eitaa logo
مصباحیه ...
133 دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
525 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه 💥اختصاصی/بخش سوم 🔺در تفسیر هست که می‌گوید: «خدایا اگر این تفسیر من ثوابی دارد، من هدیه می‌کنم به اباعبدالله(ع)». تعبیر ایشان در این مورد، به قرار ذیل است: «روحی و ارواح العالمین لک الفداء یا اباعبدالله و یا سیدالشهدا فیا رب ان کان فیما اسطره و اضبطه حول الکتاب الالهی شیء لی یسمی بالجزاء و الثواب، فنهدیه الیه و نرجوا من حضرته التفضل علی بقبول و المنة علی المفتاق المفتقر الی شفاعته بعدم رده». ترجمه: ای اباعبدالله و ای سرور شهیدان! روح من و همه عالمیان فدای تو باد. پروردگارا اگر آنچه که در پیرامون کتاب الهی (قرآن کریم) می‌نگارم و ضبط می‌کنم، چیزی از ثواب و جزای خیر برای من دارد، آن را هدیه می‌کنم به سیدالشهدا(ع) و امیدوارم که حضرتش آن را از روی تفضل قبول فرماید و بر من محتاج به شفاعت منت نهاده، رد نفرمایند. 🔻ایشان یک علاقه خاصی به کربلا و به سیدالشهدا(ع) داشتند؛ سالی چند مرتبه ایشان در پیاده‌روی به کربلا شرکت می‌کردند، با 40، 50 نفر از طلاب. ما هم در خدمتشان بودیم. گاهی هم بنده‌خدا پابرهنه می‌آمد و پایش زخم می‌شد. یک مدتی پابرهنه می‌آمدند، پایشان هم خیلی زخم می‌شد اما به این راه خیلی علاقه داشتند. مثلاً ایشان یکی از چیزهایی که خیلی علاقه داشت، شرکت در روضه بود؛ مثلاً [می‌فرمود] من همه هفته را پیدا کرده بودم کجا روضه برقرار است، مثلاً شنبه را خواستم پیدا کنم، یکجا که شنبه روضه باشد. آن را هم پیدا کرده بود! بعد از نماز امام در مسجد شیخ اعظم، یک شیخ افغانی بود دو کلمه، یک، دو، سه دقیقه روضه می‌خواند، خیلی مخالف داشت و بعضی از علما می‌گفتند نخواند و فلان. یواشکی به او پول می‌داد می‌گفت بخوان! تنهایی من می‌نشینم گوش می‌دهم! خیلی سر این قصه [پیگیر] بود گاهی وقت‌ها آخر [آن شیخ افغانی] یک چیزهایی می‌گفت [که به مذاق برخی خوش نمی‌آمد] یک شیخ پیرمردی بود، باحال بود. یک چیزهایی می‌گفت به یک عده‌ای برمی‌خورد. : می‌گفت که اگر شما یک خروس‌تان گم بشود چقدر دنبالش می‌گردید؟ به اندازه یک خروس دنبال امام زمان(عج) [نمی‌گردید]! خیلی شیرین بود. یک، دو دقیقه روضه می‌خواند، مرحوم خیلی حمایت می‌کرد، به او پول می‌داد و می‌گفت بخوان. بعد یکی دو کلمه روضه می‌خواند. یکی دیگر هم بود که برای ایشان روضه می‌خواند. اسمش را یادم رفته، آقای دُریاب، مرحوم دریاب یک شیخ پیرمردی بود. [آقا مصطفی] به او گفته بود بیاید خانه‌شان مثلاً روضه بخواند و هر وقت هم [اگر در خانه] نیست به او گفته بود بنشین، تکیه بده به درِ خانه، روضه را بخوان و برو! بعد من پولش را به تو می‌دهم هر وقت دیدی ما نبودیم اینها، [این کار را بکن] آن فرد هم می‌نشست تکیه می‌داد به درِ خانه ایشان، روضه را می‌خواند [و می‌رفت]. می‌گویم یک علاقه باطنی عاشقانه‌ای به سیدالشهدا(س) و به روضه به روضه‌خوان‌ها داشت. اینها خیلی جالب بودند. رحمت‌الله علیه. ☀️حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی 📄فصلنامه پانزده خرداد، پاییز‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭1396‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬، ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭176‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥آیت‌الله‌العظمی بهجت؛ زیارت امام رضا علیه‌السلام شاید افضل از حج باشد. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیانت بر سیاست چیره شد آری جهان فهمید رضا جان است شاه مردم ایران رضا خان نه خیلی این شعرخانی آقای مصطفی ملکوتیان نزد رهبر رو دوست دارم مخصوصا این تیکه‌اش که رهبر هم گریه‌اش میگیره http://sapp.ir/basiratezohor بصیرت ظهور &ایتا👇 eitaa.com/basiratezohor
