مصباحیه ...
🔴 از سرنوشت همسراول و فرزندان چمران چه خبر؟ 🔻لحظات انتخاب بین ایدئولوژی و عشق! 🔹یکی از سختترین و
این یادداشت برای من همیشه تازه است... لحظات حسینی،
انتخاب بین رفتن و ماندن،
انتخاب بین عشق زمینی و عشق آسمانی،
انتخاب بین مهر و محبت زن و فرزندان یا ایدئولوژی مبارزه،
و چقدر این انتخاب سخت است و چقدر سوزناک و آتشین!
مصطفی میگفت آن وقت که شیپورهای جنگ به صدا در میآید، مرد از نامرد شناخته میشود و چه خوب جوانمردی خود را به رخ همگان کشید.
#داود_مدرسی_یان
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ محبت مخلوق، زمینه محبت خالق
🔺️قسمت ۵۲
سلسله جلسات #درس_اخلاق
حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)
با موضوع « #محبت_خدا »
🌸 به یاد حدود ۳۰ سال جلسات اخلاقی
چهارشنبه های آیت الله مصباح
در دفتر رهبری در قم ...😢🥺
هدایت شده از کشکولِ احمدیاسر وافی یزدی
دیشب یکی از زائرهای کاروان که کشاورزی کم سواد است توی مسجد الحرام به یک زائرِ سُنّیِ یمنی گفته: علیّ ولیُّ الله
اونم برگشته گفته: عُمَر ولیُّ الله
زائر ما هم گفته: عُمَر سَگُ الله!
خدا به خیر کرد که زائر یمنی معنای سگ را نمی دونسته😁
آخه سَگُ الله یعنی چه؟!؟😂
🔰یک مثال واقعی از قرارداد رهن و اجاره
مستاجر: سال گذشته با 300 میلیون تومان رهن و 3 میلیون اجاره در خانه ای ساکن شدم.
صاحبخانه: مبلغ 300میلیون رهن را در بانک گذاشتم و 60 میلیون سود یک سال گرفتم.
🔍تحلیل وضعیت با عینک پولطلایی :
خرداد1401 نرخ سکه 15میلیون تومان بود و ارزش رهن معادل 20سکه میشد.
خرداد1402 نرخ سکه 30میلیون تومان است و ارزش رهن معادل 10سکه شده.
در پایان قرارداد؛ مستاجر 10سکه دریافت میکند و 10سکه از دست داده است، ولی صاحبخانه به سبب سود بانکی، تنها 2 سکه عایدش شد!!!
⁉️چالش :
8 سکۀ دیگر به جیب چه کسی رفت ؟
کمپین #رهن_و_اجاره_با_طلا
▫️کانال موسسۀ متا
🌹 حوزه انقلابی
╭┅───────────┅╮
🕌 howzehenghelabi
╰┅───────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اژهای: امسال در مسئله ابربدهکاران بانکی، سراغ خود بانکها هم خواهیم رفت
🔹باید با بانکهایی که برای وصول طلب خود اقدام نمیکنند، وثیقه مناسب نمیگیرند و به فرد ابربدهکار دوباره وام بالاتری میدهند برخورد شود.
🔹ما با بدهکار برخورد میکنیم و با بانک متخلف برخوردِ شدیدتر خواهیم کرد.
😶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اژه ای : قوهقضائیه با هیچ فسادی مماشات نمیکند
🔹قوه قضائیه هیچگونه فسادی در دولت و نظام را تحمل نمیکند.
