📚#درخت_ریا
در بنی اسرائیل عابدی بود، به او گفتند: در فلان مکان درختی است که قومی آن را میپرستند. عابد خشمناک شد و تبر بر دوش گرفت تا آن درخت را قطع کند. ابلیس به صورت پیرمردی در راه وی آمد و گفت: دست بدار تا سخنی بازگویم. گفت: بگو، گفت: خدا رسولانی دارد که اگر قطع این درخت لازم بود، آنان را برای این کار میفرستاد. عابد گفت: حتما باید این کار را انجام دهم. ابلیس گفت: نمیگذارم، سپس با وی گلاویز شد، عابد وی را بر زمین زد. ابلیس گفت: مرا رها کن تا سخن دیگری برایت گویم و آن این است که تو مردی مستمندی، اگر مالی داشته باشی که بر عابدان انفاق کنی بهتر از قطع آن درخت است، دست از این درخت بردار تا هر روز دو دینار زیر بالش تو بگذارم. عابد گفت: راست میگویی! یک دینار صدقه میدهم و یک دینار را به کار میبرم، مرا به قطع درخت امر نکرده اند و من دارای مقام پیامبری نیستم که غم بیهوده بخورم. عابد دو روز زیر بستر خود دو دینار دید و خرج کرد؛ ولی روز سوم چیزی ندید و ناراحت شد و تبر برگرفت که درخت را قطع کند ابلیس در راهش آمد و گفت: کجا میروی؟ گفت: میروم درخت را قطع کنم، گفت: هرگز نمی توانی و با عابد گلاویز شد و وی را بر زمین زد و گفت: بازگرد و گرنه سرت را از تن جدا میکنم. عابد گفت: مرا رها کن تا بروم؛ اما بگو چرا آن دفعه من نیرومندتر بودم؟ ابلیس گفت: تو قصد داشتی درخت را برای خدا و با اخلاص قطع کنی؛ از این رو خدا تو را بر من مسلط ساخت؛ ولی این بار برای خود و دینار خشمگین شدی و من بر تو مسلط شدم.
📙پند تاریخ ۲۰۱/۵-۲۰۲ ؛ به نقل از: المستطرف ۲/ ۱۵۴؛ احیاء العلوم ۳۸۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فمنیست آمریکایی که محجبه شد
⭕️ تِرِسا کوربین، فعال حقوق زنان در آمریکا چرا مسلمان شد؟
🔸 چه مسائلی باعث شد او متوجه شود زن در اسلام حقوقی عادلانه و عاقلانه دارد؟
🔸 دلیل محجبه شدن ایشان چه بود؟
🔸 واقعا اگر اسلام بطور درست تبلیغ شود، چقدر از مردم جهان از آن استقبال خواهند کرد...
╭─┅🍁🍂🍁🍂🍁🍂┅─╮
╰─┅🍁🍂🍁🍂🍁🍂┅─
2. 2. 2. ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ
1. 2. 2. 2. ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻭﻟﯽّ ﻓﻘﻴﻪ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻧﺒﻮﯼ
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﯽ (ﺭﺿﻮﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ): ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽﮔﻮﻳﻴﻢ ﻭﻟﺎﻳﺘﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ (ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﻭ ﺍﺋﻤﻪ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻏﻴﺒﺖ، ﻓﻘﻴﻪ ﻋﺎﺩﻝ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻴﭻ ﮐﺲ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻫﻢ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻓﻘﻬﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﺋﻤﻪ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ (ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﺍﺳﺖ. ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻡ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﺻﺤﺒﺖ ﺍﺯ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻭﻟﺎﻳﺖ»، ﻳﻌﻨﯽ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻭ ﺍﺩﺍﺭۀ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺷﺮﻉ ﻣﻘﺪﺱ، ﻳﮏ ﻭﻇﻴﻔۀ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ... ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، «ﻭﻟﺎﻳﺖ» ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ، ﻳﻌﻨﯽ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻭ ﺍﺟﺮﺍ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ، ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺗﺼﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺧﻴﻠﯽ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﯼ ﺧﻄﻴﺮ ﺍﺳﺖ. "ﺳﻴﺪﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺧﻤﻴﻨﯽ، ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﺹ50. "
