eitaa logo
مصباحیه ...
131 دنبال‌کننده
17.4هزار عکس
8.9هزار ویدیو
493 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت هشتم: حکيم خلأبين و رخنه‌ياب 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي ديگر از ويژگي‌هاي مهم و درس‌آموز در زيست علمي و عملي آيت‌الله مصباح اين است که ايشان فيلسوفي خلأبين و رخنه‌ياب بود؛ تلاش‌ مي‌کرد خلأها و کمبودها و بارهاي برزمين مانده را پيدا کند. و مي‌کوشيد در حد توان چنان بارهايي را بردارد و چنان رخنه‌ها و خلأهايي را پر کند. به همين دليل، نه تنها خودش از انجام کارهای تکراری خودداری میکرد، بلکه اصرار زيادي داشت که در مجموعه موسسه امام خمینی(ره) از انجام کارهاي تکراري و يا کارهايي که متکفل دارد، خودداري شود. 🔸في‌المثل، وقتي مي‌ديد ده‌ها نفر مشغول تدريس درس‌هاي کفايه و مکاسب و رسائل‌اند، يا ده‌ها و بلکه صدها کرسي درس خارج فقه و اصول در حوزة علمية قم برقرار است، عليرغم توانایی بسیار بالایی که در آن حوزه ها داشت و علیرغم اصرارهاي فراوان تعداد زيادي از شاگردان و حتي علي‌رغم سفارش استاد محبوب و مرادش، آيت‌الله بهجت، مبني بر تدريس فقه و اصول، ايشان از انجام اين کار استنکاف کرد. و جز به برخي از جلسات خصوصي در اين موضوعات راضي نشد. 🔸او دائماً در اين انديشه بود که آيا انجام فلان کار يا ارائة فلان سخنراني يا شرکت در بهمان جلسه، حجت شرعي دارد يا خير. و براي اطمينان از اين مسأله، با توجه به نوع مسائل، بعضاً ساعت‌ها، روزها و بلکه ماه‌ها تأمل مي‌کرد. 🔸او حقيقتاً حکيمي خلأبين و رخنه‌ياب بود. همين روحيه يکي از مهم‌ترين عوامل نوآوري‌هاي فراوان علمي و آموزشي و ساختاري ايشان بود. همين نگاه آيت‌الله مصباح بود که منجر به انجام اقداماتي شد که بدون شک سطح آموزش و پژوهش و به طور کلي علوم اسلامي را در حوزه‌هاي علميه ارتقا داد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔰 کتاب خاطرات و اسنادِ مبارزات حضرت 📌 این اثر که به مقطعی از زندگی و خاطرات علامه از تولد تا سال ۱۳۶۸ می‌پردازد، فتح بابی در حوزه تاریخ نگاری انقلاب و شخصیت‌هایی که جز عناصر مهم  بوده اند می‌نماید. 📚 محمدحسن روزی‌طلب 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
در هدهد شماره 45 برخی گفته‌های مراجع و بزرگان را درباره علامه مصباح یزدی(ره) آورده‌ایم ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
1399.10.24 - .mp3
9.15M
🌺نکات تربیتی در رابطه زوجین و سیره حضرت علامه ره نسبت به ذوی القربی 🔹آیت الله ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
✍️ حسن ابراهيم زاده 🔴 مدافع مقدسات، مقدس‌تر شد 🔹صبح روز دوشنبه پانزدهم دي ماه 99 پيكر مطهر عالمي از مصلاي قم به سوي حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله عليها) تشييع شد كه بيش از از نيم قرن سينه ي خود را سپر تيرهاي پرتاب شده به سوي مقدسات اسلام و اركان انقلاب كرد آن روز اولين صحنه اي كه در همان لحظه قرار گرفتن پيكر در جمع مردم طلاب و فضلاي حوزه و عالمان و اساتيد بزرگ آن در قاب نگاه ها و لنز دوربين ها نقش بست تصوير چفيه ها و شال هايي بود كه به قصد تبرك به سوي ماشين حامل پيكر اين مدافع مقدسات پرتاب مي شد گويي خداوند در آخرين ساعات حضور پيكر اين مرد در دنياي خاكي تاوان مجاهدت مرد ميدان خدا محوري را به رخ همگان مي كشيد و او را مصداق اين آية شريفه ساخت: «وَ آتَيناهُ أَجْرَهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي اْلآخِرَةِ لَمِنَ الصّالِحينَ» آيت الله مصباح اجر خود را در اين دنيا هم گرفت، ... متن کامل این مطلب را در این‌جا مطالعه کنید.👇 http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1010&Category=426 @partosokhan_ir
