📢دوره آموزشی اعتقادی طرح ولایت ویژه طلاب خواهر برگزار می شود/ افتتاحیه ۸ بهمن ماه
🔻حجت الاسلام آرش رجبی، مدیرکل تهذیبی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:
🔹اداره کل تهذیبی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دوره آموزشی اعتقادی طرح ولایت را برای طلاب خواهر سراسر کشور برگزار می کند.
🔹از روز شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ آغاز می شود و طبق برنامه ریزی صورت گرفته حدود ۶ ماه به طول خواهد انجامید.
🔹 افتتاحیه این دوره با حضور حجج اسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران و محمود رجبی قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و تعداد محدودی از متقاضیان ۸ بهمن ماه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار خواهد شد.
@ismcir
@mesbahieh
خصوصیات آثار تفسیری آیهالله مصباح یزدی.
حجت الاسلام احمد فربهی.
بنده پس از چند دوره تدریس، چند خصوصیت در معارف قرآن ایشان یافتم؛
1) در تفسیر آیات، تقید زیادی بر اکتفاء به ظهور عرفی و اصول محاورهای داشت؛ این از سطرسطر تفسیرش کاملا پیدا است اگر کسی گمان دیگری دارد، چند نمونه ارائه کند.
2) دورهی تفسیرش؛
اولا یک دورهی کامل از معارف قرآن،
ثانیا مجموعهای مترابط است
یعنی اگر در بحث توحیدش معتقد به توحید در بندگی شده، در حقوق و سیاستش، منکر «دموکراسیِ منقطع از بندگی» شده؛ اینکه «هر چه که مردم میخواهند؛ چه خدا بخواد چه خدا نخواد! همان حق است»؛ را خلاف توحید در بندگی میدانست.
3) مباحثش متناظر به نقد اندیشههای عصریِ خلاف دین بود؛ مثلا خداباوری غربی اینگونه است که؛ «خدایا من وجود تو و تدبیر رحیمانهات را قبول دارم لذا عاشق تو هستم! ولی در زندگی من دخالت نکن!؛ اینکار را بکن، اینکار را نکن، بهتو ربطی ندارد!» آقای مصباح در معارف قرآنش میگفت؛ نصاب خداباوری، این است که بگویی: خدایا تو مستحق پرستشی! و من فقط بندهی تو هستم!
و یا مثلا «حقمداریِ غربی»، بر پایهی «خواستمداری» است یعنی من «حق دارم» چون «دلم میخواد»!
آقای مصباح میگفت: حق، بر پایهی «دلم میخواد» نیست، دلممیخواد نه ملاک «حقبودن» است و نه ملاک «حقداشتن»؛
اینها تفسیر قرآنِ او را متمایز میکرد!
4) دورهی تفسیریاش با تفسیر المیزان و پشتوانهی فقهیتحلیلیاش غنی شدهبود؛
دورهی تفسیرش، متنمحور، جامع، منسجم و ناظر به نقد خداباوریهای مشرکانه بود من خواندن معارف قرآن ایشان را به همهی دینباوران در عصر حاضر توصیه میکنم.
@farbehi
@mesbahieh
.🔹 بررسی ادعای احمد توکلی درباره آیتالله مصباح
♻️ سیاستورزی بدون تقوا از جنس ثروتهای مشکوک
🔰 حمید رسایی: درباره یادداشت آقای توکلی که باعنوان "ثروتمندان ناشناس، خطری برای زمامداران و روحانیون سرشناس" منتشر شده و در آن اتهاماتی متوجه مرحوم آیتالله مصباح یزدی شده و همچنین توضیحات روز گذشته ایشان، پس از اطلاع از واقعیت، چند نکته گفتنی هست:
۱. در یادداشت اول آقای توکلی بر اساس مقدمه کذب درباره آیتالله مصباح، تحلیلی بار میشد که یکی از نتیجه آن این بود: آیتالله مصباح یزدی هم از جمله علمایی بوده که با ثروتمندان ناشناس و ابر بدهکاران بانکی، ارتباط داشته است. همه استدلال توکلی برای متوجه کردن این اتهام یک نکته بوده: غسال آقای حقشناس یک ابر بدهکار بانکی به نام مطلبی کاشانی وغسل هم درمنزل وی انجام شده، غسال آیتالله مصباح و آیتالله حق شناس یک نفر بوده، پس همان فرد، غسال ایشان هم بوده و در منزل او انجام شده، پس این ابر بدهکار بانکی خودش را به آیت الله مصباح هم نزدیک کرده بوده و مراوداتی داشته!
