MizGerd.mp3
13.33M
🎙 بشنوید |میزگرد نشست :
حجت الاسلام دکتر دولت خواه ، حجت الاسلام دکتر حسین خانی و حجت الاسلام دکتر شریفی.
#.نشست سی و هفتم انجمن فارغ التحصیلان
1399/12/18
━━💠🍃🌸🍃💠━━━
✳️ بخشی از زندگینامه و فعالیتهای علمی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر انصاری
🔶 مرحوم استاد انصاری متولد 1338 بودند که تحصیلات حوزوی را تا درس خارج فقه و اصول و تحصیلات دانشگاهی را تا کارشناسی ارشد اقتصاد ادامه دادند، زمینههای مطالعاتی اقتصادی ایشان در حوزه اقتصاد خرد، اقتصاد ایران و مکاتب اقتصاد بود.
📚 از مرحوم شیخ جعفر انصاری دو جلد کتاب به نام های «درآمدی بر مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی، انتشار 78/ گروهی/ پاييز 1379» و «مباني نظام مالي با نگرش اسلامي/ انتشارات موسسه امام خمینی (ره) / پاييز 1386» به چاپ رسیده است.
📒 مرحوم استاد انصاری پاياننامه كارشناسي ارشد خود را با عنوان «بررسي فقهي انواع بيع و نقش آنها در تأمين مالي» در شهريور 1378 در مؤسسه امام خمینی(ره) دفاع کردند.
📕 از استاد انصاری مقالات زیادی با عناوین زیر به چاپ رسیده است:
1- اساسیترین اقدام برای رشد پایدار و فزاینده اقتصاد، انتشار 79، ناشر: هفته نامه پرتو
2 - بررسی مشکلات بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه حوزه و دانشگاه
3- مبانی اقتصاد از دیدگاه قرآن، 82، موسسه امام خمینی- مجله معرفت
4- مبانی بازارها و نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی، موسسه امام خمینی- مجله معرفت
5- فلسفه حرمت ربا
6 - مقدمهای بر معارف اقتصاد قرآن کریم
7- معيار ربوي بودن قراردادهاي مالي/انتشارات موسسه حضرت امام(ره)/ همايش ربا/ بهار1386
8- ساختار پولي و مالي اقتصاد بدون بهره / مجله معرفت
📗 استاد انصاری کنفرانسها و سفرهای علمی جهت ارائه مقاله داشتند که از قرار زیر است:
1- تالار علامه امینی دانشگاه تهران، قلمرو فعالیت بخشهای دولتی- تعاونی و خصوصی در اقتصاد اسلامی، مهر 70
2- بانک مرکزی جمهوری اسلامی، سیاستهای پولی و ارزی، اردیبهشت 73
3- دانشگاه امام صادق(ع)، مبانی معرفت شناسی و روش شناسی اقتصاد اسلامی، آبان 79
📙 سایر فعالیتهای پژوهشی:
1- مبانی بازارها و نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی/ کتاب، سفارش دهنده: معاونت پژوهشی موسسه امام خمینی(ره)
2- بررسی مشکلات بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت: همکار، محل خدمت: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
3- درآمدی به مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی، همکار، مدت: 2 سال، پژوهشکده حوزه و دانشگاه
4- معجم موضوعی قرآن کریم (اقتصاد)، همان، 1 سال، موسسه امام(ره)
📖 زمینه تدریس مرحوم استاد شیخ جعفر انصاری در حوزه بانكداري اسلامي – اصول علم اقتصاد بوده است.
🌹 روحش شاد 🌹
━━💠🍃🌸🍃💠━━━
قلم هوشمند قرآنی+صفحات عثمان طه+صوت قرائت+تفسیر+ترجمه گویاو...
