🔺مباحثه نفس گیر!
▫️آقای آقا محمد جواد ارکانی:
🔹آیتالله #سیدمحسن_عراقی به عتبات سفر کرده بود و ظهر مهمان آخوند خراسانی بود. من با ملامهدی پسر آخوند رفیق بودم، مرا هم دعوت کرد. من به خیال اینکه سیدمحسن فقط یک روحانی متمول است، امتناع کردم.
🔅 ملامهدی گفت: «افراد دیگری هم مثل آقای صدر، آقا ضیاء عراقی و شریعت اصفهانی هم حضور دارند و از طرف دیگر آنها با خود مشغولاند و با ما کاری ندارد».
🌀بالاخره در جلسه حاضر شدم. سیدمحسن ریش سفید و عمامه سبزی بر سر داشت و جذاب بود. مباحثه بین علما شروع شد و آخوند چون استاد یگانه علم اصول بود و هر کس در مباحث اصولی طرف مناظره او میشد، شکستش قطعی بود، مسئله از اصولی را مطرح کرد.
💢مباحثه نزدیک به دو ساعت طول کشید و آخوند نتوانست سیدمحسن را به شکست بکشاند و بالاخره با شعار «اذا جاء الطعام ختم الکلام» مباحثه به پایان رسید.
🔸بعد از اتمام آن مجلس آخوند خراسانی گفته بوده است:«من آدم باسواد زیاد دیدهام، ولی مثل ایشان ملا ندیده بودم».
📚کتاب اسوه واقفان، ص 43 و سایت خاندان محسنی اراکی
🔺نشاط در علم!
💢درباره عظمت علمی حاج آقا #سیدمحسن_عراقی، از مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی نقل شده است: «در نشاط علمی، دو نفر را فوق العاده دیدم؛ میرزای شیرازی بزرگ و حاج آقا محسن عراقی».
🌀درباره حاج آقا محسن گفته شده هنگام تدریس، متوجه فراهان (املاک خود) نبود و تمام توجهش به درس بود و در یک کلام علم دوست و علم پرور بود.
📚یادنامه آیت الله اراکی، ص 45.
إلهی،
دل به جمال مطلق داده ایم،
هر چه بادا باد...🥺😭
#الهی_نامه ۱۵۰
#عارف_کبیر_علامه_حسن_زاده_آملی
🌸🌸🌸🌸🌸
در قسمتِبالایِ دعایِ۴۹صحیفۀسجادیه، نوشته ﴿دعایی برای دفعِنمودنِحیلههایِدشمنان﴾ اول از خدا، دفعِدشمنهایِپنهان و آشکار را میخواهد...
و دوم اینکه گاهی انسان در حرکتش به سویِخدا، توجیه نیست و نمیداند چهاتفاقیداردمیافتد... و دشمن هم به صورتِظاهری و باطنی، محکم وارد شده...
گاهیاوقات که وجودِانسان را غفلتگرفته. ایندعا را مرورکند تا ببیند که ﴿{نعمتهایِالهی در مشکلاتیهم که پیشمیآید، وجوددارد}﴾...
اینقدر ظرفِما کوچک نباشد و زود، سر نرود. خدا هست و مدیریتِ و ربوبیتش را میکند. این دعا را بیشتر مرورکنیم...
nafahat_14
#عارف_کبیر_استاد_جعفر_ناصری ۱۵۰
🌷🌷🌷🌷🌷
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابتلائات، از لوازم قطعیِ این عالَم است. در این ابتلائات کوشش کنیم ...
( ۶ اردیبهشت۱۴۰۲ )
عارف کبیر، استاد علی #مویدی
#جرعه_عرفانی ۶۴
🌷🌷🌷🌷🌷
آنی که دریا موج اوست، آنی که عالم فوج اوست
برتر ز فکرت، اوج اوست، فکرت در او باشد خطا
آن بینوایان را نوا، آن دردمندان را دوا
آنی که روح است ورجا، عین سخا، محض عطا
(حسن زاده)
#شعر_عشق ۱۰۸
🌸🌸🌸🌸🌸
یک بار اومدم کار امروزمو بندازم برا فردا 🤾♂️
خیلی محکم و بلند انداختمش افتاد واسه پس فردا⚽️😜😜😜
الآن یک هفته س هنوز انجامش ندادم آنقدر خوشحالم که نگو🙈🙈😳😁😄
🌺 #امام_باقر علیه السلام میفرماید:
إِيَّاكَ وَ التَّسْوِيفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ يَغْرَقُ فِيهِ الْهَلْكَى
❞بر حذر باش از تسویف (کار امروز را به فردا انداختن)؛ زیرا تسویف دریایی است که انسان غوطه زنان در آن هلاک می شود.❝
(📚تحف العقول ص 285⚘)
💡:
تسویف یعنی فردا فردا کردن و کارها را عقب انداختن. میگه از فردا نماز میخونم از فردا حقوق مردمو رعایت می کنم فردا توبه می کنم از شنبه درس می خونم از اول ماه دیگه گناه نمی کنم و ... آنقدر فردا فردا می کنه که به مرگ ختم می شود و دیگر فرصت برای هیچ کاری نخواهد داشت. یادمان باشد طبق روایات بیشترین فریادهای اهل جهنم بر اثر تسویف است.khandopand #خند_و_پند ۸۵ 🌼🌼🌼🌼🌼
🔰 حضرت آیت الله بهجت:
💎 انسان چقدر به مرگ نزدیک است؛ و در عین حال، چقدر آن را دور میپندارد ...
