امام علی :
ایمان بدون صبر،
همچون بدن بی سر ارزش ندارد...
نهج البلاغه. حکمت ۸۲
#حدیث_زندگی ۳۷۱
🌸🌸🌸🌸🌸
إلهی،
تو خود گواهی که این سخنان از بی تابی است؛ بر ما متاب!🥺
#الهی_نامه ۱۳۲
#عارف_کبیر_علامه_حسن_زاده_آملی
🌸🌸🌸🌸🌸
خدايمتعال، اراده فرموده که از کانالِعبوديت و ذلت در راهِحق و خاکساري، دريچهاي را به سویِخودش بگشايد...
nafahat_14
#عارف_کبیر_استاد_جعفر_ناصری ۱۳۲
🌷🌷🌷🌷🌷
غره به نخبگی نشوید.mp3
323K
خدا کند چنین نخبهای هرگز به حوزه نیاید...
( ۱۹ مهر ۱۴۰۱ )
عارف کبیر، استاد علی #مویدی
#جرعه_عرفانی ۴۹
🌷🌷🌷🌷🌷
چون كه خودعين سلام است بهشت است نظام
مظهر اسم سلام است هر آنچه نگري
از دغلبازي و سالوسي نسناسي چند
دين حق را چه زيانست و چه خوف و ضرري
آن همه اشك بصر كز حسنت جاري شد
باز از لطف تو داراست چه اشك و بصري😭
( علامه حسن زاده)
#شعر_عشق ۹۷
🌸🌸🌸🌸🌸
📹 استغفار صادقانه، علاج همهی دردها
✅العبد آیتالله بهجت:
🔻اگر [به بلایی] مبتلا هستیم باید بدانیم استغفار برای همه بلیات [نافع] است، اما بهشرطی که استغفار صادقانه باشد، قلبی باشد، نه اینکه فقط کلمه «استغفرالله» باشد. اگر [استغفار کننده] صادق باشد باید نگاه کند که کجای کار او خلل دارد.
استغفارِ صادق با استغفارِ غیرصادق الی ماشاالله [تفاوت دارد]. [این] روایت، مُسلَّم است که استغفار، تمام بلیّات را رفع میکند، ولو [به این نحو] که در خواب به من بفرمایند تا یک سال باید صبر کنی، این [بلا]، اَمَد (پایان) دارد. ملاحظه فرمودید! بالاخره چیزی که هست در اینجا کذب خریدار ندارد، استغفار هر بلایی را [دفع میکند]، مگر [آنکه] استغفار کاذب باشد.
📚 درس خارج فقه، کتاب حج، ١٢ خرداد ١٣٨٧
#کلمات_البهجتیه ۶۶
🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️#روضه_علما
✅#روضه #رسول_خدا (صلوات الله علیه و آله) و #امام_حسن مجتبی علیه السلام /
🎙با صدای آیت الله #آقامجتبی_تهرانی
🌹🌹🌹
🔰 گزارش نهایی هیئتعالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحۀ بالگرد حامل رئیسجمهور شهید و همراهان
🔹ستاد کل نیروهای مسلح: با تلاش شبانهروزی هیئتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحهدیده رئیسجمهور شهید بررسی دقیق و کارشناسی شد که نتایج آن به شرح زیر اعلام میگردد:
🔸۱. کلیۀ اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بهکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریفشده صورت گرفته است.
🔸۲. اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یادشده که در شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود میباشد نیز بررسی کارشناسی و بازبینی شد و هیچگونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید.
🔸۳. گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاستجمهوری از آشیانۀ جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوۀ انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها، نحوۀ شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محلهای تعیینشده دریافت شد که با دستورالعملها، ابلاغیهها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
🔸۴. نقشههای پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعهسی و از آنجا بهسمت پالایشگاه تبریز بررسی کارشناسی دقیق شد و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیشبینیشده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.