نرم افزار زیبای قلم قرآنی را در بازار اندروید ببینید
https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.dehdashtinia.quranpen
✅ ۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «ماه مبارک رمضان»
🔰پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای آشنایی با نگاه رهبر انقلاب اسلامی به ابعاد معنوی و انسانسازِ ماه مبارک رمضان، بیست جملهی برگزیده از آیت الله خامنهای دربارهی این موضوع را بازخوانی کرده است:
🔸 ۱- ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است و سفرهی ضیافت الهی پهن است. ۱۳۸۴/۰۷/۱۷
🔸 ۲- علّت مبارک بودن ماه رمضان این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است. ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
🔸 ۳- ماه مبارک رمضان؛ ماه عبودیت، اخلاص، اتصال به معدن عظمت و قدرت و ماه اطمینان و سکینهی ناشی از ذکر است. ۱۳۸۹/۰۶/۲۵
🔸 ۴- رحمت الهی، عزت الهی، توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است. ۱۳۸۳/۰۷/۱۳
🔸 ۵- ماه مبارک رمضان بهار نوسازی و خودسازی انسان و بهار انس با خداست. ۱۳۶۹/۰۱/۰۱
🔸 ۶- ماه مبارک رمضان ماه صفا و خلوص و معنویت انسانهای مؤمن است. ۱۳۸۵/۰۸/۰۲
🔸 ۷- ماه رمضان فرصت تعبّد و تقرّب است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۸- ماه رمضان ماه دلبستن به معنویّات است. ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
🔸 ۹- ماه مبارک رمضان ماه خدا و ماه توبه و تضرّع و استغفار و استغاثه است. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
🔸 ۱۰- ماه مبارک رمضان ماه تلاوت قرآن و ماه نزول قرآن و جلسات قرآنی است. ۱۳۸۶/۰۶/۲۲
🔸 ۱۱- ماه رمضان فرصت نشستن سر سفرهی رحمت و ضیافت الهی است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۱۲- برای ورود در بهشت ذکر و انس و شوق، بهترین وسیله دعاهایی است که در ماه مبارک رمضان وارد شده است. ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
🔸 ۱۳- ماه رمضان فرصت تبلیغ، تبیین، فرصت اُنس با مردم است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۱۴- ماه رمضان فرصت کمک به فقرا است. ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
🔸 ۱۵- ماه رمضان ماه صلهی رحم، صدق و برّ با برادران دینی، آشنایی با معارف، آشنایی و تدبر در قرآن است. ۱۳۷۰/۰۱/۱۶
🔸 ۱۶- هر کدام به نحوی تجمّل و اسراف و زیادهروی را کم کنیم، این درس ماه رمضان است. ۱۳۸۱/۰۹/۱۵
🔸 ۱۷- فضای ماه رمضان بایستی به ما احساس مسئولیت در هر جا که هستیم را تعلیم بدهد. ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
🔸 ۱۸- ماه رمضان را، ماه دعا و تضرّع و الحاح و تعبّد در مقابل پروردگار قرار دهید. ۱۳۷۲/۱۱/۱۷
🔸 ۱۹- خدای متعال ماه رمضان را میدان مسابقه قرار داده است بین مؤمنین که بهوسیلهی اطاعت خداوند، به رضای الهی نزدیک بشوند. ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
🔸 ۲۰- نتیجه روزه ماه رمضان، ذخیره تقوا در دل و جان ماست. ۱۳۸۱/۰۹/۱۵
✅ شرح دعای ۴۵ صحیفه سجادیه ؛
ویژه ی ماه مبارک رمضان.
توسط مرحوم آیت الله مصباح یزدی ...🌹
هر روز ساعت ۷ صبح.
شبکه ۴ سیما .
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
💢 انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است
🔰 انسان ازبینرفتنی نیست، باقی و برقرار است، منتها به یک معنی لباس عوض میکند و به یک معنی جا عوض میکند، از رحم مادر به دامان مادر، به گهواره، به مکتب، به مدرسه و ... انسان موجودی ابدی است و براساس قرآن و عرفان و برهان، #علم و #عمل، انسانساز هستند. علم و عمل، جوهرند، عَرَض نیستند. و حقیقتا سرشت گوهر روان میشوند، غذای جان میگردند؛ آنچنان که آب و نان، غذای بدن میشوند.
✳️ پس انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است. این انگیزه و هدف و ایده، همواره در مد نظر اولیای الهی بوده و هست و ریشهی #عرفان_عملی، همین حقیقت است.