✅ ارادت قلبی خالص 🔸به مناسبت اهدای چفیه توسط فرزند ایشان به آیت الله مصباح یزدی: 🔹 ارادت قلبی خالص خودم را - که کمتر کسی را به این اندازه دوست داشته ام - نسبت به مقام معظم آقای سید حسن نصرالله عرض می کنم و عاجزانه از عزیزان درخواست می کنم که اگر خدمت ایشان شرفیاب شدید و یادتان ماند، پای ایشان را، دست ایشان را به جای بنده ببوسید و بگویید ایشان یک خدمت گزار کوچک نالایقی دارند و تنها افتخار او این است که شما را دوست دارد. ۹۸/۷/۷ ✔️ mesbahyazdi_ir
💠 جشن تکلیف ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» درباره سن بلوغ و جشن تکلیف می‌نویسد: 📝... پوشيده نماند كه روز اول بلوغ، روز شريفى است براى انسان؛ روزى است كه در آن روز، حضور سلطان حقيقى بار يافته؛ روزى است كه در آن روز، مورد عنايت سلطان و مشرّف به شرف خطاب گرديده است. تا آن روز راهش نمى‌دادند؛ لياقت حضور نداشت؛ استعداد خطاب نداشت؛ صلاحيت جواب نداشت؛ در مرتبه نقص بود؛ آن روز، به مرتبه كمال رسيده، لياقت حضور يافته و داراى استعداد خطاب گرديده و قدرت جواب پيدا كرده، راهش مى‌دهند؛ تكريمش مى‌كنند، در مورد مناسبش مى‌نشانند. بعضى از دانشمندان، نظر به همين مناسبت، در هر سال، روز ولادت خود را جشن مى‌گرفته؛ چون مطابق با روز مشرّف بودن به شرف خطاب بود؛ در آغاز هر سال، اظهار مسرت و شادمانى مى‌كرد كه در مثل اين روز، بار حضور يافته، خلعت عنايت در بر كرده، مورد توجه امر گرديده است؛ ولى چون بنده گريزپا هستيم، آن روز را روز كُند و زنجير مى‌دانيم. مى‌گوييم: تا امروز در چمن عشرت، به آزادى سير مى‌كرديم؛ امروز گرفتار بند بلا گرديديم؛ پاى در كُند و گردن در زنجير شديم. اما ا گر حظّى از خرد و نصيبى از ادراك داشته باشيم، مى‌فهميم كه صلاح ما، در اين كُند و كمال ما، در اين زنجير است و بلكه براى همين كُند و زنجير، قدم بر اين صحرا نهاده‌ايم؛ چنان كه مرحوم حاج ميرزا حبيب مشهدى، اين معنى را در اين ابيات آورده، مى‌فرمايد: من در اين صحرا نهادم پا كه نخجيرم كنند از خم زلف بتى، گردن به زنجيرم كنند سخت ويرانه شدم، از خويش بيگانه شدم از كرم، هنگام آن آمد كه تعميرم كنند آيه حقم ولى نازل به رحمت يا عذاب خود ندانم تا كه دانايان چه تفسيرم كنند من نحاس تيره و قلب و سياه و خيره ام كیميا كاران مگر تبديل به تغييرم كنند و باز آن مرحوم گفته: بنده‌اى بى هنر و بى خردم خواجه با بى‌خردى مى‌خردم خواجه‌ام ديد و پسنديد و خريد اوست آگاه ز هر نيك و بدم كمال كرم و جود خواجه، اقتضا كرده كه ما را با اين بى‌هنرى و بى‌خردى خريده و بار تشرف حضور داده و به شرف خطاب و تكليف، مشرف گردانيده؛ تا اينكه با شرف بندگى و اطاعت خود، از پستى نقص به اوج كمال برساند؛ چنان كه فرموده: «عبدى! أطِعنى حتى أجعلك مثلى» پس اگر ما را بهره‌اى خرد و ادراك باشد، بايد در روز بلوغ خودمان، اظهار شادمانى كنيم و متذكر آغاز كمال خود گرديم كه در مثل امروز، جامه كوتاه نقص را از تن كنده، تشريف بلند كمال را بر بالاى خود راست كرده، مشرف به شرف تكليف شده‌ايم؛ ولى ما به كلى غفلت از اين معنى نموده، جز شمردن سال سن خود را كه يك سال بر آن افزود، حساب ديگرى سرمان نمى‌شود و گويا حساب اين را هم نكنيم كه يك سال از مدت حيات ما كاسته شد!