✍ حوزه انقلابی
این فسادهای حسن روحانی خائن فساد نبود؟
این فسادهای اخلاقی در شبکه های مجازی ول فساد نبود؟
تمام کنید این حرف درمانی ها رو و عمل را به ما نشان دهید
🌹 حوزه انقلابی
╭┅───────────┅╮
🕌 howzehenghelabi
╰┅───────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥صبحتهای تکان دهنده مجیدرضا رهنورد
حقیقتا برای چند نفر چند بار به شدت گریه کردم، روح الله عجمیان، آرمان علی وردی و مجیدرضا رهنورد
امیدوارم خدا از سر تقصیراتش بگذره؛ نمیدونم چرا از روز اول حس میکردم این بچه فرق داره، بعدها که حرفهای برادرش و ظاهر مادرش دیدم فهمیدم چقدر دنیا عجیبه، شاید فاصله مجیدرضا شدن با عجمیان و علی وردی شدم در یک لحظه و یک انتخاب باشد.
مراقب باشیم واقعا گاهی اولین اشتباه آخرین اشتباه است، مجیدرضا با این روحیاتش میتونست شهید باشد نه اعدامی ولی یک لحظه غفلت انسان را نابود میکند، امیدوارم خداوند متعال از او بگذرد و مورد شفاعت شهید عجیمان و شهید علی وردی قرار بگیرد.
sheikh_farhad_fathi
🔰 کانال شیخ فرهاد فتحی
به نام خداوند
اکنون که آرامآرام حجاج خانهٔ خدا فوجفوج خود را به آن سرزمین مقدس میرسانند، برآنیم تا هر شب برگی از سفرنامهٔ حج مرحوم طالقانی را در این کانال منتشر کنیم تا مخاطبان (و جاماندگان) در حال و هوای این سفر معنوی قرار بگیرند.
به طور کلی سفرنامهها یکی از منابع مهم تاریخی محسوب میشوند که هم نوع روایت و قلم آنها مخاطبان عمومی را مجذوب میکند و هم حاوی جزئیاتی تاریخی از زمانهٔ خود هستند که تاریخپژوهان بدان نیاز دارند.
«به سوی خدا میرویم» سفرنامهٔ حج مرحوم طالقانی است که در سال ۱۳۳۱ ه.ش. به صورت زمینی از مسیر عراق، شام، لبنان عازم سرزمین حجاز میشود.
نویسنده علاوه بر شرح جزئیات سفر، درباره آیات مربوط به حج، احکام حج، مباحث فقهی و رفتار حجگزاران و مسئولان برگزاری حج، نیز سخن میگوید.
این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۳۲ از سوی انتشارات مسجد هدایت منتشر شد و بعدتر نشر مشعر آن را مجدداً روانهٔ بازار کرد.
از بیست و یکم خرداد هر شب گزیدهای از این سفرنامه را در این کانال منتشر خواهیم کرد.
دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید.
YusufiGharawi
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش اول: آغاز حرکت
روز هجده ذیالقعده همراه آقای سرهنگ نورالله گنجی و آقای میرزا رجبعلی شهمیرزادی که به وسیلۀ بذل ایشان مستطیع شدم عازم حرکت شدیم. هوا گرم است و مزاج ما و عموم ایرانیان با گرمای عربستان سازگار نیست ولی عشق و علاقه و مسئولیت در مقابل وظیفه، مشکلات را آسان میکند.
دوستان و خویشان و زن و بچه برای بدرقه آمدهاند، هرچه وقت حرکت نزدیک میشود عواطف رقیقتر و احساسات بیشتر میشود. همه با لحنی درخواست دارند که در مواقع استجابت برایشان دعا کنیم. بچهها میخواهند با ما بیایند، بعضی روی صندلی برای خود جا گرفتهاند. سفر عجیبی است. شاید آخرین دیدار خویشان و دوستان باشد و مرگ دیوار بلندی میان ما بکشد و با قیچی خود برای همیشه رشتههای عواطف و محبت را قطع کند.
ساعتی از شب گذشته بود که سوار ماشین شدیم. بدرقهکنندگان آنقدر جعبههای شیرینی و آجیل اطراف ما چیدهاند که جا برای همه تنگ شده. ارزش این هدایا و تعارفات ارزش مادی نیست، محبت و علاقهای است که به این صورتها جلوه میکند.
