13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه محمدرضا پهلوی خطاب به پمپئو: مردیکه با اون قیافه اش غلط کرد که به خلیج فارس گفت خلیج عربی
(به بهانه فوت اردشیر زاهدی)
👈 توی این گفتگو، اردشیر زاهدی تمام قد از جمهوری اسلامی دفاع میکنه و مجری BBC هم کاملا با احترام با ایشون برخورد میکنه، صحبتهاش رو قطع نمیکنه و نهایتا میپذیره که مخاطبینش مطلبی رو خلاف مواضع شبکهشون بشنوند.
✅ نتیجه روشنه! مخاطب به این شبکه اعتماد میکنه! بعدا هم که خواست مطلبی رو خلاف واقعیت به مخاطبش القا کنه، موفق میشه!
🔹 حالا مقایسه کنید با صداوسیما که کثیری از انقلابیونی که زبان تیز و انتقادی دارند را هم در لیست سیاهش قرار داده، مواضع کارشناس های سیاسیاش همیشه از قبل مشخصه و مخاطب حتی حرف های حقش رو هم قبول نمیکنند!
پ.ن: ناگفته نماند که تغییرات دوره جدید صداوسیما قدری امیدوارکننده است...
💠 کشکول یک طلبه KashkooleTalabeh
🔴 خودسازی و جامعهپردازی
🖊احمدحسین شریفی
🔷نگرانی نسبت به وضعیت اخلاق و فرهنگ عمومی، یکی از نگرانیهای مقدس است. اما باید دانست که
اولاً هر کسی در گام اول، مسؤول اعمال و رفتار خودش است
و ثانیاً، یکی از بهترین راههای اصلاح دیگران، اصلاح خویشتن است. انسانهای پاک همچون شمعهایی روشن در دل ظلمات، اطراف خود را خواهی نخواهی روشن میکنند.
🔸 البته این سخنان هرگز به معنای انکار یا حتی کماهمیت جلوه دادن «مسؤولیت اجتماعی» در برابر ناهنجاریها نیست.
#اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 لحظه وصال مادر شهید علیرضا مرتضوی با فرزندش پس از 33 سال
♦️ پیکر این شهید که در بهشت زهرا به خاک سپرده شده بود از طریق آزمایش DNA شناسایی گردیده است.
48.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ قطعه ای از مصاحبه ی استاد حجت الاسلام جعفر ناصری با عارف کبیر آیه الله کشمیری در دهه ۷۰ شمسی.
گفتنیهائی درباره ی خود و نیاکان و استادان،
آیه الله قاضی و برخی بزرگان معنوی نجف،
توصیه های سلوکی،
راه نزدیکی به امام زمان و رفاقت با ایشان،
نظر آیت الله کشمیری درباره امام خمینی؛
امام خیلی بزرگه، نظیر نداره، اراده ی عجیبی داشت، مستقیم بود، به او گفتم به این حسین قَسَم، دوستت دارم.
🌸🌸🌸🌸🌸
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
مصباحیه ...
🖤 برنامه «تجلی» ؛ تا اربعین حضرت علامه هر شب ساعت ۱۱.۵ از شبکه قرآن. 🌹🌹🌹
این برنامه همچنان ادامه دارید...
بسیار قابل استفاده است...
🌸🌸🌸
مصباحیه ...
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش سوم 🔵 سیر سنت معقول ✅ حضرت استاد نظرشان این بود که اینها باید تا آخِر خوانده شود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش چهارم
🔵 تقاضای استاد
✅ تقاضا میکنم از صد موردی که شنیدید، یکیدو مورد را جدی بگیرید و بگذارید بیاید سر سفرۀ عمل ما و با آن تعامل کنیم. ما شنیدیم که خدا کفایت میکند: «حَسْبِیَ اللهُ»(توبه،۱۲۹). خدا واقعاً کفایت میکند. اگر اینطور است باید توکل شود؛ بقیه با من نیست. حالا که فهمیدم دست به کار شوَم. قرآن را باید دانست و عمل کرد.
🔵 توحید قرآنی
✅ قرآن نسبت به عموم اینگونه عمل میکند. پس چرا راه معرفت را میبندید و میگویید نباید باشد؟ اینها توحید عرفانی نیست، بلکه توحید قرآنی است. اینها حرف قرآن است. اینکه عرفا میگویند «وحدت شخصیه»، حرف قرآن است. علامه در جلد ۵ یا ۶ المیزان از خود قرآن، توحید قرآنی را توضیح داده است.