🔴 علامه مصباح يزدي و طرفداري از «ديالوگ» در برابر مدعيان آزادي 🔹 آيت الله مصباح يزدي در دوران اصلاحات مورد اتهام زني بسياري از سوي اصلاح طلبان تندرو و رسانه هاي وابسته به اين جريان قرار گرفت. آن رسانه ها كه خود را مدعي آزادي بيان مي دانستند، اينگونه وانمود مي كردند كه آيت الله مصباح يزدي اهل گفتگو و ديالوگ نيست، در حالي كه آيت الله مصباح از ابتداي پيروزي انقلاب و در مقابله با جريان هاي فكري اعم از چپ، ليبرال، سكولار و انحرافي اهل مناظره و گفتگو بود كه در ادامه به بازخواني مناظرات آيت الله مصباح و شاگردان وي با اين گروه ها مي پردازيم. ... متن کامل این مطلب را در این‌جا مطالعه کنید.👇 http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1010&Category=426 @partosokhan_ir
🔴 بازتاب خبر درگذشت «آيت الله مصباح يزدي» در رسانه هاي بين‌‌المللي 🔹 سي ان ان نوشت: بر اساس آنچه رسانه هاي دولتي مخابره كرده اند، روحاني انقلابي ايران درگذشت. 🔹 العربيه خبر درگذشت آيت الله مصباح يزدي را با چنين تيتري آغاز كرد: مصباح يزدي، روحاني برجسته ي ايراني درگذشت. 🔹تايمز آف اسراييل وابسته به رژيم صهيونيسم غاصب نوشت: مصباح يزدي، روحاني انقلابي، يار صديق آيت الله العظمي خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي، درگذشت. 🔹مجله ي خبري هندو از مجلات معتبر هندي چنين تيتري را انتخاب كرد: روحاني برجسته ي انقلابي محمدتقي مصباح يزدي در سن 86 سالگي درگذشت. .... متن کامل این مطلب را در این‌جا مطالعه کنید.👇 http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1010&Category=426 @partosokhan_ir
✍️ علي خضريان 🔴 ميراث علامه مصباح 🔹جايگاه علمي علامه مصباح يزدي در فلسفه و منطق، علوم فقاهتي و جايگاه استادي ايشان و تربيت شاگردان ديني، بر كسي پوشيده نيست؛ اما اين تنها يك وجه از جايگاه اين عالم فقيد است كه در اين روزها بسيار درباره اش خوانده ايم و شنيده ايم. اما حقيقت عملكرد اين عالم بزرگوار كه موجب مي شود لقب علامه طباطبايي يا شهيد مطهري زمان را به او بدهند، چيز ديگري است؛ حقيقتي كه شايد «حجاب نوراني» تعريف از جايگاه علمي اين عالم انقلابي، نگذارد به آن دست پيدا كنيم يا حتي موجب تحريف عملكرد ايشان شود.آنچه كه استاد مصباح را به بزرگاني چون علامه طباطبايي و شهيد مطهري مانند مي كند، ... متن کامل این مطلب را در این‌جا مطالعه کنید.👇 http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1010&Category=426 @partosokhan_ir
گستره دین 9.mp3
11.47M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله رحمت الله علیه جلسه نهم 🔹دین حق دارای دو عنصر اساسی است: اعتقادات و دیگری مناسک و دستورات عملی 🔹تبیین سلسله اصول اعتقادات اول خالقیت الهی را معتقدیم سپس معتقد به ربوبیت او هستیم. به دنبال این اعتقاد مسأله دیگری مطرح می‌شود که هیچ کس در مملوکات الهی نمی‌تواند تصرف کند و لذا در تمام تصرفات خود باید دید او چه اذنی داده است. (ربوبیت تشریعی) از دل آن نبوت و معاد نیز به ترتیب اثبات می‌شود. 🔹تعیین قلمرو دینی با روش درون دینی یا برون دینی؟! ⏰ 27 آبان 1380 ⚜️ @Taammolat74 🌐 @meshkatnoor
🔹اعتراف بی‌بی‌سی فارسی به 60 سال کادرسازی علامه مصباح برای جمهوری اسلامی؛ تاثیرگذاری ایشان آنقدر زیاد بود که دشمن نیز به آن اعتراف کرده است. 🔹شاگردان و اطرافیان آیت‌الله مصباح باید با تمام توان این میراث(شاگردپروری و کادرسازی) را مراقبت و حفظ کنند. وظیفه آنها بعد از علامه، دو چندان خواهد بود. 🔹رهبر معظم انقلاب هم جمعه ۱۹ دی‌ماه بر حفظ و مراقبت از این میراث تاکید داشتند و فرمودند با قوّت و به بهترین شکلی باید ادامه پیدا کند. 🔹علامه مصباح با حمایت و هدایت‌های حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، شجره طیبه‌ای کاشتند که علی‌رغم میل دشمنان، دائم در حال ثمردهی است و انشاءالله ادامه خواهد داشت. تشییع پرشکوه ایشان این موضوع را نشان داد. @MohsenRezaei 🌐 @meshkatnoor
