✅ ولادت حضرت مبارک
شعری بی نظیر در وصف عالمة کاملة، نائبة الحسین علیه السلام، زینب کبری سلام الله علیها از شاعر فوق العاده اهل البیت، سید حمید رضا برقعی قمی:
گفتم از کوه بگویم قدمم میلرزد
از تو دم میزنم اما قلمم میلرزد!
هیبت نام تو یک عمر تکانم دادهست
رسم مردانگیات راه نشانم دادهست
پی نبردیم به یکتایی نامت زینب
کار ما نیست شناسایی نامت زینب
من در ادراک شکوه تو سرم میسوزد
جبرئیلم همۀ بال و پرم میسوزد
من در اعماق خیالم... چه بگویم از تو
من در این مرحله لالم چه بگویم از تو
چه بگویم؟! به خدا از تو سرودن سخت است
هم علی بودن و هم فاطمه بودن سخت است
چه بگویم که خداوند روایتگر توست
تار و پود همه افلاک نخ مِعجر(1) توست
روبروی تو که قرآن خدا وا میشد
لُبّ آیات به تفسیر شما وا میشد
آمدی شمس و قمر پیش تو سوسو بزنند
تا که مردان جهان پیش تو زانو بزنند
چشم وا کردی و دنیای علی زیبا شد
باز تکرار همان سورۀ «اَعطینا» شد
عشق عالم به تو از شوق مکرر میگفت
به گمانم به تو آرام پیمبر میگفت:
بیتو دنیای من از شور و شرر خالی بود
جای تو زیر عبایم چقدر خالی بود
(1) معجر: مقنعه و روسری زنان
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
هو الحکیم
🍷حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها: «ما رأیت الّا جمیلا»: به ما که خیلی خوش گذشت...
🌱یکی از زیباترین توضیحها و تفسیرها از عبارت عارفانهی حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها: «ما رأیت الّا جمیلا»، بر لسان حکیم و عارف ربانی، آیت الله جوادی آملی جاری شده است. این سخنان بسیار زیبا و شورانگیز، در دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت عارف کبیر سید علی آقای قاضی طباطبایی بیان شده است؛ هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد... . لطفا با دقت، بیان ایشان را بخوانید و لذت ببرید:
🍷متن بیانات معظم له:
قرآن کریم، دو اصل را مطرح کرد:
یکی اینکه همه چیز را خدا آفرید: ﴿اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ﴾؛ به نحو موجبه کلیه که خالقی غیر خدا نیست.
یکی هم «کان» ناقصه که فرمود: ﴿الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾؛ هر چه آفرید، زیبا آفرید؛ هیچ نقصی در آن نیست.
هم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ﴾، هم فرمود: ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾، هر چه خلق کرد، زیبا خلق کرد که از این زیباتر ممکن نیست؛ زیرا اگر زیباتر از این ممکن بود و ذات اقدس الهی خلق نمیکرد، إمّا للجهل(نادانی) بود؛ إمّا للعجز(ناتوانی) بود؛ إمّا للبخل(ناداری)؛ و التالی بأسره مستحیل، فالمقدم مثله. ممکن نیست که بهتر از این خلق بشود، اگر بهتر از این ممکن بود و خدا نیافریده بود بر اساس یکی از این سه تالی فاسد بود یا ـ معاذ الله ـ نمیدانست یا نمیتوانست یا بخل داشت و التالی بأسره مستحیل، فالمقدم مثله.
بر اساس این قیاس استثنایی از این زیباتر ممکن نیست و حادثهای هم تلختر از جریان کربلا نه بود و نه خواهد آمد. ممکن است بعدها عدّهای را بکُشند، بسوزانند؛ اما دیگر حسین بن علی علیهالسلام، نیست. بنابراین جریان سیّدالشهداء، هم سابقیها را محو کرده هم لاحقیها را؛ قبل از کربلا که این صحنه نبود، بعد از کربلا ممکن است افرادی را بکشند، بسوزانند؛ اما آنها دیگر حسین و زینب نیستند. پس حادثهای تلختر از حادثه کربلا نیست؛ نه در گذشته و نه در آینده؛
این حادثه را زینب کبری سلاماللهعلیها میفرماید: که خیلی قشنگ است؛ وقتی در کوفه از او سؤال کردند: «کیف رأیت صنع الله بأخیک و أهل بیتک»، فرمود: «ما رأیتُ إلاّ جمیلا»؛ به ما که خیلی خوش گذشت... نفرمود «رأیت جمیلا»؛ (بلکه) حصر کرده، فرمود: ما "جز" زیبایی چیزی ندیدیم؛ به ما که خیلی خوش گذشت... هنوز سر مطهّر آنجاست؛ بچهها آن طور، طناب هم به بازو، فرمود: به ما که خیلی خوش گذشت؛ «ما رأیت الاّ جمیلا»... این همان تفسیر عملی ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾ است.