💠 از گذشتگان عبرت بگیریم، که ما هم مثل آنها به مرگ نزدیکیم؛ و چهار روز باقیماندهی عمر را گمان نکنیم که چهارصد هزار سال خواهد بود !!!
#کلمات_البهجتیه ۸۲
🌷🌷🌷🌷🌷
🌹قال امیرالمومنین علیه السلام:
🔹اُذْکُرُوا انقِطاعَ اللَّذّاتِ وَ بَقاءَ التَّبِعاتِ
🔸به یاد آرید که لذّتها تمامشدنی است و پایان ناگوار آن بر جای ماندنی.
#حدیث_زندگی ۴۲۹
🌸🌸🌸🌸🌸
🔹 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
- اینکه برخی چون در ستادهای انتخاباتی فعال بودند، پس باید مدیریت ها به آنها واگذار بشود، صحیح نیست و نباید انتخاب مدیران را فدای فعالان انتخاباتی کرد، بلکه باید از افراد شایسته و کاردان، قوی و بومی استفاده کرد.
- رعایت حجاب به خصوص در اماکن تفریحی و گردشگری را ضروری است و حل مسئله حجاب باید به صورت تدریجی و گام به گام اقدام شود و دولت ابتدا از کارمندان خانم در ادارات شروع کند.
☫) ستاد استان قـم | @abm_qom
اخیراً کتاب "روحانیت و دولت مدرن" اثر آقای دکتر عبدالوهاب فراتی را خواندم.
در این کتاب خیلی خوب، روحانیون شیعه را بر مبنای نگاه به دولت مدرن دستهبندی کرده است.
دولت مدرن به مفهوم عامِ دولت در قرون اخیر که در غرب شکل گرفته؛ دولتی دارای حاکمیت واحد بر سرزمین مشخص با فرهنگ و نژاد مشترک. دولتی که با اراده و رای مردم تشکیل میشود و قانونگذاری در آن بدست مردم و مشروعیتش را از آرای عمومی دریافت میکند.
حالا بر مبنای اینکه روحانیون شیعه چه نگاهی به تشکیل حکومت، ضرورت تشکیل حکومت و دولتسازی دارند، آنها را دسته بندی کرده است.
وی سه دسته کلی را در این کتاب در نظر میگیرد:
۱. دسته اول؛ قائل به تعطیلی دولت در دوران غیبت امام معصوم است و میگوید نباید در دوره غیبت حکومت تشکیل داد.
۲. دسته دوم؛ سکولارها و عرفیگرایان که قائل به تشکیل حکومت و دولتی غیردینی هستند. روحانیونی که میگویند اساساً دین بر تشکیل حکومت نظری ندارد یا نظر دین است که هرچه مردم خودشان تصمیم گرفتند.
۳. دسته سوم؛ روحانیونی که قائل به تشکیل حکومت و دولت دینی هستند و بر ضرورت آن تاکید میکنند. خود به دو دسته تقسیم میشوند؛
الف) محافظتگرایان: این دسته برای مردم جایگاهی قائل نیستند؛ جمهوریت را از اسلام جدا میدانند و معتقدند که در زمان غیبت، فقیه باید تشکیل حکومت دهد و مردم باید بیعت کنند و به فقیه کمک کنند. فقیه در این دوره صلاح دیده که انتخابات باشد شاید در دورهای صلاح ببیند که انتخابات نباشد و ... . این دسته حوزه عمومی را عرصه تکلیف میدانند و حقی برای جامعه و مردم قائل نیستند. جامعه را بر مبنای رابطه عبد و مولا تقسیم میکنند.
ب) نواندیشان حوزوی؛ از نگاه نویسنده، این دسته جمهوریت و اراده مردم را از متن دین میدانند یا حداقل کسانی در این دسته قائل به این هستند که دین در اینجا سکوت کرده و اصطلاحاً جزو محدودههای خالی از نص است و به خود مردم واگذار شده؛ این دسته، عرصه عمومی را بیشتر عرصه حق میدانند و برای تکتک مردم و جامعه، حق و حقوقی را قائل هستند از جمله حق تعیین سرنوشت و حق انتخاب حاکم؛ اینها قائل به این هستند که اسلام بر تشکیل حکومت دینی تاکید دارد و ولایت فقیه در زمان غیبت توصیه شده و مومنین تکلیف دارند که این حکومت را تشکیل دهند اما این حق مردم است که خودشان حکومت و حاکمان را انتخاب کنند.
دسته نواندیشان حوزه نیز گسترده است از علامه نائینی گرفته تا امام خمینی و سایر اندیشندان حوزه.
ممکن است به این دستهبندی نقدهایی باشد اما جزو بهترین آثار علمی در این عرصه است.
معتقدم خیلی از اختلافات سیاسی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و مباحث روز و موضوعات مبتلا به جامعه ناشی از این اختلافات بنیادین است.
اینکه یک روحانی قائل به حق و حقوق مردم باشد با اینکه روحانی دیگری اقتدارگرا باشد و قائل به حق و حقوق انتخاب و تعیین سرنوشت فرد توسط خودش نباشد، ریشه بخشی از اختلافات است.
نگاه به آثار علمی یا مصاحبهها و سخنرانیها و خطابات روحانیون موثر جامعه از منظر این دستهبندی خیلی جالب است؛ بطور خاص آرای رهبر انقلاب، نظرات روسای جمهور، علمای خبرگان، مدیران حوزه، ائمه جمعه و اعضای شورای نگهبان.
✅ #داود_مدرسی_یان