☑️ امام خمینی(ره): من خوف این را دارم که کاری بکنیم که امام زمان(ع) پیش خدا شرمنده بشود😞😞😞
🗓سالروز وجوب نماز/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر خدا به من و شما توفیق بدهد، نمازی بخوانیم که با توجه باشد، خواهیم دید که انسان در هنگام توجه به نماز از نماز سیر نمیشود. انسان وقتی به نماز توجه پیدا کند، آن‌چنان لذتی پیدا میکند که در هیچ یک از لذائذ مادی این لذت وجود ندارد. این در اثر توجه است. بیتوجهی به نماز، کسالت در حال نماز، از خصوصیات منافقین است ۸۷/۸/۲۹ ‼️رحمت خدا بر مرحوم شیخ محمد بهاری که در یکی از نوشته‌هایشان میگویند که وقتی نماز بیتوجه تکرار شود قساوت میاورد؛ چرا؟ چون در حال نماز حضور قلب نداریم، توجه نداریم. پس این نماز یا با توجه است، که مایه‌ی رقت و قرب و لطافت و صفاست؛ یا نمازِ بیتوجه است، که آن وقت به گفته‌ی ایشان مایه‌ی قساوت قلب است! ۸۷/۸/۱۵ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
علامه طباطبایی در بخشی از کتاب تفسیرالمیزان تنفر خود را از شکار و کمین کردن و بی‌خبر کشتن حیوانات نشان می‌دهد و می‌گوید که دیده است که شکارچیان متعدی در همین دنیا به جزای خود رسیده‌اند خداى تعالى دنبال بيان حكم شكار و در آخر آن فرموده:" وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ" تا اشاره كرده باشد به اينكه در مساله شكار كردن بايد از خدا ترسيد، و بيهوده‏ حيوانات وحشى را بى جان ننموده و در كشتن آنها اسراف نورزيد و صرفا به منظور تفريح و سرگرمى و يا خودنمايى و زورمندى شكار نكرد، و بايد دانست كه خداى تعالى در حسابگرى سريع است، و كيفر ظلم و تعدى را قبل از آخرت در همين دنيا مى‌‏دهد، و اين ظلم‏ها و تجاوزها و دام‌اندازيها و بى خبر كشتن حيوانات بى زبان همانطور كه بسيار به چشم خود ديده‏‌ايم جز سوء عاقبت و نكبت ثمره‏‌اى ندارد. در جایی می خواندم که علامه طباطبائی متوجه شده بود که گربه ای در چاه فاضلاب خانه افتاده و ناله می کند رفته بود مقنی چاه کن آورده بود و گربه را نجات داده بودند.
