مصباحیه ...
اصلاح یک اشتباه
بین مردم و حتی طلاب رایج است که اگر حاکم شرع، حکمِ به رؤیت هلال نمود، اول ماه ثابت می گردد و تبعیت از او بر همگان حتی مقلّدان سایر مراجع لازم است و لذا به مجرّد اینکه تلویزیون اعلام کرد که هلال نزد رهبری ثابت شده، دیگر خود را محتاج به مراجعه به نظر مرجع خود نمی بینند و روزه را می خورند
درباره این پندار چهار نکته قابل توجه است:
اولاً حاکم شرع به معنای رهبر سیاسیِ جامعه نیست؛ بلکه هر مجتهد عادلی حکمِ به اول ماه بنماید، احکام حکم حاکم بر آن جاری می شود
ثانیاً: حکم حاکم غیر از ثبوت هلال نزد حاکم است. یعنی اگر مجتهد بگوید: هلال ماه شوال برای من ثابت شده است، برای بقیه حتی مقلدانِ خود او کافی نیست مگر آنکه از این گفته برایشان اطمینان به رؤیت هلال حاصل شود که در آن صورت از اطمینانشان پیروی می کنند نه از نظر حاکم
ثالثاً: حتی اگر حاکم بگوید: من حکم می کنم که فردا عید است، خیلی از مراجع حکم او را نافذ نمی دانند مثلاً آقای سیستانی و وحید و شبیری حکم حاکم را از طرق اثبات اول ماه نمی دانند
رابعاً حتی کسانی که حکم حاکم را نافذ و طریق اثبات اول ماه می دانند می گویند: در صورتی که مکلّف اجتهاداً یا تقلیداً علم به خطای اجتهادی یا مصداقیِ حاکم داشته باشد، در حق او نافذ نیست مثلاً آقای مکارم با اینکه حکم حاکم را از طرق اثبات اول ماه می داند ولی چون مانند آقایان وحید و سیستانی و شبیری نظرش این است که ملاک رؤیت هلال با چشم عادی است نه چشم مسلّح مانند تلسکوپ، اگر هلال ماه برای حاکم از طریق تلسکوپ ثابت شود و بر طبق آن حکم کند، تبعیت از او را غیر لازم بلکه غیر جایز می داند
بنابر این سخن آقای فلاح زاده فقط بر اساس نظر کسانی که حکم حاکم را نافذ می دانند و نظرشان در ملاکیتِ چشم عادی یا مسلح با حاکم یکسان است، صحیح و طبق نظر بقیه غلط است.
ظاهرا رهبری حکم کرده اند به اول ماه بودن فردا..
لذا پیام بالا را با دقت توجه کنید...
🔴 عید فطر
🔹 پرسش: آیا برای تعیین عید فطر باید از حاکم شرع تبعیت کرد؟
🔸پاسخ: اوّل ماه به حکمِ حاکم شرع ثابت نمیشود؛ مگر اینکه از حکمِ حاکم شرع یا ثابت شدن ماه نزد او، اطمینان یا یقین به دیده شدن ماه با چشم غیر مسلّح (چشم معمولی) در همان شهر یا شهرهایی که با آن شهر اتّحاد افق دارند، حاصل شود.
🌐 @sistani_fa
🌙اطلاعیه دفتر آیتالله ناصر مکارم شیرازی
🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیتالله مکارم شیرازی ثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻اطلاعیه جدید
🌙از سوی دفتر آیتالله جوادی آملی، پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید.
آيتالله جوادی آملی در معيار تحقق اول ماه قمری در توضيح المسائل خود بيان میدارد: معيار اول ماه قمری آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدری باشد که رؤيت ماه به صورت عادی امکانپذير باشد.
آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبتهای سه گانه است.
بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه با چشم غير مسلح نزد آيتالله جوادی آملی ثابت نگرديد بنابراين فردا پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان و جمعه 24 اردیبهشت ماه، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌺 #رویت_هلال
🔹پرسش: آیا مقلدین در مورد تعیین روز عید فطر باید به مراجع خود رجوع کنند یا همان روزی که در کشور عید فطر اعلام می شود باید مدنظر همه باشد؟
🔸️پاسخ: بر مکلف واجب است ضوابط ثبوت ماه را طبق فتوای مجتهد اعلم تطبیق کند.