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﯽ (ﺭﺿﻮﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ): ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻫّﻢ ﮐﻪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ (ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺑﻮﺩ، ﻳﺎ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻓﻘﻴﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻏﻠﻂ ﺍﺳﺖ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ (ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤۀ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﻟﮑﻦ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺘﯽ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ (ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺋﻤﻪ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺩﺭ ﺗﺪﺍﺭﮎ ﻭ ﺑﺴﻴﺞ ﺳﭙﺎﻩ، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻭﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ، ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﻭ ﺻﺮﻑ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻓﻌﻠﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﻨﺘﻬﺎ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﻴﻨﯽ ﻧﻴﺴﺖ، ﺭﻭﯼ ﻋﻨﻮﺍﻥِ «ﻋﺎﻟﻢ ﻋﺎﺩﻝ» ﺍﺳﺖ. "ﺳﻴﺪﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺧﻤﻴﻨﯽ، ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﺹ50. "
2. 1. 2. 2. ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﻭﻟﯽّ ﻓﻘﻴﻪ؛ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻟﺎﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻋﺎﻟﯽ ﺍﺳﻠﺎﻡ
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﯽ (ﺭﺿﻮﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ): ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺣﮑﻮﻣﺖ، ﻓﯽ ﺣﺪ ﺫﺍﺗﻪ، ﺷﺄﻥ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﻭﺳﻴﻠۀ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭﻇﻴﻔۀ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﻧﻈﺎﻡ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺩﺭﺑﺎﺭۀ ﻧﻔﺲ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﮐﻔﺶ ﭼﻘﺪﺭ ﻣﯽﺍﺭﺯﺩ؟ ﮔﻔﺖ: ﻫﻴﭻ! ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﻢ ﮐﻢ ﺍﺭﺯﺵ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠۀ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻢ ﺣﻖ (ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻡ) ﺭﺍ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺳﺎﺯﻡ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ (ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﻧﻈﺎﻣﺎﺕ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﻭ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ) ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻡ. ﭘﺲ، ﻧﻔﺲ ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺪﻥ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﯽ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﯼ ﺑﻴﺶ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻘﻖ ﻫﺪﻑﻫﺎﯼ ﻋﺎﻟﯽ ﻧﻴﺎﻳﺪ، ﻫﻴﭻ ﺍﺭﺯﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﺧﻄﺒۀ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺍﮔﺮ ﺣﺠﺖ ﺑﺮ ﻣﻦ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﻠﺰﻡ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ، ﺁﻥ ﺭﺍ (ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺭﺍ) ﺭﻫﺎ ﻣﯽﮐﺮﺩﻡ. » ﺑﺪﻳﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﺗﺼﺪﯼ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻳﮏ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﺳﺖ؛ ﻧﻪ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻳﮏ
ادامه 👇👇👇
ﺟﺎﻣﻌۀ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻓﻘﻴﻪ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺍﺯ ﻣﻄﻠﻖ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﻫﻢ ﻧﮑﺘۀ ﺩﻭّﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﻤۀ ‘ﻣﻄﻠﻘﻪ’ ﺩﺭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﻄﻠﻘۀ ﻓﻘﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻫﻢ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﮑﺘۀ ﭘﻴﺸﻴﻦ، ﻫﻴﭻ ﺭﺑﻄﯽ ﺑﻪ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻓﺎﺷﻴﺴﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻮﺗﺎﻟﻴﺘﺮ ﺷﺪﻥ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﻳﮏ ﺍﻣﺮ ﻋﻘﻠﯽ ﻣﺴﻠّﻢ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻭﺍﺿﺤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻧﻴﺰ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. » "ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﯽ ﻣﺼﺒﺎﺡ ﻳﺰﺩﯼ، ﻧﮕﺎﻫﯽ ﮔﺬﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳۀ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﺹ108.
ﺟﻠﺪ 3، ﺻﻔﺤﻪ 197-مبانی، پیشینه و ادله اثبات مباحث به هم پیوسته «ولایت الهیه» ، «حکومت اسلامی » و «ولایت فقیه »
ادامه دارد...
