eitaa logo
مصباحیه ...
134 دنبال‌کننده
17.8هزار عکس
9.2هزار ویدیو
523 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴امام خامنه ای: ♦️حقیقت این است که علی‌رغم عشق و علاقه‌ی وافری که مردم ما به ائمه (علیهم السّلام) دارند و ابراز میکنند، معرفت نسبت به زندگی ائمه و هدف جهاد و مبارزه‌ی پیگیر آنها بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد. امروز درباره‌ی تاریخ زندگی موسی‌ بن جعفر حتی یک کتاب که بتوان گفت تشریح کننده‌ی زندگی سیاسی موسی‌ بن جعفر است، ما نداریم و این واقعاً خسارت بزرگی است. کتابهای زیادی نوشته شده است، حرفهای زیادی زده شده است، منابع زیادی در باب زندگی ائمه از گذشته در اختیار ماست، اما حقاً و انصافاً زندگی ائمه و تلاش سیاسی آنها و حیات سیاسی آنها هنوز برای مردم ما روشن نیست و این خسارت است. ♦️و اما زندگی موسی‌ بن جعفر یک زندگی شگفت‌آور و عجیبی است. اولاً در زندگی خصوصی موسی‌ بن جعفر مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ کس از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی‌ بن جعفر برای چی دارد تلاش میکند و خود موسی‌ بن جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزیای که انجام میداد، این را به دیگران نشان میداد؛ حتی در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی‌ بن جعفر در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست، میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی‌ بن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما میشود فهمید و میشود گفت لباس جنگ، این لباس را موسی‌ بن جعفر را آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک، بعد «و سیف معلق» ؛ (۴) شمشیری را آویختند، معلق کرده‌اند، یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانه‌های یک آدم جنگی مکتبی مشاهده میشود. ♦️شمشیری هست که نشان میدهد که هدف جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان میدهد هدف این است؛ میخواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختیها را هم تحمل کنیم. اما دشمنان حضرت هم این را حدس میزدند. اولاً زندگی موسی‌ بن جعفر یعنی امامت موسی‌ بن جعفر در سخت‌ترین دورانها شروع شد. هیچ دورانی به گمان من بعد از دوران امام سجاد به سختی دوران موسی‌ بن جعفر نبود. موسی‌ بن جعفر در سال ۱۴۸ به امامت رسیدند، بعد از وفات پدرشان امام صادق (علیه الصّلاة و السّلام). سال ۱۴۸ اینجوری است اوضاع که بنی‌عباس بعد از درگیریهای اول، بعد از اختلافات داخلی، بعد از آن جنگهائی که بین خود بنی‌عباس در اول خلافتشان به وجود آمد، از گردن‌کشان بزرگی که خلافت آنها را تهدید میکردند، مثل بنی الحسن، محمّدبن عبداللَّه حسن، ابراهیم بن عبداللَّه بن الحسن و بقیه‌ی اولاد امام حسن که جزو مبارزین و شورشگران علیه بنی‌عباس بودند، فارغ شدند و همه‌ی اینها را منکوب کردند، سرکوب کردند.