در ادامۀ مسیر گنبد زرین شاه عبدالعظیم با چراغهای فروزانش چون ستارۀ درخشانی در کنار افق تهران نمایان شد. سر تعظیمی خم کردیم و سلامی دادیم و رد شدیم ... در میان خیالات مبهم و بیم و امید بودیم که از بالای تپه گنبد حضرت معصومه نمایان شد.
صبحگاه به عزم حرکت به گاراژ رفتیم. گاراژدار تمام راهروها و صندلیها را پر کرده ولی هنوز نفْس آزمندش در هیجان و کیسۀ طمعش پر نشده بود. همه از تنگی جا متأثر بودیم، چه باید کرد؟ هنوز اول سفر است، باید بردبار و صبور بود، از این وقایع بسیار در پیش داریم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
YusufiGharawi
💠 قوت غالب
🔹 نزد مرحوم آقای داماد درس صوم بحث زکات فطره میخواندیم. موضوع بحـث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالب شخص است یا قوت غالب بلد.
🔸 درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را قوتِ غالبِ شخص در ماه رمضان میداند. ایشان با تعجّب گفت: نشنیدهام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود. گفتم: قاآنی میگوید:
- اگر زکات دهی فطره مرا «مِی» ده
- که قوت غالبِ من باده بوده در رمضان
🔹 آقای جوادی آملی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۵۲۱
#آیتاللهسیدمحمدمحققداماد
#آیتاللهسیدموسیشبیریزنجانی
#جرعه_ای_از_دریا ۱۱
🌺🌺🌺🌺🌺
✅ از کرامت خود در جهت اصلاح افراد،
بهره میگرفتند!
من گاهی اوقات متوجه بودم که چرا بعضی از بزرگان ما مثلاً یک گزارش غیبی به یک مراجعه کننده میدادند.
متوجه شدم آن فرد چون گرفتار شبهه دینی شده بود، میخواستند دین او را درست کنند. مثلاً دانشجویی آمد که دست آیت الله بهجت را ببوسد ایشان یواش در گوش او گفتند: جوان! چرا شراب میخوری؟! و آن جوان واقعاً برگشت و بعدها برای ما این جریان را نقل کرد و ما هم از ایشان پرسیدیم و تأیید کردند. اینجوری نبود که هر چیزی را بگویند. خدا به هرکس بخواهد غیب را میدهد نه اینکه به هر کس غیب را بدهد.
عترتنا، مهدی احدی، ۱۴۰۲/۳/۶
sirefarzanegan
#سیره_فرزانگان ۱۹
🌺🌺🌺🌺🌺
✅ با حاجی سبزواری نمیتوان شوخی کرد!
استاد حسن رمضانی:
علامه حسـن زاده آملی میفرمودنـد:
موقعـی کـه مـا شـرح منظومـه را تدریـس میکردیـم، گه گاهـی سربه سـر مرحـوم حاج ملا هادی سـبزواری میگذاشـتیم و از نظـر شـعر و نظـم بـه ایشـان اشـکال میکردیـم کـه این طـوری اگـر باشـد بهتـر اسـت و این گونه خوب نیسـت. مثلا وزن شـعر درسـت نیسـت، سـکت دارد و ابیات و اشـعار ایشـان را اصـلاح میکردیـم. دلمـان هـم خـوش بـود کـه داریـم بـا جناب حاجـی کُشـتی میگیریـم.
تـا اینکـه شـبی ایشـان بـه خـواب مـا آمـد و معلـوم بـود از دسـت مـا ناراحـت اسـت. ایشـان گـوش مـن را کشـید و کشـید، اسـتاد حسـن زاده دستشـان را بردنـد سـمت گوششـان و فرمودند:
آقا کشـید، کشـید. آن قدر شـدید و بد کشـید که گوشـم بـه درد آمـد و مـن از شـدت درد از خـواب بیـدار شـدم.
وقتـی بیدار شـدم هنـوز هم گوشـم درد می کـرد!