🗓سالروز تبیین‌حدودولایةمطلقه‌فقیه 🏳بانامه‌امام‌به‌حجةالاسلام‌خامنه‌ای۴ 💠رهبرانقلاب ‼️دستور ولی فقیه، حکم الله است کار ولی فقیه چیست در جامعه کار ولی فقیه عبارت است از اداره جامعه، البته بر مبنای اسلام و آنجاهایی که مصالح اسلامی و ملی را ولی فقیه تشخیص میدهد و بر طبق مصلحت، یک دستوری صادر می کند، آن دستور، حکم الله است. آن دستور یک دستور شرعی است ولی فقیه چه با اتکا به دلیل قطعی و چه با اتکا به ادلهی شرعی، یک مصلحتی را برای جامعه تشخیص می دهد، آن مصلحت را اعمال می کند، آن می شود حکم الله و برای همه ی مردم، این حکم واجب الاطاعه است. آنچه را که ولی فقیه در جامعه اسلامی به عنوان قانون وضع می کند یا اجرا می کند، احکام ولی فقیه، احکام اولی است، مثل احکام الله است. در حکومت ولی فقیه، مقررات کشور، مقررات اسلامی و واجب الاطاعه است. مقررات دستگاه قانون گذاری، مقررات دستگاه اجرا کننده، مقررات دستگاه قضایی، همه ی اینها مظاهر حاکمیت ولایت فقیه است در حقیقت به خاطر مشروعیت ولایت فقیه است که این همه مشروعیت پیدا می کند. در جامعه اسلامی تمام دستگاهها، چه دستگاه های قانون گذار، چه دستگاههای اجرا کننده، اعم از قوهی اجرائیه و قوه قضائیه مشروعیتشان به خاطر ارتباط و اتصال به ولی فقیه است، والا به خودی خود هیچ مشروعیت ندارد معنای قانون وضع کردن چیست؟ معنای قانون وضع کردن این است که محدودیت هایی را در زندگی مردم، بر طبق یک مصالحی ایجاد می کنند. خب، یک چنین کاری بنابر مبانی فقهی اسلامی و بنابراصل ولایت فقیه، برای هیچ کس جایز نیست و از هیچ کس مشروع نیست، مگر ولی فقیه. ۶۶/۱۱/۲ @Jahade_tabeini
وزیر علوم: قطعاً پس از آیت الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم منصور غلامی وزیر علوم: 🔻نگاه ظریف آیت الله مصباح و بیان و مشخص کردن دقیق مسائل توسط ایشان در فضای دانشگاهی بسیار راه گشا و تاثیرگذار بود. 🔻دانشجویان اوایل انقلاب نوشته‌ها و مکتوبات آیت الله مصباح یزدی را قطعاً به خاطر دارند و تداوم این آثار بعد از آن دوره در مباحث علمی و در محیط‌های دانشگاهی بسیار اثرگذار است. 🔻از اینکه ما سرمایه بزرگی همچون آیت الله مصباح یزدی را از دست دادیم قطعاً در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم اما خدا را شاکریم که وجود علمایی مانند ایشان در برهه‌های مختلف، چراغی را برای روشن کردن بخش‌های مختلف در مباحث علوم اسلامی فراهم کرده اند لذا باید برای حفظ دستاوردهای علمی آیت الله مصباح تلاش کنیم. @meshkatnoor
♦️ لم تقولون ما لا تفعلون👇👇 🔷 در تمامی سخنرانی ها و کتاب های حضرت استاد علامه مصباح ـ رضوان الهی بر اوـ حتی یک جمله تاکید می کنم یک جمله اهانت نسبت به مخالفین و معاندین او پیدا نمی کنید. اصولا بنای ایشان بر نام بردن از افراد نیست بلکه اندیشه را نقد می کنند(هر چند درنهایت ضمیر، مرجع خود را پیدا می کند) در کلام و گفتار استاد عزیز ،صاحب اندیشه ها اهانت نمی شوند و این یعنی تقوی و خودسازی که سیره این مرد الهی بوده از جوانی اما کافیست نگاهی به تعابیری که مخالفان او علیه این شخصیت پرثمر بکار برده و می برند بیندازید آن وقت تفاوت اخلاقی را به وضوح مشاهده می کنید. از جمله مخالفین،‌دکتر سروش است که حتی بعد از رحلت این عارف بزرگ، نسبت های ناروا به ایشان زده و تهمت هایی را روا داشته این در حالی است که نامبرده(دکتر سروش) در کتاب اوصاف پارسایان که شرحی است بر خطبه متقین چنین می نویسد: ✍️ از قديم الايام تا روزگار حاضر يکي از راه‌هاي تشفّي خاطر اين بوده است که آدميان به يکديگر لقب زشت بدهند. کساني که نمي‌توانند رودررو با کسي بايستند و سخنشان را بگويند و از مواجهه مستقيم عاجزند، تنها راهي که برايشان مي‌ماند اين است که دشنامي پشت سر نثار کنند و نيشي بزنند و غيبتي روا دارند و يا آن که نام زشتي بر کسي بگذارند. اين تنابز به القاب است يعني آن که آدمي نامي يا کلمه‌اي به کسي بچسباند تا او را بدنام و موهون کند و شخصيت اجتماعيش را لجن مال کند. (ص 349 کتاب اوصاف پارسایان دکتر سروش(شرح خطبه متقین) https://eitaa.com/nafahat99/895 🌐 @meshkatnoor