🔵 توحید ناب، سر سفرۀ عمل
✅ آقای سعادتپرور کتاب ثمراتالحیات را نوشتهاند. در این کتاب، درسها و مباحث (سلوکی) علامه طباطبایی آمده است. این درسها ویژه بود. سالی چند بار برگزار میشد و علامه برایشان نکات سلوکی بیان میفرمود. یکی از این نقلها این است، علامه فرمود: کتاب نورالوحده را بخوانیم. این کتاب بحث وحدت شخصی را توضیح داده است و بر اساس آن دستور سلوکی میدهد، بر اساس «هُوَ الظّاهِر». بعد از اینکه مدتها در کار سلوکی بودند، این رساله را خواندند.
✅ آقای سعاتپرور از علامه میپرسند ما که آیات و روایات داریم، چه لزومی دارد که این کتاب را بخوانیم؟ ایشان فرمود: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصّالِحُ يَرْفَعُهُ»(فاطر،۱۰). اگر شما میخواهید عملتان بالا برود، اول باید اعتقاد پاک شما درست شود. آن چیزی که بالا میرود، اعتقاد پاک است. این توحید ناب را بدان، بعد عمل کن. این سنت اینگونه است. توحید ناب را باید سر سفرۀ سلوک و عمل بیاوریم.
✅ این «کلم طیب» علم است و علمْ چشمِ جان است و بصیرتِ جان است و خودِ جان است. با علم باید یافت و عمل کرد. اصل صعود، برای معرفتی است که نسبت به خداوند سبحان پیدا میشود. معرفت حصولی باشد و بر اساس آن عمل شود، کم ندارد و ناب است.
✅ در بحث عمل در «عرفان در وادی عمل» توضیح داده شد که منطق پشت صحنۀ عمل خیلی مهم است. یکی از چیزهایی که عمل را بالا میبرد، معرفت است؛ یعنی روح عمل را بالا میبرد. این را باید در سر صحنۀ عمل آورد. لذا (حضرت استاد) توصیه میکردند که این سیر را داشته باشید و به برخی از شاگردان میگفتند: چون این درسها را میآیید، این باعث میشود در آن ذکرهایی که به شما داده میشود، بهتر عمل کنید.
❇️ خواندنیهایی از زندگی اجتماعی علامه حسنزادهآملی از زبان استاد عابدی
🔹به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی طی گفتوگویی به سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی پرداخته است که مشروح آن بدین شرح است:
◻️ اوایل انقلاب، آیت الله حسن زاده، امام جمعه آمل بودند. در آن ایام ارتباط زیادی با مردم داشتند. آن زمان، کمونیستها و چریکها به آمل حمله کردند و آمل به شهر هزار سنگر تبدیل شد، فرمانده اصلی مبارزه با کمونیستها و دفاع از شهر و مردم آمل، آیت الله حسن زاده آملی بود؛ نه اینکه ایشان را از سمت حکومت تعیین کرده باشند، بلکه آیت الله حسن زاده در آمل بودند و ایشان خود به میدان آمدند و لباس رزم پوشید و به دفاع از شهر پرداختند.
بیشتر بخوانید:👇
hawzahnews.com/xbnFt
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✍️ یک نَفَس از نَفْس ایمن مباش که دشمنی سخت رهزن و رهزنی سخت دشمن است.
همواره در کمین است و اقتضای طبیعتش این است.
🔸از شهوت و شُهرَت بپرهیز و از معاشر ناجنس، بهخصوص از نفس بگریز که:
🍃 نخست موعظهی پیر میفروش این است
🍃 که از معاشر ناجنس احتراز کنید/ (حافظ )
🔸دایماً طاهر باش، و به حال خویش ناظر باش، و عیوب دیگران را ساتر باش.
🔹با همه مهربان باش و از همه گریزان باش؛ یعنی با همه باش و بیهمه باش.
🔸خداشناس باش، در هر لباس باش. تو که سلیمانزادهای، حشمت دار؛ تو که صدیق حسنزادهای ، وحشت دار.