🔸۵. رایانۀ دستی همراه خلبان بالگرد سانحهدیده (آیپد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیا شد که نشاندهندۀ صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعهسی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیینشده بوده است.
🔸۶. قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در آزمایشگاههای تخصصی آزمایش شد و هیچگونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشت.
🔸۷. گزارشهای سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیشبینی و اخطارهای وضعیتهای جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه بررسی کارشناسی شد که با شرایط بهوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
🔸۸. اطلاعات سامانۀ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل۱۷۱) پیادهسازی و بررسی شد که در سامانۀ یادشده هیچگونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحهدیده اعلام نشده است.
🔸۹. برابر گزارش بررسی کمیتۀ فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سمشناسی و آسیبشناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نشده است.
🔸۱۰. قطعات و سامانههای بالگرد بررسی کارشناسی شده و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها وجود نداشته است.
🔸۱۱. احتمال هدفقرارگرفتن بالگرد با سامانههای آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته و هرگونه دخالت موارد یادشده در بروز سانحه منتفی اعلام میگردد.
نتیجۀ نهایی:
🔹با عنایت به موارد ۱۱گانه پیشگفته و بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیئتعالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان میگردد:
🔸علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیدۀ اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بهوجود آمدن ناگهانی تودۀ غلیظ مه و متراکم بالارونده بهسمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.
#رئیسی_عزیز🥺
#ابراهیم_شهید🥺
🌹🌹🌹💔🖤🥺😭😭😭
28.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور شهید و همراهان
#رئیسی_عزیز🥺
#ابراهیم_شهید🥺
🌹🌹🌹💔🖤🥺😭😭😭
⏱بازگشت ساعات کاری ادارات به روال عادی از نیمه شهریورماه
◻️ ساعات کاری ادارات که برای مدیریت مصرف برق تغییر کرده بود، از نیمه شهریور به حالت عادی بازمیگردد.
مدیرعامل شرکت توانیر: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، ساعات کاری ادارات که از ۱۵ خرداد برای مدیریت مصرف برق تغییر کرده بود، در نیمه شهریور به حالت سابق باز خواهد گشت.
هدف این تغییر، کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و ۶۰ درصدی پس از پایان ساعات کار بود.
یکی از دلایل اصلیِ انحراف و ختم مشروطه به دیکتاتوری رضاخان، کنار رفتن جریان متدین و دیندار از عرصه سیاست بود!
حملات روشنفکران غربگرا از یک طرف، اختلاف بین علما و رهبران دینی مشروطه از طرفی و شهادت و ترور رهبران و دلسردی مؤمنین، باعث شد که جریان دینی منفعل شود و عرصه را واگذار کند.
امروز این خطر وجود دارد که بچههای انقلابی هم به دلایل مختلف و بخاطر برخی برخوردها، عرصه سیاست را ببوسند و بگذارند کنار؛ بگویند خودتان میدانید و مملکتتان!
اگر اینها کنار رفتند، اگر مردم مؤمن به علل مختلف صحنه را رها کنند، آن وقت سرنوشت انقلاب اسلامی، همچون انقلاب مشروطه به هرج و مرج و دیکتاتوری و دخالت بیگانگان در امور کشور و نهایتاً استعمار و وابستگی کشور می انجامد!
برخی آقایان؛ خودشان و دفتر و دستک و حوزه و مریدانشان مهم است؛ بقیه هرچه شدند مهم نیست! نماینده همین مردم در خبرگان رهبری است؛ امام جمعه است؛ شخصیت سیاسی است؛ نماینده مجلس است اما آنچه برایش مهم است حوزه و موسسه و مسجدش است کاری به کار مردم و جوانان حزباللهی کف میدان ندارد! کاری ندارند که مردم بالاخص مؤمنین در چه وضعیتی هستند.