🔆مصباح و نابینا ❇️استاد مصباح در زمان حیات پر برکت خویش، سدی محکم در مقابل اندیشه های انحرافی، التقاطی و الحادی ایجاد کرد و عصبانیت منحرفان، ملتقطان و ملحدان از ایشان قابل درک است. ⚫️ آقای سروش! عصبانیت شما از استاد فرزانه مصباح را درک می کنم. استاد مصباح در زمان حیاتش با برهان استوار و ایمانی مستحکم در مقابل انحرافات ایستاد. آن زمان که استاد خواستار مناظره شد، خیلی ها مثل شما احساس عجز کردند. ✅آقای سروش! من شما را به مناظره دعوت نمی کنم! من حال و روز باورهای شما را خوب می دانم. تردیدی ندارم که شما حتی با یک دانشجوی تحصیل کرده در طرح ولایت نیز مناظره یا گفتگویی نخواهید داشت. ✅دنیای پس از استاد مصباح، دنیای بیناتری است. دیگر نمی توان با حرکت بال یک پروانه، همه دانش های بشری را جزر و مد داد. دانش آموختگان طرح ولایت پارادوکس های این گونه سخنان را فراگرفته اند و طرح-دستی ساحران را شناخته اند. ✅دیگر پرواز پروانه ها، جمع نقیضین را از کتمان عدم به در نمی آیند و جزء را از کل بزرگتر نمی کند و مبناگروی را متزلزل نمی سازد. ✅دیگر نمی توان با مغالطه پارادوکس کلاغ، پارادوکس دروغگو یا دیگر شبهات شکاکانه و نسبی گرایانه، امکان شناخت و اندیشه ورزی را بر مخاطبان بست. ✅دیگر نمی توان با مغالطه اشتراک لفظی از پلورالیسم نجات، بر پلورالیسم صدق استدلال کرد و از باب انسداد علم گفت. ✅دیگر نمی توان از موجه بودن اختلاف قرائتهایِ روشمند، بر اعتبار همه قرائت ها بصورت موجبه کلیه استدلال کرد. ✅دیگر نمی توان کتاب نوشت و صدها صفحه استدلال جزمی ارائه کرد که استدلال کردن ممکن نیست. ✅ دیگر نمی¬توان بر شاخه درخت معرفت نشست و آن را برید و همچنان در هوا ماند. ✅دیگر نمی توان از نسبیتِ توصیفیِ اخلاقی، بر نسبت فرااخلاقی استدلال کرد. ✅ دیگر نمی¬توان از نسبیت فرااخلاقی گفت و بر منبر وعظ و خطابه نشست و همگان را قضاوت کرد. نمی¬توان اصول پرتناقض نسبیت هنجاری را مسلم و جزمی فرض کرد. ✅ زمان آن گذشته که از پلورالیسم اجتماعی گفته شود و از نگاه مونیستی به لیبرالیسم دفاع شود. ✅ دیگر نمی توان از قانون گرایی دم زد و تلقی عوامانه ای از آزادی ارائه داد و فتنه گری و خشونت را تئوریزه کرد. ✳️امروزه دانش آموختگان طرح ولایت به نور استاد مصباح بینا هستند و مغالطات این دسته شبهات را به خوبی و آسانی می¬شناسند. ⚫️آقای سروش؛ من حال و روز شما را خوب می دانم! و عصبانیت شما را درک می کنم. روشنفکرانِ جهان سومی، حتی اگر کشورشان در سایه دین به کشوری قدرتمند تبدیل شود، باز هم احساس حقارت خواهند کرد. این ناتوانی آموخته شده حاصل باوری است که قدرت و پیشرفت را محصولِ انحصاری عالم مدرن می داند. اینان بارها با خود نجوا کرده¬اند که دین نمی تواند با پیشرفت و قدرت جمع شود. 🔴اینکه غربگرایان از قدرت یافتن ایران اسلامی آزرده و عصبانی می¬شوند بیش از آنکه سیاسی و حزبی باشد، ایمانی و اعتقادی است. آنان عمری به خود و پیروان خود تلقین کرده اند که سنت و الهیات نمی تواند منشأ پیشرفت باشد، حال چگونه به طرفداران خود بگویند که پاهای پر آبله شان در جستجوی سراب بوده و مسیرشان به سمت ناکجاآباد. هم دین را باختند هم دنیا. ✅می¬گویند وقتی بهاء الله به تزویر خویش اعتراف کرد، برخی پیروان متعصب او همچنان بر باور خود تأکید کردند و او را معذور دانستند. اینک حکایت دوستان ما این است که هنوز به پایان تاریخ فکویاما باورمندند و نمی¬توانند از نگاه جزمی به لیبرالیسم دست بردارند. ✅عالم پس از استاد مصباح، عالم دیگری خواهد بود و اندیشه¬های تابناک ایشان که ادامه راه انبیاء و اولیای الهی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و شهید مطهری است، عالمیتی نورانی و متعالی را نوید می¬دهد. 🔆«كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ» (رعد 17) 📝دکتر علی احمدی امین