بعـد از ایـن واقعـه با خـود گفتم: با ایشـان نمیشـود شـوخی کرد؛ لـذا از نقد و ایـراد ابیات ایشـان دسـت برداشـتم!
حدیث سهر- بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی- ص ۳۲۰، نشر بوستان کتاب قم.
sirefarzanegan
#سیره_فرزانگان ۲۰
🌺🌺🌺🌺🌺
🙏یه پیشنهاد طلایی اگه تا حالا هیچکدومو نخوندی اینو از دست نده نکات آخرش عالیه برای زندگی🙏
باجناغم دیوارای خونهش رو دیروز بعد از سال ها رنگ کرده😄😐
منم به عنوان هدیه یه بسته ماژیک ۵۰ رنگ برای فرزند ۳ سالهش گرفتم 😜😜
هرچی فکر میکنم نمیفهمم چرا به اندازه ای که انتظار میرفت خوشحال نشد😳😳😜😜
به نظرتون چرا نکنه حسوده😄😄
به نام خدای خالق پدر
سلام
🔰#خداوند حکیم در سوره یوسف فرمودند:
إِذْ قَالُواْ لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ
ای پیامبر یاد آور هنگامی را که برادران یوسف در صدد توطئه بر آمدند و با یکدیگر گفتند: همه می دانیم که یوسف و برادرش بنیامین نزد پدرمان از ما محبوب ترند ، در صورتی که ما گروهی نیرومندیم و همه کارهای پدر به دست ما انجام می شود. قطعاً پدرمان در برتری دادن یوسف و برادرش بر ما در خطایی آشکار است.
(سوره یوسف📖 آیه 8✨)
✍🏻با اندکی دقت می توان به نکات ذیل دست یافت:
🔹1. تبعیض آشکار بین فرزندان باعث حسادت و گاهی شقاوت میشود.
🔹2. نباید به مجرد اختلاف سلیقه طرف را گمراه بدانیم (فرزندان یعقوب او را گمراه دانستند)
🔹3.حسادت ربطی به سن و سال ندارد گاهی بزرگترها به کوچکترها نیز حسادت می کنند
🔹4.همه انسانها دوست دارند محبوبیت داشته باشند و برای کسب محبوبیت تلاش می کنند
🔹5.انسانها از کم توجهی و بی محبتی به خود رنج می برند
🔹6.انسانها در برابر کارهایی که انجام می دهند انتظار واکنش مثبت دارند.
🔹7.نباید زحمت و تلاش دیگران برای خویش را فراموش کنیم
🔹8. زور و قدرت محبت نمی آورد چیزی که برادران یوسف بخاطر داشتنش انتظار محبت بیشتر داشتند
🔹9.یعقوب همه فرزندانش را دوست داشت چون فرزندان گفتند یوسف و برادرش را بیشتر دوست دارد یعنی ما را هم دوست دارد ولی کمتر از آنها
🔹10.اتحاد و با هم بودن باعث احساس قدرت می شود.
🔹11. با هم بودن و اتحاد و تشکیل گروه بدون مدیر و رهبر لایق و الهی موجب انحراف و سقوط می شود
🔹12. انسانها برای انجام کارهای نادرست نخست توحیه می کنند برادران یوسف خود را قوی و پدر را گمراه دانستند بعد تصمیم به قتل یوسف گرفتند
🔹13. جوانان به دلیل فقدان تجربه خود را عاقلتر از پدر قلمداد می کنند.
🔹14. جوانان نباید خود را از والدین برتر بدانند
🔹15. گاهی احساس قدرت باعث کور شدن عقل و سوء استفاده از قدرت می شود.
🔹16. انسانهای خود شیفته عوامل ناکامی خود را به دیگران نسبت می دهند.
🔹17. حسادت باعث می شود مرز نبوت و پدری شکسته شود.
خدایا به ما توفیق دوری از حسد و پرهیز از تبعیض ناروا میان فرزندان و به فرزندانمان توفیق ادب و احترام و اطاعت از والدین عنایت بفرما
khandopand
#خند_و_پند ۲۳
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
خلق، اطفال اند جز مستِ خدا ...