۲. اتهامی که آقای توکلی متوجه مرحوم استاد کردند را تاکنون حتی دشمنان بیدین و بیانصاف هم ادعا نکرده بودند. پایکوبی رسانههای معاند و هرزههای سیاسی با ادعای دروغ توکلی شروع شد. برای همین دیروز قبل از تکذیب فرزند استاد که در رسانهها منتشر شد، بنده با اقای توکلی تماس گرفتم و مستندا به وی گفتم که نتیجهگیری و خبر شما درباره غسال و محل غسل و داستان سرایی و نتیجهگیریتان در باره آیت الله مصباح غلط است. غسال ایشان، فرد مذکور نبوده و محل غسل هم منزل آقای محمدی عراقی (داماد آیتالله مصباح) بوده نه منزل آن ابر بدهکار بانکی. آقای توکلی که درباره هر دو مورد تردید داشت، سئوالاتی پرسید و پاسخش را شنید. تشکر کرد و گفت با فرزند استاد تماس خواهد گرفت که البته تماس هم نگرفتند!
#بی_تقوایی
۳. متاسفانه با اینکه متوجه اصل داستان و غلط بودن اخبار و برداشتهایش شده بود اما روز گذشته نه تنها عذرخواهی نکرد که در یادداشت دیگری، طلبکارانه تاکید کرد که آنچه درباره آیتالله مصباح ادعا کرده، "برگرفته" از لابلای سخنان آقای صدیقی بوده و سپس از مخاطب خواسته بود که با طرح یک مساله فرعی، از اصل داستان غفلت نکنند و "فریب نخورند".
۴. با این یادداشت مشخص شد که وی در انتساب این اتهام زشت به آیتالله مصباح یزدی، صرفا به شنیدهها و برداشتهای غلطش از صحبت آقای صدیقی اکتفا کرده است. درحالی که معمولا غسل میت را دو نفر انجام میدهند. آقای صدیقی هم در صحبتش (که بعدا بابت آن عذرخواهی کرد و آن را غیردقیق دانست) از فرد غسال اسم نبرده. پس نمیتوان از صحبت ایشان نتیجه گرفت که غسال آقای حقشناس و آقای مصباح الزاما یک نفر (همان ابر بدهکار بانکی) بوده. منتها آقای توکلی برای اثبات ادعای خودش (ارتباط ثروتمندان ناشناس با روحانیون سرشناس) نیاز به #مصداق_تراشی داشته برای همین به گمان و خیال متوسل شده تا آیتالله مصباح یزدی را هم به لیست اضافه کند!
#هوای_نفس
۳. نکته قابل تامل دیگر، تفاوت برخورد آقای توکلی با آقای صدیقی پس از اطلاع از یک اشتباه است که یکی با التفات به خطایی که کرده، صراحتا عذرخواهی میکند و دیگری، عذرخواهی که نمیکند، طلبکار هم میشود. همین بزنگاههاست که بخشی از واقعیتهای درونی افراد را نشان میدهد و خدا ما را عاقبت به خیر کند.
این نوع رفتارها و بی دقتیها البته در آقای توکلی سابقه دارد. در زمانی که در مجلس برای مقابله با تحمیل #ننگنامه_برجام خون دل میخوردیم و میجنگثدیم و در برابر حملات ناجوانمردانه روحانی و اذنابش پا پس نمیکشیدیم، توکلی از برجام تعریف میکرد و پای این ننگنامه را امضا کرد و بعدا که بوی تعفن برجام بلند شد، گفت: من برجام را نخوانده بودم و دفاع کردم!
در دولت دهم برای استیضاح وزیر خارجه وقت و رفتارهای توهین آمیزی که در مجلس با رییس جمهور وقت شد، رهبر معظم انقلاب، هیأت رییسه و رؤسای کمیسیونهای مجلس نهم را #احضار کردند و سخنان تند و بی سابقهای (که هرگز علنی پخش نشد) به آنها گفتند از جمله فرمودند: با این قضایا دوجور میتوان برخورد کرد؛ یکی علاججویانه و یکی #کینهورزانه و بعد رو به اقای توکلی گفتند: رفتار شما این نوع دوم است.
جناب توکلی! با ادعای دروغتان در باره مرحوم استاد و اصرار بر این گناه، مصباح را خاموش نکردید، آن عالم مجاهد در دوره حیاتش مظلوم بود و روشنگر، پس از ارتحالش هم مظلوم است و روشنگر. تعابیر رهبر معظم انقلاب در باره آن عالم بصیر در دوره حیات ایشان و پیام و نماز بیسابقه رهبری بر بدن مطهر این عالم مجاهد، یکی از صدها دلیل بر پاکی آن عالم ربانی است.
شما البته با ادعای کذبتان فقط سبب هتک حرمت و دریدهگویی جماعتی به یک عالمِ مجاهدِ انقلابی شدید و حتما این چیزی نیست که نزد خدای ناظر و عادل، بیجواب بماند.