گستره دین 10.mp3
9.65M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه دهم 🔹تبیین شناخت قلمرو دین 🔹جایگاه عقل در هندسه نظام دین ما جایگاه عقل را کم نشمرده‌ایم. صحبت سر عقل عملی است برای کشف بایدها و نبایدها چه میزان می‌تواند به عقل متکی بود؟ در این مسائل بیشتر باید متکی به درون دینی و اتکاء به وحی باشد. 🔹در فرهنگ غربی امروز وقتی منبع دیگری را برای شناخت معرفی می‌کنند، یک بار منفی دارد. یعنی چنین القاء می‌کنند که این شناخت‌ها عقلانی نیستند! معنای تعبدی را بی دلیل و جزاف معنا می‌کنند! در حالی که باید توضیح داد دلیل تعبدی ما نیز بر اساس عقل است. ⏰ 4 آذر 1380 ⚜️ @Taammolat74 🌐 @meshkatnoor
👈آدرس کانال برخی روان‌شناسان محترم مركز مشاوره مأوا وابسته به مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ایتا خدمتتان تقدیم می گردد: ✅ کانال تخصصی همراهان نوجوان؛ حجت الاسلام آقاي ؛ روان شناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا: @eakhavi ✅ کانال حجت الاسلام آقاي دکتر ؛ روان درمانگر و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره): @mahkam_reza ✅ کانال جناب حجت الاسلام آقاي ؛ مشاور خانواده و مدیر مرکز مشاوره جامعة الزهرا(سلام الله علیها): @hamsardarl ✅ کانال جناب حجت الاسلام آقاي دکتر ، مشاور استعدادسنجی و جوان و مدیر مرکز مشاوره امام کاظم(علیه السلام): @abbasiaghavi ✅ کانال جناب حجت الاسلام آقاي دکتر هنر؛ روان درمانگر و عضو هیئت علمی علوم و فرهنگ اسلامی: @mohyii ✅ کانال تخصصی کودک جناب حجت الاسلام آقاي دکتر ؛ روان‌شناس کودک و نوجوان؛ مدیر مرکز مشاوره روشنان: https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
⬛️السلام علیکِ ایتها الصدیقة الشهیدة⬛️ ✅ بر همه داعيه‌داران اصلاحات فرهنگي اعم از روحانيان، مبلغان، معلمان، استادان و مسؤولان فرهنگي كشور لازم است كه با اسوه‌پذيري از سيره فاطمه زهرا -عليها السلام- به عرصه كارزار فرهنگي وارد شوند و زهراگونه در مقابل غارتگران ايمان و فرهنگ مردم، سينه سپر سازند. امروز نه‌تنها سكوت در مقابل هجوم فرهنگي پذيرفتني نيست، بلكه مجاهدت در عرصه كارزار علمي و فرهنگي، واجب‌ترين وظيفه و تكليف ماست. 🔰علامه مصباح یزدی _رحمة الله علیه_، جامی از زلال کوثر، ص 127.
🔻🔻🔻پیام تسلیت پرفسور ویتور مدیر مرکز مطالعات اسلامی آرژانتین به مناسبت ارتحال ملکوتی علامه مصباح یزدی ✅ بوئنوس آیرس، جمهوری آرژانتین، 11 ژانویه 2021 آیت الله دکتر محمود رجبی قائم مقام موسسۀ تحقیقات و آموزشی امام خمینی استاد عزیز و گرانقدر سلام علیکم توفیق دارم به جنابعالی و نیز از طریق شما به مسئولان حوزه علمیه قم و رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران آیت الله سید علی حسینی خامنه ای که خداوند او را در صحت و عزت حفظ فرماید، مراتب تسلیت خود را به مناسبت درگذشت فیلسوف، مجتهد، مفسر قرآن، استاد حوزۀ علمیه قم و شخصیت شناخته شدۀ جهانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی اعلام کنم. یکی از شاگردان آیت الله مصباح یزدی، حامل انتقال این خبر ناراحت کننده به ما بود. ایشان از اعضای فعال وشایسته مرکز مطالعات اسلامی، عربی و فارسی هستند؛ محیطی آکادمیک و بین المللی با حدودا صد استاد و محقق دانشگاهی عمدتاً از آمریکای لاتین و نیز از ایران، اندونزی و مالزی که برخی از آنها فارغ التحصیل از قم بوده و افتخار آشنایی با این شخصیت برجستۀ ایرانی را دارند که یادش را گرامی میداریم. در جایگاه خود به عنوان هماهنگ کننده و مدیر دپارتمان تحقیقاتی – مرکز مطالعات اسلامی عربی و فارسی- از طرف تمامی اعضای تیم تحقیقات ما و نیز از جانب شخص خود، مراتب تعزیت خود را به جنابعالی به مناسبت درگذشت این حکیم برجستۀ مسلمان اعلام میدارم. در در طول سفر وی به آمریکای لاتین در آغاز این قرن ، برخی دانشگاههای مهم آمریکای لاتین افتخار دیدار ایشان را داشتند چنانکه دانشگاه جان اف کندی آرژانتین نیز ایشان را در سالن سخنرانی خود پذیرا شد و بنده به عنوان نماینده گروه فلسفۀ و تحصیلات تکمیلی، افتخار دعوت از ایشان را داشتم. در آن زمان من وظیفۀ آکادمیک خود را در آن مرکز مطالعاتی انجام میدادم؛ هم به عنوان دبیر مرکز تحقیقات فلسفه و تاریخ ادیان و هم بهعنوان هماهنگ کننده علمی تمام بخشهای آن در تحصیلات تکمیلی. در آن مناسبت، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رحمه الله علیه با حضور گسترده مخاطبان شامل مقامات، اساتید و دانشجویان دانشگاه، جلسه ای به یادماندنی در موضوع فلسفه اسلامی برگزار کرد. بدون تردید فقدان حکیمی مدقق و موشکاف مانند آیت الله مصباح یزدی خسارتی بزرگ نه فقط برای خانواده و اصحاب و شاگردان، بلکه برای جامعۀ بین الملل دانشگاهی است. کاملاً در خدمت شما هستم و امیدوارم خدای متعال شما و خانواده را هنگام مطالعۀ این مسودۀ، در پناه خود حفظ نماید. ✍️پروفسور لوئیس آلبرتو ویتور مدیر مرکز مطالعات اسلامی ، عربی و فارسی/ بوئنوس آیرس/آرژانتین 🌐 @meshkatnoor
بیانیه انجمن روان شناسی اسلامی و گروه یاوران سلامت روان به مناسبت ارتحال آیت الله مصباح یزدی (ره) : 💠💠💠💠💠💠 بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال علامه مجاهد و فیلسوف متاله و مفسر فرزانه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اعلی الله مقامه الشریف برای همه جویندگان علم و تقوی و فضیلت سخت و غمبار و اسف انگیز است. این یار وفادار امام خمینی (ره) و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی مد ظله العالی که از سوی معظم له، مطهری زمان نام گرفت؛ با شجاعت بی نظیر خود همیشه در کنار رهبری در حال دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب بود. بسیاری از افرادی که فقط از دور نام ایشان را شنیده بودند؛ آیت الله مصباح را نشناختند و به‌ عظمت وجودی این پارسای فرزانه پی نبردند و اینچنین بود که در حق او جفاها کردند. او که مدافع راستین ولایت بود، با در آمیختن شجاعت، علم، تقوا و عرفان؛ شخصیتی از خود به نمایش گذاشت که در طول تاریخ کم نظیر جلوه می نماید. آیت الله مصباح نه تنها در تفسیر و معارف و فلسفه اسلامی از صاحب‌نظران برجسته و دارای اندیشه‌ای دقیق و نقاد و آگاه بود بلکه در فضای علوم انسانی از جمله روان شناسی دارای ایده و رایی شاخص و منحصر به فرد بود و با حمایتهایی که از روان شناسی اسلامی و علم دینی نمود فضای رشد و نمو آن را برای اولین بار در موسسه امام خمینی و در کل حوزه های علمیه فراهم نمود و در این راستا خدمت شایانی برای رشد همه علوم انسانی اسلامی در بستر حوزه های علمیه و فضای دینی موسسات شیعی انجام داد و به حق می توان ایشان را بنیان گذار علوم انسانی اسلامی در جهان تشیع نام نهاد و در این راستا شایسته است تلاشهای زیادی برای تبیین آرا و نظرات ایشان در فضای علم دینی صورت پذیرد و روشنگری هایی برای توصیف زحمات ایشان برای ایجاد و استحکام علم دینی به اجرا درآید. انجمن روان شناسی اسلامی فقدان آن علامه پارسا و فرهیخته را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و مردم شریف و شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواستار است. سلام علیه، یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ رضا مهکام رئیس انجمن روان شناسی اسلامی @islamicpa
