتباه است. ما اسلام را میخواهیم اسلام که آمد نفت هم مال خودمان میشود. مقصد ما اسلام است. اینها ضد اسلامند، همان طوری که در صدر مشروطه علیه روحانیت کار کردند و انها را زدند و کشتند. این همان نقشه است. آن وقت ترور کردند سید عبدالله بهبهانی را، کشتند مرحوم نوری را و مسیر ملت را از آن راهی که بود برگرداندند به یک مسیر دیگر، همان نقشه الآن هست که مطهری را میکشند؛ فردا هم شاید من را بکشند! ۵۸/۳/۲
Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۰
💠امام خمینی
‼️این «جبهۀ ملی» که در روزنامه آنها من دیدم میرزای بزرگ و شیخ فضل الله را فحش داده، مگر جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود؟ جرم شیخ فضل الله این بود که میگفت قانون باید اسلامی باشد.جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیر انسانی نیست، انسانی است. آقای کاشانی هم همین طور. جرم اینها همین است که اینها عقیدهشان این است که باید اسلام در ایران پیاده بشود. و شما میگویید که احکام غرب مترقی است. در تمام طول سلطنت رضا شاه و محمدرضا شاه سبّ به اسلام در کار نبوده، و «جبهۀ ملی» سبّ اسلام کرده است. ۶۰/۳/۲۵
💠رهبرانقلاب
‼️امروز ما مدیون همهی آن انسانهای بزرگ از شیخ فضلالله و بهبهانی و مدرس تا شهدای انقلاب در سیسال اخیر و شهیدان مجلس شورای اسلامی میباشیم. تکلیف حقوقی و اخلاقیِ سنگینی بر ذمهی یکایک نمایندگان محترم قرار دارد و این امانت شرعی که از امروز تا چهار سال بر عهدهی شما معتَمدان ملت است، میتواند فرصت تاریخی و باشکوهی در تاریخ حیات سیاسی ایران عزیز باشد. ۸۷/۳/۷
Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۱
💠امام خمینی
‼️مجلس محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. هر چه بعد مشروطیت تا دوره آخر ستمشاهی بخاطر مجلس فاسد بود چراکه با توطئههای موذیانه و تبلیغات مسمومِ مُلهم از غرب، که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونهای ساخته بودند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی از صحنه خارج و به انزوا کشیده شد؛ و دست غربزدگان باز شد؛ و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده برخی از معممین بیخبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام عزیز و مسلمانان مظلوم ایران آن رنجها را نمیکشیدند. اکنون ما باید از آن توطئهها و مفاسدی که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریمو اگر بر اسلام یا کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل تمام ملت در پیشگاه خدای مسئول خواهیم بود! ۶۲/۱۱/۲۲
Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️در خیلی از مناطق دنیا، انقلابها با نَفَس دین شروع شد؛ اما به خاطر ضعف رهبری، از دین فاصله گرفت و گاهی هم ضد دین شد. در تاریخ خودمان روحانیون آمدند و حادثه بزرگ مشروطیت را در کشور ایجاد کردند و پایان دورهی استبداد را تدارک دیدند، بعد همین مشروطیت، پایگاهی برای ضدیت با دین و روحانیت شد و هنوز ابتدای کار بود که روزنامههای صدر مشروطیت، به نام آزادی شروع به کوبیدن دین کردند، تا جایی که یکی از شخصیتهای مجتهد مثل شیخ فضل الله نوری را که جزو پیشروان مشروطیت بود، در مقابل آن مجلس و مشروطیت ایستاد و سرانجام هم به شهادت رسید. اگر روحانیون ما، برای آینده برنامه ریزی نکنند و آفات مسیر را از سر راه بر ندارند، دنبال این غفلت، ضربه است. در این هیچ شکی نیست! ۶۸/۱۲/۲
Jahade_tabeini
#انقلاب_مشروطیت نقطه عطف در تاریخ ایران معاصر است اما چون اندیشه بومی زیر ساخت آن نبود میدان منازعه حامیان روس و انگلیس شد.انگلیس عدالت خواهی را سر دیگ پلو،مشروطه خواهی معنا کرد،روسیه مشروطه انگلیسی را به توپ بست و نهایتا انگلیس با کودتا١٢٩٩فاتحه مشروطیت را خواند
#سالروز_مشروطه
🔗 Dr_A_Ganji
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 دانلود کتاب:
💥 از عدالتخانه تا مشروطه، راهها و بی راههها
👈 یادگاری از مورخ خبیر، استاد ابوالحسنی منذر (ره)
🆔 کانال اسرار تاریخ
monzer_ir
📌 چند روایت درباره میرزا مهدی نوری،
فرزند جنجالی شهید آیت الله فضل الله نوری.