«شراب توحید»
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب سلامالله علیها
✍ استاد محمدهادی یوسفی غروی
اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد.
و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(۱) باشد.
زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود(۲). همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.
🔹 زینب کبری
و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
۱) ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧).
۲) اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده.
- لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند».
- لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة.
- لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة.
🆔@YusufiGharawi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📣 #ویژهنامه | #ولادت_حضرت_زینب
🏳️ زینب کبری (س) مکنای به امالحسن و امکلثوم دختر ارشد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) و حضرت زهرا (س) در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری در ایام حیات جد بزرگوار خود رسول خدا (ص) در مدینه منوره به دنیا آمد.
☘️آشنایی کلی☘️
➖حضرت زینب کبری (س)، سومین فرزند علی بن ابیطالب (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و همسر عبدالله بن جعفر بود.
➖حضرت زینب توسط پیامبر (ص) نامگذاری شد.
➖پنج تن آل عبا، امام سجاد و امام باقر را درک کرده است و در زمان حضور امیرالمومنین (ع) در کوفه به زنان کوفه، تفسیر قرآن آموزش میداد.
➖حضرت زینب (س) همراه با خمسه طیّبه در مسائل سیاسیـاجتماعی شرکت فعّال داشت. ایشان همراه برادرش امام حسین (ع) در واقعه کربلا حضور پیدا کرد. بعد از شهادت امام حسین به اسارت درآمد و سرپرستی اسرای کربلا را به عهده گرفت.
☘️مقالات☘️
📥◽️ wikifeqh.ir/حضرت_زینب_کبری_(علیهاالسلام)
📥◽️ wikifeqh.ir/فضایل_حضرت_زینب_(روایات)
📥◽️ wikifeqh.ir/ازدواج_زینب_و_عبدالله
📥◽️ wikifeqh.ir/فرزندان_حضرت_زینب
📥◽️ wikifeqh.ir/امتحانات_الهی_حضرت_زینب
☘️پرسمان☘️
📥◽️ wikiporsesh.ir/تاریخ_زندگی_حضرت_زینب
📥◽️ wikiporsesh.ir/زیارتنامه_حضرت_زینب
📥◽️ wikiporsesh.ir/الگو_بودن_حضرت_زینب_برای_جوانان
به #ویکیفقه بپیوندید👇
🆔 @wikifeqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آدم میمونه از این حجم از رذالت و درنده خویی!
«دو ضربه چاقو را به پیکر شهید از ناحیه پشت کتف راستش وارد کردم، یکی از ضربات به وی وارد شد»
🔻خبرگزاری قوه قضاییه در خصوص شرح جلسه دادگاه متهمان پرونده شهادت سید روحالله عجمیان نوشت:
🔹متهم حسینی: به اندازه دو بند انگشت دو مرتبه چاقوی خود را به بدن شهید عجمیان فشار دادم و در مرتبه سوم کمی به داخل بدن وی وارد کردم.
🔹متهم کرمی: من با دست چپم دستم را روی شانه شهید انداختم و با یک سنگ به سرش ضربه زدم. سنگ وقتی به سرش خورد خرد شد. بعد از اینکه سنگی به سر شهید زدم سه ضربه با مشت به سرش کوبیدم... وقتی وضعیت خلوت شد یک ضربه به شهید زدم و فرد دیگری با چاقو به دنده چپ شهید ضربه وارد کرد.
🔹متهم فرزام نیا: دو ضربه چاقو را به پیکر شهید از ناحیه پشت کتف راستش وارد کردم، یکی از ضربات به وی وارد شد و ضربه دوم هم به دست کسی که پیکر شهید را بر زمین میکشید اصابت کرد..پس از وارد کردن ضربات چاقو فرار کردم.