🗓سالروز رحلت عارف کتوم و کبیر 🏳مدرس‌فلسفه‌اسلامی، حکیم متأله 🏳علامه‌سیدمحمدحسین‌طباطبایی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آقای طباطبائی فیلسوف بود و بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. یک نمونه‌اش علامه‌ی طباطبایی که چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت! ۸۹/۸/۲ ‼️او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ او فیلسوف؛ فقیه؛ حکیم و مفسر قرآن بود و از اصول و کلام و ادبیات و نجوم و هیئت و ریاضیات و از علوم بی نام و نشان دیگر مطلع بود! ۶۱/۸/۲۳ 💠علامه طباطبایی: ‼️اساس دموکراسی غربی بر بهره‌کشى از مظلومان است و این همان دیکتاتوری در اعصار گذشته است لکن اسمش عوض شده، امروز ظلم و استبداد با لباس دموکراسی بر مظلومین می‌تازد! تفسیرألمیزان ۴/۱۹۴ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
نماز بازتابی از میزان و کیفیت حضور خدا در روزمرگی های انسان است.. هر قدر مراقبه و توجه و درنظرگرفتن خدا بیشتر باشه، توان کنترل ذهن و ارتفاء کیفیت توجه در نماز بیشتر میشه چون طبق مبانی مبارک فلسفه صدرایی، انسان با هر چه انس و ارتباط بیشتری پیدا کند با آن چیز اتحاد روحی پیدا کرده و بسوی همان چیز سعه ی وجودی پیدا میکند و همراهی و همسویی و همگرایی با آن چیز برایش راحت تر میشه. کسب حضور قلب بالا خیلی سخته و هزینه سنگینی میخواد. (سخت است چون مهمترین کار ما در زندگی همینه) و این هزینه، مراقبه است که موانع و دشمنان درونی و بیرونی زیادی داره و انرژی و استقامت بالایی لازمه برای مبارزه ی قاطع و دایم با آنها ورسیدن به تسلط بر نفس و ذهن و حضور قلب و روح در نماز. بارها تجربه کردم.. مراقبه ی بیشتر در طول روز موجب توان توجه بیشتر در نماز میشه. این توجه هم کمیتش مهمه و هم کیفیتش. ارتقاء کیفیت به مراقبه های و تقواهای بالاتر نیازمنده. نماز بازتاب حضور خدا در طول شبانه روز و افعال ریز و درشت ماست.
💥 برنامه‌ریزی کنید که از میان پنجاه هزار طلبۀ حوزه قم، اقلاً سی هزار نفر، هر شب نماز شب بخوانند. 🌠 توصیه‌های اخلاقی «امام خامنه‌ای» به طلاب و حوزویان 🔹 من از بزرگان حوزه خواهش می‌‏كنم درس و تهذیب را براى جوانان مستعد، روشن و نورانى - كه در این حوزه فراوان هستند - جدّى بگیرند. 🔹 برنامه‌ریزی کنید که از میان پنجاه هزار طلبه حوزه قم – حالا با حذف یک عده خیلی پایین‌تر‌ها و یک عده خیلی پیرترها – اقلا سی هزار تاشان هر شب بخوانند. اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه می‌افتد. 🔹 در همين قم، مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى، مرحوم علامه طباطبائى، مرحوم آقاى ، مرحوم آقاى (رضوان اللَّه تعالى عليهم) قله‌هاى تهذيب در حوزه بودند. رفتار اينها، شناخت زندگى اين‌ها، حرف‌­هاى اينها، خودش يكى از شفابخش‌ترين چيزهائى است كه می‌­تواند انسان را آرام كند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنائى بدهد، دل­ها را نورانى كند. 🔹 بخوانید، قرآن بخوانید، بخوانید که این سه چیز برای طلبه واجب است. نمی‌­خواهم بگویم که واجب شرعی است؛ واجب وظیفه­‌ای و شغلی است. طلبه‌­ای که با انس نداشته باشد، طلبه‌­ای که اهل نافله نباشد، طلبه­‌ای که نمازش را آخر وقت بگذارد، چیز مهمی کسر دارد. 🔹 من توصيه‌ به خشوع و ذكر و تقوا و سعى براى تقرب الى‌اللَّه را براى طلاب واجب­‌تر می‌­دانم تا توصيه‌ به علم، كه مايه‌ اصلى كارشان علم است. اگر علم باشد، تقوا نباشد، اين علم می‌­شود بى‌فايده، گاهى هم مضر.
استاد محمد حسن وکیلی. 1359 مشهد. مادر منافق خلق. مجتهد بزرگ در همه علوم.. شاگرد سید محمد صادق طهرانی. مناظرات مستحکم.