🔹آقای حاج شیخ [عبدالکریم حائری]نقل کرد گفت من در سامراء بودم نامه ای از فرزند حاج شیخ فضل الله [نوری]برای ایشان رسید. نامه را باز کرد و خواند و رو به من کرد و گفت من می ترسم که این فرزند مرا به دار ببرد.[آیت الله العظمی اراکی.]
🔸سر قضیه ی مشروطه ی مشروعه پسر با پدر بنای مخالفت را گذاشت. امر مسلمی است که هنگام دار زدن پدرش بالای ایوان نظمیه ایستاده بوده است و دست می زده است.ابوالقاسم بهزادی شوهر خواهر او- شوهر منیره- خودش برای من نقل می کرد که هنگام دار من از دهنه ی لاله زار می خواستم بروم جلو، ولی نتوانستم، از بس جمعیت بود. وقتی که آب ها از آسیاب ها ریخت و کوره راهی باز شد خود را هر طوری بود از راه دیگری به پای دار رسانیدم. هوا طوفانی بود. باد می زد و جسد آن بالا تلوتلو می خورد. دور دار حلقه ی مجاهدین بود و می زدند و می رقصیدند. خودم به چشم خودم از نزدیک، همین طور که الان شما رامی بینم، دیدم که میرزا مهدی جلوی نظمیه برای مردم فین فین نطق می کرد(گویا تو دماغی حرف می زده)، نتوانستم تاب بیاورم و به سرعت رد شدم و رفتم![شمس الدین تندر کیا نوه حاج شیخ فضل الله نوری،نگاه دوم ص76]
🔹اینکه می گویند پدرم هنگام دار زدن مرحوم شیخ دست می زده یک دروغ بی شرمانه است . بر عکس او چند روز پیش از بازداشت شیخ به او گفته بوده که در محافل مشروطه خواهان چنین نقشه ای برای او مطرح شده و به او پیشنهاد کرده بود که به قم برود تا اوضاع آرام شود.[خاطرات کیانوری 236]
🔸هنگام اعدام شیخ فضل الله ، شیخ مهدی به چنار تنومند ورودی کاخ گلستان تکیه داده و در حالی که زار زار گریه می کرد گفت: اگر اختلافی هم بین من و پدرم بود ، هیچ راضی به این روز نبودم [به نقل از میرزا محمد نجات خراسانی عضو دادگاه انقلاب و عضو فراماسونری]
🔹 من از شیخ حسن لنکرانی که هنگام اعدام حاج شیخ فضل الله در صحنه اعدام حضور داشته سؤال کردم آیا مهدی نوری فرزند شیخفضلالله نوری و پدر نورالدین کیانوری رئیس حزب،در زمان اعدام شیخ فضلالله نوری دست زد .گفت نه، مشروطه خواهان چون از شیخ فضلالله نوری متنفر بودند در پایتخت هو انداختند.[ دکتر موسی نجفی، مورّخ]
🔸یک شب زمستانی بود من خیلی بچه بودم، پنج شش ساله بودم، در حیاط عمویم آقا ضیاءالدین، تنها ایستاده سرگذر را تماشا می کردم. سر شب بود. عمویم تنها در اتاق حسینیه قدم می زد و فکر می کرد. هیچ کس دیگری نبود. یک مرتبه دیدم کلبعلی نوکر عمویم سراسیمه رسید و پرید توی حیاط خلوت و گفت:«آقا، میرزا مهدی را زدند!» صبح شد...