📚 گفتوگو با علامه حسنزاده آملی
📖 صفحات ۲۰۵ و ۲۰۶
💠 حقیقت اخلاق
❇️ ما باید حقیقت معنویت و اخلاق را از دیدگاه اسلام بشناسیم. در غیر این صورت این مسائل مفهومهای عامتری نیز دارد، حتی بعضی از دولت های سابق "معنویت" را به جای "جمهوری اسلامی" بهکار میبردند و جز ارزش هایی بود که مطرح میکردند.
🔰 برای مثال میگفتند: برای معنویت انقلاب شده است؛ اما آن را به معنایی که مشترک بین بتپرست، مسلمان، یهودی، مسیحی و لامذهب است بهکار میبردند.
⛔️ برخی درباره اخلاق نیز همین نظر را دارند و میگویند: اخلاق ربطی به دین ندارد و اخلاق این است که انسان با مردم خوشاخلاق و خوشرو باشد و این ربطی به دین و خداپرستی ندارد!
📝 علامه مصباح یزدی(ره)
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش اول)
1️⃣ تولید مبانی علوم انسانی اسلامی
▪️ در ابتدا باید مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی، ارزششناختی و دینشناختی صحیح بدست آید. بعد از آن مبتنی بر همین مبانی، فلسفه علوم انسانی تولید کنیم و بعد از فلسفه علوم انسانی باید فلسفههای مضاعف به هر یک از علوم انسانی را تولید کنیم که در نهایت آنچه تولید میشود، علوم انسانی اسلامی خواهد بود.
▪️ این واقعیت که بسیاری از نظریات علوم تجربی بر اصول متافزیکی نادرست -مانند امکان تصادف- مبتنی است ما را به این نکته مهم و زیربنایی متفطن میسازد که باید اول چنین مسائلی را در الهیات و متافیزیک بررسی کنیم و پس از رسیدن به پاسخ، سراغ نقد و بررسی و تحقق در مسائل علمی تجربی برویم.
▪️ پیشرفت علم و رسیدن به نتایج مطمئنتر و یقینیتر مرهون این است که در گام اول، برای اثبات بسیاری از مسائل مورد نیاز، از روشهایی غیر از روش تجربی حسی استفاده کنیم. نمونه بارز چنین مسائلی، اثبات اصل علیت است.
📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 35، 39 و 41
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش دوم)
2️⃣ تعریف علم
▪️ قطعا اگر بنا باشد که علوم موجود را دینی بکنیم باید علم را بشناسیم. یعنی بدانیم که ماهیت این علوم چگونه هستند، از چه روشی استفاده میکنند و اساسا چگونه میتوانیم آن را تعریف کنیم. علامه مصباح (ره) بعد از بیان معانی مختلف علم یک معنا را برای تعریف و شناخت علم موجود برگزینند:
▪️ «علم مجموعه مسائلی تشکیل شده از موضوع و محمولاند که موضوعات آنها زیرمجموعه یک موضوع واحدند و پاسخی برای اثبات یا نفی نمیطلبند. هر تلاشی در این راه تلاشی از سنخ آن علم به شمار میرود، و منبع یا روش در آن نقشی ندارد بلکه شامل فقاهت (در فقه)، تفلسف (در فلسفه) تحقیق و پژوهش علمی (در علوم) میشود.»
📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 80
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش سوم)
2️⃣ تعریف علم
🔙 البته باید توجه داشت که این تعریف درست از علم است، اما علم موجود ممکن است که چنین تعریفی را برتابد؛ مثلا ممکن است فقط روش تجربی را معتبر بداند. پس نیاز است علاوه بر شناخت درست علم، علم موجود را نیز شناخت. «شناخت خوب و عمیق علوم انسانی، زمینه نگاه انتثادی به نظریات موجود و تشخیص سره و ناسره آنها را فراهم میکند.(رابطه علم و دین، ص 237)
3️⃣ شناخت قلمرو دین
💢 وقتی میتوانیم علم دینی داشته باشیم که تعریف درستی از دین داشته باشیم. آیا هر چیزی که در متون دینی آمده است دین است؟ آیا هر چیزی که عرفا با کشف و شهود به آن میرسند دین است؟ آیا هر چیزی که در مورد گفتههای خداوند بحث میکند، دینی است؟ اگر کل عالم را فعل خداوند بدانیم پس شناخت عالم هم دینی میشود؟ دین تا چه حد میتواند در عرصههای مختلف ورود پیدا کند؟ روشی که میتوانیم قلمرو دین را بشناسیم کدام است؟
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش چهارم)
3️⃣ شناخت قلمرو دین
↙️ اینها سوالات اساسی است که در بحث قلمرو دین وجود دارد که پاسخ به آنها میتواند روند تولید علوم اسلامی را تغییر دهد. علامه مصباح (ره) بعد از بیان تعریفهای متفاوت از دین، قلمرو دین را چنین بیان میکنند: «دین مجموعهای از باورها، ارزشها و احکام عملی است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان میدهد.