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها »
نامه اول ، صفحه ۱۲
بدون طرح سئوال، پاسخ مرا دادند!
یادم هست یک بار در قم، به دیدار علامه حسن زاده آملی رفتیم. تاریخ دیدار را به طور دقیق به یاد ندارم، امّا یادم هست که سرتیپ دوم پاسدار مرحوم خورشیدوند هم- که حد فاصل سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ فرماندهی نیروی انتظامی استان قم را عهدهدار بودند- در آن جلسه حضور داشتند. قبلاً به این فکر کرده بود که چگونه از توفیقِ ملاقات با استاد بیشترین بهره را ببرم. سؤالی ذهنم را مدّتی به خود مشغول کرده بود و دوست داشتم پاسخ آن را از زبان علّامه بشنوم. آن پرسش این بود:
مثالهایی که قرآن کریم در مورد ویژگیهایِ بهشت و جهنم میزند نظیر نهر و جنّات و باغ و طیور و....، این مثالها چیست و نسبتِ دنیا و آخرت چگونهاند؟ آیا واقعاً آخرت هم شبیه همین دنیای ماست؟
خدمتشان که رسیدم، مجالی نشد تا پرسش خود را مطرح کنم. حدود پانزده دقیقه، استاد شوخی کردند و مطالب متفرقهای گفته شد.
از طرفی وقت میگذشت و با توجّه به قرارهایی که در قم داشتیم و کارهایی که در تهران باید به انجام میرساندیم، مرتّب به ساعت نگاه میکردم و میدیدم ظاهراً حضرت علّامه قصد ورود به موضوعات دیگر را ندارند، عاقبت به زبان آمدم و عرض کردم که:
با عرض معذرت ما وقتمان تنگ است و کمکم باید از حضورتان مرخّص شویم.
علّامه حسنزاده دفعتاً به اینجانب فرمودند:
فکر میکنید حواسم نیست؟! نه، حواسم هست! بعد ناگهان تکانی خوردند و حالتی عارضِ ایشان شد که نمیتوانم با کلمات وصف کنم. گویی به لحاظ روحی، از جایی به جای دیگر منتقل شدند.
لحظهای گذشت. بعد بدون مقدّمه رفتند سراغ همان پرسشی که داشتم و شروع کردند به توضیح دادن و قریب به این مضامین فرمودند:
ما یک بار از رَحِم مادر متولّد میشویم به این میگویند تولّد جسمانی، یکبار هم از رَحِم دنیا متولّد میشویم که به آن میگویند تولّد روحانی
اگر در حالی که در رَحِم مادر هستیم کسی ما را که جنین هستیم، به این دنیا دعوت کند و بگوید از بدن مادر در این تنگنایِ جا و تغذیه، از بند ناف خارج شوید و به جایی وارد شوید که مثلاً دشتها و کوهها و جنگلها هست، کویر و دریا و اقیانوس هست، آسمان و ستارگان و ماه و آفتاب هست، خوردنیهای مطبوع و آشامیدنیهای گوارا هست، هرقدر بگوید و بگوید منِ جنین، نمیتوانم متوجّه شَوَم و بفهمم و درک کنم که دنیا چه جور است. جنین فقط با صدای ضربان قلب مادر و تغذیه از بند ناف، مأنوس است. نسبت دنیا به آخرت هم همین جور است یعنی به نسبت صحنه آخرت، ما در تنگنای جا و دشواریهای گوناگون هستیم و تا به آن طرف سفر نکرده باشیم، نمیتوانیم بفهمیم در چه جای پَست و دونی زندگی میکنیم. یعنی همین دنیا که اسمش هم نشان میدهد نسبت به آخرت، «دون» است و در سطح پایینی از حیات قرار دارد. وقتی از رَحِم مادر به این دنیا میآییم اگر به ما بگویند برگرد به جایی که بودهای، محال است که بپذیریم. برگشتن به رَحِم مادر که برایمان در دوران جنینی امنترین و راحتترین و سودمندترین جای عالَم بود، الآن که دنیا را دیدهایم، از هر محبسِ تاریکِ نمور و انفرادی کوچکی، دشوارتر و حضور در شبیه چنان فضایی، تصوّرش هم برایمان ممکن نیست.»