ولوله ای در محله راه افتاده بود. می گفتند میرزا مهدی دیشب که از گذر تقی خان به خانه اش می رفته سر پیچ او را تیر می زنند. یک تیر زیر گلویش گذشته از پس گردنش بیرون می آید، یکی تیر به سینه اش می خورد و تیر دیگری توی عمامه اش آتش می گیرد. میرزا مهدی به طرف تکیه ی سنگلج شروع می کند به دویدن و فریاد کردن که:«آی مرا کشتند! آی مرا کشتند!» و عمامه اش را که می سوخته از سرش برداشته دور می اندازد و خودش هم در چند قدمی می افتد. عمامه می رود توی کاه گلی که سرراهش برای پشت بام درست کرده بودند. اهل محل جمع می شوند. البته او را می شناسند. عمامه ی نیمه سوخته اش را از توی زرد آب های کاه گِل در آورده به پاهای او می پیچند و او را خراخر تا تکیه ی سنگلج روی زمین می کشند و می برند وخیال داشته اند که او را همین طور به خانه اش رسانیده تحویل خانوده اش بدهند، خانه ی او توی کوچه ی قاپوچی باشی نزدیک تکیه بوده. در این کشاکش مأمورین نظمیه می رسند و او را می برند. وقتی که مأمورین سر می رسند هنوز زنده بوده، گویا چند کلمه ی نامفهومی هم گفته باشد. فردایش از نظمیه او را حرکت داده می برند ودفنش می کنند.[شمس الدین تندر کیا ، نگاه دوم ص75]
🔺 یک آقازاده جنجالی
👈 این همان پسر شیخ فضل الله نوری (ره) است که پای دارِ پدرش کف میزد.
1⃣ نام او میرزا مهدی و متاسفانه از روحانینمایان عصر مشروطه بوده است. وی در زمره طرفداران سینهچاک مشروطه سکولار قرار داشت و با باند قاتلان پدر همنوا شد. اما سایر فرزندان آیت الله شیخ فضل الله نوری (برادران و خواهران میرزا مهدی) به پدرِ مظلومشان وفادار ماندند و با این برادر ناباب نیز رابطه خود را به هم زدند. فیالمثل برادران دیگر میرزا مهدی، آقا ضیاء الدین و میرزا هادی مشروعهخواه بودند و راهشان از این پسر جدا شد. غرض اینکه اعلامیه ضد صهیونیستی پسران شیخ از آن میرزا مهدی نیست.
2⃣ اما ایا واقعا او پای دار پدر کف میزد؟ در باب چگونگی انحراف این پسر و عاقبت مرگبار و خونین او حرفهای زیادی دارم که بعداً با شما خوبان در میان خواهم گذاشت.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
1_855050208.mp3
1.9M
🔴روایت #امام_خامنه_ای حفظه الله، از تهمت های ناروایی که به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) زدند
♦️...مرجعیت تقلید را آوردند و او را به دار کشیدند، البته کسانی خون گریستند، اما کسانی هم کف زدند، البته کسی نگفت شیخ فضل الله نوری مرد خادمی بود، مرد آزادیخواهی بود و ما به جرم مسلمان بودن، او را می کشیم. بلکه شیخ فضل الله را اول متهم کردند، اول او را ضد مشروطه قلمداد کردند، و بعد او را کشتند و همیشه همینطور است. همیشه کسانی را که می خواهند از هدف ها و آرمان های عالی انسانیشان دور کنند، همیشه هرگاه می خواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف کنند، آنها را به کهنه پرستی، به وابستگی، به ضدیت با آرمان های دموکراسی متهم می کنند و شیخ فضل الله قربانی عدالت شد/ خطبه های نماز جمعه، ۵۹ شمسی
noormags-فرمود__هر_وقت_خواستم_از_خودم_دفاع_کنم_نگذاشتند_(ناگفته_هایی_از_منش_سیاسی_شیخ_شهی-1026419_2393376_220202_181148.pdf
461K
⭕️ نقد آیت الله العظمی صافی به تاریخنگاری مشروطه