🔘 منبع این آموزهها به تناسب مساله مورد بحث میتواند خود واقعیت، عقل، کتاب و سنت، یا طبیعت محسوس باشد، روش دستیابی به این تعالیم هم میتواند در موضوعات مختلفف متفاوت باشد (شهودی، عقلی، نقلی، یا تجربی).
✔️ پس هر کار اختیاری انسان از این جهت که او را به سعادت یا شقاوت ابدی میرساند میتواند در دایره دین قرار بگیرد؛ مثلا: غذا پختن از این جهت میتواند در دایره دین قرار بگیرد که رابطه آن با سعادت اخروی مد نظر باشد و مسائلی چون حلیت مواد اولیه، مباح بودن پولی که برای آن پرداخت میشود، و مانند ان مطرح باشند، نه سوالهایی درباره کیفیت پخت، مزه، یا حتی ارزش غذایی آن. (1)»
📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 100
🔴از میان میلیاردها ماه رمضان تاریخ
♦️امام خامنه ای: هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم؛ حالا در بین این میلیاردها ماه رمضان تاریخ، ما در چند ماه یا چند ده ماهش هستیم، توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دورهی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعهی ماه رمضانهای تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم.
♦️پارسال در همین ماه رمضان، کسانی بودند از دوستان ما و از نزدیکان ما که امسال نیستند. نمیدانیم سال دیگر کدامِ از ما خواهیم بود، کدام نخواهیم بود؛ این ماه رمضان را قدر بدانید. ماه استغفار است، ماه توبه است، ماه تذکّر است، ماه توجّه به خدای متعال است، ماه عبادت است، ماه گریه است، ماه دلبستن به معنویّات است؛ گفت:
بسا تیر و دیماه و اردیبهشت
بیاید که ما خاک باشیم و خشت...
📚 بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
1400.01.14 OstadMirsepah.mp3
4.39M
منش عرفانی و اخلاقی علامه سفرکرده
حضرت آیتالله مصباح(ره)
سخنران: حجت الاسلام و المسلمين استاد ميرسپاه
1400-01-14 ساختمان مرکزي موسسه امام خمینی قم
#فیلم
@mesbahieh
ضیافت_نور_5868483102384325018.pdf
771.1K
🌹ضیافت نور | ویژه نامه ماه مبارک رمضان
پاسخ به ۲۹ #سوال مهم و کاربردی درباره ی ماه رمضان.
📚تعداد صفحه: 27
♦️ تهیه شده در مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی.
#فایل
@mesbahieh
🌙استفاده از ضیافت الهی
🔹این ضیافت، همهاش ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنیها، نوشیدنیها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا میکند. ترک هواها، ترک خودیها، ترک منیها، منیتها. اینها همه در این میهمانخانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلًا، وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافتخانه یا نه، استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه.