@mesbahieh
❎علامه مصباح ره :
اگر نگهبانی، آتش یا سیلابی را از دور دید؛ باید در همان نیمه شب فریاد بزند. هر چند که می داند مردم خواهند گفت: چرا در نیمه شب داد و فریاد می کنی؟ یا اینکه می داند به او ناسزا خواهند گفت و ممکن است حتی به او تهمت هم بزنند، اما وظیفه دارد برای نجات جان مردم و جلوگیری از ویران شدن خانه ها، مردم را هوشیار سازد»
مصباح، محمدتقی،مباحثی درباره حوزه، 38
✍ آری ایشان هشدارهای مهمی داد. ولی بسیا ی از گوش ها سنگین هستند.
@روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
27.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺شعری بسیار زیبا و پرمعنی در وصف و رثای حضرت آیت الله #علامه_مصباح یزدی رضوان الله تعالی
🌹تقدیم به همه رهروان راهش.
😭 روحش شاد
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
@mesbahieh
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸درس هفدهم: هدفداري
🖊احمدحسين شريفي
🔸متأسفانه بسياري از اهل علم (دانشگاهيان و حوزويان) داراي پروژة فکري مشخص و منسجمي نيستند؛ تابع جو مراکز علمي و يا شرايط اتفاقي و تصادفياند. در اين ميان برخي از بزرگان علم را ميتوان نام آورد که واقعاً داراي يک پروژة فکري مشخص و مدوني بوده و همه فعاليتهاي آموزشي و تعليمي و پژوهشي خود را در راستاي همان پروژه سامان دادهاند: #علامه_طباطبائی و #شهيد_مطهری و آيتالله مصباح را ميتوان از اين سنخ به شمار آورد.
🔸آيتالله مصباح يزدي از معدود انديشمندان و عالماني است که پروژهاي مشخص و هدفمند براي خود تعريف کرده بود و ميتوان گفت از نخستين سالهاي طلبگي آن را با طرح و برنامهاي منسجم دنبال ميکرد. ايشان به ندرت از سر تصادف کاري را انجام ميدادند. چنين نبود که مثلاً کسي به ايشان پيشنهاد دهند که درس تفسير قرآن بگوييد، و ايشان هم بدون برنامة از پيشطراحي شده، آن را بپذيرد و در مسير تفسير قرآن بيفتد؛ خير. ايشان واقعاً براي زندگي علمي و تعليمي خود برنامه داشت؛ دقيقاً ميدانست چه بايد بکند و چه کاري را نبايد بکند. کاري را که وظيفه خود تشخيص داده بود، با تمام توان دنبال ميکرد و آن را به هر گونهاي که بود انجام ميداد و کاري که وظيفه خود نميدانست، حتي اگر دهها نفر به او اصرار ميکردند، نميپذيرفت.
🔸اگر به مقدمه بسياري از کتابهاي مهم اخلاقي و حديثي و تفسيري مراجعه کنيم ميبينيم نويسندگان آنها متذکر شدهاند که مثلاً اين کتاب را به سفارش فلان فرد يا به درخواست فلان گروه نوشتم؛ اما آيتالله مصباح چنين نبود. بنده سراغ ندارم که به سفارش فرد يا گروهي کاري را که در راستاي اهداف علمي و عملي از پيش طراحيشده و فکرشدة ايشان نباشد، انجام داده باشد؛ يا برنامه زندگي خود را تغيير داده باشد؛ او راه خود را انتخاب کرده بود و لحظهاي از حرکت در آن مسير باز نايستاد يا در درستي و ضرورت آن دچار شک و ترديد نشد و بلکه با جديت تمام و بياعتنا به همه موانعي که سر راه او قرار ميگرفت، تا واپسين روزهاي عمر پربرکتش در آن گام برداشت.