می ترسند اعتبارشان پیش فلان مسئول و فلان دستگاه کم شود، پس چرا خودش را هزینه دردهای مردم و جوانان انقلابی کند که یک به یک درگیر راهروهای دادگاه ها و زندان ها می شوند!
دیگران هر کدام به شکلی درگیر خودشانند! خیلی از اصحاب رسانه و تریبون داران و منبری ها هم همینطور! هرکسی برای خودش اعتبار و جایگاهی قائل است و می خواهد کارت بازی اش را زمانی مصرف کند که منافع خودش درگیر باشد. مسئله خودش مطرح باشد. بقیه مهم نیستند که برایشان هزینه بدهد.
✅ #داود_مدرسی_یان
بالاخره طرح بزرگ خانهدار کردن ملت آغاز شد یا آغاز شده بود؟ #مسکن_۲۵_متری یا #لانه_۲۵متری کلید خورد
✅ #داود_مدرسی_یان
🔻آموزش و پرورش: ادعای رد ۸۰۰۰ دانشجو معلم در گزینش صحت ندارد
وزارت آموزش و پرورش:
🔹ادعای رد ۸۰۰۰ دانشجو معلم در گزینش صحت ندارد. آمار فوق کاملاً غیرواقعی بوده و این در حالی است که بر اساس آمار موجود در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۴۰۰۰ دانشجو معلم جذب شدهاند که قبل از فراغت از تحصیل در مرحله تبدیل وضع به قطعی قرار گرفتهاند.
🔹با توجه به ماهیت کار گزینش، صلاحیت عده اندکی احراز نشده که در مراجع بالاتر در حال رسیدگی است.
۲ انتصاب در آموزش و پرورش/
بازگشت حکیمزاده به معاونت ابتدایی
https://www.alef.ir/news/4030610087.html
ادارۀ شهرسازی البرز: به خانۀ ۲۵ متری مجوز نمیدهیم
🔹امروز خبری در مورد ساخت خانههای ۲۵ متری در ماهدشتِ کرج منتشر شد که واکنشهای مختلفی را در پی داشت.
🔸مدیرکل راه و شهرسازی البرز در واکنش به این موضوع گفت: ما قاطعانه با ساخت خانههای ۲۵ متری مخالفیم و برای ساخت آنها هیچ مجوزی صادر نکردیم و نخواهیم کرد.
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مهمترین غفلتی که در عرصه دین و مخصوصا علوم انسانی دچارش هستیم
🎙 مرحوم استاد حائری شیرازی
♨️ علما، حصون اسلام هستند؛ اما دیوار برای علوم انسانی غربی نکشیدهایم...
♨️ در آخرالزمان مردم برای حل مسائل اسلامی خود به علمای یهود و نصاری مراجعه میکنند!!
〰〰〰〰〰
📌 مناهج:
۳۲ سال پیش، شورای عالی حوزههای علمیه تشکیل شد تا این دغدغهها برطرف شود؛ اما!!
اما همچنان در برخی بدیهیات باید مطالبه کنیم که چرا حوزه علمیه را دانشگاهی کردیم، چرا القاب حوزوی را تدوین نکردیم و خیلی چراهای دیگر!
براستی امروز به چند درصد از انگیزههایی که برای آن شورای عالی تأسیس شد رسیدیم؟!