📆 امام خمینی(ره) | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷
🔴گروه «تاريخ انديشه معاصر» مؤسسه امام خميني (ره) منتشر کرد:
🔹کتاب الکترونیکی «حکيم جريانساز»
🔻مجموعهاي از چند مقاله، يادداشت و سخنراني در دو بخش:
🔸 نقش آيتالله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي
🔸 نظريهپردازي آيتالله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي
✍🏻 با آثاری از:
👤 حسن رحیم پور ازغدی
👤 موسی نجفی
👤 احمدحسین شریفی
👤 مهدی ابوطالبی
👤 ابوذر مظاهری
👤 علیرضا جواد زاده
👤 رضا رمضان نرگسی
👤 عبدالرسول یعقوبی
👤 صفدر الهی راد
👤 مهدی جمشیدی
⬇️دریافت #رایگان فایل کتاب
https://eitaa.com/aboutalebi57/393
سیاست و دیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تاثر و تاسف به اطلاع می رسانیم همسر مکرمه شهیدسید مجتبی نواب صفوی 🌹 رهبر فدائیان اسلام، سرکار حاجیه خانم نیره اعظم احتشام رضوی بانوی انقلابی و ولایی شنبه ۲۸ فروردین ساعت ۱۹ در مشهد مقدس در بیت شریف به رحمت ایزدی پیوستند. درگذشت این بانوی ایثارگر را به پیشگاه امام زمان (عج)و مقام معظم رهبری مدظله و جامعه ایثار گر و انقلابی و بیت معظم بویژه دختران بزرگوار شهید فاطمه ،زهرا وصدیقه خانم تسلیت عرض می نماییم وبرای آن خانم فرهیخته از درگاه باری تعالی علو درجات معنوی را مسئلت داریم🌹🌹🌹🌹🌹🌹
جمعیت فداییان اسلام
قم مقدس
@FadayianEslamQom
🗓چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۱۸
🗓ولادت آیةالله سيدعلی خامنهای
💠رهبرانقلاب
‼️جشن گرفتن برای تولد بنده غلط است، تولد امثال بنده هیچ جشنی ندارد و برگزارکنندگان آن مسئول عمر و مالی هستند که در این راه ضایع میشود، من از کسیکه برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه تشکر نمیکنم و او را مسئول زیانهای این کار میدانم! ۸۵/۵/۳
‼️فلسفه وجود بنده خدمت است، ما نوکر مردمیم و اعتبار و آبروی ما به اینست؛ اسلام این را برایمان معین کرده، ما حقی به گردن مردم نداریم بلکه مردم به گردن ما حق دارند! ۸۲/۱۱/۱۵
‼️وظیفه اصلی رهبری حفظ نظام و انقلاب اسلامی است، رهبری یک شخص نیست؛ یک طلبه، یک علی خامنهای، یا علی خامنهایهای فراوان دیگری که هستند، نیست. رهبری یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و مردم است و صدها نفر مثل علی خامنهای در راه این حقیقت جان و آبرویشان را بدهند؛ اهمیتی ندارد. بنده که چیزی نیستم؛ امام هم همینطور بود! ۷۹/۴/۱۹
‼️نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا مردم ما، بخاطر فلان آدم بمیرند؛ بله، برای اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای اسلام بمیرد! ۹۱/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
💢 حوزه علمیه بدون شجره علامه طباطبایی امتیازی ندارد.
علامه #مصباح_یزدی:
مرحوم آقای صدوقی می فرمودند، اگر آقای #طباطبایی را از حوزه علمیه برداریم امتیازی برای حوزه قم باقی نمی ماند و امتیاز حوزه علمیه قم به وجود آقای طباطبایی است،
مرحوم آقای میلانی می فرمود در عالم تشیع شخصی به جامعیت آقای طباطبایی یا نیست یا بسیار کم است، برکات ایشان مخفی نیست.
اما چیزی که ما باید یاد بگیریم این است که بدانیم برای بقا و رشد حوزه و این که حوزه بتواند در برابر سیل بنیان کن کفر و الحادی که از ناحیه غرب به کل دنیا پخش می شود و موجی ایران را گرفته و گاهی موج های جدیدی به وسیله رسانه ها، اینترنت و سایر رسانه ها در اختیار جوانان قرار می گیرد ایستادگی کند ما وظیفه سنگینی داریم.
_ http://www.mesbahyazdi.ir
پینوشت:
شجره علامه طباطبایی را میتوان به دو شاخه تقسیم کرد:
۱. شاخه عملی و سلوکی؛ با تربیت سلوکی آیت الله سعادتپرور (پهلوانی طهرانی) و آیت الله سعادتپرور نیز با تربیت حدود ۲۰ شخصیت سلوکی و عرفانی، مانند: حضرات تحریری، مجاهدی، نجفی، مویدی، فروغی و ...