🌐 @sistani_fa
⭕️فوری
✔️مقام معظم رهبری، «حکم» صریح بر ثبوت هلال شوال کردهاند
#اختصاصی_اجتهاد
💠حجتالاسلام والمسلمین محمد رضایی، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری بر «حکم حکومتیِ» رهبری به ثبوت هلال ماه شوال تأکید کرد.
🔻در اطلاعیه دفتر رهبری نسبت به استهلال ماه شوال آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع میرساند برابر گزارشهای رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) محرز شده و به آن 👈حکم کردهاند، بنابراین پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.»
✅به دنبال تشکیک برخی نسبت به معنای «حکم» در بیانیۀ مذکور، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری در گفتگویی تلفنی با «شبکه اجتهاد» بر صدور «حکم حکومتی» از سوی مقام معظم رهبری نسبت به ثبوت هلال شوال تأکید کرد.
💫با توجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید «حکم حاکم» را با شرایطی برای ثبوت هلال ماه، کافی میدانند، لازم است مؤمنین مطابق نظر مرجع تقلید خود، عمل کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#رویت_هلال
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث رویت هلال و اعلام عید فطر همانند سالهای گذشته معرکه آراء علما شد و منشا این اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رویت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
روایات شیعه و اهل سنت بر رویت تاکید میکند و بیشک مقصود از رویت، رویت متعارف در عرف جامعه است.
پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رویت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال.
این مفهوم متعارف عرفی از رویت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکانهای مرتفع و بالای کوهها که در عصر ائمه استفاده میشد، مشاهده هلال با چشم مسلح متعارف همچون عینک و دوربینهای معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا.
پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رویت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رویت مسلح(عینک و دوربینهای متعارف) و رویت غیرمسلح است که به عنوان رویت شرعی به شمار میآید.
شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رویت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رویت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
لذا در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد.
همچنین اگر رویت شرعی در نقطهای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طولهای جغرافیایی) رویت به شمار میآید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت میکند.
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
اول شوال ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
سناریوهای محتمل در انتخابات۱۴۰۰/ بخش دوم
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹به فاصله سه روز مانده به پایان مهلت ثبت نام، همچنان #کاندیداهای_اصلی #انتخابات۱۴۰۰ برای ثبت نام به #میدان نیامدهاند و ثبت نام برخی از آنها، در هالهای از ابهام است.
این وضعیت، شاید کم سابقه و یا بیسابقه باشد.
🔹 اصلاحطلبان و اعتدال گرایان که هویت سیاسی و آینده آنان به #برجام گره خورده و از همین جهت به حق باید با عنوان #برجامیان از ایشان یاد کرد، به طرز بیسابقهای دچار #حیرت_سیاسی شدهاند.
آنان در این ۸ سال، هر آنچه از شعار و ترفند رسانهای و شیوههای عملیات روانی در چنته داشتند رو کردند و اکنون در پیشگاه مردم دستشان خالیست؛ خالی تر از هر زمان دیگری.
🔹استراتژی انتخاباتی برجامیان را #محمد_قوچانی در ویژهنامه نوروزی مجله #نگاه_نو لو داده است؛
آنان به دنبال تشکیل دولتی #تکنوکرات_دیپلمات هستند که راه روحانی را ادامه دهد و برای تحقق این استراتژی، رسما اعلان کرده بودند که این مأموریت را به #ظریف و #لاریجانی خواهند سپرد.
🔹بعد از ماجرای #ظریف_گیت، شانس کاندیداتوری او بشدت کاهش یافت و از این رو او که در محافل سیاسی غربگرایان بعنوان کاندیدای اول آنان تلقی میشد، در نتیجه اظهارات نسنجیده خودش که به فرموده رهبر انقلاب اسلامی، #تکرار_حرف_دشمن بود، عملا عدم صلاحیتش برای تصدی ریاستجمهوری نظام اسلامی، بر همگان معلوم شد؛ البته او پیشتر هم بارها اذعان کرده بود که توانایی تصدی این پست خطیر را هم ندارد و لذا حتی بر فرض عدم انتشار مواضع ضدامنیتی او، بازهم معلوم نبود وارد میدان شود.