علّامه حسنزاده آملی بعد از این فرمایش، انگشترشان را نشان دادند و قریب به این عبارات را فرمودند:
در مورد تفاوت این دنیا و آن دنیا، نگین انگشتر مرا ببین، عظمت اقیانوس را هم ببین! نسبت دنیا به آخرت شبیه چنین تمثیلی است؛ تازه این هم تمثیل رسایی نیست. از این هم، نسبت و فاصله، بیشتر است. این دنیا با آن کهکشانها و وسعتش، بسیار بسیار بزرگ است. در عین حال نسبت آن را به آخرت نمیتوان توصیف کرد. ما چون با چیز دیگری جز آن چه در این دنیا هست، مأنوس نیستیم برای ما، مثال باغهای وسیع و نهرها و انواع خوردنیها و آشامیدنیها و دیگر لذّات را زدهاند که یکطوری به ما اوضاع آخرت را تفهیم کنند.
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری مهر، برشی از خاطرات در دست انتشار اسماعیل احمدی مقدم- فرمانده اسبق نیروی انتظامی-، ۱۴۰۰/۸/۱.
https://t.me/sireyefarzanegan
خود را ندیدند، زحمات و خدمات همسر خود را دیدند!
ارتحال استاد حسن زاده آملی تحولی در جامعه ایجاد کرد. همه منتظر بودند که پیکر ایشان را در حرم حضرت معصومه(س) یا حرم امام رضا(ع) دفن کنند، اما ایشان خود را ندیدند و فرمودند:
مرا در کنار همسرم در روستایم دفن کنید! روستایی که سه ماه بیشتر افراد در آن جا نیستند و ۹ ماه خالی از سکنه است. همه از وصیت ایشان تعجب کردند، اما علامه خود را ندیدند و وفاداری و نیکوکاری همسرشان را میدیدند که به پای او زحمات زیادی کشید.
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، آیت الله حسن رمضانی، ۱۴۰۰/۸/۸.
http://t.me/sireyefarzanegan
نیم ساعت تمام، استاد خود را عاشقانه میستودند!
آیتالله فیاضی این خاطره را از برخورد علامه حسن زاده آملی با مرحوم آقای الهی قمشهای- وقتی که از تهران آمده و مهمان آقای فیاضی بودند- نقل میکردند:
در آن جلسه علامه حسن زاده آملی نیم ساعت با عناوین مختلف شاعرانه و عاشقانه استاد خود را ستایش و اجازه ورود و تشرف به محضر ایشان را درخواست کردند.
چنین برخوردی را کجا سراغ داریم. اگر تعبیر پرستش را نسبت به اساتید به کار ببرم، تعبیر دور از واقعیت نیست. زیرا پرستش، مراتب دارد و تشکیکی است و یکی از مراتبِ پرستش این است که انسان در برابر استاد خود، کرنش داشته باشد.
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبرگزاری ایکنا، آیت الله حسن رمضانی، ۱۴۰۰/۷/۸.
http://t.me/sireyefarzanegan
24.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سخنرانی جالب علامه حسن زاده آملی
در بین مردم ...
🔵 بیان حقیقت مرگ انسان؛
انّما تنتقلون من دار الی دار ...
هستیم که هستیم که هستیم ...
در رَحِم دومیم،
از اینجا زاییده میشیم برای ابد...
خودتان را برای ابد، درست بسازید...
دیگه فنا برای من و شما نیست...
🌹🌹
باغ در باغ است و جان در جان،
بهشت اندر بهشت...
🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
✅ سخنرانی جالب علامه حسن زاده آملی در بین مردم ... 🔵 بیان حقیقت مرگ انسان؛ انّما تنتقلون من دار ال
نکاتی جالب درباره ی این فیلم
👇👇👇
بسم الله
🔸پیام یکی از اساتید قرآنی قدیمیام (حاج مرتضی کاوه) از دوستداران نزدیک علامه، پیرامون این کلیپ اخیر که در آن حضور دارند:
eitaa.com/salehy/1789
🙏 آه! یاد باد ان روزگاران یاد باد ... تابستان ۸۳ آقای نجفی که از ارادتمندان قدیمی آقاجان علامه حسن زاده (روحی فداه) بود به رحمت خدا رفت. از اول تا آخر آن تشیع جنازه یک کلاس درس عملی از جانب آقاجان بود ... فقط دو مورد رو عرض میکنم؛ وقتی پیکر مرحوم آقای نجفی به حیاط امام زاده ابراهیم رسید، به زمین رو به قبله گذاشتند جهت اقامهی نماز، آقاجان آمدند کنار تابوت قدری مکث نمودند نگاهی به آسمان کردند و سر به زیر انداختند و فرمودند تابوت رو بچرخانید تا رو به قبله قرار بگیرد!! تابوت را قدری چرخاندند، فرمودند «بیشتر ، بیشتر»!! تا اینکه حدود ۴۵ تا ۵۰ درجه مایل براست قرار گرفت و با دست اشاره کردند، به علامت اینکه کافی هست!!! رفتار و حرکات حضرتش (روحی فداه) طریقی بود که انگار قبله برای ایشان کاملا نمایان و آشکار هست و ایشان در حضور قبله هستند!
نکتهی بعد اینکه؛ بعد از نماز میت، قریب به ۲۰ دقیقه سخنرانی نمودند که فیلم فوق قسمت کوتاهی از آن فرمایشات هست، در پایان سخن هم، کنار تابوت مرحوم آقای نجفی نشستند، دست مبارک روی سینه اش گذاشتند و فرمودند: آقا نجفی عزیز دوست و رفیق قدیمی الان متوجه شدید که آنچه در مجالس درس و بحث ما مطرح میشد، همه حقیقت محض بوده و واقع شد آنچه که به عرض می رساندیم! دیدی آقا نجفی که ذره ای خلاف واقع به عرض نرساندیم... !!!
روحی له فدا، یا سیدی یا مولای.
🔸
@Salehy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹#حسن_حسن 🌹
🌷انسان « استاد » میخواهد.
🔸پنجاه سال ما بگردیم، نصف عمرمان را، دو سوم عمرمان را در این راه صرف کنیم که برسانیم خودمان را به یک کامل مکمّل متصرّف، ضرر نکردهایم.
🔹آن مقامات عالی و آن درجات عالی و آن سیر و سلوک انسانی ، همت میخواهد.
🔸معلم میخواهد. پیغمبر و امام میخواهد. اهتمام میخواهد و از خود درآمدن میخواهد .
🔹شب، میخواهد. روز میخواهد. پاسبانی حریم دل میخواهد. بیدار شدن میخواهد.
صوتی از علامه حسن زاده...
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹#حسن_حسن 🌹
🔸ما در دو تا رحم رشد میکنیم. باید صله رحم در این دو تا رحم داشته باشیم.
🔹صله رحم این است که پدر مواظب باشد غذای ناپاک، مادر نخورد.
🔸اگر حرام باشد قطع رحم کرده است.
🔹این رحمی که الان هستیم دنیا، این رحم دوم است.
🔸نکاح ، حرف انشاء صورت انسانی است نه اطفاء شهوت حیوانی.
صوتی از علامه حسن زاده ...
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حقیقت معنای ولایت فقیه
در کلام علامه مصباح يزدي(ره)
👈قابل توجه همه مخالفان واکسن زدن!
🔹ما اگر در کربلا بودیم آیا این موقعیت ممتاز بود یا نبود؟ صرف در کربلا بودن که سعادتآفرین نیست...
🔹 آیا بیعت کردن با مسلم بنعقیل با بیعت سیدالشهدا(ع) فرقی داشت؟ حالا اگر امام حسین(ع) از 1400 سال پیش برای امروز ما یک نماینده فرستاده باشد، آیا بیعت با او با بیعت با امام حسین(ع) فرقی میکند؟
🔹ما معتقدیم ولیفقیه دراین عصر مثل حضرت مسلم است نسبت به سیدالشهدا(ع) و...