🤲«یا وجیهة عند الله اشفعی لنا عند الله»🤲 💎روايات پُرشماري كه گسترده‌ترين مرتبه شفاعت را ويژه حضرت زهرا عليها السلام معرفي مي‌كنند، نه بدان معنا كه ديگران از مقام شفاعت بي‌بهره‌اند؛ بلكه بدين معناست كه: حضرت زهرا عليها السلام، به خاطر لطافت خاص روحي، مظهر تام و تمام رحمت الهي گشته است. از آن‌جا كه رحمت و عطوفت خداوندي در وجود زن، بيشتر جلوه و بروز مي‌نمايد و در وجودي كه از همه چيز بريده و سراپا فناي در خدا گرديده است، به اوج تجلّي مي‌رسد، مي‌توان گفت: ريشه‌اي‌ترين و عميق‌ترين محبت‌ها، رحمت‌ها، رأفت‌ها، عطوفت‌ها و مغفرت‌هاي خداوند در وجود حضرت زهرا عليها السلام تجلي و ظهور كرده است. از همين روست كه آخرين و گسترده‌ترين شفاعت‌ها كه خود، نمود و تجلي رحمت بي‌كرانه الهي است، به دست مهربان فاطمه زهرا عليها السلام صورت مي‌پذيرد. 🔰علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص 33. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ خدمت فاطمه (عليها السلام) به عالم هستى، قابل هيچ وصفى نيست. او هم به پدرش، به عنوان رسول خدا و هم به همسرش به عنوان ولىّ خدا و هم به امت اسلام به عنوان پيروان رسول خدا، خدمت كرد؛ خدمتى كه از عهده هيچ كسى، حتى يگانه همتايش اميرمؤمنان نيز بر نمي‌آمد. اگر زهرا (عليها السلام) و آن خطبه‌هاى هدايت‌گرانه‌اش نمي‌بود، امروز ما نيز باور نمي‌کرديم كه حق با على بوده است؛ چرا كه نفاق‌ها، کينه‌ها، دنياگرايى‌ها، ساده‌انگارى‌ها، سياست‌بازى‌ها، تطميع‌ها، تبليغ‌ها، تحريف‌ها دست به دست هم داده و امامت را چنان به انزوا كشانده بود كه حتى اجازه نمي‌داد فرياد حقجويى على (عليه‌السلام) به گوش احدى از آيندگان برسد. رسالت و امامت، تحقق‌بخش هدف خلقت بود و اين فاطمه بود كه امامت را حياتى ديگر بخشيد، رسالت را مايه ثمر گرديد و خلقت را به هدف نزديك گردانيد: نخل نبوت ز تو شد بارور *** باغ امامت ز تو شد پر شجر 🔰 علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص۱۴۷. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
▪️خط كش حوزه‌هاي علميه شكست!! یادداشت بسمه تعالي 🔹اينجانب هنگامي که به دستان مبارک آيت الله معمم شدم، علاقه مند بودم بار ديگر، توسط آيت الله (ره) نيز عمامه گذاري کنم. بالاخره در حرم علي بن موسي الرضا(ع)، در صحن جمهوري اسلامي، توفيقی شد و به دست مبارك استاد مصباح يزدي عمامه گذاري كردم. ايشان سخن كوتاهي فرمودند: اللهم اجعلنا من انصار المهدي (عج). عرض كردم:‌ برايم دعا كنيد در اين مسير موفق باشم. فرمودند: بهترين دعا را برايت كردم، انسان بايد حرف حق را خوب بشناسد و بفهمد و براي آن كند. 🔹در دهه هفتاد و دولت اصلاحات كه هجمه سنگيني عليه مباني اسلامي و انقلابي مي‌شد و شديداً احساس تنهايي مي‌كرديم، تنها شخصيتي كه مي‌توانستيم با تكيه بر انديشه‌هايش، علم خيمه انقلاب را نگه داريم، استاد مصباح يزدي بود. از اولين دوره‌هاي كه خود ايشان تدريس مي‌كردند تا همين اواخر، حجم فراواني از دانشجويان و طلاب، با معارف ناب اسلامي و بنيان‌هاي تفكر انقلابي آشنا شدند. 🔹به ياد دارم در يك جلسه افطاري كه آيت‌الله هم حضور داشتند، سخن از آيت‌الله مصباح به ميان آمد. ايشان ‌فرمودند: «ما قبلاً از دست آقاي مصباح دل خوشي نداشتيم و مي‌گفتيم چرا طلبه‌ها را به سمت فلسفه و علوم عقلي برده و از فقه و اصول دور كرده است. بعدها در دوره اصلاحات، فهميديم كه ايشان چه كار عظيمي كرده است. حجم شبهات به ميزاني بود كه من و آقاي نوري (اشاره به آيت‌الله نوري همداني) كه از قبل انقلاب نويسنده بوديم، توان پاسخ‌گويي به آن‌ها را نداشتيم. آقاي مصباح و شاگردان‌اش خوب وارد اين ميدان شدند. تازه فهميديم كه ايشان چه كار بزرگي براي اسلام انجام داده اند». 🔹شايد عده‌اي با برخي انديشه‌هاي آيت‌الله مصباح يزدي مخالف باشند؛ اما چرا ، در حالي كه بسياري از بزرگان مفسر، فيلسوف و فقيه در قم حضور داشتند، آيت‌الله مصباح را در نقش علامه طباطبايي و شهيد مطهري زمانه معرفي كردند؟ به نظر مي‌رسد علاوه بر تقوا و پارسايي ايشان، دو ويژگي مرحوم محمدتقي مصباح يزدي، او را در ميان علماي امروز، منحصر به فرد كرده بود: 1️⃣ آيت‌الله مصباح يزدي، هم‌چون خط‌كش، دقيق سخن مي‌گفت. ذهن منظمي داشت و مباحث علمي را با ادله محكم و متقن دنبال مي‌كرد. دقت و ظرافت مباحث علمي، از وي شخصيتي دقيق، فراوان و البته به ظاهر سخت‌گير ساخته بود. در مباحث علمي مانند خط كش، كه ميلي‌مترها را هم دقيق نشان مي‌دهد، شفاف، بي‌پرده و بدون مسامحه سخن مي‌گفت و شايد هجمه‌هاي فراواني كه عليه ايشان مي‌شد، ريشه در چنين روحيه‌اي داشت. اين ويژگي در حوزه سياست، در نظر برخي تندروي محسوب مي‌شد، اما به نظر مي‌رسد، استاد مصباح يزدي، در عالم انديشه، معيار و ميزان خوبي براي درك معارف اسلامي در دوره ما بود. شايد هيچ‌يك از و انقلابي نسل ما نباشد كه مستقيم يا غيرمستقيم متأثر از انديشه هاي آيت‌الله مصباح نبوده باشد. به دليل ضيق وقتي كه ايشان داشت، براي ملاقات‌هاي بيشتر و گفتگوي غيررسمي با ايشان مجبور مي‌شدم در مسير كوتاه بازگشت به خانه‌شان، حاضر شوم. يك‌روز از سخنان ذوقي برخي مفسران بزرگ داخل قم انتقاد داشتند و اين سلوك علمي را مضر براي حوزه مي‌دانستند. ذهن منظم، گفتار دقيق و استدلال هاي متقن، ايشان را به سنجه فهم معارف ديني، به خصوص در دهه هاي هفتاد و هشتاد تبديل کرد. 2️⃣ تمرکز بر پروژه علمي و امتداد انديشه هايش در حوزه سياست، ويژگي منحصر به فرد ايشان در سه دهه اخير است. عالمي که توان جريان سازي و شاگردپروري دارد و ، علم را به صحنه سياست کشانيده و راهبر سياست مداران مي شود. استاد مصباح، خود را وقف حل مسائل انقلاب اسلامي کرده بود و تمامي فعاليت هاي علمي و عملي اش، به اين سمت و سو کشيده شد. زماني مقام معظم رهبري فرموده بودند: من در اوايل پذيرفتن مسئوليت رهبري، دو نفر از علماي قم را دعوت کردم. به يکي از ايشان گفتم، به دنبال رشد فلسفه و آموزش هاي فلسفي در قم برويد و از ديگري، درخواست پيگيري مباحث فقه حکومتي در حوزه علميه قم را داشتم. آقاي مصباح يکي از ايشان بود که انصافاً خوب توانست مباحث فلسفي را در حوزه هاي مختلف علوم انساني، دنبال کند. اما آن ديگري، به حرف ما توجهي نکرد و مباحث فقه حکومتي رها شد. 🔹روزي يكي از دوستان، از استاد مصباح يزدي پرسيدند: چرا شما كرسي درس خارج برگزار نكرديد و به سمت گام ننهاديد؟ ايشان در جواب، به ساختمان مؤسسه امام خميني(ره) اشاره كردند و گفتند:‌ اگر من در آن مسير حركت مي‌كردم، اين كارها را نمي‌توانستم انجام دهم! 🏴خداوند روح اش را با اولياي طاهرين اش محشور نمايد و اين عالم بي نظير را مشمول رحمت و رضوان خود گرداند. 🔥 حوزه انقلابی ╭┅─────────────┅╮ 🕌 @HowzehEnghelabi 🔆 ╰
4585.mp3
4.36M
👈 ما و شناخت فضائل حضرت زهرا (س) 🔻صوت سخنرانی علامه مصباح در مورد حضرت زهرا (س) ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
file.mp3
26.07M
💎جوابیه دکتر نبویان به گفته‌های عبدالکریم سروش علیه استاد مصباح (رحمةالله علیه)🌹━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
⚡️وجوه اخلاقی آیت‌الله مصباح 🔻آیت‌الله مصباح که از دوران نوجوانی با بزرگی چون حاج شیخ غلامرضا آشنایی داشت، پس از ورود به قم، علاوه بر حضور مستمر نزد عالمانی مهذب و متخلق همچون ، و - که هر یک استادی بزرگ در اخلاق و معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) بودند- از کسانی چون و آیت‌الله انصاری همدانی توشه برگرفت. 🔻وقتی عده‌ای از بازاریان قم از آیت‌الله بهجت خواستند درس اخلاقی برای آنان برقرار کنند، ایشان آیت‌الله مصباح را مورد تأیید خود دانسته و مردم را به ایشان ارجاع دادند و فرمودند شما بروید و از ایشان بخواهید، من هم می‌خواهم. 🔻یکی از مهم‌ترین نُمودهای اخلاقی آیت الله مصباح، تواضع مثال‌زدنی ایشان است، به‌گونه‌ای که شدت خودشکنی ایشان، مخاطبان را به تعجب وا می‌دارد. 🔻نکته‌ی مهم در همه‌ی این امور، توجه علامه مصباح به شریعت مقدس اسلام است. ایشان اساس معنویت و اخلاق را مبتنی بر پیروی از دستورات اسلامی دانسته و با تعبدی سخت، از پرهیز دارند. eitaa.com/AyatollahMesbah