🔹سیدحسن مصطفوی هم که بطور بالقوه ظرفیت اجماع سازی و انبعاث سیاسی در جبهه برجامیان را داشت، به دلیل فقدان کارنامه سیاسی حداقلی، عملا صلاحیت های اولیه لازم برای ثبت نام را نداشت و با این وجود، آنان تلاش کردند با روایتی غیردقیق از یک دیدار خصوصی با رهبر، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده، هزینه عدم احراز صلاحیت احتمالی وی را از اعتبار سیاسی ولایت بپردازند!
در نتیجه این اتفاق، که در واقع به معنای بروز واهمه از معرکه انتخاب وکنار کشیدن سیدحسن از میدان بود، دست برجامیان بیش از پیش خالی شد.
🔹سایر کاندیداهای آنان نیز پرحاشیه یا کم سابقه و فاقد کفایت لازم و اعتبار اجتماعی کافی هستند؛ از محسن هاشمی و جهانگیری گرفته تا پزشکیان و علی مطهری و دیگران.
🔹استیصال برجامیان گرچه هر لحظه و هر روز آنان را بیشتر به سمت پذیرش کاندیداتوری لاریجانی پیش برد اما همچنان موجب نشده که آنان در یک #قمار_سیاسی_بزرگ، همه حیثیت سیاسی خود را برای به قدرت رسیدن رقیب سابق که روزگاری مورد نفی صریح آنان بود، هزینه کنند.
و دقیقا به همین جهت، برجامیان برای ۱۴۰۰ همچنان دل در گرو چهرههای ذینفوذ هستند که بتواند انعکاس صدای آنان و بازوی اجرایی اتاق های فکر آنان باشد.
در این جهت، همواره افرادی در محافل تصمیمساز برجامیان مطرح بودهاند که #سورنا_ستاری و #دکتر_نمکی از آن جملهاند.
🔻مواضع و عملکرد نمکی در چند ماهه اخیر و گرایش به تحقق مطالبات رهبری در عرصه سلامت، موجب شد نمکی با برجامیان در ساحت عملکردی(و نه لزوما در ساحت فکری) زاویه جدی پیدا کند؛ و همین مسئله شانس او را برای مطرح شدن بعنوان کاندیدای اجماعی برجامیان از بین برد. اگرچه ستاری همچنان یک گزینه بالقوه بسیار باظرفیت و مهم است؛ خصوصا با وجود راه اندازی شبکه موسسات دانش بنیان در سراسر کشور.
🔻اما با اینهمه، کسی که اکنون بیش از سایر گزینه ها در قامت #منجی برای برجامیان مطرح است، کسی نیست جز #علی_اکبر_صالحی که از جهات شخصیتی و فکری و پیشینه و کارنامه سیاسی، اشبه الناس به #ظریف است.
🔹علی لاریجانی که همچنان آخرین تلاشها برای ایجاد نوعی اجماع سیاسی تاکتیکی در جهت کاندیداتوری اش در جریان است، از یک سو با طیب خاطر از سوی برجامیان بعنوان کاندیدای اصلی پذیرفته نشده، و از دیگر سو خودش نیز نمیخواهد آینده سیاسی اش را به یک #قمار_سیاسی گره بزند که نتیجهاش برای هیچ کس دقیقا معلوم نیست.
گرچه لاریجانی در دوران دولت روحانی همراهی حداکثری با او داشت و سرآخر هم از #لیست_امید سربرآورد اما با اینهمه خاستگاه سیاسی او راست سنتی است و از همین رو او بعنوان سیاستمداری محافظهکار و عاقبت اندیش، حاضر نمیشود به پیشینه خود اینگونه یکباره پشت کند و پل های پشت سرش را یکسره خراب کند لذا کاندیداتوری آقای #رئیسی در سرنوشت او نقش حیاتی دارد زیرا در این صورت، مهمترین حامیان حزبی اش(جامعه روحانیت و موتلفه) را از دست میدهد.
اما از سوی دیگر، در صورتی که این دوره را از دست بدهد، معلوم نیست در آینده چه پیش آید و شاید دیگر هرگز گذرش به پاستور نیفتد!
لاریجانی در روزهای اخیر، آخرین کسب تکلیف ها و رایزنی ها را نه در تهران که در قم انجام داده و به احتمال زیاد کاندیدا خواهد شد!
@rozaneebefarda