💠 حجاب حق ▪️ یکی از بیانات نورانی حضرت ابی ‌الحسن اول امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) مطلبی است که بزرگان ما در ادبیات ما از آن بهره‌ های فراوانی بردند. اگر کسی خواست به برود، این طور نیست که یک زمان و زمین مخصوص باشد، در جایی باشد و در جایی نباشد، این طور نیست؛ ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾. چگونه ما خدا را ملاقات نمی ‌کنیم، با اینکه در همه جا هست؟! مگر می ‌شود جایی ذات أقدس الهی نباشد و حضور نداشته باشد؟! این از کجاست؟ این از کجاست؟ چطور ملاقات نمی ‌کنیم؟ حکیم سبزواری و دیگران این را بازگو کردند _ همه اینها مستحضر هستید که هستند _ حکیم سبزواری دارد: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست ▪️ الآن پرده آفتاب چیست که ما آفتاب را نمی‌ توانیم ببینیم؟ چون اینکه ما می ‌بینیم نور آفتاب است، نه خود آفتاب؛ اینکه ما می ‌بینیم که می‌ گوییم «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، این نور آفتاب است، اینکه خود جِرم آفتاب که نیست. خود آفتاب را هر کسی بخواهد طمع کند که ببیند کور می‌ شود، حتی آن وقت ‌هایی که کسوف هست، سفارش می ‌کنند که با چشم مسلّح ببینید. آفتاب با این چشم دیدنی نیست، چه رسد به خالق آفتاب! حرف حکیم سبزواری این است که غیر از نور خدا چیزی حاجب او نیست: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست جناب این را از کجا استفاده کردند؟ چه اینکه جناب هم همین راه را رفته است که «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»؛ اینها از کجا استفاده کردند؟ از بیان نورانی أبی ‌الحسن (سَلامُ الله عَلَیه) که این را مرحوم إبن ‌بابویه قمی نقل کرد _ این چه بیان عرشی ای است!_ فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ حضرت فرمود بین خدا و خلق، حجابی غیر از نیست! تا آدم خود را می ‌بیند، دیگر او را نمی ‌بیند؛ خود این فرد حجاب است، حجاب دیگری نیست، در و دیوار که حجاب نیست. 📚 حضرت آیت الله جوادی آملی، سخنرانی عمومی، 1397/06/06
السلام علی المعذّب فی قعر السجون! زندانیان عشق چو شب را سحر کنند از سوز شمع و اشک روانش خبر کنند مانند غنچه سر به گريبان درآورند شور و نوای بلبل شوريده سر کنند چون سر به خشت يا که به زانوی غم نهند يکباره سر ز کنگره عرش بر کنند با آن شکسته حالی و بی بال و بی پری تا آشيان قدس به خوبی سفر کنند چون رهسپر شوند به سينای طور عشق از شوق، سينه را سپر هر خطر کنند آنان کزين معامله هستند بي خبر برگو که تا به محبس هارون نظر کنند؛ تا بنگرند گنج حقيقت به کنج غم آن لعل خشک را به دُرِ اشک تر کنند برپا کنند حلقه ماتم به ياد او تا عرش و فرش را همه زير و زبر کنند «فقیه عارف آیةالله العظمی غروی کمپانی»
16.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره مجاهدت امام کاظم عليه‌السلام
🌹طرح| امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیه 🌹در اتاق خصوصی ‌موسی‌بن‌جعفر سه چیز بود: شمشیر و لباس خشن و ‌قرآن... ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ی زیبائی است!
🔸مؤمنین ملعون! در کلام امام کاظم (ع) 🔹قال عبدالمؤمن الانصاری: دخلت علی الامام ابی الحسن موسی بن جعفر (ع) و عنده محمد بن عبدالله الجعفری، فتبسّمت الیه، فقال (علیه السلام): أتحبّه؟ فقلت: نعم، و ما أحببته إلا لکم. فقال (ع): هو أخوک، و المؤمن أخو المؤمن لأمّه و أبیه و إن لم یلده أبوه؛ 🔸ملعونٌ مَن اتّهم اخاه، 🔹ملعونٌ مَن غش اخاه، 🔸ملعونٌ مَن لم ینصح اخاه، 🔹ملعونٌ مَن اغتاب اخاه. 🔸عبدالمؤمن انصاری گوید: وارد شدم بر حضرت موسی ابن جعفر (ع). محمد بن عبدالله جعفری در حضور حضرت نشسته بود. من در روی او تبسّم کردم. حضرت فرمود: آیا او را دوست میداری؟ عرض کردم: بلی او را برای خاطر شما دوست میدارم . 🔹 فرمود: او برادر تو است، و مؤمن برادر مؤمن است، گر چه پدر آنها یکی نباشد؛ 🔸ملعون است کسی که برادر خود را متّهم نماید. 🔹ملعون است کسی که برادر خود را فریب دهد. 🔸ملعون است کسی که دلسوز برادر خود نباشد. 🔹ملعون است کسی که غیبت برادر خود را بکند. بحار الانوار ج 75 ص 262.