نیست بالغ جز رهیده از هوا ...
( مولوی)
#شعر_عشق ۴
🌸🌸🌸🌸🌸
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
elahi nameh [ghasedoon.blog.ir].docx
108.2K
الهی نامه ؛
لمعات و جلواتی از فتوحات عرفانی
و دلِ بریان، جوشان و خروشانِ
انسانی ساکن ملکوت.
عارف کبیر آیت الله حسن زاده آملی.
🌸🌸🌸🌸🌸
إلهی، به حق خودت حضورم ده
و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده!
#الهی_نامه ۱
#عارف_کبیر_آیت_الله_حسن_زاده
🌸🌸🌸🌸🌸
امام صادق عليه السلام:
🌷مَا مِنْ عَبْدٍ كَظَمَ غَيْظاً إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عِزّاً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة.
هيچ بنده اى خشم خود را فرو نخورد، مگر اين كه خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنيا و آخرت افزود.
📚 كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص 110،
#حدیث_زندگی ۹۴
🌸🌸🌸🌸🌸
📸 #عکس_نوشت |
آیت الله مصباح ؛
بعضی خیال می کنند وقتي میگوييم الگوی ما حضرت زهراست، باید دقیقا [مانند حضرت] رفتار بکنند تا بشوند تابع حضرت زهرا. الگو گرفتن در روح عمل است، نه در شکل عمل، شکل عمل ممکن است بسيار متفاوت باشد اما روحش يکی است، روح عمل حضرت زهرا توجه نکردن به زخارف دنیا بود.
۱۳۹۳/۰۱/۲۰
🌸🌸🌸🌸🌸
📽 افشاگری جنجالی علیه فوتبالیستها در تلویزیون؛ داستان وانتها چیست؟
🗣 رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای سبک شهری و پیک موتوری تهران گفت: فوتبالیستهایی را میشناسیم که به خاطر سهمیه سوخت، در کنار خودرو لاکچری خود یک نیسان یا وانت خریداری کردهاند!
😶
خدمت حضرت آیت الله شب زنده دار بودم، فرمودند: با این بی حجابی ها که نظام اسلامی معنا پیدا نمیکند و شما پیگیر باشید و ما هم مسئولان را برای پاسخگویی دعوت میکنیم
#واجب_مظلوم
#حجاب
https://virasty.com/r/4D9
امام خمینی در تاریخ ۱ تیر ۱۳۶۰ پیامی به مناسبت شهادت دکتر مصطفی چمران صادر فرمود:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
إنا للَّه و إنا إلیه راجعون
شهادت انسان ساز سردار پر افتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به ملأ اعلی، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی عصر- ارواحنا فداه- تسلیت و تبریک عرض می کنم. تسلیت از آن رو که ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران حماسه می آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پیروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزکار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. و تبریک از آن رو که اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملتها و توده های مستضعف می کند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش می دهد. مگر چنین نیست که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است.
چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد. او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.
هنر آن است که بی هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی، و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر. و اما، ما می توانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند. من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلکه به ملتهای مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق و به خاندان این مجاهد عزیز تسلیت عرض می کنم و از خداوند تعالی رحمت برای او و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم.
روح اللَّه الموسوی الخمینی
(منبع: صحیفه امام، ج۱۴، ص: ۴۷۸)
🌹🌹🌹
🗣 حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی:
‼️مراکز همسریابی تجارت زن میکنند! / به همین دلیل سایت همسریابی قانونی(همدم) ساختیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصطفی(چمران) پرسید: چرا میخندی؟ و غاده چشم هایش از خنده به اشک نشسته بود، گفت:
«مصطفی، تو کچلی؟ من نمیدانستم!»
و آن وقت مصطفی هم شروع کرد به خندیدن و حتی قضیه را برای امام موسی صدر هم تعریف کرد.