ﻭ ﻇﻠﻢ ﻏﺼﺐ ﮐﺮﺩﻥ؛ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺗﻌﺪﯼ ﮐﺮﺩﻥ؛ ﻃﺒﻘۀ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﭘﺎﻳﻤﺎﻝ ﮐﺮﺩﻥ. ﺧﺐ! ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍ، ﻓﻘﻂ ﺍﻣﺮ ﺯﺑﺎﻧﯽ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﻧﻬﯽ ﺧﺪﺍ، ﻓﻘﻂ ﻧﻬﯽ ﺍﺭﺷﺎﺩﯼ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﯽ ﺧﺪﺍ، ﻳﻌﻨﯽ ﺩﻭﺍﻡ ﺟﺎﻣﻌۀﺍﺳﻠﺎﻣﯽ؛ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ، ﺟﺰ ﺑﺎ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ. "ﺑﻴﺎﻧﺎﺕ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻧﻘﻠﺎﺏ (ﻣﺪﻇﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﯽ) ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪﻫﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ، 11ﺩﯼ66. "
- ﺑﺪﻳﻬﯽ ﺍﺳﺖ، ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﻘﻴﻪ ﺍﻋﻄﺎ ﺷﺪﻩ، ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﯽ ﻭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﮐﺲ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻢ، ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﻣﺤﺎﻝ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ، ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ؛ «ﺣﺎﮐﻢ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ، ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭﻫﺎﯼ ﺍﺳﻠﺎﻡ، ﺗﺰﺍﺣﻢ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠۀ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﺍﻫﻢ ﺑﺮ ﻣﻬﻢ ﺭﻓﻊ ﮐﻨﺪ. ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺟﺰﺍﻳﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺷﺌﻮﻥ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﯼ ﺍﺯ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﻭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺍﺯ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻓﻘﻴﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺸﺮﺍﻳﻂ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﺁﻥﻫﺎ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻫﻤۀ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﻋﺎﺩﻝ ﻭ ﻣﻘﺘﺪﺭ ﺍﺳﺖ. ﺣﺎﮐﻢ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﺭۀ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒۀ ﺍﺳﻠﺎﻡ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺴﺌﻮﻟﺎﻥ ﻧﻈﺎﻡ ﺭﺍ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻟﺎﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩۀ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭﺿﻊ ﻧﻤﺎﻳﺪ؛ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺭﺍ ﻧﺼﺐ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻧﻮﺍﻣﻴﺲ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﻠﺎﻝ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺻﻠﺢ ﺭﺍ ﺻﺎﺩﺭ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﯽ، ﺍﻋﺰﺍﻡ ﻣﺮﺯﺩﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺪﺍﻓﻌﺎﻥ ﺣﺮﻳﻢ ﺣﮑﻮﻣﺖ، ﻧﺼﺐ ﺍﺋﻤۀ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺎﺕ (ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﻣﺒﺎﺷﺮﺕ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺐ)، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﺎﻥ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺯﮐﺎﺕ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺻﺪﻫﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣۀ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺣﻘﻮﻗﯽ، ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ، ﺳﻴﺎﺳﯽ ﻭ ﻧﻈﺎﻣﯽ، ﻫﻤﮕﯽ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻭ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫﺎﯼ ﻣﻄﻠﻘۀ ﻓﻘﻴﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻭﻇﺎﻳﻔﯽ، ﺍﺟﺮﺍﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒۀ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﺍﺩﺍﺭۀ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺟﺎﻣﻌۀ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ، ﺑﻪ ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ. » "ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ، ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ؛ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﺎﻫﺖ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ، ﺹ248. "
«ﻓﻘﻴﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺃﺱ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﺩ، ﻫﺮ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﺭۀ ﺣﮑﻮﻣﺖ، ﻟﺎﺯﻡ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻫﻴﭻ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﻴﻦ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪ... ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺽ ﻣﯽﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ، ﺍﺯﺟﻤﻠﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﺭۀ ﻳﮏ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﺒﻮﺩِ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﻠﻞ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭۀ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻥﻫﺎ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻭﻇﻴﻔۀ ﺧﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺩﺍﺭۀ ﺍﻣﻮﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻋﻘﻠﺎً ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﻴﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭ ﻭﻟﯽّ ﻓﻘﻴﻪ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪ ﻭ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻘﻴﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨۀ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ، ﻣﺴﺎﻭﯼ ﺑﺎ ﺍﺯﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ ﺗﻔﻮﻳﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ
ادامه 👇👇👇
ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﮔﺮ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺑﻮﺩ، ﮐﺴﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻏﺼﺐ ﮐﻨﺪ ﻳﺎ ﺭﻫﺎ ﺳﺎﺯﺩ. ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻭﺳﻴﻠۀ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻟﻬﯽ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﻧﻈﺎﻡ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺷﻮﺩ، ﻗﺪﺭ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﺼﺪﯼ ﺁﻥ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪﯼ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﭼﻮﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﮐﺮﺩﻩ، ﺧﻴﺎﻝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻓﯽ ﻧﻔﺴﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺋﻤﻪ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺷﺄﻥ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ. ﺣﺎﻝ ﺁﻧﮑﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﻳﺮ ﺷﻮﺭﻭﯼ ﻳﺎ ﺍﻧﮕﻠﻴﺲ ﻭ ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺍﻣﺮﻳﮑﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﻨﺘﻬﺎ ﮐﺎﻓﺮﻧﺪ. ﮐﺎﻓﺮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﻭ ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﺭﺍ ﻭﺳﻴﻠۀ ﮐﺎﻣﺮﻭﺍﻳﯽ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺍﺋﻤﻪ ﻭ ﻓﻘﻬﺎﯼ ﻋﺎﺩﻝ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺎﻡ ﻭ ﺗﺸﮑﻴﻠﺎﺕ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻟﻬﯽ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﻧﻈﺎﻡ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ. ﺻِﺮﻑ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺰ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﭼﻴﺰﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﻣﻨﺘﻬﺎ ﭼﻪ ﺑﮑﻨﻨﺪ؟ ﻣﺄﻣﻮﺭﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﮐﻨﻨﺪ. "ﺳﻴﺪﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺧﻤﻴﻨﯽ، ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﺹ55. "
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﯽ (ﺭﺿﻮﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ): ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻧﻈﺮ «ﺁﻟﯽ» ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﻟﺖ ﻭ ﻭﺳﻴﻠۀ ﺗﺤﻘﻖ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ؛ ﻭﺳﻴﻠۀ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﯽ ﻭ ﺗﻬﺬﻳﺐ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ. ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﻧﻈﻢ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻬﺬﺏ ﺍﺳﺖ. ﻭﻇﻴﻔۀ ﻣﻬﻢ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻗﻀﻴۀ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. "ﺳﻴﺪﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺧﻤﻴﻨﯽ، ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﺹ74. "
ﺭﻫﺒﺮﻣﻌﻈﻢ ﺍﻧﻘﻠﺎﺏ (ﻣﺪﻇﻠﻪ): ﺩﺭ ﻫﻤۀ ﺯﻣﻴﻨﻪﻫﺎ ﻭ ﺍﺯﺟﻤﻠﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨۀ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ، ﺩﺳﺖ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﻭ ﺣﺎﮐﻢ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺣﺎﮐﻢ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ (ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﻭﻟﯽ ﻓﻘﻴﻪ) ﮐﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻫﺴﺖ، ﺑﻪ ﻗﻮۀ ﻣﺠﺮﻳﻪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻗﻮۀ ﻗﻀﺎﺋﻴﻪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺑﻘﻴۀ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌۀ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻋﻄﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ، ﺑﻪ ﺍﺗﮑﺎﺀ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﺍﻣﺎﻡ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌۀ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﮑﻨﺪ، ﺟﻠﻮﯼ ﻇﻠﻢ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﺟﻠﻮﯼ ﺑَﻐﯽ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻠﺎﮎ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ) ﺇِﻥﱠﱠ ﺍﻟﻠﻪَ ﻳَﺄْﻣُﺮُ ﺑِﺎﻟْﻌَﺪْﻝِ ﻭَ ﺍﻟْﺈِﺣْﺴﺎﻥِ ﻭَ ﺇﻳﺘﺎﺀِ ﺫِﯼ ﺍﻟْﻘُﺮْﺑﯽ (؛ "ﻧﺤﻞ، 90. "
ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﻧﻴﮑﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﮐﻤﮏ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻧﺰﺩﻳﮑﺎﻥ، ) ﻭَ ﻳَﻨْﻬﯽ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻔَﺤْﺸﺎﺀِ ﻭَ ﺍﻟْﻤُﻨْﮑَﺮِ ﻭَ ﺍﻟْﺒَﻐْﯽ (؛ "ﻧﺤﻞ، 90. "
ﺍﺯ ﻓﺤﺸﺎﺀ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮﺍﺕ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻐﯽ ﻧﻬﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﻐﯽ، ﻳﻌﻨﯽ ﻫﻤﻴﻦ ﻇﻠﻢ ﮐﺮﺩﻥ؛ ﺗﻌﺪﯼ ﮐﺮﺩﻥ؛ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﺧﻮﺩ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﮐﺮﺩﻥ؛ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮐﺮﺩﻥ؛ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ
ادامه👇👇👇
☘️☘️☘️
🌼مسلمانان! اموال و اولادتان بهجای یاد خدا سرگرمتان نکنند.