👈 + ناگفتههایی از منش آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری (ره) در مصاحبه نشریه شاهد یاران
🔴تحصن مشروطه طلبان به رهبری "شیخ فضل اللَّه نوری" در حرم عبدالعظیم
3 تیر 1286
♦️پس از پیروزی نهضت مشروطه و روشن شدن خطر انحراف آن، اقدامات شیخ فضل اللَّه نوری به عنوان یکی از عالمان بزرگ زمان، علیه مشروطه غیرمشروعه از اوایل سال 1286 ش آغاز شد. وی در روز سوم تیر همان سال در رأس عده ای از روحانیون و طلاب و اصناف که بالغ بر پانصد نفر می شدند در اعتراض به انحراف این نهضت به جریان غیردینی، در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری متحصن شدند.
♦️وعاظ حاضر در آن تحصُّن، همه روزه ضمن ایراد سخنرانی، حکومت مشروطه را خلاف شرع دانسته و تقاضای جدّی از شاه به عمل آورده که باید مشروطه، مشروعه شود. در همان ایام شیخ فضل اللَّه نوری به تمام علمای ایران تلگراف زد و ضمن برشمردن اعمال ضداسلامی که در قالب مشروطیت انجام می گرفت، از همه علما خواست علیه این جریان انحرافی به پا خیزند.
♦️شیخ فضل اللَّه نوری می گفت: "انقلاب مشروطه از اصول اولیه خود منحرف شده و عناصر مخالف اسلام در زیر لباس مشروطه خواهی، قصد دارند، تیشه به ریشه اسلام بزنند." این تحصن یکی از بهانه های مهم فاتحان تهران برای اعدام شیخ فضل اللَّه نوری در 11 مرداد سال 1288ش برابر با 13 رجب 1327ق گردید.
🕊شادی روح بلندش صلوات
🗓۳ تیر ماه سال ۱۲۸۶
🏳تحصن علما و مردم تهران
🏳در حرم حضرت عبدالعظیم
🏳به رهبری شیخ فضلالله نوری
🏳جهت تاسیس "عدالت خانه"
🏳ومخالفت بامشروطهغیرمشروعه
💠رهبرانقلاب :
‼️به مشروطه افتخار بکنید و مشروطه را جزو نقاط عطف تاریخ ایران بدانید؛ اما حقیقت صحنه و آنچه در خارج واقع شد، این است. حالا ما ببینیم نهضت علما چه بود. به نظر من روی آن خیلی کار نشده و یکی از نقاطی که حتماً باید رویش تکیه بشود، این است؛ اینکه نهضت علما چه بود؟ نکتهی اول این است که شعار علما، «عدالتخواهی» بود. به طور مشخص آنچه که میخواستند، «عدالتخانه» بود. درست است؟ این، یک توقع اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود که این همه سر و صدا بخواهد. اگر یک درخواست و توصیهی اخلاقی بود، این چیزی است که همیشه بوده و همیشه علما و بزرگان، مردم را به عدالت یا حکام را به عدالت تشویق میکردند؛ اما این جنجالی که به وجود آمد و آن تحصنها، آن ایستادگیها و بعد مقابلههایی که با دستگاه استبداد شد و فداکاریهایی که انجام گرفت، فقط یک درخواست اخلاقی محض نبود، بلکه آنها چیز دیگری را که فراتر از یک درخواست اخلاقی بود، میخواستند. ۸۵/۲/۹
Jahade_tabeini
⁉️ آیا #شیخ_فضل_الله با رای مردم مخالف بود؟
علامه مصباح رضوان الله علیه:
🔻غربزدگان با استفاده از فرهنگ غربى و تجربه تاريخى اروپا كه در مقابل سلطنت استبدادى، دمكراسى ليبرال را مطرح كرده بودند، گفتند: مشروطه، يعنى سلطنت مشروط به رأى مردم، يعنى سلطنتى كه مشروط به موافقت مردم است.