💠اهمیت حفظ آبروی دیگران 💠 🔷 محمد بن فضل می گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: قربانت گردم، از یکی از برادرانم خبری می رسد که آن را نمی پسندم و وقتی از خود او می پرسم، وی منکر آن می شود با آن که افراد مورد اعتمادی آن خبر را نقل می کنند. 🌺 امام علیه السلام در پاسخ فرمود: يَا مُحَمَّدُ كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسَامَةً و َقَالَ لَكَ قَوْلًا فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ وَ لَاتُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ بِهِ وَتَهْدِمُ بِهِ مُرُوَّتَهُ فَتَكُونَ مِنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ... 🌹 «ای محمد! گوش و چشمت را پیرامون برادرت تکذیب کن، و اگر پنچاه سوگند خورنده نزد تو گواهی دهند و او سخن دیگری گوید، سخن برادر خود را تصدیق و سخن آنان را تکذیب کن، و از او خبری را منتشر نکن که موجب زشتی او گردد و آبرویش را بریزد که اگر چنین کنی از کسانی خواهی بود که خداوند درباره ی آن ها فرموده: ☀️ «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛ 🌟 كسانی كه دوست دارند زشتي ها در ميان مردم باايمان شيوع يابد عذاب دردناكی برای آنها در دنيا و آخرت است، و خداوند می داند و شما نمی دانيد. (سوره نور، آيه 19) 📚 وسائل الشیعه، ج 12، ص 295 ح 16343، بحار الانوار، ج 72، ص 215؛ ح 11.
🏴🏴🏴 ⚫️ « عَن مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: ... لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ، إحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجابٍ مَحْجُوبٍ، وَ استَتَرَ بِغَيْرِ سَتْرٍ مَسْتُورٍ، لا إلهَ إلّا هُوَ الكَبيرُ المُتعالِ.» " بحار الانوار، ج 3، ص 327، روايت 27" ◼️(...ميان خدا و مخلوقات حجابى جز خود خلق نيست، محجوب است بدون آنكه به حجابى محجوب شده باشد، و مستور است بى ‏آنكه پرده اى او را پوشانده باشد. معبودى جز او، كه بزرگ و بلند مرتبه است، نمى‏ باشد.). ▪️ميان عاشق و معشوق، هيچ حايل نيست تو خود حجاب خودى، حافظ! از ميان برخيز 🌹امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: ♦️«إِتَّقِ اللّهَ وَ قُلِ الْحَقَّ وَ إِنْ كانَ فیهِ هَلاكُكَ فَإِنَّ فیهِ نَجاتُكَ إِتَّقِ اللّهَ وَدَعِ الْباطِلَ وَ إِنْ كانَ فیهِ نَجاتُكَ، فَإِنَّ فیهِ هَلاكُكَ.»: ♦️از خدا بترس و حقّ را بگو، اگرچه نابودی تو در آن باشد. زیرا كه در واقع، نجات تو در آن است.از خدا بترس و باطل را واگذار، اگرچه نجات تو در آن باشد، زیرا كه در واقع، نابودی تو در آن است. 📚تحف العقول
💠 ضرورت محاسبه نفس در هر روز 🌷 الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: لَيس مِنّا مَن لَم يُحاسِبْ نَفْسَهُ في كُلِّ يَومٍ ، فإنْ عَمِلَ خَيرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنهُ وحَمِدَ اللّه َ علَيهِ، وإنْ عَمِلَ شَيئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وتابَ إلَيهِ، 🌹 امام كاظم عليه السلام: از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند. 📚 اصول کافی، ج۴، ص۱۹۱/ الاختصاص، ص۲۶.