آنهایی که به اموال و اولادشان سرگرم بشوند،
سرمایۀ عمرشان را باختهاند!
🌼از هر چیزی که روزیتان کردهایم، در راه خدا هزینه کنید؛
قبل از آنکه مرگ هر کدامتان سر برسد
و با حسرت و آه بگوید: «خدایا، چرا مرگم را کمی به تأخیر نینداختی
تا صدقه بدهم و درستکار بشوم؟!»
🌼وقتی اجل کسی سر برسد، هرگز خدا به تأخیرش نمیاندازد
و خدا آگاه است که چه میکنید.
سوره منافقون آیات ۹ تا ۱۱
🌾🌱🌾🌱🌾🌱
🌺🍃🌺🍃
داستانکهای_پندآموز
در روزگاران قدیم مردی از دست روزگار سخت می نالید
پیش استادی رفت و برای رفع غم و رنج خود راهی خواست
استاد لیوان آب نمکی را به خورد او داد و از مزه اش پرسید؟
آن مرد آب را به بیرون از دهان ریخت و گفت : خیلی شور و غیر قابل تحمل است.
استاد وی را کنار دریا برده و به وی گفت همان مقدار آب بنوشد و بعد از مزه اش پرسید؟
مرد گفت : خوب است و می توان تحمل کرد
استاد گفت شوری آب همان سختی های زندگی است.
شوری این دو آب یکی ولی ظرفشان متفاوت بود.
سختی و رنج دنیا همیشه ثابت است و این ظرفیت ماست که مزه ان را تعین می کند .
پس وقتی در رنج هستی 👌بهترین کار
بالا بردن 👇👇
✅ ظرفیت و
✅ درک خود از مسائل است
••✾🌻🌻🍂🌻🌻✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد اعظم کوچلو قرائت قرآن ببینید لذت ببرید😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا می ڪنم 🌙زیر این سقف بلند⭐️
روے دامان زمین✨
هر ڪجا خسته و پر غصه شدے✨
دستی از غیب به دادت برسد✨
و چه زیباست ڪـه آن✨
دستِ رحمتِ خدا باشد وبس✨
شب پاییزی تون آرام🍁
••✾🌻🌻🍂🌻🌻✾•
1_1736404308.mp3
4.02M
1_1181107783.mp3
3.33M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبها دستهایمان
به خدا نزدیکتر میشود
پس بیا دعا کنیم
پروردگارا امروزمان را
باز هم به کرمت ببخش
و یاری کن در پیشگاهت
رو سفید باشیم
شبـ🌙ـتون پـر از عطـر خـدا🌟
╭─┅🍃🌸🌹🌸🇮🇷🌸🍃┅─╮
💐🥀🕊
╰─┅🍃🌸🦋🍃❤️🍃┅─╯
۱۷.mp3
2.98M
⬆️⬆️⬆️
#استغفار_70_بندی_امیر_المؤمنین
#بند7⃣1⃣
📝بند 17استغفار امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
(از استغفار 70 بندی امیرالمؤمنین "علیه السلام")
🎤 حاج میثم مطیعی
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
بند 7️⃣1️⃣
🌹الَلَّهُمَّ وَ اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ تُبتُ اِلَیکَ مِنهُ وَ اَقدَمتُ عَلی فِعلِهِ فَاستَحیَیتُ مِنکَ وَ اَنَا عَلَیهِ وَ اَنَا فِیهِ ثُمَّ استَقَلتُکَ مِنهُ وَ عُدتُ اِلَیهِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ🌹
ترجمه🔽
🌸بارخدایا! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که از آن توبه و بر انجامش اقدام کردم. پس از تو حیا میکردم در حالی که مرتکب آن بودم و از تو میترسیدم در حالی که در انجام آن گناه غوطهور بودم. پس از تو خواستم از من درگذری در حالی که باز به سوی آن برگشتم. پس بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان🌸
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
💠
╰┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╯