⚽️ بازی، بازی و خربزه آب است!
• گرچه بُرد در "بازیِ"فوتبال -بخصوص در این جنگ چند وجهی- میتوانست کام ملت ایران را شیرین و شمیم یکپارچگی ملی را ساعاتی به مشام آنها برساند؛ لکن این مُسَکن های موقت جای درمان اساسی و شیرینی پایدار را نمی گیرد!
• تحقق عدالت اجتماعی هم "تنسیق قلوب"۱ (همترازی و پیوستگی دلها و بالتبع وحدت ملی) را موجب می شود و هم به فرمایش امام صادق(ع): از شهد و عسل شیرین تر و از کره، نرم تر و از مُشک خوشبوتر است.۲
• فوتبال برای عده زیادی یک چیز بالاصاله و ذاتا مطبوع است که از آن لذت می برند. در پیوند خوردنش با هویت ملی یا تعصب های باشگاهی، موجب غم و شادی شان هم می شود و...
اما برای گروهی -که فاش و روشن به آن نگاه ابزاری و بالعرض دارند- فقط در شرایط و نتایج خاصی، خوب و دیدنی و شادی اش ارزشمند می شود!
• باخت -آن هم در مقابل آمریکا- به دسته دوم یادآور میشود که: بازی، بازی است؛ به فکر نان باش که خربزه آب است!
دشمن هم نه ۱۱بازیکن آبی پوش بلکه سیاستهای استکباریِ آمریکاست!
نقیصه اصلی هم نه در ملی پوشان که در عدم جبران عقب ماندگی عدالت توسط دولتهاست!
• دولتمردان و مجلسیان علی القاعده از دسته دوم اند. اگر می خواستند با بُرد فوتبال جشن پیروزی بگیرند، به ماموریت اصلی خود جدی تر برگردند و "احلی من الشهد" -یعنی عدالت- را برای ملت ایران بسازند.
............................
۱. صدیقه طاهره(س): جعل الله... العدل تنسیقاً للقلوب.(بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸)
۲.الکافی ج۲ص۱۴۷
#جام_جهانی
#عدالت_اجتماعی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله حق شناس_۲۰۲۲_۰۷_۲۴_۱۵_۴۲_۳۹_۵۸۵.mp3
2.84M
🎧صوت بسیار زیبا و آموزنده عارف بالله آیت الله #حق_شناس (ره)
💠توجه در نماز شب
🔸شیطان #نماز_شب از همه شیطانها قویتر است.
🔹علامت قبولی عمل در نیمه شب
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 غریب کُشتنت ...
🔻 روضه مکشوف شهادت مظلومانه سید روح الله عجمیان از زبان یکی از قاتلین 😭😭😭
#شب_جمعه
#شب_زیارتی
4_5782750985310965220.m4a
2.38M
ما خانه به دوشیم، غم زینب به دو عالم نفروشیم...
#رضا_هلالی
🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 قتل صبر!
🔹اشدّ قتلات، قتل صبر است و معنى قتل صبر آن است که انسانی را در محلى حبس نمايند و آن قدر از آهن و چوب و سنگ و چيزهاى ديگر بر او بزنند تا بميرد ، و حضرت ختمى مآب صلى الله عليه و آله وسلم اين قتل را نهى فرمود.(روح و ریحان، ج ۲، ص ۱۳۳)
🔸امام سجاد (علیهالسّلام) در خطبهای که برای مردم کوفه بیان داشت، فرمود: «... انَا بْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً، وَ کَفی بِذلِکَ فَخْراً؛
من فرزند همان کسی هستم که او را به قتل صبر کشتند، و این برای ما موجب افتخار است.»
🔹این اعترافات را ببینید. چگونه آشوبگران خبیث، شهید سید روحالله عجمیان را به شهادت رساندهاند. بالای ۳۰ نفر دورهاش کرده بودند و با چاقو و سنگ و لگد و مشت و ... او را میزدند!
🔸حضرت اباعبدالله علیهالسلام را اینگونه و با شکنجه و زجر شدید به شهادت رساندهاند. صلیالله علیک یا اباعبدالله(ع)
😭😭😭
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3