🏴السَّلامُ عَلَی المُعَذَّبِ في قعرِ السُّجُون 🏴توصیه‌ای اخروی از امام موسی کاظم علیه السلام ⚫امام کاظم علیه السلام: اِصبِرْ علی طاعَةِ اللّه ِو اصبِرْ علی معاصِی اللّه ِ فإنّما الدنیا ساعةٌ، فما مَضَی منها فلَیسَ تَجِدُ لَهُ سروراً و لا حُزناً، و ما لم یَأتِ منها فلَیسَ تَعرِفُهُ، فاصبِر علی تلک الساعةِ التی أنتَ فیها فَکَأنّکَ قدِ اغتَبَطتَ ◻️ بر طاعت خدا صبر کن و در ترک معاصی خدا شکیبا باش؛ زیرا دنیا ساعتی بیش نیست. آنچه از دنیا سپری شده است، نه شادی اش را احساس کنی و نه غمش را و آنچه هنوز نیامده است، نمی‌دانی که چه خواهد بود؟ پس بر ساعتی که در آنی شکیبا باش و شادمان. 📚 تحف العقول. ص ۳۹۶
در آستانِ باب الحوائج! آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رضوان الله علیه: 1400 صلوات، نذر حضرت امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) برای رسیدن به حوائج بسیار مفید وموثر است. منبع: روح‌ و ری‍ح‍ان‌: ش‍رح‌ ح‍ال‌ ع‍ال‍م‌ رب‍ان‍ی‌ ع‍ارف‌ ص‍م‍دان‍ی‌ آی‍ت‌ال‍ل‍ه‌ س‍ی‍د ع‍ب‍دال‍ک‍ری‍م‌ ک‍ش‍م‍ی‍ری‌ (ق‍دس‌ س‍ره‌)، صداقت، سید علی اکبر، ق‍م‌: ب‍ق‍ی‍ه‌ال‍ل‍ه‌(ع‍ج‌)، ۱۳۸۰.، ص 88.
ختم مجرب در حرم فاطمه معصومه سلام الله علیها حجه الاسلام والمسلمین سید بیوك اهری: یكی از عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها به برادرم سید احمد مربوط می شود. او مریض شد، لحظه به لحظه حالش وخیمتر گردید، خواستیم به خارج منتقل كنیم، شورای پزشكی تشكیل دادند و گفتند: هیچ فایده ای ندارد، دیگر كار از كار گذشته است. حالش بدتر شد و وضع جسمی و روحی اش درهم ریخت، حالت فراموشی عارض گردید . در آن لحظات آخر كه امیدها از همه جا قطع شده بود و تسلیم قضای الهی شده بودیم، به یاد ختم بسیار مجربی افتادم كه از مرحوم «قویمی » شنیده بودم، او می گفت: ختم مجربی هست كه مخصوص حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها می باشد و هرگز ردخور ندارد. هر وقت حاجتی داشتی برو حرم و 330 مرتبه بگو:«اللهُمّّ العن هارون الرّشید و مأمون الرّشید» و مواظب باش كه كم و زیاد نشود. با عجله به حرم مطهر كریمه اهلبیت مشرف شدم، و این ذكر را با اخلاص تمام و انقطاع كامل خواندم، بلافاصله برادرم شفا یافت و آثار كسالت كلّاً برطرف شد. ک‍رام‍ات‌ م‍ع‍ص‍وم‍ی‍ه‌: ش‍ام‍ل‌ ۳۰۰ ک‍رام‍ت‌ از ک‍رام‍ت‍ه‍ای‌ حضرت معصومه، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر م‍ه‍دی‌پ‍ور. ‏ق‍م‌: ح‍اذق‌ ‏، ۱۳۸۱. ص 78.