🪐کارآمدترين وسيله ها
#نهج_البلاغه
📿 وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ، فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الإِسْلاَمِ
🌐«و جهاد در راه او، چرا که جهاد قلّه رفيع اسلام است».
✍«جهاد» در اينجا معناى وسيعى دارد که علاوه بر جهاد نظامى و مقابله مسلّحانه با دشمن، شامل جهاد علمى و تبليغى و امر به معروف و نهى از منکر و هرگونه تلاش و کوشش مفيد و سازنده براى پيشبرد اهداف اسلامى و حتّى جهاد با نفس مى شودگر چه دشمنان اسلام سعى دارند با سوء استفاده و سوء تفسير از واژه جهاد، اسلام را به خشونت متّهم سازند; ولى از اين نکته غافلند که جهاد يعنى: «تلاش براى زنده ماندن در مقابل عوامل مزاحم» در نهاد و طبيعت هر موجود زنده اى افتاده است. در درون وجود ما اگر نيروهاى جهاد گر، که کارشان دفاع از سلامت انسان در مقابل هزاران هزار ميکروب مزاحم، که شب و روز از طرق مختلف وارد بدن انسان مى شود، نبودند; زندگى کردن حتّى يک روز براى ما مشکل بود جامعه اى که جهاد را از دست بدهد شبيه کسى است که به اين بيمارى مبتلا شده و مورد تهاجم انواع مشکلات قرار مى گيرد.به هر حال، اگر در بيان امام(عليه السلام)، نخستين واجب از واجبات بعد از ايمان به خدا و پيامبر، جهاد شمرده شده، دليلش همين است که بدون جهاد، حيات مکتب تضمين نمى شود.
📘#خطبه_110
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
~با انتشار لینک مارا حمایت بفرمایید🌷
#مهدیاران
@majmaemahdiaran
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
🟤پیروی از امام حق
#نهج_البلاغه
📿وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ،
💠پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله پرچم حق را در ميان ما به يادگار گذارد پرچمى که هر کس از آن پيشى گيرد از دين خارج شود، و هر کس از آن عقب بماند هلاک گردد، و آن کس که ملازم آن باشد (به سر منزل سعادت) مى رسد».
✍جمله هاى سه گانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سه گانه مردم با حق و واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مى گيرند و در بيراهه ها سرگردان و گمراه مى شوند; مانند خوارج که به گمان خود مى خواستند در عمل کردن به قرآن، از امام زمان خود پيشى بگيرند و با کارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون کسانى که در عصر پيامبر هنگامى که رسول خداصلى الله عليه وآله در سفر روزه خود را افطار کرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم کرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ کنيم! که آنها به نام«عُصاة» (گردنکشان) ناميده شدند.
گروه ديگر، تفريط کاران هستند که چند قدمى به دنبال حق مى روند و سپس تنبلى و سستى و هوا پرستى آنها را از ادامه پيروى از حق باز مى دارد.
گروه سوم، ملازمان حقّند; که نه بر آن پيشى مى گيرند و نه از آن عقب مى مانند; هميشه در ظلّ و سايه حق گام بر مى دارند و به سر منزل مقصود مى رسند.
📘#خطبه_100
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
~با انتشار لینک مارا حمایت بفرمایید🌷
#مهدیاران
@majmaemahdiaran
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
~با انتشار لینک مارا حمایت بفرمایید🌷
#مهدیاران
@majmaemahdiaran
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
🔸شناخت مسیر
📍امام جواد علیه السلام می فرماید: «مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْيَتْهُ الْمَصادِرُ»(بحار، ج۶۸، ص۳۴۰)
آن كه محلّ ورود را نشناسد، در بيرون آمدن به زحمت افتد.
📍"موارد" اسم مکان از "ورد" و از ریشه ی "ورود" و در زبان فارسی به معنای داخل شدن در مقابل خروج است. ولی در زبان عربی یک معنای ثانی نیز دارد و آن «در لبه ی چیزی قرار داشتن» است؛ همانگونه که گفته می شود: «اللهم ارزقنی شفاعة الحسین یوم الورود» خدایا من از تو شفاعت امام حسین را در روز ورود می خواهم و روز ورود همان روزی است که قرآن می فرماید: «وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا» همه وارد جهنم می شوند؛ یعنی همه بر لبه ی جهنم قرار می گیرند و هر کس جهنمی باشد، جهنم آنها را به سوی خود می کشد.
البته عرب از این واژه بیشتر معنای «لبه ی چاه و چشمه قرار گرفتن» را قصد می کند و به کسی که پیشاپیش غافله دنبال چاه آب برود تا بر لبه ی چاه قرار گیرد و آب بگیرد "وارد" می گوید: «فارسلوا واردهم فادلی».
و "مصادر" اسم مکان از "صدر" و از ریشه ی "صدور" به معنای «صادر کردن و بیرون کشیدن و استخراج نمودن» است و این واژه مقابل "ورود" است.
📍و انسان علاوه بر شناخت موارد و مصادر، نیاز دارد که خود حرکت و مسیری که دنبال می کند را بشناسد؛
امیرالمؤمنین علیه می فرماید: «من حرکة إلا و أنت محتاج فیها إلی معرفة»
هیچ حرکتی نیست جز این که در آن به معرفت و شناخت نیازمندی...