〰〰〰〰〰
📌 آگاهی بیشتر:
🌀 در آینده فرزندانتان را در خانههایتان در مشت میگیرند👇
https://eitaa.com/manahejj/7642
🌀 حل مسأله به شیوهی شورای عالی؟!!👇
https://eitaa.com/manahejj/7108
🌀 تأسف عمیق رهبری از بحران مدارک حوزوی👇
https://eitaa.com/manahejj/7010
🌀 دارای مشاغل بسیار مهم؛ اما مشغول به حج مستحب👇
https://eitaa.com/manahejj/8061
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#شورای_عالی
#ترک_وظایف
📲 نگرشها و دغدغههای حوزه و روحانیت👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️#روضه_علما
✅#روضه #رسول_خدا (صلوات الله علیه و آله) و #امام_حسن مجتبی علیه السلام /
🎙با صدای آیت الله #آقامجتبی_تهرانی
🌹🌹🌹
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (بهبهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی)
📌بخش اول
🔹 تصویر بیرونی از حوزه که سالها از افراد مختلف شنیدیم، تصویری مملو از عقبماندگی، خرافه، تحجر، مقاومت در برابر تحول، ادعا، سطحینگری و توهم آلود بودن است. تصویری که در آن هیچ امر فاخری دیده نمیشود و نهایتاً امثال دکتر شفیعی کدکنی میگوید: "اینها فقه اصول خودشان را هم درست نخواندند حالا از جامعهشناسی اسلامی حرف میزنند" و دکتر رنانی میگوید: "حوزه از صفویه تا امروز مروج خرافه در ایران بوده" و امثال این قضاوتها.
آیا این تصویر صحیح است؟ تصویر واقعی از حوزه چیست؟
چه عواملی موجب ساخت چنين تصویری است؟
🔹 حوزه بعد از انقلاب اساساً عصر جدیدی را تجربه کرده است و دستاوردهای فاخر و خیرهکنندهای داشته است. #حوزه_پساانقلاب در دهها زمینه ورود جدی داشته که روایت نشده است:
حوزه و علوم انسانی
حوزه، تفقه و مسائل مستحدثه
حوزه و فقه معاصر (فقه مضاف)
حوزه و فلسفههای مضاف
حوزه و حکمرانی
حوزه و امر اجتماعی
حوزه و حضور بینالمللی
حوزه و تربیت بانوان
حوزه و تحول در علوم اسلامی
حوزه و ساختارهای سازمانی
حوزه و حاکمیت (نظام اسلامی)
حوزه و پاسخ به شبهات
حوزه و هنر، رسانه، سینما
حوزه و تخصص گرایی
حوزه و تحول در ساختار آموزشی
حوزه و ژورنالهای علمی گسترده
حوزه و دهها عرصه جدید دیگر...
🔹 #روایت_حوزه در هریک از عرصههای بالا خود مقالات و یادداشتهای متعدد میطلبد. این قاب نشان میدهد حوزه امروز با حوزه دیروز تفاوت بنیادین داشته، حیات جدید یافته و خیز بلندی برداشته.
1) در #حوزه_پساانقلاب افرادی تربیت میشوند که مسئله اول آنها #امر_اجتماعی است، تبدیل و ترجمه آموزههای دینی به سازوکار حیات و زیست اجتماعی دینی، پاسخ به نیاز جوان امروز و نگاه به بیرون بهجای محصورماندن در درون.
2) در #حوزه_پساانقلاب صدها #طلبه_زباندان داریم که انگلیسی و اسپانیولی و چینی و روسی و آلمانی و فرانسوی و عربی را هچون یک نیتیو سخن میگویند. به آن زبانها مینویسند، منبر میروند و تبلیغ میکنند و در دانشگاههای اروپا تدریس میکنند.
3) در #حوزه_پساانقلاب دانشمندانی داریم که #علوم_انسانی مدرن را عمیق و دقیق و گاه بیشتر و بهتر از اساتید مطرح دانشگاهی میدانند که وقتی در مجامع دانشگاهی سخن میگویند مخاطب اعجاب میکند. به زبان انگلیسی مقاله مینویسند و در همایشهای بینالمللی ارائه میدهند.
4) در #حوزه_پساانقلاب با تخصصهای متناظر با نیازهای جدید روبرو هستیم. امروز دهها مرکز تخصصی در بیش از 200 گرایش در حوزه دائر است تا طلابی متخصص در جزئیترین موارد تربیت کند. برای مثال صدها طلبه اقتصاد خواندهاند و دکتری اقتصاد دارند، صدها طلبه در رشتهها و گرایشهای مختلف علوم انسانی تحصیل کردند و بسیاری صاحبنظر در آن هستند.