از آن به بعد آقای صدر همیشه به مصطفی میگفت: «شما چه کار کردید که غاده شما را ندید؟»
اگر در دیده مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی
🌷🌷🌷🌷🌷
🔻شمع خاموش شریعتی
✍ دکتر #نعمتالله_فاضلی،
استاد انسان شناسی و جامعه شناسی.
🗓 ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
نام علی شریعتی را در پاییز ۵۷ برای اولین بار شنیدم. سیزده سالم بود. معلمی انقلابی داشتیم و کتاب "فاطمه فاطمه است" را با روزنامه جلد کرده بود و امانت داد که بخوانم. کتاب برایم سخت و نامفهوم بود اما شمسی خواهر بزرگم آن را خواند.
اولین تجربه ام بود. آقا معلمم از اراک می آمد و خانه دایی ممد بالای آبادی در سرچشمه ساکن بود. شب ها و وقت های آزادش تعدادی از بچه ها را جمع می کرد و برای ما از اسلام و انقلاب صحبت می کرد. گاه هم اخبار رادیو بی بی سی گوش می دادیم و خبرهای تظاهرات و انقلاب را می شنیدیم. ناگهان انقلاب شد، چیزی که باورش نمی کردیم.
انقلاب که شد کتاب های شریعتی را کتابخانه کوچک مدرسه آورد. آنها را امانت می گرفتم و می خواندم. تقریبا چیزی از آنها نمی فهمیدم اما از لحن و شاعرانگی و شورمندی شان لذت می بردم.
سخنرانی هایش را آن سال ها رادیو گاه گاه پخش می کرد. معلم های انقلابی هم کاست سخنرانی هایش را به بچه هایی که مایل بودند امانت می دادند. من هم با ضبط صوت پدرم که از مکه آورده بود گوش می دادم. پدرم به سخنرانی های حاج کافی علاقه داشت و من هم شریعتی گوش می دادم.
یک بار پرسید: "اینها که گوش میدهی چیه؟" گفتم: "سخنرانی های معلم انقلاب، علی شریعتی". گفت: "بچه، همین آقا پدر مملکت را درآورده". بعد هم با عصبانیت گفت: "بلندشو برو بره ها را ببر صحرا."
پدرم انقلاب و آیت الله خمینی را دوست نداشت. البته شاهی هم نبود.
انقلابی بودم و همیشه مشغول خواندن کتاب های مطهری، دستغیب، شریعتی و خلاصه کتاب هایی را که جهاد سازندگی می آورد می خواندم.
در سال ۱۳۵۸ کتابخانه ای به کمک جوانان ده و جهاد سازندگی ساختیم و اسمش را هم گذاشتیم "کتابخانه دکتر علی شریعتی مصلح آباد".
سال ۱۳۶۱ جهاد سازندگی اسمش را تغییر داد و گذاشت کتابخانه ولیعصر. آن زمان نمی دانستم چرا چنین کاری کردند. ولی آن کتابخانه برایم همیشه کتابخانه علی شریعتی بود.
سال ۶۲ دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تبریز شدم. تصورم بود جامعه شناسی می خوانیم و در کلاس ها کتاب های شریعتی را تدریس می کنند. اما از همان ترم اول دریافتم نام شریعتی تابوست و در کلاس ها خبری از او نیست و نخواهد بود. با استادان صحبت کردم و خواستم درباره شریعتی در کلاس ها صحبت کنند. گفتند اجازه نداریم. کم کم دریافتم شریعتی مقبول روحانیت حاکم نیست و اندیشه های او را انحرافی می دانند. در خوابگاه با دوستان و هم اتاقی هایم کتاب های شریعتی را گاه گاه می خواندیم. اما یکهم اتاقی داشتم که آخوندزاده بود و یادآوری می کرد که متوجه انحراف های شریعتی باشیم.
گذشت و گذشت تا کم کم دریافتم حکومت مایل نیست بیش از نامگذاری خیابان ها و مکان ها، اسمی از شریعتی و کتاب هایش در دانشگاه ها باشد.