💠 کرسی علمی ترویجی
🔺نسبت اخلاق و عرفان عملی در اندیشه علامه مصباح یزدی
#ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر ابوالفضل هاشمی سجزه ئی
#ناقد اول: حجت الاسلام دکتر سیدعبدالله اصفهانی
#ناقد دوم: دکتر جواد فرامرزی
مدیر کرسی: حجت السلام دکتر سیدمعصوم حسینی
🗒 تاریخ: شنبه ۲۹ آبان
⏰ ساعت: ۱۰
🏢 مکان: دانشگاه علوم قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی آمل
پیش نشست همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
برگزاری آنلاین در:
🌐http://meet.quran.ac.ir/amol
🔴بحران آب در نصف جهان و جلگههای نصفهجان
#اصفهان از رونق، نصف جهان است و خوزستان، بیرمق و نصفهجان. رونق آن فزون باد و رمق این، افزون. یزد در فلات مرکزی ایران است و خوزستان در مرز فلاکت. کاریزهای آن پرآب باد و رودهای این پرخروش. زاینده رود، جریانی فصلی و زینت اصفهان است و کارون شریان اصلی حیات در رگهای خوزستان. اصل اول در #مدیریت_آب، آمایش سرزمین است، نه آرایش سرزمین. انتقال آب مثل اهدای خون به اضطرار است و به اندازه. آب شرب حق آحاد است اما انتقال آب شرشر، لزوما برای نوشیدن نیست. صنعت فولاد، آبآشام است و کویری که آن را میزبانی میکند، تشنهکام. شروع انحراف سرچشمهها با ماست اما انتهایش ناکجاآباد است.
سدها، این سازههای بتنی غولپیکر، همچون آمبولی ریوی نفس خوزستان را گرفتهاند. هوای اسیدی ناشی از اگزوز نیروگاهها و چپق کارخانجات و پیپ فلرهای نفتی، ابرهای این استان را بخیل کرده است. به لطف مدیریتهای آبکی، بارانی اگر ببارد، سیل میشود و اگر نبارد خشکسالی. ضریب نفوذ فناوری و مدیریت چرخهی آب در کشتزارهای خوزستان اگر ضعیف است، سرچشمهی آن در حاکمیت است، نه در مردم. اگر کشاورزی سنتی در خوزستان پرتی آب دارد، همسایگانش نیز زراعت پستمدرن ندارند.
مردم اصفهان دیروز در بستر خشک زاینده رود، رزمایش وحدت برگزار کردند. صدای مطالبهگری آنها در امنیت کامل شنیده شد و برچسب ضدامنیتی نخوردند. صدا و سیمای ملی چهرهی جماعت مطالبهگر را پخش کرد، نه برای اینکه جمعشان کنند، برای آنکه خاطرجمعشان کنند که مورد حمایتند. مسئولان منطقهای و کشوری به حمایت از مردم اصفهان برخاستند و یحتمل پیوست اجتماعی یک پروژه بزرگ اقتصادی آماده شده است. مدل مطالبهگری مردم اصفهان را باید قاب کرد و آویخت بر سردر سازمانهای مردمنهاد بقیهی استانها.
در خوزستان اما اجتماع بیش از دو نفر، خطر بالقوهی امنیتی محسوب میشود. هر پابرهنهای که پلاکارد به دست میگیرد، لابد ریگی به کفش دارد. بجای دوربین صدا و سیما، دوربینهای مداربسته زحمت پوشش تجمعات را بهعهده دارند. بجای ساندیس، بعضا با آب خنک از معترضان به کمآبی پذیرایی میشود. مردم استانهای اطراف و اکناف که بپاخیزند، اینترنت خوزستان قطع میشود.
یک بام و دو هوا در عدالت، عین تبعیض است. توجه گزینشی به مردم، شکافهای ناخواسته ایجاد میکند. آب، مایه حیات است نه عامل بحرانهای بین استانی. مدیریت آب باید فرابخشی باشد، نه بکشبکشی. آب شرب بر کشت آبی مقدم است. آبی که به احشام رواست، به صنعت حرام است. جلگه نسبت به کویر به کشاورزی سزاوارتر است. صنعت آببر را برِ آب میسازند، نه در بر و بیابان. در کنار حقالله و حقالناس حقابه محیط زیست، حقالطبیعه است. اینها اصول مدیریت آب است. همه را باید با هم دید، همچنان که همه مردم را باید با هم دید.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔺 البته بنده سررشته ای در این مسئله ندارم ولی گفتم این سه توییت رو هم ببینید که یک وقت یکطرفه به قاضی نرفته باشیم و اقوال مقابل رو هم دیده باشیم....
👈 کلا حدس میزنم امثال این تجمع در آینده در استانهای دیگر هم اتفاق بیفتد!
💠 کشکول یک طلبه KashkooleTalabeh