5) در #حوزه_پساانقلاب تربیت دختران و #بانوان مسئله جدی است. صدها بانوی طلبه جوان دارای مدرک دکتری تربیت شده که خوشفکر، صاحب قلم و بعضاً مسلط به یک یا دو زبان هستند و برای تبلیغ بینالملل به کشورهای مختلف میروند.
6) در #حوزه_پساانقلاب ساختار حوزه نسبت به نیاز #نظام_اسلامی پاسخگو و دغدغهمند است. امروز چندین پژوهشکده اقماری چون پژوهشکده قوه قضائیه، پژوهشگاه مرکز تحقیقات مجلس، پژوهشکده شورای نگهبان، و... پرسشهای بخشهای مختلف حاکمیت را دریافت میکند و طلاب فاضل به آن پاسخ میدهند.
7) در #حوزه_پساانقلاب شبهات در سطح بینالمللی رصد میشود. اگر امثال ریچارد #داوکینز و استیون #هاوکینگ و #سمهریس در فضای بینالملل به شبههافکنی و ترویج #الحاد_مدرن مشغولند، عدهای در حوزه قم موضوع کتاب و مقاله و پایاننامه خود را نقد آن قرار میدهند.
8) در #حوزه_پساانقلاب تبلیغ توسعه مییابد، طلبه در کنار منبر، گاه در #اردوی_جهادی است و گاه در استدیو و #منبر_مجازی و پیج اینستاگرام در حال تبلیغ است. تبلیغ صور جدید مییابد، فیلمنامهنویسی و رماننویسی و... بخشی از روشهای انتقال مفاهیم دینی به جامعه میگردد.
9) #زیست_اجتماعی توسعه مییابد و طلبه در بسیاری از نقاط #امام_محله میشود و #بامردم زندگی میکند. صدها طلبهای که در شهرستانها و روستاهای دورافتاده #الگوی_جدید_تبلیغ خلق کردند و کسی نه آنها را میبیند و نه #روایت میشوند. بااینکه هرکدام میتوانستند سوژه چند فیلم داستانی یا مستند جذاب باشند.
📌 ادامه دارد...
#حوزه_پساانقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
📌بخش دوم
10) در #حوزه_پساانقلاب طلاب فاضل بسیاری داریم که فلسفه غرب و #علوم_انسانی مدرن را مستقیم و به زبان اصلی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی میخوانند و عمیقاً میدانند اندیشه غربی چیست و چه میگوید و بزنگاه اشکال کجاست. برخی از حوزویان تحصیلات آکادمیک خود را در انگلیس و کانادا و آمریکا دنبال کردند.
برخی اساتید ما در گرایشهایی تحصیل کردند که هنوز در ایران ترجمه نشده و برخی دیگر نزد دانشمندانی غربی تحصیل کردند که امروز آثار آنها کتاب درسی دانشگاههای ماست. نه اینکه الزاماً این امور را فضل بدانیم، بلکه نمونههایی ذکر میکنیم تا بدانند آنچه درباره حوزه امروز میگویند چقدر دور از آبادی است.
11) در #حوزه_پساانقلاب ساختارهای مدرن عمیقاً شناخته میشود. اینکه #زیست_دینی در #عصر_مدرن نیازمند تحول در #نظامات_مدرن و ساختارهای اجتماعی است. اینکه نمیتوان سخن از #تربیت_دینی گفت اما به سبک زندگی و شهرسازی و فجازی و ارزشهای خلق شده مدرن بیاعتنا بود. اینکه باید دربرابر مدل، #مدل تولید کرد و با توصیه تحول رخ نمیدهد.