از سال های ۷۰ به بعد دیگر به شریعتی و نوشته هایش علاقه ای نداشتم. گاه پیش می آمد که نگاهی به کتاب هایش کنم. در رساله دکتری ام کتاب حج او را با دقت خواندم. کتاب کویر او را هم می خواندم. اما شریعتی کم کم جذابیتی برایم نداشت. اما همیشه به او احترام می گذاشتم، چه، سخنرانی ها و نوشته ها و شخصیت شاعرانه اش از عوامل اثرگذار بر علایقم به فعالیت ها فکری و فرهنگی بود.
سال ۱۳۷۴ به دانشگاه علامه آمدم. دانشکده علوم اجتماعی در سه راه ضرابخانه و خیابان گل نبی است. حسینیه ارشاد هم نزدیک آنجاست. هر هفته حسینیه و گنبدش را می دیدم. اگرچه در دلم برای شریعتی احترام قایل بودم، اما هیچگاه رغبت نکردم بروم داخل حسینیه ارشاد.
شمع شریعتی در جامعه کم کم خاموش شده بود و تنها موقع سالگردش در رسانه ها و مطبوعات بحث هایی می شد. این بحث ها را روشنفکران و محققان مطرح و دنبال می کردند.
شمع شریعتی در دل من هم خاموش شده بود و تنها خاطره ای از آن سال های دور ابتدای انقلاب در ذهنم مانده بود.
یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ( ۱۴۰۲ ) دعوت شدم از حسینیه ارشاد دیدن کنم. پذیرفتم و بعد از ظهر همان روز رفتم. بنا و معماری اش همچنان دیدنی است. قصه هایش و رد پای محمد همایون (سرمایه گذار سازنده)، ناصر میناچی، علی شریعتی و مرتضی مطهری همچنان آنجا هست. اما از آن حسینیه دوران ساز و سخنرانی های تاریخی و سیاسی هیچ باقی نمانده بود. درودیوار سکوت و رکود را فریاد می زد.
حسینیه ارشاد نماد نوگرایی دینی بود و در سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ نقش مهم و اثرگذاری در تحولات سیاسی ایران امروز گذاشت. حسینیه ارشاد هم به خاطر سخنرانی های علی شریعتی و مرتضی مطهری و هم به خاطر نوگرایی در معماری و طراحی اش، از نمادهای بازاندیشی و بازتعریف فرهنگ شیعی بود. اندیشه های شریعتی و روایت ایدیولوژیک او از تشیع به همان اندازه غزلیات حافظ شهره شهر و اثرگذار شد. اگرچه امروز احساس می کنیم به قول داریوش شایگان، روشنفکران آن زمان گند زدند.
مصباحیه ...
🔻شمع خاموش شریعتی ✍ دکتر #نعمتالله_فاضلی، استاد انسان شناسی و جامعه شناسی. 🗓 ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ نام
حسینیه امروز شباهتی با حسینیه دیروز ندارد. کتابخانه ای با پنج هزار عضو فعال دارد و به ویژه در زمینه کودکان و نوجوانان کتاب ها و خدمات ارزشمندی ارایه می کند. همین. از آن موسسه و بنا و تاریخ، همین مانده است.
همان طور که شریعتی به تاریخ اندیشه و تحولات سیاسی ایران پیوست، حسینیه ارشاد هم بخشی از میراث معماری و تاریخ تحولات سیاسی ایران معاصر شد و دیگر شمع وجود سیاسی و جایگاهش در حوزه عمومی خاموش شده است.
شریعتی تقریبا آغاز روشنفکری ایدیولوژیک اندیشی شیعی و پایان آن در ایران بود. همواره دانشگاهیان نوشته ها و اندیشه هایش را نقد و بحث خواهند کرد، اما شمعی است که نوری برای روشنایی حوزه عمومی ندارد، چه، ایران از جهان ایدیولوژی شیعی در حال عبور است.
Drnematallahfazeli