۲. شاخه علمی؛ با تربیت حضرات حسن زاده آملی، مصباح یزدی و جوادی آملی. و سپس شاگردان این ۳ بزرگوار. و شاگردانِ شاگردان آنها. (در عرصه وسیع علوم انسانی)
البته این دو شاخه قابل جمعاند و تباینی ندارند.
🌷مؤسسه موضوع شناسی احکام
فقهی برای موضوع فجر صادق و وقت نماز صبح با حضور کارشناسان خود تحقیق میدانی را انجام داده است که نتیجه این تحقیق بدین شرح است:
موضوع شناسی فجر صادق و تعیین وقت نماز صبح
بعد الحمد والصلوة
یکی از مقدمات پر اهمیّت نماز که شناخت دقیق و مراعات آن واجب است، مسئله اوقات نماز است که تأثیر قطعی در صحّت نماز دارد، چراکه خواندن همۀ نماز پیش از وقت، هرچند از روی جهل به حکم یا موضوع یا سهو و غفلت باشد، باطل است؛ و بعد از وقت، حتی اگر لحظهای گذشته باشد- قضا خواهد بود.
این وقت شناسی، در ماه مبارک رمضان اهمیت بیشتری پیدا میکند؛ زیرا نیت روزه و امساک بر اساس ابتدای وقت نماز صبح (طلوع فجر صادق) یعنی هنگام اذان صبح است و پایان روز هداری و وقت افطار، ابتدای وقت نماز مغرب، یعنی هنگام اذان مغرب است؛ لذا در ماه مبارک رمضان، مؤمنان نسبت به این مسئله عنایت و حساسیت بیشتری دارند و سؤال های زیادی از سوی آنان مطرح میشود، هرچند اکثر مردم به اذان اعلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتماد کرده و مطابق آن عمل میکنند و چنانچه بر اساس همان اعتماد و اطمینان نماز بخوانند و روزه بگیرند، صحیح و مجزی است همانگونه که در فتاوای برخی از مراجع معظم تقلید نیز به آن اشاره شده است. ولی از آنجایی که برخی از مکلفان نسبت به اذان صبح دچار تردید شده و از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی مراجع دیگر تقلید(دامت برکاتهم) استفتاء کردهاند و آن بزرگواران نیز پس از تحقیق موضوعی مسئله، نظر مبارک خود را اعلام فرموده اند: «که برای روزه داری و نماز، احتیاط کرده و از ابتدای شروع اذان صبح اعلامی از سوی صدا و سیمای محل، امساک کرده و از مبطلات روزه پرهیز کنند و برای بجا آوردن نماز صبح، دقایقی صبر کنند تا مطمئن شوند وقت نماز صبح فرارسیده است؛ لذا مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برآن شد تا برای اطمینان بیشتر، پژوهشی میدانی انجام دهند، در نتیجه در سه نوبت در فصول مختلف سال، با حضور برخی از منجمان و اعضای ستاد استهلال و همراهی قریب به ۱۵ تن از فضلای حوزه علمیه قم در اوقاتی که مانعی مثل ابر و غبار در افق نبوده و مکانهایی که نور شهر و روستا یا تردد خودروها وجود نداشته، در فاصله حدود ۶۰ کیلومتر بیرون شهر قم با دقت تمام مسئله را بررسی و نتیجه آن را مطابق صورتجلسه پیوستی اعلام داشتند.
در سال جاری چون بسیاری از مؤمنان و حتی دفاتر برخی از مراجع معظم تقلید مسئله را جویا شدند، توجه مؤمنان را نسبت به مراعات همان احتیاطی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی دیگر از مراجع تقلید(دامت برکاتهم) توصیه شده است جلب مینماید: یعنی برای روزه داری از ابتدای اذان صبح امساک کرده و از مبطلات روزه پرهیز کنند و برای بجا آوردن نماز صبح، «۸ دقیقه از اول اذان» صبر کنند، اما نسبت به وقت اذان مغرب و افطار روزه، اذان اعلامی صدا و سیما کافی است و تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده نشده است.
موسسه موضوع شناسی احکام فقهی
رمضان المبارک ۱۴۴۱ه. ق
https://hawzahnews.com/x9Fxk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موعظهای کوبنده و نافذ از شهید #مطهری (ره) درباره استفاده از فرصت استثنایی ماه مبارک رمضان
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