🔸او از همان ابتداي طلبگي راه و رسالت خود را فهميده بود؛ همه درسها و مطالعات و تحقيقات خود را هدفمند انتخاب ميکرد. از همان ابتداي طلبگي وقت زيادي را صرف يادگيري علوم جديد کرد. خود ايشان ميگفت: «در طول مدتي که مشغول تحصيل علوم طلبگي بودم ... وقت زيادي صرف فراگيري زبان انگليسي، رياضيات، فيزيک، شيمي، فيزيولوژي، بيولوژي، جامعهشناسي، روانشناسي و ساير علومي که در دانشگاهها مطرح بود، ميکردم. در انگليسي، رياضيات، فيزيک، شيمي و حتي اقتصاد، استاداني داشتم که بعضي از آنان، بعد از انقلاب به مقام وزارت رسيدند. ... به اين دروس هم علاقه داشتم و هم احساس ميکردم يک روحاني که بخواهد مؤثر باشد، لازم است با اين علوم آشنا گردد. گاه در گرماي ماههاي تير و مرداد از قم به تهران ميرفتم تا در يک جلسة رياضي شرکت کنم» (مصباح دوستان، ص33)
🔸در جايي ميفرمود حتي وقتي در مدرسه حقاني مشغول فعاليت شدم، هدف اصلي من محدود ماندن در يک مدرسه نبود؛ بلکه به دنبال آن بودم که اهداف و برنامههاي آموزشي و تعليمياي که در نظر دارم، در فضايي گستردهتر به گونهاي که طلاب مستعد ساير مدارس را هم شامل شود، دنبال کنم و به همين دليل در نخستين فرصتي که پيش آمد، از هيئت مديرة مدرسه حقاني استعفا داد و به بخش آموزش مؤسسه در راه حق آمد و فعاليت خود را آنگونه که معتقد بود بهتر و درستتر است، دنبال کرد.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹@mesbahieh
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پس از گذشت ۴۷ سال
👈 پادکست روضه رهبر معظم انقلاب برای حضرت ام البنین (س) / شب تاسوعای سال ۱۳۵۲
@mesbahieh
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸درس هجدهم: توسل به اهل بيت(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي ديگر از برجستگيهاي سبک زندگي آيتالله مصباح توجه و توسل فراوان او به اهل بيت عليهم السلام بود. هيچ سخنراني رسمي و غيررسمي خود را جز با دعاي فرج شروع نميکرد! بسيار ملتزم بود که خود و اطرافيان و مخاطبان خود را به حضور و نظارت دائمي امام زمان(عج) توجه دهد. حتي در وصيتنامه خود نيز به عزاداري امام حسين و زنده نگهداشتن نام و ياد امام زمان تأکيد کرده است: «و اوصیه بالتهجد و قراءة القرآن و التوسّل باولیائه الکرام لا سیما اباعبدالله الحسین (ع) و بقیّة الله فی ارضه (عج)؛ فرزندم را به تهجد و قرائت قرآن و توسل به اولیای کرام به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) و بقیةالله فی ارضه(عج) توصیه میکنم.»
🔸به صورت منظم و هفتگي به زيارت حضرت معصومه عليها السلام ميشتافت. نسبت به زيارت امام رضا عليه السلام التزامي جدي داشت. وقتي در مشهد بود روزانه دو نوبت و هر نوبت حدود يک ساعت و چهل و پنجدقيقه زيارت ايشان طول ميکشيد. غالباً در زيارت ائمه، «جامعه کبيره» ميخواند. آن هم با تأمل و تفکر در تکتک کلمات و جملات اين زيارتنامه عميق. بعضاً شاهد بوديم که در يک ساعت و نيمي که زيارت جامعه کبيره را در دست داشت و در کنار ضريح امام رضا(ع) مينشست، فقط بر يک صفحه آن متمرکز ميشد.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹@mesbahieh
🏴 وفات جانسوز حضرت فاطمه ام البنین سلام الله علیها بانوی ادب و مهربانی و مادر حضرت قمر منیر بنی هاشم علیه السلام تسلیت باد 🏴
@mesbahieh
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 به مناسبت وفات حضرت ام البنین
👆👆👆👆👆مقام منتسب به حضرت ابوالفضل (ع) در اروپا (آلبانی)
💥در سال 1620 میلادی برخی از مؤمنین مقداری از خاک مزار حضرت عباس(ع) را برای تبرّک به آلبانی بردند و آثار متفاوتی از آن مشاهده کردند...
🌐 @mesbehieh
🔹 خشونت؛ از حرف تاعمل
💠 ما با بعضی از اشخاص که در جامعه هستند، تقسیم کار کردهایم. ما در زمینههایی حرف #خشونت را میزنیم و آن را تائید میکنیم و آنها عملش را انجام میدهند و متقابلاً، آنها تحمل و مدارا را در زبان ترویج میکنند و عمل آن را ما انجام میٔهیم. یک همچون تقسیم کاری بین ما و بعضی از افراد انجام گرفته که انشالله مبارک است
🎙آیت الله مصباح در مصاحبه با روزنامه کیهان، ۱۴ شهریور ۱۳۷۸
♨️ ویژهها در مدرسه انقلاب
@darseenghelab
فرج نژاد2.mp3
15.92M
✅#اختصاصی
✳️#سخنرانی_صوتی
🔻مدیریت علمی و ژورنالیسم علم در اندیشهی آیت الله مصباح یزدی (قسمت دوم)
💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد
🔘استاد حوزه ودانشگاه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #ژورنالیسم #اندیشه #مصباح_یزدی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net