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
~با انتشار لینک مارا حمایت بفرمایید🌷
#مهدیاران
@majmaemahdiaran
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو از ازل جوادی و ما از ازل فقیر
یا ایهّا الجواد تصدق علی الفقیر...💔
#جواد_الأئمه
#امام_رضا
#امام_زمان
#نور_نما
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
~با انتشار لینک مارا حمایت بفرمایید🌷
#مهدیاران
@majmaemahdiaran
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧕خواهر علی کریمی:
💯به برادرم اعتماد کامل داشتم و او عمداً به من ضربه زد
-----------------------
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
عالم محضر خداست
بسم الله الرحمن الرحیم
«أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى»
دوربین الهی
عالم محضر خداست: «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى؟». در نظر داشتن این نکته برای درمان بسیاری از گناهان کافی است!
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِم» (نهجالبلاغه: ح۳۲۴)؛ از نافرمانی خدا در خلوتها بترسید و بپرهیزید؛ چراکه همان کسی که شاهد اعمال شماست، حاکم و حسابرس شما نیز هست!
انسانی که خود را در محضر الهی میبیند، نهتنها مرتکب گناه نمیشود، بلکه اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمیپروراند؛ چون خداوند نه فقط به اعمال ظاهری ما، بلکه به آنچه در درون سینه و فکر ما جریان دارد نیز آگاهتر است و مورد محاسبه قرار میدهد: «إِنْ تُبْدُوا ما في أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّه» (بقره: ۲۸۴) (اگر آنگه رد درونتان هست را آشکار یا پنهان کنید [برای خدا فرقی نمیکند و] شما را بدان محاسبه خواهد کرد).
رسول اکرم(ص) فرمودند:
«یا أباذَرّ اُعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاك؛ اى ابوذر خداى را چنان عبادت کن که گویا او را میبینى. پس اگر تو او را نبینى او تو را میبیند». (امالی شیخ طوسی، ص۵۲۶)
بسیاری برای گرفتن عکس یا فیلم چند لحظهای، خیلی حواسشان به خودشان جمع میشود. یا اگر در محیطی که دوربین مداربسته است قرار بگیرند، خیلی مواظب رفتار و حالات خود هستند. این برای ما یک امر طبیعی است.
اساساً تاثیر جمله «این مکان مجهز به دوربین مداربسته میباشد» به مراتب بیشتر از جمله «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید» است. اما چرا؟
مطابق آیات قرآن هشت دوربین در حال تصویربرداری از افکار و حرکات ما هستند:
۱. خدا (علق: ۱۴)؛ ۲. پیامبر(ص) (احزاب: ۴۵)؛ ۳. امامان(عهم) (توبه: ۱۰۵)؛۴. ملائکه مقرّب الهی (مطففین ۲۱-۲۰)؛ ۵. شهدا (بقره: ۱۵۴)؛ ۶. زمین (زلزال: ۴)؛ ۷. زمان: (بروج: ۳-۲)؛ ۸. اعضاء و جوارح (فصلت: ۲۱)
دوربینهای راهنمایی و رانندگی در جادهها ممکن است گاهی دچار اختلال شده و تخلّفی را ثبت نکنند، ولی این دوربینهای هشتگانه هیچگاه دچار هیچ عارضهای نشده و همه رفتارهای ما از کوچ و بزرگ را تحت نظر دارند.
راهکار :
اگرچه نمیتوانیم فیلمها را پاک کنیم ولی بهتر است در سکانسهایی که میدانیم با پیام و دستور خدا مغایرت دارد حضور نیابیم. باید همواره به یاد داشته باشیم در لحظه لحظه زندگیمان فیلمبرداری میشود، حواسمان باشد که در چه حالی و مشغول به چه کاری هستیم.
مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) میفرمودند:
«انسان باتقوا کسی است که اگر چند روز از زندگیاش [رفتارها و افکارش] را به صورت نامحسوس ضبط و فیلمبرداری کنند، از پخش شدن آن برای دیگران هیچ ترسی نداشته باشد.»
آیا من و شما چنین آمادگی داریم؟!
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
#مصباح_الهدی
@MesbaholHuda
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها
┈┄┅═✾ معنای کلمات ✾═┅┄┈
[ هایل ] ترسناک و هراس انگیز
┈┄┅═✾ شرح ✾═┅┄┈
دنیا در نگاه حافظ، مثال شب را دارد و واقعا هم همینطور است، چون مثل شب همه در خواب غفلت اند. و دنیا مانند شب تاریک است چون هیچ چیزی برای انسان روشن نیست و همه چیز گنگ و مبهم و مجهول و مجمل است.
از یک سو شب و تاریک بودن دنیا و از یک سو هم آدمی در معرض انواع بلاهاست که هراس انگیز است. هر لحضه ما در معرض یک آسیب و بلایی هستیم و از طرفی هم گرداب های هول انگیز و مشکلات سخت که می خواهند ما را فرو ببرند. و این وضعیف واقعی ما است.
چه کسانی این وضعیت را احساس نمی کنند؟ کسانی که سبکبار اند؛ یعنی بار سنگین را بر وجود خود حس نمی کنند، دنیا را شب نمی بینند، دنیا را تاریک نمی بینند، خود را در معرض انواع بلاها نمی بینند و غافل و غافل اند و در ساحل آرام و امن خود نشسته اند، آنها کی می می توانند بفهمد ما چه می کشیم؟ «کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها» تا نیامدی نمی فهمی و وقتی هم آمدی دیگران تو را نمی فهمند.
#نور_نما
#غزلیات_حافظ
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