12) در #حوزه_پساانقلاب مهمترین رکن آموزش و تولید علم حوزوی که عبارت است از #درس_خارج خود را ناظر به نیاز روز میکند. دهها درس خارج با موضوعات جدید شکل میگیرد. از فقه الاقتصاد و فقه الاداره و فقه السیاسه گرفته تا فقه هنر و فقه کذا و کذا. شايد بهصورت موردی دربارهی عمق، موضوعشناسی و روششناسی این دروس نقدهایی داشته باشیم چه آنکه از پایگاه #حوزه_سنتی برآمده اما مسئله، #تحول در نگرش و ناظرشدن به نیاز جامعه حتی در سنتیترین لایه حوزه است.
13) در #حوزه_پساانقلاب با موج #مهاجرت_معکوس مواجهیم. مهاجرت از دانشگاه به حوزه و مهاجرت از خارج ایران به ایران برای فراگیری دانش دینی. امروز چندهزارنفر نخبه دانشگاهی از برترین دانشگاههای کشور طلبه شدهاند و در حال تحصیل یا تولید علم اند.
14) حوزه علمیه که دارای ساختار نسبتاً بسیطی بود در دوران پساانقلاب برخوردار از #ساختار و #سازمان شده است. مقوله برنامهریزی و آیندهنگاری در آن جدی است. برخی اضلاع نهادی حوزه امروز از یک زاویه به این صورت است:
✅ نهادهای مدیریتی، سازمانی حوزه
🔻 شورای عالی حوزه
🔻 جامعه مدرسین
🔻 مجمع نمایندگان طلاب
🔻 مرکز مدیریت حوزه
🔻 مرکز مدیریت حوزه خواهران
🔻 مرکز خدمات حوزه
🔻 جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔻 دفتر تبلیغات حوزه
🔻 جامعه المصطفی العالمیه
✅ نهادهای آموزشی پژوهشی حوزه
📕 آموزشی محض و تحت اشراف مرکز مدیریت:
📌 مرکز تخصصی فلسفه
📌 مرکز تخصصی کلام
📌 مرکز تخصصی تفسیر
📌 و دهها مرکز تخصصی دیگر
📌 مراکز تخصصی فقهی
📌 انجمن های علمی حوزه
💠 انجمن های اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، کلام، فلسفه، مطالعات سیاسی، مطالعات اجتماعی، قرآن پژوهی، مهدویت و...)
📗 آموزشی پژوهشی تحت اشراف بیوت مراجع تقلید:
📌 مرکز فقهی ائمه اطهار
📌 مرکز فقهی امام باقر علیه السلام
📌 مرکز فقهی امام کاظم علیه السلام
📌 مرکز فقهی آیتالله وحید
📌 مرکز فقهی جامع ولی امر
📌 موسسه فقه و علوم اسلامی
📌 و حدود 25 مؤسسه فقهی دیگر...
📘 آموزشی پژوهشی با رویکرد فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی
📌 موسسه امام خمینی
📌 دانشگاه باقرالعلوم
📌 دفتر حوزه و دانشگاه
📌 فرهنگستان علوم اسلامی
📌 موسسه تحقیقاتی اسرا
📌 مرکز مطالعات زنان و خانواده
📌 اندیشکده اقتصاد مقاومتی
📌 دانشگاه ادیان و مذاهب
📌 و...
✅ نقاط اتصال نظام و حوزه:
🔹 مرکز پژوهشهای فقهی مجلس
🔸 دبیرخانه حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
🔸 دفتر پژوهش های فقهی شورای نگهبان
🔹 دفتر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت
🔸 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
🔹 مرکز مطالعات فقهی قوه قضاییه
✅ نقاط اتصال حوزه و فضای بین المللی
📌 مجمع جهانی اهل بیت
📌 مجمع جهانی تقریب مذاهب
📌 جامعه المصطفی
📌 جامعه المرتضی
📌 دانشگاه ادیان و مذاهب
📌 دهها مجموعه غیررسمی و طلبگی
ادامه دارد...
➖➖➖➖➖
بخش اول یادداشت:
https://eitaa.com/taalighat/1658
➖➖➖➖
✅@taalighat