ومسأله احكام خدا براى اين ها مطرح نبود.
🔰علماى نجف چون از محيط ايران دور بودند، بيش تر روى جنبه تئورى قضيه فكر مى كردند كه وقتى مى گوييم سلطنت مشروط؛ يعنى سلطنت مشروط به اسلام .
🔖امّا علمايى كه در داخل بودند و بيش از بقيه شيخ فضل الله، مى ديدند كسانى دارند از اين فضا استفاده مى كنند. وقتى مى گويند سلطنت مشروطه، يعنى مطلقاً مشروط به رأى مردم.
👈اين بود كه مثل شيخ فضل اللّه نورى و ديگران را به حركت درآورد كه اين حركت از مسيرى كه ما مى خواستيم دارد منحرف مى شود. آن چه ما مى خواستيم اين بود كه احكام اسلام در سايه مشروطيت تحقق پيدا كند و دست دشمنان از كشوراسلامى كوتاه بشود. دارد عكس قضيه مى شود. دشمنان با اياديشان دارند نفوذ پيدا مى كنند و احكام اسلام دارد به فراموشى سپرده مى شود. اين بود كه با تلاش هاى مرحوم شيخ فضل اللّه، آن مادّه شريفه ابديه گنجانيده شد كه بايد در مجلس پنج نفر از علماى طراز اول وجود داشته باشند كه اين مقررات مجلس را چك كنند؛ يعنى اين ها كأنه يك « #حق_وتويى »؛ داشته باشند
۷۹/۳/۲۶
🌹🌹🌹
علامه مصباح :
بالاترين نقش را در قيام مشروطيت علما داشتند و در اين راه شهید دادند. حتى آن كسى را كه به عنوان ضد مشروطه معرفى كردند (شیخ فضل الله نوری) بزرگترين حامى مشروطيت و ضد استبداد بود، منتهى او میگفت مشروطيت در سايه اسلام، به اصطلاح مشروطهی مشروعه، غربزدگان میگفتند مشروطه منهاى مشروعيت.
۱۳۷۸/۰۴/۰۵
🌹تصویر پیکر شیخ فضل الله بالای چوبه دار یک معنا دارد. گاهی فضا را آنقدر غبار آلود می کنند که مردم یک شهر رضایت می دهند عالمشان را بالای دار ببینند.
▪️عالمی که با همه وجود در مقابل سیل التقاط ایستاده تا مرجعیت مردم از دامن علمای شیعه به اصحاب سفارت و سفاهت نرسد؛ تا سلسله فقاهت قطع نشود، تا اسلام حاکم باشد نه تفسیر انسانها از اسلام...
و تاریخ تکرار شدنی است
🏴 ۹ مرداد سالروز شهادت مجتهد بزرگ تهران
آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری...
🌹🌹🌹
👆👆👆👆👆
✅ ۴۵ پیام درباره ی
شهید سرافراز، فقیه سربدار، مظلومِ تاریخ،
مجتهد بزرگ تهران، مومن مجاهد بصیر،
پایدار تا پایِ دار، فریاد رسای دین خواهی،
مدافع مشروطه ی مشروعه،
عَلَم استقلال فکری و سیاسی
و نماد نفی سبیل و سلطه ی بیگانگان،
لسان الله، ولیّ الله،
مفتخر به لقاءالله با مرگ سرخ،
#آیت_الله_شیخ_فضل_الله_نوری_مازندرانی
و قیام و مبارزات او
در سالگرد شهادت تلخ و سرافرازانه ی او...
الفاتحه مع الصّلوات...
🌹🌹🌹